Asbjørn messer om bevis. UDI har bevis på at au pairen fikk opplæring i hvordan det er å være i en norsk familie. Hun har sagt det selv.
Når du begynner i ny jobb, du får vel ikke opplæring i jobben din på din egen fritid, gjør du?
Hun var i en annen familie før Kallemyr.
Selvsagt kan ingen dømmes/straffes på noen måte uten at det fremlegges bevis, og det gjelder uansett hvor man står politisk. Der saken nå står er det "begrunnet mistanke", men det kan ikke frata folk jobben, det får være grenser.
Det triste i saken er at det allerede er utlevert en straff, og det til en som etter all sannsynlighet er uskyldig. Og hun befinner seg nå i Thailand, og lurer på hva hun skal gjøre med sitt liv.
1. Spiller du dum nå?
2. Strøk du i samfunnsfag på skolen?
3. Kallmyr er statsråd. Han er utnevnt til justisminister av kongen. Han er øverste sjef for UDI. Kallmyr bidrar til brudd på reglene som UDI forvalter. Dette her handler ikke om bevis utover rimelig tvil som om dette er en strafferettssak. Dette handler om tillit.
4. Vi har en justiinister som gir blanke i / ikke evner å følge lovverket som hans eget direktorat skal håndheve.
5. Her inne messes det om at det kan ikke bevises utover rimelig tvil så da må han sitte. Som om dette er en rettssak.
6. Til de som maser om bevis:
UDI har bevis. Opplæringen og at kulturutvekslingen hadde startet.
7. En siste rest av prinsipper må partiet Høyre fortsatt ha. Skal si FrP har fordervet Høyre.
Her blir jeg litt nysgjerrig, Larson, så mitt innlegg blir nok litt alternativt denne gangen, bær over med meg.
1. Hvorfor velger du her et direkte angrep ad hominem? Mulig jeg er naiv, men jeg trodde vi bedrev en meningsbrytning her, og ikke en konkurranse i generell skittkasting mot andre individer med en annen oppfatning enn en selv. Jeg er faktisk av den ærlige oppfatning at akkurat den måten å gå ut i en dsikusjon på, er svært ødeleggende for samfunnsdebatten, og fører utelukkende til en konfronterende og sur debatt, med lavere saklighetsnivå, og høyere konfliktnivå. Er dette noe du egentlig ønsker deg? Og hva tror du det medfører av lærdom for de som leser en slik debatt? Og er det et godt eksempel for yngre debattanter?
2. Nei, jeg gjorde det relativt OK i samfunnsfag. Men jeg beklager min glipp med Thailand og Fillippinene, det var en ren glipp i min hukommelse.
3. Forsåvidt korrekt. Men det handler om en tosidig tillit, også en minister har rettigheter, selv om han skulle være så uheldig at han er medlem av FrP. Foreløpig vil jeg gjenta at det er begrunnet mistanke, og dersom det fremkommer mer, så kan det være rimelig at han må gå. Det sagt, dette er ikke en særdeles grov sak, det er mer dårlig dømmekraft, med en del spin-off som gjør at hans spesielle stilling som justisminister kan være uforenelig med hans handlinger. Men foreløpig er det mest spekulasjoner.
4. Kanskje har vi det. Og kanskje er det slett ikke så ille som du vil ha det til. Jeg mener det er formålstjenlig å avvente situasjonen litt før det deles ut for mange kategoriseringer.
5. Det er ingen rettssak, men det skal heller ikke være en følelsessak å sanksjonere så drastisk mot et annet menneske. Slik jeg leser deg, ønsker du et samfunn der man sier opp ministre på ren mistanke, lenge før man har latt tvil og vurderinger komme inn i saken. Et slik samfunn ønsker jeg virkelig ikke velkommen, like lite som jeg ønsker et samfunn der politikerne tar seg til rette. Skal ministeren gå av, skal det være godt underbygget at dette er et bevisst overtramp, eller en tydelig neglisjering av regelverket fra ministerens side. Vi har organer i vårt demokrati som skal og må jobbe målrettet og bevisst med såpass viktige situasjoner, vi kan ikke ha en rekke frådende internettere som avsetter en hver de ikke liker trynet på.
6. Dersom UDI sitter med bevisene på rede hånd, kommer det til å ende med en eller annen sanksjon, men det skal ikke være pressens kommentarfelter som avgjør hvilke ministerposter samfunnet skal sanksjonere mot.
7. Det viktigste prinsippet et hvert parti skal ha, er å følge prosesser, ikke følelser. FrP er et parti som fortsatt har mye å lære om akkurat dette, noe bl.a. justisministeren nå oppdager ved selvsyn. Inntil videre foreligger en rekke påstander om mulige overtramp. Og det er alt.
Og jeg aksepterer faktisk ikke personangrep som svar på dette innlegget, jeg aksepterer derimot en unnskyldning for ditt forrige innlegg, om du ville være så vennlig.
Disqutabel