Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ser for meg en full robåt i sol, en nazi-sleiker i livline mot Middelhavet, en t-skjorte med "La de drukne".

Rene kommunistfantasier, selvsagt. Og gir langt fra assosiasjoner til facisme og rasetenkning.
    Makan til dust. Du gjør skam på trøndere

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.727
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ser for meg en full robåt i sol, en nazi-sleiker i livline mot Middelhavet, en t-skjorte med "La de drukne".

Rene kommunistfantasier, selvsagt. Og gir langt fra assosiasjoner til facisme og rasetenkning.
    Så man gjør skam på trøndere ved å henvise til den skitne retorikken Frp benytter seg av?

Da håper jeg enten at du ikke forstår ironi og sarkasme, ellers så lever jeg flott med å gjøre skam på den delen av trøndere som støtter Frp!

U

Utgatt24668

Gjest

Så man gjør skam på trøndere ved å henvise til den skitne retorikken Frp benytter seg av?

Da håper jeg enten at du ikke forstår ironi og sarkasme, ellers så lever jeg flott med å gjøre skam på den delen av trøndere som støtter Frp!
    Jeg synes du setter ting på spissen men forstår godt hva du mener. Jeg reagerer også på noen frpere. Jeg skulle ønske at alle var rød i hjertet, men problemet at de fleste ikke er det.

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takk og pris for at mange nok ikke har falt for billig rød retorikk.
    Hersketeknikker og en generelt fraværende mangel på forståelse for økonomi og hva som driver velstandsutviklingen

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.727
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Bra bare noen ytterst få prosent stemmer på nazislikker-partiet i Trøndelag.

Så da spørs det hvem som er dustene da.

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du bekrefter jo alt jeg forbinder med tåpelig retorikk. Har aldri stemt Frp, men de er langt fra nazister.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.727
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du bekrefter jo alt jeg forbinder med tåpelig retorikk. Har aldri stemt Frp, men de er langt fra nazister.
    Har du tungt for det?
    De er like mye nazislikkere som Hareide var imanslikker.

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tungt å forstå, javel ja ;)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.727
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Forøvrig er jo ikke Frp problemet,men derimot Erna-som slapp de inn i regjering. Ettertiden vil forhåpentligvis dømme henne hardt for det.

Og faktum er at Sylvi dinglet i livline over Middelhavet, hun postet et bilde av en robåt i sol og kalte Hareide en imanslikker.

Så hva fuzzet med å vende retorikken tilbake er, skjønner jeg ikke.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Vanstyret til de blåblå møter motstand i Viken. Første nyhet i dag er at det vil legge ned Frankenstein av en region som Viken er. Andre nyhet er at de vil stanse monsterutbyggingen av E18.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.862
    Vanstyret til de blåblå møter motstand i Viken. Første nyhet i dag er at det vil legge ned Frankenstein av en region som Viken er. Andre nyhet er at de vil stanse monsterutbyggingen av E18.
    Dette er vel strengt tatt et genialt trekk av de rødgrønne, og for øvrig ingen nyhet. De har stemt nei til alt ganske lenge.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.653
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Men av og til når tegnan blir førr tydelig
    Og dem som sett med makta gjør mæ skremt
    Når de fine ordan demmes bi motbydelig
    Og tankan bak e jævli' dårlig gjemt
    Da har æ ei som vet at folk vil våkn' opp
    Og at vinden ifra høyre snart vil snu
    Ingen e så go' som du da, ingen e så go' som du

C

cruiser

Gjest
    Hadde jeg vært involvert i en sak hadde jeg valgt å den opp i en kompetent domstol, ikke den nærmeste.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.653
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Domstolene er uansett ikke kompetente i annet enn lovanvendelse og loffortolkning. De langt aller fleste saker trenger ekstern fagkompetanse på ett eller flere felt. Dette er kun enda et sentraliseringstrekk, med luftige påskudd, bl.a. om økonomiske innsparinger. Hittil har vi ikke sett ett eneste projekt hvor dette er bevist tilfelle.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.862
    Finansdep. må jo barbere 300 milliarder av de offentlige utgiftene for å gjøre landet oljeuavhengig. Nå er dette et piss i havet, men det virker ikke som den mest ufornuftige plassen å pisse i hvert fall.
    Jeg visste ikke en gang at domstolskommisjonen plutselig har blitt finansdepartementet.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.862

Det virker heller som du prøver å overgå dem i usmakeligheter.

C

cruiser

Gjest
    Domstolene er uansett ikke kompetente i annet enn lovanvendelse og loffortolkning. De langt aller fleste saker trenger ekstern fagkompetanse på ett eller flere felt. Dette er kun enda et sentraliseringstrekk, med luftige påskudd, bl.a. om økonomiske innsparinger. Hittil har vi ikke sett ett eneste projekt hvor dette er bevist tilfelle.
    Hjelper lite med fagkompetanse hvis man bruker feil lovanvendelse eller tolkning.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.727
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Det virker heller som du prøver å overgå dem i usmakeligheter.
    Tøv. Det er kun å bruke akkurat samme retorikk som de selv bruker. For å faktisk vise hvor usmakelig den er.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.727
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    JOSTEIN GRIPSRUD,*professor i medievitenskap (UiB)

Tidligere justisminister Per-Willy Amundsen har hevdet i et internt Frp-notat at «Abid Rajas gjentatte angrep på Frp og vår partiledelse» gjør at «Abid Raja er uskikket til å forvalte rollen som visepresident og medlem av Stortingets presidentskap».

Det kan leses som at det å skarpt kritisere utspill fra Frp og dets ledelse betyr svekkede sjelsevner eller i alle fall tap av moralsk og politisk dømmekraft. Amundsens utspill gjør det naturlig å se nærmere på om, og i tilfelle i hvilken grad, Raja hadde dekning for å kalle valgkamputspill fra Siv Jensen og Sylvi Listhaug for «brun propaganda».

Det er to grunner til at Rajas utsagn kan forsvares, språklig og politisk. 1) «Brunt» er ikke det samme som «nazistisk» og 2) Frp har en over 50 år lang historie med å appellere til fremmedfiendtlighet i folket.

Særlig etter 22. juli 2011 burde de – som alle andre – ta seg i vare for å gjøre nettopp det. Den fremmedfiendtlige terroren i Bærum, i umiddelbar forkant av Jensens nye snikislamiserings-innlegg, understreket i de fleste edruelige observatørers hoder, hvor viktig denne forsiktighetsregelen er.*

LES OGSÅ

Amundsen møter motstand i Frp– lite støtte til å vrake Abid Raja

Adjektivet «brun» om politiske ideer og bevegelser er språklig sett i utgangspunktet en såkalt*metonymi*av typen «del for helhet»: Fargen det tyske nazipartiet i mellomkrigstiden valgte på sine skjorter, en visuell detalj, brukes som betegnelse på ideer og bevegelser som kan knyttes til aspekter ved nazismen. Å si at noe er «brunt» er ikke det samme som å si at det er nazistisk. Da kunne en jo brukt den betegnelsen.

Det historiske faktum er at nazibevegelsen spilte på en rekke forhåndenværende ideologiske elementer i mellomkrigstiden, som hver og en for seg, ikke betydde nazisme og slett ikke industrielt folkemord. Blant disse elementene var rasistiske fordommer mot jøder og f.eks. roma, som ble tillagt ansvaret, som syndebukker, for mange og store samfunnsproblemer i datidens Tyskland. Ved å appellere til disse fordommene, og ved å framheve nazistpartiet NSDAP som et parti som virkelig tok fatt i disse folkegruppenes undergravende nærvær, ville en vinne, og vant, økt velgeroppslutning.

Analogien til Frps bruk av «snikislamisering», en prosess også statsminister Solberg faktisk slår fast ikke finnes, gir seg selv. Begrepet mistenkeliggjør en minoritet, og påstår at denne religiøse og etniske minoriteten i det skjulte arbeider på å forandre Norge på grunnleggende vis, ødelegge det vi kjenner og er glad i.

At en finansminister og regjeringspartileder bruker denne retorikken, endatil like etter et forsøk på å massakrere medlemmer av den aktuelle minoriteten, er den store politiske skandalen her – ikke at Raja, rik på egne erfaringer med rasisme, bruker betegnelsen «brun propaganda» om budskapet. Han sa ikke at verken Frp eller Siv Jensen var «brune», og slett ikke «nazister». Han karakteriserte bare den spesifikke retoriske vendingen. På den nevnte historiske og aktuelle bakgrunnen, er det flere som vil mene han hadde rett.

Raja nevnte ikke en gang Frp historisk nære forhold til den aktuelle retorikken. Mange i Norge er oppmerksom på Sverigedemokraternas opprinnelse i høyreekstreme kretser. Få husker derimot nå det faktum at Frps grunnlegger, Anders Lange, var en eksplisitt, klassisk rasist og apartheidstøtte, med bakgrunn fra det sterkt høyreorienterte, noen ville si «brune», Fedrelandslaget i 30-årene. Heller ikke at han på 50-tallet diskuterte politisk samarbeid med restene av quislingpartiet NS. Det betyr ikke at han var nazist, han var tilhenger av flerpartisystem og en liten stat. Men at han hadde tydelige «brune» elementer i sin politiske tenkning, er klart.*

Folk har også stort sett glemt at Carl I. Hagen alt på 70-tallet beklaget at Norge hadde fått så mange innvandrere, og at han i 1987 på et valgkampmøte leste opp et falskt brev, «Mustafabrevet», der budskapet nettopp var at muslimene ville overta landet og stryke kristenkorset av flagget. Folk husker heller ikke ledende Frp-eres nære samarbeid med desidert «brune» grupper, som rasisme-dømte Hvit Valgallianse, i siste del av 90-tallet, under forberedelsen av et forslag i Stortinget om et «innvandringsregnskap». Den fornuftige kjernen i dette forslaget ble nettopp skjult og politisk forsinket på grunn av alt det grumset som kom fra disse gruppenes tankegang, velsignet og framført av Frp-ere på Tinget.

På denne bakgrunnen er det mindre overraskende at terroristen Breiviks ungdomspolitiske engasjement over flere år fant sted i FpU, ikke i Unge Høyre, Unge Venstre eller KrFU. Frp er overhodet ikke ansvarlig for hva Breivik gjorde. Men man kunne kanskje trodd at Breiviks bakgrunn og begrunnelsene han framførte for de forferdelige handlingene sine ville satt i gang en smule selvrefleksjon i partiet: Kan det være grunn til å justere retorikken, så vi ikke språklig bidrar til å tiltrekke oss og produsere flere galninger av dette slaget?*

Jensens og Listhaugs valgkamputspill tyder på at denne selvrefleksjonen knapt har begynt i partiet. Rajas bruk av «brun» om utspillene deres, ikke om verken dem, partiet eller politikken deres, var neppe partitaktisk klok. Men det betyr ikke at han saklig sett ikke hadde rett.*

*

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.727
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I dag er det kun et stortingsparti som åpenlyst spiller på rasisme i sin retorikk, så veldig historieløst er det ikke.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.862
    Tja, det kommer igjen an på hvordan man definerer rasisme. Hvis religionskritikk skal regnes som rasisme driver også Rødt og SV med slikt, riktignok mot en annen religion.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.727
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Religionskritikk?
    "La de drukne" , "Snikislamisering", bilde av en båt full av flyktninger, dingle over Middelhavet- med et sleskt smil om munnen?

Religionskritikk my ass!

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Du er bra blåst i hodet hvis du tror at å være syk eller arbeidsledig er å være på ferie. Det har det aldri vært.

De blåblå tråkker på de syke i landet, med Anniken Hauglie som sjefstråkker.

C

cruiser

Gjest
    Hvorfor kan ikke vi med utdannelse ta oss en drittjobb mens vi venter på den riktige? Hvorfor er det å blir tråkket på av å skifte noen dekk mens man venter på den "riktige" jobben?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Fortell meg om den arbeidsgiveren som vil ansette en lektor til å skifte dekk fremfor f.eks. ufaglært skoledropout.

Å kreve at hun skal søke på den stillingen er intet annet enn bortkastet tid og energi for å pynte på statistikk for å oppnå mål om antall søkte stillinger.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.571
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvorfor kan ikke vi med utdannelse ta oss en drittjobb mens vi venter på den riktige? Hvorfor er det å blir tråkket på av å skifte noen dekk mens man venter på den "riktige" jobben?
    Vi får ikke den drittjobben fordi vi er overkvalifiserte eller for min egen del for gammel. Pass opp. Blir man arbeidsledig som 50 +/- så er det skikkelig vanskelig å bare komme på et intervju...og når de 104 ukene med dagpenger er borte så er muligheten for en ny periode med en lavere sats dagpenger fjernet. Du har altså 2 år på å finne deg en ny jobb. Deretter blir det ektefelle som må forsørge deg, (forsørgerplikt) fattigkassa hvis du ikke har midler, ev. Starte enkeltmannsforetak å prøve et eller annet, leve på oppsparte midler, arv, pante flasker, whatever. Det er nok noen arbeidsledige som selger hytta for å ha noe å leve av frem til man får alderspensjon.... Og så kan man jo diskutere hvor feil eller riktig dette er. Jeg synes i utgangspunktet at man har et godt sikkerhetsnett i Norge, men mitt inntrykk er at mange tror det er lett å få seg en ny jobb når man har passert femti, det er det ikke. Derfor kunne man kanskje hatt en ekstra periode med dagpenger for de som har fyllt 55, det var slik før.

C

cruiser

Gjest
    Fortell meg om den arbeidsgiveren som vil ansette en lektor til å skifte dekk fremfor f.eks. ufaglært skoledropout.

Å kreve at hun skal søke på den stillingen er intet annet enn bortkastet tid og energi for å pynte på statistikk for å oppnå mål om antall søkte stillinger.
    Man kan selvfølgelig ikke forvente lektorlønn, men er man villig til å ta betalt det man får er jo utdannelse urelevant for den type stilling. Ved første snøfall er det nok ingen på en dekkbedrift som en gang titter på cvn, dukker man opp med to armer får man jobb.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vi får ikke den drittjobben fordi vi er overkvalifiserte eller for min egen del for gammel. Pass opp. Blir man arbeidsledig som 50 +/- så er det skikkelig vanskelig å bare komme på et intervju...og når de 104 ukene med dagpenger er borte så er muligheten for en ny periode med en lavere sats dagpenger fjernet. Du har altså 2 år på å finne deg en ny jobb. Deretter blir det ektefelle som må forsørge deg, (forsørgerplikt) fattigkassa hvis du ikke har midler, ev. Starte enkeltmannsforetak å prøve et eller annet, leve på oppsparte midler, arv, pante flasker, whatever. Det er nok noen arbeidsledige som selger hytta for å ha noe å leve av frem til man får alderspensjon.... Og så kan man jo diskutere hvor feil eller riktig dette er. Jeg synes i utgangspunktet at man har et godt sikkerhetsnett i Norge, men mitt inntrykk er at mange tror det er lett å få seg en ny jobb når man har passert femti, det er det ikke. Derfor kunne man kanskje hatt en ekstra periode med dagpenger for de som har fyllt 55, det var slik før.
    Jeg er ikke uenig i dette. Men de 104 ukene kan fornyes i en ny periode om du har jobbet "litt" i perioden. En sommerjobb på 8 uker i løpet av de 104 ukene og du kvalifiserer til en ny runde. Da regnes du for å ha vært i arbeid i perioden og du blir tilgodesett med nye 104 uker ... satsen blir jo lavere og lavere men om man klarer seg på lite så er det mer enn ingenting i alle fall. En sommerjobb eller kort vikariat er ikke vanskelig å få for noen om de ikke er kresen og har 3. grads arbeidsveging.

Men folk bør jo selv kunne forsørge seg og sine, som en hovedregel.

Men jo eldre man blir jo vanskeligere er det for de som har falt utenfor. Evige avklaringspenger er jo en innarbeidet praksis, og et er mye sprelling når politikerne ser på ordningen og ikke lenger vil se på det som en frivillig førtidspensjonering.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.571
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg er ikke uenig i dette. Men de 104 ukene kan fornyes i en ny periode om du har jobbet "litt" i perioden. En sommerjobb på 8 uker i løpet av de 104 ukene og du kvalifiserer til en ny runde. Da regnes du for å ha vært i arbeid i perioden og du blir tilgodesett med nye 104 uker ... satsen blir jo lavere og lavere men om man klarer seg på lite så er det mer enn ingenting i alle fall. En sommerjobb eller kort vikariat er ikke vanskelig å få for noen om de ikke er kresen og har 3. grads arbeidsveging.

Men folk bør jo selv kunne forsørge seg og sine, som en hovedregel.

Men jo eldre man blir jo vanskeligere er det for de som har falt utenfor. Evige avklaringspenger er jo en innarbeidet praksis, og et er mye sprelling når politikerne ser på ordningen og ikke lenger vil se på det som en frivillig førtidspensjonering.
    Det er ikke riktig at du har rett til dagpenger i en ny periode.

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid...JSESSIONID=7gOmOc2SSpGktdSrQBmzfLdd#chapter-4
    Bl.a.

Hvem kan få dagpenger?
    Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du

har fått redusert arbeidstiden din med minst halvparten (50 prosent)
    har redusert arbeidsinntekt
    er registrert som arbeidssøker og sender meldekort hver 14. dag
    er reell arbeidssøker
    er medlem i folketrygden og oppholder deg lovlig i Norge
    har hatt en minsteinntekt fra lønnet arbeid på minst 149 787 kroner i det siste avsluttede kalenderåret (1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G)), eller minst 299 574 kroner (3 G) i løpet av de 3 siste avsluttede kalenderårene
    For deg som søker dagpenger fra 1. juli 2019

har hatt en minsteinntekt fra lønnet arbeid på minst 149 787 kroner i de siste 12 avsluttede kalendermånedene (1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G)), eller minst 299 574 kroner (3 G) i løpet av de 36 siste avsluttede kalendermånedene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn