Min P85 er ihvertfall #1-bil så det rekker. Har kjørt 19400 km med den siden den kom i slutten av august. Lengste tur/retur på samme dag uten lading var til Smögen i Sverige. 175 km hver vei, for det meste motorvei med fartsgrenser på 100 og 110 km/t. Lengste tur totalt var til Sunnmøre, 600 km hver vei. Da brukte jeg superladere på Lillehammer og Dombås, men det er ikke nødvendig å "tigge strøm" der. Ubegrenset bruk av superladerne er inkludert i bilprisen. Man trenger uansett å stoppe etter to-tre timers kjøring for en tisse- og kaffepause, og bilen er fulladet igjen etter kaffepausen. Så lenge man er innenfor dekningen av superladernettverket er rekkevidden i praksis ubegrenset. Genialt.
Til daglig bruk holder det i massevis med en vanlig utestikk. I prinsippet kan jeg lade fullt i helgen og kjøre til og fra jobb hver dag i en uke uten å lade, men i praksis plugger jeg den inn hver kveld og lader til 75 % eller deromkring. Med en 16 A utestikk kan jeg kjøre inntil 250 km hver dag og alltid finne bilen like fulltanket neste morgen. Rekkevidde er virkelig ikke noe problem, selv ikke vinterstid.
Morobil eller ikke, vel, en standard WRX STi gjør 0-100 på 4,6-4,7 sek eller deromkring. Min Tesla P85, 2200 kg tung og med bare bakhjulsdrift, gjør turen på 4,2 sek. Det er ganske moro, synes jeg.
En mindre Tesla-modell til ca 350' kommer i 2017, akkurat tidsnok til endringen i avgiftssystemet for elektriske biler.
#2-bilen er en Subaru diesel med firehjulstrekk og tilhengerkrok. Må få båten på vannet også.