Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Skal man gi skattelette så er jeg mer tilhenger av å gi skattelette til de som har minst fremfor de som har mest. Fjern moms på matvarer f.eks. Fyren som ønsker seg bil som leketøy kan fint betale ekstra. Alenemoren som har 2 jobber for å klare hverdagen fortjener mye mer skattelette enn førstnevnte.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Skal man gi skattelette så er jeg mer tilhenger av å gi skattelette til de som har minst fremfor de som har mest. Fjern moms på matvarer f.eks. Fyren som ønsker seg bil som leketøy kan fint betale ekstra. Alenemoren som har 2 jobber for å klare hverdagen fortjener mye mer skattelette enn førstnevnte.
    Nah.. fjerner du mva på mat så ganger det svært mye mer de rike som kjøper overpriset luksusmat enn de som handler billig. Skal man gjøre noe for fattigfolk bør man heller fjerne tollen på mat.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.930
    Antall liker
    13.511
    Sted
    Smurfeland
    Norge er et u-land når det gjelder bil, det er bare å bli vant til det. Vil man ha noe som er moro å kjøre må man også belage seg på å dra ned buksa og bøye seg framover når avgifter og forsikringer skal betales. For da blir man p*** enten man vil eller ikke...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.343
    Antall liker
    40.938
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Norge er et u-land når det gjelder bil, det er bare å bli vant til det. Vil man ha noe som er moro å kjøre må man også belage seg på å dra ned buksa og bøye seg framover når avgifter og forsikringer skal betales. For da blir man p*** enten man vil eller ikke...
    Øhh... hørt om denne?

    tesla_model_s_1.jpg

    ;)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Skal man gi skattelette så er jeg mer tilhenger av å gi skattelette til de som har minst fremfor de som har mest. Fjern moms på matvarer f.eks. Fyren som ønsker seg bil som leketøy kan fint betale ekstra. Alenemoren som har 2 jobber for å klare hverdagen fortjener mye mer skattelette enn førstnevnte.
    Nah.. fjerner du mva på mat så ganger det svært mye mer de rike som kjøper overpriset luksusmat enn de som handler billig. Skal man gjøre noe for fattigfolk bør man heller fjerne tollen på mat.
    for noe sprøyt. Alle spiser mat. De fattige må bruker større andel av sin inntekt på mat enn de rike. Leketøy ala bil må man være rik for å unne seg, så å la den øvre middelklasse få billigere biler er å ta fra de fattige og gi til de rike. For pengene må tas fra et sted.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Norge er et u-land når det gjelder bil, det er bare å bli vant til det. Vil man ha noe som er moro å kjøre må man også belage seg på å dra ned buksa og bøye seg framover når avgifter og forsikringer skal betales. For da blir man p*** enten man vil eller ikke...
    Øhh... hørt om denne?

    Vis vedlegget 266573

    ;)
    Du får 2 Subaru Impreza WRX STI i Sverige for én slik i Norge. Det sier litt om hvor inn ihelvete man blir rævkjørt av staten i Norge når det kommer til transportmidler.

    Fattigfolk, romlinger, barn, pensjonister og kommunister kan ta bussen. Vanlige mennesker bør kunne få lov til å kjøpe et respektrabelt kjøretøy uten å bli ranet av staten.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.343
    Antall liker
    40.938
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Betalte ikke ett øre til staten for den der. Jeg synes den er ganske respektabel også. Mine svenske naboer på Bohuslänskysten er megamisunnelige, for den koster mye mer i Sverige. Og om de likevel tok seg råd til en slik, ville de fortsatt ikke få lov til å kjøre i kollektivfeltet. :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Betalte ikke ett øre til staten for den der. Jeg synes den er ganske respektabel også. Mine svenske naboer på Bohuslänskysten er megamisunnelige, for den koster mye mer i Sverige. Og om de likevel tok seg råd til en slik, ville de fortsatt ikke få lov til å kjøre i kollektivfeltet. :)
    Jaja, for all del. Men en bil til 700.000 er det ikke alle vanlige arbeidere som har råd til, selv om de er aldri så flotte. 340K derimot er oppnåelig for langt flere. Men da må du være svensk. 879.000 blir det for nordmenn når staten har konfisket langt over en halv million av dine penger for å gi deg tillatelse til å kjøre den.

    Det er rett og slett sykt. Griskt, sykt og unødvendig og det må bli en slutt på slike urimeligheter.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Betalte ikke ett øre til staten for den der. Jeg synes den er ganske respektabel også. Mine svenske naboer på Bohuslänskysten er megamisunnelige, for den koster mye mer i Sverige. Og om de likevel tok seg råd til en slik, ville de fortsatt ikke få lov til å kjøre i kollektivfeltet. :)
    Jaja, for all del. Men en bil til 700.000 er det ikke alle vanlige arbeidere som har råd til, selv om de er aldri så flotte. 340K derimot er oppnåelig for langt flere. Men da må du være svensk. 879.000 blir det for nordmenn når staten har konfisket langt over en halv million av dine penger for å gi deg tillatelse til å kjøre den.

    Det er rett og slett sykt. Griskt, sykt og unødvendig og det må bli en slutt på slike urimeligheter.
    Man får en ganske grei tesla for mye mindre enn det der, klarer man seg med "bare" 306 hester og 390 km rekkevidde kommer man greit under 500k
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.930
    Antall liker
    13.511
    Sted
    Smurfeland
    Norge er et u-land når det gjelder bil, det er bare å bli vant til det. Vil man ha noe som er moro å kjøre må man også belage seg på å dra ned buksa og bøye seg framover når avgifter og forsikringer skal betales. For da blir man p*** enten man vil eller ikke...
    Øhh... hørt om denne?

    Vis vedlegget 266573

    ;)
    Joda, sikkert ålreit den, men ikke førstevalget mitt hvis jeg skulle hatt en morobil. Tror ikke den hadde havnet blant topp 10 engang. :)

    Hadde nok heller valgt denne: http://www.tv2.no/underholdning/bro...ere-og-koster-mindre-enn-du-tror-3922610.html

    Halve prisen, og dobbelt så moro?
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    og 390 km rekkevidde kommer man greit under 500k
    Da begynner det å bli ubrukelig til annet enn bil #2.

    390 Km ny vil si litt over 300 etter et par tre år, 250 kanskje når det er vinter og sterke kuldegrader. Trekker du fra 20-30 km som sikkerhetsmargin så man ikke strander hjemmefra så er det kanskje 220 igjen. Dvs man kommer seg ikke mer enn 11 mil hjemmefra hvis man skal være sikker på å kunne kjøre hjem igjen også uten å måtte tigge strøm av noen.

    Nei, da vil jeg heller ha en normal bil.

    En gang skal jeg også kjøpe radiobil, men ikke før de får både rekkevidde som en normal bil og betalbar pris.

    Noe slikt derimot, til svenske priser frister stort. Noe slikt bli oppnåelig for vanlige dødelige om man velger å prioritere det.

    oppnåelig.jpg
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Etter dine beregninger kommer man bare 16 mil med en p85 som starter på 520..
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Etter dine beregninger kommer man bare 16 mil med en p85 som starter på 520..
    Ja noe slikt. Rundt 35 mil totalt (16+16+3 i sikkerhetsmargin) er vel ikke usannsynlig med slitt batteri, på kalde dager der batteriet er dårligere, og det går med strøm til oppvarming.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er jo bare å se litt på Teslas egne sider og sette parametre og se hvordan kalde dager og oppvarming av kupe endrer rekkevidden.

    Your Questions Answered | Tesla Motors

    test.jpg

    220 miles er 354 km. Og da snakker vi vel om flunka nytt batteri.

    Så regnestykkene mine er nok ikke spesielt pessimistiske.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er jo bare å se litt på Teslas egne sider og sette parametre og se hvordan kalde dager og oppvarming av kupe endrer rekkevidden.

    Your Questions Answered | Tesla Motors



    220 miles er 354 km. Og da snakker vi vel om flunka nytt batteri.

    Så regnestykkene mine er nok ikke spesielt pessimistiske.
    Enig i at tesla er uaktuelt hvis man ikke skal tigge strøm fra superladere etc.. men for de aller fleste er ikke dette noe problem
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.186
    Antall liker
    10.741
    Imprezaen er lite egnet som "hverdagsbil." Leketøy.
    Hvis vi sier at Dephs regnestykke er riktig så vil jeg påstå at el-bilen er godt egnet som nr. 1 bil. Det er svært sjelden folk kjører 22 mil hver dag. Bil nr. 2 blir en bil med lang rekkevidde og da kommer man ikke unna oljebrennere (foreløpig)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Imprezaen er lite egnet som "hverdagsbil." Leketøy.
    Hvis vi sier at Dephs regnestykke er riktig så vil jeg påstå at el-bilen er godt egnet som nr. 1 bil. Det er svært sjelden folk kjører 22 mil hver dag. Bil nr. 2 blir en bil med lang rekkevidde og da kommer man ikke unna oljebrennere (foreløpig)
    Det er klart det går an... men man har en bil som har begrenset bruksområde. Jeg vet om folk som har en gammel slitt Think som eneste bil også.

    Men jo, jeg er helt enig i at mange av dem er egnet som bil nr.1. ... hvis man har to, men ikke som eneste bil. (Tesla med 85 er vel eneste unntak)

    Jeg kunne klart meg utmerket med en Leaf i det daglige, men hadde nok savnet muligheten for å kjøre litt lengre enn inn til sentrum og heimat.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Men dette er jo midlertidige problemer. Tesla har jo være svært sympatiske og har frigjort sine patenter. Så kanskje vi snart får se småbiler med litt motor og lang rekkevidde fra mange produsenter.

    Det vil jo oppveie litt for den magemålsløse griskhet innkreverne har nå på normale biler. Men mindre griskheten innhenter dem igjen før teknologien når oss.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.343
    Antall liker
    40.938
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min P85 er ihvertfall #1-bil så det rekker. Har kjørt 19400 km med den siden den kom i slutten av august. Lengste tur/retur på samme dag uten lading var til Smögen i Sverige. 175 km hver vei, for det meste motorvei med fartsgrenser på 100 og 110 km/t. Lengste tur totalt var til Sunnmøre, 600 km hver vei. Da brukte jeg superladere på Lillehammer og Dombås, men det er ikke nødvendig å "tigge strøm" der. Ubegrenset bruk av superladerne er inkludert i bilprisen. Man trenger uansett å stoppe etter to-tre timers kjøring for en tisse- og kaffepause, og bilen er fulladet igjen etter kaffepausen. Så lenge man er innenfor dekningen av superladernettverket er rekkevidden i praksis ubegrenset. Genialt.

    Til daglig bruk holder det i massevis med en vanlig utestikk. I prinsippet kan jeg lade fullt i helgen og kjøre til og fra jobb hver dag i en uke uten å lade, men i praksis plugger jeg den inn hver kveld og lader til 75 % eller deromkring. Med en 16 A utestikk kan jeg kjøre inntil 250 km hver dag og alltid finne bilen like fulltanket neste morgen. Rekkevidde er virkelig ikke noe problem, selv ikke vinterstid.

    Morobil eller ikke, vel, en standard WRX STi gjør 0-100 på 4,6-4,7 sek eller deromkring. Min Tesla P85, 2200 kg tung og med bare bakhjulsdrift, gjør turen på 4,2 sek. Det er ganske moro, synes jeg.

    En mindre Tesla-modell til ca 350' kommer i 2017, akkurat tidsnok til endringen i avgiftssystemet for elektriske biler.

    #2-bilen er en Subaru diesel med firehjulstrekk og tilhengerkrok. Må få båten på vannet også.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.186
    Antall liker
    10.741
    Adam var som kjent ikke så lenge i Eva, eh, ..Paradis. Snart er det over 50000 el-biler i Norge. Er det noen som setter penger på at planene om å avgiftslegge disse ikke blir gjennomført?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.343
    Antall liker
    40.938
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selvfølgelig ikke. Det var en grunn til at jeg bestilte min for flere år siden. At fritaket ble forlenget var en positiv overraskelse, jeg hadde tatt høyde for at det allerede kunne være borte nå. Vi passerer vel 50000 allerede våren 2015, så vi får se om det er stopp allerede der.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.718
    Antall liker
    8.142
    Torget vurderinger
    0

    Og du fikk med deg at det de gjør er å starte jobben med å endre loven med en gang i stedet for å vente på resultatene fra den tenkte prøveordningen? ;)

    Det plager uansett ikke meg, ikke har jeg scooter, ikke har jeg umiddelbare planer om å kjøpe scooter, men jeg har heller ikke problemer med om naboen gjør det!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.343
    Antall liker
    40.938
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Å frigjøre kapital av økonomiske grunner er vel omtrent det minst presserende den norske staten kan gjøre, ref oljefond og alt det der. Det er fortsatt ganske mye penger på bok: NBIM

    Dette handler om hvorvidt det er prinsipielt riktig å ha så store eierandeler i dominerende selskaper. Det holder med 33,4 % for å kunne blokkere radikale endringer på en generalforsamling i selskapet, men med 51 % er man hovedeier og medansvarlig for beslutninger på en helt annen måte. Er det riktig å ta den rollen i børsnoterte selskaper som konkurrerer med rent privateide selskaper, eller vil man lett komme på flere sider av bordet som regulator, kunde og dominerende hovedeier? F eks SAS, Entra, Cermaq, Mesta, ...
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.186
    Antall liker
    10.741
    Snu kappen etter vinden, heter det. De tror faktisk at de viser styrke på denne måten.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Høie har nok alltid vært motstander av reservasjonsrett men har blitt tvunget i kne av Gudedyrkerpartiet. Når man fant en annen løsning som de tillot så kunne man endre forslaget.

    Vi skal glede oss over dette.

    Nå kan norske kvinner forvente helsetjenester uten at religiøse leger skal kunne nekte dem det.

    Leger som fremdeles prøver seg på noe slikt må selvsagt avskjediges.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.343
    Antall liker
    40.938
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er som Deph sier. Ingen tvil om hva Høie og Høyre mener, men Erna ga etter for KrF i regjeringsforhandlingene og ble nok litt overrasket over hvor kraftig backlash hun fikk i eget parti. Høie er medlem av regjeringen og bundet av regjeringsplattformen, så han forsøker å gjøre det beste utav det. Men det er ingen grunn til å tro at han vil gi fundamentalistene mer enn hva som allerede er avtalt.

    Det er derimot grunn til å tro at KrF vil møte et vesentlig mindre medgjørlig Høyre neste gang de vil forhandle om en "hjertesak", som f eks søndagsåpne butikker. Dette rabalderet var mer enn nok fra den kanten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn