Hva er egentlig greia? Jeg fikk Bank-ID fra DNB tidlig I forrige 10-år. Med den har jeg åpnet kontoer i andre banker, søkt lån,fått ymse kredittkort og gjort en del annet uten å ga satt min fot i en filial.
Gjelder dette folk som ikke har Bank-ID i utgangspunktet?
Nei dette går på leg mer generelt og har nok mye med NÅR du opprinnelig legitimerte deg og hva slags legitimasjonsinstrument som ble brukt den gang. Hvitvaskingsforskriftene har endret seg over tid, og før 2007 var det for eksempel ikke en gang et krav om bruk av pass ved etablering av kundeforhold. Mange brukte nok pass, men ikke nødvendigvis alle. Og etter hvert har det jo kommet krav om pass med RFID brikker som scannes, men disse kravene har muligens ikke tilbakevirkende kraft.
Dette er et stort og komplisert område, og det forenkles ikke ved at banker tolker kravene på noe ulike måte. På et nivå er det slik at bankene må foreta egen risikovurdering av visse aspekter av legitimering og det finnes også unntaksbestemmelser i lovgivningen som må tolkes, og her kan jo banker ha ulike vurderinger, ulike erfaringer og ulikt kundegrunnlag og tilstedeværelse i ymse markeder.
Jeg er litt i samme situasjon som deg, men måtte sende inn et bilde av passiden min samt et nytt bilde til banken. Dette ble gjort over nettet, og jeg vet at den aktuelle banken, min tidligere arbeidsgiver, har ca 25 ansatte vikarer i et halvt år for å kontrollere tidligere, og nye innsendte, dokumenter. Dette bare for å illustrere at dette er ikke noe banken gjør fordi de ønsker å plage kundene. Man kan jo lett få dette inntrykket når man leser alt sytet over dette her og andre steder.
Folkens: dere er ALLE tjent med at samfunnet har god kontroll på dette. Både som bankkunder, som ansatte i bedrifter som utkonkurreres av svart arbeid, og som ofre for ulike typer økonomiske forbrytelser og svindel. Get real og ta dere selv i nakken.