Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Poenget er at lønningene i Norge på både kunnskap og ledelse er relativt lave. Men, vi har liten lederflukt til og fra Norge det er riktig.
    dette er bare ideologisk babbel.
    aldri tidligere var det slikt snakk. men nå kan vi koble oss opp mot galskapen i andre land. og så tror vi at vi sier noe vettugt om lønnsnivå her til lands. og folk som snakker slik, snakker gjerne om tilbud og etterspørsel, og lyger med at det er denne «loven» som ligger til grunn.

    tror virkelig en normalforstand at denne «loven» kan forklare noe som helst når det gjelder lønnsgapene i landene hvor galskapen regjerer?

    i min lille verden er det mer sannsynlig at verden bare er 6000 år gammel. jesuskameratene er jo henimot rasjonalister…
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    dette er bare ideologisk babbel.
    aldri tidligere var det slikt snakk. men nå kan vi koble oss opp mot galskapen i andre land. og så tror vi at vi sier noe vettugt om lønnsnivå her til lands. og folk som snakker slik, snakker gjerne om tilbud og etterspørsel, og lyger med at det er denne «loven» som ligger til grunn.

    tror virkelig en normalforstand at denne «loven» kan forklare noe som helst når det gjelder lønnsgapene i landene hvor galskapen regjerer?

    i min lille verden er det mer sannsynlig at verden bare er 6000 år gammel. jesuskameratene er jo henimot rasjonalister…
    Er det ideologisk babbel å påpeke at differansen i lønningene er lavere i Norge enn utlandet ? 🤔
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    nei! men der er ikke poenget ditt!

    du bruker det som legitimeringsgunn for vurderingen av forhold her hos oss. noe helt annet. det vet du mer enn godt nok.
    Jeg må nesten svare på hva som er mitt poeng, så kan du konsentrere deg om dine 🤔

    Jeg sammenlikner Norge med andre land vi er i direkte konkurranse med. Noe annet ville ha vært litt rart? Skal vi late som at Norge lever i et vakuum?

    Videre, jeg er med på tankerekken om at noen ledere har en mismatch mellom lønn og resultater i Norge. Ikke noe problem. Videre, vi er konkurransedyktige mot utlandet ettersom vi har en høyt utdannet arbeidsstyrke som er lavere lønnet enn EU/USA ellers. Dette er også bra, og små forskjeller er bra.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må nesten svare på hva som er mitt poeng, så kan du konsentrere deg om dine 🤔

    Jeg sammenlikner Norge med andre land vi er i direkte konkurranse med. Noe annet ville ha vært litt rart? Skal vi late som at Norge lever i et vakuum?

    Videre, jeg er med på tankerekken om at noen ledere har en mismatch mellom lønn og resultater i Norge. Ikke noe problem. Videre, vi er konkurransedyktige mot utlandet ettersom vi har en høyt utdannet arbeidsstyrke som er lavere lønnet enn EU/USA ellers. Dette er også bra, og små forskjeller er bra.
    men du sa jo:
    Poenget er at lønningene i Norge på både kunnskap og ledelse er relativt lave. Men, vi har liten lederflukt til og fra Norge det er riktig.
    det er ingen konkurranse der!

    så, hva mener du?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Nordmenn er "unormalt" lite mobile ut over Konglerikets grenser. Det synes heller ikke som om internasjonale hodejegere går spesiellt på jakt etter norske ledere. Det finnes selvsagt enkeltstående eksempler på det motsatte, men som generell trend er det nok slik.

    Litt på siden. Min bror jobbet som kommunelege i flere ulike kommuner i årenes løp. Han syntes det var veldig lett å få innvilget sine lønnskrav når han byttet jobb. Umiddelbart trodde han at kommunen var desperat i jakten på lege, men han oppdaget hvordan det hang sammen. Rådmann og ordfører, de som forhandlet om vilkårene, hadde i sine ansettelseskontrakter klausul om at de skulle ha et visst antall kroner mer en den best betalte etatssjef. Kommunelegen var slik sett en "etatssjef"! :rolleyes: :LOL:
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Poenget er at lønningene i Norge på både kunnskap og ledelse er relativt lave. Men, vi har liten lederflukt til og fra Norge det er riktig.

    Det stemmer, og noe som er verdt å kjempe for å bevare. Dessverre ser vi nå at det går i motsatt retning, og dessverre er det for mye skuldertrekking blant folk over denne uheldige utviklinga.
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    nei! men der er ikke poenget ditt!

    du bruker det som legitimeringsgunn for vurderingen av forhold her hos oss. noe helt annet. det vet du mer enn godt nok.
    Runeraskereven har et poeng. Norske lederlønninger og høytutdanna arbeidskraft er/har vært lave relativt til andre land (utviklina går dessverre i feil retning nå). At man påpeker dette, betyr ikke dermed at man legitimerer høyere lederlønninger i Norge. Det at Norge er et av verdens mest vellykka land når det kommer til velstandsfordeling skulle jo være det beste argumentet for å bevare relativt beskjedne topplederlønninger.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    leser du det som er sagt, så ser du at han ikke har noe poeng. ingen er uenige i hva som er faktum. hvordan en bruker dette faktum i argumentasjonen er noe annnet. les igjen.
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    leser du det som er sagt, så ser du at han ikke har noe poeng. ingen er uenige i hva som er faktum. hvordan en bruker dette faktum i argumentasjonen er noe annnet. les igjen.
    Mulig det. Jeg har ikke lest alle postene hans. Men rent faktuelt stemmer det at norske lederlønninger er/har vært relativt lave.

    Så blir jo spørsmålet om man mener er bevaringsverdig eller ikke. De som ønsker høyere lederlønninger og mindre sammenpresset lønnstruktur har vel knapt noen seriøse argumenter å komme med, det blir mest som å høre et Unge Høire-seminar.

    Dessverre er det den retningen det går i landet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har som grunnholdning at jeg gir en god faen i hva andre tjener. Det er "bare penger" uansett! Selvsagt et utsagn som kun sier at den som yttrer det har nok penger selv! For de som har mangel på sorten (penger) er det aldri "bare" penger! Dette er et forhold vi bør være veldig oppmerksomme på. Når ungdom (barn) i MDG legger ut om at vi "tåler så vel" en levestandardnedgang så er det sikkert gyldig for dem selv, men det er slett ikke alle i landet som er så priviligert som dem selv. Litt som det herostratisk berømte sitatet: "La dem spise kake!" Som damen nok aldri sa!

    Det problemet som jeg ser er at de som har hysteriske lønninger her i landet i stadig større grad "briefer" med sin velstand. Det har alltid vært søkrike mennesker i Norge, men jeg har en bestemt følelse av at de fleste av de rike var mye mer diskre enn dagens brautende rike. Det er denne voldsomme fokuseringen på egen velstand og en klar "ovenfra og nedad" holdning til de som ikke har vært like heldige som provoserer meg.

    Man er slett ikek noe dårligere menneske om man ikke tjener mye eller er søkkrik. Det er gjerne helt motsatt!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.133
    ^ Som samfunn betraktet tåler "vi" en ganske klar velstandsnedgang, Spiralis, og lurer du på hvordan jeg kan være så sikker på det, så er det jo bare å se rundt seg. Med noen få unntak, er Norge det land i verden med høyest levestandard, og med det et forbruksmønster som ikke er bærekraftig over tid. Det er egentlig ikke OK, ergo bør "vi" også gå ned i levestandard som nasjon betraktet. "Vi" hadde det virkelig ikke vondt i dette landet i 1970, heller, og forskjellene var mindre mellom folk enn det er i dag. Så det er mulig å tenke seg en virkelighet etter oljen, der "folk flest" skatter nok til å drive en fornuftig velferdsstat, men det innebærer også at vi som tjener mer enn til ganske mye salt i maten, må akseptere å betale ganske mye skatt. Mens de som kjører buss, vasker kontorer, jobber på gamlehjem, sitter i kassa på Rema og en masse andre ("folk flest"), kan få slippe skatteøkning.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    leser du det som er sagt, så ser du at han ikke har noe poeng. ingen er uenige i hva som er faktum. hvordan en bruker dette faktum i argumentasjonen er noe annnet. les igjen.
    Jeg tror, akkurat her, er det du som bør lese igjen.

    Jeg er for liten forskjell og moderasjon. Dette styrker også flate lederstrukturer som er en fordel ( med noen unntak.)

    På samme tid lever jeg i en virkelighet der vi faktisk er naboer til EU og har avtaler med USA - og vi har flere utenlandske selskaper i Norge i tillegg. Vi lever i en symbiose her. Det er en balanse.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Det er bare de med nok penger til livets opphold som sier slike ting.
    Hadde du giddet å lese resten ville du sett at jeg skrev akkurat det!

    Ble du krenket av det jeg skrev slik at du ikke klarte å lese resten.....? Ja da har jeg faktisk IKKE tenkt å legge meg flat og be om unskyldning!

    Og ja jeg har vel "nok" penger, men grunnen til at jeg sier det slik jeg gjør er at jeg faktisk har lært ( the hard way ) at penger faktisk ikke er alt i livet.
    Det er så mye som kan skje i et liv der penger overhodet ikke kan hjelpe deg!

    Men selvsagt er det gamle jungelordet helt riktig: "Bedre rik og frisk i en Ferrari enn syk og fattig i en Lada!"
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Siste nytt fra Høyres tankesmie.
    Og problemet med den antagelsen??
    Tror du ikke at muslimer har et "anstrengt" forhold til alkohol?
    Tror du ikke at mange muslimer ikke vil bruke antibac på grunn av alkoholen i stoffet?
    Eller er det det at Hege Storhaug er en feministisk sosialist og likevel ser problemer med Islam som plager deg?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Sendte en melding til en muslimsk kompis, han hadde ikke hørt om dette "fenomenet".
    Var også på den lokale innvandrersjappa på lørdag å handlet grønnsaker, der var det kø foran antibakken ved inngangen, og den luktet sprit.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Når ble Hege Storhaug Høyre-medlem?
    Du får se på siste statsbudsjettsforslaget lagt på bordet av en regjeringen uten FrP.

    Statsstøtten til HRS lå der.

    Så Høyre kan ikke lenger gjemme seg bak FrP når det kommer til statsstøtten til rasistblekka.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er mye rart som får statsstøtte. Gjør det dem helt automatisk til "Høyres tankesmier", alle sammen?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Du får se på siste statsbudsjettsforslaget lagt på bordet av en regjeringen uten FrP.

    Statsstøtten til HRS lå der.

    Så Høyre kan ikke lenger gjemme seg bak FrP når det kommer til statsstøtten til rasistblekka.
    Så i din verden trenger ikke regjeringen støtte fra FrP for å få flertall for statsbudsjettet?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Larson er en hyggelig fyr som tidvis har meget gode innlegg, men av og til er han nok solid palssert i en paralell verden!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så i din verden trenger ikke regjeringen støtte fra FrP for å få flertall for statsbudsjettet?
    Tja. Det hadde kanskje vært på tide å sette foten ned og ta en regjeringskrise? Hvorfor kan ikke vi ha det når alle andre land har det? Så kan FrP og andre få vise sine "true colors"? Uansett er det jo bare ett år til regjeringen ryker uansett, og så kunne vi fått sett om det er noe realisme i alternativene? Kan ikke se at det hadde vært mye å tape på det.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Grunnen til at vi ikke kan ha regjeringskrise er vel så enkel som at de ble enige.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Grunnen til at det ikke ble regjeringskrise er at Erna nok en gang avviste å drive Høyrepolitikk. Dessverre. Vi trenger sårt ansvarlig fiskalpolitikk i dette landet, og når vi ikke kan stole på Høyre, og et Ap i lomma på Sp virker som en tvilsom løsning, ser det svart ut.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Det kan jo tilskrives svakheter i vårt parlamentariske system at man må søke flertall for politikken som føres. Jeg for min del synes fordelene er større enn ulempene, sånn samenlignet med de fleste andre land. Og jeg er egentlig veldig imponert over at Erna har klart å holde det gående i to perioder, med de tre partiene, som utad ikke tåler synet av hverandre. Hun kan kanskje bli en brukbar diplomat med tiden....
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    For øvrig ser jeg ikke det store problemet i at Norge går fra å ha 8 ganger så høyt avgiftsnivå som snittet i Europa til 7,9, eller hva det nå blir. Tror ikke det verken påvirker folks drikkevander eller harryhandelen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nemlig, og det er derfor jeg er mer bekymret for den fiskale effekten. I stedet for å gi folk billigere snus, kunne de brukt pengene på noe bedre (eller balansert budsjettet).
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.714
    Antall liker
    13.199
    Nemlig, og det er derfor jeg er mer bekymret for den fiskale effekten. I stedet for å gi folk billigere snus, kunne de brukt pengene på noe bedre (eller balansert budsjettet).
    På generelt grunnlag stusser jeg litt på økonomenes antagelse om at en mindre nedgang i prisen på snus, alkohol eller hva det nå måtte være skal endre folks adferd når det gjelder å reiser over grensen for å handle slike varer når det uansett vil være en betydelig prisforskjell fortsatt. Det er jo ikke slik at folk setter opp en stor modell med en kostnad for tid brukt, slitasje på bilen, hva man handler med seg når man uansett er der som aldri blir spist og går i søpla, drivstofforbruk og alt det andre og gjøre en nøye kalkulert beregning for når det lønner seg å reise til Sverige for å handle eller ikke.

    Antagelsen om at noe som knapt gjelder for noe individ plutselig skal gjelde bare man aggregerer nok individer har jeg aldri skjønt.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Jeg er mer spent på om utsalgsprisen går ned tilsvarende avgiftsendringen. Noe sier meg at en betydelig del av gevinsten i stedet havner i lommene til Reitan og vennene deres, som vanlig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    På generelt grunnlag stusser jeg litt på økonomenes antagelse om at en mindre nedgang i prisen på snus, alkohol eller hva det nå måtte være skal endre folks adferd når det gjelder å reiser over grensen for å handle slike varer når det uansett vil være en betydelig prisforskjell fortsatt. Det er jo ikke slik at folk setter opp en stor modell med en kostnad for tid brukt, slitasje på bilen, hva man handler med seg når man uansett er der som aldri blir spist og går i søpla, drivstofforbruk og alt det andre og gjøre en nøye kalkulert beregning for når det lønner seg å reise til Sverige for å handle eller ikke.

    Antagelsen om at noe som knapt gjelder for noe individ plutselig skal gjelde bare man aggregerer nok individer har jeg aldri skjønt.
    Det er jo noe nærmest landssvik å dra til utlandet for å kjøpe varer som er sterkt avgiftsbelagt her i landet!

    I forbindelse med sikkerhetsklarering ble man fortalt at det fra "sikkerhetsmyndigheten" ble sett på som meget kritikkverdig om man dro over til naboen for å fylle drivstoff til i overkant av 5,- pr liter! Det var å "snyte staten" for avgifter, i tillegg til at det selvsagt var å støtte "FI" eller kommunistene eller hva det nå var! Det er fan ikke fleip en gang. Så hvis disse politikerne mener alvor med å stoppe grensehandelen er det jo bare å innføre det samme regimet mot Sverige også. Å reise over grensa på handletur er suspekt og sikkerhetsklareringen trekkes tilbake!
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Så i din verden trenger ikke regjeringen støtte fra FrP for å få flertall for statsbudsjettet?
    Hvilke seire FrP skal få er opp til FrP i deres forhandlinger med regjeringen etter at regjeringens forslag ligger på bordet. Her lå HRS-statstøtten inne lenge før forhandlingene startet, så dette er noe Høyre ønsker.

    Høyre eier HRS-statsstøtten. Eierskapet tilhører Høyre (og FrP).
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    hadde de ønsket å gjøre noe med grensehandelen så hadde de gjort noe med kvotene. Den har blitt økt. At regjeringen senker en avgift de selv har innført (sukker) og litt snus og alkohol vil ikke minske grensehandel.

    8 kroner på en sixpack med øl... vil ikke fjerne ei krone i grensehandel.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Nyss hjemkommet fra Finland med bilen full av øl. Betalte til og med kr.75,- på grunn av litt for mange flasker øl.

    Og for å være ærlig kjøpte jeg ikke det ølet fordi det var billig. Det ble kun kjøpt fordi de flaskene ikke er å få fatt i i Norge. Om det ikke gjelder for alle som handler over grensen så tror jeg det gjelder en god del. Man kjøper ting man ikke får tak i hjemme. Og da spiller ikke avgiften noen rolle!

    Så ja, jeg tror Larson har helt rett! Dette vil ikke bety noe som helst i forhold til grensehandelen.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.714
    Antall liker
    13.199
    Og for å være ærlig kjøpte jeg ikke det ølet fordi det var billig. Det ble kun kjøpt fordi de flaskene ikke er å få fatt i i Norge. Om det ikke gjelder for alle som handler over grensen så tror jeg det gjelder en god del. Man kjøper ting man ikke får tak i hjemme. Og spiller ikke avgiften noen rolle!
    Jeg drar normalt på harrytur et par ganger i året og det meste jeg kan observere tyder på at det er pris som er avgjørende for de langt fleste. Og langt på vei kun pris også. Handlevognene bugner av ting som er kurant å oppdrive i Norge, men prisforskjellene er til dels betydelige. Utvalget på Systembolagene rett over grensa er også heller begredelig sammenlignet med et norsk Vinmonopol.

    Har vanskelig for å se at dette vil påvirke grensehandelen noe særlig. Men om Pepsi Max ender opp med å koste ca det samme som i Sverige så slippper i alle fall en del å bære så tungt, det er et fascinerende skue når bilene lastes fulle av brett med slikt. Jeg føler at det ikke er helt tid å sted for å forklare at man kunne spare enda mere ved å drikke vann.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn