Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er jo ikke slik at folk setter opp en stor modell med en kostnad for tid brukt, slitasje på bilen, hva man handler med seg når man uansett er der som aldri blir spist og går i søpla, drivstofforbruk og alt det andre og gjøre en nøye kalkulert beregning for når det lønner seg å reise til Sverige for å handle eller ikke.
    Nei, men flere burde kanskje gjort seg den øvelsen i stedet for å sub-optimalisere besparelsen (hvilket de fleste er "flinke" til å regne ut. Nå trenger man ikke en stor modell for å gjøre et edruelig kostnadsoverslag for tur/retur Oslo-Svinesund. Man kan velge å legge inn en kostnad for fritiden man bruker - eller ikke, men de reelle kostnadene bør man jo kalkulere inn. Røft regnet koster en slik tur ca 1500,-.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Hvilke seire FrP skal få er opp til FrP i deres forhandlinger med regjeringen etter at regjeringens forslag ligger på bordet. Her lå HRS-statstøtten inne lenge før forhandlingene startet, så dette er noe Høyre ønsker.

    Høyre eier HRS-statsstøtten. Eierskapet tilhører Høyre (og FrP).
    Så du tror statsbudsjettet hadde passert FrP dersom denne statsstøtten hadde blitt fjernet? Høyre vet nok bedre.

    (De prøvde seg vel på det i fjor, med dårlig resultat)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Røft regnet koster en slik tur ca 1500,-.
    Tja, jeg kjører Elbil med fri superlading og utover litt ekstra dekkslitasje så tviler jeg på at de ~250km til sammen en slik tur innebærer har allverdens kostnad gitt at jeg uansett har bilen for andre formål og de store kostnadene som verditap og forsikring ikke påvirkes noe fra eller til av om jeg tar en slik tur eller ikke. Det er stor forskjell på marginalkost ved en ekstra kjørt kilometer og snittkost pr. kilometer kjørt om man eier en bil. Vinterdekkene mine bytter jeg for øvrig på alder og ikke på mønsterdybde så det teller strengt tatt heller ikke.

    Men bompasseringen ved Svinesund har hatt fritak fra fritaket for elbiler. Før de nye bomringene kom i Oslo var det eneste stedet jeg betalte bompenger på flere år.

    Men om det så kostet meg 1500 pr. tur (hvilket jeg altså sterkt tviler på at det gjør) så sparer jeg kanskje en 4.000 kroner pr tur, så netto 2500 for 5-6 timer så uansett ganske kurant timelønn (jeg har heller ikke tilgang til betalt overtid på jobben). Jeg har riktig nok en noe uortodoks handleliste til harryhandel å være og handler ganske mye hver gang jeg er der.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg tok utgangspunkt i bensin/diesel - og ikke de som kjører "snyltebil" ;) . Kostnader som andel av: verditap, forsikring, dekkslitasje, service/rep/vedlikehold osv vil naturlig nok variere. For enkelte vil noen av disse kostnadene ikke være gjeldende, men mange sub-optimaliserer ved å hevde at "de" kostnadene er der allikevel - hvilket de i maange tilfeller faktisk er.
    Videre så bør man i slike beregninger forholde seg til en "handlekurv" som er iht lovlige kvoter og mengder, samt at det selvfølgelig slår ulikt ut om man er alene, eller flere i bilen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Nå vil vel KrF ha forbud mot bruk av ( ikke kun kjøp av ny! ) biler som går på bensin/diesel fra 2030 så du må nok regne litt på hva turen koster med "snyltebil"!

    Dette vil forøvrig ha dramatiske virkninger for "Harryhandel". Hvis hele landet må skrote sine biler, selv med generøs vrakpant på hele 16.000,- for så å kjøpe ny el bil til "noenhundretusen" med vanlige bilavgifter så vil de færreste ha råd til å kjøre til Sverige for å handle. Kun de som bor nær grensen vil kunne handle i Sverige. Det fleste "vanlige" mennesker vil ikke ha råd til bil! Vi vil være tilbake i 50 tallet "over natten"!

    Og KrF vil for all framtid være forvist til historiens skraphaug!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Nå vil vel KrF ha forbud mot bruk av ( ikke kun kjøp av ny! ) biler som går på bensin/diesel fra 2030 så du må nok regne litt på hva turen koster med "snyltebil"!

    Dette vil forøvrig ha dramatiske virkninger for "Harryhandel". Hvis hele landet må skrote sine biler, selv med generøs vrakpant på hele 16.000,- for så å kjøpe ny el bil til "noenhundretusen" med vanlige bilavgifter så vil de færreste ha råd til å kjøre til Sverige for å handle. Kun de som bor nær grensen vil kunne handle i Sverige. Det fleste "vanlige" mennesker vil ikke ha råd til bil! Vi vil være tilbake i 50 tallet "over natten"!

    Og KrF vil for all framtid være forvist til historiens skraphaug!
    Ikke opp til KrF, det, men opp til bilfabrikantene og de har ikke tenkt å produsere slike biler i 2030. Selv Porsche har avsatt store midler til utvikling av drivstoff som ikke har fossilt utgangspunkt, men som kan benyttes i deres biler og som er klimanøytralt, slik at veterankjerrene ikke blir garage-bound.

    Verdt å sjekke hva bilfabrikantene er i gang med.

    Og en interessant omlegging på gang.


    EoTgh3OXcAAzWB7.png
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, snodig at det har blitt flere de siste årene. Men, nå er det jo ikke drivstoff som er hovedgeskjeften til en "bensinstasjon" lenger - og det er kanskje årsaken til at kurven har "flatet" ut etter 2013. Det burde jo egentlig vært en fortsatt fallende kurve.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    FrP og Høyres plan er nok at nå skal alle kommuner redusere formuesskatten slik at de slipper å miste arbeidsplasser. Så får man automatisert noe som regjeringen ikke klarer selv og alle kommunene blir tapere gjennom noe de har funnet på selv. Heldigvis er det snart valg.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Men, om disse kommunene som reduserer formueskatten drar på seg en haug med rikfolk, så vil de jo få økte skatteinntekter. Det er jo ikke kun formueskatt du betaler til den kommunen du bor i.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Bø erfarer visst ikke det.

    Så nå må du og jeg bokstavelig talt betale for at Bjørn Dæhli og co skal snyte på skatten ved å lyve om hvor han bor.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det finnes en slags underhånden avtale med "rikingene" at de skal bidra til økt næringsvirksomhet i kommunen. Eidissen trakk seg nylig fra et sjøhusprosjekt da det ble for mye uenighet med lokale medinvestorer
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ^ Men, om disse kommunene som reduserer formueskatten drar på seg en haug med rikfolk, så vil de jo få økte skatteinntekter. Det er jo ikke kun formueskatt du betaler til den kommunen du bor i.
    Poenget er jo at de ikke vil sitte igjen med noen netto innflytting etter at andre kommuner har gjort det samme. Taperne er kommunene, vinnerne er de med formue. Race to the bortom.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det var jo litt interessant å lese nå når skattelistene ble lagt ut hva de «rikeste» har bidratt med.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Denne tråden er interessant, sånn appropos hva de rikeste har bidratt med. Noen som husker Fabian Stang? Her kommer det frem at han har stått på papiret som eier for en riking som løper fra kreditorer.

    De rikeste ønsker å bidra med så lite som mulig. Og gjerne enda mindre. Ingen snyter så mye på skatten som de ultrarike.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Bø erfarer visst ikke det.

    Så nå må du og jeg bokstavelig talt betale for at Bjørn Dæhli og co skal snyte på skatten ved å lyve om hvor han bor.
    En tøff påstand unge Larson!
    Vet du med 100% sikkerhet at Bjørn Dæhli har planlagt å snyte på skatten?
    Vet du med 100% sikkerhet at han har tenkt å lyve om hvor han bor?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Apropos Dæhli så var det nok mer det at han var livredd for at pengene hans skulle gå til den lokale breddeidretten.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Apropos Dæhli så var det nok mer det at han var livredd for at pengene hans skulle gå til den lokale breddeidretten.
    Så du vet med 100% sikkerhet at Bjørn ikke er den lokale idrettsforeningens største sponsor?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Å lure unna skatt er egentlig nokså vanskelig for alle, også de rike. Forskjellen er at jo mer du har, desto større muligheter har du til å manipulere systemet med bakgrunn i gjeldende regler. Det er ikke unnaluring, men avansert bruk av lover og regler.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    En tøff påstand unge Larson!
    Vet du med 100% sikkerhet at Bjørn Dæhli har planlagt å snyte på skatten?
    Vet du med 100% sikkerhet at han har tenkt å lyve om hvor han bor?
    Fortell meg, Dæhli som eier luksushytter så det synger etter. Skal han liksom bo i den rønna han har kjøpt seg i Bø? Hvor sannsynlig tror du dette er? Tror du virkelig at han vil overnatte 183 netter i den boligen?

    Hvis du tror det, så har jeg en bro i New York å selge deg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En forretningsmann reiser mye. Det er fullt mulig å ha bosted der over halve året uten å være mye hjemme.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    En forretningsmann reiser mye. Det er fullt mulig å ha bosted der over halve året uten å være mye hjemme.
    Han skal være folkeregistrert i den boligen han tilbringer flest netter.

    Jeg nekter å tro at Dæhli kan skjøtte sine forretninger og næringskontakter ved å ha flest overnattingnetter i Bø.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Å lure unna skatt er egentlig nokså vanskelig for alle, også de rike. Forskjellen er at jo mer du har, desto større muligheter har du til å manipulere systemet med bakgrunn i gjeldende regler. Det er ikke unnaluring, men avansert bruk av lover og regler.
    Trenger ikke være så veldig avansert heller. Selg aksjer, tøm bankkontoen, kjøp fast eiendom for pengene. Eiendom behandles så mye gunstigere enn finanskapital at skattemessig formue bare forsvinner. Selv om bare den årlige verdistigningen er en papirgevinst på noen drøye årslønner.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg nekter å tro at Dæhli kan skjøtte sine forretninger og næringskontakter ved å ha flest overnattingnetter i Bø.
    Det er selvfølgelig helt uproblematisk å i vareta sine forretninger med adresse i Bø, eller i/på et annet ikke helt sentralt sted i Norge.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Fortell meg, Dæhli som eier luksushytter så det synger etter. Skal han liksom bo i den rønna han har kjøpt seg i Bø? Hvor sannsynlig tror du dette er? Tror du virkelig at han vil overnatte 183 netter i den boligen?

    Hvis du tror det, så har jeg en bro i New York å selge deg.
    For å ta det siste først. jeg er ikke i markedet for å kjøpe broer i New York, men ellers takk.

    Så det litt mer alvorlige.
    Det du omtaler som en "rønne" ser for meg ut til å være et ganske normalt hus slik man finner dem i utkantnorge!
    Men det er jo selvsagt litt opplysende for oss gjenstridige rurale innbyggere i dette landet når vi så eklatant får servert
    urbanistenes oppfattning av vårt levesett og vår levestandard.
    Men jeg vil på vegne av flere få uttrykke vår medfølelese med dere byboere som er henvist til å tilbringe livet i det vi vil
    omtale som minkbur eller maurtuer!
    Blokk i Oslo.jpeg
    Da vil jeg mye heller bo i en slik "rønne"!
    Bjørn Dæhlies hus i Bø.jpeg
    Dette er det huset Dæhlie kjøpte og som Sentralens rødeste medlem synes er en rønne!
    Partikadrene blandt de røde lever tydeligvis godt!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    ^Nå må du huske det at det er prisen som avgjør om boligen karakteriseres som rønne eller ikke. Hva man får for pengene er underordnet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I en annen tråd har Larson forsøkt å snakke seg bort fra sin store omsorg for innehavere av og ansatte på hovedstatens caffe latte-etablissementer vs de fæle kapitalistene som eier skipsverft og deres ansatte sveisere. Enda Røkke har riktig partibok og greier. Begynner vi å se et mønster her, mellom alle de illsinte utfallene mot regjeringen?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er selvfølgelig helt uproblematisk å i vareta sine forretninger med adresse i Bø, eller i/på et annet ikke helt sentralt sted i Norge.
    Helt uproblematisk? Selvsagt er det ikke det. Møter, lunsjer, networking, mingling, kunde- og relasjonspleie. Du kan gjøre noe, men ikke alt dette over zoom. Det blir vanvittig mye reising. Tid er penger, vet du. Det er en grunn til at karrierister som oftest søker seg til bysentre og hovedstaden.


    Da det gikk opp for denne rikingen at han faktisk måtte bo i boligen i Bø, så snudde han.

    – Nå registrer jeg at myndighetene ønsker å aktivisere et regelverk som er slik at du må ha bodd de fleste dagene og nettene i Bø for å kunne regne deg som ekte Bøfjæring ligningsmessig. Det har jeg aldri tenkt å gjøre og jeg ønsker å følge norsk lov og regler, sier Benn Eidissen til TV 2.

    Regelverket han referer til er Skatteetatens regel for registrering i Folkeregisteret er at man skal være bosatt på den adressen man overnatter mest.
    ref bildet til spiralis. Det handler om perspektiv.

    Ja, for en nesten-milliardær så er det en rønne. For en arbeiderklassefamilie så er det kanskje luksus? De har ikke akkurat samme livsstil.
     
    Sist redigert:

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    581
    Antall liker
    448
    Sted
    Aarhus
    Helt uproblematisk? Selvsagt er det ikke det. Møter, lunsjer, networking, mingling, kunde- og relasjonspleie. Du kan gjøre noe, men ikke alt dette over zoom. Det blir vanvittig mye reising. Tid er penger, vet du. Det er en grunn til at karrierister som oftest søker seg til bysentre og hovedstaden.


    Da det gikk opp for denne rikingen at han faktisk måtte bo i boligen i Bø, så snudde han.



    ref bildet til spiralis. Det handler om perspektiv.

    Ja, for en nesten-milliardær så er det en rønne. For en arbeiderklassefamilie så er det kanskje luksus? De har ikke akkurat samme livsstil.
    Do om det, store krav til bolig du
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Fortell meg, når du har lykkes økonomisk her i livet og kan bo nøyaktig hvor du vil i Norge, ville du valgt akkurat det huset som Bjørn Dæhli kjøpte i Bø?

    Fyren har likningsformue på 400 millioner, så han er nok god for en snau milliard. Tror du virkelig at et helt ordinært arbeiderfamiliehus i distriktet er boligdrømmen?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    For å ta det siste først. jeg er ikke i markedet for å kjøpe broer i New York, men ellers takk.

    Så det litt mer alvorlige.
    Det du omtaler som en "rønne" ser for meg ut til å være et ganske normalt hus slik man finner dem i utkantnorge!
    Men det er jo selvsagt litt opplysende for oss gjenstridige rurale innbyggere i dette landet når vi så eklatant får servert
    urbanistenes oppfattning av vårt levesett og vår levestandard.
    Men jeg vil på vegne av flere få uttrykke vår medfølelese med dere byboere som er henvist til å tilbringe livet i det vi vil
    omtale som minkbur eller maurtuer!
    Vis vedlegget 681608
    Da vil jeg mye heller bo i en slik "rønne"!
    Vis vedlegget 681609
    Dette er det huset Dæhlie kjøpte og som Sentralens rødeste medlem synes er en rønne!
    Partikadrene blandt de røde lever tydeligvis godt!
    Du valgte å bli krenket av ordet rønne. Gratulerer.



    Her har du huset Bjørn Dæhlie solgte for noen år siden.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.844
    Antall liker
    19.663
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I svært forutsigbar stil hiver de konservative her seg over ordet "rønne", for å unngå å forholde seg til poenget. Ganske morsomt, egentlig.

    Selvsagt er det en rønne for folk som Bjørn Dæhlie. For vanlige folk er det et "hus".

    Dere må da sannelig klare å hoste opp noe bedre enn dette 🤘
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.844
    Antall liker
    19.663
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo soleklart for alle at grunnen til at Dæhlie har kjøpt denne rønna, er for å vise solidaritet med almuen.

    Jada.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn