Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.437
    Sted
    Oslo
    Finnes får trøste seg med DeLillos:

Finnes det en kvinne
    En slik som jeg vil ha
    Hun må gjerne ha en jobb
    Der hun tjener ganske bra
    For jeg skal bare daytrade
    Og det blir neppe no
    Å leve av

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tullprat. han er en voksen mann og burde vite bedre. Hva er politikk med det regelverket. banker, finansinstitusjoner har hatt dett i årevis uten å lage politikk av det
    Jeg bryr meg egentlig svært lite om hva Finnes har gjort. Det får de to finne ut av selv. Derimot bryr jeg meg om at politikeren Solberg nekter å ta det politiske ansvar. Finnes er en privatperson, Solberg er en tidligere statsminister. Som pga dette ikke kan bli en kommende.

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    579
    Sted
    Aarhus
    Hva er det å ta det politiske ansvaret. det er du plutselig veldig opptatt av. er det noen forskjell på sakene med utenriksministeren, borten og alle de andre sakene for noen uker siden. hvorfor har ikke Støre tatt "det politiske ansvaret" og gått av? hvor var du når disse sakene var oppe i media?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.031
    Sted
    Sunnmøre
    Vil tro at Frølich eller Astrup henger høyere enn Søreide, og blir fortalt at det hviskes om Helge Orten som "et foranskutt lyn".
    Om Solberg kan få velmeinte råd om å skilja seg, vil eg leggja til eit velmeint råd til Frølich om å byta namn. Ein høgreleiar kan rett og slett ikkje ha “ch” i etternamnet om ambisjonen er 25%. Men eg har ikkje noko umiddelbart negativt å seia om han.

Orten er interessant, absolutt. Kunne redusert oppslutnaden om FrP her i fylket monaleg.

Som du seier, dette kan verta interessant.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Tullprat. han er en voksen mann og burde vite bedre. Hva er politikk med det regelverket. banker, finansinstitusjoner har hatt dett i årevis uten å lage politikk av det
    Har etter hver mistet tellingen på hvor mange på jobben det er som passer på oss,, men det er mange. Det skal sies at de også passer på andre ting enn ansattes egenandel. Compliance som det heter på utenlandsk har, sammen med risikostyring, vært vekstbransjer innen finans.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.796
    Nå vet ikke jeg hvorfor Bent H. tok med seg meteren sin og reiste fra politikken men hadde det vært et comeback? Det eneste som mangler nå er at Erna går og tungvekteren Sanner overtar.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Nå vet ikke jeg hvorfor Bent H. tok med seg meteren sin og reiste fra politikken men hadde det vært et comeback? Det eneste som mangler nå er at Erna går og tungvekteren Sanner overtar.
    Mine kilder sa den gang at han egentlig var ferdig to år før men så kom covid. Ble neppe mindre ferdig etter det.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.796
    Mine kilder sa den gang at han egentlig var ferdig to år før men så kom covid. Ble neppe mindre ferdig etter det.
    Når jeg tenker meg om så stemmer nok det, han skulle overta som statsforvalter men grunnet viruset så ble det utsatt. (trur eg...)

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.437
    Sted
    Oslo
    Når jeg tenker meg om så stemmer nok det, han skulle overta som statsforvalter men grunnet viruset så ble det utsatt. (trur eg...)
    Han fikk stillingen som statsforvalter i 2018, men som alle stortingsrepresentanter måtte han sitte ut sin periode på tinget.
    Har vært en del oppslag i pressa om hvor lurt det er å gi noen en slik stilling 3 år før vedkommende kan tiltre.
    Men kjekt for tingmenn da, å vite hva de skal gjøre etter neste valg.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er flere gode kandidater. Han er en, Ine Marie Eriksen Søreide er en annen, Tina Bru en tredje. Tina er kanskje den som er nærmest å være en «ny Erna» om behovet skulle oppstå, Ine den som er nærmest til å kunne ta over som statsminister om det behovet plutselig skulle oppstå. En av de tingene Erna har gjort veldig riktig er å slippe til unge talenter i rekkene.
    . Hun slapp å få de skutt. Og så er det fristende å si noe om lett brunlig grums i Frps ytterkanter.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.984
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Litt merkelig at noen synes Finnes blir så dårlig behandlet.... Med mindre mannen er en regelrett dust har han selvsagt visst hva han holdte på med.. Den som vil være med på leken får smake steken, - særlig når han er ektefellen til statsministeren. Om Peder Ås fra Billefjord hadde drevet med det samme, hadde ingen i offentligheten brydd seg, selv om det hadde vært inside jobber...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Litt merkelig at noen synes Finnes blir så dårlig behandlet.... Med mindre mannen er en regelrett dust har han selvsagt visst hva han holdte på med.. Den som vil være med på leken får smake steken, - særlig når han er ektefellen til statsministeren. Om Peder Ås fra Billefjord hadde drevet med det samme, hadde ingen i offentligheten brydd seg, selv om det hadde vært inside jobber...
    Det er ikke noe merkelig i det, siden målet er å rette mest mulig skyts mot Høyre og alt annet er underordnet. Sakligheten er rimelig fraværende hos flere her nå.

• Liker
    Reaksjoner: tkr

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.671
    Nå skal straks Erna Solberg skrifte for Fredrik Solvang i Debatten. Får se hva hun har å komme med.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.796

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.437
    Sted
    Oslo
    Det har vært nok Erna i dag så her står vi over, mye kjekkere å lese om H i Bergen og bybaner, Meyer må jo være skikkelig svimmel nå etter hvert.

For å omskrive et gammelt ord fra Arbeiderpartiet:
    Høyres politikk er den politikken som til enhver tid får høyre folk inn i posisjoner.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.128
    Torget vurderinger
    0
    Men Kåre hadde på en mystisk måte velgertekke og nådde fram til de som kalles "vanlige folk". Han var ikke arrogant og uspiselig selv om han kom fra penger.
    Hans store "problem" var at han var ekstremt kunnskapsrik og også gadd å gjøre hjemmeleksa før et hvert intervju eller debatt slik at han
    stort sett alltid hadde svar på rede hånd. Enkelte oppfattet det som "arroganse", men de ville nok uansett ikke vært Høyrevelgere. Men det var en nydelse å høre på hans foredrag. Klart og konsist. Og så var han genuint opptatt av oss som var unge i partiet.
    Rett og slett en fin fyr, selv om han var politiker. ;)
    På den annen side var det også "renhårige" folk i ledelsen av de fleste ( om ikke alle ) andre partiene også på den tiden.

For oss om har nådd så høy alder at vi er "Stats stipendiater" er det dessverre lett å se at utviklingen ikke nødvendigvis har gått rett vei innen politikken. Det har blitt slemt "amerikanisert" Overskrifter i stedet for substans og innhold. Korte dels intentsigende slogans i stedet for politisk analyse og det siste jeg har en ekkel følelese av er at begge side av et mulig sentrum i politikken helt har sluttet å diskutere ideologi.

Nei mye var bedre før!

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.268
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Bybanesaken: ville situasjonen vært like fastlåst om Bergen hadde hatt en god gammeldags formannskapsmodell enn byparlamentarisme?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.502
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men Kåre hadde på en mystisk måte velgertekke og nådde fram til de som kalles "vanlige folk". Han var ikke arrogant og uspiselig selv om han kom fra penger.
    Nåja, det var da ganske mange raddiser som mente at han var nettopp det. Folkeligheten fikk Erling Norvik ta seg av.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Hans store "problem" var at han var ekstremt kunnskapsrik og også gadd å gjøre hjemmeleksa før et hvert intervju eller debatt slik at han
    stort sett alltid hadde svar på rede hånd. Enkelte oppfattet det som "arroganse", men de ville nok uansett ikke vært Høyrevelgere. Men det var en nydelse å høre på hans foredrag. Klart og konsist. Og så var han genuint opptatt av oss som var unge i partiet.
    Rett og slett en fin fyr, selv om han var politiker. ;)
    På den annen side var det også "renhårige" folk i ledelsen av de fleste ( om ikke alle ) andre partiene også på den tiden.

For oss om har nådd så høy alder at vi er "Stats stipendiater" er det dessverre lett å se at utviklingen ikke nødvendigvis har gått rett vei innen politikken. Det har blitt slemt "amerikanisert" Overskrifter i stedet for substans og innhold. Korte dels intentsigende slogans i stedet for politisk analyse og det siste jeg har en ekkel følelese av er at begge side av et mulig sentrum i politikken helt har sluttet å diskutere ideologi.

Nei mye var bedre før!
    Renhårig var det å felle Willochregjeringen fordi han ville sette opp bensinavgiften, for så å sette opp bensinavgiften.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.031
    Sted
    Sunnmøre
    Den bybanesaka i Bergen er eit ormebol der iallfall eg har vanskar med å plassera skuld nokon som helst stad. Eg trur at eg har falle ned på at bergensarane faktisk har lyst til å krangla om dette, og at dei har meir lyst til det enn til å få bygd den banen. Glad det er 24 år sidan eg flytta derifrå.

Transport i og rundt Bergen er jamt over det mest monstrøse norsk politikk har greidd å frambringa dei siste 70 år, og same korleis ein forsøker å løysa problemet er det ein eller annan erkebergensar som går i fistel over at dette raserer "byens sjel". Bybanen er eit einsleg, positivt lys. Eg trur Bergen hadde vore ein betre by å bu i om gamle Bergen hadde vorte utvida til eit slags lukka, brusteinsbelagt reservat for alle som ikkje kunne dokumentera innflyttarblod minimum to generasjonar bakover.

Heldigvis tok Odd Arild Viste (R) ein for laget for to år sidan, braut med sitt eige partidemokrati og sikra fleirtal for bane over Bryggen. I mine augo var det einaste fornuftige strategien. Den såg ut til å ha halde i om lag til nytt val, og det må jo vera ein slags rekord.

Bybanesaken: ville situasjonen vært like fastlåst om Bergen hadde hatt en god gammeldags formannskapsmodell enn byparlamentarisme?
    Hm. Kanskje ikkje, men med litt kjuagutt-streetsmartness hadde dei sikkert fått det til likevel.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.742
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kåre Willoch må jo snu seg i graven, inhabilitet er avhengig av beløpet størrelse ifølge fru Solberg. 50.000 er et så lite beløp at det gjør at hun ikke var inhabil.......

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.502
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kåre Willoch må jo snu seg i graven, inhabilitet er avhengig av beløpet størrelse ifølge fru Solberg. 50.000 er et så lite beløp at det gjør at hun ikke var inhabil.......
    En hedersmann, men husker du dealen han hadde med rederforbundet?
    Før han startet sin politiske karriere arbeidet han som sekretær i Norges Rederforbund fra 1951 til 1952 og som konsulent i Norges Industriforbund fra 1954 til 1963. Det vakte betydelig oppsikt da det i 1982 ble avslørt at Willoch som stortingsrepresentant også mottok lønn fra Rederiforbundet og senere også fra Industriforbundet.[15][4]
    Ville noen stortingspolitiker i dag overlevd å bli avslørt for å stå på lønningslistene til to forskjellige lobbyorganisasjoner i tillegg til stortingslønn?

I verste fall fikk man lov til å trekke seg tilbake for å tilbringe mer tid med familie, som hadde savnet en så mye, stakkars, uten å få pinlige detaljer brettet ut i media. For slikt skrev man da ikke om, må vite. Fikk bli i røykskyen på Tostrupkjelleren. Jeg skal la være å nevne navn fra tiden.

Alt var så mye bedre før … kjøss meg.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.437
    Sted
    Oslo
    En hedersmann, men husker du dealen han hadde med rederforbundet?

Ville noen stortingspolitiker i dag overlevd å bli avslørt for å stå på lønningslistene til to forskjellige lobbyorganisasjoner i tillegg til stortingslønn?

I verste fall fikk man lov til å trekke seg tilbake for å tilbringe mer tid med familie, som hadde savnet en så mye, stakkars, uten å få pinlige detaljer brettet ut i media. For slikt skrev man da ikke om, må vite. Fikk bli i røykskyen på Tostrupkjelleren. Jeg skal la være å nevne navn fra tiden.

Alt var så mye bedre før … kjøss meg.
    Der kom Industriforbundet opp igjen.
    De liker visst å ha en tett forbindelse med statsministeren

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Leste et stykke om den pensjonerte direktøren og fagforeningslederen fra TMV i avisa. Det ble snakket om at den egentlige makta i landet lå hos klubblederen hos Nylands Mek, og at Ap og kommunistene knivet maks om å holde den posisjonen.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.774
    Torget vurderinger
    2
    På tide å kalibrere litt, etter dagens "bunnpunkt", som pressen kaller det, hos Solvang.

Hensikten med spinn er å tåke offentligheten til med emosjoner og sause sakene sammen til en stor tåke. Her er det tre ulike spørsmål som må holdes fra hver andre.

1. Har Erna Solberg som statsminister gjort seg skyldig i (uaktsom) innsidehandel?

2. Har Erna Solberg som statsminister brutt plikten til å ha oversikt over ektemannens investeringer og slik gjort seg selv inhabil i avgjørelser som dermed faktisk kan kjennes ugyldige?

3. Har Erna Solberg som leder av partiet Høyre bidratt til å holde tilbake opplysninger som kunne og trolig ville endret utfallet av valget den 11. september 2023?

Den såkalte «tidslinjen» som det er mye snakk om nå, gjelder bare siste spørsmål, som i seg selv er fryktelig alvorlig og som angår tilliten til det norske demokratiske systemet. Denne tilliten skades for hver time som går uten at landets statsminister gjennom åtte år viser vilje til å ta ansvar for egne handlinger.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Dette var vel hakket meir komplekst, der FrP er den mest openbert ansvarlege.
    C i Hagen dolket Willoch i ryggen der, men det var definitivt ikke han som satte opp bensinavgiften rett etterpå.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.031
    Sted
    Sunnmøre
    C i Hagen dolket Willoch i ryggen der, men det var definitivt ikke han som satte opp bensinavgiften rett etterpå.
    Nei, det var Ap, som ønskte at "påskepakka" skulle innehalda både auka bensinpris og auka toppskatt.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.437
    Sted
    Oslo
    Nei, det var Ap, som ønskte at "påskepakka" skulle innehalda både auka bensinpris og auka toppskatt.
    Og så fikk vi moder Gro som styrte gjennom bank krisa og ga oss "solidaritets alternativet og frontfagsmodellen" for lønnsdannelse som lenge har tjent oss bra, og som så vidt jeg har skjønt, NHO er en av de fremste forkjemperne for, for tida.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn