Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Oslotaxi er en av hvor mange selskaper?
    Oslo taxi er vel restene av den seriøse bransjen. Hva med alle nykommerne som skulle berike oss og som skulle bedre kvaliteten og være billigere?
    Det blir i alle fall stadig flere av de i Oslo. Nå tar jeg som sagt ikke taxi lengre, det sluttet jeg med for flere år siden men ser jo alle bilene som kjører rundt med selskaper jeg aldri har hørt om før.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.972
    Antall liker
    40.228
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Oslotaxi er en av hvor mange selskaper?
    Oslo taxi er vel restene av den seriøse bransjen. Hva med alle nykommerne som skulle berike oss og som skulle bedre kvaliteten og være billigere?
    Nå er jo tallene jeg fant gjennomsnittet for alle aktører. Faktum er at taxiprisene i Oslo i gjennomsnitt har økt omtrent som komsumprisindeksen.

    Det er sikkert noen som kjører svart og aldri innrapporterer noe som helst, men det er også noen som kjører pirattaxi og ikke engang bryr seg om å søke om løyve. Prisutviklingen hos dem aner jeg ikke. Det blir vel nesten som kabelbransjen: Det holder å selge ett eksemplar til ågerpris for å få det til å gå rundt. Men det sier fint lite om gjennomsnittsprisene i markedet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Alle de må jo også være med i SSB's gjennomsnittstatistikk. Konsumprisindeksen tilsier at SSB's gjennomsnittlige 36,17 kr/km i 2020 tilsvarte 39,59 kr i 2022, begge deler i gjennomsnitt for hele året, eller 9,4 % prisstigning. Faktisk gjennomsnittspris i 2022 var 40,85 kr/km, eller 12,9 % prisstigning.

    Dette er hva som har skjedd med drivstoffprisene i samme periode:
    Jeg vet ikke hvordan SSB vekter tallene sine eller hvor stor markedsandel Oslo Taxi har. Det er også ganske mye taxikjøring som går på ymse anbud så vidt jeg vet,, type kjøring for helsevesenet. Det er også fort ganske stor forskjell om man tar en taxi på dagtid på hverdag eller om man flagger ned en klokka 2 om natta i helgen. Dersom det er slik at mye av kjøringen foregår i relativt ordnede former på dagtid på hverdager så blir prisen pr kjørt passasjerkilometer en helt annen.

    Men uansett hvordan de gjør dette så er det liten til ingen grunn å prøve å fremstille det som noe annet enn at det har kommet en skog av nye selskaper i Oslo som tar til dels svært mye høyere priser enn hva Oslo Taxi gjør. Det er vanskelig å se at frislippet har gitt lavere priser, som faktisk var en av grunnene til frislippet siden det stort sett siden tidenens morgen har vært klaging på hva taxi koster - i alle fall i Oslo.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.835
    Antall liker
    12.580
    Sted
    Interiore Simplicitate
    4.600 nye løyver på ett år er jo en del.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.972
    Antall liker
    40.228
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men uansett hvordan de gjør dette så er det liten til ingen grunn å prøve å fremstille det som noe annet enn at det har kommet en skog av nye selskaper i Oslo som tar til dels svært mye høyere priser enn hva Oslo Taxi gjør. Det er vanskelig å se at frislippet har gitt lavere priser, som faktisk var en av grunnene til frislippet siden det stort sett siden tidenens morgen har vært klaging på hva taxi koster - i alle fall i Oslo.
    Unektelig, men lavere priser i perioden 2020-22 ville vel være etslags mirakel, gitt utviklingen i drivstoffpriser, strømpriser og stort sett alt annet. Coronaen gjorde vel også et og annet med lønnsomheten i bransjen og antall kjørte passasjerkilometer pr bil. Det er et par andre variable her også enn bare antall løyver.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.323
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    Alle land hvor det har vært frislipp har prisene gått opp og seriøsiteten ned. Dette visste politikerne på forhånd. Dette har aldri hatt noe med pris å gjøre men ideologi, og da driter man i utfallet.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.831
    Antall liker
    7.903
    Da jeg tok drosjer i USA hendte det jeg fikk det som må ha vært halve kvitteringsblokken etter at jeg betalte. Pleide være grei med tips, sikkert derfor.
    En avsporing, men dette er tross alt OT. Jeg har muligens utviklet en patologisk reaksjon mot et tips-system jeg alltid har foraktet. Tips-systemet var aldri for arbeiderne, naturligvis. Typisk amerikansk utnytting. Som om det gir mening å gi en drosjesjåfør tips for å klare den enkle jobben med å kjøre deg fra et hotell i Georgetown til Foggy Bottom, men ikke utfordringen med å kjøre en skolebuss hver dag gjennom et kriminelt belastet område.

    Til madammen smule beskjemmethet når vi en sjelden gang er ute på restaurant og kelner med betalingsautomat spør om jeg vil legge til tips, for å ha klart oppgaven med å bringe tallerken og glass fra kjøkken til vårt bord, så sier jeg "nei, ikke minst fordi du har blitt bedt om å spørre..."
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.374
    Antall liker
    10.326
    Sted
    Oslo
    I Norge skal, i allefall bør, alle ha en mer eller mindre anstendig tariff lønn, og jeg syns tipskultur er en uting.
    I USA derimot tjener serverings personal next to nothing, og er avhengig av de 15-20% de får i tips.
    En uting absolutt, men lite man som besøkende kan gjøre med det.
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.322
    Antall liker
    804
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tar taxi i Drammen. Ikke lange biten, ca 2 km. Og det er en himla prisforskjell på selskapene.

    05060 er desidert billigst, litt under 200 kr. De andre, Ypsilon, Elvebyen og noen jeg ikke har oppfattet selskapsnavnet på, er drøye hundrelappen til
    150 kr dyrere.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.374
    Antall liker
    10.326
    Sted
    Oslo
    Jeg tar taxi i Drammen. Ikke lange biten, ca 2 km. Og det er en himla prisforskjell på selskapene.

    05060 er desidert billigst, litt under 200 kr. De andre, Ypsilon, Elvebyen og noen jeg ikke har oppfattet selskapsnavnet på, er drøye hundrelappen til
    150 kr dyrere.
    Er det ikke det som er god høyrepolitikk?
    En mengde tilbydere og en pris jungel vi forbrukere knapt kan sette oss inn i.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.618
    Antall liker
    3.009
    Det er vel neppe politikerne sin feil i at forbrukeren driter i hva det koster. Hadde passasjerene vært prisbevisst hadde man fått litt konkurranse på pris.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.835
    Antall liker
    12.580
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det er vel neppe politikerne sin feil i at forbrukeren driter i hva det koster. Hadde passasjerene vært prisbevisst hadde man fått litt konkurranse på pris.
    Men igjen, hvorfor skal det være nødvendig å kjøre en anbudsrunde hver gang man trenger noe?

    Eksempelet Oslo Taxi er jo litt interessant. Etter alt å dømme har akkurat Oslo Taxi hatt en rimelig prisutvikling de siste par-tre årene. Samtidig har det kommet til ca 1600 taxiløyver i Oslo, deriblant en stor andel kjeltringer som tenker at enkelte kunder er så sløve at jeg forlanger 10.000 kroner fra Oslo til Gardermoen.

    På hvilken måte gavner denne utviklingen kundene? Oslo Taxi koster jo det samme som før (altså har ikke den økte konkurransen fått ned prisene) og de nye tilbyderne er jevnt over langt dyrere.

    Det gavner heller ikke fellesskapet dersom noen tar taxi på rekvisisjon til 10.000 kroner mellom Oslo og Gardermoen.

    Det eneste som synes klart er at næringen har dratt på seg et enda mye dårligere rykte, de seriøse aktørene er under press, og vi må alle betale prisen.

    Hva var problemet som skulle løses med frislippet forresten?
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.387
    Antall liker
    2.774
    Jeg har heller ikke skjønt hva frislippet skulle løse av problemer. Bortsett fra den hellige tro på fri konkurranse. Noe som medførte at jeg betalte nesten dobbelt av vanlig takst fra Flesland og inn til Bergen en sen kveld for et par uker siden. Det var et eller annet løkrullselskap. Jeg bruker ellers kun "gamle" Bergen Taxi (07000). Har nå installert appen deres da får man også maxpris i svaret. De er seriøse.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Jeg har heller ikke skjønt hva frislippet skulle løse av problemer. Bortsett fra den hellige tro på fri konkurranse.
    Det skulle vel først og fremst løse det problemet at Taxi (i Oslo i alle fall) ble opplevd som svært dyrt den gang da. I tillegg var det også mangel på biler i helgene - i en fjern fortid da jeg var betydelig mer ute enn nå, Sporveien ikke kjørte like lenge som nå og jeg tok noe taxi husker jeg det som at det kunne være krevende å få tak i en bil når jeg skulle hjem. Nå oppfatter jeg det som veldig enkelt, men som sagt så tar jeg ikke taxi siden det er altfor dyrt men de er jo over alt. Jeg tar heller trikken, som uansett går lenge nok for mitt behov eller så går jeg hjem. Sistnevnte tar rundt en time fra Oslo sentrum og det er helt overkommelig for min del.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.323
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    Det skulle vel først og fremst løse det problemet at Taxi (i Oslo i alle fall) ble opplevd som svært dyrt den gang da. I tillegg var det også mangel på biler i helgene - i en fjern fortid da jeg var betydelig mer ute enn nå, Sporveien ikke kjørte like lenge som nå og jeg tok noe taxi husker jeg det som at det kunne være krevende å få tak i en bil når jeg skulle hjem. Nå oppfatter jeg det som veldig enkelt, men som sagt så tar jeg ikke taxi siden det er altfor dyrt men de er jo over alt. Jeg tar heller trikken, som uansett går lenge nok for mitt behov eller så går jeg hjem. Sistnevnte tar rundt en time fra Oslo sentrum og det er helt overkommelig for min del.

    Det ble dyrt i Oslo fordi politikerne FRP + Høyre økte antall løyver med flere hundre på slutten av 90-tallet, og opphevet prisreguleringen fordi det skulle bli billigere. Det ble dyrere. De lærte ikke.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Det ble dyrt i Oslo fordi politikerne FRP + Høyre økte antall løyver med flere hundre på slutten av 90-tallet, og opphevet prisreguleringen fordi det skulle bli billigere. Det ble dyrere. De lærte ikke.
    Oki jeg flyttet til Oslo først i 2002 så hvordan det var før det vet jeg ikke noe om.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.551
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    En avsporing, men dette er tross alt OT. Jeg har muligens utviklet en patologisk reaksjon mot et tips-system jeg alltid har foraktet. Tips-systemet var aldri for arbeiderne, naturligvis. Typisk amerikansk utnytting. Som om det gir mening å gi en drosjesjåfør tips for å klare den enkle jobben med å kjøre deg fra et hotell i Georgetown til Foggy Bottom, men ikke utfordringen med å kjøre en skolebuss hver dag gjennom et kriminelt belastet område.

    Til madammen smule beskjemmethet når vi en sjelden gang er ute på restaurant og kelner med betalingsautomat spør om jeg vil legge til tips, for å ha klart oppgaven med å bringe tallerken og glass fra kjøkken til vårt bord, så sier jeg "nei, ikke minst fordi du har blitt bedt om å spørre..."
    Tips er på mange måter en uting, spesielt i Norge etter myndighetene skattla det. Men servere er mye mer enn å bære noe fra a til å, eller å kjøre taxi er mer enn bare å kjøre.
    Det finnes så mye ræva taxi sjåfører der man føler man sitter med livet som innsats og som har merkelige lukter i bilene sine, eller kelnere som gir dårlig service eller du må sitte lenge å vente på å få noe å drikke, eller generelt følger deg dårlig opp.
    Da tenker jeg det er fint å gi driks til de som legger litt stolthet i jobben sin og som er flinke i jobben sin, det gjør i allefall jeg.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.823
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Sunnmøre
    Så har Erna og sentralstyret konkludert. Erna er partileder og statsministerkandidat.
    Asheim, i saka:
    La det ikke være noen tvil: Dersom det var et utbredt ønske om å skifte leder i Høyre, hadde det skjedd nå. Da hadde vi kalt inn til et landsmøte våren 2024, sier han.
    Eg kan ikkje seia at eg er overraska. "Å ikke ta beslutninger midt i en storm" var altså ein eufemisme for "lat oss sjå om han løyar snart", og "alt" ho ville ha på bordet, var altså sikkerheita om at politiet ikkje kom til å etterforska saka.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.823
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Sunnmøre
    Dette høres ut som gode nyheter for de andre partiene
    Mnjo.

    Det er klart at Solberg er svekt av det som kom på bordet i haust. Biletet av henne som ryddig, stø og trygg har falma.

    Eg trur Høgre har gjort eit anslag (medvite eller umedvite) og rekna ut at slik det kan gå likevel: ingen av dei andre partia på borgarleg side har eigentleg gått ut med tydeleg beskjed om at dei ikkje kan delta i ei regjering med henne som statsminister, og det skal godt gjerast at Ap (eller Sp!) plutseleg stiller med eit lag i tidenes toppform før stortingsvalet 2025. Å byta statsministerkandidat ville uansett vera ein risikabel operasjon.

    Altså er det ingen vilje til å ta noko som helst politisk ansvar for tilstanden til norsk politikk ved å ikkje be om vervet ein gong til. Altså, ein skal sjå på den manglande viljen til å sikra eigen habilitet i åtte år som eit lite arbeidsuhell, om lag som då stortingsrepresentantane gløymde kvar dei budde, eller kvar dei hadde reist. Hendelege uhell alt saman: nokre får svi, dei fleste går fri, og så vonar vi at alle har lært noko til neste gong.

    Erna hadde sjansen til å framstå som ein politikar med uvanleg sterk ryggrad. Den tok ho ikkje.

    Dette harmonerer fint med at den norske valutaen nærmar verdiar som i ein bananrepublikk.

    Edit:

    Det er mogleg å sjå på dette som eit utspel for å heva lista for ytra kritikk "innad i Høyre", der pressa (og eg) går fem på. Nettopp insisteringa på at ho har tilbydd seg å gå av gjentekne gonger sidan september, og Asheims implisitte påstand om at "no er toget gått", kan tyda på at det er litt av poenget her. Eg har gått i denne typen felle mange gonger sjølv: Først "dette skal vi bestemma seinare, det vert godt med tid til å diskutera desse sakene", og plutseleg "nei, no har vi bestemt oss, og kan ikkje dra ut denne diskusjonen lenger".

    Om det er noko hald i denne lesinga, heiar eg på dei kritiske kreftene i Høgre.
     
    Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.596
    Antall liker
    11.726
    Erna laget tidlig sin egen versjon av denne saken og har fulgt den siden og egentlig gitt døyten i hva andre mener og sier, hun bryr seg heller ikke noe særlig om hva kontrollkomiteen kommer frem til, vanskelig å tolke det annerledes når man kommer med dette før de har sagt sitt.

    Sagt tidligere, hun tar oss på kondisen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.618
    Antall liker
    3.009
    Det kan det jo fortsatt få, det er velgerne som til syvende og sist bestemmer
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    Visste ikke at bananfluer har så skralt minne.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.835
    Antall liker
    12.580
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hører Erna på nrk radio hvor hun snakker om «disse lutheranske symbolhandlingene hvor man liksom gjør bot for noe på den måten», og at ikke alltid det er hva man bør gjøre.

    Det handler visst kun om henne selv dette. Og Sindre da, det er jo hans skyld.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.207
    Antall liker
    9.388
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    På 80 og 90 tallet var vel de fleste drosjekusker Frp-ere, med Hans Bauge i spissen.
    Nå som de har fått Frp politikk, not so much!
    Jeg kjørte drosje med Bauge på slutten av forrige årtusen, han var samme fyren som på TV. Hadde juss-kompendiet i bilen og var rimelig lett å fyre opp.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.972
    Antall liker
    40.228
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan det jo fortsatt få, det er velgerne som til syvende og sist bestemmer
    Det er sant, og her ser det ut til at Erna har gjort en kynisk kalkyle av hvor svekket Støre & co er, hvordan meningsmålingene ser ut for både henne og partiet, hva som (ikke) har skjedd i både Økokrims undersøkelser og kontrollkomitéens utspørring, hva som enn har blitt sagt og gjort mellom henne og Sindre, kanskje Ine har sagt at hun ikke er interessert, og har kommet til at hun tross alt er den som vil stå sterkest til å vinne neste valg. Hun er jo en nokså dreven politiker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn