Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Formålet er ikke å få snusere til å slutte. Formålet er å hindre nye i å begynne. Det er få som begynner når de har passert 25. Så å lage innpakning ala kjedelig militærgrønne bokser som gammelonkel brukte vil gjøre det mindre hipt å bruke. Og så kan man jo ta diskusjonen om lokket ved siden av. Det hindrer jo forsøpling som er nyttig.

    Tobakksprodusentene klager og sier standardisert emballasje ikke vil ha noen effekt. Er ikke det en grov selvmotsigelse? Hvorfor klage mot noe som ikke har noen effekt?

    Tobakk koster mennesker, familier, arbeidsplasser, samfunnet massivt av ressurser i form av dårligere helse, lavere livskvalitet, nedsatt produktivitet, omdirigering av helsekroner som kunne vært brukt på andre sykdommer. Å sette inn tiltak slik at færre begynner med svineriet er positivt.

    Hvem tror at tv-kampanjene som det tidligere ble satset hardt på var for å få folk til å slutte å røyke? De var først og fremst for å forhindre folk i å starte. Derfor de gikk jevnlig på tv, for hele tiden er det jo ny ungdom, nye kull, som kan finne på å prøve.

    Å ha tobakk på utstilling i hver butikk er ingen menneskerett. Røyker du, snuser du, så er det en smal sak å spørre i disken.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Til Dere som bor i Oslo, Bergen o.l : Slutt å røyk, og pust rent svevestøv/eksos helt gratis.
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    ^Da er det jo fordelaktig å trekke inn gjennom filter ;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kom akkurat på en fordel med min arbeidsplass. Ventilasjonsanlegget er så dårlig at inneklimaet er fra byggeåret (1851).
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Synd vi ikke bor i Tyskland. De låner penger billig av Norge til sine veiprosjekter.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.137
    Antall liker
    9.456

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er litt dum, så jeg må ha en enkel forklaring på hvordan man ved å bruke 130 milliarder på opprettelsen av ett nytt veiselskap kan bygge mer og billigere vei.
    130 milliarder til disse veiene - NRK – Norge
    Forklaring er at det gir kleptokratene letter tilgang til statskassa slik at de kan berike seg ytterligere på felleskapets bekostning. Nesten alt Høyre of AP gjør er primært for å berike seg selv og deres venner....
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236

    Pommeroy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Innlegg
    789
    Antall liker
    353
    Jeg er litt dum, så jeg må ha en enkel forklaring på hvordan man ved å bruke 130 milliarder på opprettelsen av ett nytt veiselskap kan bygge mer og billigere vei.
    130 milliarder til disse veiene - NRK – Norge
    Du kan lese litt om det her, men det blir sikkert ikke noe bra, for det er jo feil partier som står for dette.
    Effektiv veibygging har jo i alle år vært de rød-grønnes fanesak og har hatt en sentral plass i deres politiske utstillingsvindu. :p

    https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/nytt-veiselskap-historisk-dag-for-norsk-samferdsel/

    https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/nafs-modell-ny-tidsalder-for-norsk-samferdsel/
     

    Pommeroy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Innlegg
    789
    Antall liker
    353
    Så det er derfor FrP er så ivrig med å få ut innvandrerne - de stemmer arbeiderpartiet.

    Gunnar Stavrum - Nett på sak
    Var høyrebølge blant velgere med innvandrerbakgrunn i 2013. Kanskje Stavrum burde ta en kikk her:

    http://www.ssb.no/valg/artikler-og-publikasjoner/_attachment/182668?_ts=146a47d13d8
    Kanskje han leste mer enn første halvdel av overskriften?
    Eller kanskje han leste dette i sin egen avis.

    Innvandrerne kuppet Ap i Oslo
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ikke fordi departementet ikke klarer å gjøre jobben sin. De ble utsendt i 2006, men kom tilbake.....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Synd vi ikke bor i Tyskland. De låner penger billig av Norge til sine veiprosjekter.
    Nei, det gjør de ikke.

    Norge gjennom Oljefondet eier en forsvinnende liten andel av tysk statsgjeld. Norge kunne, dersom det var politisk flertall for det, også låne svært billig i inn- og utland for å finansiere ymse prosjekter. Pr 2014 eide oljefondet ca 1.5% av total utestående tysk statsgjeld (ca 10 milliarder Euro av en totalgjeld på litt under 700 milliarder Euro). Så eventuelle tyske veiprosjekter er i 98.5% finansiert av andre enn Norge. Og om Norge ikke hadde lånt de pengene ville noe andre gjort det til ganske nøyaktig samme rente, så Tyskland er på ingen måte avhengig av norske penger for å få penger til sine låneopptak. Renten på langsiktig (10 år) norsk statsgjeld ligger på rundt 1.5%, noe som tilsier en realrente på null om ikke godt under null.

    Nå er det selvsagt godt mulig at avkastningen på å bruke pengne innenlands på ett eller annet smart ville være bedre enn å låne de bort til Tyskland på ekstremt lave renter, men det er en annen diskusjon. Det er også fullt mulig at avkastningen ville vært enda dårligere - det er ganske vanskelig å regne på noe slikt.

    Men måten det bygges vei (og andre ting på) her i landet er litt som om noen skulle bygge hus der prosjektet løpende ble finansiert over månedslønnen istendenfor å låne hele kjøpesummen og bare bli ferdig med det så fort som mulig.

    Gitt prisstigningen i Norge generelt og innen bygg- og anlegg spesielt hadde det sett i ettertid nok vært ganske god butikk og tatt store investeringer for 10-15 år siden.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Det er vel ikke fordi departementet ikke klarer å gjøre jobben sin. De ble utsendt i 2006, men kom tilbake.....
    Det er en viss forskjell på hva du prøver å insinuere og på det som står i artikkelen, er det ikke?
    "Årsaken til at UNE mener at familien må dra fra Norge ligger altså i sekken for «innvandringsregulerende hensyn». Årsaken er som følger: I 2006 fikk familien endelig avslag. Da ble varen forsøkt uttransportert, men på flyplassen i Iran sa faren at han kom fra Irak. Det medførte at Naser Alinejad ble sendt tilbake til Norge.

    Siden da har saken versert i UDI- og UNE-systemet.

    - Foreldrene har aldri forsøkt å lure noen. De har bodd synlig, de har vært tilgjengelige og kommet med sin sanne historie: Naser Alinejad var politisk aktiv i Iran, og måtte flykte. I 2007-08 ble hans onkel skutt og drept og broren til Naser er flyktet til Irak, sier støttespiller Evy Ellingvåg."
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Det er vel ikke fordi departementet ikke klarer å gjøre jobben sin. De ble utsendt i 2006, men kom tilbake.....
    Det er en viss forskjell på hva du prøver å insinuere og på det som står i artikkelen, er det ikke?
    "Årsaken til at UNE mener at familien må dra fra Norge ligger altså i sekken for «innvandringsregulerende hensyn». Årsaken er som følger: I 2006 fikk familien endelig avslag. Da ble varen forsøkt uttransportert, men på flyplassen i Iran sa faren at han kom fra Irak. Det medførte at Naser Alinejad ble sendt tilbake til Norge.

    Siden da har saken versert i UDI- og UNE-systemet.

    - Foreldrene har aldri forsøkt å lure noen. De har bodd synlig, de har vært tilgjengelige og kommet med sin sanne historie: Naser Alinejad var politisk aktiv i Iran, og måtte flykte. I 2007-08 ble hans onkel skutt og drept og broren til Naser er flyktet til Irak, sier støttespiller Evy Ellingvåg."
    Finn en feil:

    - Foreldrene har aldri forsøkt å lure noen.
    - Naser Alinejad var politisk aktiv i Iran.
    - men på flyplassen i Iran sa faren at han kom fra Irak

    Dette blir man kalt rasistsvin o.l av enkelte på forumet her, men nå er det greit.

    - Vi er livredde. I Iran må vi ha på hijab og jenter får ikke leke.

    Nawjin (8) og Hawjin (10) har alltid bodd i Norge. N? vil UNE sende dem til Iran - nyheter - Dagbladet.no

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Synd vi ikke bor i Tyskland. De låner penger billig av Norge til sine veiprosjekter.
    Nei, det gjør de ikke.

    Norge gjennom Oljefondet eier en forsvinnende liten andel av tysk statsgjeld. Norge kunne, dersom det var politisk flertall for det, også låne svært billig i inn- og utland for å finansiere ymse prosjekter. Pr 2014 eide oljefondet ca 1.5% av total utestående tysk statsgjeld (ca 10 milliarder Euro av en totalgjeld på litt under 700 milliarder Euro). Så eventuelle tyske veiprosjekter er i 98.5% finansiert av andre enn Norge. Og om Norge ikke hadde lånt de pengene ville noe andre gjort det til ganske nøyaktig samme rente, så Tyskland er på ingen måte avhengig av norske penger for å få penger til sine låneopptak. Renten på langsiktig (10 år) norsk statsgjeld ligger på rundt 1.5%, noe som tilsier en realrente på null om ikke godt under null.

    Nå er det selvsagt godt mulig at avkastningen på å bruke pengne innenlands på ett eller annet smart ville være bedre enn å låne de bort til Tyskland på ekstremt lave renter, men det er en annen diskusjon. Det er også fullt mulig at avkastningen ville vært enda dårligere - det er ganske vanskelig å regne på noe slikt.

    Men måten det bygges vei (og andre ting på) her i landet er litt som om noen skulle bygge hus der prosjektet løpende ble finansiert over månedslønnen istendenfor å låne hele kjøpesummen og bare bli ferdig med det så fort som mulig.

    Gitt prisstigningen i Norge generelt og innen bygg- og anlegg spesielt hadde det sett i ettertid nok vært ganske god butikk og tatt store investeringer for 10-15 år siden.
    1,8% rente. Det syns jeg er billig. I Norge kreves det 6,5% rente på slike investeringer.

    Norske oljepenger til tyske motorveier | Infrastruktur
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Synd vi ikke bor i Tyskland. De låner penger billig av Norge til sine veiprosjekter.
    Nei, det gjør de ikke.

    Norge gjennom Oljefondet eier en forsvinnende liten andel av tysk statsgjeld. Norge kunne, dersom det var politisk flertall for det, også låne svært billig i inn- og utland for å finansiere ymse prosjekter. Pr 2014 eide oljefondet ca 1.5% av total utestående tysk statsgjeld (ca 10 milliarder Euro av en totalgjeld på litt under 700 milliarder Euro). Så eventuelle tyske veiprosjekter er i 98.5% finansiert av andre enn Norge. Og om Norge ikke hadde lånt de pengene ville noe andre gjort det til ganske nøyaktig samme rente, så Tyskland er på ingen måte avhengig av norske penger for å få penger til sine låneopptak. Renten på langsiktig (10 år) norsk statsgjeld ligger på rundt 1.5%, noe som tilsier en realrente på null om ikke godt under null.

    Nå er det selvsagt godt mulig at avkastningen på å bruke pengne innenlands på ett eller annet smart ville være bedre enn å låne de bort til Tyskland på ekstremt lave renter, men det er en annen diskusjon. Det er også fullt mulig at avkastningen ville vært enda dårligere - det er ganske vanskelig å regne på noe slikt.

    Men måten det bygges vei (og andre ting på) her i landet er litt som om noen skulle bygge hus der prosjektet løpende ble finansiert over månedslønnen istendenfor å låne hele kjøpesummen og bare bli ferdig med det så fort som mulig.

    Gitt prisstigningen i Norge generelt og innen bygg- og anlegg spesielt hadde det sett i ettertid nok vært ganske god butikk og tatt store investeringer for 10-15 år siden.
    1,8% rente. Det syns jeg er billig. I Norge kreves det 6,5% rente på slike investeringer.

    Norske oljepenger til tyske motorveier | Infrastruktur
    Kan jo være en idé å sette seg inn i hva en statsobligasjon er før man raser ut på forum med billig frp retorikk?
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Synd vi ikke bor i Tyskland. De låner penger billig av Norge til sine veiprosjekter.
    Nei, det gjør de ikke.

    Norge gjennom Oljefondet eier en forsvinnende liten andel av tysk statsgjeld. Norge kunne, dersom det var politisk flertall for det, også låne svært billig i inn- og utland for å finansiere ymse prosjekter. Pr 2014 eide oljefondet ca 1.5% av total utestående tysk statsgjeld (ca 10 milliarder Euro av en totalgjeld på litt under 700 milliarder Euro). Så eventuelle tyske veiprosjekter er i 98.5% finansiert av andre enn Norge. Og om Norge ikke hadde lånt de pengene ville noe andre gjort det til ganske nøyaktig samme rente, så Tyskland er på ingen måte avhengig av norske penger for å få penger til sine låneopptak. Renten på langsiktig (10 år) norsk statsgjeld ligger på rundt 1.5%, noe som tilsier en realrente på null om ikke godt under null.

    Nå er det selvsagt godt mulig at avkastningen på å bruke pengne innenlands på ett eller annet smart ville være bedre enn å låne de bort til Tyskland på ekstremt lave renter, men det er en annen diskusjon. Det er også fullt mulig at avkastningen ville vært enda dårligere - det er ganske vanskelig å regne på noe slikt.

    Men måten det bygges vei (og andre ting på) her i landet er litt som om noen skulle bygge hus der prosjektet løpende ble finansiert over månedslønnen istendenfor å låne hele kjøpesummen og bare bli ferdig med det så fort som mulig.

    Gitt prisstigningen i Norge generelt og innen bygg- og anlegg spesielt hadde det sett i ettertid nok vært ganske god butikk og tatt store investeringer for 10-15 år siden.
    1,8% rente. Det syns jeg er billig. I Norge kreves det 6,5% rente på slike investeringer.

    Norske oljepenger til tyske motorveier | Infrastruktur
    Kan jo være en idé å sette seg inn i hva en statsobligasjon er før man raser ut på forum med billig frp retorikk?
    Hardingfele har rett, uansett om det er billig retorikk eller ikke.

    Det er Teknisk Ukeblad som skriv dette. I artikkelen heiter det at den tyske staten har pøst ut astronomiske summar på vegbygging sidan Berlinmuren fall i 1989, og at ein betydeleg del av finansieringa kjem frå norske oljepengar.

    har Statens Pensjonsfond utland (Oljefondet) lånt den tyske staten 61 milliardar kroner til ei rente på 1,8 prosent.Til samanlikning legg norske styresmakter til grunn ei rentebinding på 6,5 prosent på heimlege vegprosjekt.


    Norske oljepengar til tyske vegar - NRK – Norge

    Det er bare det at enkelte har så store problemer med å skjønne noe som helst.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    He-he. Vi får regne med at TU er blitt et FrP-reir.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Om et veiprosjekt er lønnsomt avhenger fremfor alt av to faktorer: diskonteringsrenten som brukes og levetiden på prosjektet. Med lavere rente og lengre levetid er det mye mer som er lønnsomt alt annet like.

    Edit: Så at linken til Hardingfele var fra 2011. 1.8% var da renten på tysk statsgjeld. Å si at oljefondet finansierer tyske veier med en avkastning på 1.8% er pølsevev og retorikk på ganske lavt FrP-nivå. Oljefondet låner penger til den tyske stat som Tyskland trenger til å mellom annet dekke løpende budsjettunderskudd, pensjoner, investeringer, offentlige lønninger, forsvaret og alt det andre en stat bruker penger på. Man kan ikke si konkret hva pengene går til.

    1.8% er også en rente i valutaen Euro. I Norge bruker vi som kjent norske kroner. I 2011 var renten på norsk statsgjeld med 10 års løpetid i området 2.5% til 3.5% avhengig av når man ser. Den som eventuelt synest det er en irrelevant detalj anbefales å investere i Zimbawe-dollar for der er det høy rente. Om det er for spenstig er det høye renter eksempelvis i russiske rubler om dagen. Løp og kjøp! I 2011 ville ingen lånt penger til noesomhelst denominert i norske kroner til 1.8% avkastning siden den risikofrie renten (les: statsrenten) var betydelig høyere.

    Det er for øvrig ikke korrekt som det står i TU-artikkelen at Norge i 2011 hadde lånt Tyskland 61 milliarder kroner (dvs motverdien i Euro) til en rente på 1.8%. Snittrenten i 2011 var garantert betydelig høyere (nå kan den godt være lavere for øvrig). Oljefondet har kjøpt jevnt og trutt i takt med at pengene kommer inn i fondet, og tidligere kjøpt var gjort på høyere renter.

    Hardingfele har ikke rett. Ikke TU heller.

    En liten gjettekonkurranse til slutt: For tiden er renten på 10 års tysk statsgjeld på ca 0.1%. Hvorfor låner ikke Tyskland så mye som overhodet mulig for å finansiere alt mulig siden de ikke betaler noesomhelst for å låne penger om dagen?
     
    Sist redigert:

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Lost for words nå.

    Oppsagt Nav-direktør beholder lønnen

    Joakim Lystad beholder lønnen når han nå blir spesialrådgiver - i departementet til mannen som har gitt ham sparken, Robert Eriksson (Frp).

    http://e24.no/jobb/oppsagt-nav-direktoer-beholder-loennen/23432317

     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    1,8% rente. Det syns jeg er billig. I Norge kreves det 6,5% rente på slike investeringer.

    Norske oljepenger til tyske motorveier | Infrastruktur
    Kan jo være en idé å sette seg inn i hva en statsobligasjon er før man raser ut på forum med billig frp retorikk?
    Hardingfele har rett, uansett om det er billig retorikk eller ikke.

    Det er Teknisk Ukeblad som skriv dette. I artikkelen heiter det at den tyske staten har pøst ut astronomiske summar på vegbygging sidan Berlinmuren fall i 1989, og at ein betydeleg del av finansieringa kjem frå norske oljepengar.

    har Statens Pensjonsfond utland (Oljefondet) lånt den tyske staten 61 milliardar kroner til ei rente på 1,8 prosent.Til samanlikning legg norske styresmakter til grunn ei rentebinding på 6,5 prosent på heimlege vegprosjekt.


    Norske oljepengar til tyske vegar - NRK – Norge

    Det er bare det at enkelte har så store problemer med å skjønne noe som helst.
    En uvillig kjempe - DN.no
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Lost for words nå.

    Oppsagt Nav-direktør beholder lønnen

    Joakim Lystad beholder lønnen når han nå blir spesialrådgiver - i departementet til mannen som har gitt ham sparken, Robert Eriksson (Frp).

    http://e24.no/jobb/oppsagt-nav-direktoer-beholder-loennen/23432317

    Vel, fyren hadde en åremålskontrakt på 6 år, ett alternativ hadde vært en sluttpakke..
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er vel ikke fordi departementet ikke klarer å gjøre jobben sin. De ble utsendt i 2006, men kom tilbake.....
    Det er en viss forskjell på hva du prøver å insinuere og på det som står i artikkelen, er det ikke?
    "Årsaken til at UNE mener at familien må dra fra Norge ligger altså i sekken for «innvandringsregulerende hensyn». Årsaken er som følger: I 2006 fikk familien endelig avslag. Da ble varen forsøkt uttransportert, men på flyplassen i Iran sa faren at han kom fra Irak. Det medførte at Naser Alinejad ble sendt tilbake til Norge.

    Siden da har saken versert i UDI- og UNE-systemet.

    - Foreldrene har aldri forsøkt å lure noen. De har bodd synlig, de har vært tilgjengelige og kommet med sin sanne historie: Naser Alinejad var politisk aktiv i Iran, og måtte flykte. I 2007-08 ble hans onkel skutt og drept og broren til Naser er flyktet til Irak, sier støttespiller Evy Ellingvåg."
    Jeg har stor sympati for denne familien. De har kjempet mot prestestyret i Iran, de har kommet til Norge, de har oppdradd sine barn til å bli glade frie mennesker, og utsiktene til å forvise dem til et liv som islamslaver i Iran er hjerteskjærende. Denne familien har vist alle tegn på at de hører hjemme i Norge og ikke i Iran. De alle fortjerer et fritt liv (selv jentene og kvinnen) som skal slippe å måtte leve et liv bak et konservativreligiøse slaveslør.

    Håper det ordner seg for dem.

    Jeg føler med disse barna og håper de får vokse opp i Norge og slippe det iranske islamtyranniet.

    De fortjener bedre.

    Det tar nok mange år før Persia blir et fritt land igjen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn