Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Nok et genialt trekk av de BlåBlå!

    Nå er regjeringserklæringen på plass, og det er et passende tidspunkt for å begynne å følge med på landets nye regjering. Tittelen er dobbeltbunnet, her kan man nevne det som er godt og det som er hinsides folkeskikken. Vi vil få rikelig av begge deler.

    Regjeringserklæringen kan man laste ned her: http://8.vgc.no/pdf/politisk_plattform.pdf

    Det er langt fra et genialt trekk at man ikke har Klima og miljø som ett av de åtte viktige fokusområdene. Men det overrasker ikke.

    Kjør Segway!
     
    Sist redigert:
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Fint trådnavn:)

    Det blir spennende tider, mange stor planer men kanskje ikke så mye om gjennomføringen. At klima er i bakgrunnen var ikke noe sjokk nei. Men nå er det nå engang slik i de neste 4 årene at alt dette skal igjennom i Stortinget, det blir mange møter...
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Nå er det bare og gå fra ord til handling, noe homosapiens har en tendens til å slite litt med. Good Luck!
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ser at dei skal gå gjennom kommuneøkonomien, slik at kommunar med sterk auke i folketalet skal verte i stand til å serve alle sine innbyggjarar. Det står mindre om fråflyttingskommunane. Men dei skal vel slåast saman med dei andre?
     

    noen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    130
    Antall liker
    12
    Å la krf være med å bestemme noe som helst.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Ser for meg ein ny utgave av karius og baktus,der karius og baktus er bytta ut med Siv og Erna som hakker laus på tanna til Jens,huff og huff osv.
    Kanskje Erna først må slankes ein god del,for å komme inn i tanna til Jens.

    Mvh.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Nesten litt trist å ta farvel med den rødgrønne tråden.
    Jeg kommer til å savne de never ending blemmene, alle lissepasningene vi har kunnet disse dem for.

    Velkommen BlåBlå, gjett om dere skal få gjennomgå !
     
    K

    kveita

    Gjest
    Nesten litt trist å ta farvel med den rødgrønne tråden.
    Jeg kommer til å savne de never ending blemmene, alle lissepasningene vi har kunnet disse dem for.

    Velkommen BlåBlå, gjett om dere skal få gjennomgå !
    Tviler på at de vil få gjennomgå så mye. Mange her på forumet slipper jo arveavgift, får lov å kjøre scooter hvor de måtte ønske og kan kose seg med proffboksing. I tillegg får folk i sentrale strøk skikkelige veier med 130 i fartsgrense. Eneste haken er at de blåblå er avhengig av småpartiene, men de klare nok å ødelegge mye av d som er bygget opp i løpet av etterkrigstida. Men, prislappen blir nok høy for de som til syvende sist må betale regninga over skatteseddelen, nemlig lønnstakere og pensjonister.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Foreløpig legger det an til at regningen på skatteseddelen blir mindre for de fleste. Det legges opp til både økt minstefradrag og heving av innslagspunktet for toppskatt. Bedre veier og fjerning av sosialistiske formynderiske idiotilover er bare positivt, og selv den sittende regjeringen har innsett den kriminelle urimeligheten i arveavgiftene og går inn for å doble fribeløpet i årets statsbudgett. Litt vel sent, men det er jo kjekt at de klarer å innse urimeligheten i dagens ordning og satser.

    I det hele tatt mye positivt i regjeringsplanen, om man ser bort i fra alle de begredelig krf-nissene som har sneket seg med på lasset. Det legger en seriøs demper på noe som ellers kunne være ganske så bra.

    Det eneste de forhåpentligvis klarer å ødelegge av det "som er bygget opp i løpet av etterkrigstida" er det duknakkede, lua i hånden sosialistiske mindreverdighetskomplekset som årtier med offentlig indoktrinering har forårsaket. Det tar nok litt tid å endre, og krf vil nok stritte i mot alle forsøk på å gi tilbake nordmenn myndighet over egne valg og liv og vil gjøre det de kan for å tråkke folk tilbake i kristendommens åk og lenker.

    Men ... det setter forhåpentligvis i gang en prosess.

    Jeg er i utgangspunktet ganske positiv til helheten i dette.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    "Jeg visste ikke at det var lov å slå med venstra!" - men det kan man selvsagt, i boksing, og om du går i ringen uten å ha gjort forarbeidet, så kan det fort bli stygt.

    Vår BlåBlå-regjering in spe har prestert det kunststykket å skrive en 75-siders regjeringserklæring, i 2013, der man ikke har en eneste referanse til 'menneskeskapt global oppvarming.'
    Ordet global dukker opp, men da med referanse til 'globalisert økonomi,' de fleste gangene det brukes. Klima er en 'global utfordring.' Men der stanser det.
    Global oppvarming nevnes ikke. Ordet klimaendring(er) nevnes ikke. Oppvarming nevnes 1 - én - gang, i forbindelse med utfasing av oljefyring.

    Denne regjeringen stiller til krig med klovnenese og papphatter, på det området der verden skal kjempe mest i årene som kommer.

    Dette har Alstadheim i DN lagt merke til, og vi kan vel trygt regne med at V og Krf også har lagt merke til dette i natt. Jeg meldte meg forresten ut av V i går - like greit.

    Jeg ønsker jo at tråden ikke skal bli altfor kortvarig, men med klovner i kamp spørs det om dette varer til neste kommunevalg.

    Den største overraskelsen er at klima ikke er blant dem. For Venstre-leder Trine Skei Grande og Kristelig Folkeparti-leder Knut Arild Hareide må det oppleves som en knyttneve i magen. For Venstre og KrF er klima en hovedsak.
    Men kontrasten er også skarp til Erna Solbergs egen landsmøtetale i mai. I den omtalte hun klimautfordringen som «vår tids største utfordring». Hun så klima også som en mulighet for Norge.
    «Å bidra til å løse klimautfordringen kan bli en ny norsk suksesshistorie, med nye fremtidsrettede arbeidsplasser,» sa Solberg i mai.
    Det Solberg i mai mente var «vår tids største utfordring», er i oktober ikke en gang på topp-åtte-listen over Solberg-regjeringens viktigste prosjekter. Hvor lang måtte den listen vært for at klima skulle fått plass? Det er ikke godt å vite.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Erklæringen bærer preg av at FrP nok har fått mye mer gjennomslag enn jeg tipper mellompartiene har sett for seg. Det blir et år med borgfred, men når statsbudsjettet for 2015 skal behandles er det bare å finne frem popkornet. Da tipper jeg det blir fart i denne tråden.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    "Jeg visste ikke at det var lov å slå med venstra!" - men det kan man selvsagt, i boksing, og om du går i ringen uten å ha gjort forarbeidet, så kan det fort bli stygt.

    Vår BlåBlå-regjering in spe har prestert det kunststykket å skrive en 75-siders regjeringserklæring, i 2013, der man ikke har en eneste referanse til 'menneskeskapt global oppvarming.'
    Ordet global dukker opp, men da med referanse til 'globalisert økonomi,' de fleste gangene det brukes. Klima er en 'global utfordring.' Men der stanser det.
    Global oppvarming nevnes ikke. Ordet klimaendring(er) nevnes ikke. Oppvarming nevnes 1 - én - gang, i forbindelse med utfasing av oljefyring.

    Denne regjeringen stiller til krig med klovnenese og papphatter, på det området der verden skal kjempe mest i årene som kommer.

    Dette har Alstadheim i DN lagt merke til, og vi kan vel trygt regne med at V og Krf også har lagt merke til dette i natt. Jeg meldte meg forresten ut av V i går - like greit.
    Ja, hvis Venstre hadde villet kunne de vært med i regjeringen og sørget for et mye større fokus på viktige miljøsaker. De kunne fått gjennomslag for mye om de hadde gitt slipp på Krf. Forhandlingen forut viste jo at både Høyre og Frp var villig til å gi ganske mye. I stedet prioriterte venstre kristendom og anti-liberale krefter i et nostalgisk ønske om å være Sentrum.

    Det er litt synd for på dette området kunne de hatt innflytelse nå, og den innflytelsen ville vært viktig.

    Ikke tror jeg at venstre vil vinne noe som helst strategisk på dette valget heller. For når de hverken prioriterer miljøsaker eller liberalisme når det kommer til stykket er det ikke så mye igjen av stor interesse i partiet.

    Helt svart er det kanskje ikke, for den forrige miljøvernministeren fra Høyre var slett ikke så ille. Jeg får håpe Børge Brende blir en av ministrene i regjeringen. I så fall får han nok en tyngre post, men hans erfaring som miljøverminister vil kanskje bidra i positiv retning om ikke annet om han er en del av kabinettet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det gledelige er at det nå blir interessante debatter og voteringer i Stortinget. Alle de store linjene i erklæringen må overleve stortingssalen for denne regjeringen, mens mye ble avgjort på kammerset av den rødgrønne flertallsregjeringen.
    Så politikk vil garantert ikke bli kjedelig i årene som kommer.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det gledelige er at det nå blir interessante debatter og voteringer i Stortinget. Alle de store linjene i erklæringen må overleve stortingssalen for denne regjeringen, mens mye ble avgjort på kammerset av den rødgrønne flertallsregjeringen.
    Så politikk vil garantert ikke bli kjedelig i årene som kommer.
    Ja det kan føre til et sterkere innsyn for folk i prosessene og den politiske diskusjonen, betraktninger og hestehandler. Men hvis det hele ender opp med en rekke private samtaler med de parliamentariske lederne og intet kommer til avstemning før resultatet er sikret så er det ikke sikkert vi vil se de store forskjellene i praksis.

    Men det er utvilsomt et gode at makten er tilbake i Stortinget der den hører hjemme.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, hvis Venstre hadde villet kunne de vært med i regjeringen og sørget for et mye større fokus på viktige miljøsaker. De kunne fått gjennomslag for mye om de hadde gitt slipp på Krf. Forhandlingen forut viste jo at både Høyre og Frp var villig til å gi ganske mye. I stedet prioriterte venstre kristendom og anti-liberale krefter i et nostalgisk ønske om å være Sentrum.
    Helt enig. Det må være litt av et tankekors for Venstre å ha bundet seg så sterkt til masten med KrF, og er litt av et tankekors for meg som sterkt vurderte å stemme V for å demme opp for FrP i en blå regjering. Det er åpenbart at det ville jeg fått uhyre lite igjen for og i det hele tatt, det er vanskelig å se annet enn at V har malt seg solid inn i hjørnet her som garantist for en regjering som bryter med flere av partiets hjertesaker og i en uhellig allianse med KrF som bryter med enda flere av de.
     
    K

    kveita

    Gjest
    Foreløpig legger det an til at regningen på skatteseddelen blir mindre for de fleste. Det legges opp til både økt minstefradrag og heving av innslagspunktet for toppskatt. Bedre veier og fjerning av sosialistiske formynderiske idiotilover er bare positivt, og selv den sittende regjeringen har innsett den kriminelle urimeligheten i arveavgiftene og går inn for å doble fribeløpet i årets statsbudgett. Litt vel sent, men det er jo kjekt at de klarer å innse urimeligheten i dagens ordning og satser.
    Regningen blir garantert lettere skattemessig for de med store formuer, høye lønnsinntekter og for de som arver bygårder til en verdi av flere millioner. Denne lille gruppen av velfødde må jo subsidieres på et vis, jeg vet ikke om Gjestemedlem har gjort seg noen tanker om dette. Hadde jo vært greit for oss vanlige dødelige som ikke er så velbevandret i skattepolitikk.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Hoxrud har løpt fra bompengeløftene, og vi har fått et fornyet religionsfag med sterkere fokus på kristendom. Lovende?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Regningen blir garantert lettere skattemessig for de med store formuer, høye lønnsinntekter og for de som arver bygårder til en verdi av flere millioner. Denne lille gruppen av velfødde må jo subsidieres på et vis, jeg vet ikke om Gjestemedlem har gjort seg noen tanker om dette. Hadde jo vært greit for oss vanlige dødelige som ikke er så velbevandret i skattepolitikk.
    Du burde kanskje lese det Gjestemedlem skrev, og som nå står i alle aviser:
    1) Skattetrykket skal reduseres ved at minstefradraget økes, og innlaget for toppskatt settes opp. M.a.o. vil de med normale inntekter få størst skattelette.
    2) Kan du forklare meg det med "subsidieres"? Mener du at enhver skattelette betyr at de som får denne skatteletten blir subsidiert?

    I så fall må jo det bety at staten har rett på alle inntektene dine, og når staten ikke tar dem, har den gitt deg en subsidie. Makan til logikk!

    mvh
     
    N

    nb

    Gjest
    Denne regjeringen stiller til krig med klovnenese og papphatter, på det området der verden skal kjempe mest i årene som kommer.
    En kyniker kunne jo hevde at velgerene i Norge ikke har gitt nevneverdig inntrykk av å - knappest en gang i ord, og langt mindre i gjerning - være særlig opptatt av slikt. Å forvente at poltikiere på egen hånd tar ansvar og til dels trosser velgermandatet som er gitt de pleier ikke å bli sett så veldig blidt på i andre sammenhenger.
     
    K

    kveita

    Gjest
    Regningen blir garantert lettere skattemessig for de med store formuer, høye lønnsinntekter og for de som arver bygårder til en verdi av flere millioner. Denne lille gruppen av velfødde må jo subsidieres på et vis, jeg vet ikke om Gjestemedlem har gjort seg noen tanker om dette. Hadde jo vært greit for oss vanlige dødelige som ikke er så velbevandret i skattepolitikk.
    Du burde kanskje lese det Gjestemedlem skrev, og som nå står i alle aviser:
    1) Skattetrykket skal reduseres ved at minstefradraget økes, og innlaget for toppskatt settes opp. M.a.o. vil de med normale inntekter få størst skattelette.
    2) Kan du forklare meg det med "subsidieres"? Mener du at enhver skattelette betyr at de som får denne skatteletten blir subsidiert?

    I så fall må jo det bety at staten har rett på alle inntektene dine, og når staten ikke tar dem, har den gitt deg en subsidie. Makan til logikk!

    mvh
    Såvidt jeg skjønner er minstefradraget i 2013 40 prosent med et maksimumsfradrag på kr 81300. Hvor mye blåblå blir og øke fradraget er ikke godt å si. Dersom de øker fradraget med 10000 blir det 2800 mindre i skatt, eller ca 233 kr mer å rutte med pr måned. Pensjonistene derimot står på stedet hvil. De har hatt 26 prosent ganske lenge nå. Maks fradrag på kr 68050.

    Med subsidiere mener jeg at den tapte skatteinntekten/avgiften jo må hentes et annet sted dersom de blåblå skal kunne gjennomføre sine planer. Normalinntekten i Norge er idag ca 420000 kr brutto, altså godt under toppskattenivå. Din påstand om at de med normale inntekter får den største skatteletten er dermed feil. Du bør kanskje tenke deg litt grundigere om før du stempler andres meninger som ulogiske.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Regningen blir garantert lettere skattemessig for de med store formuer, høye lønnsinntekter og for de som arver bygårder til en verdi av flere millioner. Denne lille gruppen av velfødde må jo subsidieres på et vis, jeg vet ikke om Gjestemedlem har gjort seg noen tanker om dette. Hadde jo vært greit for oss vanlige dødelige som ikke er så velbevandret i skattepolitikk.
    Du burde kanskje lese det Gjestemedlem skrev, og som nå står i alle aviser:
    1) Skattetrykket skal reduseres ved at minstefradraget økes, og innlaget for toppskatt settes opp. M.a.o. vil de med normale inntekter få størst skattelette.
    2) Kan du forklare meg det med "subsidieres"? Mener du at enhver skattelette betyr at de som får denne skatteletten blir subsidiert?

    I så fall må jo det bety at staten har rett på alle inntektene dine, og når staten ikke tar dem, har den gitt deg en subsidie. Makan til logikk!

    mvh
    Såvidt jeg skjønner er minstefradraget i 2013 40 prosent med et maksimumsfradrag på kr 81300. Hvor mye blåblå blir og øke fradraget er ikke godt å si. Dersom de øker fradraget med 10000 blir det 2800 mindre i skatt, eller ca 233 kr mer å rutte med pr måned. Pensjonistene derimot står på stedet hvil. De har hatt 26 prosent ganske lenge nå. Maks fradrag på kr 68050.

    Med subsidiere mener jeg at den tapte skatteinntekten/avgiften jo må hentes et annet sted dersom de blåblå skal kunne gjennomføre sine planer. Normalinntekten i Norge er idag ca 420000 kr brutto, altså godt under toppskattenivå. Din påstand om at de med normale inntekter får den største skatteletten er dermed feil. Du bør kanskje tenke deg litt grundigere om før du stempler andres mener som ulogiske.
    1) Hvor har du tallet 10000 ifra?
    2) Hvordan vet du at samlet skatte/avgiftstrykk må være konstant?
    3) Subsidie - Wikipedia

    mvh
     
    K

    kveita

    Gjest
    Regningen blir garantert lettere skattemessig for de med store formuer, høye lønnsinntekter og for de som arver bygårder til en verdi av flere millioner. Denne lille gruppen av velfødde må jo subsidieres på et vis, jeg vet ikke om Gjestemedlem har gjort seg noen tanker om dette. Hadde jo vært greit for oss vanlige dødelige som ikke er så velbevandret i skattepolitikk.
    Du burde kanskje lese det Gjestemedlem skrev, og som nå står i alle aviser:
    1) Skattetrykket skal reduseres ved at minstefradraget økes, og innlaget for toppskatt settes opp. M.a.o. vil de med normale inntekter få størst skattelette.
    2) Kan du forklare meg det med "subsidieres"? Mener du at enhver skattelette betyr at de som får denne skatteletten blir subsidiert?

    I så fall må jo det bety at staten har rett på alle inntektene dine, og når staten ikke tar dem, har den gitt deg en subsidie. Makan til logikk!

    mvh
    Såvidt jeg skjønner er minstefradraget i 2013 40 prosent med et maksimumsfradrag på kr 81300. Hvor mye blåblå blir og øke fradraget er ikke godt å si. Dersom de øker fradraget med 10000 blir det 2800 mindre i skatt, eller ca 233 kr mer å rutte med pr måned. Pensjonistene derimot står på stedet hvil. De har hatt 26 prosent ganske lenge nå. Maks fradrag på kr 68050.

    Med subsidiere mener jeg at den tapte skatteinntekten/avgiften jo må hentes et annet sted dersom de blåblå skal kunne gjennomføre sine planer. Normalinntekten i Norge er idag ca 420000 kr brutto, altså godt under toppskattenivå. Din påstand om at de med normale inntekter får den største skatteletten er dermed feil. Du bør kanskje tenke deg litt grundigere om før du stempler andres mener som ulogiske.
    1) Hvor har du tallet 10000 ifra?
    2) Hvordan vet du at samlet skatte/avgiftstrykk må være konstant?
    3) Subsidie - Wikipedia

    mvh
    Les litt grundigere hva jeg skriver. Jeg sier dersom, jeg vet vel ikke mer enn deg hvor mye det blir, men jeg skriver dersom de.. skjønner? Basert på tidligere høyreregjeringer så blir det neppe 1oooo i økning, kanskje bare 2000, og da gutt, da har du en skattelette på kr 46,67 pr måned. Kos deg med de blåblå du.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Såvidt jeg skjønner er minstefradraget i 2013 40 prosent med et maksimumsfradrag på kr 81300. Hvor mye blåblå blir og øke fradraget er ikke godt å si. Dersom de øker fradraget med 10000 blir det 2800 mindre i skatt, eller ca 233 kr mer å rutte med pr måned. Pensjonistene derimot står på stedet hvil. De har hatt 26 prosent ganske lenge nå. Maks fradrag på kr 68050.

    Med subsidiere mener jeg at den tapte skatteinntekten/avgiften jo må hentes et annet sted dersom de blåblå skal kunne gjennomføre sine planer. Normalinntekten i Norge er idag ca 420000 kr brutto, altså godt under toppskattenivå. Din påstand om at de med normale inntekter får den største skatteletten er dermed feil. Du bør kanskje tenke deg litt grundigere om før du stempler andres mener som ulogiske.
    1) Hvor har du tallet 10000 ifra?
    2) Hvordan vet du at samlet skatte/avgiftstrykk må være konstant?
    3) Subsidie - Wikipedia

    mvh
    Les litt grundigere hva jeg skriver. Jeg sier dersom, jeg vet vel ikke mer enn deg hvor mye det blir, men jeg skriver dersom de.. skjønner? Basert på tidligere høyreregjeringer så blir det neppe 1oooo i økning, kanskje bare 2000, og da gutt, da har du en skattelette på kr 46,67 pr måned. Kos deg med de blåblå du.
    Uansett hva man måtte mene må vi leve 4 år med en blå regjering av et eller annet slag. Det kan godt hende de finner på mye rart, men akkurat skattetrykket tror jeg ikke er det man bør frykte mest fra dem.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Du er svært optimistisk om du tror at dette blåblå rotet vil vare i 4 år. Tipper ca. 1 år.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Tviler på at de vil få gjennomgå så mye. Mange her på forumet slipper jo arveavgift, får lov å kjøre scooter hvor de måtte ønske og kan kose seg med proffboksing. I tillegg får folk i sentrale strøk skikkelige veier med 130 i fartsgrense.
    Utgangspunktet for innbarka sosialister er kanskje at alt skal være forbudt med mindre det er tungtveiende grunner for å tillate det, men for oss som setter litt pris på å kunne leve våre egne liv, i et fritt samfunn og ikke en nasjonal gulag, er utgangspunktet at ting skal være tillat med mindre det er tungtveiende grunner for å forby det. Så det er de rørgrønne som tydeligvis synes at det er veldig viktig med snøscooter og proffboksing, siden de faktisk har tatt seg bryet med å forby det. Med mindre utgangspunktet til AP & co er at vi skal leve i et samfunn hvor alt er forbudt med mindre politikerne er så snille at de gir oss lov.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Ja, hvis Venstre hadde villet kunne de vært med i regjeringen og sørget for et mye større fokus på viktige miljøsaker. De kunne fått gjennomslag for mye om de hadde gitt slipp på Krf. Forhandlingen forut viste jo at både Høyre og Frp var villig til å gi ganske mye. I stedet prioriterte venstre kristendom og anti-liberale krefter i et nostalgisk ønske om å være Sentrum.

    Det er litt synd for på dette området kunne de hatt innflytelse nå, og den innflytelsen ville vært viktig.

    Ikke tror jeg at venstre vil vinne noe som helst strategisk på dette valget heller. For når de hverken prioriterer miljøsaker eller liberalisme når det kommer til stykket er det ikke så mye igjen av stor interesse i partiet.
    ...
    Det er flere kameler å svelge i regjering enn på Stortinget.

    Den blåblå regjeringen blir defacto en mindretalsregjering som må lene seg godt mot «sentrum» for å få gjennomslag. Det er ikke usannsynlig at V & KrF vil få mer innflytelse over politikken fra Stortinget enn dersom de hadde gått med i regjeringen. Samtidig står de friere til å markere sin egen poltikk enn det de kunne i en blåblågulgrønn regjering, de behøver ikke å være så kolegiale i «opposisjon» som de må være i regjering. Jeg tror maktbalansen i flere saker vil ligge nærmere «sentrum» enn den hadde vært dersom V & KrF gikk inn i regjering med FrP & H. I det perspektivet er det antagelig lett å gi slipp på detaljstyringen på et par hjertebarn, som de uansett måtte dele med resten av regjeringskollegiet.

    mvh
    KJ
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Dette synes jeg ikke lover spesielt godt:

    "Regjeringen vil legge til rette for en forutsigbar vekst i oppdrettsnæringen. Potensialet som ligger i
    næringen må videreutvikles. Regjeringen vil derfor åpne for å øke antall konsesjoner og øke totalt
    tillatt biomasse i eksisterende konsesjoner. Arbeidet mot rømming, lakselus og andre
    sykdomsutfordringer i næringen må styrkes gjennom forpliktende avtaler med næringen selv.
    Kommuner som stiller arealer til disposisjon for næringen bør oppleve større positive ringvirkninger
    fra aktiviteten. Regjeringen vil derfor la store deler av vederlaget for tildeling av nye konsesjoner
    tilfalle berørte kommuner."

    Slik jeg leser det vil de overlate kontroll til næringen selv. Dette har næringen bevist gjennom mange år at de ikke klarer. Fisk rømmer i tusentalls, de blir foret ihjel med medisiner, og kvaliteten på det de drar opp er rett og slett elendig. Det er skammelig å tilby folk fisk som er halvdau når den trekkes opp av bingene sine.
    Her må folk våkne opp !!
    Kommunene dette gjelder kommer til å dele ut konsesjoner til hvem og hva som helst, bare de ser muligheten til å dra inn noen få skattekroner.
    Det er svakt av de blå og ikke sette fokus på elendigheta i oppdrettsnæringa.

    Dette er galskap satt i system og ingen ønsker å stoppe det fordi det gir store inntekter til statskassa. Ingen er opptatt av kvaliteten, så lenge vi indoktrineres hver bidige dag av TV-reklamer om laks i middager. De som tror norsk oppdrettslaks er sunt ville brekt seg dobbelt hvis de hadde sett hva som foregår i kulissene til denne næringa. Det er direkte kvalmt.

    Dette er slett og lettvint arbeid av de nå litt oppblåste blåblå ballongene.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    "Innbarka sosialister" som meg mener at snøskuterkjøring bør reguleres av hensyn til naturen, inkludert klimaet. Det samme gjelder vannskuter.

    Som vanlig blir jeg og mine meningsfeller mistenkeliggjort for å ønske å kontrollere andre. Best å sette alle som mener dette i kategorien "innbarka sosialist", en negativ merkelapp som skal få andre til å ta avstand. Sosialister er farlige mennesker. De bør holdes nede i et liberalt demokrati. (Og der glapp liberalismen igjen)

    Intetsigende, slitsom internett-retorikk, avlet i den delen av cyberspace der ingen har redaksjonelt ansvar.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Men Gjest.. kan ikke du bare la være å kjøre scooter både i marka og på vann, så har du i alle fall ditt på det tørre. Hvis nok folk mener det samme som deg vil "problemet" løse seg selv. Hvis ikke så har du i alle fall ditt på det tørre.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    ^ Snøscooterkjøring blir fortsatt regulert, men reguleringen overlates til den enkelte kommune i stedet for staten. Er ikke lokaldemokrati noe særlig allikevel?

    Vet forøvrig ikke hva du mener med "holdes nede", men jeg har ikke sett noen (meg selv inkludert) argumentere for at sosialister skal interneres eller noe sånt (selv om autonome enklaver ofte er kule, Freetown Christiania for eksempel er helt obligatorisk når man er i Køben).
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Jeg er også litt spent på hvordan kulturen finansieres etterhvert, de legger opp til at mer skal finansieres privat og at en større andel av tippemiddlene skal gå til idretten. De store prestisje prosjektene overlever nok, er litt mer usikker på den såkalt smale kulturen og ikke minst den smale musikken.
     
    N

    nb

    Gjest
    Det er vel få ting i Norge som er mer prinsippløst enn at offentlige kulturmidler er avhengige av hvor mye folk tipper, spiller lotto og lignende.

    For øvrig har norske kommuner en lang og stolt tradisjon for å kaste bort penger på meningsløst svære og dyre kulturhus, fremfor å bruke midlene på noe som kunne ha vært inne i disse husene.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Smal kultur og musikk er ikke profitabelt, og har ikke noe i markedet å bestille. Vi får flere sultne kunstnere, og det er bra for kunsten ifølge visse folk til høyre. Dagens kunstere har hatt millioninntekter, gullkanta fallskjermer, aksjeopsjoner, kjørt limo, og badet i offentlige penger lenge nå ( i følge Fr.p), så med det nye blåblå styret blir det nok slutt.
     
    Sist redigert:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Jeg er også litt spent på hvordan kulturen finansieres etterhvert, de legger opp til at mer skal finansieres privat og at en større andel av tippemiddlene skal gå til idretten. De store prestisje prosjektene overlever nok, er litt mer usikker på den såkalt smale kulturen og ikke minst den smale musikken.
    Den smale musikken er for meg opera. Den får idag i særklasse mest subsidier pr solgte billett. Håper virkelig det blir slutt på denne sløsingen.
    Den brede musikken er for meg rock, blues, pop. De får lite eller ingenting pr solgte billett.
    Håper virkelig at de enten fjerner subsidiering av operabilletter eller innfører lik subsidiering av ALLE billetter.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Jeg tenkte vel mer på utøveren enn på store prestisjebygg. Norge er et lite land med få innbyggere så noen kunstnere/musikere er avhengeig av støtte til og utøve talentet sitt slik at vi andre kan få muligheten til å nyte.

    Jeg har veldig mange meget gode plater som ikke hadde vært utgitt uten støtteordninger.
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er også litt spent på hvordan kulturen finansieres etterhvert, de legger opp til at mer skal finansieres privat og at en større andel av tippemiddlene skal gå til idretten. De store prestisje prosjektene overlever nok, er litt mer usikker på den såkalt smale kulturen og ikke minst den smale musikken.
    Den smale musikken er for meg opera. Den får idag i særklasse mest subsidier pr solgte billett. Håper virkelig det blir slutt på denne sløsingen.
    Kva med å la Vassendgutane låne Operaen nokre veker?
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Jeg er også litt spent på hvordan kulturen finansieres etterhvert, de legger opp til at mer skal finansieres privat og at en større andel av tippemiddlene skal gå til idretten. De store prestisje prosjektene overlever nok, er litt mer usikker på den såkalt smale kulturen og ikke minst den smale musikken.
    Den smale musikken er for meg opera. Den får idag i særklasse mest subsidier pr solgte billett. Håper virkelig det blir slutt på denne sløsingen.
    Kva med å la Vassendgutane låne Operaen nokre veker?
    Ikke meg imot.
    Får de like mye statlig sponsing pr billett som operafiffen får, så kunne de betalt publikum for å høre på og enda gått med solid overskudd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn