Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.364
    Dersom hun skulle late som om dette ikke var et tillittsbrudd på privaten og at det nå er ekteskaplig fryd & gammen så ville det jo vært fullstendig uten troverdighet. Eller mener du at hun skulle "beskytte han" ved å si noe annet ?
    Det tenker jeg avhenger av to faktorer: 1) Hva som er sant, og 2) Hva hun anser som viktigst av karrieren og ekteskapet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.328
    Noen mente at Huitfeldt burde gå av, da mener man også at Erna ikke kan bli stas igjen. Men neste valg er om to år, manns minne er ca. 15 min.
    Vi får se hva som eventuelt kommer ut etter hvert, men slik saken står nå så er halmstrået evt dette:
    - Solberg (påstår i alle fall) å ha hatt et bevissst forhold til mannens aksjer og hennes egen habilitet men mannen har jugd til henne.
    - Huitfeldt tok et aktivt valg om å ikke ville vite noe for å dermed unngå problematikken.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.852
    Fra VG:

Dette fascinerer meg litt. Jeg finner det ikke overvettes troverdig at han har sittet på gutterommet og gjort tusenvis av aksjehandler uten konas vitende, men det er også slående hvordan hun omtaler ham nærmest som en utro ansatt og kaster ham under bussen i et forsøk på å berge den politiske merkevaren Erna Solberg. Inneforstått er den politiske karrieren viktigere enn både familie og ekteskap.

Men det er vel derfor enkelte mennesker blir statsministre og toppledere og sånt, fordi karrieren er viktigere enn absolutt alt annet. Jeg misunner dem ikke.
    Man kan nesten ikke si at hun kaster ham under bussen. Han har krøpet under den helt på egen hånd.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.364
    Hvis alt bare går på skinner samme hvor mye du strekker strikken. Kona er superprofilert, du er bakpå og støver ned i Norsk Industri. Apparatet støtter deg i det du er i ferd med å snuble. Til slutt trenger du friksjon for å kjenne at du lever. Tenk, ikke bare lurer du kona -du snurrer selveste SMK rundt lillefingeren uten at de aner det. Og folk tror sildenafil er krutt.
    Bedre å begynne med kokain. Sammenlignbar risiko og atskillig mer krutt. Dog mindre fornuftig fra et økonomisk ståsted.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.328
    Det er de [beløpene] dog slik jeg har forstått det også i Finnes' og Huitfeldts tilfeller, så jeg kan ikke forstå at dette gir stort mer spenning i hvertdagen enn å sitte foran PCen og legge kabal.
    Hvor mye som er "mye" avhenger litt av øynene som ser og hvordan man ser på det. For Finnes har jeg sett to tall, 1.2 millioner og 1.8 millioner på netto fortjeneste. Det vil, om vi tar det høyere tallet si i snitt 225.000 kroner i året. Det er jo hva det er, men om han hadde - som han burde - solgt alle enkeltakjser og puttet alt i et fond og ikke rørt det så ville han også tjent bra på samme tidsrom - mest sannsynelig endra bedre siden perioden dekker 8 svært gode år i akjemarkedene.

Daytrading har blitt en greie, det er ganske vanlig at privatpersoner handler ganske mye fordi det har blitt enkelt og billig å gjennomføre handler. Tok fullstendig av under coronorama, spesielt i USA med RobinHood og greia der. Noen finnen åpenbart spenning i det og

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.328
    Det er heller ingen som kan "kaste Erna" nå. Hun kan selvsagt si at hun går av, men ellers er det opp til landsmøtet i Høyre om hun skal være leder eller ikke. Dvs at dersom hun selv ikke går av så blir det en sak på neste (eventuelt et ekstraordinært) landsmøte.

Dersom Erna fortsatt er partileder og listetopp for Høyre når det er valg om to år så er det velgerene som bestemmer hva som skjer og deretter valgresultatet og hestehandelen om posisjoner gitt en sammensetning der Høyre inngår.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.215
    Hvor mye som er "mye" avhenger litt av øynene som ser og hvordan man ser på det. For Finnes har jeg sett to tall, 1.2 millioner og 1.8 millioner på netto fortjeneste. Det vil, om vi tar det høyere tallet si i snitt 225.000 kroner i året. Det er jo hva det er, men om han hadde - som han burde - solgt alle enkeltakjser og puttet alt i et fond og ikke rørt det så ville han også tjent bra på samme tidsrom - mest sannsynelig endra bedre siden perioden dekker 8 svært gode år i akjemarkedene.

Daytrading har blitt en greie, det er ganske vanlig at privatpersoner handler ganske mye fordi det har blitt enkelt og billig å gjennomføre handler. Tok fullstendig av under coronorama, spesielt i USA med RobinHood og greia der. Noen finnen åpenbart spenning i det og
    Denne saken er nå forbi stadiet om antall aksjer og kroner weld, nå dreier det seg om noe annet. When the lies are so big..

• Liker
    Reaksjoner: SAL

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.393
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Når jeg har fått bonus/RSUer så har jeg pleid å selge halvparten av aksjene og plassere det i fond, så jeg har også gjort dette noen ganger og husker prosedyren omtrent som å betale regninger i nettbanken/mobilbanken (har aksjesparekonto i NordNet). Underholdningsverdien opplevdes i hvert fall som helt ekstremt lav, men beløpene er også temmelig lave. Det er de [beløpene] dog slik jeg har forstått det også i Finnes' og Huitfeldts tilfeller, så jeg kan ikke forstå at dette gir stort mer spenning i hvertdagen enn å sitte foran PCen og legge kabal. Har de ikke hørt om Betsson?
    Det har de helt sikkert, men i motsetning til deg så har de nok også fått med seg at Besson er ulovlig i Norge.;)

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel etterhvert slik at samtlige partier har egne tilfeller som gjør det vanskelig å kritisere andre (?)
    I Rødt er briller en sak.
    Lysbakken måtte vel gå av pga noen tildelinger.
    Borten Moe handlet aksjer.
    I AP handles det også aksjer + litt annet. Her var det vel en Stortingspresident som måtte gå (?)
    I Høyre handles det aksjer + litt annet hvis jeg husker rett.
    I Frp har det også vært div. saker oppigjennom.
    Så hvordan de skal klare å kritisere hverandre uten at egne saker dukker opp blir vel ganske vanskelig.
    Det alvorlige er vel at det tegnes et bilde av en gjeng som ikke forstår sine roller og hvordan det skal forvaltes overfor allmuen.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Sunnmøre
    Likevel kan det henne at Støre har reddet henne, ved å akseptere at Huiitfeldt og mannen hennes har gjort det samme, uten at hun måtte gå av.
    Det er dynamikken i dette: når ei og ei sak som kjem opp, kan pressa skvisa den uheldige i ein prosess inspirert av FBIs avhøyrsteknikkar (som eg, når sant skal seiast, berre kjenner gjennom ein roman av Jo Nesbø). Når mange nok har bæsja på leggen, vert stanken så uuthaldeleg at heile den offentlege "prosessen" bryt saman og alt kokar ned til "ukultur" og "manglande rolleforståing" (for illustrasjon, sjå saka om pendlarleiligheiter).

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.328
    Denne saken er nå forbi stadiet om antall aksjer og kroner weld, nå dreier det seg om noe annet. When the lies are so big..
    Nå var det et svar til I_L om hva som er mye og hvorfor noen - som mannen til Erna - synes det er gøy med daytrading og at det faktisk er noe folk driver med. De mer pekære realitetene er at Erna Solberg har vært (uvitende?) innhabil i sikkert et tårn av saker fordi mannen har gjort tusenvis av aksjehandler og jugd om det. Og så har de et realtivt betydelig ekteskapsproblem de må finne ut av. Disse habilitetsproblemene ser ut som en konsekvens av mannens juging og ikke at Erna har driti i habilitetsreglene eller latt være å forholde seg til det.

Det er altså (så langt) ikke Erna Solberg som har løyet, det er det mannen som har gjort. Det er imidlertid Erna Solberg som har vært innhabil - tilsynelatende grunnet mannen juging som fremstår i alle fall som lett utspektulert (passe på å ha ca like posisjoner ved årsslutt slik at det ikke er åpenbart at han har handlet masse).

Om Ernas uvitenhet og mannens jug er reelt eller om det er en regi de har funnet på de siste par ukene aner jeg rimelig nok ikke noe om, men vi får se.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.215
    Nå var det et svar til I_L om hva som er mye og hvorfor noen - som mannen til Erna - synes det er gøy med daytrading og at det faktisk er noe folk driver med. De mer pekære realitetene er at Erna Solberg har vært (uvitende?) innhabil i sikkert et tårn av saker fordi mannen har gjort tusenvis av aksjehandler og jugd om det. Og så har de et realtivt betydelig ekteskapsproblem de må finne ut av. Disse habilitetsproblemene ser ut som en konsekvens av mannens juging og ikke at Erna har driti i habilitetsreglene eller latt være å forholde seg til det.

Det er altså (så langt) ikke Erna Solberg som har løyet, det er det mannen som har gjort. Det er imidlertid Erna Solberg som har vært innhabil - tilsynelatende grunnet mannen juging som fremstår i alle fall som lett utspektulert (passe på å ha ca like posisjoner ved årsslutt slik at det ikke er åpenbart at han har handlet masse).

Om Ernas uvitenhet og mannens jug er reelt eller om det er en regi de har funnet på de siste par ukene aner jeg rimelig nok ikke noe om, men vi får se.
    Ok, fair enough.

Men saken er også den at den har vært her noen dager nå og forsøkt bagatellisert flere ganger av de involverte etter hvert som nye ting dukket opp, nå gikk ikke det lenger så her har det vært sånn ca. like mye ljuging og omgang med sannheten som så mange andre ganger før, man prøver seg helt til det ikke går lenger og da ser det alltid dumt ut. For Erna så gjelder det å redde karrieren og ettermæle, det er nok det viktigste.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.852
    Ja, det er nok av dem som vet hvem som lyver og hvem som snakker sant, ut i fra hva som passer dem best.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.159
    Torget vurderinger
    96
    Norsk politikk må være verdens dølleste. Politikerne gjør så mye for søken etter spenning og drama? For en gjeng :D

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.328
    Ok, fair enough.

Men saken er også den at den har vært her noen dager nå og forsøkt bagatellisert flere ganger av de involverte etter hvert som nye ting dukket opp, nå gikk ikke det lenger så her har det vært sånn ca. like mye ljuging og omgang med sannheten som så mange andre ganger før, man prøver seg helt til det ikke går lenger og da ser det alltid dumt ut. For Erna så gjelder det å redde karrieren og ettermæle, det er nok det viktigste.
    Det ser unektelig svært dumt ut. At saken har vokst fra en liten parantes og "noen få handler" til det omfanget den har nå tyder kanskje på at det har tatt lit tid før det faktiske omfanget her ble kjent i heimen også regner jeg med. Eventuelt kom det frem da det ble et krav om å legge frem de faktiske handlene, da var skjegget godt plantet i postkassa siden det ikke ville funket særlig bra å si "det er hemmelig / privat".

Dersom han selv hadde lagt frem alle handlene så ser i alle fall ikke jeg noen måte det ville kommet ut på - en enkeltpersons aksjehandler er ikke offentlig informasjon og det er vel kun Finnes sin bank/meglerhus som har den faktiske oversikten og de har jo ikke lov til å gi ut det med mindre en domstol bestemmer noe annet.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.267
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jan Petter Sissener pekte på at Norge har særdeles strenge egenhandelsregler for finansbransjen.

For seg selv er det imidlertid umulig for bukken som passer havresekken å komme opp med noe tilsvarende, og det gjelder visst på de fleste områder. Pendling, reiseregninger og aksjehandel.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.963
    Torget vurderinger
    23
    Nå er det nok like før Erna "Tar grep" (på hvem/hva..? 🤭) og "legger seg flat"

Hvor er Roar Hagen når vi trenger ham??

• Haha
    Reaksjoner: SAL

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.422
    Sted
    Bergen
    Alle lagt ned av politisk korrekt media fordi
    - henge ut politikerne; fysjom
    - frykt for å ødelegge egen karriere (i ring 3 der alle mediaeierne er lokalisert)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.281
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ser Sneve med flere synes timingen, etter valget, er "suspekt".

«Well played Sindre og Erna. Dere reddet ganske mange Høyre-ordførere med å vente med disse innrømmelsene. Blant annet i min egen by». Det skriver Øyvind Jacobsen, bystyrerepresentant og pressetalsperson for Stavanger-ordfører Kari Nessa Nordtun (Ap) i en melding på Facebook. Han vil ikke utdype meldingen overfor Aftenposten.

Nordtun tapte makten i Stavanger til høyresiden med knapp margin.
    Mange Ap-lokalpolitikere var som kjent frustrerte over at rikspolitikeres fadeser tok all fokus vekk fra lokale saker.
    Sånn sett var timingen perfekt. Erna Solberg var jo tross alt ikke på valg. Solberg-saken har like lite med lokalpolitikk å gjøre som både Borten Moe og Huitfelt, og for den saks skyld solbrillene som ikke var Audun Lysbakken sine. At timingen oppfattes som "urettferdig" av andre partier kan så være.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Sunnmøre
    Timingen er ikke suspekt, den er opplagt
    Som ein bekjent skreiv på Facebook:
    Du vet den applausen som starter med at en mann bakerst i salen reiser seg og klapper et hardt klapp... og ender i trampeklapp fra alle?

Om man samlet kommunikasjonsbransjen i dag på et sted ville man fått akkurat denne.

For et show!

Dette er storslagent kommunikasjonsarbeid for historiebøkene!

Nå er Erna sikret statsministerjobben!

Jeg bøyer meg i støvet for den som la denne strategien! Du er Gud!

Trumanshow blekner!

Vakkert rett og slett!

[...]

House of Cards på "ekte"! Hvem trenger Borgen når vi får dette helt "gratis"?

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.159
    Torget vurderinger
    96
    På den litt seriøse side; jeg er noe overrasket over alt muffens i gråsonen som mange av våre politikere og deres familier holder på med. Jeg trodde ikke det var såpass utbredt i Norge.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.159
    Torget vurderinger
    96
    Her ble det total kortslutning vel. Nei nei nei!

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.215
    Aftenbladet sier det slik...

-Hadde dette blitt kjent mens Erna Solberg var statsminister, måtte hun ha gått på dagen. Så alvorlig er det. I Stortinget fredag ble det brukt ord som dramatisk, alvorlig, uforståelig, sjokkerende. De er alle treffende.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Sunnmøre
    Her ble det total kortslutning vel. Nei nei nei!
    Det er neppe nokon som vil innta dette standpunktet dei neste vekene, men det er ein interessant innfallsvinkel.

Eg har vurdert det som eit fornuftig argument at det gjer politikken tryggare at stortingspolitikarar har god løn og gode pensjonsordningar. Dårleg signaleffekt, men eit greitt prinsipp: Når du sit på tinget, skal du ikkje uroa deg for privatøkonomien din frå månad til månad. Endå mindre når du er statsråd. Du skal ikkje halvvegs sjå etter ein ekstrajobb, ta konsulentoppdrag på si og slikt.

Så viser det seg at denne gjengen har skrive reiserekningar med gaffel, dikta opp kreative buformer for å utløysa pendlarbustad og hatt ektefeller som daytrada aksjar i vilden sky. Andre forhold er sjølvsagt også kritikkverdige, men kanskje ikkje så relevante i dette spørsmålet.

Så spørsmålet er: Har vi ikkje betalt dei folkevalde godt nok, eller er det faktisk ikkje mogleg å kjøpa dei fri frå privatøkonomiske bekymringar?

"Me lir vel tå same sykjo adle ... da e' pengjamangel, veitt eg", som svigerbesten pla seia.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.059
    Sted
    Oslo
    Det er neppe nokon som vil innta dette standpunktet dei neste vekene, men det er ein interessant innfallsvinkel.

Eg har vurdert det som eit fornuftig argument at det gjer politikken tryggare at stortingspolitikarar har god løn og gode pensjonsordningar. Dårleg signaleffekt, men eit greitt prinsipp: Når du sit på tinget, skal du ikkje uroa deg for privatøkonomien din frå månad til månad. Endå mindre når du er statsråd.

Så viser det seg at denne gjengen har skrive reiserekningar med gaffel, dikta opp kreative buformer for å utløysa pendlarbustad og hatt ektefeller som daytrada aksjar i vilden sky. Andre forhold er sjølvsagt også kritikkverdige, men kanskje ikkje så relevante i dette spørsmålet.

Så spørsmålet er: Har vi ikkje betalt dei folkevalde godt nok, eller er det faktisk ikkje mogleg å kjøpa dei fri frå privatøkonomiske bekymringar?

"Me lir vel tå same sykjo adle ... da e' pengjamangel, veitt eg", som svigerbesten pla seia.
    Det virker jo ikke som om suget etter mere penger og mindre skatt avtar dessto mere inntekt og formue folk har.
    Snarere tvert imot.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.328
    Men kommer hun til å stille sitt verv til disposisjon eller ikke?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.432
    Enig. Sindre ville nok gjort det enklere for seg selv ved ikke å handle i enkeltaksjer i det hele tatt, men han gjorde en innsats både for å følge regelverket og for å holde statsministerens kontor løpende informert. Man må gjerne granske det, men det ser ut til at eventuell innside- eller habilitetsproblematikk ville blitt fanget opp i tide. Og da er det innafor.

........................
    Ser ut som om dette ikke stemmer?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.226
    Torget vurderinger
    2
    Bra at Erna aldri lot sin mann få vite om disposisjonene regjeringen var i gang med. Hin var streng på å ta slike telefoner langt utenfor hørevidde, og dokumenter lå aldri fremme, selvsagt.

(Stavebot’en ville ha hørevidde til høyrevridde).

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.226
    Torget vurderinger
    2
    Helt uinteressant hva jeg tror og ikke har jeg peiling heller men jeg tror ikke det, med mindre det smerter mer innad enn det vi ser/vet.
    En gamble. Dette har de visst lenge. Om det ble innrømmet før valget ville hun blitt tvunget til å gå av som partileder.
    Ved å utsette det til nå, kan hun prøve å redde stumpene og håpe hun står den av.

Uansett. Høyre fikk noen viktige stemmer partiet ellers ville tapt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn