Kvakksalver
Hi-Fi entusiast
Spørsmålet ditt er idiotisk og du forholder deg verken til realiteter på bakken eller til Folkeretten.Så det finnes ingen grunn til å ta IS på alvor. Er det det du mener?.
Spørsmålet ditt er idiotisk og du forholder deg verken til realiteter på bakken eller til Folkeretten.Så det finnes ingen grunn til å ta IS på alvor. Er det det du mener?.
Delvis korrekt, legg til at det er borgerskapets autoritære og voldelige reaksjon på når deres klasseinteresser er truet, så har du essensen. Fascismen er en iboende mulighet i alle borgerlige samfunn.Den egentlige fascismen er borgerskapets reaksjon mot revolusjonær kommunisme.
Når du sier at Norge har kriget ulovlig mot Syria, mens Russernes bombing av sivilbefolkningen er lovlig, hvike lover snakker vi om her? Assad sine?Du må selvølgelig lese hva du vil, men holder du deg utelukkende til norske MSM, så blir man faktsik grovt feilinformert om utenrikspolitikk. Påstanden av okkupasjon stammer fra Wall Street Journal, men den er bak betalingsmur og der for lite vits å linke til
At voksne mennesker 2021 ikke har fått med seg USAs krigføring og okkupasjon av Syria sier jo det meste. USAs herskere gjør jo ikke det en gagn til en hemmelighet.
Mange er jo ikke en gang klar over at Norge har kriget ulovlig mot Syria og fører ekstremt dødbringende sanksjoner mot landet. Og så går man likevel rundt og innbiller seg man er informert fordi man har sett Urix eller lest Aftenposten.
Til å være altoverskyggende synes jeg det er påfallende vanskelig å finne ut på hvilken side av denne konflikten folk egentlig tilhører. Hvem er egentlig borgerskapet?Delvis korrekt, legg til at det er borgerskapets autoritære og voldelige reaksjon på når deres klasseinteresser er truet, så har du essensen. Fascismen er en iboende mulighet i alle borgerlige samfunn.
Finnes det gjennom historien noen samfunnsklasser som har gitt i fra seg sine privilegerte posisjoner uten kamp?
Interessant. Tvungen lønnsnemnd avbryter en pågående streik eller lockout og pålegger partene avgjørelse i rikslønnsnemnda. Utfallet derfra er bindende for partene, på samme måte som en inngått tariffavtale. Hvordan forklarer du utfall som dette?Det heter tvungen lønnsnemd, altså det er arbeiderklassen som må bortfalle sine krav, mens arbeidskjøper siden får innfridd sine. Det er automatikken.
Ikke egentlig. Det jeg sier er at i en moderne økonomi er det så mange kombinasjoner av interesser mellom bedriftseiere (som kan være et pensjonsfond som forvalter kollektivansattes pensjoner) og ansatte (som kan ha det meste av sparepengene sine i bedriftens aksjer og/eller ha opsjonsavtaler og aksjerelaterte bonuser) at en marxistisk to-deling blir håpløst upresis for å analysere hva som egentlig driver et handlingsforløp. Interessekonflikter finnes selvsagt, men en marxistisk analyse blir altfor enkel. Det er også veldig vanskelig å begrunne marxistiske standpunkter som at kapitalens andel av verdiskapingen alltid øker. Den gjør jo ikke det.Når du i avsnittet under, snakker om økonomi, så blir det litt mer interessant. Og du inntar en vanlig borgerlig oppfatning der du inndirekte svarer på spørsmålene mine over, ved å vise til at vi egentlig "alle sitter i samme båt". Du sannsynliggjør det ikke på noe vis, annet enn anekdotiske bevis. Thomas Piketty har forøvrig også gått gjennom argumentet ditt, og forkastet det
«Vår vestlige kultur er bygd på regler. Det gode samfunnet er bygd på avtaler for oppførsel og atferd. Og det bringer oss fram til nachspielet på denne historien om utviklingen – denne sosiale oppskriften, denne fine balansegangen – av gode liv for alle i en trang by. For seint inn på festen kom plutselig Frp, med sin idé om å kaste elsparkesykler inn i denne bymiksen. La oss slippe løs et fenomen som potensielt kan endre bylivet over natta, uten høringer, uten diskusjon og uten noen som helst begrensninger. Skål for det! Høyre i regjering skålte tilbake.
Ingenting oppsummerer bedre Frps uansvarlighet og pubertale mangel på å se hele bildet. En politikk som frir til enkeltindividet, til den umiddelbare tilfredsstillelse av eget behov. Altså til det motsatte av kultur og samfunn. Jon Georg Dale var samferdselsminister da han i 2019 åpnet opp for elsparkesyklene, og fullførte frihetens revolusjon. Partiet hadde allerede kjempet tappert for fri bruk av snøscooteren og vannskuteren, og nå var det elsparkesykkelens tur. I praksis var det fritt fram for doningene. Ikke var det regler for bruk, ikke for utleie og kommunene hadde ingen juridiske hjemler for kontroll. Likevel, de ble bare kastet inn i storbyene. Bare i Oslo vil det i løpet av sommeren være rundt 25.000 av dem.»
Frihet og ufrihet
Det har tatt århundrer å bygge god bykultur. Det tok Frp ett nachspiel å sende oss på elsparkesykkel tilbake til den svarte middelalderen.www.dagsavisen.no
Man er definert som syklende.Apropos.... Litt OT, - men svært relevant i disse dager......Jeg har i de siste par dagene hatt et par tvilsomme opplevelser med unger på elsparkesykkel.... hvor da kommer fisende rett ut i veikryss uten å se seg for i det hele .......... er man kjørende, syklende eller gående på en elsparkesykkel???
Det er kult og urbant med sparkesykkel, vi kan jo ikke fremstå som bygdetullinger. Segway tok jo ikke helt av, sparkesykkel er kulere. Dessuten er det viss butikk i å leie dem ut.I oppfølgingen av dette med sparke"sykler", lurer jeg dermed på hvordan det kan ha seg at de er klassifisert som sykler, samtidig som elsykler er forbudt dersom den kan kjøres om man ikke samtidig trår på pedalene. Logisk sett skulle dette bety at sparkesyklene ikke skulle kunne brukes uten at man tilfører egen kraft ved at man sparker fra, for å rettmessig kunne klassifiseres som sykler.
Det finnes ingen logikk i at en "sykkel" man står på fungerer helt lovlig som et elektrisk kjøretøy, mens en sykkel man sitter på, ikke fungerer lovlig på den måten, til tross for mye bedre sikkerhet med store hjul og betydelig bedre "arbeidsstilling", samt utstrakt hjelmbruk hos førerne.
Makan til tøv.
Nå må du gi deg. Finnes det noe mer urbant enn en trendy fyr med ørene fulle av Airpods på en sparkesykkel?Elektrisk "sparke" sykkel på fortau, er omtrent like smart som å tillate vannskuter i Tøyenbadet
Det forklarer hvorfor jeg har enda til gode å se en elsparkesykkel....Det er kult og urbant med sparkesykkel, vi kan jo ikke fremstå som bygdetullinger.
He-he, er ikke mange av dem her heller, men enhver by med respekt for seg selv sikler etter å få Voi til seg. Med Voi og Foodora på plass er grunnlaget for urbant miljø tilstede.Det forklarer hvorfor jeg har enda til gode å se en elsparkesykkel....
Jeg er blitt en happy hipster som bruker alt dette hele tidenHe-he, er ikke mange av dem her heller, men enhver by med respekt for seg selv sikler etter å få Voi til seg. Med Voi og Foodora på plass er grunnlaget for urbant miljø tilstede.
Ooops, glemte Uber.
Nei, men det blir fort en god del av det gjennom en dag uansett om man går litt til og fra kollektivtransport, tar en tur på butikken eller hva det nå måtte være. Det tar kanskje et sted mellom 10 og 12 minutter å gå en kilometer så det blir fort løsningen f.eks i sentrum fremfor å vente på kollektivstransport som kanskje er overfyllt i tillegg. Når man hvorsomhelst kan hoppe på en slik doning og sette den fra seg hvorsomhelst så endres dynamikken ganske mye i hvordan man kommer seg fra A til B.Og folk gikk vel ikke for mye før elsparkesykkelen kom heller.
Det er klart at de fleste har fått med seg regjeringens feilsteg gjennom pandemien, men at man også ser at Norge har klart seg svært bra. Jeg tror derimot at effekten av korona er vanskelig å spå fram til september.Det har raknet for Erna
Jonas Gahr Støre kan forberede seg på å bli landets neste statsminister.www.nordnorskdebatt.no
God politikk, men fra feil parti?I følge enkelte her er det jo kun Vedum som bedriver populisme...... hvis ikke dette er rein populisme og krampaktig valgflesk, så vet ikke jeg...
Erna lover statsansatte retten til å jobbe hvor de vil. Her er NTLs respons
– Dette handler ikke om distriktspolitikk, men om valgkamp, sier forbundsleder Kjersti Barsok i Norsk Tjenestemannslag (NTL).frifagbevegelse.no
Riktig nok anekdotisk, men basert på mine bekjentskaper ymse steder i offentlig sektor er det nå i ferd med å åpne seg en avgrunn mellom ansattes og ledelses forventinger om miks av hjemmekontor og tid på kontoret. Dette kommer det til å bli mye bråk om fremover. Enkelt sagt så er situasjonen at arbeidstakere er veldig sugne på å jobbe mye hjemmefra, mens mellomledelse og ledelse er betydelig mer lunkne til konseptet. Det er langt på vei fordi de to gruppene ser dette fra temmelig ulike ståsteder - og spesielt at ansatte ikke ser eller er klar over mange av de problemene som mellomledere og ledere har å stri med.I følge enkelte her er det jo kun Vedum som bedriver populisme...... hvis ikke dette er rein populisme og krampaktig valgflesk, så vet ikke jeg...
Erna lover statsansatte retten til å jobbe hvor de vil. Her er NTLs respons
– Dette handler ikke om distriktspolitikk, men om valgkamp, sier forbundsleder Kjersti Barsok i Norsk Tjenestemannslag (NTL).frifagbevegelse.no