Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128

    Hva er vitsen med å trekke frem 14 år med dagmulkter? Får jo ikke noe bedre vannforsyning av å betale dagmulkt.

    Oslo Høyre som syntes det var bedre blåse langt over 100 mill på å sende OL-søknad enn å utbedre vannforsyningen er høye og mørke igjen.

    Vi må snu alle steiner, sier de nå, men å blåse milliarder på holmenkollen var greit.

    Det blir dyrt når man driter i vedlikehold og fornyelse og overlater sine byrder til neste generasjon.

    Hvis Oslo Høyre er så redde for økningen av utgiftene, kanskje de bør snakke med sine egne i regjeringen som insisterer på å bygge motorveier overalt og slik driver opp prisene på fornuftige og nødvendige investeringer.
    Man svidde av OL-søknader i byer som er rødgrønne også. og nå svis av store summer for å arrangere Ski-VM i Trondheim, AP-bastionen. Men det passer vel ikke inn i framstillingen. som vanlig?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Frekkhetens nådegave.
    Først går man inn for politikk som skaper en ny underklasse ved massiv innvandring fra en tredje verden pluss arbeidsinnvandring fra lavlønnsnavn. Deretter beklager man seg over en ny underklasse og løsningen er dårligere ytelsen for de som faller utenfor slik at det skal lønne seg å arbeide!.
    Høyres sanne ansikt.


     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Mer om Høyre-samfunnet. Som kjent vil de at flere lavtlønnte skal være selvstendige næringsdrivende med lønna på anbud.
    De høytlønnte skal få høyere lønn, for da får vi nemlig de beste; i tillegg skal de selvfølgelig ha skattelette.

     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Mer om Høyre-samfunnet. Som kjent vil de at flere lavtlønnte skal være selvstendige næringsdrivende med lønna på anbud.
    De høytlønnte skal få høyere lønn, for da får vi nemlig de beste; i tillegg skal de selvfølgelig ha skattelette.

    Høyre er det mest klassebevisste partiet. De driver et råkjør mottrygda, lavtlønnede og vanlige arbeidsfolk, motsatt finnes det ingen grenser for velvilje overfor rikfolk. De må få enda mer penger for å stimulere genialiteten deres osv.

    Høyre-regimet er det værste vi har hatt siden krigens dager, og viser helt åpenbare fascistiske trekk.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.154
    Antall liker
    683
    Torget vurderinger
    1
    @Voff: Sier han fra den AP styrte landsdelen som i årtier har importert billig arbeidskraft til landmotakene for fiskeindustrien nordpå.
    @Kvakksalver: Du får lese deg opp på nasjonalisme og storbonde samfunn så som bondehæren kommer på tinget.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    @Voff: Sier han fra den AP styrte landsdelen som i årtier har importert billig arbeidskraft til landmotakene for fiskeindustrien nordpå.
    @Kvakksalver: Du får lese deg opp på nasjonalisme og storbonde samfunn så som bondehæren kommer på tinget.

    Det er vel ikke noen trøst i at AP også har forrådt arbeiderklassen.....
    Det forklarer jo sosialdemokratenes fall i hele Europa.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Høyre-regimet er det værste vi har hatt siden krigens dager, og viser helt åpenbare fascistiske trekk.
    Interessant. Kan du begrunne det der og gi konkrete eksempler?

    Selv mener jeg at ord gjerne skal ha en noenlunde omforent betydning, og ikke bare være universalskjellsord som betyr det man selv vil at de skal bety til enhver tid. For eksempel er "fascisme" en konkret politisk retning med visse kjennetrekk. Vi hadde en livlig diskusjon her inne om hvorvidt D J Trump kunne beskrives som fascist eller ikke. Jeg mente lenge at han ikke kvalifiserte til den beskrivelsen, megalomani og autoritære trekk til tross, men jeg ombestemte meg etter forsøket på statskupp ved å storme Kongressen 6 januar. Da krysset han av en boks for mye på sjekklisten, og det er nå mer naturlig å beskrive ham som fascistisk enn ikke å gjøre det. Tross alt, både Mussolini og Quisling var stormannsgale narcissister, så det er ingen motsetning mellom Trumps personlighetsforstyrrelser og fascisme.

    Men hvor ser du "helt åpenbare fascistiske trekk" ved dagens regjering? Litt leksehjelp på veien:
    Sentrale elementer er ekskluderende nasjonalisme med rasistiske trekk og mål om å isolere en «fiende», voldsbruk og allianser med høyrekonservative grupper,[6] idealet om en totalitær stat styrt av en fører, imperialistiske ambisjoner og motstand mot marxisme, liberalisme, sosialdemokrati, anarkisme og representativt demokrati.
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Interessant. Kan du begrunne det der og gi konkrete eksempler?

    Selv mener jeg at ord gjerne skal ha en noenlunde omforent betydning, og ikke bare være universalskjellsord som betyr det man selv vil at de skal bety til enhver tid. For eksempel er "fascisme" en konkret politisk retning med visse kjennetrekk. Vi hadde en livlig diskusjon her inne om hvorvidt D J Trump kunne beskrives som fascist eller ikke. Jeg mente lenge at han ikke kvalifiserte til den beskrivelsen, megalomani og autoritære trekk til tross, men jeg ombestemte meg etter forsøket på statskupp ved å storme Kongressen 6 januar. Da krysset han av en boks for mye på sjekklisten, og det er nå mer naturlig å beskrive ham som fascistisk enn ikke å gjøre det. Tross alt, både Mussolini og Quisling var stormannsgale narcissister, så det er ingen motsetning mellom Trumps personlighetsforstyrrelser og fascisme.

    Men hvor ser du "helt åpenbare fascistiske trekk" ved dagens regjering? Litt leksehjelp på veien:

    Hva mener du jeg skal begrunne? At det er den den værste regjeringa siden krigen, eller at de viser fascistiske trekk?

    Jeg tolker deg slik hen at du sikter til fascismen.

    Hva fascisme er vet jeg utmerket godt. Det er overklassen/borgerskapets autoritære verktøy de griper til når klassemotsetningene skjerpes. Dyrking av lederskikkelser, vold, autoritetstro, korporativisme, knusing av fagforeninger og arbeiderklassen er kjennetekn.

    Men hvor skal jeg starte? Vel, først kan vi trekke frem Solberg-regimets systematiske undergraving av demokratiet. Aldri før har vi hatt en regjering med så mye hemmelighold og begrensning av helt elementære demokratiske kontrollmekanismer, som f.eks riksrevisjonen.

    De tvangsbaserte reformene er jo også eksempler på et dårlig demokratisk sinnelag.

    Videre har Solberg-regimet institusjonalisert praksisen med å utelate representanter fra fagforeninger eller "gølvet" når det nedsettes utvalg for å gjøre store utredninger av samfunnstrategisk betydning. Det er "ekpsertveldet" som rår som Solberg-regimet selvfølgelig vet konkluderer med fordel for de kapitalinteressene regimet representerer.

    Norge har i praksis blitt en helt integrert del av EU, helt i strid med nordmenns ønske (jmf de to folkeavstemningene). Grunnloven er defacto tilsidesatt til fordel for EUs lover med de fire frihetene.

    Kameraderiet og korrupsjonen har nådd helt nye høyder, eller blitt etablert som helt modus operandi. Det er kanskje ikke så rart, siden den borgerlige samfunnsforståelsen har jo alltid gått ut på at deres spesifikke klasseinteresser er de allmenne interesser. Så i den borgerlige verden er politikken bare et verktøy for å fremme borgerskapets klasseinteresser. Babcock, Frank Bakke Jensen, Tangen-ansettelsen, Olemic Thomessen osv har bare noen eksempler.

    Så har vi Solberg-regimets systematiske angrep på svake og utsatte grupper i samfunnet. NAV-skandalen står som det mest groteske eksemplet som avslørte en klappjakt mot trygda, som til sluttresulterte i den største juridiske skandalen i etterkrigstiden med hundrevis av justismord. Det er ikke tilfeldig at det er en svak samfunnsgruppe som fikk lide.

    Motsatt finnes det ingen grenser for generøsitet og tillit til man har til overklassen. Milliarder av kroner har blitt øst ut til nullskatteytere og spekulanter helt uten noe krav om begrensing av profitt. Det var helt utenkelig.

    Det har vært gitt helt ville skatteletter som ikke har noen dokumentert positiv effekt på økonomisk vekst eller sysselsetting. På dette punktet sier Solberg seg uenig med den økonomiske ekspertisen. Selv om OECD og IMF nå har dokumentert hatt den økonomniske ulikheten er til hinder for økonomisk vekst, driter Solberg langt faen i det. Solbergs misjon er å levere den politikken hennes ultra-rike sponsorer ønsker. Ingenting annet.

    Når det gjelder fagforeninger så har jeg allerede påpekt at regimet systematisk utelater dem fra viktige utvalg, samtidig holdes fagforeningsfradraget nede, slik at antallet organiserte nå har falt under 50 %. Den tvungnde lønnsnemde i forbindelse med Unio-streiken er et helt forutsigbart trekk og som skriver seg inn under den fagforeningsfiendtlige politkken til Solberg.

    Det er ikke overraskende at lønnsmottakere har opplevd den elendigste lønnsutviklinga siden krigen nå under Solbergs vanstyre.

    I utenrikspoilitkken har Solberg fullstendig underlagt seg USAs imperialistiske og aggressive politikk overfor russland. Stadig mer av samfunnet militariseres (permanent bevæpning av politiet). Og nå har Solberg-regimet framme en ny lov som kan fengsle dissidenter med opp til 10 år. De borgerlige mediene og Aftenposten har vært i harnisk når regimer vi ikke liker kaster ut organisasjoner som er finansiert gjennom USAID, men de holder kjeft når Solberg-regimet innfører en lignende autoritær lov.

    Den grunnlovsstridige koronapolitikken har kraftig begrenset friheter vi har tatt helt for gitt, og det sysles med å innføre et koronapass for å regulere en grunnleggende menneskerettighet som bevegelsesfrihet.

    Jeg stopper her. Den overordna retninga til regimet er helt udiskutabel å overføre makt til korporative kapitalgrupper, sette arbeiderbevegelsen ut av spill og etablere en permanent underklasse det er fritt fram å herse med.

    Enhver opplyst borger bør klare å identifisere trekkene. Så jeg ønsker deg lykke til med lesingen om fascisme!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva mener du jeg skal begrunne? At det er den den værste regjeringa siden krigen, eller at de viser fascistiske trekk?

    Jeg tolker deg slik hen at du sikter til fascismen.
    Korrekt, og takk for svaret.

    Bare for å plukke et par småting:
    Norge har i praksis blitt en helt integrert del av EU, helt i strid med nordmenns ønske (jmf de to folkeavstemningene). Grunnloven er defacto tilsidesatt til fordel for EUs lover med de fire frihetene.
    Og det skulle liksom være et eksempel på fascistiske tendenser? EU's fire friheter - fri bevegelse av varer, tjenester, kapital og personer over landegrensene og fraværet av diskriminering på bakgrunn av nasjonalitet - må da være enhver fascists verste mareritt? Hele den fascistiske idéen er jo basert på at alt skal underkastes hensynet til nasjonens legeme og avvisning av alle "unasjonale" påvirkninger.
    Og:
    Den overordna retninga til regimet er helt udiskutabel å overføre makt til korporative kapitalgrupper, sette arbeiderbevegelsen ut av spill og etablere en permanent underklasse det er fritt fram å herse med.
    Vet du hva en "korporativ kapitalgruppe" eller korporativisme som fascismens foretrukne organisering av samfunnets økonomi egentlig er for noe? Det er en styringsform der nærings- og yrkesorganisasjoner, fagforeninger og lignende spiller en sentral rolle i utformingen og gjennomføringen av statlig politikk (for å sitere Cappelen Damms lærebok). Et godt eksempel på (godartet) korporativ organisering i Norge er trepartssamarbeidet som er sentralt i den nordiske modellen. Man kan muligens kritisere regjeringen for å svekke trepartssamarbeidet og fagforeningenes rolle, men da skyter man seg selv i foten om man påstår at dette er en fascistoid dreining mot korporativisme. Det er snarere det motsatte, enten man er enig i det eller ikke.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Og det skulle liksom være et eksempel på fascistiske tendenser? EU's fire friheter - fri bevegelse av varer, tjenester, kapital og personer over landegrensene og fraværet av diskriminering på bakgrunn av nasjonalitet - må da være enhver fascists verste mareritt?
    TIlpasninga til EU er et ledd i avdemokratiseringa av landet og etableringen av en permanent underklasse. At fascismen utelukkende er nasjonalistisk er en feilslutning, selv om reaksjonær hylling av "nasjonens storhetstid" ofte blir sett på som et varemerke. Tross alt organiserte fascistene sin egen "fascistiske internasjonal" der bla. Vidkun Quisling deltok. EUs "fire friheter" legger til rette for kapitalens herredømme og en permanent underklasse som må konkurrere om lavest mulig levestandard. Fascismen i det 21. århundre, ser selvsagt annerledes ut enn i det 20. Men essensen, konsentrasjon av makt og innflytelse hos kapitaleierne og disiplinering av arbeiderklassen, er selvsagt uforanderlig. Fascismen har aldri vært analytisk, den er anti-intellektuell og opportunistisk. Det er to karakteristikker som selvfølgelig passer for Solberg-regimet.

    Vet du hva en "korporativ kapitalgruppe" eller korporativisme som fascismens foretrukne organisering av samfunnets økonomi egentlig er for noe? Det er en styringsform der nærings- og yrkesorganisasjoner, fagforeninger og lignende spiller en sentral rolle i utformingen og gjennomføringen av statlig politikk (for å sitere Cappelen Damms lærebok). Et godt eksempel på (godartet) korporativ organisering i Norge er trepartssamarbeidet som er sentralt i den nordiske modellen. Man kan muligens kritisere regjeringen for å svekke trepartssamarbeidet og fagforeningenes rolle, men da skyter man seg i foten ved å påstå at dette er en fascistoid dreining mot korporativisme. Det er snarere det motsatte, enten man er enig i det eller ikke.
    Koprorativismen i Norge har vært pluralistisk, og ikke autoritær. Forskjellen på den norske korporative modellen og den fascistiske går på frie fagforeninger og underordning for staten. Under fascismen var/er frie fagforeninger ulovlig. Det samme med streik og arbeiderkamp. Solberg-regimet viser med den tvungne lønnsnemda at hun ikke respekterer streikeretten.

    Angående økonomisk organisering ser vi stadig flere likhetstrekk med Solberg og Facismen. Under Hitler ble økonomien organisert i såkalte "Reichgruppen" og likt med Solberg, så var heller ikke arbeiderbevegelsen representert her. Det samme hadde man i Italia med Consiglio nazionale delle corporazioni. Jeg siterer fra Wikipedia: "One consequence of the Council was the fact that trade unions held little to no representation whereas organized business, specifically organized industry (CGII), was able to gain a foothold over its competitors."


    Jeg har aldri sagt at Solbergs-regime ER identisk med de Mussolini og Hitler, men vi ser mange kjennetekn og utviklingstrekk som peker i den retningen. De springer tross alt ut fra den samme klassemessige bakgrunnen.

    Og en siste ting, jeg ser at du trakk fram rasismen over. Rasismen er IKKE, i motsetning til hva borgerskapets intellektuelle vil ha oss til å tro (Simen Ekern i NRK har jo spredd slike misoppfatninger) et viktig trekk ved fascismen. For den nazistiske varianten, så var den det, men ikke var den italienske fascismen. Italienerne likte jo ikke nazistens rasisme noe særlig godt, og de italienske raselovene, ble først innført i 1938 etter at alliansen med Hitler ble formalisert. Men raselovene var ikke særlig viktige i Italia. Flere av de ledende italienske fascistene var også jøder
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, det er nå en tolkning. Maktkonsentrasjon hos kapitaleiere var aldri et mål for fascismen, snarere tvert imot. Her er SNL:
    Ser man det organiske og det sosialdarwinistiske i sammenheng, får man det fascistiske synet på at den nasjonen som, gjennom staten, skal overleve, må mobilisere alle til felles og samstemt innsats. Statens oppgave er derfor å omdanne ulike organisasjoner og samfunnsklasser til deler av et altomfattende fellesskap.

    Målet var dannelsen av en korporativ stat der ulike bransjer samarbeidet om å styrke staten og det nasjonale fellesskapet. Individuelle borgere skulle underordnes dette fellesskapet, og det skulle derfor ikke lenger være behov for en klassekamp mellom arbeidere og kapitaleiere. Ved at arbeidstakere og arbeidsgivere var organisert i de samme korporasjonene, skulle deres samfunnsmessige rolle bli tydeligere for dem og klassemotsetningene mindre fremtredende.

    Videre het det seg at dersom nasjonen skulle bli sterk, kunne den ikke tillate at den enkelte borger var fri og utviklet seg utenfor eller på tvers av nasjonen, eller at det oppsto fellesskap som bare omfattet deler av nasjonen. Staten måtte dermed være villig til å bruke makt overfor sine borgere på ethvert område. Staten kunne heller ikke være en arena for uenighet eller debatt og måtte derfor være styrt av én samlende fører eller diktator.

    Positiv og engasjert oppslutning om staten og dens ledere kan imidlertid ikke skapes utelukkende gjennom bruk av makt og skremsler. De italienske fascistiske teoretikerne la derfor vekt på nasjonal kultur, åndelige verdier og bruk av myter, symboler, massemønstringer og annet som kunne skape nasjonal begeistring og en følelse av fellesskap.
    Jeg kjenner meg ikke helt trygg på Vedums retorikk, for å si det slik. Mye prat om nasjonalstaten, det nasjonale fellesskapet, nasjonal styring, nasjonalt eierskap av bedrifter, og så videre. Det anti-intellektuelle og anti-elitære er ganske tydelig. Noe av det lukter litt ubehagelig.
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Vel, det er nå en tolkning. Her er SNL:

    På hvilken måte er det jeg skriver i motsetning til det som står på SNL? Alt jeg har skrevet om fascismen er kjente og lett etterprøvebare fakta. Faktisk ser du at SNL heller ikke legger vekt på rasismen som kjennetegn. Går du litt dypere inn i litteraturen, vil du også se at ideologien i stor grad var opportunistisk og at fascismen oppsto som borgerskapets motsvar på en radikalisert arbeiderbevegelse.

    SNL legger også vekt på imperialismen, noe som også er umulig å ikke få øye på ved Solberg-regimet.

    Angående Vedum har jeg ingen sterke oppfatninger. Men synes han fremstår som langt mer lydhør overfor grasrotbevegelser og folkelige ønsker. Det er alt for enkelt å sette likhetstrekk mellom populisme og fascisme. I Tyskland var det den esoteriske Thulebevegelsen, med medlemmer fra det ypperste borgerskap, som grunnla nazipartiet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, i så fall var borgerligheten fra Thule til NSDAP godt kamuflert. Nasjonalismen og rasismen ser ut til å ha vært det sentrale elementet fra starten av. Den anti-kapitalistiske retorikken ble tonet noe ned etterhvert, men (jødisk) kapitalisme var fascistenes og nazistenes hovedfiende ved siden av kommunistene.
    Studiengruppe für germanisches Altertum
    A primary focus of the Thule Society was a claim concerning the origins of the Aryan race. In 1917, people who wanted to join the "Germanic Order", out of which the Thule Society developed in 1918, had to sign a special "blood declaration of faith" concerning their lineage:
    The signer hereby swears to the best of his knowledge and belief that no Jewish or coloured blood flows in either his or in his wife's veins, and that among their ancestors are no members of the coloured races.[11]
    Dolkestøtlegenden (tysk: Dolchstoßlegende) eller dolkestøtsteorien var en konspirasjonsteori om at Tysklandled nederlag i første verdenskrig fordi keiserrikets væpnede styrker ble «dolket i ryggen» av forrædere i eget land, av sosialister, kapitalister, jøder og andre. Ledende demokratiske politikere i den tyske Weimarrepublikkensom ble opprettet etter krigen, ble ofte regnet med blant dem som sviktet. Høyreekstreme aviser og politikere, ikke minst Adolf Hitler, nazistenes fører og rikskansler 1933-1945, omtalte de angivelige forræderne gjerne som «novemberforbryterne» (Novemberverbrecher), en henvisning til datoen for våpenstillstanden 11. november1918 etter den sosialistiske novemberrevolusjonen i Tyskland denne høsten.
    Freier Arbeiterausschuss für einen guten Frieden
    Ypperste borgerskap?
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.029
    Antall liker
    7.630
    Sted
    Oslo
    Å bruke begreper som fascisme/nazisme/kommunisme blir litt forrige århundre.
    At overklassen drar ifra middelklassen, at de arbeidene klassene knapt har hatt lønnsøkning og at en stadig større underklasse knapt får det til å gå rundt, det er verdi spørsmålene idag.
    I den vestlige verden er USA verst, men vi ser tendenser også her
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Vel, det er nå en tolkning. Maktkonsentrasjon hos kapitaleiere var aldri et mål for fascismen, snarere tvert imot. Her er SNL:


    Jeg kjenner meg ikke helt trygg på Vedums retorikk, for å si det slik. Mye prat om nasjonalstaten, det nasjonale fellesskapet, nasjonal styring, nasjonalt eierskap av bedrifter, og så videre. Det anti-intellektuelle og anti-elitære er ganske tydelig. Noe av det lukter litt ubehagelig.

    Et annet trekk - som ikke er så opplagt, men interessant om man tenker etter - er retorikk og ideologi hos Solberg og fascistene. Fascismen var sterkt anti-materiell og anti-analytisk, innbyggerne tilhører et nasjonalt fellesskap, til tross for at det klasseforskjeller. Hierarkier naturaliseres (førerprinsippet) Når venstresida i Norge snakker om klassemotsetninger, så reagerer Høyre-politikerne med moralsk indignasjon om at de setter"grupper opp mot hverandre". Objektive klassemotsetninger, i form av eierskap, dysser Høyre ned, og forsøker å appellere til udefinerbare og ikke materielle verdier som liksom skal gjøre at vi "alle sitter i samme båt". Dette er parallellen til fascismens nasjonale organiske enhet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I så fall synes jeg virkelig du bør analysere Vedums tale til SP’s landsmøte og diverse mediaopptredener litt grundigere. Der har du blod og jord så det rekker. Seriøst.

    SNL legger også vekt på imperialismen, noe som også er umulig å ikke få øye på ved Solberg-regimet.
    Imperialisme, ja. Det har jeg ærlig talt litt vanskelig for å få øye på. Har du noen eksempler? Gjenreise Noregsveldet? Ta tilbake Jämtland, Härjedalen og Bohuslän? Gjenerobre Austbygda på Grønland? Opprette kolonier i Afrika for å sikre landets kaffeforsyning? Alt sammen med militær makt, selvsagt, som i sin tur krever tukt og forsakelse av innbyggerne i nasjonens interesse?
     
    Sist redigert:

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Tja, i så fall var borgerligheten fra Thule til NSDAP godt kamuflert. Nasjonalismen og rasismen ser ut til å ha vært det sentrale elementet fra starten av. Den anti-kapitalistiske retorikken ble tonet noe ned etterhvert, men (jødisk) kapitalisme var fascistenes og nazistenes hovedfiende ved siden av kommunistene.

    Ypperste borgerskap?

    Jeg tror kanskje du kan gjøre lurt i å faktisk lese linkene, før du slenger dem ut, eller i så fall kan du jo sjekke ut den norske utgaven av teksten:

    "Til Thuleselskapets medlemmer hørte advokater, dommere, universitetprofessorer, politiembedsmenn, aristokrater, leger, naturvitenskapsmenn og rike forretningsmenn." (https://no.wikipedia.org/wiki/Thuleselskapet).

    Om ikke dette er det ypperste borgerskapet, må du nesten forklare meg hva det i så fall skulle være.

    Nazismen og fascismen var aldri i mot kapitalismen, her har du nok blitt lurt av Goebbels propaganda. Saken er heller den at kapitalismen ikke var høyt ansett på 20-tallet grunnet 1. verdenskrig, økonomiske kriser og generell ustabilitet. Av den grunn var det helt nødvendig for fascistene å ta opp i seg litt kapitalisme-kritisk retorikk. I virkeligheten hentet fascistene økonomisk støtte særlig fra industrikapitalistene, men også fra finanskapitalismen t.d. Bank of England, Federal Reserves og Wall Street.

    Det var aldri snakk om at den private eiendomsretten noen gang skulle utfordres - dette er i tråd med den sosialdarwinistiske og hierarkiske samfunnsforståelsen.

    Studerer man den faktiske økonomiske politikken som ble ført, så var den oppsiktsvekkende liberal:

    "Nazi-tyskland var det landet i vesten som (bortsett fra andre fasciststater som Italia og Spania) førte den mest liberalistiske politikken økonomisk sett. De gjennomførte storstilte privatiseringer, skatteletter og sikret skyhøye profitter for kapitalistene:

    The Great Depression spurred State ownership in Western capitalist countries. Germany was no exception; the last governments of the Weimar Republic took over firms in diverse sectors. Later, the Nazi regime transferred public ownership and public services to the private sector. In doing so, they went against the mainstream trends in the Western capitalist countries, none of which systematically reprivatized firms during the 1930s. (Dick (Richard) Geary, Professor of Modern History at the University of Nottingham and the author of Hitler and Nazism (Routledge 1993))

    Historiker Franz Neumann (Neumann, Franz Leopold (1944). Behemoth: The Structure and Practice of National Socialism, 1933 - 1944. Harper.) påviste at fordelingen av den tyske nasjonaløkonomien mellom 1932 og 1938 gjennomgikk en sterk forsvinning til fordel for kapitalen. Kapital-inntekter, industriprofitter og handelsprofittens andel steg fra 17,4 % til 26,6 %. Samtidig gjennomførte nazistene altså reallønnsnedgang (lønna var lavere i 1938 sammenlignet med 1929) for arbeidere, lengre arbeidsdager og forbud mot frie fagforeninger. Industrikapitalistene og Hitler var gjensidig avhengig av hverandre, men Hitler lot dem være mer eller mindre selvstendig og utfordret aldri eiendomsretten.

    Når vi studerer de sosiale klassene hos NSDAPs medlemmer finner vi følgende: Arbeiderklassen; utgjorde 35,9% av medlemmene, men utgjorde hele 54,56% av befolkningen. Lavere middelklasse; 54,9% av medlemmene, men utgjorde 42,65% av befolkningen. Og til slutt: overklassen; 9,2% av medlemmene, men bare 2,78% av befolkningen.

    Det vi her ser er at arbeiderklassen er underrepresentert i forhold til deres andel i befolkninga (54,56 %). Medlemskapet her er omtrent 33 % lavere, enn hva man skulle forvente dersom det medlemskap. Og motsatt med middel- og overklasse med henholdsvis 28 % overrepresentasjon (lavere middelklasse) og 230 % (overklassen) overrepresentasjon.

    NSDAP hentet forøvrig sine stemmer fra de andre borgerlige partiene.
    Ved valget i 1930[1] ble det største partiet ble sosialdemokratiske partiet (SPD) med 24,53 % og 143 mandater. Dette var likevel en 5 % tilbake gang og 10 mandater tapt. Det kommunistiske partiet (KPD) fikk 13,3% og vant 23 nye mandater som ga dem 77 mandater totalt. Til tross for tilbakegang for SPD var det en netto framgang for partiene til venstre. NSDAP gikk fram fra 2,6% til litt over 18 % og vant 107 mandater. Ved valget i juli 1932[2] var antall mandater i riksdagen økt med 86 og NSDAP ble Tysklands største parti med 37 % av stemmene og 123 flere mandater. SPD og KPD sto omtrent stille, med en beskjeden samlet økning av mandater på to.

    Mens de borgerlige/konservative partier som DNVP (Tyske nasjonale folkeparti), DVP (Det tyske folkeparti), Kristelig Folkeparti, Rikspartiet for den Tyske middelklasse og det Tyske distriktspartiet mistet til sammen 94 mandater og var nærmest utradert.

    Ved det siste frie valget i November 1932[3] var antall mandater økt med 31, men bevegelsene i partiene var enda tydeligere. SPD (-12) og KPD (+11) hadde omtrent samme oppslutning med 38 % og hadde et nettotap på ett mandat. NSDAP ble Tysklands største parti med 37% oppslutning, men tapte 34 mandater. DNVP økte antall mandater med 15 og DVP og Kristelig Folkeparti økte mandatene til sammen med 6 mandater.

    Disse mønstrene antyder helt klart av bevegelsen i velgerne gikk mellom NSDAP <-> Borgerlige/Konservative partier på den ene siden og mellom KPD <-> SPD på den andre siden. Dette bekreftes også av historiker Richard Geary i History Today:[4]

    «In part this pattern reflects the point that Hitler and his followers were able to build support in small provincial towns and rural areas more effectively than in the large cities precisely because political mobilisation was less developed in the provinces and the countryside. SPD(German Social Democratic Party) and KPD(German Communist Party) support had been and was still concentrated in the big cities, and the electoral drive of the NSDAP encountered powerful traditions and loyalties there. This urban/rural divide was reinforced by another factor: the Nazis were relatively unsuccessful in gaining the electoral support of the unemployed, who were also concentrated in Germany’s largest cities»

    Det var altså ikke var sosialistenes base nazistene hentet sine stemmer, men fra små- og storborgerskap og særlig i rurale og religiøse områder. NSDAP hadde altså ikke flertall ved valgene, men ble til slutt hjulpet frem av de borgerlige partiene for å danne regjering. Dette i likhet med Italia der Mussolini også allierte seg med de borgerlige for å komme til makten.


    [1] https://en.wikipedia.org/wiki/German_federal_election,_1930
    [2] https://en.wikipedia.org/wiki/German_federal_election,_July_1932
    [3] https://en.wikipedia.org/wiki/German_federal_election,_November_1932
    [4] Author: Dick (Richard) Geary, Professor of Modern History at the University of Nottingham and the author of Hitler and Nazism (Routledge 1993)
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Imperialisme, ja. Det har jeg ærlig talt litt vanskelig for å få øye på. Har du noen eksempler? Gjenreise Noregsveldet? Ta tilbake Jämtland, Härjedalen og Bohuslän? Gjenerobre Austbygda på Grønland? Opprette kolonier i Afrika for å sikre landets kaffeforsyning?
    Nå synes jeg egentlig du gjør deg litt dummere enn du er.

    Imperialismen kommer først og fremst til uttrykk gjennom fullstendig underkastelse for USA og EU, der vi driver med krigføring og sanksjoner mot land som ikke underordner seg US/NATO-terroren. Men i tillegg har vi Equinor og en stor våpenindustri som er interessert i markedsandeler. Norge er et av de aller mest krigerske landa i verden, og har vel blant de største våpenprodusenter målt per innbygger.

    Norge har kriget mot Serbia, Afghanistan, Irak (delvis), Libya og Syria på under 25 år. Godal-rapporten for Afghanistan konkluderte med at hovedårsaken til at vi hadde kriget mot dette landet var for å bedre forholdene til USA.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser ikke noe fascistisk imperialisme i å logre for stormaktene (om du skulle ha rett i påstanden, hvilket er en annen historie). Imperialisme må forstås som nasjonal ekspansjon ved å erobre land og folk til egen nytte. Mussolinis imperialisme førte til håpløse felttog i Etiopia og Hellas, tysk imperialisme handlet om Lebensraum østover. Spede forsøk på halv-fascistisk imperialisme i Norge i mellomkrigstiden førte til en totalt mislykket okkupasjon av Austbygda på Grønland. Det varte til Folkeforbundet sa fy, og så fikk man reise hjem med halen mellom beina. Det var i det minste et forsøk på imperialisme og gjenreisning av fordums nasjonal ære. Greier virkelig ikke å se noen "imperialisme" i å delta i NATO-operasjoner. Snarere tvert imot, nok en gang.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg tror svært få nordmenn tenker at Solberg-regjeringen har noe med fascisme å gjøre - selv de som ikke støtter en borgerlig politikk. At borgerlig politikk har elementer av en slik tankerekke gjør det ikke fascistisk - på samme måte som at AP ikke er kommunister eller har noe med NSDAP å gjøre. Å stemple partier med gamle merkelapper gikk litt ut på dato på 80-tallet.
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser ikke noe fascistisk imperialisme i å logre for stormaktene (om du skulle ha rett i påstanden, hvilket er en annen historie). Imperialisme må forstås som nasjonal ekspansjonisme ved å erobre land og folk til egen nytte. Mussolinis imperialisme førte til håpløse felttog i Etiopia og Hellas, spede forsøk på halv-fascistisk imperialisme i Norge i mellomkrigstiden førte til en like mislykket okkupasjon av Austbygda. Det varte til Folkeforbundet sa fy, og så fikk man reise hjem med halen mellom beina. Det var i det minste et forsøk på imperialisme og gjenreisning av fordums nasjonal ære. Greier virkelig ikke å se noen "imperialisme" i å delta i NATO-operasjoner.
    Her henger du igjen i ganske gammeldagse og utdaterte forestillinger. For det første er det norske borgerskapets interesser i dag fullstendig sammenfiltrert med det internasjonale borgerskapet. Derfor er nasjonalisme en anakronisme.

    For det andre: Okkupasjon og kolonier er noe som hører fortida til, det betyr ikke at imperalismen ikke eksisterer. Det finnes en rekke andre måter å underlegge seg andre stater, regimeskiftekriger, sanksjoner, "soft power, og selvfølgelig også overvåking og påfølgende utpressing av politikere. Skjønt, ren okkupasjon foregår også. 1 / 3 av Syrias territorium er i dag okkupert av USA, tilfeldigvis der oljeforekomstene er. Norge har gitt full tilslutning til den ulovlige okkupasjonen og krigen mot Syria.
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror svært få nordmenn tenker at Solberg-regjeringen har noe med fascisme å gjøre - selv de som ikke støtter en borgerlig politikk. At borgerlig politikk har elementer av en slik tankerekke gjør det ikke fascistisk - på samme måte som at AP ikke er kommunister eller har noe med NSDAP å gjøre. Å stemple partier med gamle merkelapper gikk litt ut på dato på 80-tallet.
    Hvorfor i all verden skulle AP hatt noe med NSDAP å gjøre? Det er SPD som er Arbeiderpartiets tyske søsterpart. NSDAP hadde aldri hatt noe med arbeiderbevegelsen å gjøre, men brukte "arbeiderpartei" i navnet av propagandistiske grunner.

    Jeg skriver ikke at Høyre ER det samme som fascisme. Jeg skriver derimot at fascisme er borgerskapets verktøy når deres klasseinteresser er truet, og at Solberg-regimet i økende grad utviser en rekke fascistiske trekk. Jeg utdyper hva jeg mener i et innlegg over.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Er Syria plutselig okkupert av USA? Det har jeg ikke fått med meg.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Om USofA mfl har tatt kontroll over oljefelt er det vel for at ikke IS igjen skal få kontroll over de? Noen som ønsker et nytt kalifat med halshugginger mm. Pick your cucumber.....

    BTW, UK setter in F-35 fra hangarskip i Middelhavet for å bekjempe IS i Irak....
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Om USofA mfl har tatt kontroll over oljefelt er det vel for at ikke IS igjen skal få kontroll over de? Noen som ønsker et nytt kalifat med halshugginger mm. Pick your cucumber.....

    BTW, UK setter in F-35 fra hangarskip i Middelhavet for å bekjempe IS i Irak....
    Det må du gjerne mene, men i henhold til internasjonal rett (Folkeretten) er det ulovlig. USA har jo kriget i Syria i mange tiår, og det spesielle var jo at IS bare ekspanderte så lenge USA "slåss" mot dem, det var først da Russland, lovlig, gikk inn på Syrias side, IS ble nedkjempa.

    Som forsker Tormod Heier sa, ønsker ikker ikke USA at IS blir nedkjempa, de trenger et påskudd for å være og okkupere Syria.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Jeg blir stadig overrasket over hva folk ikke får med seg. Anbefaler deg å bruke andre kilder enn NRK og Aftenposten.
    Da må du nesten komme med kilder, så kanskje jeg blir å lete andre steder enn de to.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her henger du igjen i ganske gammeldagse og utdaterte forestillinger. For det første er det norske borgerskapets interesser i dag fullstendig sammenfiltrert med det internasjonale borgerskapet. Derfor er nasjonalisme en anakronisme.

    For det andre: Okkupasjon og kolonier er noe som hører fortida til, det betyr ikke at imperalismen ikke eksisterer. Det finnes en rekke andre måter å underlegge seg andre stater, regimeskiftekriger, sanksjoner, "soft power, og selvfølgelig også overvåking og påfølgende utpressing av politikere. Skjønt, ren okkupasjon foregår også. 1 / 3 av Syrias territorium er i dag okkupert av USA, tilfeldigvis der oljeforekomstene er. Norge har gitt full tilslutning til den ulovlige okkupasjonen og krigen mot Syria.
    Det er vel noe sånt som 400 amerikanere i Syria. Det er ikke den voldsomste «okkupasjonsmakten» jeg har hørt om.

    Resonnementet ditt er litt fascinerende. Du mener tydeligvis at nasjonalisme er en anakronisme, men likevel mener du at fascisme er en relevant klistrelapp i en post-nasjonalistisk verden. At fascisme historisk har blitt forstått som ultranasjonalisme og rasisme hindrer deg ikke fra å mene at støtte til EU’s fire friheter nå har blitt et tegn på fascisme. Det i motsetning til «folkelige» politikere som stadig prater om behovet for sterkere nasjonal styring og nasjonalt fellesskap, uten at det fenomenet ser ut til å interessere deg noe særlig. Den fascismen du mener å se har tydeligvis forlatt sine historiske røtter i nasjonens blod og ære, og ville ikke kjent igjen seg selv i speilet.

    Da tenker jeg den klistrelappen fra din side er litt maktesløs som skjellsord også. At du ser ut til å mene at marxistisk klasseteori fortsatt er en relevant modell for å forstå et moderne samfunn gjør meg også litt skeptisk til din vurdering av hva som er en anakronisme og hva som ikke er det.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hvorfor i all verden skulle AP hatt noe med NSDAP å gjøre? Det er SPD som er Arbeiderpartiets tyske søsterpart. NSDAP hadde aldri hatt noe med arbeiderbevegelsen å gjøre, men brukte "arbeiderpartei" i navnet av propagandistiske grunner.

    Jeg skriver ikke at Høyre ER det samme som fascisme. Jeg skriver derimot at fascisme er borgerskapets verktøy når deres klasseinteresser er truet, og at Solberg-regimet i økende grad utviser en rekke fascistiske trekk. Jeg utdyper hva jeg mener i et innlegg over.
    Du viser vel egentlig her hvor lite mening det gir å sammenlikne gamle merkelapper med partier i et fungerende sosialdemokrati.

    Høyre er ikke mer fascister enn noen andre konservative partier i Europa. At de har noen andre verktøy enn AP for å oppnå de samme målene - gjør dem ikke til et parti med fascistiske motiver.
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Da må du nesten komme med kilder, så kanskje jeg blir å lete andre steder enn de to.
    Dette er tall fra Wall Street Journal, riktignok 30 %. Artikkelen ligger bak betalingsmur, men er referert til fra mange andre nettsider.

    Det er jo dessuten ingen hemmelighet,Donald Trump har jo sagt det rett ut at de vil være i Syria for å ta olja og gassen.

    "
    The US has robbed Syria of “two of the largest oil and gas fields in Deir Ezzour”, including the al-Omar oil field, Syria’s largest.

    Last September, the US plundered Syria of “a gas field and plant known in Syria as the Conoco gas plant” (though its affiliation with Conoco is historical; the plant was acquired by the Syrian Gas Company in 2005.) Russia observed that “the real aim” of the US forces’ (incontestably denominated) “illegal” presence in Syria has been “the seizure and retention of economic assets that only belong to the Syrian Arab Republic.”

    The point is beyond dispute: the US has stolen resources vital to the republic’s reconstruction (this from a country which proclaims property rights to be humanity’s highest value.)"



    "US military ‘owns’ 1/3rd of Syria, boasted top Biden Pentagon official, vowing to block reconstruction of ‘rubble’"


    Jeg føler det er ganske sært å måtte opplyse om en krig som har pågått i 10 år med hundretusenvis av døde. Skal si propagandaen fra MSM er virkefull.
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Tror du at IS har tenkt å gi opp "masterplanen" sin? Orienter deg litt, Libya, Irak mm....
    Ehm....du er klar over at IS bare ekspanderte da USA "kriget" mot IS før Russland grep inn? Du er klar over at IS er finansiert og assistert av vestlige allierte som Israel, Saudi-Arabia og NATO-medlemmet Tyrkia?

    Du er klar over at du tar til orde for å bryte internasjonal lov?

    Er du klar over at IS vokste fram i kjølvannet av den mislykkede invasjonen av Irak i 2003? Og at Norske jagerfly fungerte som Al-Qaidas flystøtte i Libya?

    Det er faktisk skremmende å se hvor uopplyst folk er om hva som foregår i verden.
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel noe sånt som 400 amerikanere i Syria. Det er ikke den voldsomste «okkupasjonsmakten» jeg har hørt om.
    Hvor mange USA har stasjonert i Syria vet ingen av oss. Husk at USA i stor grad bruker kontraktører, slik at de omgår internasjole lover. Mye av USA sin virksomhet i Syria har jo gått ut på å støtte ulike terrorgrupper, og SDF i nord.

    Resonnementet ditt er litt fascinerende. Du mener tydeligvis at nasjonalisme er en anakronisme, men likevel mener du at fascisme er en relevant klistrelapp i en post-nasjonalistisk verden. At fascisme historisk har blitt forstått som ultranasjonalisme og rasisme hindrer deg ikke fra å mene at støtte til EU’s fire friheter nå har blitt et tegn på fascisme. Det i motsetning til «folkelige» politikere som stadig prater om behovet for sterkere nasjonal styring og nasjonalt fellesskap, uten at det fenomenet ser ut til å interessere deg noe særlig. Den fascismen du mener å se har tydeligvis forlatt sine historiske røtter i nasjonens blod og ære, og ville ikke kjent igjen seg selv i speilet.
    Men det er fordi du tydeligvis ikke klarer å fange essensen av et fenomen. Alle fenomener har en kjerne, samtidig som de har en fremtredelsesformer. Du henger deg opp i sistnevnte, derfor er det ikke rart du ikke forstår stort av fenomenet. Det virker jo ikke som om du har lest linkene som du selv la ut, for ingenting av det jeg skriver motsies av det som står der. Tvert i mot er det i stor grad de samme kildene jeg henter tallmateriale i fra.

    Jeg noterer meg dessuten at du ikke går inn i selve resonnementene mine. Det er kanskje naturlig, når du først nå er blitt klar over fascismens borgerlige forankring.

    Alle ideologier og politiske bevegelser må studeres i den sosiale konkrete konteksten de oppstår. Fascismen oppsto i en periode der kapitalismen og liberalismen har mistet all legitimitet og der den radikale arbeiderbevegelsen truer borgerskapets eierskap, det er derfor den er grunnleggende reaksjonær. I Russland var allerede den bolsjevikske revolusjon gjennomført, og Tyskland var gått på vei med Spartacus-opprøret. I alle andre vestlige land var revolusjonære bevegelser på offensiven. Til grunn ligger motsetningen mellom eierklassen og arbeiderklassen, slik det alltid gjør. Essensen i fascismen er bevaring av det hierarkiske samfunnssystemet, og er således opportunistisk, det ville du som kjent skjønne om du leste lenkene du selv henviser til deg. Din tilnærming har rett og slett ingen forklaringskraft fordi du henger deg opp i statiske kategorier som "nasjonalisme" uten å vurdere de materielle interessemotsetningene fascismen "løser", derfor blir det også helt umulig for deg å forstå fenomet. Her gjør du rett og slett det stikk motsatte av det verdens fremste fascisme-forskerlsiter opp som tre punkter for å forstå:

    1. Studere fascismen "i bevegelse", hva de faktisk gjør, fremfor uttalte læresetninger
    2. Kontekstualisere: hvilke grupper støtter fascismen og hvilke grupper defineres som motstandere
    3. Gjøre direkte sammenlikninger med fascistiske bevegelser i andre land, er lite hensiktsmessig. Å henge seg opp i rasisme, nasjonalisme, uniformer og bandolær er et feilspor.


    Da tenker jeg den klistrelappen fra din side er litt maktesløs som skjellsord også. At du ser ut til å mene at marxistisk klasseteori fortsatt er en relevant modell for å forstå et moderne samfunn gjør meg også litt skeptisk til din vurdering av hva som er en anakronisme og hva som ikke er det.
    Det holder ikke bare å avskrive et analyseverktøy, du må forklare hvorfor marxismen liksom skulle være utdatert. Fordi "alt" liksom er annerledes nå enn på Marx tid? Du vil kanskje komme med argumenterer om utdanning har gjort klassemotsetninger er irrelevante, og at "alle" tilhører middelklassen. Dette er jo floskler vi gjerne hører fra høyresidas propagandaorganer (som Civita), men aldri forsøker de å begrunne synseriet. For dersom det var sant som de sa at utdanning, eller såkalt human kapital, liksom skulle gjøre motsenting mellom arbeid og kapital irrelevant, så skulle man kunne lese det ut fra statistikk som viser at kapitalens andel av nasjonalproduktet svekker seg i forhold til lønningers andel. Men unntak av noen tiår rett etter krigen, så skjer det motsatte. Lønningers andel av BNP svekker seg, og kapitalens andel styrker seg.

    Også videre: Har vi hatt noen revolusjon som har endret eiendomsforholdene? Nei. Har lønnsarbeid og profittdreven produksjon blitt avskaffet? Nei. Er det slutt på kamp om merverdien? Nei, selvsagt ikke. Kan vi analysere en samfunnsformasjon uten å ta i betraktning de betingelsene den materielle produksjonen foregår? Nei, det ville vært absurd, eller bare vanlig borgerlig teori.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Dette er tall fra Wall Street Journal, riktignok 30 %. Artikkelen ligger bak betalingsmur, men er referert til fra mange andre nettsider.

    Det er jo dessuten ingen hemmelighet,Donald Trump har jo sagt det rett ut at de vil være i Syria for å ta olja og gassen.

    "
    The US has robbed Syria of “two of the largest oil and gas fields in Deir Ezzour”, including the al-Omar oil field, Syria’s largest.

    Last September, the US plundered Syria of “a gas field and plant known in Syria as the Conoco gas plant” (though its affiliation with Conoco is historical; the plant was acquired by the Syrian Gas Company in 2005.) Russia observed that “the real aim” of the US forces’ (incontestably denominated) “illegal” presence in Syria has been “the seizure and retention of economic assets that only belong to the Syrian Arab Republic.”

    The point is beyond dispute: the US has stolen resources vital to the republic’s reconstruction (this from a country which proclaims property rights to be humanity’s highest value.)"



    "US military ‘owns’ 1/3rd of Syria, boasted top Biden Pentagon official, vowing to block reconstruction of ‘rubble’"


    Jeg føler det er ganske sært å måtte opplyse om en krig som har pågått i 10 år med hundretusenvis av døde. Skal si propagandaen fra MSM er virkefull.
    Du mener på alvor at jeg skal slutte å lese norske aviser og fordype meg i statlige aviser fra Zimbabwe, kjent for å være talerør for Robert Mugabes parti, for å finne sannheten om hva som foregår i Syria?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men det er fordi du tydeligvis ikke klarer å fange essensen av et fenomen. Alle fenomener har en kjerne, samtidig som de har en fremtredelsesformer. Du henger deg opp i sistnevnte, derfor er det ikke rart du ikke forstår stort av fenomenet. Det virker jo ikke som om du har lest linkene som du selv la ut, for ingenting av det jeg skriver motsies av det som står der. Tvert i mot er det i stor grad de samme kildene jeg henter tallmateriale i fra.

    Jeg noterer meg dessuten at du ikke går inn i selve resonnementene mine. Det er kanskje naturlig, når du først nå er blitt klar over fascismens borgerlige forankring.

    Alle ideologier og politiske bevegelser må studeres i den sosiale konkrete konteksten de oppstår. Fascismen oppsto i en periode der kapitalismen og liberalismen har mistet all legitimitet og der den radikale arbeiderbevegelsen truer borgerskapets eierskap, det er derfor den er grunnleggende reaksjonær. I Russland var allerede den bolsjevikske revolusjon gjennomført, og Tyskland var gått på vei med Spartacus-opprøret. I alle andre vestlige land var revolusjonære bevegelser på offensiven. Til grunn ligger motsetningen mellom eierklassen og arbeiderklassen, slik det alltid gjør. Essensen i fascismen er bevaring av det hierarkiske samfunnssystemet, og er således opportunistisk, det ville du som kjent skjønne om du leste lenkene du selv henviser til deg. Din tilnærming har rett og slett ingen forklaringskraft fordi du henger deg opp i statiske kategorier som "nasjonalisme" uten å vurdere de materielle interessemotsetningene fascismen "løser", derfor blir det også helt umulig for deg å forstå fenomet. Her gjør du rett og slett det stikk motsatte av det verdens fremste fascisme-forskerlsiter opp som tre punkter for å forstå:

    1. Studere fascismen "i bevegelse", hva de faktisk gjør, fremfor uttalte læresetninger
    2. Kontekstualisere: hvilke grupper støtter fascismen og hvilke grupper defineres som motstandere
    3. Gjøre direkte sammenlikninger med fascistiske bevegelser i andre land, er lite hensiktsmessig. Å henge seg opp i rasisme, nasjonalisme, uniformer og bandolær er et feilspor.
    Beklager, men det resonnementet blir altfor sirkulært for meg. Om jeg forstår deg riktig: Fascismens sanne natur er at den er noe borgerskapet finner på for å avlede arbeiderklassen fra klassekamp og kommunisme. Det ytre fernisset av gjenkjennelig fascisme, som anti-demokratisk voldsforherligelse, ekstrem nasjonalisme og rasisme, higen etter "den sterke mann", grenseutvidelser med militær makt, underkastelse av individets interesser for Partiets, Nasjonens og selveste Folkets interesser, og så videre, er bare en ytre fremtredelsesform. Den egentlige fascismen er borgerskapets reaksjon mot revolusjonær kommunisme.

    Ut fra den forståelsen av hva fascisme egentlig er mener du å gjenkjenne fasistiske trekk både her og der. Da blir selv støtte til EU's fire friheter, inkludert fri bevegelse av mennesker over landegrensene uten diskriminering på bakgrunn av nasjonalitet, egentlig et fascistisk trekk. Fordi fascisme er noe borgerskapet gjør for å demme opp for revolusjonær kommunisme og klassekamp, og alt det borgerskapet gjør for å demme opp for revolusjonær kommunisme og klassekamp er per definisjon fascisme. Selv om en uttalt hensikt med tiltaket var å forhindre nye bølger av flaggveiving og militære konflikter mellom europeiske nasjoner. Ergo kan selv mor Erna flyve, selv om man ikke skulle tro det ved første øyekast.

    Når jeg tillater meg å betvile relevansen av marxistisk klasseteori og todelingen mellom arbeidere vs eiere av produksjonsmidlene er det fordi dagens økonomiske virkelighet er full av prosessoperatører med campingvogn og sparepenger i form av subsidierte aksjer til ansatte i eget selskap, og like full av ansatte ledere med opsjonsavtaler og bonuser knyttet til aksjekursen og lovlig innsidekjøp av aksjer i eget selskap når de synes den er billig. For ikke å snakke om alminnelige folks innskudd i forvaltede pensjonskasser som måles på oppnådd avkastning og opptrer som rå kapitalister i markedet. Det er lite av dagens økonomiske virkelighet som passer inn i en marxistisk modell (og jeg har gått Rød Ungdoms grunnkurs i marxisme).

    Litt synd, egentlig, ettersom det er noen smått autoritære trekk ved dagens Høyre som en ungkonservativ av 1989-generasjonen ikke uten videre liker. Vi vokste opp med de siste fascistiske diktaturenes fall (Salazar, Franco, Pinochet), vi så Muren falle, vi så Warzawa-pakten og Sovjetunionen gå i oppløsning, og vi så Mattias Rust lande på Den Røde Plass. Men vi så også massakren av våre medstudenter og likesinnede på Tiananmen i Beijing, og lærte at liberalt demokrati likevel ikke er noen selvfølge, selv om Fukuyama mente å se The End of History like der fremme. Nå ser vi at demokratiet er under seriøst press både i europeiske land som Ungarn og Polen, og til og med i USA, selve det liberale demokratiets og den republikanske styreformens selvutnevnte fyrtårn. Da er det litt skummelt om autoritære strømninger får grep i den politiske hensiktsmessighetens navn. Det kunne jeg tenke meg å diskutere litt nærmere, men semantikken om fascismens "egentlige" natur kan du ha for deg selv.

    Også videre: Har vi hatt noen revolusjon som har endret eiendomsforholdene? Nei. Har lønnsarbeid og profittdreven produksjon blitt avskaffet? Nei. Er det slutt på kamp om merverdien? Nei, selvsagt ikke.
    Just precis. Skulle ikke alt det der skje nærmest som en historisk lovmessighet ifølge teorien? Kan det muligens tenkes at teorien ikke bare er avlegs, men også var feil fra begynnelsen av?
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ehm....du er klar over at IS bare ekspanderte da USA "kriget" mot IS før Russland grep inn? Du er klar over at IS er finansiert og assistert av vestlige allierte som Israel, Saudi-Arabia og NATO-medlemmet Tyrkia?

    Du er klar over at du tar til orde for å bryte internasjonal lov?

    Er du klar over at IS vokste fram i kjølvannet av den mislykkede invasjonen av Irak i 2003? Og at Norske jagerfly fungerte som Al-Qaidas flystøtte i Libya?

    Det er faktisk skremmende å se hvor uopplyst folk er om hva som foregår i verden.
    Så det finnes ingen grunn til å ta IS på alvor. Er det det du mener?.
     
    Sist redigert:

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Du mener på alvor at jeg skal slutte å lese norske aviser og fordype meg i statlige aviser fra Zimbabwe, kjent for å være talerør for Robert Mugabes parti, for å finne sannheten om hva som foregår i Syria?
    Du må selvølgelig lese hva du vil, men holder du deg utelukkende til norske MSM, så blir man faktsik grovt feilinformert om utenrikspolitikk. Påstanden av okkupasjon stammer fra Wall Street Journal, men den er bak betalingsmur og der for lite vits å linke til

    At voksne mennesker 2021 ikke har fått med seg USAs krigføring og okkupasjon av Syria sier jo det meste. USAs herskere gjør jo ikke det en gagn til en hemmelighet.

    Mange er jo ikke en gang klar over at Norge har kriget ulovlig mot Syria og fører ekstremt dødbringende sanksjoner mot landet. Og så går man likevel rundt og innbiller seg man er informert fordi man har sett Urix eller lest Aftenposten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn