erato
Æresmedlem
OK - jeg burde skrevet at velstand blant mange andre faktorer også er avhengig av flaks. Det var ment som en liten motforestilling/supplement til Dephs påstand om at velstand bare var avhengig av arbeid og svette og aldri en påstand om at dette var utelukkende flaks, det burde da fremgå tydelig av mine øvrige poster. Da må du ha lest meg som fanden leser bibelen. Men bare avhengig av arbeid og svette - det er den ikke. Re nasjonalproduktet i Saudi: noen som kan tenke seg hva det hadde vært om de ikke hadde hatt olje? Dramatisk lavere. Og hva den hadde vært om de hadde hatt vårt styresett/kultur i tillegg til oljen? Dramatisk høyere. Begge deler teller.Du bommer på poenget.....du innledet øverst på siden her at velstand var noe man skapte med å ha flaks ved å finne olje. Det er skivebom.Lønnsnivået er ikke halvert selv om oljeprisen er det, og rapporten dreide seg nettopp om utfordringene ved fallende oljeinntekter, så det tror jeg nok de har tenkt på gitt. Og statsbudsjettet finansieres ved stadig større kronemessige uttak fra oljefondet, så å si at en rapport fra 2013 som konstaterer at oljen har hatt betydelig innflytelse på vår velstand ikke lenger er relevant ppfatter jeg som relativt meningsløst.Ser ingen grunn til gå i dertalj på dette, men en rapport fra 2013 ble skrevet når oljeprisen var godt over 100 dikkar fatet, maks trøkk i økonomien og alt pekte opp. Allerede nå er situasjonen en annen.
Ellers er jeg både enig og uenig med deg. Ja, vi er heldige nok til å ha et velfungerende samfunn, i betydelig grad vår egen fortjeneste, til dels litt flaks ved at vi ligger der vi ligger osv osv - ref den siterte boken om noen gidder å lese den - men likevel - alt annet like, er det virkelig noen som tror at bilparken i Norge i dag hadde sett ut som den gjør om vi ikke hadde funnet olje? Da må jeg bare konstatere at jeg er grunnleggende og fundamentalt uenig med deg. Og det tror jeg de fleste økonomer, samfunnsforskere og politikere også er.
Se på listen over de landene det er best å leve i på listen i linken....er det oljeressurser eller demokrati/likestilling/fravær av religiøs innvirkning på styresett som ser ut til å være fellesnevneren...?
Over og ut...
Mvh
OMF
Det er klart at de hadde vært bunnfattige uten, der er vi enige. Samtidig er det også klart at den velstand de har er oljerelatert og ikke fordi de er svette. Ingen ting av dette er i motstrid til hva jeg har skrevet i mine øvrige poster. Flaks, naturressurser, arbeid, samfunnsorganisering, religion og statsinstitusjoner, alt er viktig. Hvorfor emigrerte 25% av den norske befolkning over noen tiår hvis alt som skal til er arbeid og svette? Jeg tippet de arbeidet og svettet nok, det var bare det at naturgrunnlaget ikke var godt nok. Den industrielle revolusjon som skapte mye av vår velstand skyldtes et relativt heldig sammentreff av en rekke faktorer, ikke nødvendigvis fordi vi var så jævlig prektige. Les den refererte boka......
Sist redigert: