Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.684
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ser ingen grunn til gå i dertalj på dette, men en rapport fra 2013 ble skrevet når oljeprisen var godt over 100 dikkar fatet, maks trøkk i økonomien og alt pekte opp. Allerede nå er situasjonen en annen.
    Lønnsnivået er ikke halvert selv om oljeprisen er det, og rapporten dreide seg nettopp om utfordringene ved fallende oljeinntekter, så det tror jeg nok de har tenkt på gitt. Og statsbudsjettet finansieres ved stadig større kronemessige uttak fra oljefondet, så å si at en rapport fra 2013 som konstaterer at oljen har hatt betydelig innflytelse på vår velstand ikke lenger er relevant ppfatter jeg som relativt meningsløst.

Ellers er jeg både enig og uenig med deg. Ja, vi er heldige nok til å ha et velfungerende samfunn, i betydelig grad vår egen fortjeneste, til dels litt flaks ved at vi ligger der vi ligger osv osv - ref den siterte boken om noen gidder å lese den - men likevel - alt annet like, er det virkelig noen som tror at bilparken i Norge i dag hadde sett ut som den gjør om vi ikke hadde funnet olje? Da må jeg bare konstatere at jeg er grunnleggende og fundamentalt uenig med deg. Og det tror jeg de fleste økonomer, samfunnsforskere og politikere også er.
    Du bommer på poenget.....du innledet øverst på siden her at velstand var noe man skapte med å ha flaks ved å finne olje. Det er skivebom.

Se på listen over de landene det er best å leve i på listen i linken....er det oljeressurser eller demokrati/likestilling/fravær av religiøs innvirkning på styresett som ser ut til å være fellesnevneren...?

Over og ut...

Mvh
    OMF
    OK - jeg burde skrevet at velstand blant mange andre faktorer også er avhengig av flaks. Det var ment som en liten motforestilling/supplement til Dephs påstand om at velstand bare var avhengig av arbeid og svette og aldri en påstand om at dette var utelukkende flaks, det burde da fremgå tydelig av mine øvrige poster. Da må du ha lest meg som fanden leser bibelen. Men bare avhengig av arbeid og svette - det er den ikke. Re nasjonalproduktet i Saudi: noen som kan tenke seg hva det hadde vært om de ikke hadde hatt olje? Dramatisk lavere. Og hva den hadde vært om de hadde hatt vårt styresett/kultur i tillegg til oljen? Dramatisk høyere. Begge deler teller.

Det er klart at de hadde vært bunnfattige uten, der er vi enige. Samtidig er det også klart at den velstand de har er oljerelatert og ikke fordi de er svette. Ingen ting av dette er i motstrid til hva jeg har skrevet i mine øvrige poster. Flaks, naturressurser, arbeid, samfunnsorganisering, religion og statsinstitusjoner, alt er viktig. Hvorfor emigrerte 25% av den norske befolkning over noen tiår hvis alt som skal til er arbeid og svette? Jeg tippet de arbeidet og svettet nok, det var bare det at naturgrunnlaget ikke var godt nok. Den industrielle revolusjon som skapte mye av vår velstand skyldtes et relativt heldig sammentreff av en rekke faktorer, ikke nødvendigvis fordi vi var så jævlig prektige. Les den refererte boka......

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.684
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så Sverige skulle ikke ha mottatt norske flyktninger under sist krig? .
    .....levde godt på almisser resten av livet. Og flyttet tilbake når krigen var slutt.
    Det er en separat diskusjon i forhold til hva som skjer ved grensene akkurat nå. Det går det an å gjøre noe med, så får vi se hva som skjer når/om krigen blir slutt. Permanent opphold og familiegjenforening bør vi være ekstremt tilbakeholdende med i dagens situasjon, jeg er tilhenger av å sende alle tilbake straks forholdene ligger til rette for det.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.280
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ser ingen grunn til gå i dertalj på dette, men en rapport fra 2013 ble skrevet når oljeprisen var godt over 100 dikkar fatet, maks trøkk i økonomien og alt pekte opp. Allerede nå er situasjonen en annen.
    Lønnsnivået er ikke halvert selv om oljeprisen er det, og rapporten dreide seg nettopp om utfordringene ved fallende oljeinntekter, så det tror jeg nok de har tenkt på gitt. Og statsbudsjettet finansieres ved stadig større kronemessige uttak fra oljefondet, så å si at en rapport fra 2013 som konstaterer at oljen har hatt betydelig innflytelse på vår velstand ikke lenger er relevant ppfatter jeg som relativt meningsløst.

Ellers er jeg både enig og uenig med deg. Ja, vi er heldige nok til å ha et velfungerende samfunn, i betydelig grad vår egen fortjeneste, til dels litt flaks ved at vi ligger der vi ligger osv osv - ref den siterte boken om noen gidder å lese den - men likevel - alt annet like, er det virkelig noen som tror at bilparken i Norge i dag hadde sett ut som den gjør om vi ikke hadde funnet olje? Da må jeg bare konstatere at jeg er grunnleggende og fundamentalt uenig med deg. Og det tror jeg de fleste økonomer, samfunnsforskere og politikere også er.
    Du bommer på poenget.....du innledet øverst på siden her at velstand var noe man skapte med å ha flaks ved å finne olje. Det er skivebom.

Se på listen over de landene det er best å leve i på listen i linken....er det oljeressurser eller demokrati/likestilling/fravær av religiøs innvirkning på styresett som ser ut til å være fellesnevneren...?

Over og ut...

Mvh
    OMF
    OK - jeg burde skrevet at velstand blant mange andre faktorer også er avhengig av flaks. Det var ment som en liten motforestilling/supplement til Dephs påstand om at velstand bare var avhengig av arbeid og svette og aldri en påstand om at dette var utelukkende flaks, det burde da fremgå tydelig av mine øvrige poster. Da må du ha lest meg som fanden leser bibelen. Men bare avhengig av arbeid og svette - det er den ikke. Re nasjonalproduktet i Saudi: noen som kan tenke seg hva det hadde vært om de ikke hadde hatt olje? Dramatisk lavere. Og hva den hadde vært om de hadde hatt vårt styresett/kultur i tillegg til oljen? Dramatisk høyere. Begge deler teller.

Det er klart at de hadde vært bunnfattige uten, der er vi enige. Samtidig er det også klart at den velstand de har er oljerelatert og ikke fordi de er svette. Ingen ting av dette er i motstrid til hva jeg har skrevet i mine øvrige poster. Flaks, naturressurser, arbeid, samfunnsorganisering, religion og statsinstitusjoner, alt er viktig. Hvorfor emigrerte 25% av den norske befolkning over noen tiår hvis alt som skal til er arbeid og svette? Jeg tippet de arbeidet og svettet nok, det var bare det at naturgrunnlaget ikke var godt nok. Den industrielle revolusjon som skapte mye av vår velstand skyldtes et relativt heldig sammentreff av en rekke faktorer, ikke nødvendigvis fordi vi var så jævlig prektige. Les den refererte boka......
    Linken jeg henviste til er "Prosperity indeks" som omhandler mer enn penger, men som nok gir et ganske riktig bilde av hvor det er godt å bo.

Din henvisninig til Saudi betyr ikke så mye her - de er riktignok rangert som nummer 42, bare 41 plasser bak Norge, og selv om de scorer greit på økonomi, så nesten på bunnen når det gjelder personlig frihet, og Social Capital - penger betyr ikke alt. Norge scorer topp 10 på alt, og er nummer 4 på økonomi. De stakkars svenskene som er uten oljen og som vi tjener 34% mer enn er helt nede på 7. plass på økonomi, mens Danmark som heller ikke har fly/bilundstri må ta til takke med en 9. plass på økonomirankingen. Men alle de Skandinaviske landene gjør det bedre totalt enn det vi gjør på økonomi - fordi vi scorer bra på alle kategoriene.. OG dette er en arbeidsseier vi hra greid i felleskap.

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.280
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Begynner å bli bra mange riper i lakken til Kolberg nå på området skille politisk rolle/makt og personlige forhold....

Mvh
    OMF

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.441
    Skamme seg, avdankede politikere burde egentlig ikke ha annen jobb enn avisbud eller lignende.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Skamme seg, avdankede politikere burde egentlig ikke ha annen jobb enn avisbud eller lignende.
    Så du ser ikke at det kan være noe problemer med at en tidligere oljeminister for store kontrakter innen oljebransje, en bransje som er i stor nedgangstid og der de fleste mister kontrakter.

Mannen var jo tvilsom når han var politiker også:

Tidligere olje- og energiminister Ola Borten Moes flytting av kraftlinje fra partifellens bakgård kan havne i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité.
    Vil sjekke kameraderip�stander i Senterpartiet - nyheter - Dagbladet.no

Synes kommentaren til artikkelen sier det meste:

Tidligere oljeminister investerer i oljesektoren, ja det går bra i Norge det. Har med seg et godt nettverk og god kunnskap, samt mektige venner. Mye av planleggingen pågikk nok når han var minister også, plutselig fikk han en milliard i egenkapital også:) Heldigvis ikke korrupsjon i Norge, bare kameratskap i et meget lite marked.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.280
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå har ikke jeg satt meg så veldig inn i dette, men Borten Moe har vel kun symbolsk eierskap i dette, og jeg tror nok investorene er mer interessert i Erik Haugane enn Borten Moe. Men det er klart - å ha noen som kan smøre det politiske maskineriet er viktig!

At de nå gjør noe med Yme er jo vanvittig bra. Her skaper de trolig merverdier for AS Norge i milliardklassen. Og dette er skal Borten bare ha ros for - den flyttingen av kraftledningen derimot lukter det ikke godt av!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.280
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vi kan vel også legge ut vinnerteksten....

«Det er hypotetisk. Hvis jeg blir statsminister, skal jeg tenke gjennom det. Jeg vet at rundt slike spørsmål er det så mange spørsmål en regjering må ta stilling til og vurdere. Det er ikke noen automatikk i at man må gjøre det. Svaret kan være ja og svaret kan være nei.»

mvh
    OMF

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det var vinnerteksten? Det er da mulig å oversette?

Problemstillingen er for kompleks til at jeg kan svare på stående fot. Dersom jeg blir statsminister, så vil jeg og regjeringen gå gjennom saken i sin helhet og ta en beslutning. Så langt jeg vet nå, kan svaret bli ja eller nei.

Dette er langt fra Støres personlige bestenotering, og overgås av de fleste politikere nesten daglig. For en skikkelig tåkefyrste vil jeg nesten kalle det en dårlig dag på jobben.

:)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Forresten noen som husker Gro i sine velmaktsdager?

For sammenligningens skyld?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.085
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Gro Harlem Brundtland:
    Ja, altså, først så har vi det at det er på den ene siden de områdene hvor folk faktisk nå engasjerer seg i diskusjonen, det er jo, dreier seg om EF. det er faktisk av de temaene som folk også svarer at de er opptatt av. Så det er vel, jeg tror man må nyansere det du sier der med det. Og det gjelder både kvinner og menn, at de er opptatt av det på godt og vondt, og til dels for kvinners vedkommende enda mer, da med en skeptisk innfallsvinkel. Så det. Men den debatt vi har hatt i samfunnet i de siste fem årene, faktisk, og mer enn det, ja, fem årene, for det var fra niogåtti, fire år, har jo blant annet dreiet seg om at noe det folk, det har vært mulig å oppvise engasjement på, har vært hva man mener om EF, spesielt hvis man er mot, altså engasjement mot EF har vært noe av det engasjement som har vært mobilisert, faktisk, og der har ikke kvinnene vært noe mindre engasjert enn menn i det. Så, men hvis vi går mere til kvinners større skepsis, jeg tror det må være det du er mest opptatt av, er det ikke det, altså, og da er det nok det fjerne og følelsen av at, ja, det er fjernt fra kvinners hverdag. Og de er opptatt av det nære, hverdagen, familien, altså barna. Og de er opptatt av å ta vare på de verdiene Norge har med et trygt velferdssamfunn, og med betydelige rettigheter og muligheter for kvinner. Jeg tror alt det der, det ligger der.
    fra det famøse intervjuet med Niels Chr. Geelmuyden. Spørsmålet var "Undersøkelser har vist at norske kvinner ikke er noe særlig interessert i EF, ikke kan noe om det, og slett ikke vil at Norge skal bli medlem. Hva tror du det kan komme av?".

Geelmuydens beskrivelse er treffende: "... ordene velter utover langbordet. Som fra en sprukken pose med puffet ris."

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Hva Støre mener i morgen avhenger litt av hva han kan finne på å lese på nett til frokost. Ikke ulikt resten av skrotingene.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.065
    Torget vurderinger
    23
    Da skal i såfall jeg ha gratis barberblader og hemorroidesalve! :mad:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.065
    Torget vurderinger
    23
    Disse folka i MDG er helt avsindige. Som å slippe flodhester inn på Glassmagasinet. Det er helt absurd at et slikt marginalt parti skal kunne tilrane seg så mye innflytelse natta over. De gjør det de kan for å ta kål på Oslo by.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.862
    Harald Nissen, gruppeleder for MDG i bystyret, prøver bare å leve opp til navnet.

Litt rart egentlig at MDG vil ha det til Tøyen. Vil ikke det bare øke trafikkproblemene?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.065
    Torget vurderinger
    23
    Idiotene gjorde det utrolige sjakktrekket å stenge Finnmarksgata for gjennomkjøring i fjor - den eneste gata hvor det omtrent IKKE sogne beboere til, og dengata som går forbi Munchmuseet og Tøyenbadet!

Resultat? Kaos i sidegatene hvor alle skolene ligger! Trafikken består nemlig av de lokale beboerne for det meste, og de må jo kjøre et eller annet sted.
    Helt vilt. De var så nødt til å åpne igjen, og kvinnemennesket som hadde bestemt denne genistreken måtte innrømme at det var kanskje litt "forhastet" Hun hadde ikke engang befart området, men sett på kart/oversiktsbilde at det så så fint ut med park og grøntreservat akkurat der! Etter en fem år lang byggeperiode med 11.000 nye beboere på Ensjø... Faen steike for sosemikler.

Hvordan kan man kvalitetssikre politikere og forvaltere av denne type?

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.286
    Torget vurderinger
    4
    Litt rart egentlig at MDG vil ha det til Tøyen. Vil ikke det bare øke trafikkproblemene?
    Neida, slett ikke.

Og hvorfor ikke ?

Dette kan vi, kom igjen, alle sammen nå :

MAN SKAL JO SYKLE !!

• Liker
    Reaksjoner: BT

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Disse folka i MDG er helt avsindige. Som å slippe flodhester inn på Glassmagasinet. Det er helt absurd at et slikt marginalt parti skal kunne tilrane seg så mye innflytelse natta over. De gjør det de kan for å ta kål på Oslo by.
    Men de sitter ikke med denne makten alene, dette kunne ikke vært gjennomført hvis AP ville ha stoppet det.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.264
    Torget vurderinger
    2
    Idiotene gjorde det utrolige sjakktrekket å stenge Finnmarksgata for gjennomkjøring i fjor - den eneste gata hvor det omtrent IKKE sogne beboere til, og dengata som går forbi Munchmuseet og Tøyenbadet!

Resultat? Kaos i sidegatene hvor alle skolene ligger! Trafikken består nemlig av de lokale beboerne for det meste, og de må jo kjøre et eller annet sted.
    Helt vilt. De var så nødt til å åpne igjen, og kvinnemennesket som hadde bestemt denne genistreken måtte innrømme at det var kanskje litt "forhastet" Hun hadde ikke engang befart området, men sett på kart/oversiktsbilde at det så så fint ut med park og grøntreservat akkurat der! Etter en fem år lang byggeperiode med 11.000 nye beboere på Ensjø... Faen steike for sosemikler.

Hvordan kan man kvalitetssikre politikere og forvaltere av denne type?

Gudene vet. Den ble først stengt av det borgerlige byrådet, som et prøveprosjekt. Så ble resultatene evaluert og gaten ble permanent stengt igjen.

Jeg syns ikke den nye "byregjeringen" går klokt til verks i omleggingen av trafikken i Oslo. Uttalelser har gitt masse grunnlag for misnøye, som lett kunne vært ryddet av veien med tydeligere planer og klarere tanker. Men at det er behov for endring er det liten tvil om, det har man snakket om i årevis. Nå kommer endringene og om jeg hadde bodd i Camilla Colletsgate nå, ville jeg sikkert vært sur, jeg også. Men etterhvert ville jeg kanskje hostet mindre. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.065
    Torget vurderinger
    23
    Jo, men greia er at luifta ER ikke så ille som det gis uttrykk for, og antall biler i sentrum er allerede minimalt i forhold til før. I går var det 10 blå, jeg var i sentrum TO ganger, først på formiddagen og så etter kl. 18 og merket INGEN ting mht dårlig luft. Svært behagelig biltrafikk også. Når du kan kjøre fra Karihaugen ned til Oslo City og så tråkle deg gjennom tykkeste sentrum og opp til Solli plass på godt under 20 min. så sier det sitt. Kunne ikke kjørt fortere på lovlig vis.

C

cruiser

Gjest
    Da er det jo bare å droppe de 12 målestasjonene og sende ned sluket istedenfor..

Sist redigert av en moderator:

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Hvis man vil gjøre noe med luftkvaliteten i Oslo er det flere ting som både monner og lar seg håndheve. MDGs trafikkpåfunn, sykkelprosjektet og andre kreative og nytenkende tiltak er dessverre ikke blant dem.

C

cruiser

Gjest
    Nå har vi jo lært at det ikke er noen problemer med luftkvaliteten i oslo, sluket har jo vært å sjekket 2 ganger. Sikker på at kommer bedre tiltak som monner bedre på lengre sikt. Det vi snakker om her er jo straks/akutt tiltak for å begrense skaden noe for de som er værst utsatt..

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.862
    Det viktigste er tross alt at folket lider i den tro at det er bra for miljøet, så man føler man gjør noe.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.264
    Torget vurderinger
    2
    Vi er en olje- og gassnasjon.
    Jeg syns det sender et veldig dårlig signal om vi ikke peiser på så det monner, med alle biltyper og -motorer!

D

Desillusjonert

Gjest
    Hvorvidt dette er så smart og hvorvidt det MDG finner på faktisk virker, det strides de lærde om.
    Hverken Vegvesenet eller NAF er enige. Mulig de finner ut at det virker, men det vet de faktisk ikke enda.
    Politiet vil ikke sjekke, Ruter har ikke ekstra busser og det finnes ikke nok parkeringsplasser utenfor sentrum.
    I tilegg finnes det minst et halvt dusin andre måter, som ville vært mere smidig og ikke gjort livet så vanskelig for alle.
    Forstå det den som kan...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Høna og gullegga

Ein bonde og kona hans hadde ei høne som la eit gullegg kvar dag. Dei meinte høna måtte ha ein gullklump inni seg, og slakta høna for å få tak i han. Men då såg dei at høna var heilt som andre høner innvendig. Det gramsande paret som hadde venta å bli rike på ein blunk, hadde no mista den sikre, daglege vinsten sin.

Å gripe inn utan kunnskap i prosessar som gir vinst, kan føre gale av stad.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Når ens politiske motstandere er i posisjon, er det ikke da litt rart å bekymre seg for retorikken mer enn politikken?
    knis

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn