Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.681
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Du skjønner hva jeg mener om du legger godviljen til, men når du oppfører deg som et nettroll og poster deretter, er det ikke en eneste som tar deg seriøst, ikke engang en kommunist!

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Huff! tenk at noen har andre meninger enn en selv på et forum. Uhørt! Nettroll alle sammen! Jævla kommunister altså! Kast dem alle i eksil.

Fortell meg, har du gjort deg fortjent til godvilje når du roper "jævla kommunister" om sosialdemokrater og messer om eksil?

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.681
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Jeg skjønner egentlig ikke hva du i det hele tatt gjør på et hififorum, når du kun messer på «off topic» som ikke har noe som helst med hifi å gjøre?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jupp, kan man ikke diskutere sak, så diskuterer man person. Godt jobba. Dere "vant" diskusjonen.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.681
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Det er da jaggu rart at du tar deg nær av at jeg poster at en SV politiker ønsker å fjerne Nasjonalsangen.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner egentlig ikke hva du i det hele tatt gjør på et hififorum, når du kun messer på «off topic» som ikke har noe som helst med hifi å gjøre?
    Riktig, OT har ikke noe med hifi å gjøre. Og hifi har ingenting med OT å gjøre. Men vi er her alle sammen. Godt er det!

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.681
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Riktig, OT har ikke noe med hifi å gjøre. Og hifi har ingenting med OT å gjøre. Men vi er her alle sammen. Godt er det!
    enig, men vi er da her i første rekke for å diskutere hifi og ikke oppføre seg som nettroll

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Det er da jaggu rart at du tar deg nær av at jeg poster at en SV politiker ønsker å fjerne Nasjonalsangen.

Den eneste personen her inne som tar seg nær er deg. Du tok deg nær over at en SV-politiker på kvinnedagen ytret noe om foreldet kvinnesyn i teksten i nasjonalsangen. Så tok du deg nær over at noen var uenig med deg om at det var en big deal. Så tok du deg nær over at noen brukte samme språk tilbake. Så tok du deg nær på at du ble tatt i faktafeil. Så tok du deg nær på at du ikke fikk godvilje. Så tok du deg nær over at noen som ikke svarer så mye i selve hifi-sektoren våget å svare deg.

Bruk færre hersketeknikker og kanskje du slipper å ta deg så mye nær.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Mine Herrer, ( og de damer som forviller seg inn i dette vanvittige, og utrolig underholdende, kosmos som HFS faktisk er. )

Jeg synes vi skal spare litt på kruttet når vi angriper Larson. Dette av flere årsaker.

For det første så "messer" vi vel alle om demokrati og verdien av yttringsfrihet. Vel det må da i anstendighetens navn også inkludere Larson.
    Det er intet problem i å tillate de vi er enige med å si det de ønsker. Lakkmustesten for yttringsfrihet er å tillate de vi er grunnleggende uenige med å si hva de ønsker.
    Dette bør da også inkludere folk som ønsker å ta bort yttringsfriheten for andre. I dette ligger et paradoks, men slik må det være.

Er man for yttringsfrihet må man tillate at andre yttrer seg for at akkurat DU skal miste den. Dette er selvsagt noe man har full rett til å imøtegå, i form av yttringer!
    Derfor kan man ikke nekte de som ønsker å "stoppe munnen" på Larson å gi uttrykk for nettopp dette, men det er selvsagt anledning til ( som jeg gjør nå ) å gi et klart
    uttrykk for at man er uenig i sak når det kommer til dette.

Det andre og faktisk like viktige, for ikke si vektige argumentet for å la Larson få komme til orde med sin mening er at det vil bli jævlig kjedelig her inne på OT hvis vi
    bare skulle omgås de som mener det samme som oss selv. Det vil bli så kjedelig at OT ville dø av kjedsomhet. Det ville selvsagt gjøre Høvdingens og moderatorenes
    liv endel enklere må vite. Men jeg tror ikke at de egentlig ønsker et så enkelt liv. Tenke seg til å kun ha heftige kabeldebatter å moderere.....!

La meg til slutt bare få avklare at jeg fortsatt er ganske så uenig med Larson når det kommer til politisk grunnholdning. Ikke så gnistrende uenig som jeg ville ha vært for noen år tilbake, men man blir vel noe avslepet og får en større evne til å se saker fra flere sider eter som man blir eldre, og visere??.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.681
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Kloke ord, men i kampens hete + litt «svingolje» ser man ikke skogen for bare trær, så jeg skal beklage min sprogbruk.

6

65finger

Gjest
    Helt ok å diskutere nasjonalsangen, kongehuset og flagget. Burde slått sammen Norge; Sverige og Danmark og kalt det Skandinavia og drite i nasjonalsang

Sist redigert av en moderator:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    vi burde søkt tilbake til hva som er særegent ved skandinavia, og det er vår kultur som kristendommen frarøvet oss. Vi er bare blitt en dårlig kopi av sentraleuropa. kjedelige kirker overalt. Vi har fjorder og fjell og vår egen historie som liksom startet i 1814. Den startet lenge, lenge før den tid. 1000 år før. Vikingtida.

Noe av det verste er at vi ser opp til Olav den Hellige. Han var lite annet enn en skurk som bidro til at kristendommen fikk godt fotfeste, noe som knuste vårt særpreg og kultur.

Så hvis noen ønsker skikkelig nasjonalromantikk så kan det være en tanke å se lenger tilbake enn 1800-tallet.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.705
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    vi burde søkt tilbake til hva som er særegent ved skandinavia, og det er vår kultur som kristendommen frarøvet oss. Vi er bare blitt en dårlig kopi av sentraleuropa. kjedelige kirker overalt. Vi har fjorder og fjell og vår egen historie som liksom startet i 1814. Den startet lenge, lenge før den tid. 1000 år før. Vikingtida.

Noe av det verste er at vi ser opp til Olav den Hellige. Han var lite annet enn en skurk som bidro til at kristendommen fikk godt fotfeste, noe som knuste vårt særpreg og kultur.

Så hvis noen ønsker skikkelig nasjonalromantikk så kan det være en tanke å se lenger tilbake enn 1800-tallet.
    Ditt beste innlegg som jeg har fanget opp.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Grunnen til at Olav Digre ( som han også ble kalt ) ville innføre "Kvitekrist" var at kristendommen var og er et utrolig gusntig maktmiddel til å tvinge folk til underkastelse.

Rabiate "gærninger" ( i positiv betydning ) som holdt seg til Åsatroen var mye vanskeligere å holde nede som underdanige undersotter. Åsatroen var mye mer indivdualistisk og satte evne og vilje til å stå opp for og kjempe for det man selv trodde på som en god og positiv egenskap. Kristendommen lik Islam i vil ha tilhengere som blind lyder det prestene sier. Når Olav den Hellige var i en slik posisjon at han kunne tilsette og avsette prester etter eget ønske ville Kristendommen være et funn for en konge som øsnket makt over folket!

Norge i tiden da Åsatroen rådet grunnen var på mange måter et mye mer likestillet ( mellom kjønene ) og demokratisk samfunn enn det som ble resultatet av kristningen. Jeg har ofte hevdet at kristningen av Norge var en større katastrofe for landet enn Svartedauen!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nordraak og Bjørnsons Ja Vi Elsker har vært i bruk siden 1864. Personlig liker jeg å synge den på syttende mai, spesielt de årene jeg gikk i folketoget som forelder. Håper for min del at den forblir slik den er, men det er da ikke en naturlov at akkurat den skal bli vår nasjonalsang for all framtid. Før den ble Sønner Av Norge og Norges Skaal brukt i samme anledninger som vi i dag bruker Ja Vi Elsker. Det har forandret seg før, ingen krevde at Bjørnson og Nordraak emigrerte til den nye verden eller dit pepperen gror da, med mulig unntak av svenskekongen og hans kabinett.

Jeg vil også minne på et lite faktum som ekstremt ofte glemmes når folk her inne kritiserer en enkeltpersons meninger, da skal helst alle han/huns parti, slekt og etterkommere i all framtid dele dens meninger og leve i skam til ragnarok kommer. Det var en - one - 1 lokalpolitiker i SV som kom med dette forslaget. Det forekommer sjelden at SV selv kommer med så splittende uttalelser. Hvis vi skal legge skylden på hele partiet når en person kommer med en kontroversiell uttalelse så ville garantert Frp vært beskrevet som et naziparti i Wikipedia, og Høyre ville kanskje sluppet unna med å være et ekstremt autoritært parti sammen med AP. SV ville vært et kommunistparti ifølge Wikipedia, og Krf et ytre høyre reaksjonært kristen-shariaparti.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.076
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er unektelig et poeng at norsk historie og kultur går mye lengre tilbake, men det tidlige 1900-tallets nasjonalromantikk med hus i dragestil og greier pumpet opp den norrøne arven for hva den var verdt og vel så det. Vikingtidens virkelighet var høyst internasjonal. Skandinavia, store deler av de britiske øyene, Island, den polske Østersjøkysten var hjemlige farvann. (Hvor sto slaget ved Svolder*?)

Språkene sto nærmere hverandre enn nå, så en islandsk skald kunne fint tjenestegjøre ved det engelske hoffet. (Det hjalp selvsagt at den engelske kongen var danske kong Knut.) Storfyrst Jaroslavs Kiev var ikke langt borte, og å tjenestegjøre i keiserinne Zoës livgarde i Miklagard var ikke uhørt. Sigrid Storråde, som Harald Hårfagre ville imponere ved å samle Norge til ett rike, var den polske kongsdatteren Świętosława, gift med danske Svein Tjugeskjegg. Norske historiebøker hopper behendig over hvordan store deler av Norge var under dansk overhøyhet i vikingtiden og hvor mange av dronningene som var av slavisk opphav. Tingene endret seg ikke så mye om man offisielt var kristnet heller. Vikingraidet (rebrandet som korstog) på Fomentera i 1109 må ha vært litt av et syn. (Se tegningen litt nede på den linkede siden om man ikke er stødig i spansk.)

Det vi kjenner som norsk/nordisk/germansk kultur (i motsetning til latinsk eller arabisk) går mye lenger tilbake enn det. Romerske Tacitus skrev boken «Germania» i år 95. Det er ikke så vanskelig å kjenne gjen en del av det han beskriver som kulturelle kjennetegn, eksempelvis en egalitær kultur med bred involvering i viktige beslutninger og en sterk kvinnerolle.
    https://facultystaff.richmond.edu/~wstevens/history331texts/barbarians.html
    On matters of minor importance only the chiefs debate; on major affairs, the whole community. But even where the commons have the decision, the subject is considered in advance by the chiefs.
    They are almost unique among barbarians in being content with one wife apiece - all of them, that is, except a very few who take more than one wife not to satisfy their desires but because their exalted rank brings them many pressing offers of matrimonial alliances. The dowry is brought by husband to wife, not by wife to husband. Parents and kinsmen attend and approve the gifts - not gifts chosen to please a woman's fancy or gaily deck a young bride, but oxen, a horse with its bridle, or a shield, spear, and sword.
    The young master is not distinguished from the slave by any pampering in his upbringing. They live together among the same flocks and on the same earthen floor, until maturity sets apart the free and the spirit of velour claims them as her own. The young men are slow to mate, and thus they reach manhood with vigour unimpaired. The girls, too, are not hurried into marriage. As old and full-grown as the men, they match their mates in age and strength, and the children inherit the robustness of their parents.
    De som beskrives der er ikke arabere, akkurat. De var også internasjonale allerede den gangen. Tenk på selveste Valhall, hvor einherjene slåss hele dagen og fester hele natten, og hvor folk velter ut av et utall dører når Gjallarhorn varsler Ragnarok. Det er intet mindre enn en glorifisert beskrivelse av germanske berserker som har fått en andre karriere som gladiatorer i romerske Colosseum (bygget år 72-80).

Så, joda, ting har dype røtter, og kultur er ikke så lett å endre som noen tror eller frykter. Der jeg vokste opp i Trøndelag var vi noen ganger i tvil om hvorvidt bygda egentlig hadde blitt hverken kristnet eller reformert. (Juleøl det være.) Og om man nå skulle søke tilbake mot norrøn kultur er det ikke alt som er like sympatisk. Jeg antar at Larson ikke mener at vi skal blote Støre til Odin for mislykket lederskap?

* Kanskje her, her eller her? Noe kom ihvertfall i land ved det siste punktet: Hiddenseeschmuck (mer her). Er det selveste Tyras medgift som Olav hadde vært i Vendland for å hente fra kong Burislav og som han forsøkte å svømme i land med på slutten av slaget?

Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Helt ok å diskutere nasjonalsangen, kongehuset og flagget. Burde slått sammen Norge; Sverige og Danmark og kalt det Skandinavia og drite i nasjonalsang
    Sjette vers av nasjonalsangen er jo på mange måter nettopp et slag for skandinavismen:

Fienden sitt våpen kastet,
    opp visiret fór,
    vi med undren mot ham hastet,
    ti han var vår bror.
    Drevne frem på stand av skammen,
    gikk vi søderpå;
    nå står vi tre brødre sammen,
    og skal sådan stå!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.919
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Se der ja. Slå så sammen Du gamla du fria, Der er et yndigt land, og Ja vi Elsker; og fei italienerne av banen før kampen har begynt.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror nok mange Rødt-velgere gjør det valget fordi de ser på partiet som et overbudsparti som skal fungere som et korrektiv og ei vaktbikkje, men hvis partiet plutselig får en oppslutning som kan gi dem innflydelse vil nok endel av dem gå over til SV eller AP. Det er neppe så altfor mange som deler de mer autoritære holdningene som gamle AKP-ere står for.

Det hun glemmer å nevne er at AKP gjenoppstod som AKP.no i etterkant fordi de mer tradisjonelle gamlingene ikke følte seg helt hjemme i Rødt, og vi ser også i diverse Facebook-grupper at det oppstod en splittelse i etterkant som ikke har fått noen stor oppmerksomhet. Da tenker jeg ikke på Tjen Folket, de er for marginale til å gi dem en så viktig rolle, men vi ser det blant mange av den gamle garde som ikke lenger har tilhold i partiet Rødt på den måten de hadde det i gamle AKP.

Edit: Det er forresten interessant at Rødt fikk bedre utbytte i form av nye medlemmer enn det Frp fikk i kjølvannet av Listhaug-exiten. Mens Frp kunne melde om 800 nye medlemmer kunne Rødt melde at de har fått 900 ny medlemmer. Partistørrelsene tatt i betraktning er de ekstra hundre medlemmene en betydelig større forskjell i prosent.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg tror nok mange Rødt-velgere gjør det valget fordi de ser på partiet som et overbudsparti som skal fungere som et korrektiv og ei vaktbikkje, men hvis partiet plutselig får en oppslutning som kan gi dem innflydelse vil nok endel av dem gå over til SV eller AP. Det er neppe så altfor mange som deler de mer autoritære holdningene som gamle AKP-ere står for.

Det hun glemmer å nevne er at AKP gjenoppstod som AKP.no i etterkant fordi de mer tradisjonelle gamlingene ikke følte seg helt hjemme i Rødt, og vi ser også i diverse Facebook-grupper at det oppstod en splittelse i etterkant som ikke har fått noen stor oppmerksomhet. Da tenker jeg ikke på Tjen Folket, de er for marginale til å gi dem en så viktig rolle, men vi ser det blant mange av den gamle garde som ikke lenger har tilhold i partiet Rødt på den måten de hadde det i gamle AKP.
    Ja på mange måter, jeg har noen venner som ser Rødt som da shit. De er mine venner likevel, men det har nok neppe tenkt igjennom hva partiet stor for og er, egentlig. Det er endel kardemommebysosialister som stemmer Rødt. Det beste man kan si om partiet er at de han liten innflytelse og null makt.

Minner meg mye om denne gjengen i så måte.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    At Rødt har null makt er tøys. Rødt fikk ryddet i fjøset til Erna.

G

Gjestemedlem

Gjest
    At Rødt har null makt er tøys. Rødt fikk ryddet i fjøset til Erna.
    Rødt fikk ikke gjort noe som helt, Mox var en nyttig idiot som tok det på seg og være bøddel. Listhaug var blitt for egenrådig og alle var egentlig glad for at hun fikk en på kjeften. Men det er jo så mye bedre å få en ekstrem kommunist til å holde pistolen, en met et fantefølge av rask som kan klandre ettertid av de ansvarlige politikerne som kan trekke på skulderen og vise til stortingsflertallets vilje. Som jeg har vært inne på en regjeringen vel styrket av at Wara er her i stedet. Flere etasjer opp fra den melodramatiske kristenkonservative tullingen.

Slik sett utfører rødt litt ... søppeltjeneste og fungerer som sopp og bakterier. Nyttig om de ikke blir til en større gruppe enn en idiotkommunist.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nå babler du igjen!

Eller mener du at Listhaugen ville har forsvunnet okke som, slik at det du omtaler som søppeltjenester fra Rødt er overflødig, og slike sett ingen tjenester?

(Dr Dong; rasjonell Rødtvelger)

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Untermensch ville Doffen sagt Um Die Roten og han fikk ofte nok viljen sin.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Nå babler du igjen!

Eller mener du at Listhaugen ville har forsvunnet okke som, slik at det du omtaler som søppeltjenester fra Rødt er overflødig, og slike sett ingen tjenester?

(Dr Dong; rasjonell Rødtvelger)
    Nei det var et resultat av mistillitsforslaget. Skal ikke ta fra ham/dem det, men det var mer bak og mange var nok litt småfornøyd med at hun måtte gå. Men les partiprogrammet til Rødt og se for deg hvordan det må gjennomføres for å bli virkelighet. Det er en helt annen verden. Jeg ser nytteverdiene med 1 Mox på tinget, men ser man for seg 100 av dem så leter jeg etter mauseren.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tok en liten runde på Schiessnbahnen i den anledning og her er reultatet med korn og skur på 100m, 1943 modelll 98.

NæreNok: CumOnU Reddies....
    BLINK_MAUSER.jpg

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Deph: Fikk ikke du siste advarsel for noen måneder siden? Med tanke på vår nære historie så foreslår jeg at du bruker edit-funksjonen, så du ikke gir moderatorene en avgjørelse å ta, der de kan finne på å lande på at slikt fargerikt språk(for å si det pent) ikke passerer.

Wayahead: det innlegget fortjener intet annet enn sletting.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.076
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Deph: Fikk ikke du siste advarsel for noen måneder siden? Med tanke på vår nære historie så foreslår jeg at du bruker edit-funksjonen, så du ikke gir moderatorene en avgjørelse å ta, der de kan finne på å lande på at slikt fargerikt språk(for å si det pent) ikke passerer.
    Noen av oss er gamle nok til selv å ha blitt utsatt for personsjikane i Raud Fronts veggaviser med korslagte Kalahnikover øverst, og dårlig skjulte hint om at man sto på «listen» den dagen revolusjonen kommer. Da ser vikanskje ikke «den nære historien» helt på samme måte. Vi snakker om en organisasjon som faktisk går inn for å velte det politiske systemet i Norge med våpenmakt og innføre et diktatur i stedet. Jeg har også antydet mer enn en gang at noe slikt ville få meg til å hekte ned den gamle Krageren fra veggen. Et forsøk på væpna revvvlusjon fortjener å møte motstand.

Nå ser det heldigvis ikke ut til at Rødt selv tror på sitt eget partiprogram, så problemstillingen er mindre aktuell enn på lenge, men det er i en slik kontekst jeg leser Gjestemedlem. 100 revolusjonskadre med voldelig samfunnsomveltning som mål er en annen historie enn fredelige sosialdemokrater. Ser du ikke den forskjellen?

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.195
    Torget vurderinger
    1
    Er vel ingen som tror at væpnet revolusjon fra de røde er nært forestående? Enn si en teoretisk mulighet en gang? På tide med et glass kaldt vann gutter. Deffe har sin egen rabiate agenda, han ser spøkelser og konspirasjoner over alt. Leser djevelens verk inn i en pakke smør. Ingen grunn til å la seg rive med.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn