Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.099
    Torget vurderinger
    0
    Nå er det AP sin tur: https://www.dagbladet.no/kultur/hvi...trekke-en-ut-av-ryggen-pa-sidemannen/70332366

Dette kan det bli ballade av. Men vent litt... dette er jo skrevet av to VG-journalister.... hmmmm.... MSM, ja. De som bare juger hele tiden. Nei, da er nok dette bare oppspinn.

Disqutabel
    Hvis vi skal være "litt", bare litt edruelige så må vi vel innse at politikere er som folk flest. Ikke alltid like gjennomtenkte og rasjonelle i alt det de foretar seg. Mye av norsk skattepolitikk er sterkt preget av populisme og ideologi og har lite med saklige økonomiske vurderinger å gjøre. Så at AP gikk til valg på et løfte om en skatteøkning der tallet var "tatt ut av luften" burde vel ikke forbause noen. Nå har vel også "den andre siden" gått til valg på skattelettelser som sikkert ikke var så veldig mye mer saklige funderte, så det går kanskje litt opp i opp?

Det som jeg personlig har mye vanskeligere å tilgi er de eklatante misbruk av sitt politiske verv for å berike seg selv. Der har jeg personlig 0 toleranse! Og spesiellt når folk ( Keshvari ) fra "lov & orden" partier bryter alt av spilleregler og lover bør det reageres ekstra sterkt! Ikke fordi han er "innvandrer", men fordi han har gått til valg for et parti som i utgangspunktet er for steinhårde straffer for overtramp begått av folk med fremmedkulturell bakgrunn. At han har slik bakgrunn selv betyr for min del mindre, men partiprogrammet han er valgt på gjør at han bør/må stille meget høye krav til egen moral!. Min personige toleranse for regelbrudd begått av "Fisketrønderen" eller som han også er kjent: "Han som så langt fra er den skarpeste kniven i skuffen!" Hr. Sandberg, er like lav som for denne karen ( Keshvari ). Eller feministen "Klåfinger Giske for den saks skyld. Da har vi litt politisk balanse også!

Nå skal det også sies at jeg slett ikke ønsker amerikanske tilstander der man må både ha 4 Gullsterjerner samt 3 Fisker fra Søndagsskolen, være "nesten" avholdsmann, og trofast mot kjerringen for i det hele tatt komme i betraktning for offentlige verv. Ikke at en slik bakgrunn bør diskvalifisere, men jeg ønsker folk som har vett og forstand til å forstå det umusikalske med å berike seg selv når man tar på seg slike tillitsverv. Kanskje jeg er veldig gammeldags, men like vel! Hva gjør at flere politiske "toppfigurer" synes å mangle moralsk kompass! Ganske uavhengig av politisk parti!

Skumpf!! ( Og min erfaring nå i formiddag er at Ali kaffe IKKE kurerer gruff!! )

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.730
    Litt usikker på hvilken tråd dette passer best i, men valgte denne:

https://www.dagbladet.no/nyheter/a-...-trump-kommentere-russland-anklagene/70438240

Bemerk igjen, dere MSM-konspiratorikere, at dette i skrivende stund står helt øverst på siden med store og tydelige bokstaver.

Ellers er det å si, at dersom dette er såpass til overbeskyttende oppførsel overfor en kollega, bør saken helt håndteres av nøytrale aktører. En bukk og en havresekk i samme båt møter fort en liten tue som velter bekken etter vann, vet dere.

Disqutabel

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Den saken er åpenbar maktkamp der byråkratiet motsetter seg politiske føringer fra folkevalgte. Aller troligst er det regelrett misbruk av varslingsordningen. Varslene kom etter at byråkratiet flere ganger har truet med misbruk av varsel, og at Søgnen ikke vant frem i sitt syn, så gjorde støttespillerne hennes som de hadde truet med.

At benkeslitere i Venstre og Høyre roper, er til å forvente. Jeg skjønner egentlig ikke at de fronter denne saken. Lager de presedens så kan byråkratiet sabotere dem neste gang.

VI har ikke funnet noe hold i de påstandene som er der om trakassering, og andre ting. Kommuneadvokaten har ikke funnet noe som er brudd på lover og regler.

Derimot sier han at det kan ha vært høy temperatur på møtene.

- At det har vært høy temperatur, vanskelige samtaler og debatter, det er nok hevet over en hver tvil. Vi har gjort en grundig vurdering og jeg har full tillit til min byråd, sier han.
    Siste ord er neppe sagt, og med undersøkelsene unnagjort, kanskje vi kan få høre mer fra byråden?

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.266
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Giskes handlinger må ha selv stå for - det var ingen som lurte han til å gå over vegg-til-vegg-salaten. Men maktspill var det.

I forhold til hva som har vært bedrevet av maktspill i AP følr, så var ikke dette av de groveste eksemplene heller.

Johan-Kr

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Avslørte Giske? Oppførselen hans var så kjent at dette har vært harselert over i snart 15 år. Senest hørte jeg dette i noen av podcastene til Bård og Harald i Tazte Priv. Vi snakker da om 2004.

Men enig at i 2018 ble et godt kjent faktum sannsynligvis brukt i et maktspill.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    https://www.aftenposten.no/osloby/i...okning-i-barnehagene-i-budsjettavtalen-i-Oslo

Her har vi resultatet fra den røde fare / "kommunistene":

- nuller ut regjeringens prisøkning i barnehager.
    - utbytte i boligbygg stanses for å bruke på vedlikehold og kjernevirksomhet.
    - organisasjoner som juss-buss får nok midler til å fortsette driften.
    - rusomsorg styrkes.
    - bydelene får mer å rutte med.
    - skolene får mer utstyr og bygningmassen blir bedre egnet.

Ja, dere blå-blå-fans og femisvenske-paranoide må gjerne skremme oss med den røde fare. Dette er god politikk.

G

Gjestemedlem

Gjest
    https://www.aftenposten.no/osloby/i...okning-i-barnehagene-i-budsjettavtalen-i-Oslo

Her har vi resultatet fra den røde fare / "kommunistene":

- nuller ut regjeringens prisøkning i barnehager.
    Ja de har en plan om å drive dem mot konkursens rand om de kan slik at de kan "nasjonalisere" barnepleie. La alle barn bli statlige små klienter og forby vanlige mennesker å drive med barnepass.

- utbytte i boligbygg stanses for å bruke på vedlikehold og kjernevirksomhet.
    Ja... forby bedrifter å gå med overskudd slik at man kan knekke privat næringsliv en gang for alle og innføre proletarets diktatur.

- rusomsorg styrkes.
    F.eks. ved å kutte all støtte til Frelsesarmeens arbeid for rusavhengige. 4 millioner vil de stryke fra budgettet sitt, sikkert i håp om at medsammensvorne pamper i en eller annen kommunal avdeling skal gasse seg med restene.

Ja, dere blå-blå-fans og femisvenske-paranoide må gjerne skremme oss med den røde fare. Dette er god politikk.
    Det 20. århundre har vist med all mulig tydelighet at kommunisme og sosialisme kun fører til elendighet, fattigdom, massedrap og statlig bankerott. Det er ikke det spor mer sympatisk enn de andre grusomme anakroniske filosofiene fra forrige århundre.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Økte utgifter er alltid god politikk.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.593
    ………….

Det 20. århundre har vist med all mulig tydelighet at kommunisme og sosialisme kun fører til elendighet, fattigdom, massedrap og statlig bankerott. Det er ikke det spor mer sympatisk enn de andre grusomme anakroniske filosofiene fra forrige århundre.
    Er det noe du fant på nå? Hvis du kaller alle som ikke deler ditt syn femisvenskekommunistnaustgubbe så har du kanskje rett, men ved et litt mer edrulig syn på saken så ser man at du er langt ute på feil jorde.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Økte utgifter er alltid god politikk.
    De røde er hellig overbevist om at inntektene er ubegrenset så lenge man baserer seg på å stjele fra hverandre. 200% skatt er nok SVs og Røds idealnivå. Spise de rike, og putt alle med privat eiendom i fengsel siden de er undertrykkere og snyltere. Funket jo helt fint i Sovjet i 20-årene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    ………….

Er det noe du fant på nå? Hvis du kaller alle som ikke deler ditt syn femisvenskekommunistnaustgubbe så har du kanskje rett, men ved et litt mer edrulig syn på saken så ser man at du er langt ute på feil jorde.
    Jeg lever godt med ulikt syn på så mangt, men kommunisme er noe av det mest brutale, morderiske og groteske mennesker noensinne har kokt i hop. Stalin, Mao, Pol Pot og andre sosialistiske ledestjerner har tatt livet av flere hundre millioner mennesker. Det er en ideologi vi nå må forkaste en gang for alle. Selv Islamstatens grusomheter blir som et myggestikk i forhold til 20-30 millioner døde ukrainere som sultet i helt fordi "eiendom var tyveri" og private bønder skulle henrettes slik at landbruket ble offentlig.

Dagens røde fjols fornekter selvsagt sin historie, men de kan ikke fjerne den og hva deres ideologi ender i om de får makt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg er ikke noen sterk tilhenger av at religiøse organisasjoner skal drive rusomsorg, men Frelsesarmeen har lang og troverdig historie med å ta vare på de svakeste så litt pragmatisme får vi unne oss. De er faktisk ikke primært forkynnende når det kommer til dette området og har vært en god hjelp for ganske mange.

Men de rødgrønne vil kvele dem, de er jo ikke offentlig kontrollert, og stryker 4-millioner fra budsjettet til deres arbeid. Regjeringen er mer vennligsinnet og trår til med støtte uansett.

Helseminister Bent Høie (H) gir tre millioner kroner til Frelsesarmeens Jobben.
    I en vanskelig tid for rusavhengige og psykisk syke ved Frelsesarmeens Jobben i Oslo, kom helseminister Bent Høie (H) med en førjulspresang til brukerne av arbeidstiltaket i Gamlebyen.

https://www.vartoslo.no/helseminist...e-millioner-kroner-til-frelsesarmeens-jobben/

I denne saken har ikke de de grønnmalte sosialistene mye å vise til.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Beklager, AP/SV/Rødt, men her er dere ikke bare på jorde, det er på feil jorde!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.593
    ………….

Jeg lever godt med ulikt syn på så mangt, men kommunisme er noe av det mest brutale, morderiske og groteske mennesker noensinne har kokt i hop. Stalin, Mao, Pol Pot og andre sosialistiske ledestjerner har tatt livet av flere hundre millioner mennesker. Det er en ideologi vi nå må forkaste en gang for alle. Selv Islamstatens grusomheter blir som et myggestikk i forhold til 20-30 millioner døde ukrainere som sultet i helt fordi "eiendom var tyveri" og private bønder skulle henrettes slik at landbruket ble offentlig.

Dagens røde fjols fornekter selvsagt sin historie, men de kan ikke fjerne den og hva deres ideologi ender i om de får makt.
    Ser man litt realistisk på saken så er vel ikke Stalin, Mao, Pol Pot noen lysende eksempler på sosialistiske ledere, selv om høyresiden har lett for å tro det. De er vel snarere eksempler på at makt korrumperer til de grader. Du kan jo også se litt på andre ledere fra det 20 århundre som sto på "motsatt" side av de nevnte og se om saken er annerledes der.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ser man litt realistisk på saken så er vel ikke Stalin, Mao, Pol Pot noen lysende eksempler på sosialistiske ledere, selv om høyresiden har lett for å tro det. De er vel snarere eksempler på at makt korrumperer til de grader. Du kan jo også se litt på andre ledere fra det 20 århundre som sto på "motsatt" side av de nevnte og se om saken er annerledes der.
    Jeg er ikke uenig med det. I mine øyne er fascister/nazister like ille som sosialister/kommunister. Det underlige er dog at de aller fleste i dag unisont fordømmer de førstnevnte men at det aldri har blitt tatt et tilsvarende oppgjør med den andre fløyen. Skal man telle antall lik så leder de røde med ganske mange millioner.

S

Slubbert

Gjest
    ^ Det har nok å gjøre med at nazistene bedrev målrettet folkeutryddelse på industriell skala, noe som var sjelden kost også i kommunistland (Holodomor og Pol Pot sine utryddeler begynner dog å nærme seg samme liga). Hvis Hitler hadde 70 år på seg og ikke mellom fem og ti så kunne nok tallene sett annerledes ut. Og så har nazismen som ideologi et iboende element av folkeutryddelse i seg, noe sosialismen/kommunismen ikke har. Det var stort sett samfunnskollaps som tok livet av folk under sosialismen/kommunismen. Uten at det er noe å trakte etter da.

Pluss at nazistene invaderte Norge, det har også en del å si.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Trondheim

Jeg mener bestemt at jeg ikke er i noen av de gruppene du nevner. Imidlertid har jeg bodd i perioder i Tsjekkoslovakia under kommunistene (i perioden 1979 til 1989). Det var ingen dans på roser. Jeg husker jeg sto 45 minutter i kø for å kjøpe 1 kg poteter. Det var alt de hadde i den butikken. Så var det å stå i kø en time i en annen butikk for å få tak i noe annet. Øl og sprit var imidlertid svært lett tilgjengelig.
    Jeg tror jeg står over.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    ^ Det har nok å gjøre med at nazistene bedrev målrettet folkeutryddelse på industriell skala, noe som var sjelden kost også i kommunistland (Holodomor og Pol Pot sine utryddeler begynner dog å nærme seg samme liga). Hvis Hitler hadde 70 år på seg og ikke mellom fem og ti så kunne nok tallene sett annerledes ut. Og så har nazismen som ideologi et iboende element av folkeutryddelse i seg, noe sosialismen/kommunismen ikke har. Det var stort sett samfunnskollaps som tok livet av folk under sosialismen/kommunismen. Uten at det er noe å trakte etter da.

Mens russerne "bare" invaderte Polen, Baltikum og Finland, mens Stalin og Hitler var bestevenner. Finland klarte de ikke da, siden Stalin hadde fått de fleste offiserene henrettet, så det sto litt for dårlig til med den Røde Arne, noe som la grunnlaget for at Hitler trodde han kunne ta Russland like lett som andre land.

Og så på slutten av krigen tok de like godt de andre øst-europeiske landene også. Likevel er det mange nordmenn som fortsatt ser på russerne som de store frigjørerne, mens de egentlig var den andre store okkupasjonsmakten.

G

Gjestemedlem

Gjest
    ^ Det har nok å gjøre med at nazistene bedrev målrettet folkeutryddelse på industriell skala, noe som var sjelden kost også i kommunistland (Holodomor og Pol Pot sine utryddeler begynner dog å nærme seg samme liga). Hvis Hitler hadde 70 år på seg og ikke mellom fem og ti så kunne nok tallene sett annerledes ut.
    Jo det er nok en slik forskjell. En vilje til mord og mord som konsekvens av ideologien. Selv om sistnevnte har tatt livet av mange flere så inneholder det en caviat om at sosialistene ikke bedrev "egentlig" sosialisme og at kommunistene ikke drev med "ekte" kommunisme.... og at dagens bortforklarende forestillinger skat rette opp i alt dette.

Men om 100 millioner mennesker må dø som følge av vilje eller naturlig konsekvens av ideologien .. gjør ikke den store forskjellen for min del.

Og så har nazismen som ideologi et iboende element av folkeutryddelse i seg, noe sosialismen/kommunismen ikke har. Det var stort sett samfunnskollaps som tok livet av folk under sosialismen/kommunismen. Uten at det er noe å trakte etter da.

Pluss at nazistene invaderte Norge, det har også en del å si.[/QUOTE]

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Det største problemet var trangen til å samle all makt i en liten komiè, som naturligvis ikke klarte å motstå fristelsen til enorm personlig rikdom særlig lenge.

S

Slubbert

Gjest
    Det største problemet var trangen til å samle all makt i en liten komiè, som naturligvis ikke klarte å motstå fristelsen til enorm personlig rikdom særlig lenge.
    Ja, man bør ikke ha lest så veldig mye psykologi for å forstå at proletariatets diktatur aldri kommer til å oppløse seg selv slik Marx og Engels fabulerte om, men bare ende opp som et nytt undertrykkelsesapparat. Det sier seg på mange måter selv. Det er jo problemet med alle disse 1800-tallsideologiene hvis vi ser på dem i dag, de tar ikke hensyn til at mennesker er mennesker. Proletariatets diktatur vil aldri avvikle seg selv, folk som får etter behov vil aldri yte etter evne, og mennesker er ikke rasjonelle aktører i et marked når det kommer til livsnødvendigheter. Det synes ganske åpenbart i dag, men var nok ikke noe de fordums samfunnsfilosofer hadde tenkt så mye på.

Men jeg vil påstå at det iboende utryddelseselementet gjør nazismen som ideologi mer ondsinnet enn kommunisme/sosialisme. Selv om sistnevnte også har ført til enorme lidelser og alt annet enn de nirvana som ble forespeilt. Det meste av det der er hjemmehørende på historiens skraphaug, sammen med religionene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Men jeg vil påstå at det iboende utryddelseselementet gjør nazismen som ideologi mer ondsinnet enn kommunisme/sosialisme. Selv om sistnevnte også har ført til enorme lidelser og alt annet enn de nirvana som ble forespeilt. Det meste av det der er hjemmehørende på historiens skraphaug, sammen med religionene.
    Viljen til massedrap var nok litt svekket på begge sider etter krigen. Men både sosialismen og fascismen hadde sine glansdager da. Gitt valget tror jeg jeg heller ville levd under Franco og Salazar enn Hoxa og Ceaușescu tross alt. Men mindre man hede lagt seg ut med noen av regimene. Da blir det ett fett.

Det viktige er at vi i dag er villig til å forkaste både sosialismen og fascismen, disse ideologiene er like destruktive og undertrykkende.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Vi er nok villig til å forkaste fascismen, men den lever i beste velgående andre steder i verden, selv om den gjerne har en annen innpakning.
    Det er litt trist at stadig ferre ser verdien av demokratiet i vår del av verden også.

Hva sosialismen angår kan vi med fordel beholde det som er bra, og det er tross alt ganske mye.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.099
    Torget vurderinger
    0

Mens russerne "bare" invaderte Polen, Baltikum og Finland, mens Stalin og Hitler var bestevenner. Finland klarte de ikke da, siden Stalin hadde fått de fleste offiserene henrettet, så det sto litt for dårlig til med den Røde Arne, noe som la grunnlaget for at Hitler trodde han kunne ta Russland like lett som andre land.

Og så på slutten av krigen tok de like godt de andre øst-europeiske landene også. Likevel er det mange nordmenn som fortsatt ser på russerne som de store frigjørerne, mens de egentlig var den andre store okkupasjonsmakten.
    Når det gjelder Norge så trakk de seg ut slik at man nok ikke kan påstå at Sovjet var noen okkupasjonsmakt her i landet! Dette faktum samt at store deler av befolkningen i Øst Finnmark ville ha sultet i hjel om de ikke hadde fått mat fra Den Røde Arme er årsaken til at mange ser på Sovjet som befriere. Nygaardsvoldregjeringen som pr radio hadde oppfordret Finnmarks befolkning til å sabotere evakueringen hadde ikke noen plan for hvordan de skulle bringe mat til folket som ble igjen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Lite er mer naturlig enn at vår egen lokale historie får uforholdsmessig stor vekt når vi forstår historien. I vår verden var ikke russerne noen okkupasjonsmakt.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Rødt hindrer kommunen i å ta maks utbytte fra boligbygg slik at boligbygg har penger til å vedlikeholde sine bygninger. Reaksjonen her inne: Nå må vi passe oss for Stalins utrenskninger! Lar vi rødt få bestemme mer så står vi i potetkø!

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Stalin tok vel livet av 20 mill av sine egne mellom revolusjonen og WWII om jeg husker rett. Kanskje det var frem til han abdiserte. Litt schizofren eller noe kanskje?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Stalin tok vel livet av 20 mill av sine egne mellom revolusjonen og WWII om jeg husker rett. Kanskje det var frem til han abdiserte. Litt schizofren eller noe kanskje?
    Er du? Man må være passe følelsesmessig ustabil for å kunne dra linjen Rødt -> Stalin.

Hva synes du om denne?
    Høyre bestemmer seg for å senke skattetrykket og øke avgiftene for å endre fordelingsnøkkelen i samfunnet. reaksjon: Nå må dere huske Pinochet og hans drapsskvadroner!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er enkelt å bare avfeie erfaringene fra de som faktisk har prøvd å leve under denne fantastiske styreformen. Jeg var heldig nok til å kunne komme og dra som jeg ville (siden jeg er norsk og ikke tsjekkisk), og mine opphold var aldri lenger enn 4 mnd om gangen. Butikkene hadde aldri noen varer, men når det kom inn noe dannet det seg lange køer umiddelbart. Så man en kø, stilte man seg opp uten å vite hva de hadde - kanskje de hadde noe mat?
    Det var ikke noe idealsamfunn for å si det mildt.

Det er en del saker der man kan være enig i standpunktene til Rødt, men man må passe seg vel for å la de bli store.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Rødt har programfestet målet om en kommunistisk revolusjon så det er helt på sin plass å se hva alle de andre kommunistiske revolusjonene i forrige århundre første til. Det finnes ikke et eksempel på jordkloden at et kommunistisk styresett har ført til noe bra for sine innbygger. Kun undertrykking, massedrap, ufrihet, Gulag, fengslinger og et helvete på jord på tross av fromme intensjoner fra tilhengerne før de satte i gang det løpske toget.

Rødt er farlige. Kleptokrater som vil privat næringsliv til livs og som vil tvinge alle til å bli statseide, statskontrollerte og underkaste seg sitt totalitære regime. De er ikke hakket bedre enn alle sine kommunistiske frender. Stupide og uopplyste individer støtter dem, og mange bra folk også, men fy faen de vet ikke hva de holder på med. De er faen ikke hakket bedre enn Taliban eller nostalgiske gammelnazister. Om du har bilde på veggen av Che eller Mengele er det to sider av samme sak.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.593
    Ja, det er enkelt å bare avfeie erfaringene fra de som faktisk har prøvd å leve under denne fantastiske styreformen. Jeg var heldig nok til å kunne komme og dra som jeg ville (siden jeg er norsk og ikke tsjekkisk), og mine opphold var aldri lenger enn 4 mnd om gangen. Butikkene hadde aldri noen varer, men når det kom inn noe dannet det seg lange køer umiddelbart. Så man en kø, stilte man seg opp uten å vite hva de hadde - kanskje de hadde noe mat?

Det er en del saker der man kan være enig i standpunktene til Rødt, men man må passe seg vel for å la de bli store.
    Det er ingen som avfeier opplysningene om dårlige forhold i Øst-Europa frem til Sovjets fall. Uenigheten er om forholdene skyldes sosialisme eller ikke. Leser man seg litt opp på sosialistiske ideer så må man være relativt innesnødd dersom man mener forholdene representerer sosialisme, eller kommunisme for den saks skyld. Man må heller innse at for mye makt til for få mennesker ikke er bra, uansett farge på ideologien.

G

Gjestemedlem

Gjest

Det er ingen som avfeier opplysningene om dårlige forhold i Øst-Europa frem til Sovjets fall. Uenigheten er om forholdene skyldes sosialisme eller ikke. Leser man seg litt opp på sosialistiske ideer så må man være relativt innesnødd dersom man mener forholdene representerer sosialisme, eller kommunisme for den saks skyld. Man må heller innse at for mye makt til for få mennesker ikke er bra, uansett farge på ideologien.
    Det burde gi et lite hint at alle sosialistiske eksperimenter på kloden har ført til elendighet. Norge valgte bort sosialismen og kommunismen og valgte sosialdemokratiet i stedet. AP skal ha MYE ros for dette valget. Ikke perfekt men du verden så mye bedre enn de rødere alternativene. At folk fremdeles lefler med døde ideologier er uforståelig og historieløst.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.763
    Torget vurderinger
    1
    Snakket med en russer som hadde opplevd Stalintiden. Han sa at folk i vest, dersom de hadde hatt valget, ville valgt å leve under kommunisme framfor nazisme. Sjøl ville han foretrukket Nazisme. I sistnevnte visste du om du var i faresonen, og kunne f.eks flykte. Under Stralin var det hele helt vilkårlig - ingen var trygg.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ja gi oss den gode gamle tiden tilbake Larsson....

Disse erfaringsytringene fra DDR ligger vel litt for høyt for deg men uansett... de oppsto "for a reason"...

Gespräch in einem Fleischerladen:
    "Haben Sie Kalbfleisch?"
    "Haben wir nicht..."
    "Haben Sie Schweinefleisch?"
    "Haben wir nicht..."
    "Haben Sie Wurst?"
    "Haben wir auch nicht..."
    "Verdammt nochmal, was haben Sie denn überhaupt?!"
    "Bis 18.30 Uhr geöffnet..."
    Witze über die DDR

Hamburg - Wie finden Sie den? "Zwei Stecknadeln unterhalten sich auf der Straße über Politik. 'Psst', sagt die eine zur anderen, 'hinter uns geht eine Sicherheitsnadel.'" Oder besser der? Ossi zu Wessi: "Du, wir sind ein Volk." - Wessi zu Ossi: "Wir auch."
    https://www.focus.de/kultur/buecher...ueber-die-ddr-heimlich-lachte_id_4954471.html

What would happen if the desert became a socialist country? — Nothing for a while… then the sand becomes scarce.
    How can you use a banana as a compass? — Place a banana on the Berlin Wall. The bitten end would point East.
    A citizen orders a Trabant car. The salesman tells him to come back to pick it up in nine years. The customer asks: "Shall I come back in the morning or in the evening then?" — "You're joking, aren't you?" — "No, not at all. It's just that I need to know whether the plumber can come at 3pm or not."
    En enklere en for deg da... : https://en.wikipedia.org/wiki/East_Germany_jokes

"Was ist der Unterschied zwischen Sozialismus und Orgasmus? Im Sozialismus stöhnt man länger" – Witze und Humor in der DDR. ANNA CORVES
    https://www.tagesspiegel.de/weltspi...die-zarte-pflanze-der-zersetzung/1629236.html

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.763
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er jo også mulig at Hitler var en dårlig nazist...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn