Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Tja vet ikke jeg, å dra privatlivet sitt med seg på jobben er vel ikke akkurat noe sjakktrekk. Poenget var uansett at det ikke bare handlet om telefonen som brekke later til å tro
    Helt enig, men så er da også Sandberg en tosk! Men Jonas G. Støre er likevel en falsk faen! Hadde han lagt seg flat og sagt at han også hadde vært dum i så måte (telefonsaken) skulle jeg fått mye mer respekt for ham!

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Tja vet ikke jeg, å dra privatlivet sitt med seg på jobben er vel ikke akkurat noe sjakktrekk. Poenget var uansett at det ikke bare handlet om telefonen som brekke later til å tro
    Helt enig, men så er da også Sandberg en tosk! Men Jonas G. Støre er likevel en falsk faen! Hadde han lagt seg flat og sagt at han også hadde vært dum i så måte (telefonsaken) skulle jeg fått mye mer respekt for ham!
    Det burde Støre ha gjort. Men er nå likevel en ikke uvesentlig forskjell å ta med seg jobbtelefon på jobbtur til Russland og ta med jobbtelefonen på en ikke varslet privatreise til Iran. Hovedgrunnen til at det er varslingsplikt for slike reiser er nettopp for at rutiner skal kunne følges, og ikke minst gi våre Sir Humphreys og Bernards anledning til å skjerme sine politiske ledere fra egen toskeskap.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.769
    Det verste utgifts- og forbudspartiet forsvinner snart
    KrF får katastrofemåling samtidig som partiet vingler i retningsvalget. Stadig mer tyder på at KrFs tid som stortingsparti med makt snart er over.

https://www.nettavisen.no/meninger/...rbudspartiet-forsvinner-snart/3423541036.html
    Og det skal bli godt.
    Det tviler jeg på.
    KrF har tross alt holdt på en gjeng med folk som ønsker å blande politikk og overtro, men samtidig moderert dem ganske så kraftig. I dagens klima, er jeg redd vi kommer til å få en betydelig mer radikal erstatter for denne moderate gjengen med eventyrfortellere.

Disqutabel

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.769
    Sosialisme i et nøtteskall.
    Det vil jo alltid være et spørsmål om man skal le overbærende, eller gråte sine modige tårer.
    Illustrasjonen inneholder tross alt i seg selv flere grove feil om hva fordelingspolitikk handler om. Men slike smålige hensyn tas ikke lengre av de som har mistet synet på et og et halvt øye.

Disqutabel

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    KrF får katastrofemåling samtidig som partiet vingler i retningsvalget. Stadig mer tyder på at KrFs tid som stortingsparti med makt snart er over.

https://www.nettavisen.no/meninger/...rbudspartiet-forsvinner-snart/3423541036.html
    Og det skal bli godt.
    Det tviler jeg på.
    KrF har tross alt holdt på en gjeng med folk som ønsker å blande politikk og overtro, men samtidig moderert dem ganske så kraftig. I dagens klima, er jeg redd vi kommer til å få en betydelig mer radikal erstatter for denne moderate gjengen med eventyrfortellere.

Disqutabel
    En radikal erstatter vil ikke få mer enn en prosent eller to, de moderate vil gå til alle de andre partiene. Trur eg.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det moderate KrF (=Hareide) kan jeg leve godt med, det er mørkemennene som må marginaliseres. Noe de for så vidt er godt i gang med.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Jeg har ikke en gang fått med deg at KrF var blitt rødgrønn.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det moderate KrF (=Hareide) kan jeg leve godt med, det er mørkemennene som må marginaliseres. Noe de for så vidt er godt i gang med.
    Når kleptokrati, ødsling og forbudsiver er det eneste de sitter igjen med så finnes det jo allerede gode alternativer på venstresiden. Det er jo bare for folk å stemme SV og Rødt så er alt dette mer enn godt nok dekket. At mannslingen som nå styrer partiet sikter mot avgrunnen får meg ikke til å gråte i alle fall. Tar han de 30 sølvpenger og tar partiet til den sosialistiske blokken så er det god natt for evig tid for Krf. De vil ikke bli savnet.

Kommer det noe annet i ettertid. Mulig. Kanskje De Kristne, eller kanskje bare de overtroiske finner seg til rette i andre partier og forsøker å påvirke fra innsiden.

Det er vel strengt tatt ikke lenger behov for et parti basert på overtro og trolldom.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0

Og det skal bli godt.
    Det tviler jeg på.

Disqutabel
    Det må jo være lov å håpe på at de sprer seg på så mange ulike religiøse partier at de gjør seg selv og sine stemmer uvesentlige! Det er plass til flere "religiøse frelsere" i sekkeposten "Andre"!

Hvis Hareide går til Jonas vil nok grunnfjellet på vestlandet gå til De Kristne, og de er fortsatt ganske så uten relevans for norsk politikk! Alt til venstre for sentrum av AP er "Antikrist" for flertallet av ihuga KrF velgere tror jeg. Så KrF velgerne, eller snart "velgeren", vil antagligvis miste all politisk innflytelse i nær framtid!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Et Norge uten Krf er et bedre Norge, så la puslingen søke mot det røde så blir det oppfylt.

6

65finger

Gjest
    Du hadde total forakt for FRP for ca 5 år siden. Nå er de i varmen hos deg. Fint om KRF blir mindre forøvrig. Så selv om du har tatt FRP inn i varmen så blir det ikke noe gravøl for gamle Dephen

G

Gjestemedlem

Gjest
    Du hadde total forakt for FRP for ca 5 år siden. Nå er de i varmen hos deg. Fint om KRF blir mindre forøvrig. Så selv om du har tatt FRP inn i varmen så blir det ikke noe gravøl for gamle Dephen
    Ja jeg hadde det. Men eter litt erfaring, livsvisdom og desillusjonering. Samt måten verden har utviklet seg på har nok endret mine perspektiver og synspunkter noe. Jeg stemmer ikke Frp i dag heller men de er vel mye bedre enn kommunisttrioene Rødt/Sv/MDG... det er svenskhet på et samlebånd.

Min ideelle regjering er faktisk AP, Høyre og Venstre i et vakkert samarbeid.

Forøvrig finner jeg litt humor i dette forsøket på å avkolonisere Deph, som dette er nok et eksempel på. Å det var så mye bedre i gamledager da man var enige og fellesnaive.

Sorry folks, jeg er her fremdeles enten dere liker det eller ikke.

mvh

NeoDeph

6

65finger

Gjest
    Ja jeg hadde det. Men eter litt erfaring, livsvisdom og desillusjonering. Samt måten verden har utviklet seg på har nok endret mine perspektiver og synspunkter noe. Jeg stemmer ikke Frp i dag heller men de er vel mye bedre enn kommunisttrioene Rødt/Sv/MDG... det er svenskhet på et samlebånd.

Min ideelle regjering er faktisk AP, Høyre og Venstre i et vakkert samarbeid.

Forøvrig finner jeg litt humor i dette forsøket på å avkolonisere Deph, som dette er nok et eksempel på. Å det var så mye bedre i gamledager da man var enige og fellesnaive.

Sorry folks, jeg er her fremdeles enten dere liker det eller ikke.

mvh

NeoDeph
    Hei hei! enig i gamle dager. Den var drøy. Det var spennende å se hvilket standpunkt du falt ned på i gamle dager. Det har blitt mere gjespete med tiden. Du er fortsatt leseverdig

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hei hei! enig i gamle dager. Den var drøy. Det var spennende å se hvilket standpunkt du falt ned på i gamle dager. Det har blitt mere gjespete med tiden. Du er fortsatt leseverdig
    Jeg vet mer nå enn i gamledager, så uspennende forutsigbarhet er vel noe jeg må leve ved i alderdommen. Gjesp og sov, jeg skal synge vuggesang om du er engstelig.

Akkurat nå er det litt snøballkrig men det roer seg nok om litt.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Lurer på hva Støre tenker på mht å ha krf i et regjeringsgrunnlag når han ser hareides puppet on a string - uten strings men uforutsigbare hopp og sprett i ingenmannsland?

S må jo lokke med guddommelig bra agn om han skal holde sprellemannen i tømme...

Om det skulle bli en slik rød-grønn graut igjen er det vel overveiende sannsynlig at den skuta havarerer rimelig kjapt med Televimsens ene klamme hand på rattet.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Stakkars Hareide, sutrer for at Erna valgte Siv foran ham, selv om Erna hele tiden har sagt at hun vil ha med begge, og nå vil han til Jens, men Audun skal ikke få være med der. Makan!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Han skal i det minste ha for å ta Jesus dit han hører hjemme i følge myter og sagn.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.402
    Torget vurderinger
    4
    Så, når Ap & KrF slår sine slanter sammen må det vel være fordi de kan stille et bedre regjeringsalternativ ? Og da blir det vel til at de finner en sak å felle de blåblå på utpå høsten en gang.
    Det viktigste argumentet til Hareide synes å være å få FrP ut av regjeringskontorene.
    Lurer bare på om han er mer komfortabel med å dele bord med sleskeGiske. For han kommer garantert til å være en del av den regjeringskabalen. Sannsynligvis som finansminister eller kommunalminister. Eller kanskje det da blir fylkesminister i stedet ? Eller hvorfor ikke gå rett på innenriksminister ?
    Innenriksminister Giske, - da tenker jeg Knut Arild er fornøyd med å ha satt den moralske standarden.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.585
    Torget vurderinger
    2
    Kommunal/Administrasjon fungerer som en norsk innenriksminister.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    1
    Interessant at Hareide, etter å ha vært ‘tåkefyrste’ helt siden valget, velger å lande på rødgrønt samarbeid og såpass krystallklart også. Dette handler delvis om politikk og dels personkjemi. Hareide har fått mer enn nok av fornærmelsene fra FrP generelt og Listhaug spesielt.

Men jeg tror ikke han får med partiet over. KrF er et sentrumsparti kun i navnet, i den forstand at det kan samarbeide til begge sider. Det er i såfall kun fra sak til sak i Stortinget. Og legg merke til Vedums halvlunkne tilnærming. Han sliter med å kjenne igjen KrF som har stemt blått i en rekke saker i det siste. KrF var et relativt bredt folkeparti under pragmatikeren Bondevik. De hentet velgere fra begge sider og førte en utpreget sentrumsbasert, pragmatisk politikk. Nå er det snart bare grunnfjellet igjen, kristenkonservative på sør- og vestland. Disse, nestlederne og KrFU kommer til å holde partiet over på blå side (som reelt er der de er nå) og Hareide høgger i stein denne gangen. Han kommer til å gå. Det er overraskende mange i KrF som ikke ser regjeringsdeltakelse sammen med FrP som noe særlig stort problem. Det er mulig at den amerikanske kristenkonservatismen på ytterste høyre fløy finner felles grobunn både i KrF og FrP. I såfall melder Hareide pass med lett hjerte. Der vil ikke han ha partiet, da går han heller av. Og nå er det altså på tide å få dette opp og avgjort. Går KrF til høyre går Hareide ut døra med relativt lett hjerte.

Ingen grunn til å planlegge noe rødgrønt alternativ med KrF på laget. Tror jeg.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.186
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kler ikke Hareide å ikke snakke sant. Han påstår i boken sin at Høyre har beveget seg i liberalistisk retning. Jeg har vanskelig for å se at det kan stemme. Erna er en traust pragmatiker, og jeg ser ingen markerte liberalister rundt henne. Selv FrP har fått mer avrundede hjørner etterhvert som de verste rabuilstene skyves ut i mørket. Han sier også at "Erna valgte FrP i stedet for oss". Det er også mildt sagt en fordreining. Det er ingen hemmelighet at det står en åpen dør for KrF i Regjeringen, men det er de selv som har bundet seg til masten ved bombastiske erklæringer om ikke å sitte i regjering med FrP. Det koker ned til at Erna ikke lot KrF få diktere hvilke andre partier enn dem selv som skulle inngå i regjeringen. Og nå prøver han igjen å diktere at et eventuelt samarbeid med Ap ikke kan inkludere SV.

Jeg kjenner lukten av desperasjon og sperregrense helt hit.

Jeg tror heller ikke Hareide får med seg partiet sitt på dette: https://www.dagbladet.no/nyheter/til-hoyre-sier-86-prosent-av-krfs-velgere/70267382

G

Gjestemedlem

Gjest
    Skal Krf overleve som parti må de gi Hareide sparken og bli med i regjeringen i stedet. De myke mannen har vært en katastrofe for partiet. Selv ser jeg helst at de havner under alle sperregrenser for evig tid, men akkurat nå er de i vippeposisjon og har dermed mye mer makt enn de fortjener eller folket har tildelt dem. Et uheldig resultat av tekniske valglover.

Men Krf har hatt gode ledere tidligere.

Haugland gjorde partiet bredt og folkelig i sin tid.
    Bondevik var seriøs og troverdig, en mann jeg fremdels har respekt for på tross av politisk uenighet i mange saker.
    Høybråten var også en mann kan kunne ha respekt for. Konservativ og streng, men med ryggrad. Han har reddet mange liv og spart staten for store utgifter med røykeloven. Den er hans fortjeneste.

Hareide er en ynkelig tufs og en feminin pusling. Symbol på hvor veikt og svikefullt et parti kan bli. Han er nok født i feil kropp og skulle nok heller ønske hen var et sosialistisk pikebarn med svensk pass.

Tatt på kornet her:

Sist redigert av en moderator:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Den ynkelige svikefulle femitassen kan jo ikke overleve dette:

Over 70 prosent av norske velgere som har en mening om spørsmålet, sier at KrF tilhører høyresiden i norsk politikk, ifølge en ny TV 2-måling.
    Kun litt over 29 prosent av dem med en mening om spørsmålet svarer at partiet tilhører venstresiden, viser utspørringen Kantar TNS har gjort på vegne av TV 2.

KrF-velgerne er enda tydeligere. Hele 86,7 prosent av dem som har en mening, sier at partiet hører hjemme på høyresiden, mens kun 13,3 prosent mener partiet tilhører venstresiden.

https://www.nettavisen.no/nyheter/i...-krf-hrer-hjemme-pa-hyresiden/3423541794.html

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    De siste 5-10 årene har AP beveget seg til til Høyre light og Høyre har beveget seg til FrP light. KrF befinner seg stille i sentrum.

Hareide gjør nå Erna klokelig klar over at hun ikke kan ta KrF for gitt, slik hun gjorde i hele forrige perioden.
    Hareide har ryggrad, noe han viste da han kom til å kaste Listhaug. Han har integritet og da svir det fælt å gå i regjering med FrP. Og det ble ikke lettere da FrP ga Listhaug ny posisjon.

Stemmegrunnlaget som KrF kan høste av hvis de tar en Venstre og går inn i regjering med FrP er i grunn bedehusmiljøene. Det blir KrF bare mindre av. Gå inn i regjering med FrP og KrF faller under sperregrensen. Noe som burde bekymre deffegutten for Erna får ikke flertall uten KrF.
    En regjering bestående av AP + SP + KrF som vekselsvis får støtte av SV og Høyre i Stortinget har større velgerpotensiale for KrF. KrF ønsker koalisjonen H + SP og KRF, som ikke Høyre går med på, og da er AP en grei erstatning. Høyre har skiftet ut klærne sine til FrP-klær og AP har gått på bruktbutikken og plukket opp en rekke av Høyre-klærne.

C

cruiser

Gjest
    Man har også etterhvert fått en ganske stor muslimsk velgermasse som antakelig godt kunne tenkt seg å stemme KrF, spesielt hvis de samarbeider til venstre

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.402
    Torget vurderinger
    4
    Man har også etterhvert fått en ganske stor muslimsk velgermasse som antakelig godt kunne tenkt seg å stemme KrF, spesielt hvis de samarbeider til venstre
    BLASFEMI-LOV: Norsk-pakistanske Qasim Ali vil forby Muhammed- karikaturer. Han tror det vil hindre radikalisering.

Han setter sin lit til KrF, som var det eneste partiet som ville beholde blasfemiparagrafen i straffeloven da den ble stemt ut i 2009. Han håper også på støtte fra Jonas Gahr Støre (Ap), som under karikaturstriden i 2006 snakket om dialog og ytringsansvar.

C

cruiser

Gjest
    Det er vel også endel rundt verdi og familiepolitikken til KrF som vil tiltale den velgergruppen.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er mykje bra med KrF. Men store deler av veljarmassen er ganske så tett på Høgre. Hareide har vel hatt ein av dei vanskelegaste jobbane innan dagens politikk. Det er svært viktig å definere KrF sine verdiar, no når FrP er ein eventuell samarbeidspartnar. Eg tykkjer han er svært flink til dette.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn