I dag har jeg fått mange henvendelser fra folk som er oppgitt fordi de skal bli tvunget til å sykle til Maxbo på Sinsen for å kjøpe byggematerialer. Det er visstnok noe vi i byrådet vil tvinge dem til. Det er jo merkelig, for jeg sitter i byrådet med ansvar på dette feltet, og dette var nytt for meg. Så hvor kommer disse påstandene fra? Jo, det viser seg at mediene ukritisk har gjort en fjær til fem høns!
Utgangspunktet for saken er at Maxbo Sinsen har foreslått en omregulering av tomten sin, og fått planen avvist av Plan- og bygningsetaten. Saken er ennå ikke politisk behandlet. Etatens begrunnelse for avslaget er blant annet at Statens Vegvesen og Bane Nor (som er underlagt Regjeringen), har innsigelser. Vegvesenet mener det ikke er trafikksikkert med så mye parkering og trafikk i området, og Bane Nor mener planen ligger for tett på jernbanelinja.
I tillegg påpeker Plan- og bygningsetaten at planen strider mot kommuneplanen, og er i strid med føringene i midlertidig parkeringsnorm. Men etaten har ikke kommet med noen vurdering av hva som er riktig nivå av parkeringsplasser på Maxbo, annet enn at «en større andel av transporten til varehuset burde tas ved gange, kollektiv og sykkel». Det synes jeg naturligvis er en god ambisjon. For mange av oss i Oslo er det deilig å kunne klare seg uten bil. Vi kan for eksempel benytte oss av Maxbos utmerkede tilbud for hjemkjøring av varer om vi trenger det.
Men dette betyr ikke at byrådet planlegger at alle skal sykle for å skaffe byggematerialer, eller at Maxbo Sinsen må erstatte flesteparten av bilparkeringsplassene sine med sykkelparkering. Saken er rett og slett at Maxbo har foreslått en reguleringsplan med en for trafikkfarlig løsning for trafikk og parkering, noe samferdselsministerens folk ikke vil være med på. Dette har etaten tatt på alvor.
Etter slagordet «aldri sjekk en god historie» har bransjemagasinet Estate nyheter, og deretter NTB, klart å skape en klikkvennlig røverhistorie om at MDG vil tvinge snekkere til å frakte byggematerialer på baksetet på sykkelen sin. Det er jo en engasjerende og provoserende fortelling. Den eneste haken er at den er feil. Om en overskrift virker for sprø til å være sann, så er den ofte det.