Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Slubbert

Gjest
    Det påfallende her er jo at Pollestad/SP angriper de som er ambassadørene for norske råvarer og norsk kokkekunst. Egon er ikke noen ambassadør for norske mattradisjoner, slik Kjell som ble nr. 895 på Birken ikke er noen ambassadør for norsk skisport. De som er ambassadører er de som skiller seg ut, de som representerer det ypperste, eliten om du vil. Og Michelinstjernene er gullstandarden disse vurderes etter, slik OL-medaljer er gullstandarden som skiløpere vurderes etter. Det skal jo bli morsomt å se om noen tar den videre og også angriper Tingvollost og Fanaost, fordi de ikke lager vanlig gulost som "folk flest" bruker i matpakka.

Dette utspillet var nok alt annet enn tilfeldig; det lades opp til valgkamp og SP skal konkurrere med FrP om å kapre de anti-elitistiske, anti-globalistiske, anti-urbane og anti-vitenskapelige (som i stor grad er det samme velgergrunnlaget). Men gjennom å angripe ambassadørene for norsk kokkekunst tror jeg nok de scoret et aldri så lite selvmål her, gitt. Når norske restauranter får Michelinstjerner er det sammenliknbart med at norske idrettsutøvere får OL- og VM-medaljer; det er noe som alle kan ta del i og glede seg over. Uavhengig av om de kommer til å spise der eller ei.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.016
    Sted
    Trondheim
    Nei, man reiser ikke til Norge bare for matens skyld, men at det er en medvirkende faktor skal du ikke se bort fra. Et lite land med så få innbyggere som faktisk har 11 restauranter med Michelin-stjerner. Det er faktisk ganske enormt. Når man i tillegg får positiv omtale i matblader og store aviser verden over der det legges vekt på maten tror jeg faktisk det trekker mange til Norge.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.016
    Sted
    Trondheim
    Det er et albueskjell som ligger oppå en stein.
    albuskjell, uten e :)
    som egentlig er en snegle, men smaker fortreffelig (uten kortreist gråstein og grus)

:)

Ideen med presentasjonen her er sikkert at det er i slike omgivelser (sandbunn og småstein) at albuskjellene finnes i naturen (vil jeg tro).

C

cruiser

Gjest
    Morsomt alt dette gnålet om størrelsen på porsjonene, har aldri gått fra en slik restaurant uten å være mett. Men det er klart, har man aldri vært der å ser bilde av 1 av 24 retter ser det nok stusselig ut. Men det er igjen bare 1 av 24.

S

Slubbert

Gjest
    Et lite land med så få innbyggere som faktisk har 11 restauranter med Michelin-stjerner. Det er faktisk ganske enormt.
    Vel, vi blir jo grusa av Danmark og Sverige med sine 26 og 18 stjernerestauranter, respektivt. Spesielt Danmark som har omtrent like mange innbyggere som oss og langt mindre tilgang til egne råvarer. Bare København har mange flere stjernerestauranter enn hele Norge.

Men det har jo skjedd mye de siste fem-seks årene, og spesielt i Trondheim som du nevner. Og det vil nok også ha mye å si for reiselivet i denne sivilisasjonens utpost i nord.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.741
    Larson har åpenbart ikke fått med seg at det nye nordiske kjøkken er noe av det mer spennende og omtalte som har skjedd innen mat de siste årene. Ei heller at folk jobber på toppstedene, lærer faget og så starter noe for seg selv. Nivået på restauranter i Norge er veldig, veldig høyt og veldig mange flere hadde hatt en stjerne eller to om de hadde ligger i Frankrike. Der ligger lista for en stjerne mye lavere, det er i alle fall mitt noe anekdotiske inntrykk.

De beste får bestillinger fra hele verden, det er jo en del som samler på trestjernee. De fleste er også fulle konstant og man må bestille i ganske god tid for å få spise der. Og nei, det er ikke dyrt sammenlignet med hva man får. Å spise svært godt i Norge er fort billigere enn i utlandet, spesielt om man tar det litt piano med alkoholen til. Det er billigere enn å røyke eller å snuse, og det har jo folk råd til.

Men i Larsons dystopiske verden er det ingen plass til slikt. Men ferdigkokt ris på butikken må man ha. Noen stakkar kunne jo slite med å koke selv.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke at dette er noe å krangle om.
    Om man ikke ser storheten i dette, så slipper man jo å irritere seg over at man må bestille et halvår i forveien. Det er jo ikke slik at man tvinges til å spise på disse stedene.

Om jeg vil dra på Egon eller fyre opp en grandis hjemme, så gjør jeg det. Ingen Michelinstjerneresturant kommer til å stå i veien for at jeg får oppfylt dette ønsket.

6

65finger

Gjest
    Dette er jo bare nok en episode hvor Larson snakker ned vanlige arbeidsfolk. Som en uttalt forsvarer av arbeidsfolk er det interesant hvordan Larson fremstiller disse. Noen stakkarslige fattiglapper som ikke har råd, tid eller ressurser til noe som helst.
    Folk flest jeg har snakket med har gjerne michelin-stjerne-restaurant på sin "bucket list". Noe de skal oppleve i løpet av livet sitt.

Michelin er elite. Prøv ikke å påstå noe annet. Vanlige folk ser jo opp til snobbene og ønsker de var del i det gode livet også. Så de sparer og tar seg en tur.

For all del, kjør på og angrip meg, fordi jeg tør å påpeke at SP-fyren faktisk er spot on i deler av sin analyse.

Det er ikke Pollestads feil at andre blir krenkekåte og tillegger han meninger han alldeles ikke hadde.

Dette kan sammenliknes med at Johaug vinner ski-VM og nå skal hele Norge bli rent ned av turister. Vi vet alle at det ikke stemmer.
    Usedvanlig dårlig sammenligning (johaug) de fleste velbevarte drar ikke til Norge for å treffe Johaug... til orientering består norge i hovedsak av mennesker som har råd til en slik middag
    "Tenk hva dette betyr for Norge som matdestinasjon," blir det hevdet. Norge som matdestinasjon står like sterkt som England. Folk reiser verken til Norge eller England for maten sin skyld, om du da ikke er matnerd.
    det er faktisk en del som reiser rundt pga mat, også til norge. Tror dog ikke at det betyr all verdenn

S

Slubbert

Gjest
    Jeg tror de faktisk har bommet denne gangen. For som sagt, når norske restauranter vinner Michelinstjerner er det litt som når norske idrettsutøvere tar OL-medaljer; det er noe alle gleder seg over uavhengig av om de har til hensikt å spise der eller ei. SP dyrker som FrP det nasjonalistiske, og at norske restauranter vinner Michelinstjerner fremmer nasjonal stolthet. Så nei, jeg tror faktisk PR-folkene gjorde en real brøler her.

C

cruiser

Gjest
    Håper du har rett, men jeg er redd for at skaper den gjenklangen man ser hos Larsson

S

Slubbert

Gjest
    Jeg kjenner da noen Freppere/Seppere, og de synes det er stas når norske restauranter får utmerkelser selv om de personlig foretrekker baconpølsa på Circle-K med klar margin. Larson er ikke noen Frepper/Sepper, han er en dystopisk halvnihilist som mener at alle skal defineres på grunnlag av sine utilstrekkeligheter. Bjørneboe renner meg i hu, selv om han var en del skarpere med pennen. Det må være trist når verden er så mørk.

S

Slubbert

Gjest
    Det er trist å se at tråd etter tråd forsøples med å rakke ned på Larson fremfor å diskutere hans meninger. Lavmål.
    Som om du ikke har skrevet hundrevis av oneliner-innlegg hvor du ikke gjør noe annet enn å rakke ned på Gjestemedlem. Bjelken i eget øye osv.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Skjønner ikke at dette er noe å krangle om.
    Jeg koser meg mest over brøleren til Senterpartiets PR-avdeling. De burde vite bedre enn å angripe ambassadørene for norsk mat.;)
    Han klagde egentlig over NTBs overdrevne bruk av push-nyheter.

Og så tok krenketåka over. Tenk at noen våget å si noe som minnet om kritikk av vår nasjonalonani!

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Men hvorfor i himmelens navn skulle dette være noe å kritisere?
    Glem ikke, at han i tillegg til å representere bondepartiet også er leder av næringskomiteen på Stortinget.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.112
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Norsk matkultur varierer voldsomt, fra det storslagne til det regelrett tragiske. Det største problemet i restaurantbransjen er alle "wanna-be" gourmetrestauranter, hvor du etter å ha fortært en høyst middelmådig treretters, nærmest føler at du ma en tur innom nærmeste pølsebod på hjemturen..........

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.330
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tja - hva skal en si...

Jeg har vært og spist hos Paul Bocuse, på restauranten i Lyon. Menyen jeg fikk servert var alt annet enn pinsett-mat.

Jeg var så stappmett etterpå, at det var bare å glemme å ta en tur på byen etterpå.

Johan-Kr

S

Slubbert

Gjest
    Jeg formelig rulla ut fra Maaemo etter at vi hadde vært der på min fars 75-årsdag (måltidet var presangen, for øvrig). Rettene var små, men når det er 25 av dem blir man ganske stappa til slutt allikevel, og neste gang jeg spiste var utpå ettermiddagen dagen etter. Nå skal det dog tilføyes at jeg generelt er relativt småspist, men det er ikke mange ganger jeg har vært så sprengmett.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hva skal man si? Står man ikke i fare for å bli kalt elite på noe område, så tipper jeg man lever et liv uten lidenskap.

C

cruiser

Gjest
    Tja - hva skal en si...

Jeg har vært og spist hos Paul Bocuse, på restauranten i Lyon. Menyen jeg fikk servert var alt annet enn pinsett-mat.

Jeg var så stappmett etterpå, at det var bare å glemme å ta en tur på byen etterpå.

Johan-Kr
    Enig, michelin mat er alt fra et høl i veggen i Bangkok og Singapore til ekstremt tung og feit mat i frankrike.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.016
    Sted
    Trondheim
    Bocuse er vel kjent for å bruke veldig mye smør og fløte, så det er definitivt ikke slankemat. Min datter spiste forøvrig på Credo for et par uker siden. 24 retter. Hun var definitivt ikke sulten etterpå!

vrøvl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    Tja - hva skal en si...

Johan-Kr
    Haha, jeg har også spist der, og hadde samme opplevelse som deg. Har aldri vært så mett i mitt liv!

Dette med pinsettene er nok en myte som lever blant senterpartister og andre ukultiverte folk som ikke har peiling. Hvor ofte skjer det at man får for lite mat på en topprestaurant? Min erfaring er, ca aldri.

Tipper jeg har spist på ca 20 forskjellige restauranter med Michelin-stjerne(r) de siste 10 årene. Jeg har aldri vært rik, men 1-2 ganger i året har mange råd til. Det er opplevelser som beriker livet.

Synd for Geir Pollestad at han går glipp av dette i livet sitt.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.142
    Torget vurderinger
    0
    For noen år siden spiste jeg på Eik i Oslo. Det var vel en 10-12 retter og "smaksrensere" mellom hver rett. Nytt glass men ny vin til hver rett.

Det var en oppleve selv uten stjerne!

Det eneste negative var klientellet som snakket med utestemme! Men duverden for en gastronomisk opplevelse.

C

cruiser

Gjest
    Da var det nok ikke på Eik. Selvom Eik også har vært ganske bra og hadde i mange år bib gourmand. Grunn til at de kunne komme seg under grensa for en bib var at de kunne hadde en set meny på 5 retter(eller mindre) og lite til ingen a la carte. Nå har de miste sin bib fordi 3 rettern koster mer enn 40 euro. 5 rettern til 6-700 spenn er fortsatt en no brainer. Det er jo bare å prøve å prøve å plukke ut bare ett par retter med halvfabrikata på Egon for samme prisen.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.061
    Torget vurderinger
    1
    For noen år siden spiste jeg på Eik i Oslo. Det var vel en 10-12 retter og "smaksrensere" mellom hver rett. Nytt glass men ny vin til hver rett.

Det var en oppleve selv uten stjerne!

Det eneste negative var klientellet som snakket med utestemme! Men duverden for en gastronomisk opplevelse.
    Må si det er ikke så verst at du husker kvelden, 10-12 glass vin, man blir vel herdet av å vokse opp så nære Russland :cool:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.142
    Torget vurderinger
    0
    Nå var det små retter og små glass, eller rettere lite i glassene. Mange år siden, veldig mange år siden.

Men da jeg var der i AKAN sammenheng var jeg meget forsiktig med hvor mye jeg drakk!

Var deltager på et seminar i regi av et statlig statlig foretak innefor forskning og ble invitert til middag med to amerikanske foredragsholdere ( professorer )

og eksperter på alkoholmisbruk!!

Invitasjonen kom mest sansynlig fordi jeg snakket engelsk flytende.

Men det skal sies at de på Eik kunne det med å finne vin som passet til rettene.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Så alkoholen 'fløt' i en middag i AKAN sammenheng altså.............. Interessant.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.142
    Torget vurderinger
    0
    Så alkoholen 'fløt' i en middag i AKAN sammenheng altså.............. Interessant.
    Å ja. Du vet at de som deltok var "de andre" ikke de som har problemer med stoffet!

Man merker ofte i slike sammenhenger en smule "ovenfra og ned" holdning i visse miljøer knyttet til deisse problemstillingene.

De mest fornuftige på mange måter er de foredragsholdere som begynner med: "Mitt navn er NN og jeg er alkoholiker/stoffmisbruker"

Akademikere har en viss tendens ( slett ikke alle men kvalmende mange ) til å se ned på de som sliter med slike problemer,

for "jeg, jeg er slikt et høyerestående individ som ikke rammes av slikt"!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.741
    Å ja. Du vet at de som deltok var "de andre" ikke de som har problemer med stoffet!

Man merker ofte i slike sammenhenger en smule "ovenfra og ned" holdning i visse miljøer knyttet til deisse problemstillingene.

De mest fornuftige på mange måter er de foredragsholdere som begynner med: "Mitt navn er NN og jeg er alkoholiker/stoffmisbruker"

Akademikere har en viss tendens ( slett ikke alle men kvalmende mange ) til å se ned på de som sliter med slike problemer,

for "jeg, jeg er slikt et høyerestående individ som ikke rammes av slikt"
    !
    Kanskje disse, og andre, høytstående individer som har størst problemer. Ikke så mye flatfyll, men et jevnt høyt konsum. De mener at et par glass vin og noen øl/konjakk pr. dag er helt greit.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.915
    Torget vurderinger
    1

Tror nok de fleste kjenner seg igjen i denne beskrivelsen. Også aktuell under en annen tråd der man diskuterer aksepten for forskjellig typer rus.

Herlig satire der man enkelt får frem paradokset.
    https://tv.nrk.no/serie/satiriks-paa-ekte/2019/MUHH33005419/avspiller

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.016
    Sted
    Trondheim
    Kan ikke helt slippe Pollestads Michelin-kritikk (som vel egentlig var en informasjon om at han ikke visste hvordan man skulle slå av varslinger på telefonen). Her er en kommentar jeg fant i Aftenposten, og jeg kunne ikke være mer enig i det som skrives. Jeg legger ut hele kommentaren da det kanskje ligger bak betalingsmur:

"Jeg blir redd av kommentaren til Pollestad fordi den forteller om en ekstrem uvitenhet. Jeg tror SP vil falle på målingene nå.

Et stjernerestaurant-måltid er ikke bare mat, det er en opplevelse. Og publikumsantallet er lite. Til sammenligning er prisen for å se Vazelina Bilopphøggers i Oslo Spektrum 690 kroner. Musikk og smak er begge opplevelser.

Og når det kommer til maten. Kokkenes ekspertise, kunnskap og ferdigheter er enorme. Michelin-kokkene arbeider og skaffer seg en personlig relasjon til bønder. De må kjenne til mange mange grønnsaker. Være i forkant av sesongene og samarbeide med bøndene. På et vis lever de ut ideal-situasjonen ved at de er såpass kunnskapsrike.

De opphøyer kvaliteten på råvarene. De må kunne metoder som fermentering og masse annet rart. De må jobbe helt sykt masse hver dag og på upraktiske tider. Og ikke får de særlig bra lønn for strevet heller. Fordi de drives av lidenskap og tar kostnaden høyere kvalitet innebærer (i motsetning til folk flest, som forøvrig har en gjennomsnittslig månedslønn 47 290 kroner (SSB 2019)). Nordmenn flest HAR råd til å spise på Michelin-restaurant, men de VELGER det ikke fordi de VERDSETTER det ikke. Heldigvis bidrar Michelin-stjernene til at folk flest åpner øynene opp for at her foregår ett fremragende arbeid når det kommer til å skape kunst av mat og de sublime smakene som da kan oppstå. Da oppstår en mulighet for at folk flest i fremtiden også kommer til å verdsette eksepsjonelt arbeid.

Jeg tror de fleste som har en jobb, skulle ønske at folk i andre yrker satte la mer merke til forskjellen kvalitet har å si, det være seg om man er helsearbeider, snekker, lærer, elektriker, journalist, lege +++. Alle lengter etter at kvaliteten de selv kan levere blir verdsatt av andre. Ett sted å starte da er å selv åpne øynene for å kunne fornemme kvaliteten i andres arbeid rundt seg. Dette må gjerne starte i dagligvarebutikken ved at man kjøper to varer av samme produkt, men med ulik pris. Og at man gjør en smakstest hjemme. Eller at man Googler den matvaren man har kjøpt og leser historien om hvordan den har blitt laget.

Michelin-stjernene er ekstremt inspirerende.

Pollestads kommentar er litt ala "Hvorfor skal man være så opptatt av Therese Johaug når det finnes så mange andre som også går på ski."

Og Michelin-kokkene ER dyktigere enn andre, på samme måte som Ricky Gervais ER morsommere enn andre. Men det er jo ikke ett problem for alle oss andre som ikke er like god, tvert om så gir deres dyktighet oss masse glede tilbake, og vi kan frydes på deres vegne.

Jeg tror nok også at bønder flest inspireres av folk som er dyktige agronomer eller har funnet på smarte løsninger. Folk som er flinkere enn en selv. Sveiset egne maskiner, lykkes med en ny ugressmetode, lykkes i ett nytt marked osv. Og jeg tror bønder flest er veldig glad for kokker som virkelig VERDSETTER kvaliteten som bønder leverer. Og ikke bare kjøper det for å kaste det.

Og hvis man er sur på folk som gjør mer fremragende ting enn en selv, ja, da er man bare en liten lort. Som Jonatan i brødrene Løvehjertet sier.

Jeg forstår ikke hvilken virkelighet Pollestad lever i? Og det at Trygve Slagsvold Vedum likte kommentaren gjør meg også bekymret for hva slags virkelighet han lever i. Går det an å stemme SP nå? Bryr de seg om kvalitetsmat på norske ressurser? Bryr de seg om matjord? Bryr de seg om miljø? Bryr de seg om kulturlandskap? Eller vil de bare fortsette utviklingen av norsk landbruk slik den har vært de siste årene (cirka ingen lønnsvekst, dobling i areal pr. bonde, nær tredobling i antall dyr, færre familiegårder (fra 90 000 gårder til 30 000 gårder), nedgang i humus-mengden, høy import av fôr, mye kjøttproduksjon som oppstår kun fordi det er så mye matsvinn i andre ledd (altså at man egentlig "bare" produserer indrefileer), at utmark ikke blir brukt, at kyr har mye høyere C02-utslipp pga. at de ikke spiser kun gress (man kunne "lett" kuttet 40 prosent utslipp ved endring i fôr. Og storfeproduksjon kunne blitt helt klimanøytral om man medregnet CO2-fangsten fra landskapet kyr bringer med seg (fordi engvekster fanger C02). Jau. Og hvorfor vil egentlig SPs politikk og ideologi være noe bedre enn de andres når det kommer til å snu sentralisering, som de selv sier de ønsker?

Facebook-kommentaren får meg virkelig til å lure. Det er få partier i Norge nå som skiller seg fra hverandre når det kommer til kunnskapsløshet for hvordan virkeligheten til folk flest er.

Men hvis dette forhåpentligvis var en vits, så setter jeg stor pris på om noen kan forklare den for meg."

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn