Makan til vås og sludder. Kankje en historie fra virkeligheten kan si deg noe .
Det er takket være at poltiet tok meg og noen kompiser på fersken etter å ha kjøpt hasj i Slottsparken på 70 tallet at jeg kom ut av et galt spor.
Vi røkte hasj, drev med kioskinnbrudd, tyveri og noen dårlige ransforsøk på sopere rundt offentlige toaletter for å finansiere hasjrøkingn og sånn. Så ble vi tatt i Slottparken etter at kjøp og ble tauet inn og satt på glattcelle og foreldrene vår ble selvsagt involvert siden vi var 17-18 år. Det ble en stor skuffelse og baluba hjemme, og det endte med at 2 av 3 av oss sluttet for godt og jeg gikk videre i livet med universitetsutdannelse og god jobb, min beste kamerat sluttet også med hasj, men hadde det ellers svært vanskelig med dysleksi men gikk til topps innen motorsykkel/bilmiljøet. 3dje mann var et problembarn fra 1 klasse og døde nylig som narkoman etter 40 år..
Vi kom alle fra gode hjem , bra foreldre ,og hadde liten grunn tilå drive med hasj og sånn utenom spenning og å roe nervene for å sjekke damer. Men hvem som blir hektet er ikke helt lett å forutsi,selv om det er noen tendenser, har du problem fra før er det letter å havne og forbli i et problem. Men å bli arrestert av politiet er altså den viktigste årsaken til at 2 av 3 av oss kom ut av et ødeleggende spor.
Man skal være glad at politiet søker og skaper uro og forstyrrer rekrutteringen, og jeg er sikker på at det redder flere enn meg.
Å gjøre det til et problem å bli tilsnakket og evt ransaket av politiest basert på mistanke er altså helt snudd på hodet.
Politiet klarer fint å å skille tunge syke narmomane fra ungdom på vei inn i et problem. Går reformen for langt vil politiet stå uten muligheter til å gripe inn og spore opp gjengenes langere og bakmenn. En feil reform her med masse smutthull for lovbrudd vil bli en gavepakke til organisert kriminelle.
PS og hva var straffen vår?:
1. Bot og betinget rulleblad(slettet etter 3 år tror jeg)
2. 1års utsettelse av førerkort
3. Stopp av mulighet for flyverutdannelse i Forsvaret
Det Larson skriver er ikke sludder og vås, men det forskningen på feltet tydelig viser.
Ingen kan betvile eller ta fra deg din historie, som viser at du mener at du og vennene dine fikk hjelp av det å bli straffet. Nå er historien din ganske representativ faktisk. Som du sier var tredje mann et "problembarn" fra 1. klasse, og en person som straff ikke kunne hjelpe, men sannsynligvis isteden var til hinder for å få frem hjelpen. Vi bruker ikke begreper som "problembarn" lenger, fordi vi nå ser at 100% av alle kvinner og 80% (så vidt jeg husker) av alle menn med rusproblemer har en historie med omsorgssvikt, overgrep og traumer i sin tidlige barndom. Det vil si at de kommer til å bruke rusmidler for å døyve vonde følelser og angst. Akkurat som man bruker beroligende medisin for å døyve angst etc.
Det som viser seg, er at så og si alle som begynner å ruse seg, enten slutter på egen hånd eller aldri utvikler et problematisk bruk. Av de som blir tatt av politet og får straff, virker denne generelt på de som kommer fra "gode" familier, fordi familien følger opp der straffen slutter. For de som ikke har de samme ressursene rundt seg, virker det mot sin hensikt, man har brutt en barriere ved å bli kriminell, man får det enda vondere og ruser seg mer.
Det betyr ikke at straff ikke virker, det virker bare svært dårlig i forhold til intensjonen. Både når det gjelder enkeltindivider og på systemnivå. Da du gikk i Slottsparken på 70-tallet, var det svært lite illegale rusmidler i samfunnet. Det var samlet i visse miljøer, som ja nettop i Slottsparken. Utover ble 70 og 80 tallet økte man straffene, og så kan du jo se hvor vi er i dag. Illegale rusmidler er i alle miljøer. Det er flere typer, større mengder, de er billigere og mye, mye lettere tilgjengelig. Jeg har barn i aktuell alder, og jeg kan love deg det ikke er en god situasjon. Pga at det er straff knyttet til bruk, vil de fleste som begynner å ruse seg på ulovlige midler holde det skjult, og illegalt rusbruk kan man holde skjult veldig lenge.
Det er en utfordring at man har mange historier som bekrefter både det ene og det andre. Derfor er det vanskelig å bruke disse som fasit for alle. Man må legge forskning til grunn for beslutningene. Og det har ikke Ap gjort i dette tilfellet.
Når det gjelder det du sier i forhold til at politet vil stå uten muligheter til å oppspore bakmenn etc, er det ikke riktig. Politiet har i dag ikke lov til å hente informasjon fra bruker for å etterforske selger. Den eneste forskjellen for politiet med forslaget til rusreform, vil være at konsekvensene for bruk ikke er straff/bøter, men henvisning til helsehjelp.
Politet har feilaktig trodd at det er en mulighet, men det har nå riksadvokaten presisert er ulovlig.
Her er en historie fra en far som selv er politi, der det ikke gikk så godt å bli straffet:
https://www.nrk.no/vestland/eks-pol...ulltalig-dersom-rusreforma-kom-for-1.15382354