erato
Æresmedlem
I grove trekk enig (ikke i alt), men du glemte å nevne at det bør gjøres noe med monopoliseringen av fiskeflåten og trålerkvoter. Uten arbeidsplasser der man har særfortrinn er det liten vits.Det er nok riktigere å si at E18 er mindre ulønnsomt enn APs valgflesk i Nord, men det er unektelig mer forsvarlig tross alt. Men skal man først legge fakta til grunn for å slakte banen i nord, så skal man også være ærlig på E18 og andre dyre prosjekter er i gråsonen på hva som er forsvarlig. Likevel, med tanke på tilflyttingen til Østlandet og en allerede kritisk masse, så gir det mer mening.
I Norg Norge er det kritisk at vi har infrastruktur for ALLE som bor der. De er veldig spredt, og vi trenger å sikre veinettet, både for gods og folk. Også småfly tilbudet bør styrkes vesentlig.
Jeg ville ha gått på valg på å 1) Styrke veinettet for HELE Nord-Norge, både mht sikkerhet, framkommelighet og bedre vareflyt. 2) Sikre at kortbanenettet/fly fungerer 3) Subsidier på Dieselbil med 4WD - det eneste forsvarlige å bruke i store deler av Nord Norge, tilsvarende hva vi får på EL i Sør. 4) Legge mer til rette for å fjerne formueskatten til kommuner for å tiltrekke seg folk, og enda mer satsning på turisme og reisenæringen.
Der jeg kanskje er mest uenig med deg, er mhp tilflyttingen til Østlandet, der tilflytting blir et påskudd for investeringer, som igjen driver mer innflytting osv, inn til ingen har råd til å bo der lenger. Politikk er å ville, ikke å drive viljeløst med markedet. Men en forlenget Nordlandsbane vil aldri bli annet enn et lite benyttet pengesluk. Hvem vil ta toget fra Tromsø til Oslo? Eller til Bodø for den saks skyld, i slike mengder at det vil forsvare investeringene i kroner og klimautslipp?
Når vi ikke en gang klarer å bygge jernbane på flat mark i Østfolk der det faktisk både finnes brukere, og der det er nødvendig for at HELE Norges befolkning skal få enklere og raskere skinnebasert adgang til kontinentet, er det lite håp for dette prosjektet. Det lukter "nå er det Nord Norges tur til å få et meningsløst prestisjeprosjekt" av hele prosjektet. Nord-Norge fortjener et løft, men det må da kunne gå an å få mere ut av 150 milliarder?
Det er tross alt 1 mill kr pr innbygger i regionen, og sannsynligvis langt flere millioner pr hver person som kanskje kommer til å benytte banen en gang eller to i året. Bare i investeringer. Driften vil selvsagt gå med enda mer massive underskudd enn i Sør, der kundeunderlaget er langt større, og de vør- og naturmessige forhold er langt bedre. Fisken går det an å ta sørover på båt, eller på sterkt forbedrete veier som langt flere vil ha glede av.
Dette er oljesmurt galskap, fyrt opp av et politisk system som gjør det umulig å få et styringsflertall så lenge Høyre og Ap ikke ser det opportunt å samarbeide tettere.