HC skrev:
Supertramp skrev:
Nettopp - snever tankegang.
Dette hysteriet rund noe få kilometer med kabler må være den største stormen i et vannglass på lang tid. Når man i tillegg ønsker velkommen en enorm bru over samme fjorden kan en begynne å lure. Jeg vil dessuten tippe at det er et mye større inngrep i naturen å grave ned kabel enn å legge den i lufta. Luftspenn finnes forøvrig over hele landet ellers, også gjennom urørt natur. Det er ikke ofte jeg støtter de rødgrønne men her håper jeg de ikke gir etter for hysteriet.
Her treffer du spikern på hodet synst jeg!
En annen ting man kan lure på er om dette argumentet med at Bergen trenger denne linjen virkelig stemmer. Jeg klarer ikke å se at de har mangel på strøm nordfra i en ganske umiddelbar nærhet, men jeg ser jo selvfølgelig den at man må ha denne linjen for å "knytte landet sammen". Bergen kan få strøm i fra store kraftverk i Høyanger(mye energikrevende industri nedlagt), Årdal(mye energikrevende industri nedlagt), Matre, Modalen og listen bare fortsetter.
Høyanger 100 GWh + 606 GWh + 99 GWh + 23 GWh + 12 Gwh
Modalen 640 GWh + 127 GWh + 64 GWh
Eksingdals- og teigdalsvassdraget 1435 GWh + 44 GWh + 307 GWh
Matre/haugsdal 1302 GWh + 14 GWh + 58 GWh + 165 GWh + 14 GWh
Bergsdal 671 GWh + 141 GWh + 89 GWh
Samnanger 10 GWh + 160 GWh + 138 GWh + 138 GWh
Altså en årsproduksjon på ca 6,4TWh og da har jeg ikke engang tatt med Årdal som f.eks har Tyin kraftverk med en årsproduksjon på 1,4TWh og de andre som ligger der.. Har sikkert uteglemt en del andre kraftverk i nærområdet nord for hardangerfjorden også.
450GWh tilsvarer ca. strømforbruket til 22000 personer (fritt fra wikipedia) og i bergen bor det rundt 250000personer (også wikipedia). Kommer da frem til at Bergen trenger ca. 5,1TWh og da er man godt innenfor bare med de få jeg plukket fra hukommelsen. Er klar over at industrien da kommer i tillegg + en del annet, men jeg tok bare de (få) kraftverkene jeg hadde på husken og selv de er mer en nok til å forsyne befolkningen i Bergen + befolkningen der hvor de ligger pr. i dag.
Håper noen som har litt mer innsikt i dette en meg kan komme med en kommentar siden jeg åpenbart ikke klarer å se at det er mangel på kraft på Nordvestlandet....