Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    Anonym skrev:
    Hovedandelen av bedrifter som opererer på kontinentalsokkelen har baser på vestlandet. Flertallet av ansatte offshore har bosted på vestlandet.
    Selvsagt, det er lurt å plassere seg nærmest mulig og samme med andre bedrifter i samme bransje. Og folk er sikkert ikke supergira på å reise langt for å komme seg til jobben. Det betyr imidlertid ikke at kontinentalsokkelressursene dermed tilhører vestlandet.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Er ikke det en næringseiendom med kommersiell drift, inntekter osv? Er det ikke eiendomsskatt på andre næringseiendommer i de kommunene som har eiendomsskatt? Er det i såfall noen spesiell grunn til at bestemte næringer skal unntas fra eiendomsskatt?
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Kontinentalsokkelen en næringseiendom??? Som om vi ikke sliter nok med å få til ei vettug arealbeskatning av havbruksvirksomheten!! De har i det minste lokalitetene sine innafor grunnlinja. Nei, spøk til side. Kontinentalsokkelen ( og det som befinner seg under havbotnen ) går jeg virkelig ut fra tilhører fellesskapet. Som for øvrig vasskrafta også burde gjøre. Landfaste installasjoner, som f. eks. Melkøya i Hammerfest, stiller det seg heilt annerledes med. Og det er kanskje betimelig at Nord-Norge får sin rettmessige andel av petroleumsaktivitetene - og div. spin-off's, ikke bare Vestlandet. ;D

    Mvh. VilhelmW
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Smorte24 skrev:
    Mere rød/grønn skatt

    http://e24.no/makro-og-politikk/article3758992.ece

    Kan bli dyrt etterhvert dette...
    Ei høyredame ble intervjuet på en marina i Sarpsborg i går, på nyhetene.
    "Dette er å gå for langt - dette er å skattelegge fritid"

    Nei, unge dame - marinaer og utleieplasser er på ingen måte fritid; det er seriøs buisness.

    De som har båtene der, derimot, DET er fritid. Så Høyre bør her passe seg for hvem de vil "beskytte"; marina-businessfolkene eller båteierne. Uansett er jeg dessverre redd for at skatten til syvende og sist havner hos oss båteiere.

    btw: lurer på hvordan kommunene tenker om egne brygger/marinaer som mange driver - skal de skattelegge egne anlegg også....
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Siste genistrek fra miljøsoden:
    - Hvis du setter i gang med energieffektivsering i Bergen, for eksempel å skifte ut oljefyrer med varmepumper, får du effekt fra dag en. Men det er klart: Energieffektivisering handler om mange små prosjekter. Det blir færre snorer å klippe, sier Odegard.
    Oljefyren henter da vitterlig energien sin fra olje ?!?

    http://www.nettavisen.no/nyheter/article2957661.ece
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Fantastisk....

    en oljefyr trekker ikke strøm

    en varmepumpe trekker omtrent 1kW- sånn roughly....
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Herborg Kråkevik meldte forleden at hun kunne tenke seg å protestere mot kraftlinjen, dersom hun klarte å ordne barnevakt.
    I dag sendte hun ut melding om at nå er hun klar til å spenne seg fast både her og der, så barnevakt må være i boks.

    Da kan regjeringen gi opp den kraftlinjen, tenker jeg.
     
    N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    I dag sendte hun ut melding om at nå er hun klar til å spenne seg fast både her og der, så barnevakt må være i boks.
    Hun må stå en stund da, begynner neppe å bygge med det aller første.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Smorte24 skrev:
    HC skrev:
    Smorte24 skrev:
    nb skrev:
    Smorte24 skrev:
    Bileiere betaler vel nesten 4 ganger så mye inn til staten i form av avgifter som de 14 milliarder du snakker om, jeg kan ikke se at de som vil ha innvandring betaler ekstra avgifter i forhold til oss som ikke vil ha det.

    Når jeg også leser at Lier og det andre asylmottaket som brant ned mottok 10 millioner hver hvert år så kan du gange dette med 52 som bare var nye asylmottak, disse pengene må jo ha blitt tatt fra et sted, og ja dette blir tatt fra de gamle og de syke, så hvordan i fiskebeinet du klarer å sammenligne dette med veibygging som bileirere betaler 4 ganger så mye de får igjen er meg en gåte.
    Bil- og veiavgifter er ren fiskalavgift, det trodde jeg alle skjønte - bortsett fra de ivrigste FrPere og muligens du. Det er ingen som har sagt at det skal være noe samsvar mellom hva bilister betaler til staten og hva som blir brukt på veier. Det kommer heller ikke noen og tar dine eventuelle barn ut av skolen dersom du ikke har betalt tilstrekkelig med skatt for å dekke kostadene ved å ha de der.
    Jeg svarte bare HC da han syntes det var urettferdig at det ble brukt 14 milliarder til veier, jeg bare la frem hva bilister egentlig betaler inn til det store svarte hullet.

    Jeg personlig har ikke bil og forbanner Ruter for de nye elektriske kortene.
    Ok, frem med teskje. Jeg synes ikke det er urettferdig at det ble brukt 14 milliarder på vei. Jeg tok et vilkårlig tall fra budsjettet og holdt det opp mot syke og eldreomsorg, akkurat som du gjorde med invandring. Dette gjorde jeg for å illustrere hvor meningsløs slik argumentasjon er. Du tror vel ikke for alvor at penger til eldre og syke er direkte knyttet opp mot penger til invandring? Hvis du ikke tror det så er argumentasjon av typen "Hvor mange flere eldre og syke må dø pga innvandringen?" uoppriktig.
    Selvfølgelig er de knyttet opp mot hverandre, budsjettet blir jo bestemt året før og når økningne av asylsøkere går i været slik at de må bygge et asylmottak i uken, ja da må pengene komme fra et sted, og dessverre så er det de syke og gamle det går utover hver gang.
    Greit, det er en pott men kostnader til asylmottak er ikke mer knyttet opp mot syke og gamle enn kongens apanasje, barnetrygden, studiefinansiering eller noe annet i statsbudsjettet. At du setter gamle og syke opp mot asylsøkere er billig og simpel retorikk som jeg ikke kan tenke meg at rasjonelle mennesker kjøper.
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    HC skrev:
    Smorte24 skrev:
    HC skrev:
    Smorte24 skrev:
    nb skrev:
    Smorte24 skrev:
    Bileiere betaler vel nesten 4 ganger så mye inn til staten i form av avgifter som de 14 milliarder du snakker om, jeg kan ikke se at de som vil ha innvandring betaler ekstra avgifter i forhold til oss som ikke vil ha det.

    Når jeg også leser at Lier og det andre asylmottaket som brant ned mottok 10 millioner hver hvert år så kan du gange dette med 52 som bare var nye asylmottak, disse pengene må jo ha blitt tatt fra et sted, og ja dette blir tatt fra de gamle og de syke, så hvordan i fiskebeinet du klarer å sammenligne dette med veibygging som bileirere betaler 4 ganger så mye de får igjen er meg en gåte.
    Bil- og veiavgifter er ren fiskalavgift, det trodde jeg alle skjønte - bortsett fra de ivrigste FrPere og muligens du. Det er ingen som har sagt at det skal være noe samsvar mellom hva bilister betaler til staten og hva som blir brukt på veier. Det kommer heller ikke noen og tar dine eventuelle barn ut av skolen dersom du ikke har betalt tilstrekkelig med skatt for å dekke kostadene ved å ha de der.
    Jeg svarte bare HC da han syntes det var urettferdig at det ble brukt 14 milliarder til veier, jeg bare la frem hva bilister egentlig betaler inn til det store svarte hullet.

    Jeg personlig har ikke bil og forbanner Ruter for de nye elektriske kortene.
    Ok, frem med teskje. Jeg synes ikke det er urettferdig at det ble brukt 14 milliarder på vei. Jeg tok et vilkårlig tall fra budsjettet og holdt det opp mot syke og eldreomsorg, akkurat som du gjorde med invandring. Dette gjorde jeg for å illustrere hvor meningsløs slik argumentasjon er. Du tror vel ikke for alvor at penger til eldre og syke er direkte knyttet opp mot penger til invandring? Hvis du ikke tror det så er argumentasjon av typen "Hvor mange flere eldre og syke må dø pga innvandringen?" uoppriktig.
    Selvfølgelig er de knyttet opp mot hverandre, budsjettet blir jo bestemt året før og når økningne av asylsøkere går i været slik at de må bygge et asylmottak i uken, ja da må pengene komme fra et sted, og dessverre så er det de syke og gamle det går utover hver gang.
    Greit, det er en pott men kostnader til asylmottak er ikke mer knyttet opp mot syke og gamle enn kongens apanasje, barnetrygden, studiefinansiering eller noe annet i statsbudsjettet. At du setter gamle og syke opp mot asylsøkere er billig og simpel retorikk som jeg ikke kan tenke meg at rasjonelle mennesker kjøper.
    Jeg bryr meg faktisk ikke hva du og dine mener, dere er faktisk grunnen til at det har blitt som det har blitt i Norge.

    Når en kostnad øker så må det kuttes et annet sted, sykehus legges ned over hele landet men vi hadde råd til å bygge et nytt asylmottak i uken i fjor, derimot så har vi ikke råd til å bygge sykehjem for de eldre, da er det ikke lenger en simpel retorikk men fakta.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Smorte, har du fått med deg at fler og fler eldre bor hjemme og får den pleien de har behov for der? Eller vil du tilbake til 50-tallet med institusjonslignende gamlehjem?
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Smorte, har du fått med deg at fler og fler eldre bor hjemme og får den pleien de har behov for der? Eller vil du tilbake til 50-tallet med institusjonslignende gamlehjem?
    Frivelig?

    Nyhetene jeg har sett de siste årene har det vært mange saker der eldre ikke har fått plass eller har blitt sendt hjem igjen fra sykehjemmene.
    Senest forrige uke var det vel en eldre mann som gråt på tv fordi han ikke fikk plass.

    Jeg vet at regjeringen har lovet 20 000+ sykehjemplasser og på 5 år har de klart å få til 25 plasser.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Smorte24 skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Smorte, har du fått med deg at fler og fler eldre bor hjemme og får den pleien de har behov for der? Eller vil du tilbake til 50-tallet med institusjonslignende gamlehjem?
    Frivelig?

    Nyhetene jeg har sett de siste årene har det vært mange saker der eldre ikke har fått plass eller har blitt sendt hjem igjen fra sykehjemmene.
    Senest forrige uke var det vel en eldre mann som gråt på tv fordi han ikke fikk plass.

    Jeg vet at regjeringen har lovet 20 000+ sykehjemplasser og på 5 år har de klart å få til 25 plasser.
    Les litt annet enn VG/pamflettene fra FrP. Dessuten er det kommunene som har ansvaret for sykehjem, ikke regjeringen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Pink_Panther skrev:
    Smorte24 skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Smorte, har du fått med deg at fler og fler eldre bor hjemme og får den pleien de har behov for der? Eller vil du tilbake til 50-tallet med institusjonslignende gamlehjem?
    Frivelig?

    Nyhetene jeg har sett de siste årene har det vært mange saker der eldre ikke har fått plass eller har blitt sendt hjem igjen fra sykehjemmene.
    Senest forrige uke var det vel en eldre mann som gråt på tv fordi han ikke fikk plass.

    Jeg vet at regjeringen har lovet 20 000+ sykehjemplasser og på 5 år har de klart å få til 25 plasser.
    Les litt annet enn VG/pamflettene fra FrP. Dessuten er det kommunene som har ansvaret for sykehjem, ikke regjeringen.
    Da kan man jo spørre seg om kommunene har bedre råd når de rødgrønne regjerer...
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Smorte24 skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Smorte, har du fått med deg at fler og fler eldre bor hjemme og får den pleien de har behov for der? Eller vil du tilbake til 50-tallet med institusjonslignende gamlehjem?
    Frivelig?

    Nyhetene jeg har sett de siste årene har det vært mange saker der eldre ikke har fått plass eller har blitt sendt hjem igjen fra sykehjemmene.
    Senest forrige uke var det vel en eldre mann som gråt på tv fordi han ikke fikk plass.

    Jeg vet at regjeringen har lovet 20 000+ sykehjemplasser og på 5 år har de klart å få til 25 plasser.
    Les litt annet enn VG/pamflettene fra FrP. Dessuten er det kommunene som har ansvaret for sykehjem, ikke regjeringen.
    Stopp å skyld på kommunene, denne regjeringen sulteforer kommunene samtidig som de setter krav påhva pengene skal brukes til, f eks full barnehagedekning.

    Det er nesten kun regjeringen som har skylden for hva som skjer i Norge for øyeblikket.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Har nåværende regjering redusert tilskuddene til kommunene? Overføringene er ikke øremerkede midler.
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Har nåværende regjering redusert tilskuddene til kommunene? Overføringene er ikke øremerkede midler.
    Skal svare bedre på dette når jeg kommer hjem fra jobb, men full barnehagedekning var et krav fra regjeringen, ring 3 i Oslo er også et krav fra regjeringen.

    Jeg skal nok finne en del linker til deg der regjeringen sier at de har øremerket til diverse saker.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Smorte24 skrev:
    HC skrev:
    Smorte24 skrev:
    HC skrev:
    Smorte24 skrev:
    nb skrev:
    Smorte24 skrev:
    Bileiere betaler vel nesten 4 ganger så mye inn til staten i form av avgifter som de 14 milliarder du snakker om, jeg kan ikke se at de som vil ha innvandring betaler ekstra avgifter i forhold til oss som ikke vil ha det.

    Når jeg også leser at Lier og det andre asylmottaket som brant ned mottok 10 millioner hver hvert år så kan du gange dette med 52 som bare var nye asylmottak, disse pengene må jo ha blitt tatt fra et sted, og ja dette blir tatt fra de gamle og de syke, så hvordan i fiskebeinet du klarer å sammenligne dette med veibygging som bileirere betaler 4 ganger så mye de får igjen er meg en gåte.
    Bil- og veiavgifter er ren fiskalavgift, det trodde jeg alle skjønte - bortsett fra de ivrigste FrPere og muligens du. Det er ingen som har sagt at det skal være noe samsvar mellom hva bilister betaler til staten og hva som blir brukt på veier. Det kommer heller ikke noen og tar dine eventuelle barn ut av skolen dersom du ikke har betalt tilstrekkelig med skatt for å dekke kostadene ved å ha de der.
    Jeg svarte bare HC da han syntes det var urettferdig at det ble brukt 14 milliarder til veier, jeg bare la frem hva bilister egentlig betaler inn til det store svarte hullet.

    Jeg personlig har ikke bil og forbanner Ruter for de nye elektriske kortene.
    Ok, frem med teskje. Jeg synes ikke det er urettferdig at det ble brukt 14 milliarder på vei. Jeg tok et vilkårlig tall fra budsjettet og holdt det opp mot syke og eldreomsorg, akkurat som du gjorde med invandring. Dette gjorde jeg for å illustrere hvor meningsløs slik argumentasjon er. Du tror vel ikke for alvor at penger til eldre og syke er direkte knyttet opp mot penger til invandring? Hvis du ikke tror det så er argumentasjon av typen "Hvor mange flere eldre og syke må dø pga innvandringen?" uoppriktig.
    Selvfølgelig er de knyttet opp mot hverandre, budsjettet blir jo bestemt året før og når økningne av asylsøkere går i været slik at de må bygge et asylmottak i uken, ja da må pengene komme fra et sted, og dessverre så er det de syke og gamle det går utover hver gang.
    Greit, det er en pott men kostnader til asylmottak er ikke mer knyttet opp mot syke og gamle enn kongens apanasje, barnetrygden, studiefinansiering eller noe annet i statsbudsjettet. At du setter gamle og syke opp mot asylsøkere er billig og simpel retorikk som jeg ikke kan tenke meg at rasjonelle mennesker kjøper.
    Jeg bryr meg faktisk ikke hva du og dine mener, dere er faktisk grunnen til at det har blitt som det har blitt i Norge.

    Når en kostnad øker så må det kuttes et annet sted, sykehus legges ned over hele landet men vi hadde råd til å bygge et nytt asylmottak i uken i fjor, derimot så har vi ikke råd til å bygge sykehjem for de eldre, da er det ikke lenger en simpel retorikk men fakta.
    Norge behøver ikke å kutte noen ting selv om en kostnad øker, vi har overskudd på statsbudsjettet og penger nok. Hvor har du det forresten fra at det har blitt brukt penger på asylmottak på bekostning av eldre og syke? De eldre har det forresten bedre enn noensinne her i landet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er et trist og usympatisk men altfor vanlig karaktertrekk hos høyrepopulister å ty til slik argumentasjon. Er det noe som er galt i landet gjelder det å finne noen syndebukker som det kan gå ut over.

    Jøder, muslimer, sigøynere, tatere, asylsøkere, somaliere.. listen er lang og konfliktene det skaper stygge og tildels brutale.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    SV slår til igjen...

    Jeg må ha misforstått dette med en regjering. Selv om den består av en koalisjon tenker jeg at man diskuterer saker på kammerset og bestemmer seg og presenterer politikken for folket som EN regjering, men i 5 år nå opplever man i sak etter sak at regjeringen bestemmer noe, og ikke før blekket er tørt på papiret går SV ut og røper at de egentlig ikke var enig i beslutningen. Nå mastene i hardanger der de i kveld skylder på SP. Sov de på møtene de diskuterte dette på, eller er det bare en stor flokk kameler i mageskken til frk. Halvorsen?

    Amatører.

    (Nesten så jeg vurderer å stemme Høyre bare for å få dem ut av kontoret)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    cybervision_ skrev:
    SV slår til igjen...

    Jeg må ha misforstått dette med en regjering. Selv om den består av en koalisjon tenker jeg at man diskuterer saker på kammerset og bestemmer seg og presenterer politikken for folket som EN regjering, men i 5 år nå opplever man i sak etter sak at regjeringen bestemmer noe, og ikke før blekket er tørt på papiret går SV ut og røper at de egentlig ikke var enig i beslutningen. Nå mastene i hardanger der de i kveld skylder på SP. Sov de på møtene de diskuterte dette på, eller er det bare en stor flokk kameler i mageskken til frk. Halvorsen?

    Amatører.

    (Nesten så jeg vurderer å stemme Høyre bare for å få dem ut av kontoret)
    Dette er absolutt den store ulempen med en flertallsregjering bestående av en koalisjon av mindre partier. Slike situasjoner og hestehandler unngås best ved at landet får en mindretallsregjering av enten AP eller Høyre alene. Der disse må hente støtte i Stortinget i alle slike viktige saker, og ikke bare kan sitte å bestemme dem selv på regjeringskammerset.

    En mindretallsregjering vil derfor være mer demokratisk i den forstand at hver sak som skal igjennom må ha reell støtte i det valgte stortinget. For det er jo stortinget vi velgere velger, og ikke regjeringen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Gjestemedlem skrev:
    Det er et trist og usympatisk men altfor vanlig karaktertrekk hos høyrepopulister å ty til slik argumentasjon. Er det noe som er galt i landet gjelder det å finne noen syndebukker som det kan gå ut over.

    Jøder, muslimer, sigøynere, tatere, asylsøkere, somaliere.. listen er lang og konfliktene det skaper stygge og tildels brutale.
    Høyrepopulisme? Det kan se ut til at du sikter til de borgelige, men du beskriver jo høyreekstremister. Et typisk "jeg er en rettenkende sosialdemokrat og hater FRP"-utsagn.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    Høyrepopulisme? Det kan se ut til at du sikter til de borgelige, men du beskriver jo høyreekstremister. Et typisk "jeg er en rettenkende sosialdemokrat og hater FRP"-utsagn.
    Nei jeg sikter ikke til "de borgerlige" og regner med selv om borgerlig og hverken sosialdemokrat eller sosialist, og jeg har heller ikke nevnt noen politiske partier. Jeg kommenterer de uttalelser som har kommet i denne tråden.

    Men det er forsåvidt interessant nok i seg selv at du med en gang kobler min beskrivelse av slike synspunkter til partiet Frp. Det er nok en fraksjon i partiet som tenker slik, men det er også mange relativt anstendige mennesker der så det blir nok litt feil av oss å dømme dem alle.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Gjest skrev:
    Privatskoler er en god ide. Da trenger du ikke være faglig sterk for å komme inn:

    http://www.dn.no/dnaktiv/article1950098.ece

    Ja, privatisering, -det er tingen!!!
    Ja USA har elendige universiteter. Takke meg til Høgskulen i Ytre Enfold her på berget fremfor drittskolen UCLA. Jeg har vel knapt lest en mer nedsnødd uttalelse her på forumet og det sier ikke lite.
    MIT - for de faglige svake!!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei Gjest....

    Tenkte jeg skulle gi deg et vindu her så du kan få ta en titt ut i den virkelige verden.....
    Vinduet du skal få se ut av er til Sør Odal kommune – der jeg har vokst opp, og der min mor på 63 jobber som hjemmehjelp i kommunen. Sør Odal er en av de rødeste kommunene i landet og AP har hatt rent flertall frem til forrige valg hvor de bare fikk 45%.

    Nå i vinter fant man ut av kommuenne hadde brukt ca 17 millioner 2 ganger. Kommunen har ca 8000 innbyggere!

    Litt om hva som har skjedd.....
    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.6964312
    Fra artikkelen: Men hvordan er det mulig å bomme så totalt?
    - Hehe, det er et fantastisk godt spørsmål, sier Sverre Aandstad som sitter i kommunestyret for Senterpartiet.


    Her er faktisk en artig snutt fra SV om hva som foregår....
    http://www.sv.no/SV-der-du-bor/Hedmark/Sor-Odal/Nyheter/Nar-underskudd-blir-overskudd-og-omvendt

    Hva er resultatet av dette....
    http://nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.6997465

    Jo – 100 stykker mister jobben!
    Formannskapet tirsdag vedtok kutt som vil merkes særlig i skole og helse og omsorg.

    Vel – min mor er som sagt hjemmehjelp og siden hun har problemer med det ene kneet er hun mindre enn de andre ute i ”felten” (hun jobber med booking av vakter og har kun 1 dag i uken ute) og har en ekstra uke ferie siden hun er over 6 – var hun bekymret for å miste jobben – hun var jo ikke like produktiv som de yngste.
    Jeg svarte vel at det kunne hun ta helt med ro – de hadde på ingen måte lov til å se på at hun var ikke jobbet ute i felten, kommunene hadde IAT avtale – og siden hun hadde nær 30 års ansinitet var hun helt trygg!

    Vel – så feil kan man ta – mor fikk beskjed om at hun mistet jobben fordi hun ikke kunne jobbe ute, og den jobben hun hadde den skulle en av kontordamene ”ta på si”. Så mye for den yrkestoltheten. Jeg kan legge til at måten denne ble varslet på burde tjene som et skrekkeksempel på linje med når min mormor som var til undersøkelse hos legen og fikk følgende beskjed ” vi har funnet en klump på halsen som vi er litt bekymret for – vi skal ta en prøve også kan du komme tilbake om tre uker når vi har resultatet” – da går man 3 gode uker i møte! Nok om det....¨

    Fagforeningen ble kontaktet – og avgjørelsen ble selvsagt omgjort. Men alt blir liksom ikke som før etter en sånn fullstendig meningsløs og ulovlig oppsigelse.

    I sommer ble min mors kne værre – og hun ble 20% sykemeldt – den ene dagen hun har vært i felt. I en planleggingssamtale i forrige uke ble hun spurt hvordan fremtiden så ut – og hun sa da at hun regnet med at hun kom til å være sykemeldt den ene fagen i uken frem til kneet ble operert. OK, men da måtte hun være klar over at hun ikke fikk den ekstra friuken....Igjen litt forundring hos mor – hvor man lurte på om man faktisk skulle jobbe mer når man var sykemeldt enn når man var frisk..., en ny runde med sjefen på dette – og jo hun hadde nok faktisk krav på en ekstra ferieuken – men den neste opptrappingen som normalt kom når man ble 64 (som mor blir om 2 måneder) den fikk hun ihvertfall ikke.....i Sør Odal kommune straffer det seg ihvertfall å være syk....Det blir vel en runde til med fagforeningen der også...det blir ingen trivelig arbeidsplass av slikt....

    I denne ene saken er det så mange eksempler på horrible brudd på arbeidsmiljøloven, dårlig ledelse og ikke minst slett personellbehandling at jeg tviler veldig sterkt på at du greier å hoste opp et lignende eksempel fra privat næringsliv!

    Slik er faktisk virkeligheten gjest....

    Mvh
    OMF
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Ja, slik er virkeligheten også, desverre. Har jeg sagt at alt blir bra bare de rødgrønne styrer? Har jeg sagt at sosialdemokratiet er perfekt?

    I tilfelle vis en referanse!

    Så du mener at de private behandler sine bedre enn det offentlige? Det må være fra vinduet til en godt kvalifisert (les: med etterspurt utdannelse og praksis)og ivaretatt medarbeider.

    Har du f.eks: jobbet i på lager, i Securitas, i bygg/anlegg, på hotell, i transport, på bryggeri, eller hatt andre ukvalifiserte jobber i privat sektor? Det har jeg, og det er der de dårlige arbeidsforhodene virkelig er dårlige. Jeg har jobbet under forhold kunne blitt anmeldt og med store bøter som følge. Jeg har blitt snytt grovt på lønn og på arbeidstid. Alt dette i privat sektor, som ukvalifisert ansatt. Men jeg var ung og turte ikke si ifra.

    Du bør lese f.eks Günther Wallraffs bøker fra 70-tallet, der han utgir seg for å være tyrkisk fremmedarbeider i Tyskland. Boka heter "Aller nederst" eller "Ganz Unten". Det ville vært et vindu mot privat sektor tenker jeg...

    I dag har jeg gode kvalifikasjoner (s.k. høy utdanning) og jobber i off sektor. Jeg har det bra. Men jeg ser at de som ikke har kvalifisert arbeid sliter. Men de kan organisere seg og gjøre noe. Det gjør de hos oss. Men mange private arbeidsgivere hindrer organisering. Dermed blir det vanskelig å gjøre noe med dårlige vilkår. Det er hovedproblemet.

    Så har du de som bruker utenlandsk arbeidskraft. Der er arbeidsforholdene under enhver kritikk - ofte svart - slik jeg opplevde. Det finnes mye av dette men du ser det ikke fra ditt vindu. Men jeg ser det fra mitt, for jeg har vært der.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Gjest skrev:
    Privatskoler er en god ide. Da trenger du ikke være faglig sterk for å komme inn:

    http://www.dn.no/dnaktiv/article1950098.ece

    Ja, privatisering, -det er tingen!!!
    Privatisering KAN være greit, til og med smart, men det er ikke noe magisk SESAM SESAM. Du tar faktisk like mye feil som de mest ihuga privatiseringsforkjemperne, men dere feiler på hver deres måte. Det viktiske ved en privatisering av offentlige oppgaver er å se om det offentlige, det store "VI", vil tjene noe på en slik forandring. Ofte skjer slike grep utelukkende på ideologisk grunnlag, og da kan det gå bra men det kan også gå mindre bra. Blind ideologi er ikke et godt styringsverktøy hverken for høyresiden eller venstresiden.

    Hva gjelder denne jenta du linker til, hun som er flink til å svømme, så kan ikke jeg se noen plass at hun er faglig svak og ikke ville ha kommet inn på universitet i Norge eller noen annen plass. Dette med idrettsstipend i USA er en finansieringsgreie, og du kastes faktisk ut selv om du er en ener på idrettsbanen om ikke dine akademiske prestasjoner er gode nok. Der tror jeg du har misforstått litt.

    Til OMF,
    Problemet når det gjelder din mor er nok at disse sosialistene i kommunen oppfører seg slik de tror "kapitalister" gjør i private bedrifter. Mange av disse kommunale mellomlederne er nok ikke de dyktigste i verden på slikt som oppsigelsesvern etc for de har lite erfaring med slike saker. Ikke ofte kommuner nedbemanner. De er pålagt å spare og da kommer de i en situasjon der hensikten helliger middelet. At private ikke kan drive slik er nå en annen sak, men det vet de ikke fordi i likhet med vår venn Gjest så "tror" de mer enn de vet! Fakta kan komplisere ting og ikke minst kan det ødelegge mang en god diskusjon. ;D
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Ja, slik er virkeligheten også, desverre. Har jeg sagt at alt blir bra bare de rødgrønne styrer? Har jeg sagt at sosialdemokratiet er perfekt?

    I tilfelle vis en referanse!

    Så du mener at de private behandler sine bedre enn det offentlige? Det må være fra vinduet til en godt kvalifisert (les: med etterspurt utdannelse og praksis)og ivaretatt medarbeider.

    Har du f.eks: jobbet i på lager, i Securitas, i bygg/anlegg, på hotell, i transport, på bryggeri, eller hatt andre ukvalifiserte jobber i privat sektor? Det har jeg, og det er der de dårlige arbeidsforhodene virkelig er dårlige. Jeg har jobbet under forhold kunne blitt anmeldt og med store bøter som følge. Jeg har blitt snytt grovt på lønn og på arbeidstid. Alt dette i privat sektor, som ukvalifisert ansatt. Men jeg var ung og turte ikke si ifra.

    Du bør lese f.eks Günther Wallraffs bøker fra 70-tallet, der han utgir seg for å være tyrkisk fremmedarbeider i Tyskland. Boka heter "Aller nederst" eller "Ganz Unten". Det ville vært et vindu mot privat sektor tenker jeg...

    I dag har jeg gode kvalifikasjoner (s.k. høy utdanning) og jobber i off sektor. Jeg har det bra. Men jeg ser at de som ikke har kvalifisert arbeid sliter. Men de kan organisere seg og gjøre noe. Det gjør de hos oss. Men mange private arbeidsgivere hindrer organisering. Dermed blir det vanskelig å gjøre noe med dårlige vilkår. Det er hovedproblemet.

    Så har du de som bruker utenlandsk arbeidskraft. Der er arbeidsforholdene under enhver kritikk - ofte svart - slik jeg opplevde. Det finnes mye av dette men du ser det ikke fra ditt vindu. Men jeg ser det fra mitt, for jeg har vært der.
    Vel - det kan synes som du har et noe forskjønnet syn på feks kommune Norge. HVorfor trekker du bare frem problemer med det private og ikke i det offentlige...det er mye drit der også....Og det jeg skrev har jeg som skjønt førstehåndskjennskap til....det er for meg helt ufattelig at man kan behandle en trofast medarbeider gjennom 30 år på den måten! Og det er som sagt ikke en glipp - man gnager på konstant!

    Jeg er også litt usikker på om dine 40 år gamle referanser er like gyldig i dag. Staten/Fylket/kommunene er ikke noe bedre - se på alle sykehusskandalene vi har hatt i det siste.

    Mvh
    OMF
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Jeg trekker frem problemer med det private fordi problemene er verre å løse enn i det off. Det private nekter ofte folk å organisere seg, og det forekommer ikke i det off. Vi løser problemer gjennom fagforeningsarbeid på min arbeidsplass.

    Dessuten er det et motargument mot denne privatiseringsbølgen/privatbedriftsideologien vi har hatt i vesten de siste 30 år. Den har gitt oss en off sektor som styrer mere på bedriftsnivå mht økonomi, samtidig som ansvaret og presset fra sentralt nivå mht måten arbeidet skal utføres på har blitt større. Mere kontrollsystem. Kort sagt: mindre penger og mere byråkrati. Tvilsom affære.

    Desverre er mine 30 - 35 år gamle erfaringer sørgelig aktuelle. Det ser du hvis du leser aviser.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg vil påstå at problemene er verre å fikse i det offentlige - de har absolutt ingen insentiver til å bedre seg. Noe vi også er med de tallrike skandalene i helsesektoren, eller den nesten endeløse rekken av fullstendig slakt som riksrevisjoene leverer - det er forøvrig et statlig organ det står respekt av!

    "De private nekter ofte folk å organisere seg" - det har jeg aldri opplevd - snarere tvert i mot!

    Joda - jeg leser nå en og annen avis, jobber i det private, har 10 års arbeidserfaring fra det offentlgie og har som nevnt nær familie i offentlig helsesektor - men ut i fra det du skriver og mener kan jeg faktisk ikke skjønne at vi bor i samme land!

    Mvh
    OMF
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    NAV er det perfekte beviset på at det offentlige er mye bedre enn det private.
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Det er et trist og usympatisk men altfor vanlig karaktertrekk hos høyrepopulister å ty til slik argumentasjon. Er det noe som er galt i landet gjelder det å finne noen syndebukker som det kan gå ut over.

    Jøder, muslimer, sigøynere, tatere, asylsøkere, somaliere.. listen er lang og konfliktene det skaper stygge og tildels brutale.
    Gjeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeesp

    Her tar vi frem rasistkortet igjen som vanlig.

    Dette er en realitet, når Storberget kan stå avisen med en is i hånden og si at vi sparer milliarder fordi det kommer færre innvandrere i år i forhold til i fjor, så lurer jeg på hvor mye dette egentlig koster.


    Så kan du svare meg på hvorfor budsjettet for innvandring blir hemmeligholdt?

    Kan jo fortelle litt om hvor mye værre min mor har fått det med denne regjeringen. Hun er 69 år og har hatt 3 hjerteinnfark.

    Hun har mistet TT kortet sitt, egenandelen og for å få frikort har økt så å si hvert år siden 2005, nå ligger det til behandling at for å få frikort med 50% til neste år.

    Aker sykehus skal legges ned, mange avdelinger på sykehus landet rundt har blitt lagt ned eller ska legges ned.

    Danmark la frem hvor mye innvandringen kostet og det var vel 50-70 milliarder i året, jeg tror ikke at det koste noe mindre for Norge AS, mens vi leste i norske aviser at landet ville gå under med FRP sin budsjett fordi de ville øke statsbudsjettet med 59 milliarder.

    Men hvis du ikke vil ha fakta er det alltid fint å dra frem rasisme kortet.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Jeg vil påstå at problemene er verre å fikse i det offentlige - de har absolutt ingen insentiver til å bedre seg. ...
    I mange tilfeller er det ikke en gang særlig klart hva som evt er «bedre», eller enda mer interessant det er betydelig strid om hva som evt er «bedre» ;) Mange offentlige vikrsomheter har godt av å utfordres på å definere kvaliteten på og suksesskriterier til eget virke.

    Hvor mange av konkurransefantastene har noen erfaring med konkurranseutsetting?

    Det viktigste med konkurranseutsettingen er ofte ikke konkurransen i seg selv, men måten organisasjoner endrer seg på når de utsettes for en effektiv trussel om konkurranse. Dersom noen har gode teknikker for å fremme effektive trussler om konkurranse så er ljeg lutter øre ;)

    mvh
    KJ
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    HC skrev:
    Smorte24 skrev:
    HC skrev:
    Smorte24 skrev:
    HC skrev:
    Smorte24 skrev:
    nb skrev:
    Smorte24 skrev:
    Bileiere betaler vel nesten 4 ganger så mye inn til staten i form av avgifter som de 14 milliarder du snakker om, jeg kan ikke se at de som vil ha innvandring betaler ekstra avgifter i forhold til oss som ikke vil ha det.

    Når jeg også leser at Lier og det andre asylmottaket som brant ned mottok 10 millioner hver hvert år så kan du gange dette med 52 som bare var nye asylmottak, disse pengene må jo ha blitt tatt fra et sted, og ja dette blir tatt fra de gamle og de syke, så hvordan i fiskebeinet du klarer å sammenligne dette med veibygging som bileirere betaler 4 ganger så mye de får igjen er meg en gåte.
    Bil- og veiavgifter er ren fiskalavgift, det trodde jeg alle skjønte - bortsett fra de ivrigste FrPere og muligens du. Det er ingen som har sagt at det skal være noe samsvar mellom hva bilister betaler til staten og hva som blir brukt på veier. Det kommer heller ikke noen og tar dine eventuelle barn ut av skolen dersom du ikke har betalt tilstrekkelig med skatt for å dekke kostadene ved å ha de der.
    Jeg svarte bare HC da han syntes det var urettferdig at det ble brukt 14 milliarder til veier, jeg bare la frem hva bilister egentlig betaler inn til det store svarte hullet.

    Jeg personlig har ikke bil og forbanner Ruter for de nye elektriske kortene.
    Ok, frem med teskje. Jeg synes ikke det er urettferdig at det ble brukt 14 milliarder på vei. Jeg tok et vilkårlig tall fra budsjettet og holdt det opp mot syke og eldreomsorg, akkurat som du gjorde med invandring. Dette gjorde jeg for å illustrere hvor meningsløs slik argumentasjon er. Du tror vel ikke for alvor at penger til eldre og syke er direkte knyttet opp mot penger til invandring? Hvis du ikke tror det så er argumentasjon av typen "Hvor mange flere eldre og syke må dø pga innvandringen?" uoppriktig.
    Selvfølgelig er de knyttet opp mot hverandre, budsjettet blir jo bestemt året før og når økningne av asylsøkere går i været slik at de må bygge et asylmottak i uken, ja da må pengene komme fra et sted, og dessverre så er det de syke og gamle det går utover hver gang.
    Greit, det er en pott men kostnader til asylmottak er ikke mer knyttet opp mot syke og gamle enn kongens apanasje, barnetrygden, studiefinansiering eller noe annet i statsbudsjettet. At du setter gamle og syke opp mot asylsøkere er billig og simpel retorikk som jeg ikke kan tenke meg at rasjonelle mennesker kjøper.
    Jeg bryr meg faktisk ikke hva du og dine mener, dere er faktisk grunnen til at det har blitt som det har blitt i Norge.

    Når en kostnad øker så må det kuttes et annet sted, sykehus legges ned over hele landet men vi hadde råd til å bygge et nytt asylmottak i uken i fjor, derimot så har vi ikke råd til å bygge sykehjem for de eldre, da er det ikke lenger en simpel retorikk men fakta.
    Norge behøver ikke å kutte noen ting selv om en kostnad øker, vi har overskudd på statsbudsjettet og penger nok. Hvor har du det forresten fra at det har blitt brukt penger på asylmottak på bekostning av eldre og syke? De eldre har det forresten bedre enn noensinne her i landet.
    Det virker som du ikke skjønner hva er budsjett er, la oss si at du driver et firma som kjøper inn hifi utstyr.

    Du har et budsjett på 200 000,- i mnd og har satt opp budsjettet slikt.

    1000 høytalere til 90 kr pr stk = 90 000,-
    1000 forsterkere til 70 kr = 70 000,-
    1000 cd spiller til 40 kr = 40 000,-

    Men du trenger 150 flere høytalere i løpet av mnd enn de 1000 du hadde planlagt, så hvor skal du hente de pengene fra uten å kutte ut innkjøp av cd spillere og forsterkere?

    Jeg skal være enig at i enkelte kommuner som har mye strøm inntekter har de eldre det bra, men staten har vel snakket om å ta inntektene selv fra strøm fra de kommunene, men flertallet av de gamle har det absolutt ikke bra.

    Men slik du skriver så skjønner jeg at det er ikke noe poeng å skrive noe mer, du vil bare ikke forstå uansett.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Smorte24 skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Det er et trist og usympatisk men altfor vanlig karaktertrekk hos høyrepopulister å ty til slik argumentasjon. Er det noe som er galt i landet gjelder det å finne noen syndebukker som det kan gå ut over.

    Jøder, muslimer, sigøynere, tatere, asylsøkere, somaliere.. listen er lang og konfliktene det skaper stygge og tildels brutale.
    Gjeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeesp

    Her tar vi frem rasistkortet igjen som vanlig.

    Dette er en realitet, når Storberget kan sto avisen med en is i hånden og si at vi sparer milliarder fordi det kommer færre innvandrere i år i forhold til i fjor, så lurer jeg på egentlig hvor mye dette egentlig koster.


    Så kan du svare meg på hvorfor budsjettet for innvandring blir hemmeligholdt?

    Kan jo fortelle litt om hvor mye værre min mor har fått det med denne regjeringen. Hun er 69 år og har hatt 3 hjerteinnfark.

    Hun har mistet TT kortet sitt, egenandelen og for å få frikort har økt så å si hvert år siden 2005, nå ligger det til behandling at for å få frikort med 50% til neste år.

    Aker sykehus skal legges ned, mange avdelinger på sykehus landet rundt har blitt lagt ned eller ska legges ned.

    Danmark la frem hvor mye innvandringen kostet og det var vel 50-70 milliarder i året, jeg tror ikke at det koste noe mindre for Norge AS, mens vi leste i norske aviser at landet ville gå under med FRP sin budsjett fordi de ville øke statsbudsjettet med 59 milliarder.

    Men hvis du ikke vil ha fakta er det alltid fint å dra frem rasisme kortet.
    Barnslig og tåpelig stråmannsargumentasjon. Jeg har da overhodet ikke snakket om rasisme, så her setter nok forsvarsmekanismene dine inn på autopilot ser det ut som.

    Det jeg påpeker er det usympatiske og triste synet på verden som nødvendiggjør å sette svake grupper opp mot hverandre, og legge skylden på en av dem hvis den andre av en eller annen grunn ikke har det bra.

    Ja vel, kanskje din gamle mor er syk, men det blir bare tåpelig å gå rundt å hate asylsøkere og andre unorske og tro at det er dem eller hun dette dreier seg om.
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Smorte24 skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Det er et trist og usympatisk men altfor vanlig karaktertrekk hos høyrepopulister å ty til slik argumentasjon. Er det noe som er galt i landet gjelder det å finne noen syndebukker som det kan gå ut over.

    Jøder, muslimer, sigøynere, tatere, asylsøkere, somaliere.. listen er lang og konfliktene det skaper stygge og tildels brutale.
    Gjeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeesp

    Her tar vi frem rasistkortet igjen som vanlig.

    Dette er en realitet, når Storberget kan sto avisen med en is i hånden og si at vi sparer milliarder fordi det kommer færre innvandrere i år i forhold til i fjor, så lurer jeg på egentlig hvor mye dette egentlig koster.


    Så kan du svare meg på hvorfor budsjettet for innvandring blir hemmeligholdt?

    Kan jo fortelle litt om hvor mye værre min mor har fått det med denne regjeringen. Hun er 69 år og har hatt 3 hjerteinnfark.

    Hun har mistet TT kortet sitt, egenandelen og for å få frikort har økt så å si hvert år siden 2005, nå ligger det til behandling at for å få frikort med 50% til neste år.

    Aker sykehus skal legges ned, mange avdelinger på sykehus landet rundt har blitt lagt ned eller ska legges ned.

    Danmark la frem hvor mye innvandringen kostet og det var vel 50-70 milliarder i året, jeg tror ikke at det koste noe mindre for Norge AS, mens vi leste i norske aviser at landet ville gå under med FRP sin budsjett fordi de ville øke statsbudsjettet med 59 milliarder.

    Men hvis du ikke vil ha fakta er det alltid fint å dra frem rasisme kortet.
    Barnslig og tåpelig stråmannsargumentasjon. Jeg har da overhodet ikke snakket om rasisme, så her setter nok forsvarsmekanismene dine inn på autopilot ser det ut som.

    Det jeg påpeker er det usympatiske og triste synet på verden som nødvendiggjør å sette svake grupper opp mot hverandre, og legge skylden på en av dem hvis den andre av en eller annen grunn ikke har det bra.

    Ja vel, kanskje din gamle mor er syk, men det blir bare tåpelig å gå rundt å hate asylsøkere og andre unorske og tro at det er dem eller hun dette dreier seg om.
    Barnslig og tåpelig stråmannsargumentasjon, jeg har da overhodet ikke snakket om at jeg hater asylsøkere og andre unorske, jeg har sagt at Norge ikke lenger har råd til å ta inn så mange innvandrere/asyslsøkere som vi gjør.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Gjestemedlem skrev:
    Det jeg påpeker er det usympatiske og triste synet på verden som nødvendiggjør å sette svake grupper opp mot hverandre, og legge skylden på en av dem hvis den andre av en eller annen grunn ikke har det bra.

    Ja vel, kanskje din gamle mor er syk, men det blir bare tåpelig å gå rundt å hate asylsøkere og andre unorske og tro at det er dem eller hun dette dreier seg om.
    Mener du at samfunnet ikke normalt må prioritere mellom grupper av trengende?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn