Vel, jeg kjenner mange, og veit om enda fler, som har brukt verdistigningen på bolig til å refinansiere lånet og kjøpt seg biler og båter og hytter og hva har du.
Om dette ikke kalles cashflow (elsker forresten hvordan anglisismer sniker seg inn i vårt eget språk)
så gi meg et annet begrep.
Det går fint så lenge man har kontantstrøm til å betjene lånet løpede. Problemet, som diskutert her, oppstår når man ikke har det, da tar man opp et lån, sender det til futen og så betaler man renter (og evt avdrag løpende). Da har løpende "boutgifter" blitt høyere enn de var før siden man i tillegg til alt det andre må betale rentene. Si at man holder på med dette i noen år og boligprisene stiger videre. Da må man hvert år låne mer og mer for å betale stadig høyere skatt å boligen og problemet vokser seg bare større og større.
Jeg skjønner at du ikke vil eller er i stand til å skjønne dette, men problemet er altså som skissert. Larsons løsning, å f.eks leie ut et rom om mulig, vil derimot fungere fordi da får man inn mer penger enn man gjorde før og kan da betjene den økte skatteregingen med den.
Du påstår det er ett fett om man har bolig til 7.5 mill og 7.5 mill i banken eller bolig til 15 mill og 0 i banken. Det er det ikke.
For å gjøre eksempelet tydelig: Si at du har 0 inntekt. Du har en bolig som er verdt 20 millioner. Du må ha mat, strøm, forsikringer, litt vedlikehold, abonemment på internett og litt ymse annet. I tillegg skal du også betale formueskatt. Hva ville du gjort da om du av en eller annen grunn ikke kunne eller ville selge boligen? Låne kan du ikke fordi du har ikke et øre til å betale renter med. Mat kan du ikke kjøpe og strøm kan du ikke ha - du har nemlig ingen inntekt og ingen penger kommer inn. Din låneevne er lik 0 siden du ikke kan betjene rentene på selv det minste lån. Du har i praksis kun en mulighet: Selge boligen og få ut verdien og leve av pengene. Da har du mye penger men ingen bolig. Så kan du kjøpe en rimeligere bolig og leve av resten av pengene.
Det ville hjulpet om du faktisk var i stand til å skjønne at å eie en bolig hvor ingen ting leies ut faktisk kun gir løpende utgifter og ingen løpende inntekter. Og at det er stor forskjell på formue og likviditet.