Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Rart vi ikke hører noe fra diskrimineringsfronten enda..
    En kvinnelig kandidat som både er bedre kvalifisert og i tillegg ikke har politisk knytninger som Jens blir valgt vekk.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er det ikke fagfolkene i Finansdepartementet som har kommet med sterke faglige råd her?
    Og fagfolk skal jo alltid ha en avgjørende stemme, har vi lært. De har vurdert Stoltenberg som en bedre kandidat enn de andre.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    2.003
    Rart vi ikke hører noe fra diskrimineringsfronten enda..
    En kvinnelig kandidat som både er bedre kvalifisert og i tillegg ikke har politisk knytninger som Jens blir valgt vekk.
    Du må jo huske på i denne sammenheng at Bulkejens også i høyeste grad er pikenes Jens.
     
    • Haha
    Reaksjoner: MML

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja dersom man mener at sentralbanksjefens viktigste rolle skal være å tenke politikk så er jeg enig.
    Men hvis rollen er å tenke økonomi og samfunnsøkonomi har vi en kvinnelig kandidat som er bedre.
    Men vi skjønner jo alle at det går på trynefaktor og at det offentlige er gjennomsyret av korrupsjon og da har dessverre ikke andre kandidater en sjans
    Jens har en utdannelse fra 80 taller, ett år som kaffekoker hos ssb, ellers har han bare drevet med politikk
    Og selvfølgelig klødd de riktige rumpesprekker i NWO
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Dette er en lederstilling. De har tydeligvis lagt mest vekt på ledererfaring. Helt vanlig i slike stillinger i alle sektorer.
    Om det er lurt er en annen sak...
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.727
    Torget vurderinger
    4
    Utnevnelsen av Stoltenberg er ikke en partiutnevnelse. Kanskje er det tvert om. Jeg tviler på om statsminister Jonas Gahr Støres drøm var at hans tidligere partileder og sjef, og nåværende venn, skulle bli ny sentralbanksjef. At Jens Stoltenberg blir den som skal holde den årlige talen til nasjonen om tilstanden i norsk økonomi. Eller rettere sagt – om hvordan regjeringen gjør jobben sin. Støre, altså.

    Men Finansdepartementet, som har styrt hele prosessen, har vurdert hvem som er best for Norge, ikke hva som passer best for Ap. Og finansministeren har åpenbart lyttet til sine fagfolk. Han har sett lenger frem enn til en mulig kontrollsak i Stortinget. Når Vedum oppriktig mener at Stoltenberg er den beste, så går han for det.
    Er det noen som seriøst tror på dette røret ?
    I realiteten at Finansdepartementets fagfolk har bestemt seg for at Sentralbanksjefen ikke lenger skal være en fagrolle, slik den har blitt utviklet de siste 20 årene eller så, men en politisk rolle ? En upolitisk polititisk rolle ?

    Med Jens Stoltenberg får Norges Bank en sjef som kan mer om å håndtere internasjonale kriser enn noen annen nordmann. Sentralbanksjefen er også styreleder for Oljefondet. Det er kanskje den viktigste delen av jobben.
    Man velger da ikke en sentralbansjef for å håndtere internasjonale kriser ? Det er den gamle jobben til Stoltenberg det!
    Og Sentralbanken har en sjef for oljefondet, som igjen i stor grad er bundet av politisk bestemte retningslinjer. Skal Stoltenberg være den som passer på at Tangen følger retningslinjene som Stortinget har bestemt ?

    Få, om noen, er i tvil om at Stoltenberg er kvalifisert for jobben
    Faglig sett når han ikke Ida Wolden Bache til tærne. Utover hans internasjonale politiske/diplomatiske erfaring er hans viktigste kvalifikasjon at han er Jens Stoltenberg. Og det blir mye voksenopplæring. Det er en voldsom nedvurdering og nærmest en hån mot fagfolk i Sentralbanken og Ida Wolden Bache i særdeleshet når man implisitt sier den akademiske og faglige erfaring, kunnskap og ballast man har opparbeidet seg gjennom 20 år ikke er så mye verdt. I hvert fall ikke mer verdt enn at det kan kompenseres med "on the job training" et par måneder.

    Sorry jenta mi, - her kommer Jens, Arbeiderpartiets Jesus, Norges frelser. Han må jo ha noe pusle med når han nå beærer oss med å komme hjem til fedrelandet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det som er mer overraskende, er at han selv vil ha den. Med fortid som statsminister og generalsekretær i Nato, burde veien ligge åpen for internasjonale oppgaver.
    Er vel ganske åpenbart at han vil hjem til Norge siden han ikke tar en internasjonal oppgave. Det overrasker ikke meg, han er norsk og begynner å dra på årene. En passe grei jobb før pensjonstilværelsee, sjef for Norges Bank er neppe det mest krevende man kan drive med på toppnivå. Det er mye foredrag og den slags.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Han er svært kvalifisert, så at han blir ansatt overrasker ikke.

    Det som er mer overraskende, er at han selv vil ha den. Med fortid som statsminister og generalsekretær i Nato, burde veien ligge åpen for internasjonale oppgaver.
    Som nevnt, faglig sett, erfaringsmessig sett ,helt ok, med det unntak at det fantes intet mindre enn to andre med enda bedre og mer relevant erfaring for oppgaven. Disse to bør nå føle seg klart forbigått.

    Problemet er at det er upassende. Det kan svært fort oppleves som kameraderi, uansett hva det reelt sett er. Politikerne i dette landet har nå en enorm oppgave i å gjenopprette tillit, ikke fortsette nedriving av den. The Jens kommer sikkert til å gjøre en god jobb, men det ville garantert de to andre kandidatene også gjort. Og ingen ville kommet på tanken om at de var blitt rigget inn i jobben.

    Det som er overraskende, er at du ikke ser dette, du som ellers er nær ekstremt god til å se det selvfølgelige her i verden.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Hvorfor er folk så sikre på at Stoltenberg vil gjøre en god jobb som sentralbanksjef?
    Han mangler helt klart fagelig tyngde og vil i stor grad og i lang tid måtte støtte seg tungt på rådgivere. Hva er så bra med det?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Hvorfor er folk så sikre på at Stoltenberg vil gjøre en god jobb som sentralbanksjef?
    Han mangler helt klart fagelig tyngde og vil i stor grad og i lang tid måtte støtte seg tungt på rådgivere. Hva er så bra med det?
    Mannen var nok ikke min favoritt, men totalt uten militær faglig tyngde har han klart å lede NATO.
    Og vis meg den toppleder som ikke lener seg tungt på faglige rådgivere
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor er folk så sikre på at Stoltenberg vil gjøre en god jobb som sentralbanksjef?
    Han mangler helt klart fagelig tyngde og vil i stor grad og i lang tid måtte støtte seg tungt på rådgivere. Hva er så bra med det?
    Er det mulig for Stoltenberg å gjøre en dårlig jobb i denne stillingen? Den går jo stort sett ut på å fortelle om hva komiteer har besluttet, samt holde noen foredrag. Er det mulig for noen, som er sånn noenlunde kvalifiserte, å gjøre en dårlig jobb en slik stilling...?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor er folk så sikre på at Stoltenberg vil gjøre en god jobb som sentralbanksjef?
    Han mangler helt klart fagelig tyngde og vil i stor grad og i lang tid måtte støtte seg tungt på rådgivere. Hva er så bra med det?

    Jeg tror Stoltenberg vil gjøre en god jobb. Han er utvilsomt dyktig.
    Når det gjelder faglig kompetanse har jeg sjøl vært med på møter der ny ledelse skal ansettes, og hvor det faktisk insisteres på at vedkommende skal ha ingen faglig kompetanse. Logikken(?) er slik at dette skal hindre sjefen i å ha bindinger til visse (sub)fagmiljøer eller å ha faglige kjepphester, og derfor kan ta uhildede beslutning på bakgrunn av råd han får.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Som nevnt, faglig sett, erfaringsmessig sett ,helt ok, med det unntak at det fantes intet mindre enn to andre med enda bedre og mer relevant erfaring for oppgaven. Disse to bør nå føle seg klart forbigått.

    Problemet er at det er upassende. Det kan svært fort oppleves som kameraderi, uansett hva det reelt sett er. Politikerne i dette landet har nå en enorm oppgave i å gjenopprette tillit, ikke fortsette nedriving av den. The Jens kommer sikkert til å gjøre en god jobb, men det ville garantert de to andre kandidatene også gjort. Og ingen ville kommet på tanken om at de var blitt rigget inn i jobben.

    Det som er overraskende, er at du ikke ser dette, du som ellers er nær ekstremt god til å se det selvfølgelige her i verden.
    For meg så er det underlig at både AP OG Stoltenberg ønsker å bli beheftet med denne sake.
    Det er en helt unødvendig ripe i lakken.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Jeg tror Stoltenberg vil gjøre en god jobb. Han er utvilsomt dyktig.
    Når det gjelder faglig kompetanse har jeg sjøl vært med på møter der ny ledelse skal ansettes, og hvor det faktisk insisteres på at vedkommende skal ha ingen faglig kompetanse. Logikken(?) er slik at dette skal hindre sjefen i å ha bindinger til visse (sub)fagmiljøer eller å ha faglige kjepphester, og derfor kan ta uhildede beslutning på bakgrunn av råd han får.
    Men her er jo problemet nettopp det at sjefen har STERKE bindinger til de fagmiljøene han ikke skal la seg påvirke av, nemlig politikerne.

    Stoltenberg ER politiker.
    At han har noen måneder hos SSB gjør ham ikke til tungvekter som økonomisk fagmann.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.170
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det er med stor glede og trygghet jeg kan meddele at gutteklubben grei fortsatt eksisterer.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Mannen var nok ikke min favoritt, men totalt uten militær faglig tyngde har han klart å lede NATO.
    Og vis meg den toppleder som ikke lener seg tungt på faglige rådgivere
    Han er generalsekretær, ikke general. Å lede Nato er en politisk stilling mer enn en militær stilling.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Er det mulig for Stoltenberg å gjøre en dårlig jobb i denne stillingen? Den går jo stort sett ut på å fortelle om hva komiteer har besluttet, samt holde noen foredrag. Er det mulig for noen, som er sånn noenlunde kvalifiserte, å gjøre en dårlig jobb en slik stilling...?
    Jeg vil tro han kan gjøre en bedre jobb hvis han hadde mer fagelig tyngde, men jeg ser poenget ditt. Donald Trump satt tross alt som president i 4 år.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    FB_IMG_1643981062271.jpg

    En plausibel forklaring det der...
     
    • Liker
    Reaksjoner: cox

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Han er generalsekretær, ikke general. Å lede Nato er en politisk stilling mer enn en militær stilling.
    Noe av det samme gjelder vel sjefen for Norges Bank. Tviler på om han skal sitte med økonomiske modeller og Exel ark.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Ser at de bare har intervjuet 2 kandidater til stillingen, det betyr at Jacob Bjorheim ikke engang har fått et intervju..
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Jeg vil tro han kan gjøre en bedre jobb hvis han hadde mer fagelig tyngde, men jeg ser poenget ditt. Donald Trump satt tross alt som president i 4 år.
    Donald Trump tror jo han fortsatt er president da ...
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil tro han kan gjøre en bedre jobb hvis han hadde mer fagelig tyngde, men jeg ser poenget ditt. Donald Trump satt tross alt som president i 4 år.
    Noe av det samme gjelder vel sjefen for Norges Bank. Tviler på om han skal sitte med økonomiske modeller og Exel ark.
    Det samme gjelder for de fleste ministere for å være helt ærlig. Det er vel statssekretærene og øvrig byråkrati som gjør grovjobben. Så trenger man et fjes, en gallionsfigur til å fronte sakene. Og til å ta kred og spise kameler...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Men her er jo problemet nettopp det at sjefen har STERKE bindinger til de fagmiljøene han ikke skal la seg påvirke av, nemlig politikerne.

    Stoltenberg ER politiker.
    At han har noen måneder hos SSB gjør ham ikke til tungvekter som økonomisk fagmann.

    Økonomer er ikke særlig bekymret...

     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.727
    Torget vurderinger
    4
    Det samme gjelder for de fleste ministere for å være helt ærlig. Det er vel statssekretærene og øvrig byråkrati som gjør grovjobben. Så trenger man et fjes, en gallionsfigur til å fronte sakene. Og til å ta kred og spise kameler...
    Det er jo nettopp sammenblandingen man er redd for.
    Ministrene er politiske ledere for fagdepartementene. Administrativt og faglig ledes departementene av departementsråden.
    Sentralbanksjefen er jo nettopp IKKE en politisk leder, men administrativ og faglig leder for en fagetat.
    Det er elemantært og må ikke forveksles.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jeg vil tro han kan gjøre en bedre jobb hvis han hadde mer fagelig tyngde, men jeg ser poenget ditt. Donald Trump satt tross alt som president i 4 år.
    Får håpe og tro The Jens gjør en minst 150 ganger bedre jobb enn The Donald gjorde....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mannen har ikke vært aktiv politisk på årevis, så der finnes overhodet intet problem.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Der tar du feil, Det er vanskelig å tenke seg noen med mindre politiske bindinger enn Stoltenberg. Bare det burde diskvalifisere ham.
    Min gamle krigsseiler-nabo hatet Ap som pesten, nettopp pga maktmisbruk og kameraderi som dette ,( i tillegg til det de gjorde mot krigsseilerne)
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Der tar du feil, Det er vanskelig å tenke seg noen med mindre politiske bindinger enn Stoltenberg. Bare det burde diskvalifisere ham
    Med en riksrevisor og Fiskeridirektør fra Høyre, som gikk direkte over fra politikken, ser jeg lite problem med en som ikke har vært aktiv på snart et tiår.

    Prinsipielle standpunkt bør være nettopp prinsippielle. Ellers blir de situasjonsbestemt. Man til og med mistenke de for å være politisk motivert.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Der tar du feil, Det er vanskelig å tenke seg noen med mindre politiske bindinger enn Stoltenberg. Bare det burde diskvalifisere ham.
    Min gamle krigsseiler-nabo hatet Ap som pesten, nettopp pga maktmisbruk og kameraderi som dette , i tillegg til det de gjorde mot krigsseilerne
    Ikke sikker på at behandlingen av krigsseilerne er relevant her?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.727
    Torget vurderinger
    4
    Mannen har ikke vært aktiv politisk på årevis, så der finnes overhodet intet problem.
    Man kan alltids argumentere med at man mener habilitet ikke er et problem, men kjære vene da, en mann som er født og oppvokst i partiet, og som i den grad ER Arbeiderpartiet, han blir ikke "deaktivert" fordi han ikke har formelle verv. Jeg tror ikke det er barnebarnas melketenner som er temaet når Jens&Jonas går søndagstur arm i arm rundt Sogsvann....

    Forøvrig er holdningen til Stoltenberg sin habilitet himmelropende forskjellig fra da Tangen skulle ansettes.
    Det er et helt pinlig misforhold.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Finnes andre perspektiver....




    Den langvarige og intense kampanjen for å forhindre at Stoltenberg skulle få jobben, med alle små og store clemetarianerne og den borgerlige hovedstadspressen i spissen, lyktes til slutt ikke.Kampanjen har trolig hatt motsatt av den ønskede effekt. Den har bidratt til å overbevise flere - når man veier ulike hensyn mot hverandre - om hvorfor ansettelsen av Stoltenberg er absolutt riktig.
    Antakelig er ansettelsen svært godt nytt for langsiktighet og stabilitet i Norge. Selv om det nå blir varslet kontrollsak i Stortinget, etterfulgt av massivt med PR og spinn fra Høyre, Frp og Venstre.
    At dette kommer fra partier som gjennom åtte år ble berømte for sine ukritiske partiutnevnelser i ledende stillinger i statsforvaltningen, er pussig. Det er et symptom på den korttidshukommelse og doble standarder som preger Twitter-universet i dagens politiske diskurs.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.790
    Torget vurderinger
    0
    Ser at de bare har intervjuet 2 kandidater til stillingen, det betyr at Jacob Bjorheim ikke engang har fått et intervju..
    Han bor jo i Sveits!

    Her i landet liker vi ikke folk som bosetter seg i Sveits!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn