Nå må du skjerpe GPS'en din da. Det er STOR forskjell på Bø i Vesterålen og Bø i Telemark!Heller ikke i Bø!
Bø i Telemark har jo Sommarland f.eks, og det alene er en god grunn til å besøke plassen!
Nå må du skjerpe GPS'en din da. Det er STOR forskjell på Bø i Vesterålen og Bø i Telemark!Heller ikke i Bø!
Det er jeg ganske så enig i, men jeg ville uansett heller hatt ham i NATO! I allefall slik ståa er i dag. Han er nemlig dyktig i den jobben.Når det er sagt, det er bedre å ha ham i sentralbanken enn i AP - da fyren er en god politiker og er populær - og jeg er ikke overbegeistret over AP.
Helt enig - og jeg har ingenting i mot ham. Jeg er imot kulturen han er en del avDet er jeg ganske så enig i, men jeg ville uansett heller hatt ham i NATO! I allefall slik ståa er i dag. Han er nemlig dyktig i den jobben.
Jepp!Du mener Jonas som erklærte seg inhabil og som ikke deltok på møtene?
Akuurat sentralbanksjef har vel ikke vært særlig poltisk før nå. Personlig tror jeg ikke det vil påvike Jensemann eller rentefastsettelsen i Norge som vel omtrent er det enste vedkommende har særlig inflytelse over, problemet er bare at det vil hefte ved det han gjør. Han vil mest sannsynelig ende opp med å ta en del upopulære avgjørelser (aka redusere kjøpekraften til vanlige folk) og jeg tror han kommer til å gjøre det. Problemet er at dette vil fremstå som rent kameraderi og det er det mest sannsynelig også-akkuratt som på høyresiden - de er vel sånn ca like gode
Han er en god kandidat mht en skreddersydd stillingsannonse for ham. Rent faglig er hans motkandidat faglig langt sterkere mht da daglige oppgavene. Men, han vil nok utføre en god jobb - men det er dårlig skjønn og ukultur i selve prosessen.Men den kompliserende faktoren er at Stoltenberg er en veldig god kandidat.....
Og mannen bør vel ikke få yrkesforbud for norske toppstillinger?
Han er en god kandidat mht en skreddersydd stillingsannonse for ham. Rent faglig er hans motkandidat faglig langt sterkere mht da daglige oppgavene. Men, han vil nok utføre en god jobb - men det er dårlig skjønn og ukultur i selve prosessen.
Han kan få mye annet bare ikke denne, Han får grei seg som statsforvalter i Finnmark eller noe slik som andre nedtrappede rikspolitikere.Men den kompliserende faktoren er at Stoltenberg er en veldig god kandidat.....
Og mannen bør vel ikke få yrkesforbud for norske toppstillinger?
Det er vel lettere om du har vært sjef for to andre.Denne Gutteklubben Grei, er det der slik som i andre losjer at man må anbefales av to medlemmer for å slippe inn?
Det vil jeg tro. Dette er årsaken til at Stoltenberg ble valgt. Gå inn i artikkelen og se hva som sies om «kva marknad er det trygt i, kva internasjonale svingningar er det vi har … den sikkerhetspolitiske dimensjonen.»Vet Vedum overhodet hva sentralbanksjefen driver med og ikke driver med ?
Stoltenberg vil vere ein god samtalepartnar for Oljefondet i diskusjoner om kor og korleis fondet skal investere, sa finansminister Vedum. Høgre og ein finansprofessor hevar augebryna.
Da burde de mene at Stoltenberg burde bli en utmerket aktiv aksje- og obligasjonsforvalter også da siden han har vært sjef for NATO. Dette er bare babbel fra Vedum for å prøve å dekke over at Stoltenberg reelt ble ansatt for mange måneder siden av FinDep. Om Jensemann startet opp et aktivt fond med seg selv som forvalter - ville du puttet pengene dine i det?Det vil jeg tro. Dette er årsaken til at Stoltenberg ble valgt. Gå inn i artikkelen og se hva som sies om «kva marknad er det trygt i, kva internasjonale svingningar er det vi har … den sikkerhetspolitiske dimensjonen.»
Stoltenbergs nettverk fra NATO-årene vil komme godt med. Du må huske at Norge, som et oljeselskap med en regjering, er høyt eksponert.
Det Vedum sier er essensielt at man ved å lytte til Stoltenbergs tanker om geografisk fordeling av investeringene basert på sikkerhetspolitiske vurderinger og hva han kan fange opp i nettverket skal kunne oppnå meravkastning kontra å bare følge indeksene temmelig slavisk. Det er igjen det samme som å si at Stoltenberg vil forventes å være i stand til å generere meravkastning basert på den type investeringsstrategi dersom han f.eks startet sitt eget hedgefond. For øvrig er så godt som hele fondet investert i det som regnes som utviklede markeder fra før, altså Nord-Amerika, Europa og Oceania.Dette er prisen de betaler for å ha direkte tilgang til jensemanns internasjonale nettverk. Han kunne gått til en annen toppjobb utenlands og da ville han ikke vært 100% på denne funksjonen. Selvsagt er hans internasjonale nettverk og innsikt i NATOs risikovurderinger viktig. Oljefondet er solid investert i utlandet og selv Martin Skanckes klimarisikoutvalg så trusler i den eksponeringen.
Så nå er Stoltenberg ansatt som sikkerhetspolitisk aksjestrateg for Oljefondet....Det vil jeg tro. Dette er årsaken til at Stoltenberg ble valgt. Gå inn i artikkelen og se hva som sies om «kva marknad er det trygt i, kva internasjonale svingningar er det vi har … den sikkerhetspolitiske dimensjonen.»
Stoltenbergs nettverk fra NATO-årene vil komme godt med. Du må huske at Norge, som et oljeselskap med en regjering, er høyt eksponert.
Ja, om man går etter flere kommentarer rundt ansettelsen, fra flere personer i regjeringen og kommentariatet, synes det å være en tungtveiende årsak til at han ble foretrukket.Så nå er Stoltenberg ansatt som sikkerhetspolitisk aksjestrateg for Oljefondet....
Det er vel omtrent det siste han burde holde på med. Holde Tangen i ørene og påse at fondet holder seg innenfor mandatet, javisst, men hovedoppgaven til sentralbanksjefen er å styre pengepolitikken gjennom styringsrenten. Den skal være separat fra regjeringen og finanspolitikken. Det kreves kanskje ikke all verdens av økonomisk teori for å gjøre det, eller rettere sagt lede teamet som gjør det, men uavhengighet og integritet er desto viktigere. I utgangspunktet tror jeg Stoltenberg vil greie å holde styr på hattene, men både Vedums begrunnelse og Stoltenbergs motvilje mot å frasi seg partiboken er litt urovekkende.Så nå er Stoltenberg ansatt som sikkerhetspolitisk aksjestrateg for Oljefondet....
Men hvordan ser du for deg at geopolitsk aktivaallokering basert på signaler Stoltenberg kan fange opp fra nettverket sitt skal fungere i praksis? Investeringsmandatet til oljefondet er norsk lov vedtatt av Stortinget og ikke noe som Tangen og Stoltenberg skal småprate seg frem til. Tangen, på tross av hva mange trodde på forhånd gitt hvor han kom fra, fremstår i alle fall veldig klar over dette. Han er fullt klar over risikoene som ligger der, men sier stort sett bare at det er en del av spillet og ikke noe man kan gjøre noe med. Den forklaringen Vedum gir ang dette fremstår som en ordsalat uten innhold og noe som man sikkert kan nikke litt anerkjennende til om man ikke tenker over hva det faktisk betyr, og det er fint lite.Skjønner jo at gangsynet ryker når blodtåka tar, men dette er altså hva en sentralbanksjef gjør. Og vedkommende har en finger med i stabssammensetning, naturligvis.
Så kan diskusjonen bli litt mer reell.
Sentralbanksjefen er ikke fremmed for kriser. Men én ting bekymrer ham.
Eurokrise, oljekrise, koronakrise og klimakrise. Lite har vært normalt for sentralbanken det siste tiåret. Men det er særlig én ting som bekymrer sentralbanksjefen.e24.no
Fra linken:Skjønner jo at gangsynet ryker når blodtåka tar, men dette er altså hva en sentralbanksjef gjør. Og vedkommende har en finger med i stabssammensetning, naturligvis.
Så kan diskusjonen bli litt mer reell.