Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ^ Styre verden? Problemet er dette;

At til og med våre rød- grønne politikere tillater at dette skjer, med både den forbannede 'arbeidslinja',
    Arbeidslinja er det bred enighet om på tinget i alle ansvarlige partier, fra SV til FrP. At tullingene ytterst til venstre ikke er med for stå for deres egen regning..

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.497
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Så bred enighet vet jeg nå ikke. Om SV plutselig er med handler det vel mest om at kameler står på menyen.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.283
    Sted
    Oslo
    Så bred enighet vet jeg nå ikke. Om SV plutselig er med handler det vel mest om at kameler står på menyen.

Kameler må svelges medhårs sa Jan P. Syse
    Kristin Halvorsen sa at fattigdom kunne fjernes med et pennestrøk.
    Hun mangla kanskje en penn?

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.497
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Kameler må svelges medhårs sa Jan P. Syse
    Kristin Halvorsen sa at fattigdom kunne fjernes med et pennestrøk.
    Hun mangla kanskje en penn?
    Ja, akkurat den der husker jeg veldig godt, da Kristin Halvorsen med harmdirrende røst gikk i strupen på Kjell Magne Bondevik og erklærte at Norges fattigdom kunne fjernes med et pennestrøk. Etter 4 år som finansminister i en flertallsregjering var imidlertid situasjonen omtrent den samme.

Mangla nok penn ja.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Samtidig som de kun ser umuligheter rundt både strømpriskrisen, skylder på akutt utbrudd av podogra i Eritrea som årsak til prisene, fortsetter å senke de svakeste lengre ned i fattigdom - "det skal lønne seg å jobbe!", "det er Giskes feil- alt i hop", opptrer som et høyre- parti hva gjelder troen på markedet, prøver å dempe følger av feilslått politikk- i stedet for å legge om politikken.

10% neste.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.708
    Ja, akkurat den der husker jeg veldig godt, da Kristin Halvorsen med harmdirrende røst gikk i strupen på Kjell Magne Bondevik og erklærte at Norges fattigdom kunne fjernes med et pennestrøk. Etter 4 år som finansminister i en flertallsregjering var imidlertid situasjonen omtrent den samme.

Mangla nok penn ja.
    Rart med det, så lenge man befinner seg i opposisjon behøves det visstnok kun pennestrøk til det meste. Men så kommer realpolitikken og binder dem på både hender og føtter, så de ikke rekker pennen for å gjøre det nevnte strøket.
    Kanskje er det grunner til at ingen partier er i stand til å endre verden, uansett hva de innbiller seg i den trygge opposisjonstilværelsen?

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.497
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Rart med det, så lenge man befinner seg i opposisjon behøves det visstnok kun pennestrøk til det meste. Men så kommer realpolitikken og binder dem på både hender og føtter, så de ikke rekker pennen for å gjøre det nevnte strøket.
    Kanskje er det grunner til at ingen partier er i stand til å endre verden, uansett hva de innbiller seg i den trygge opposisjonstilværelsen?
    Herr Vedum har fått kjenne temmelig ettertrykkelig på dette det siste året. 😈 SV hadde jo den gang null erfaring fra posisjon, og kan vel til en viss grad unnskyldes. For Sp derimot stiller det seg annerledes, der er det jo folk med erfaring. Så ikke ut til å være noen voksne hjemme der da Vedum fikk utfolde seg fritt og uhemmet i opposisjon.

Tipper finansministerstolen gnager godt der han sitter. 🤭

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Merkelig overskrift. Er jeg en av de 750 som sviktet Støre hver dag i høst?

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.081
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fra tidligere link:
    Ap får bare 14,6 prosents oppslutning i Vårt Lands siste partimåling utført av Norstat, mens regjeringspartner Sp lander under sperregrensen. Bare 3,8 prosent av de spurte sier at de ville stemt på finansminister Trygve Slagsvold Vedums parti.

Dette er den dårligste meningsmålingen siden Ap kom i regjering i fjor høst.

Det ville vært Arbeiderpartiets dårligste valgresultat på 116 år, under Aps oppslutning på 15,9 prosent ved valget i 1906. Da var det innført allmenn stemmerett for menn, mens kvinner ennå ikke fikk stemme.

Hadde det vært valg i dag, ville regjeringspartiene - ifølge målingen - også mistet over halvparten av stortingsrepresentantene sine.

Totalt ville Ap og Sp fått 35 stortingsrepresentanter på denne målingen, mens de fikk 76 representanter i fjorårets valg.

– Jeg opplever ikke at Arbeiderpartiet er i krise, sier Støre.
    Andre ser ut til å ha en annen opplevelse.

Angående SP’s oppslutning: Endelig under sperregrensen. Måtte de forbli der.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.708
    ^ Det fremstår som soleklart at dersom det ikke skjer noe i nærheten av et under, kan AP ikke beholde Støre, ei heller så mange andre i styret av partiet.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.697
    Sted
    Smurfeland
    Som relativt "vanlig folk" er det vanskelig å ikke si seg enig med den tidligere LO-toppen. Skift ut ledelsen.

Men vi vet jo at det ikke kommer til å skje.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.708
    Som relativt "vanlig folk" er det vanskelig å ikke si seg enig med den tidligere LO-toppen. Skift ut ledelsen.

Men vi vet jo at det ikke kommer til å skje.
    Jeg er temmelig sikker på at om Ap ryker på et nederlag i denne størrelsesorden ved neste stortingsvalg, så byttes hele bunten ut. Det finnes ikke en snøballs sjans i helvete for at de kan fortsette etter å ha tryna såpass spektakulært som dette her.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.697
    Sted
    Smurfeland
    Jeg er temmelig sikker på at om Ap ryker på et nederlag i denne størrelsesorden ved neste stortingsvalg, så byttes hele bunten ut. Det finnes ikke en snøballs sjans i helvete for at de kan fortsette etter å ha tryna såpass spektakulært som dette her.
    Det tror nok jeg også, men at de skulle ha selvinnsikt til å foreta en så radikal omstilling nå, midt i en stortingsperiode? Det skjer ikke. Kanskje hvis Torbjørn Jagland fortsatt hadde vært partileder.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.708
    Det tror nok jeg også, men at de skulle ha selvinnsikt til å foreta en så radikal omstilling nå, midt i en stortingsperiode? Det skjer ikke. Kanskje hvis Torbjørn Jagland fortsatt hadde vært partileder.
    Tviler på at det finnes omstillinger nok i denne verden til å redde dem fra undergang.
    Av diverse årsaker har dagens regjering fått skylda for alt som har gått galt, man kan vel si at det har vært en såpass ekstrem forskjell på budskap og virkelighet, at det har felt dem en gang for alle. Hadde de gått ut og ikke lovet annet enn "blood, sweat and tears", så hadde de antakelig ikke møtt sitt Waterloo i dagens situasjon.
    For saken er jo den at alle nasjoner i Europa har blitt rammet på samme måte, majoriteten er (som vanlig) rammet hardere enn Norge, men siden budskapet var så utvetydig omkring "vanlige folks tur", så har denne nedgangen fått sitt eget, ustoppelige momentum. Dette går til helvete i åpen båt for Ap, jeg tror ikke noe kan redde dem nå, uansett hvor urettferdig det eventuelt måtte være. Støre kommer til å få et forferdelig ettermæle, er vel min spådom. Og Vedum kommer til å eldes i et fjøs på Hedmarken, der han kan stinke kumøkk og amoniakk mens han forteller kyra om sin stolte fortid som selveste FinansMinisteren i en Oljenasjon!!

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.081
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men når det skal skytes ulv, da har denne regjeringen handlekraft så det rekker. 21 stk.
    Klima- og miljødepartementet opprettholder rovviltnemndenes vedtak om felling av ulvene som oppholder seg på norsk side av riksgrensen igrenserevirene Ulvåa, Juvberget og Kockohonka. Siste tilgjengelige opplysninger tilsier en samlet kvote som i utgangspunktet er på inntil 21 individer.Dersom oppdaterte opplysninger viser at det er flere eller færre individer i revirene, kan statsforvalteren endre kvoten, før fellingsstart og underveis i fellingsperioden. For øvrig gjelder at det skal tas nødvendige forholdsregler for gjennomføringen av felling slik det fremgår av rovviltnemndenes vedtak, men utgangspunktet er at alle individene tilhørende revirene tas ut.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.697
    Sted
    Smurfeland
    Tviler på at det finnes omstillinger nok i denne verden til å redde dem fra undergang.
    Av diverse årsaker har dagens regjering fått skylda for alt som har gått galt, man kan vel si at det har vært en såpass ekstrem forskjell på budskap og virkelighet, at det har felt dem en gang for alle. Hadde de gått ut og ikke lovet annet enn "blood, sweat and tears", så hadde de antakelig ikke møtt sitt Waterloo i dagens situasjon.
    For saken er jo den at alle nasjoner i Europa har blitt rammet på samme måte, majoriteten er (som vanlig) rammet hardere enn Norge, men siden budskapet var så utvetydig omkring "vanlige folks tur", så har denne nedgangen fått sitt eget, ustoppelige momentum. Dette går til helvete i åpen båt for Ap, jeg tror ikke noe kan redde dem nå, uansett hvor urettferdig det eventuelt måtte være. Støre kommer til å få et forferdelig ettermæle, er vel min spådom. Og Vedum kommer til å eldes i et fjøs på Hedmarken, der han kan stinke kumøkk og amoniakk mens han forteller kyra om sin stolte fortid som selveste FinansMinisteren i en Oljenasjon!!
    Har tenkt det samme selv flere ganger, alt fra Vedum's løfte om pumpepriser over, var det 20,- literen, til alt det med "vanlige folks tur". Skjønner jo at de må ha noe å selge inn før et valg, men virker litt uproft å love masse man ikke kan holde. Til deres forsvar var det vanskelig å spå påsiget av katastrofer vi har fått i det siste med krig og annen elendighet. Men jeg skulle likt å se hvordan de skulle klare å hente seg inn fra dette i tide til neste stortingsvalg.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.081
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det begynner å lukte litt Jaglandsk av dette.
    NTB lurte på om Støre tror folk forstår ham.

– Jeg snakker med folk, og jeg har i grunnen aldri oppfattet at jeg ikke blir forstått, sa han.

Han blir forlatt. Men føler seg i det minste forstått. Det er da noe.

• Liker

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Sp gjør dumt i å lure velgerne – Dagsavisen

Finansdepartementet sendte nylig ut en pressemelding med overskriften «Fjerner drivstoffavgift fra 1. januar 2023». Budskapet er formelt sett riktig, men det gir et helt feilaktig inntrykk. Det er et faktum at grunnavgiften på mineralolje blir fjernet og at veibruksavgiften blir redusert. Helt nederst i pressemeldingen opplyses det imidlertid at kravet til innblanding av biodrivstoff øker.

Dermed blir pumpeprisen for den alminnelige bilist omtrent den samme som før. «Dette framstår som en dieselbløff», sier pressesjef Ingunn Handagard i bilistorganisasjonen NAF. Ifølge Handagard utgjør regjeringens opplegg absolutt ingen forskjell på pumpeprisen – i beste fall et minikutt. Hun viser til at 80 prosent av avgiftskuttene går til traktorer og anleggsmaskiner. De resterende 20 prosentene går til fossilbiler flest, men det spises opp av kravet om økt innblanding av biodrivstoff.

...

Men finansminister og Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum framstiller saken annerledes. Han forteller at avgiftsendringene «bidrar til å trekke pumpeprisene på drivstoff ned». Totalt sett reduseres de samlede drivstoffavgiftene med 2,2 milliarder kroner, etter at økningen i CO₂-avgiften er medregnet.

...

Avgiftene på drivstoff består av et komplisert lappeteppe, og det er fort gjort å gå seg vill i systemet. Med dette som utgangspunkt påhviler det politikerne et stort ansvar å opptre ryddig. Formelt sett er det riktig at regjeringen reduserer avgiftstrykket på drivstoff. Men prisen på dyrt biodrivstoff må også tas med i regnestykket.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum gir altså med den ene hånda og tar med den andre. Velgerne blir lurt når bare halve sannheten presenteres. Regjeringens samlede ansvar for pumpeprisen må reflekteres i budskapet. Vedums bløff er en politisk risikosport som fort vil straffe seg. Økt politikerforakt kan komme tilbake som en boomerang. Ærlighet varer lengst, også i politikken

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.620
    NTB lurte på om Støre tror folk forstår ham.

– Jeg snakker med folk, og jeg har i grunnen aldri oppfattet at jeg ikke blir forstått, sa han.
    "Jeg har i grunn aldri oppfattet at jeg ikke blir forstått" er jo ganske klassisk Støre med dobbel negasjon og alt. Mon tro om den nyansatte PR-assistenten hans vil forklare at "jeg oppfatter at jeg blir forstått" er en både enklere og bedre måte å si akkurat det samme på.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.081
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare et par refleksjoner til de siste to innleggene:
    Disasters can make or break a leader. In the era of COVID-19, some leaders have risen to the challenge—keeping their communities, employees and students informed, pausing and restarting daily life, and managing the secondary effects of social and economic disruption.

Other leaders, meanwhile, are floundering—communicating poorly, not providing trustworthy information and failing to follow through on promises.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.748
    Det knirkar på fjøsloftet te Anti-Varg-Vedum & Co. Ein stor del av ordførarane te Bondepartiet er redd dei må halde seg heime på garden etter neste valg. Ofseleg det derre, men med rette. Det er nok berre eit skremmeskot, men eit høgt eit.

1671622275841.png

Dr.E

• Liker

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.748
    Det ser ut som Regjeringa er i ferd med å ta nok en avgjørelse på sin ferd nedover bakken. Her skal de pliise Eklenor og pynte på det nasjonale CO2 regnskapet. Sender gassen sørover i stedet så kan de brenne den og lage strøm av den i stedet. Pris 13 milliarder og strømknapphet i nord som resultat. Som medfører.... . Det er folket som tar begge regningene. Den siste er det folk nordpå som tar. Vanlige folks tur - igjen.

1671693864539.png
    Leder, Melkøya | Vanvittig grønnvasking (nordnorskdebatt.no)

Dr.E

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.017
    Torget vurderinger
    1
    Skulle akkurat poste samme sak, idiotien vil ingen ende ta

• Liker

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.997
    Spørs om de ikke har vurdert at det vil mer skrik og skrål hvis de tar tilsvarende kutt andre steder.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.708
    Skulle akkurat poste samme sak, idiotien vil ingen ende ta
    Det jeg lurer på, er om den tiden er forbi, da man kunne være uenige i både det ene og det andre, uten at meningsmotstanderne uten videre var å anse som idioter.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.386
    Torget vurderinger
    4
    Torbjørn Røe Isaksen synes også at dagens regjering er ikke bare dysfunksjonell, men også påfallende lite lærenem.

Noen har ikke snakket sammen
    «Seieren følger våre faner!» er kampsangen. Nå er det mer fristende å tenke på pophiten «Ring meg».

«Noen har snakket sammen», het det i arbeiderbevegelsen i gamle dager.

Nå er problemet at noen ikke har snakket sammen.

Det ikke bare hviskes om gjensidig irritasjon mellom arbeiderbevegelsens faglige og politiske gren, LO og Arbeiderpartiet – det snakkes åpent om.

Regjeringen – og særlig enkelte medlemmer – beskrives som dårlige til å forankre saker, lite forberedt i offentligheten og elendige til å kommunisere.

Statsministerens kontor, som skal sikre den overordnede strategien og forankringen, oppfattes som svake og ukoordinerte.

Hva skjedde?
    Personlig synes jeg det er på høy tid at båndene mellom Ap og LO brytes opp i noen grad, men jeg tror nok at noen i partiets ledelse har undervurdert betydningen av å ha full støtte fra LO.

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.103
    Det jeg lurer på, er om den tiden er forbi, da man kunne være uenige i både det ene og det andre, uten at meningsmotstanderne uten videre var å anse som idioter.
    Vær nå ærlig, det er ikke veldig langt mellom nekene i dagens regjering. :cool:

• Liker

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.708
    Vær nå ærlig, det er ikke veldig langt mellom nekene i dagens regjering. :cool:
    Synes det sitter svært få "nek" i styre og stell i Norge. Muligens noen få, men i allefall langt færre %-vis enn i normalbefolkningen.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.017
    Torget vurderinger
    1

Hvor vanskelig er det å skjønne norsk, jeg kaller ikke meningsmotstanderne idioter, idiotien går på sak og dette samt elektrifisering av sokkelen er reinspikka idioti.

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.103
    Synes det sitter svært få "nek" i styre og stell i Norge. Muligens noen få, men i allefall langt færre %-vis enn i normalbefolkningen.
    Helt greit å være nek, men da bør man ikke takke ja til en statsrådspost. Man bør kjenne sin begrensning.

U

utgatt19288

Gjest
    hvis du tror dette har relevans for velgerflukten til ap, så har du nok et problem når det gjelder forståelsen av hva ap skal stå for. dette er ikke venstredreinig; å forlate slike selvfølgeligheter er det som er høyredreining. ap drar til høyre!

det sagt: unntaket for bønder og sjukehus er ikke godt. resten er som det skal være! (om du da ikke er høyrevelger som bedriver talking points for høyresida. men det er liksom ikke der ap skal være.)
    Ja ta skatt f.eks - så enkelt tror jeg det er. Det er velstand og formuer på alle kanter i dette landet. Ap har gjort en formidabel innsats over flere 10 år. Landet er bygget. Job well done, men å sitte å tro at den velgermassen man engang hadde på 30-40% er der når skatteskjerpelser og avgifter øker for en formuende middelklasse er selvmål. Forøvrig litt pussig at det er ulik oppfatning om Støre drar AP til høyre eller venstre. Vi som ikke er AP merker venstresvingen veldig godt!

U

utgatt19288

Gjest
    Inntektsskatt med beskjeden økning for de over 750k, kun de som tjener over 3 mill merker noe. De som trenger det får marginale lettelser. I realiteten marginale forskjeller. Det man står igjen med er et politiskstøynivå over hvor mye man utgjør av forskjell. Kanskje vært bedre om vi hadde vært styrt av algoritmer eller Ursula von der Leyen. Det er dama mi!

skatt.JPG

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn