- Ble medlem
- 06.04.2019
- Antall liker
- 11.699
Hva er det de gjør når de «går for» en diagnose/uføretrygd?Og dessverre er det mange unge (eller i alle fall en del) som ikke vil jobbe og går for en eller annen diagnose og uføretrygd.
Hva er det de gjør når de «går for» en diagnose/uføretrygd?Og dessverre er det mange unge (eller i alle fall en del) som ikke vil jobbe og går for en eller annen diagnose og uføretrygd.
Det er visst endel som tror at man bare kan fylle ut et skjema så er man uføretrygdet. Glemmer visst sykemeldingsperiode, utredninger, AAP, utredninger, søknader..... og flere utredninger.Hva er det de gjør når de «går for» en diagnose/uføretrygd?
Dette fremstår som et noe drøyt forslag som vi ikke akkurat har tradisjon til i helsevesenet i Norge. Man kunne jo trukket dette ytterligere og lagt på økt egenbetaling også for andre ting: selvforskyldte ulykker, KOLS og lungekreft hos røykere, kirurgisk behandling av selvskadere osv.En kan jo begynne med veldig høye egenandeler på f.eks kreftbehandling for de, la oss si 72 pluss.
Det er mye veldig unødvendig behandling som gies til de eldste som hverken gagner dem selv eller samfunnet.
Men det er vel prioteringer også der ute? Jeg har selv vært vitne til at en person godt i gang med 80 årene fikk beskjed om at han ikke ville få implantert en hjertestarter pga av alder og tilstand. Han fikk beskjeden på en veldig fin måte men det mest imponerende var reaksjonen hans, han skjønte argumentet og skulle gjøre det beste ut av de resterende dagene.....men det er nok liten tvil i at man gir alt for mye behandling til de eldste. Ingen liker å ta ansvar å si at det er lite hensiktsmessig med ytterligere behandling.
Trude Basso: Vi må finne ut hva helsetjenesten skal gjøre mindre av
Med loven i hånd legitimeres skuffelsen over at ens individuelle rett prioriteres ned slik at for eksempel de viktigste kjerneoppgavene for øyeblikkelig hjelp og alvorlig sykdom kan leveres på forsvarlig nivå. Ved å gjøre velferdssamfunnet til et rettighetssamfunn, har man åpnet Sareptas krukke...www.altinget.no
Forslaget var selvsagt satt på spissen for å poengtere det du her nevner. I tillegg til å være en dårlig prioritering av ressurser så burde man også se på etikken i det. Det å gi krevende behandling med store belastninger for pasienten for å legge på få uker levetid er også etisk betenkelig.Dette fremstår som et noe drøyt forslag som vi ikke akkurat har tradisjon til i helsevesenet i Norge. Man kunne jo trukket dette ytterligere og lagt på økt egenbetaling også for andre ting: selvforskyldte ulykker, KOLS og lungekreft hos røykere, kirurgisk behandling av selvskadere osv.
Det er imidlertid et stort problem med prioritering av resursene. På samme måte som i eldreomsorgen er politikerne glade i å innføre stadig nye pasientrettigheter, men lite glad i å selv stå for prioriteringen. Jeg har sett forskjellige beregninger, men det er all grunn til å anslå at ca 25% av resursene brukes i pasientenes siste leveår. Dette har jo mange naturlige forklaringer, men det er nok liten tvil i at man gir alt for mye behandling til de eldste. Ingen liker å ta ansvar å si at det er lite hensiktsmessig med ytterligere behandling. Resultatet er at mange riktignok får noen ekstra uker, men gjerne med plager etter for omfattende tiltak. Årsaken til slik handlingslammelse er stort sett frykten for omfattende klagesaker. om ikke "alt" er forsøkt. Gjentatte undersøkelser har vist det store paradokset at leger generelt ikke ville hatt så omfattende behandling som vi gir våre pasienter.
Trude Basso: Vi må finne ut hva helsetjenesten skal gjøre mindre av
Med loven i hånd legitimeres skuffelsen over at ens individuelle rett prioriteres ned slik at for eksempel de viktigste kjerneoppgavene for øyeblikkelig hjelp og alvorlig sykdom kan leveres på forsvarlig nivå. Ved å gjøre velferdssamfunnet til et rettighetssamfunn, har man åpnet Sareptas krukke...www.altinget.no
Men dersom behandlingen er svindyr og gjør at du lever til du er 95?Jeg har bestemt meg for å bli både gammal og sannsynligvis sjuk, men hvis det er slik at meg eller mine barn ønsker meg på kostbar behandling som vil gi meg uker eller noen få måneder med store plager, så forventer jeg faktisk at jeg blir avkrevd penger.
Nå skal jeg ikke si noe bastent sikkert om de andre kjedene, men KIWI er "flinke" til å ansette nyankommne landsmenn sånn omtrent med en gang de kan litt norsk. Disse får da også Kiwi betalt for å sette i arbeid. Og ideen er ikke dum for når de har jobbet der en stund har de blitt så gode i norsk at de kan få seg en ordinær jobb. Men det fører selvsagt til at norsk ungdom med et dårlig vitnemål fra videregående ikke fikk den jobben.Ja, det kan jeg saktens være enig i. Men det fins også jobber som unge kan få uten master eller bachelor. Det er fullt mulig å få jobb på Rema/Kiwi, etc. med fullført videregående og gjerne uten også.
Det er da faktisk ingen automatikk i at livsforlengende behandling etter fyllte 80 automatisk fører til store plager fram til man til slutt dør.Jeg har bestemt meg for å bli både gammal og sannsynligvis sjuk, men hvis det er slik at meg eller mine barn ønsker meg på kostbar behandling som vil gi meg uker eller noen få måneder med store plager, så forventer jeg faktisk at jeg blir avkrevd penger.
Tar du ingeniørutdannelse så får gjerne begynnerlønn 540 000,- med Bachelor og enda mer med Master.^^ En nokså sentral del av dette er en totalt urealistisk forventning til lønn blant en del norske ungdommer som forventer å få godt over en halv mill i lønn uten en eneste dags arbeidserfaring, samt en del foreldre som backer ungdommene til "ikke å akseptere drittjobber med drittlønn".....
Dette har jeg selv hørt sagt i alle fall to ganger, så problemet er definitivt reelt.
Nei, det er ikke bare å fylle ut et skjema men det er en del som legger mye energi og arbeid i å få en diagnose/uføretrygd. Og ja, det medfører utredninger, arbeidstrening, etc. AAP og sykemelding er vel bare aktuelt om du allerede er i jobb, her er snakk om ungdommer som aldri har hatt en fast jobb og heller ikke er interessert i å få seg en jobb.Det er visst endel som tror at man bare kan fylle ut et skjema så er man uføretrygdet. Glemmer visst sykemeldingsperiode, utredninger, AAP, utredninger, søknader..... og flere utredninger.
Jammen de øverste er jo så flinke og skaper så mange arbeidsplasser. Noen privilegier må de jo ha.jeg har aldri helt forstått den iver som legges for dagen når de nederst skal tas, i motsetning til de øverst som lurer unna verdier, og vel er i en helt annen størrelsesorden.
Ikke bare iver, men den moralske fordømmelse, det menneskesyn som ligger bak. Alt mens toppene slipper unna.jeg har aldri helt forstått den iver som legges for dagen når de nederst skal tas, i motsetning til de øverst som lurer unna verdier, og vel er i en helt annen størrelsesorden.
Det har man også sett her på forumet; fedre som stolt proklamerer at de har overtalt avkommet til å ta en mastergrad fremfor et fagbrev. Det hadde sikker vært et nederlag for noen at sønnen/datteren ble maler fremfor ingeniør.Som nevnt tidligere er heller ikke foreldres formaninger til avkommene om feks å holde seg unna håndtverksyrker noen hjelp i et samfunn hvor mangelen på håndtverkere nærmest er eksplosiv...
Hvem har sagt det?Det har man også sett her på forumet; fedre som stolt proklamerer at de har overtalt avkommet til å ta en mastergrad fremfor et fagbrev. Det hadde sikker vært et nederlag for noen at sønnen/datteren ble maler fremfor ingeniør.
Husker ikke, men det har dukket opp fra tid til annen.Hvem har sagt det?
Hvem er det som ivrer for at de nederst skal tas?jeg har aldri helt forstått den iver som legges for dagen når de nederst skal tas, i motsetning til de øverst som lurer unna verdier, og vel er i en helt annen størrelsesorden.
Velfødde 40-50 åringer.Hvem er det som ivrer for at de nederst skal tas?
Skyggeboksing?Velfødde 40-50 åringer.
Tja, ikke i den formen du mener å huske. Jeg har så definitivt rådet mine til å skaffe seg høyere utdannelse. Den yngste er nokså fersk bachelor i kjemi og jobber som skiftgående ingeniør på fabrikk. Forskjellen vs å ha fagbrev i prosessteknikk er bedre forståelse av hvorfor prosessen fungerer som den gjør, dermed bedre evne til problemløsing når noe uforutsett skjer, og bedre mulighet til å gå videre til andre roller som skiftleder eller til driftsingeniør på dagtid om man går lei av skiftgangens gleder. Eller fylle på med en mastergrad og gå over til F&U eller kvalitetsavd, Jeg angrer fortsatt ikke på å ha gitt det rådet og ser heller ingen grunn til å skamme meg over det.Husker ikke, men det har dukket opp fra tid til annen.
Noen av de er mennesker med lidelser som burde gitt en diagnose, men det er ofte diffuse saker og det tar laaaang tid.Har blitt pålagt å ta meg av ungdommer som skal ha arbeidstrening og det er ikke noen enkel oppgave. Å få de til å respektere beskjeder og instrukser om hvordan en skal oppføre seg osv. var ikke lett. De er ikke vant med disiplin og å møte opp presist og normal folkeskikk var ukjent for de fleste. Å ansette noen av disse i en vanlig jobb ville jeg aldri. Nå skal det sies at noen faktisk forbedret seg og beskjed fra meg om det bare var å forsvinne om det ikke var mulig å oppføre seg ofte hjalp.
Har hun og vært i Iran etter at hun ble minister ?Hun sipper vel billigere enn Sandberg.