Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.750
    Det er trist at tilfellet Moxnes skal overskygge denne saken https://www.vg.no/nyheter/innenriks...rgstuens-habilitetsbrudd-kan-vaere-straffbart
    som er langt verre å forholdet er viktig å granske. En trussel mot demokratiet og bør skape langt større forakt for politikere. det er ikke mange dagene siden men at en eller annen gjøk rapper et par solbriller....
    Enig, det Tretteberg gjorde er slikt man gjør i land som vi skriver negativt om i andre tråder her på forumet, dette er helt uakseptabelt og burde få følger. MEN så kom det en politiker fra R som dreit seg ut og da kunne voksne folk få ut alt som har bygget seg opp i årenes løp mot R, ikke alt som ser like bra ut. Hadde en fra V stappet noen briller i lommen så hadde det vært over med et gjesp etter ca. 5 min.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.296
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forskjellen er at Trettebergstuen fikk fyken som statsråd direkte. Om det også bør reises riksrettssak må kontrollkomiteen vurdere. Det kan være riktig, om ikke annet for å teste ut hvor grensene går i den nye loven om riksrett for straffbare forhold begått i tjenesten. Den prosessen går sin gang.

Rødt fortsetter derimot å tråkke rundt i salaten ved å uttrykke bunnløs tillit til sin store sol og leder, uansett hva han gjør. Marxist-trumpistene.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå har vel Trettebergstuen innrømmet dette, holdt pressekonferanse, gått av og undersøkelser om straffbarhet er underveis.

Moxnes holder selv liv i historien sin:
    • Først ved å kalle det en pinlig tabbe
    • Så ved å bli tatt i løgn om hendelsesforløpet
    • Så bli tatt i løgn enda en gang
    • Så holder Rødt saken i live ved på erklære full tillitt.
    Så kan vi jo bare vente til det dukker opp en ny video som viser enda en ny endring i saken eller at det dukker opp flere historieer om lignende forhold.

Men man får jo bedre forståelse for politikken

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.750
    Nå har vel Trettebergstuen innrømmet dette, holdt pressekonferanse, gått av og undersøkelser om straffbarhet er underveis.

Moxnes holder selv liv i historien sin:
    • Først ved å kalle det en pinlig tabbe
    • Så ved å bli tatt i løgn om hendelsesforløpet
    • Så bli tatt i løgn enda en gang
    • Så holder Rødt saken i live ved på erklære full tillitt.
    Så kan vi jo bare vente til det dukker opp en ny video som viser enda en ny endring i saken eller at det dukker opp flere historieer om lignende forhold.

Men man får jo bedre forståelse for politikken
    Alt dette vet vi, men det var oppmerksomheten rundt sakene som ble nevnt.

Akkurat nå så venter jeg forresten på en ny ladning med kaffe i postkassen, det trengs.

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    579
    Sted
    Aarhus
    Forskjellen er at Trettebergstuen fikk fyken som statsråd direkte. Om det også bør reises riksrettssak må kontrollkomiteen vurdere. Det kan være riktig, om ikke annet for å teste ut hvor grensene går i den nye loven om riksrett for straffbare forhold begått i tjenesten. Den prosessen går sin gang.

Rødt fortsetter derimot å tråkke rundt i salaten ved å uttrykke bunnløs tillit til sin store sol og leder, uansett hva han gjør. Marxist-trumpistene.
    det er forskjell på å være partileder og statsråd sett i forhold til å få fyken

A

aardappeleter

Gjest
    Nå har jeg tenkt litt om denne partilederen og disse solbrillene.

Jeg tror det er tre ting som gjør at dette treffer oss på en annen måte enn alt det andre snusket politikere har latt oss vasse i gjennom historien.

- Den ene er at Rødt er et moralistisk og moraliserende parti. Det er vanskelig å komme bort fra at hele partiets argumentasjon om fordelingspolitikk er basert på moralske vurderinger om rettferdighet, og at det er kjernen i partiets identitet. Det gjør det vanskelig for partiet og representantene å håndtere egen moralsk tilkortkommenhet, enda så menneskelig den er. Det gir også meningsmotstandere utløp for å svare med samme mynt.

- Det andre er at dette rett og slett skiller seg ut. Det er veldig uvanlig, rett og slett. Det meste av det andre er enda mer av det samme. Hørt det før. Enda en som viser seg å være enda en av dem. De som gjør det de fikk mulighet til. Man mister tillit til politikere som gruppe, fremfor den ene personen eller partiet.

- Den tredje er at dette handler om en type lovbrudd vi generelt oppdras bort fra lenge før vi begår 'voksne lovbrudd' som for eksempel å jobbe svart, eller dele ut høyt betalte jobber og verv til vennene våre. Det er noe veldig sterkt og nært i denne helt enkle barndomsoppdragelsen.

Tror jeg.

Når det gjelder vinningens omfang er det jo småpiss. I vervene som deles ut tjener man jo mange ganger dette beløpet før lunsj første dag på jobb. Skadeomfanget hos fornærmede er også minimalt, til sist ender det knapt med annet enn en hårfin justering av kalkyle på varene hos butikkene. Ikke er det noe uvanlig lovbrudd heller. Det er bare uvanlig at det ble utført av en høyt plassert tillitsvalgt.

Jeg tror jeg reagerer på samme måte som de fleste, med magen. Tilliten er tydelig svekket, og den har vært mildt sagt shaky etter alt våset om Ukraina.

Sist redigert av en moderator:

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.942
    Torget vurderinger
    16
    Nå har jeg tenkt litt om denne partilederen og disse solbrillene.

Jeg tror det er tre ting som gjør at dette treffer oss på en annen måte enn alt det andre snusket politikere har latt oss vasse i gjennom historien.

- Den ene er at Rødt er et moralistisk og moraliserende parti. Det er vanskelig å komme bort fra at hele partiets argumentasjon om fordelingspolitikk er basert på moralske vurderinger om rettferdighet, og at det er kjernen i partiets identitet. Det gjør det vanskelig for partiet og representantene å håndtere egen moralsk tilkortkommenhet, enda så menneskelig den er. Det gir også meningsmotstandere utløp for å svare med samme mynt.

- Det andre er at dette rett og slett skiller seg ut. Det er veldig uvanlig, rett og slett. Det meste av det andre er enda mer av det samme. Hørt det før. Enda en som viser seg å være enda en av de som gjør det de fikk mulighet til. Man mister tillit til politikere som gruppe, fremfor den ene personen eller partiet.

- Den tredje er at dette handler om en type lovbrudd vi generelt oppdras bort fra lenge før vi begår 'voksne lovbrudd' som for eksempel å jobbe svart, eller dele ut høyt betalte jobber og verv til vennene våre. Det er noe veldig sterkt og nært i denne helt enkle barndomsoppdragelsen.

Tror jeg.

Når det gjelder vinningens omfang er det jo småpiss. I vervene som deles ut tjener man jo mange ganger dette beløpet mange ganger før lunsj første dag på jobb. Skadeomfanget hos fornærmede er også minimalt, til sist ender det knapt med annet enn en hårfin justering av kalkyle på varene hos butikkene. Ikke er det noe uvanlig lovbrudd heller, det er bare uvanlig at det utføres av høyt plasserte tillitsvalgte.

Jeg tror jeg reagerer på samme måte som de fleste, med magen. Tilliten er tydelig svekket, og den har vært mildt sagt shaky etter alt våset om Ukraina.
    Godt oppsummert. Det er også noe med butikktyveri. Det er på en måte verre enn å tildele venner styreverv, verre fordi det er en synlig handling hvor selve lovbruddet kan bivånes og forstås utifra hva man ser. Det er dessuten noe flaut og ydmykende over det, nesten som alkoholisme. Det er noe man ikke snakker om og noe man benekter så langt det går.
    Hvis Moxnes hadde vært helt åpen om hva som faktisk skjedde så kunne det kanskje vært til hjelp både for næringsdrivende, som faktisk taper en hel del penger på butikktyverier, og for de som begår tyveriene. Åpenhet rundt hvorfor man stjeler og hva konsekvensene er for begge parter kan ikke være annet enn positivt.

A

aardappeleter

Gjest
    Det ligger nok noe i at det er en ren fysisk handling også, ja.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.639
    Sted
    Interiore Simplicitate
    – Eg skulle likt å sjå den journalisten som ikkje har gjort seg skuldig i ein liknande tabbe, seier Pål Berby.

Virkelig? Vil tro at de aller, aller færreste av oss har gjort noe lignende, i alle fall i voksen alder.

– Eg kan vere samde i at sjølve tjuveriet ikkje er ei stor sak. Det som gjer dette meir alvorleg, er at det er ein partileiar som gjer seg skuldig i tjuveriet og at han vel å endre forklaring fleire gonger, seier Kalbak.

Nemlig.

Moxnes har ikke misbrukt sin posisjon i denne sammenhengen, hvem som helst er vel i posisjon til å rappe et par solbriller. Sånn sett er selvsagt Trettebergstuens og Brennas habilitetsrot langt mer alvorlig, men akkurat det virker det ikke som det er så mye uenighet om heller.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.425
    Torget vurderinger
    4
    Hadde en fra V stappet noen briller i lommen så hadde det vært over med et gjesp etter ca. 5 min.
    Ja, dersom dette hadde skjedd fx. Rotevatn og han hadde håndterte på samme måte som han håndterte skattesaken ifbm. stortingsleiligheten så hadde nok også denne saken vært over på et par dager.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.296
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    – Eg skulle likt å sjå den journalisten som ikkje har gjort seg skuldig i ein liknande tabbe, seier Pål Berby.

Virkelig? Vil tro at de aller, aller færreste av oss har gjort noe lignende, i alle fall i voksen alder.
    Det er noe med den autoritære ryggmargsrefleksen der i gården, slå ring om den sentrale ledelsen, uansett. Benekte, bortforklare, gå til motangrep. Journalister - folkefiende #1. Har vi ikke sett den filmen før?

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.314
    Torget vurderinger
    4
    Når det gjelder vinningens omfang er det jo småpiss. I vervene som deles ut tjener man jo mange ganger dette beløpet før lunsj første dag på jobb. Skadeomfanget hos fornærmede er også minimalt, til sist ender det knapt med annet enn en hårfin justering av kalkyle på varene hos butikkene. Ikke er det noe uvanlig lovbrudd heller. Det er bare uvanlig at det ble utført av en høyt plassert tillitsvalgt.

Det er her jeg mener du bommer mener jeg. Det naskes for 3-5 millarder kroner årlig i norge og for mange butikker er det ett alvorlig problem. Nasking kan være forskjellen på om man tjener eller taper penger. De gir økte kostnader til overvåking etc.
    Det er bagataliseringen som er problemet. Det er jo pga at "mange" gjør det at det blir alvorlig selv om det i dette ene tilfellet bare handler om 1200kr for disse brillene. Personlig har jeg likt ham som vakthund men dette er lavmål og gir ham direkte rødt kort. Han må ut med en pause så får han komme tilbake senere men vi kan ikke ha en partileder som stjeler og juger slik uten at det har konsekvenser.

A

aardappeleter

Gjest
    Det er her jeg mener du bommer mener jeg. Det naskes for 3-5 millarder kroner årlig i norge og for mange butikker er det ett alvorlig problem. Nasking kan være forskjellen på om man tjener eller taper penger. De gir økte kostnader til overvåking etc.
    Det er bagataliseringen som er problemet. Det er jo pga at "mange" gjør det at det blir alvorlig selv om det i dette ene tilfellet bare handler om 1200kr for disse brillene. Personlig har jeg likt ham som vakthund men dette er lavmål og gir ham direkte rødt kort. Han må ut med en pause så får han komme tilbake senere men vi kan ikke ha en partileder som stjeler og juger slik uten at det har konsekvenser.
    Ikke enig med deg.

Vi må skille mellom enkelthandlinger og summen av enkelthandlinger. Vi må skille mellom enkeltnaskere og gruppen av naskere.

Jeg er med på at summen har betydning for hvordan man håndterer en lovbruddskategori i justispolitisk prioriteringssammenheng og lignende. Men den enkelte nasker kan naturligvis ikke bære ansvaret for summen av nasking.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.750
    Personlig har jeg likt ham som vakthund men dette er lavmål og gir ham direkte rødt kort. Han må ut med en pause så får han komme tilbake senere men vi kan ikke ha en partileder som stjeler og juger slik uten at det har konsekvenser.
    Akkurat dette tror jeg det er mange som kjenner litt på nå.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Ikke enig med deg.

Vi må skille mellom enkelthandlinger og summen av enkelthandlinger. Vi må skille mellom enkeltnaskere og gruppen av naskere.

Jeg er med på at summen har betydning for hvordan man håndterer en lovbruddskategori i justispolitisk prioriteringssammenheng og lignende. Men den enkelte nasker kan naturligvis ikke bære ansvaret for summen av nasking.

Så var det dette med signaleffekten. Hvis politikere kan naske uten konsekvenser, hva med oss andre? Dette er en simpel tyv. Selv finner jeg slikt tyveri det simpleste og mest uforståelig av alle. At folk gjør millionunderslag kan man i det minste forstå ut fra fristelsen. Men å gjøre seg til kjeltring for småpenger når man i tillegg har høy lønn, viser bare at man er uegnet til å inneha en stilling med noe som ligner ansvar....

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.366
    Sted
    Oslo
    Det var da absolutt ikke uten konsekvenser.
    Han fikk samme straff/bot som du og jeg ville fått.
    I tillegg til gapestokk effekten i alle landets medier, som du og jeg ville ha sluppet.
    Ikke at jeg unnskylder Moxen, og mye av styret har han selv skyld i. Så det er fullt fortjent.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Det var da absolutt ikke uten konsekvenser.
    Han fikk samme straff/bot som du og jeg ville fått.
    I tillegg til gapestokk effekten i alle landets medier, som du og jeg ville ha sluppet.
    Ikke at jeg unnskylder Moxen, og mye av styret har han selv skyld i. Så det er fullt fortjent.

Han burde miste jobben. Tyver som partiledere er uhørt.

A

aardappeleter

Gjest
    Så var det dette med signaleffekten. Hvis politikere kan naske uten konsekvenser, hva med oss andre? Dette er en simpel tyv. Selv finner jeg slikt tyveri det simpleste og mest uforståelig av alle. At folk gjør millionunderslag kan man i det minste forstå ut fra fristelsen. Men å gjøre seg til kjeltring for småpenger når man i tillegg har høy lønn, viser bare at man er uegnet til å inneha en stilling med noe som ligner ansvar....
    Er du redd for signaleffekten her?

Jeg tenker ikke at mange har kjent til det før det gikk galt for Mox. Uforståelig at han gjorde det, enda mer ubegripelig ville det vært om han snakka om det med andre enn sin muligens medsammensvorne... At den jevne potensielle nasker skulle få senket terskelen for å gjøre noe lignende anser jeg også som lite sannsynlig. Det ble jo kjent først når han ble tatt, og så kjørt i tørketrommelen til de grader.

Men signal- og smitteeffekt når det gjelder å 'fikse' jobb for bekjente, bevilge offentlige midler til bekjente, prate sammen i den subsidierte kantina om hvordan man må 'bosette seg' for å få tilbake på skatten, sånne ting, den tror jeg er kraftig.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Du får la være å stemme på ham da!
    Og benytte din innflytelse som Rødt medlem til å fjerne ham
    Og jobbe for at alle landets butikknaskere blir arbeidsløse.

Alle butikknaskere er ikke stortingsrepresentanter, politikere eller partiledere.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.366
    Sted
    Oslo
    Alle butikknaskere er ikke stortingsrepresentanter, politikere eller partiledere.
    Stortingsrepresentanter velges for 4 år punktum.
    Partiledere velges av partiet punktum.
    Om han burde tre til side som partileder, både for sin egen og partiets hensyn, er en annen skål.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.942
    Torget vurderinger
    16
    Folk i politikken er ikke spesielle. De er av folket kan man si, utstyrt med gode og dårlige egenskaper folk kan ha.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.317
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kan jo være positivt at han mister jobben, da har han jo en god unnskyldning til å leve ut sin store drøm som brilletyv. Så kan han heller vende tilbake til politikken når han har fått det ut av systemet :)

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.639
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Her er også en...

Han har nok glemt erklæringen fra regjeringen han er en del av.

• Sikre at offentlegheitslova og prinsippet om meiroffentlegheit blir praktisert i alle offentlege verksemder, og vurdere strengare sanksjonar ved brot på offentlegheitslova.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bra Moxnes er sykmeldt, hvem hadde turt å legge lommebok eller telefon fra seg i stortingsrestauranten hvis han hadde vært tilstede.
    Moxnes har vist at han stjeler hvis muligheten og fristelsen blir for stor. Han burde få seg en jobb med lite ansvar og få fristelser.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn