Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• P

parafinoksen

Gjest
    Kanskje på tide for butikken å begynne med alarmbrikker? Merkelig at de ikke bruker det.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.035
    For det første er ikke summen avgjørende.
    For det andre vil han uansett ikke "få sparken" i form av oppsigelse av en stillingskontrakt. Det vil i tilfellet være at partiet bestemmer seg for at han ikke lenger har deres tillitt. Det er noe annet. Hele hans posisjon som politiker og partileder baserer seg på at han har tillitt.
    For det tredje er det partiets organer ene og alene som kan bestemme om han har den nødvendige tillitten. Dersom de ikke har tilstrekkelig integritet til å avgjøre det uavhengig av hva media skriver er de uansett uskikket og udugelige, (hvilket dog ikke er utenkelig).

Hvordan skal man ha tillitt til en politiker og partileder som stjeler ? Denne gangen et par briller til 1199,-. Hva var det forrige gang. Hva ville det neste ha vært ? Hva om det var din butikk ? Hvem andre har han stjålet fra ? Dersom han synes det er greit å stjele et par briller til 1199,- hvilken forskjell gjør det om det var et par til 5000,- ? Eller er det greit fordi det var fra en butikk som sikkert er en av flere i en stor kjede, og dessuten er det sikkert flere andre som gjør det, og de tjener sikker masse penger likevel ? Hvilken forskjell gjør det om han "låner" litt fra partikassen ? Hvor går grensen ?
    Og han har vel fortsatt ikke innrømmet at han faktisk bevisst stjal ? (Korriger meg om jeg tar feil. Jeg går kanskje litt surr i forklaringene.) Det vil i uansett være forutsetningen for at han skal kunne bevege seg videre og gjøre noe med problemer, (ref. innlegget over).

De fleste arbeidsgivere har en absolutt nulltoleranse for tyveri fra arbeidsplassen.
    Det er en grunn til det.
    Enten så stjeler du eller så stjeler du ikke.
    Og dersom du stjeler er du ikke til å stole på.

Så enkelt er.

Dersom Rødt gir Moxnes fornyet tillitt blir det ganske fornøyelig neste gang de kritiserer noen for ikke å betale skatt til fellesskapet, neste gang "de rike" beskyldes for egoisme uten å tenke på "de som sliter", neste gang noen har flyttet til Sveit for å unngå skatt, og ikke minst neste gang en annen politiker har driti på draget, hvorpå Rødt krever at vedkommende "må legge seg flat og få alle fakta på bordet", og ikke minst at "nå må partileder xxx ta grep å sikre at dette ikke skjer igjen".

Så lenge Moxnes og Rødt velter seg i selvfornektelse, hykleri og et møkkalass med dobbeltmoral så har jeg kun forakt til overs for dem.
    Selvfornektelse, hykleri og dobbeltmoral ser dessverre ut til å ligge i DNA'et deres.
    Det er vel så enkelt som at velgerne kan stemme på noen andre ved neste valg om tilliten er borte.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.656
    Det synes som om enkeltes formening om saken er ganske farget av partiboka. I så fall burde man kanskje stille seg selv et par spørsmål:

1. Ville jeg ment det samme om det var snakk en politiker fra feks. Demokratene?
    2. Hvis svaret på 1. er nei, hva gjør meg da annerledes enn en Trumpsupporter?

Kort sagt: Om man lar politiske sympatier eller antipatier styre hva man mener i en sak som denne, så er det moralske kompasset på temmelig ville veier. Og det er også et tegn på en foruroligende polarisering i politikken, ikke minst anført av nevnte Donald. Si meg hvem du stemmer på så skal jeg fortelle deg hva du skal mene.

Jeg skrev at jeg anså det som svært usannsynlig at han handlet med forsett. Mye tyder på at det var feil, så da lurer jeg på hva i alle dager som får en politiker til å gjøre noe så stupdumt? Å risikere karriere og alt for et par solbriller til 1199kr…det er bisart. Hvis han hadde noen Robin Hood-motiver så kunne ham jo gått på offensiven fra børjan, men nå er det for sent. Og hvis han har en kleptomanilidelse og leiligheten er full av stjålne småting så ville han nok også kommet bedre ut om han la seg flat. I så fall har jeg sympati for ham, for kleptomani er faktisk en lidelse. Men akkurat nå er jeg bare forvirret. Dette er den merkeligste saken i norsk politikk på lenge.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.656
    Det er i hvert fall enkelte ting som blir vanskeligere for Rødt å fronte uten å påkalle fnising fremover.

IMG_7894.jpeg

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Etter å ha sett videoen fra overvåkingskameraet tenker jeg at dette er ikke en nybegynner. Han ble neppe plutselig kleptoman da han ankom Gardermoen den dagen.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.751
    Etter å ha sett videoen fra overvåkingskameraet tenker jeg at dette er ikke en nybegynner. Han ble neppe plutselig kleptoman da han ankom Gardermoen den dagen.
    På video for første gang trenger ikke bety første gang. Samme med han politimannen på Kongsberg, første gang på video når han slår en halvt ihjel men sikkert ikke første gang, han begynte ikke med slikt akkurat den kvelden.

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    579
    Sted
    Aarhus
    det er drøyt at en stortingspolitiker stjeler solbriller og det er trist at politikerstanden sånn jevnt over gir blaffen i lover og regler. jukse med bostøtte og reiseregninger, tafse og det som verre er på partimedlemmer, feste med for mange mennesker når det er forbud. osv. osv.spørsmålet er: var det bedre i tidligere tider?

• Liker
    Reaksjoner: SAL

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    På video for første gang trenger ikke bety første gang. Samme med han politimannen på Kongsberg, første gang på video når han slår en halvt ihjel men sikkert ikke første gang, han begynte ikke med slikt akkurat den kvelden.
    Han virket ikke akkurat tungbedd nei.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.244
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Jeg så den videoen; jeg synes ikke han så så proff ut. For mye flakking med blikk, og for mye frem og tilbake. Flinke butikktyver stjeler med et kroppspråk som om hodet ikke er klar over hva hendene gjør..
    (Er litt ambivalent her, på den ene siden synes jeg det er overraskende mange «eksperter» her som kan lese kriminell adferd ut fra en video, på den annen side gjør jeg det selv)

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.641
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Nja, jeg er helt med på at man skal trå varsomt, og vi må unngå at det ender som med Tore Tønne.

Det sagt er det ganske usjarmerende av Mimir å prøve å bagatellisere dette, bare noen solbriller liksom.

Moxnes bør umiddelbart trekke seg fra ledervervet, og om ikke han skjønner det selv må resten av ledelsen hjelpe ham med å forstå.

Så snart han gjør det tipper jeg at det voldsomme trykket avtar nokså raskt.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.035
    Hvorfor MÅ han trekke seg fra ledervervet all den tid partiet fortsatt har tillit til fyren? Hvofor er det en heksejakt i media som skal bestemme det?
    De fleste stemmer ikke rødt og trenger derfor ikke ha noen formening om akkurat det, han er ikke vår tillitsmann

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.751
    Nja, jeg er helt med på at man skal trå varsomt, og vi må unngå at det ender som med Tore Tønne.

Det sagt er det ganske usjarmerende av Mimir å prøve å bagatellisere dette, bare noen solbriller liksom.

Moxnes bør umiddelbart trekke seg fra ledervervet, og om ikke han skjønner det selv må resten av ledelsen hjelpe ham med å forstå.

Så snart han gjør det tipper jeg at det voldsomme trykket avtar nokså raskt.
    Kan ikke se at Mimir bagatelliserer...

Stortingsrepresentant Mímir Kristjánsson forteller at videoen var smertefull å se på. Men det endrer ikke hans tillit til sjefen.

– Jeg har vondt av hele saken, og jeg har vondt av å tenke på Moxnes. Han er i en livskrise. Men det har vært klart for meg og alle i Norge siden fredag at han har stjålet et par solbriller på Gardermoen. Videoen legger ikke så mye radikalt fra eller til, sier Kristjánsson til Aftenposten.

– Noen har uttalt at videoen tyder på at tyveriet var en mer bevisst handling enn en glipp, slik Moxnes har forklart. Er du enig i det?

– Det er klart at å se videoen gir et mye sterkere inntrykk enn å lese om det. Jeg er enig i at videoen ser jævlig mistenkelig ut når han kikker seg over skulderen.

Men man skal være forsiktig med å lese partilederens intensjoner ut fra opptaket, mener Kristjánsson.

– Jeg vil advare mot å fjernpsykologisere hans tanker på bakgrunn av et videoopptak.

– Det er en forbrytelse, men jeg ser ikke på forbrytelsen som så politisk. Han har ikke gjort noe galt i kraft av sitt verv.

Kristjánsson tror saken kan gjøre bakken brattere for ham og hans kolleger.

– Denne saken gjør det helt åpenbart ikke lettere å være hverken Moxnes eller Rødt-politikere, men jeg er ganske trygg i troen på at velgerne i Norge bryr seg mer om politikk enn personer, sier Kristjánsson.

Han sier han samtidig har forståelse for de lokalpolitikerene som nå er ute og krever Moxnes’ avgang, og som er bekymret for valgkampen.

– Det er helt klart krevende. Det vil bli masse vitser og spørsmål. Dette er ikke noe enkelt for Rødt.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.426
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor MÅ han trekke seg fra ledervervet all den tid partiet fortsatt har tillit til fyren? Hvofor er det en heksejakt i media som skal bestemme det?
    De fleste stemmer ikke rødt og trenger derfor ikke ha noen formening om akkurat det, han er ikke vår tillitsmann
    Nei, han er slett ikke min tillittsmann, men han og partiet mener pokker så mye om mine valg, mitt liv, hva jeg burde gjort, hvilke lover og regler som burde vedtas for å regulere meg og mitt liv, så da er jeg frekk nok til å mene noe tilbake om han og partiet. Det skulle da for #¤!!!!$£!! bare mangle !

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.309
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har uansett ingen tillit til partiet, så for min del må de jo gjerne beholde ham som leder. Om de gjør det på toppen av vingling om Ukraina bør kongeriket være bra immunt mot videre lefling med m-l’ere iført tidsriktige solbriller. Utfallet av kommunevalget i storbyene kan vippe som konsekvens. Lykke til.

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    651
    Torget vurderinger
    2
    At det hobbypsykologiseres over en lav sko synes jeg er helt naturlig. Dette er dessverre en eksepsjonell situasjon, et rent tyveri fanget på kamera, samt bortforklaringer, av en maktperson. Det er et vesentlig skille mellom den sykemeldte privatpersonen Bjørnar Moxnes og den samme partilederen med millionlønn.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.751
    Mye reklame for Rødt for tiden så jeg sjekket litt ang. min hjemkommune og der viser det seg at de stiller liste for første gang, sjekket hva som var sakene de vil jobbe for å det er ikke til å stikke under en stol at de vil mye fint her i kommunen, særlig for de yngre og de som ikke fråtser i det daglige og som glir rundt med fancy briller og kunstige smil. Pol Pot og Mao var ikke nevnt med eneste ord, kanskje ikke så rart da jeg tviler på at hun 19 år gamle lokale lederen har hørt om dem. Men spenstige løsninger på lokale saker har dem. Men kan jo uansett ikke stemme på dem i år av forståelige grunner.

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    en unnslipper aldri blodet; når noen spør deg hvem du er, så forteller du ofte en historie om opphav. kongehus følger slekten og blodet; adel gjør seg stor på blodet; kristendommen tok den helt ut og tok hver dævel inn i arvesynden. gode prinsipper for moderne kommunepolitikk. opphav er alt! let it roll…

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.309
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om man har sett seg selv bli omtalt på håndskrevne veggaviser med korslagte kalashnikover øverst setter det en viss grunnleggende mistillit til rørsla, ja. Uansett hvor moteriktige solbriller de poserer med.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.244
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Mange her inne, og i SoMe forøvrig, er tydeligvis mye bedre til å tolke motivasjon og intensjon utfra kroppsspråk enn det psykologer er.

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    651
    Torget vurderinger
    2
    Men (bort)forklaringene kan tolkes! Forskning viser at løgner fortelles med levende bildespråk, mange ord, lite konkrete detaljer. Når sannheten fortelles er det som oftest en enkel, ukomplisert fortelling.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1

Heksejakt? Han er en simpel tyv.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.035
    Heksejakt? Han er en simpel tyv.
    Det fortjener fortsatt ikke å være toppsak i tabloidpressen 4 dager til ende and counting. I tillegg har man besserwissere både her på forumet og i andre sosiale medier som gladelig stille psykiske diagnoser og bedømmer hans kriminelle evner til å være av type yrke fordi fyren er istand til å putte et objekt i lomma. Enten så har flere av dere celebral parese og blir imponert av smidigheten man kan benytte for å putte noe i lomma ellers så har det blåst helt ut av proporsjoner.

Det faktum at rødt ikke bryr seg særlig om Ukrainas suverenitet og tap av liv, er en MYE mer alvorlig sak enn tyveri av helt ordinære solbriller, med eller uten forsett.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.317
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Var jo mye bruk av smiley her også så er vel heller ikke alvorlig ment alt heller.
    Men faen a, når man driter seg så loddrett ut må det vel være lov til å more seg.
    At det stort sett bare er tull i media (dagbladet generelt) er et stort problem, men neppe noe verre rundt denne saken enda andre.

Og det siste poenget ditt er for dumt rett og slett, du kan ikke sitte å klage over at andre tillegger herr Moxnes ferdigheter osv når du tillegger et helt parti verdier de ikke har. Hvordan kan du si at de ikke bryr seg om tap av liv?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Dette dreier seg ikke om solbriller, men det faktum at vi har at vi har simple kjeltringer som politikere. Det er et stort problem...

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.641
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Underlig logikk. Dersom, Gud forby, for eksempel Alliansen skulle klare å komme seg inn på Stortinget tipper jeg de fleste av oss ikke ville vært fornøyd med partiets selvjustis om det ble begått overtramp.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.035
    Var jo mye bruk av smiley her også så er vel heller ikke alvorlig ment alt heller.
    Men faen a, når man driter seg så loddrett ut må det vel være lov til å more seg.
    At det stort sett bare er tull i media (dagbladet generelt) er et stort problem, men neppe noe verre rundt denne saken enda andre.

Og det siste poenget ditt er for dumt rett og slett, du kan ikke sitte å klage over at andre tillegger herr Moxnes ferdigheter osv når du tillegger et helt parti verdier de ikke har. Hvordan kan du si at de ikke bryr seg om tap av liv?
    Når man ikke er tilhenger(i starten av krigen) av å sende ukrainere våpen for å forsvare sin egen suverenitet så vil liv gå tapt til ingen nytte da man blir tvunget til å forsvare seg med særdeles dårlig utrustning. Når man i tillegg kontrer med forslag som dette
    Kode:
    Innføre en lov som gir Norge mulighet til å straffeforfølge Putin
    så kan solbriller egentlig bare være solbriller

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.035
    Underlig logikk. Dersom, Gud forby, for eksempel Alliansen skulle klare å komme seg inn på Stortinget tipper jeg de fleste av oss ikke ville vært fornøyd med partiets selvjustis om det ble begått overtramp.
    Spiller egentlig ingen rolle for meg hvilken selvjustis de har, de representerer ikke meg på tinget om de gud forby skulle komme inn. Gjerne ta inn så store idioter som mulig som kan jage det lille de skulle ha av velgere til andre partier.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.035
    jeg trodde de representerte folket, dette store tinget.

alltid noen som ikke vil anerkjenne de vedtak tinget vedtar, siden de ikke er gjort av de en stemte inn.
    I sum gjør de selvsagt det, men enkelt representanter og deres parti representeres selvsagt egne velgere og deres interesser, det er nettopp derfor de har stemt på et bestemt parti, det er også de samme velgerne som kan forlate et parti med tilhørende representanter om tilliten forvitrer, enten det er som følge av ukraina eller solbriller. Dette handler selvsagt ikke om å ikke annerkjenne et flertallsvedtak, men det betyr ikke at man ikke kan stemme i mot eller være rykende uenig.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    I sum gjør de selvsagt det, men enkelt representanter og deres parti representeres selvsagt egne velgere og deres interesser, det er nettopp derfor de har stemt på et bestemt parti, det er også de samme velgerne som kan forlate et parti med tilhørende representanter om tilliten forvitrer, enten det er som følge av ukraina eller solbriller. Dette handler selvsagt ikke om å ikke annerkjenne et flertallsvedtak, men det betyr ikke at man ikke kan stemme i mot eller være rykende uenig.
    Tøv, de representerer velgerne sine med politikk de er valgt inn på, vektet av antall stemmer.
    vektet representasjon i det store tinget. goodie

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.035
    lite stemmer i valg, noen få representanter valgt, færre stemmer på tinget, merkelig at det skal være kontroversielt

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn