Noen måneder inn i jobben som finansminister rykket Trygve Slagsvold Vedum ut i
Aftenposten: Pr- og kriserådgivere skulle hives ut av staten. I 2021 kalte han den offentlige konsulentbruken «en trussel mot folkestyret». Nå runder nye kontrakter mellom statlige aktører og pr-byråer trolig 150 millioner kroner på regjeringens vakt, viser DNs beregninger.
Sist ut er Innovasjon Norge. I et oppdrag som er
ute på anbud nå, vil den statlige virksomheten bruke opp mot 80 millioner kroner før moms på pr-hjelp. I hovedsak er oppdragene knyttet til Business Norway, Norges offisielle markedsføringsplattform for næringslivet, og «Made in Norway», en felles merkeordning for norske produkter.
I Hurdalsplattformen skriver regjeringen at det som hovedregel ikke skal benyttes konsulenter utover informasjons- og holdningskampanjer. Innovasjon Norge vil bruke pr-tjenester til «posisjonering, design og konseptutvikling».
Det har ikke lykkes DN å få en kommentar fra Vedum.
Deler av Innovasjon Norge-kontrakten skal gå til pr-utvikling av et «inspirasjonsunivers» for byråkrater, interesseorganisasjoner og bedrifter.
«Brand Centre», som de har døpt det, er en plattform for «deling av innhold og verktøy til bruk i posisjoneringsarbeid og markedsføring av Norge og norske produkter og tjenester», opplyser Innovasjon Norge.