Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.839
    Antall liker
    13.321
    Formalia ? Har du fulgt med i saken om studenten som "kopierte seg selv" og som blei frikjent. Og som departementet til Sandra B. anket.

    – Det er viktig for alle studenter, universiteter og høgskoler i Norge at regelverket for fusk, og håndhevelsen av det, er enkelt å forstå, sa Borch til NRK.
    Studenten gjenbrukte tekst fra en tidligere egen eksamensoppgave som ikke ble bestått, uten å referere til den avviste oppgaven, noe HINN, Felles klagenemnd, Oslo tingrett og regjeringsadvokaten mente hun skulle gjort.

    Sandra Borch har brukt tekst fra andres eksamensoppgaver. Et kraftig trinn opp på alvorlighetsskalaen. Juks kalles det. Derfor gikk hun !

    Er du medlem i Bondepartiet eller er du dypt i flasken ? Kun formalia og trivielt.....
    Rimelig greit klar over alt du nevner, ja. Jeg er også godt klar over hvilken banalitet og uvesentlighet en masteroppgave faktisk er. Det er et stykke papir ingen bryr seg om.

    som sagt aldri stemt SP.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.042
    Antall liker
    11.458
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Selvsagt.. ref min kommentar i mat-tråden... din masteroppgave må vel være noe av det mest unike som noensinne er levert her i landet....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.839
    Antall liker
    13.321
    Selvsagt.. ref min kommentar i mat-tråden... din masteroppgave må vel være noe av det mest unike som noensinne er levert her i landet....
    Nei den var som stort sett alle andre av sorten en uvensentliget. Uinteressant. Usitert og glemt. Men fikk A på den.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    På et seminar jeg var på var "poenget" at en leder måtte ha Pathos, Logos og Ethos, det begynner å bli vanskelig å se hva Borch skal putte i den skålen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.839
    Antall liker
    13.321
    På et seminar jeg var på var "poenget" at en leder måtte ha Pathos, Logos og Ethos, det begynner å bli vanskelig å se hva Borch skal putte i den skålen.
    hun hadde ikke patos og legos fra før og nå heller ikke ethos. Tynt var det vel hele tiden og nå er det ingen ting igjen.

    det er en fin gjeng vi holder oss med.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.042
    Antall liker
    11.458
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nei den var som stort sett alle andre av sorten en uvensentliget. Uinteressant. Usitert og glemt. Men fikk A på den.
    Det er da vel helt klart selvsagt at du fikk en A - noe som også nokså klart i dine øyne betyr at du besitter eneste og fulle sannhet...
    Sånn ut fra en passe porsjon nyskjerrighet, kunne det jo være interessant å få en link til dette mesterverket, slik at vi andre kunne finne en fasit å forholde oss til i livets forgangenhet... .Selvgjort er velgjort heter det jo i et ordtak, . og slike skal man jo ikke kimse av, så her må det jo være mye å ta lærdom av for almuen..
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.523
    Antall liker
    9.295
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg synest hun er dum som er brød som tar den ministerposten gitt forhistorien samtidig som departementet kjører rettssak på juks til topps i systemet.

    siden hennes store drøm i livet er å være toppolitiker ville dette være en ganske enkel tabbe å unngå men det klarte hun ikke og nå er nok den drømmen død.

    så ja. Dum som er brød.

    kravet for å få bestå en masteroppgave er vel ca detekterbar puls og kravet for en grei karakter noenlunde normal formuleringsevne så at noen må jukse og skurke er i seg selv fascinerende.
    Det er vek derfor hun jukset også..
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.563
    Antall liker
    3.682
    Sted
    Sunnmøre
    Analyse og resultat. Hun utgir andres vurderinger for å være sine egne. «Jeg mener …» Se selv.
    Ja, dette er stygt. Eg er også litt mindre sikker på at det er tredjepart som er førelegget, dette ser ut til å vera reinspikka avskrift. Neppe heilt unikt, men veldig dårleg grunnlag for ein som skal prøva å få høgsterett til å omfemna konseptet om «sjølvplagiering».

    Eg er også litt lei meg for at i det heile forsvinn det positive poenget med referansar, altså å styrka sitt eige argument nettopp ved å visa at dette ikkje er «tenkt ut heilt sjølv». Jaja.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.667
    Antall liker
    35.627
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, dette er stygt. Eg er også litt mindre sikker på at det er tredjepart som er førelegget, dette ser ut til å vera reinspikka avskrift. Neppe heilt unikt, men veldig dårleg grunnlag for ein som skal prøva å få høgsterett til å omfemna konseptet om «sjølvplagiering».
    Ja, du har rett. Hun har klippet og limt inn avsnitt fra to eller flere forskjellige mastergrader andre har skrevet. Det er ingen grunn til å tro at de andre har kopiert fra noen andre. Hun snyltet på andres arbeid for å få en mastergrad hun selv ikke har gjort seg fortjent til.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.839
    Antall liker
    13.321
    Ja, du har rett. Hun har klippet og limt inn avsnitt fra to eller flere forskjellige mastergrader andre har skrevet. Det er ingen grunn til å tro at de andre har kopiert fra noen andre. Hun snyltet på andres arbeid for å få en mastergrad hun selv ikke har gjort seg fortjent til.
    Slik jeg oppfattet masteroppgaver var det i betydelig grad et kurs i formalia, altså hvordan faktisk skrive en lengre akademisk tekst om ett eller annet. Noe av det man burde har lært i den sammenheng er at det var viktig å være nøyaktig med sitater, kildehenvisninger, referanseliste og den slags.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    813
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det var nyttig å skrive en masteroppgave. Organisere et prosjekt, finne problemstilling, se hva som kreves for å drive anstendig forskning i det minste egnet for å inngi en dose ydmykhet.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.181
    Antall liker
    6.889
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes det var nyttig å skrive en masteroppgave. Organisere et prosjekt, finne problemstilling, se hva som kreves for å drive anstendig forskning i det minste egnet for å inngi en dose ydmykhet.
    Ser og kjenner meg igjen i poenget. Poenget med en masteroppgave er ikke resultatet, men veien dit. Jobben. Men, i tilfellet Borch var hun nok vaksinert mot slikt allerede som ungdomspolitiker. At hun rett og slett jukser seg fra jobben med en slik oppgave bare understreker hennes uegnethet som forsknings- og høyere utdanningsminister.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.563
    Antall liker
    3.682
    Sted
    Sunnmøre
    Ser og kjenner meg igjen i poenget. Poenget med en masteroppgave er ikke resultatet, men veien dit. Jobben. Men, i tilfellet Borch var hun nok vaksinert mot slikt allerede som ungdomspolitiker. At hun rett og slett jukser seg fra jobben med en slik oppgave bare understreker hennes uegnethet som forsknings- og høyere utdanningsminister.
    Eg skal vedgå ein ørliten skadefryd over at det stundom går litt fort i svingane for desse som berre leverer ei tilsynelatande glimrande masteroppgåve på si medan dei har 150% jobb i rikspolitikken.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.976
    Antall liker
    2.239
    Fordømmelsen av Sandra Borchs fusk er unison og med rette. Universitetet i Tromsø skal starte undersøkelse av Masteroppgaven. Grunnen til at de ikke oppdaget saken var at de kun hadde tilgang til oppgaver fra eget universitet i 2014. Hun skrev oppgaven i Oslo og Bergen.

    De uttaler videre at hun kan miste Mastergraden og bli utestengt fra universitetet.

    1705759516051.png

    Sandra Borch, Plagiat | Tidenes raskeste statsrådsavgang (nettavisen.no)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.181
    Antall liker
    6.889
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes å høre en rødgrønn whataboutisme lurker litt under overflaten her.
    ?
    Så ja, hva om hun ikke var en del av regjeringen lenger og nå hadde en sivil jobb?
    Hva om hun hadde en annen ministerpost enn ansvaret for forskning og høyere utdanning? Hva om hun hadde en mer nærliggende post som for eksempel landbruksminister?
    Hva om hun var 60 år og gjeld ble gjort da var 25 slik at det ble gjort en generasjon tilbake, i en annen tid da man kunne si (som de fleste av oss) at man var ung og dum?
    I go tilfellene ville nok utfallet blitt annerledes.
    Men , nei, hun var minister i regjeringen med ansvar for akkurat den type ugjerninger hun gjorde og hun gjorde det i hva jeg vil kalle nær fortid, - og utfallet kunne ikke blitt noe annet enn det ble ganske så promte.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.667
    Antall liker
    35.627
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fasiten begynner vel å nærme seg:
    En gjennomgang gjort av E24 viser at 21,9 prosent av Borchs oppgave er kopiert fra seks andre studentoppgaver.

    E24 har sammenlignet Borch og de andre studentenes oppgaver ved hjelp av programmet Copyleaks, som oppdager likheter i dokumenter.

    Totalt har E24 funnet at 3.452 av de totalt 15.794 ordene Borchs oppgave består av, er hentet fra andres oppgaver.
    1705765527235.png
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.563
    Antall liker
    3.682
    Sted
    Sunnmøre
    Fasiten begynner vel å nærme seg:
    Eg har vore litt skeptisk til kor alvorleg dette eigentleg var, rett og slett fordi det er skilnad på å vera slapp og regelrett juksa.

    Både omfang og ein del av døma som er trekte fram peikar mot det siste. Det kan vera det ho såg i går, kanskje.

    Difor var min første respons litt ja-ja, og tanken om tredjepart er førebels utelukkande spekulativ

    Høhø. Nåde den som tok nokre snarvegar ein gong. Vi har dessutan funne ut at Jonas’ stiloppgåve i norsk i femte klasse har klare samanfall med boka «Fem følger et spor».

    Seriøst, etter å ha sensurert fleire hundre oppgåver på grunnfagsnivå, er mitt første innfall at alle tre sannsynlegvis har henta teksten frå ein tredjepart som ikkje ligg i databasen. Og at det sannsynlegvis først og fremst er dårleg parafrasering og referanseføring, ikkje «plagiat» i ordets ånd.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.181
    Antall liker
    6.889
    Torget vurderinger
    4
    Dette er nok en helg preget av selvransakelse for mange politikere, og ikke bare blant de rødgrønne.
    Mye googling på egne navn og panisk lesing av gamle tekster.
    Vil tro det kommer en og annen "proaktiv innrømmelse" for å komme pressen i forkjøpet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.667
    Antall liker
    35.627
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    813
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    2
    Sjekket min egen oppgave med CopyLeaks. Human Text: 100%. Hadde jo ikke tilgang på AI den gangen. Matched Texts: 0%.

    Men jeg tenker at informasjonssamfunnets overveldende tilgang til informasjon (blant annet digitale versjoner av nyere masteroppgaver) og manglende evne/tid til å bearbeide informasjonen til kunnskap har skapt denne ulykkelige situasjonen.

    Hvis dette er i nærheten representativt ser vi bare toppen av isberget, noe som bør få konsekvenser for «kunnskapssamfunnet».

    Dette er kanskje ikke annet enn naturlige motsetninger å ha tilgang til enkel copy/paste funksjoner og digitale arkiv… som i læreplaner for grunnskoler der grunnleggende digital kompetanse balanserer mot mål om dybdelæring.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.181
    Antall liker
    10.720
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tør ikke sjekke min...
    Husker en tidligere oppgave ble flittig brukt, spesielt koden men de fikk da navnet sitt i krediteringen. Var vel ikke så veldig mange andre kilder som faktisk ble brukt? ;)
    "Koking" var relativt vanlig i de 5 årene i trd..
     
    Sist redigert:

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    691
    Antall liker
    701
    Sted
    Rogaland
    Koking er vel gjerne normalt ved oppgaver for å få gå opp til eksamen, ikke bachelor og masteroppgaver.
    Kan lure på om man kan lure copyleaks med å skrive på nynorsk
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.563
    Antall liker
    3.682
    Sted
    Sunnmøre
    Kan lure på om man kan lure copyleaks med å skrive på nynorsk
    Eg trur det sannsynlegvis hjelper eit stykke å berre skriva om.

    Det slår meg at desse statsrådane må ha arbeidd på ein heilt annan måte enn eg sjølv skriv; då handlar det mest om å skriva det eg vil seia, og så leita etter autoritetar eg kan påkalla for å gje mine ord litt tyngd.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.563
    Antall liker
    3.682
    Sted
    Sunnmøre
    Gisle Selnes på Facebook


    Ingvild Kjerkol lyger og må selvsagt fratre som helseminister snarest. Bortforklaringen hennes av det grove plagiatet hun og medstudenten (medforfatteren av oppgaven) hennes har begått, gjør saken enda verre enn den i utgangspunktet var. Hør bare hvordan Kjerkhol svarer når VG legger frem de ugjendrivelige funnene for henne:

    «VG viser til beskrivelser av metode og forskningslitteratur om metode i vår masteroppgave som er sammenfallende med beskrivelser i andre oppgaver. Det er ikke så overraskende all den tid oppgavene bygger på de samme teoriene og metodene. Vi har ikke fått gjennomgått alt innen fristen VG har satt, men de fleste eksemplene handler om metodebeskrivelser som er likelydende.

    Flere av oppgavene VG viser til ble brukt i undervisningen om metode, men dette er oppgaver om noe annet enn det vår oppgave handlet om. Likheten er altså at vi bruker samme forskningsmetode og forskningslitteratur som andre oppgaver. I gjengivelse av bestemte teorier og metoder, kan det bli likheter i tekst slik at teorien eller metoden blir forklart og gjengitt korrekt.»

    Det er ingen tvil om at Kjerkhol og medstudenten har klippet og limt fra flere andre masteroppgaver. Identiske passasjer, til og med med samme tastefeil og krøkkete formuleringer, skyldes ikke at de «bruker samme forskningsmetode og forskningslitteratur som andre oppgaver», men at de har stjålet passasjer fra andres skriftlige arbeid – uten å referere til dem. Å nekte for det er å klamre seg til et halmstrå som ikke engang fins.

    «Imidlertid kan det være formuleringer i oppgaven som burde hatt tydeligere henvisninger. Dette ser vi at vi kunne gjort bedre i vår besvarelse», sier Kjerhol til slutt. Dette er et eksempel på simulert og løgnaktig «selvkritikk». Formuleringene det her er snakk om, burde ikke hatt «tydeligere» henvisninger; de mangler helt og holdent henvisninger, og det er altså henvisninger de burde hatt. Punktum.

    Derfor er det selsomt å høre VGs kommentator Hans Petter Sjøli si at Ingvild Kjerkhols offensive svar tilsier at det ikke er gitt at hun må gå av. Det er ikke «klønete», «dumt» og «pinlig» å klippe og lime fra andres masteroppgaver og late som om formuleringene er ens egne; det er faktisk dypt uredelig og derfor forbudt.

    Dersom Kjerkhol blir sittende, kan vi like gjerne pakke sammen hele butikken, inkludert skoleverket, pressen, forvaltningen, Stortinget og høyere utdanning.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.042
    Antall liker
    11.458
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er visst noe med disse broilerpolitikerne.... Kanskje det faktisk ligger noe i ønsket om at toppolitikere bør ha reell yrkeserfaring og ikke bare praksis fra partikontorene.... Håper de også tar for seg høyresida - skjønt i Ernas gjeng var det jo opptil flere som bare hadde livets skole...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.077
    Antall liker
    8.378
    Torget vurderinger
    1
    Det har vel vært klart ganske lenge at det er noe riv ruskende galt med hvem og dermed hvordan man rekrutterer politikere i Norge...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn