Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.741
    For at skogbrukere skal spare litt penger på transport har samferdselsministeren bestemt seg for å tillate ekstreme vogntog på veiene. Trafikkfarlige og veiødeleggende titaner på 56tonn er tydeligvis helt greit å tillate. Det er jo valgår, og skogbrukere er jo i gruppen kjernevelgerne til SP.

Samferdselsministeren hastetillater monstervogntog - VG Nett om Senterpartiet

Dette virker rimelig hodeløst og uansvarlig, selv for å være SP. Og det skal litt til.
    56 tonn er kun 4 tonn mer enn dagens 50 tonn pluss marginen på 2 tonn.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvordan kan folk støtte en regjering med slike folk i?
    Fordi alternativet med Erna og Siv bør gi alle og enhver frysninger ned over ryggen.
    Ja det er heller ingen drømmesituasjon. Jeg liker ingen av dem.

Men når alternativet er Navarsete, Vedum og Lysbakken og så er hva som helst bedre. Den kombinasjonen av åpenlys korrupsjon, trangsynt verdikonservativisme og ottarbarnehagetanter er helt forferdelig. Det er en blanding fra helvete. Den ugagn høyrepartiene kan finne på er stort sett av økonomiske karakter, og pengefordeling er lett å endre på i ettertid. Denne trioen jobber iherdig for å innføre stadig større restriksjoner på nordmenn, forbud og detaljstyring, formynderi og umyndiggjøring. Det er det motsatte av demokrati og respekt for oss som bor i landet. Det vi taper av friheter og rettigheter har en lei tendens til å bli permanent.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    Hvordan kan folk støtte en regjering med slike folk i?
    Fordi alternativet med Erna og Siv bør gi alle og enhver frysninger ned over ryggen.
    Ja det er heller ingen drømmesituasjon. Jeg liker ingen av dem.

Men når alternativet er Navarsete, Vedum og Lysbakken og så er hva som helst bedre. Den kombinasjonen av åpenlys korrupsjon, trangsynt verdikonservativisme og ottarbarnehagetanter er helt forferdelig. Det er en blanding fra helvete. Den ugagn høyrepartiene kan finne på er stort sett av økonomiske karakter, og pengefordeling er lett å endre på i ettertid. Denne trioen jobber iherdig for å innføre stadig større restriksjoner på nordmenn, forbud og detaljstyring, formynderi og umyndiggjøring. Det er det motsatte av demokrati og respekt for oss som bor i landet. Det vi taper av friheter og rettigheter har en lei tendens til å bli permanent.
    Nei, kan ikke si at en regjering som lar Siv Jensen komme nærmere en ministerpost enn en fjern tanke er noe å satse på. Det er vanskelig å se at markedsliberalistene i det hele tatt har noe i regjering å gjøre. Bare konseptet at markedet skal ordne opp bare man gir det fritt spillerom har da for lengst spilt falitt opptil flere ganger. Hva er det som skal gjøre at dette blir bedre med Erna? Er det slik at vi skal bygge et godt samfunn på skatteletter, billig mat og sprit.

Dessverre har det blitt slik at de rødgrønne har stelt seg slik at man lurer på om de er skikket til å regjere. Kjenner at jeg for ondt bare ved å tanke på at vi betaler for at den politiske broileren Giske skal få leke seg kloden rundt. Hadde bare Jens kunne foretatt en skikkelig gjennomgang og fjernet de ministrene som ikke fungerer og da startet med å feie Giske ut av regjeringskvartalet.

Valget blir nok en gang valget mellom godt og verre.

N

nb

Gjest
    Man må virkelig være norsk for å leve i den villfarelse at norske Høire representerer noe i nærheten av markedsliberalisme.

N

nb

Gjest
    56 tonn er kun 4 tonn mer enn dagens 50 tonn pluss marginen på 2 tonn.
    Om man frontkolliderer med et vogntog så er det nok av svært akademisk interesse om det veier 40, 50 eller 56 tonn. For det trafikale er det nok lengden og bredden som er mest relevant. I tillegg til hvor fort de kjører.

I følge Isaac Newton så gjelder E=mv^2 så farten er mye mer relevant enn vekten. Sagt på en annen måte: Du vil heller kollidere med vogntog på 80 tonn i 40 kilometer i timen enn vogntog på 40 tonn i 80 kilometer i timen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.928
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå vil SV, Heiki Holmås starte nytt NAV kontor for fattige i alle land, arbeidsledigtrygd m.m. SV tror at lille Norge har formue til å redde de fleste av jordens fattige, ca 3 milliarder mennesker. Han sa han ville overføre midler til mange land men ville se etter noen år om det var noen virkning av tiltaket. Hvis ikke skulle hjelpen opphøre. Naivitet heter dette. Jeg skulle ønske SV forsvant fra Stortinget og regjering, og det kan hende politikere som Holmås og selve SV lederen selv hjelper til med det. Det skje.!
    Det er interessant å sammenligne den ideen med dette tallet: Innvandrere har opparbeidet seg rett til 376 milliarder kroner - DN.no

Det er bare opptjeningen de siste sju årene. Mon tro hvor lang tid det tar før vi skylder et helt oljefond i "opptjente rettigheter" til folk som forlengst har flyttet tilbake til steder med lavere levekostnader enn her?

For ordens skyld: Jeg er helt for arbeidsinnvandring, og har selv vært diverse steder på arbeidsvisum, men det er noe som går galt her. Løsningen er ikke SP's paranoia (de vil på ramme alvor innføre passtvang langs svenskegrensen) eller SVs naïvitet (opprette NAV-filialer i alle U-land for å dele ut oljepengene våre der), og kanskje heller ikke APs konservatisme (alle sosiale ytelser er hellige fra det øyeblikk de er innført), men her trengs det en seriøs debatt om hvem og hvordan. Det er ihvertfall ikke helt enkelt å få øye på en enhetlig rødgrønn tenkning om dette temaet.

Sist redigert:

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    De eldre er tydeligvis en salderingspost under sittende regime, litt rart siden Jens lovet at eldreomsorgen skulle skinne!

Marta Sofie (82) må bo på fellesbadet - Siste nytt - innenriks, utenriks[]
    Slike saker var det jo en del av også under forrige borgelige regjering som for eks denne saken :92-åring må bo på badet - Nyheter - Drammens Tidende

Så det er vel ikke helt rettferdig å fremstille det som at den sittende regjering har all skyld for dette ?

Selvfølgelig mener eg også at slik behandling av de eldre ikke skal forekomme uansett hvilke partier som sitter i regjering, og eg lurer på hva det er kommunene bruker pengene på når slikt som dette skjer.

Hvordan klarer de å sove om natten, kommunepolitikere i kommuner som behandler de eldre på denne måte ?

Husk at pasienter på slike syke og aldershjem betaler inntil 85 prosent av sin pensjon i egenandel til kommunen, for å få bo der. Da blir det forkastelig av kommunen å behandle de på denne måten, synes jeg.

Dessverre så er eg redd for slike saker vil vi se flere av i årene fremover, uansett hvem som vinner neste stortingsvalg.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.060
    Torget vurderinger
    1

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.928
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hørte også på radio at SP lover skolemåltider hvis de rødgrønne bare får fortsette én periode til. Akkurat som SV lovte før forrige valg. Jadda, brutte løfter fra tidligere valg er jo en god grunn til gjenvalg for å gjøre jobben i neste periode i stedet. (Noen som vil kjøpe Sørenga bro av meg? Skal få den billig.)

Det var nesten like interessant å høre at det er tendenser til grasrotopprør i AP over at beslutninger fra landsmøtet for fire år siden heller ikke har blitt gjennomført. Denne gangen gjaldt det visst kostnadstak på tannpleie. Selv ikke APs egne tillitsvalgte virker spesielt imponert over de rødgrønnes gjennomføringsevne. Men i neste periode skal man tydeligvis holde alle brutte løfter fra sist.

Det er ikke sånn at "i verdens rikeste land" har vi råd til hva det skal være, langt i fra, men det er nesten imponerende hvor lite de rødgrønne har fått til etter åtte år ved makten og med statsfinanser som alle andre land bare kan drømme om. Men pengene og tiden renner ut i endeløse utredninger, pengestøtte smurt tynt utover til alt og alle, og interne rødgrønne dragkamper og omkamper.

Nok nå.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.928
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville også prioritert undervisning, både nå og i neste periode. Jeg mener det er hva vi har skolen til. Men da ville jeg ikke først gått ut og lovet ting som dette med stor ståhei, oversett det løftet suverent i årevis, og så forventet at folk skulle være dumme nok til å gå på det samme løftet en gang til. Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg ville gjort noe med lureriet av noen privatskoler som er opprettet rundt omkring etter forrige rotvelt.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Jeg ville gjort noe med lureriet av noen offentlige skoler som er opprettet rundt omkring etter forrige rotvelt.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Når man i valgkampen lover at det skal skinne av eldreomsorgen, og ender opp med en flertallsregjering over to perioder så er det faktisk kun deres ansvar.

«En eldreomsorg det skal skinne av» | ABC Nyheter

At eldre blir behandlet verre enn kriminelt pakk som blir sluppet fri om de ikke har nok enerom vil du aldri hør at jeg forsvarer uansett farge på regjering
    Til syvende og sist så er jo eldromsorgen som kommunal hjemmehjelp, syke og aldershjem ute i kommunen nettopp kommunens ansvar, ikke sant ?
    At overføringene fra staten og til kommunene har økt i løpet av de 8 år, er det vel liten tvil om ?

Dersom en kommune velger å kutte i eldreomsorgen og det fører til slike saker som er nevnt tidligere i tråden, så er det også kommunen som skal stilles til ansvar.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.741
    Det er kommunene som har omsorgsplikt for mennesker som ikke kan ta vare på seg selv, uansett årsak. Desverre er dette en plikt som mange kommuner glatt overser.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.060
    Torget vurderinger
    1
    Så da står Jens og bevist lover og lyver om ting han ikke rår over?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Det er kommunene som har omsorgsplikt for mennesker som ikke kan ta vare på seg selv, uansett årsak. Desverre er dette en plikt som mange kommuner glatt overser.
    Mange kommuner burde fått oppnevnt hjelpeverge!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er faktisk ikke så uvanlig.

217 kommuner har vært under statlig økonomisk kontroll - Aftenposten

217 av Norges 428 kommuner har vært innmeldt i Robek én eller flere ganger de siste 12 årene, rundt 70 av dem over et tidsrom på fem år eller mer.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.741
    Jotakk, du. Min egen kommune burde egentlig ha vært umyndiggjort. De gir totalt beng i sine plikter. Mye mer morro å bygge skytterbane, fotballbane og slikt enn f.eks. omsorgsboliger. For ordens skyld, kommunestyret er mørkblått.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    ROBEK er ingen verge, å være på den listen betyr at noen voksne (Kommunal- og regionaldepartementet) må godkjenne låneopptak og langsiktige leieavtaler.

Her er forresten den nåværende listen:
    Kommuner som er oppført i registeret - regjeringen.no
    Det er jo betryggende å se at AP bastionene Sør og Nord Odal ligger stabilt på listen.

Her kan man jo se hvordan ting går med rød-grønn regjering og en av de rødeste kommunene i Norge. Og bare for å ha nevnt det - min hjemkommune Sør-Odal ligger 45 minutter fra Gardermoen og opplever faktisk god befolkningsvekst.

Problemet var at administrasjonen glemte en utgiftspost på 18 millioner i budsjettet!
    Budsjettkrøll i Sør-Odal | glomdalen.no

Mvh
    OMF

N

nb

Gjest
    Norske kommuner kan gå på en smell på mange måter. I Måløy gikk de for å arrangere Cutty Shark, eller Tall Ships Race som det heter i Norge og vips så var kommuneøkonomien rævkjørt.

N

nb

Gjest
    Her er for øvrig paragrafene i kommuneloven som gjør at noen voksne må godkjenne:

§ 60. Statlig kontroll og godkjenning av økonomiske forpliktelser.1. Vedtak om opptak av lån eller vedtak om langsiktig avtale om leie av bygninger, anlegg og varige driftsmidler som kan påføre kommunen eller fylkeskommunen utgifter ut over de fire neste budsjettår, er ikke gyldig før det er godkjent av departementet, dersom:
    a.kommunestyret eller fylkestinget har vedtatt å fastsette et årsbudsjett uten at alle utgifter er dekket inn på budsjettet,
    b.kommunestyret eller fylkestinget har vedtatt å fastsette en økonomiplan uten at alle utgifter er dekket inn på økonomiplanen,
    c.kommunestyret eller fylkestinget etter § 48 nr. 4 har vedtatt at et regnskapsmessig underskudd skal fordeles ut over det påfølgende budsjettår etter at regnskapet er framlagt, eller
    d.kommunen eller fylkeskommunen ikke følger vedtatt plan for dekning av underskudd.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Jotakk, du. Min egen kommune burde egentlig ha vært umyndiggjort. De gir totalt beng i sine plikter. Mye mer morro å bygge skytterbane, fotballbane og slikt enn f.eks. omsorgsboliger. For ordens skyld, kommunestyret er mørkblått.
    Hvordan man får kommunen til å bygge skytebane skulle jeg gjerne visst. Vi må gjøre slikt på dugnad! Men så er tilbudet til gamle og syke ikke mer enn "borderline" så det er i grunnen greit med den dugnaden!:rolleyes:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    ROBEK er ingen verge, å være på den listen betyr at noen voksne (Kommunal- og regionaldepartementet) må godkjenne låneopptak og langsiktige leieavtaler.
    ROBEK er en hjelpeverge med mandatet inskrenket til kun å gjelde økonomiske forhold.
    En hjelpeverge med mandat til "alle forhold" blir mere som gresshoppen Timmy i forhold til Pinocchio i Disneyversjonen av historien. En form for samvittighet som tar den forvorpne kommune i skole for å hindre at det går helt over stokk og stein!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.741
    Hvordan man får kommunen til å bygge skytebane skulle jeg gjerne visst. Vi må gjøre slikt på dugnad! Men så er tilbudet til gamle og syke ikke mer enn "borderline" så det er i grunnen greit med den dugnaden!:rolleyes:
    Nåværende skytebane ligger på et sted som er meget attraktivt til boligformål, m.a.o. tomter i den litt høye prisklasse. Ordføreren vil gjerne ha et minnesmerke over seg selv. To fluer i en smekk, eksklusivt boligområde og flott skytebane.
    Nå skal det også sies at grunnet veibygging i kommunen så blir det mye steinmasse tilovers som Vegvesenet velvillig fyller i et område som passer til ny skytebane.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Nåværende skytebane ligger på et sted som er meget attraktivt til boligformål, m.a.o. tomter i den litt høye prisklasse. Ordføreren vil gjerne ha et minnesmerke over seg selv. To fluer i en smekk, eksklusivt boligområde og flott skytebane.
    Nå skal det også sies at grunnet veibygging i kommunen så blir det mye steinmasse tilovers som Vegvesenet velvillig fyller i et område som passer til ny skytebane.

Ok, så hvis kommunen tar "riktig pris" ( en som dekker kostnadene i allefall ! ) for tomtene er ikke dette så helt idiotisk.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.741
    Tja, kommunen, med FrP i spissen, vil ekspropriere både arealet hvor tomtene skal ligge og området for ny skytebane. Og som tidligere nevnt, kommunen har ikke råd til å bygge omsorgsboliger for unge funksjonshemmede.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Av og til lurer jeg på om det ikke er to måter landspolitikerne bedriver ansvarsfraskrivelse og setter politikken i vanry og seg selv som objekter for forakt:

1. Kommunenes selvstyring; sentralen gir oppgaver, dere får løse dem. Det gjør de lokale politikere mer til bødler enn godt er.

2. Opprettingen av direktorater som byråkratiserer den politiske tenking. Det gir mulighet for ansvarsfraskrivelse for landspolitikeren, samtidig som han kan engasjere seg i enkeltsaker på ad hoc-basis uten at en trenger å stå til ansvar; en kan leve i det retoriske pjatt siden ansvarer er delegert; en kan dele sin indignasjon med herr og fru hansen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Om betaling for maten på skolen bevart i en ubetalelig vending:

«Støre sier til VG at de 35 kronene foreldrene på Snarøya må betale som daglig sum ikke er mye - selv om han er enig i at prisen fremstår høyere når man ganger den opp til en månedspris på 700 kroner.»

Er mannen en av de der læreskolestudentene med matematikk som spesiale…

Støre om foreldrebetaling av skolemat: «35 kroner dagen er en billig penge» - VG Nett om Arbeiderpartiet
    Ja noen ganger lever politikere litt i sin egen subsidierte velstandsverden. 700kr/m eller 8400kr året (minus evt ferier) kan være en ganske stor ekstrabelastning for mange foreldre med trang økonomi. Spesielt om det er flere barn i skolealder vi snakker om. Så her vil man nok virkelig greie å gni inn klasseskille blant elevene på en overtydelig måte, da du vil få en underklasse med barn hvis foreldre ikke har råd til den "billige maten" på skolen. Politikere har en egen vedumkalkulator når det kommer til priser og mat og hva som er småpenger og hva som er tunge utgifter for folk med dårlig økonomi.

Skal man først ha en ordning med organisert skolemat, som i seg selv kan ha mye for seg (det kan være med på gi bedre utbytte av undervisningen), så bør det også finansieres. Ellers er det faktisk mye bedre å la være. Slikt som dette er bare trist.

Blir det så dyrt og vanskelig, kan de heller kutte i barnetrygden. Ved f.eks. å gjøre den behovsprøvet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.415
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dr Dong greier ut om grunntanken i "det nye inntektsystemet" til kommunane på ein presis måte. Men eg vil presisere at dette ikkje er eit raudgrønt påfunn - alle politiske parti var i si tid (1985) einige om ordninga.

Barnetrygda var etter det eg hugsar 930 kr/mnd pr unge.

Elles har Deffe eit poeng med organisering og uniformering av skulematen - då vert det likt for alle, og ein kan håpe på at nykker og motehysteri dempast. På den andre sida vil kommunane garantert få ansvaret for dette, og gjere ting på billegast muleg måte (Skal du ha brunost eller kvitost på skiva? Nei, vi har ikkje anna. Det kostar for mykje)
    Behovsprøving er elles ei utfordring å gjere rettferdig. Har de hatt håpefulle som hintar om at de bør skiljast, slik at stipenda deira vert større.....

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Ser for Nordland at 3 av Terra kommunene ligger på ROBEK lista

Dette er Hattfjelldal - Hemnes og Narvik

Når det gjelder omsorgsboliger er jeg ikke i tvil om at det trengs flere av i de fleste kommuner.

Her har flere forfalt mye.

I tillegg har kommunen prøvd å plassere handikappede, psykisk syke og rusmisbrukere i samme boligkompleks.

De fant ut at de med nerveproblemer, og f.eks. rullestolbrukere godt kunne bo i samme kompleks som rusmisbrukere.
    Dette var i ett felles boligkompleks - med egen leilighet/oppholdsrom - men med felles stue osv.

Var flere som reiste bust og protesterte mot dette.

Når det gjelder kommunenes låneopptak/gjeld - ser det ut til at det ikke er noen grense.

Regningen blir fakturert videre til respektive kommuners innbyggere - eventuelt kombinasjon av dårligere tjenestetilbud.

Min hjemkommune tjente rått på strømprisene for noen få år siden.
    I år ble det vel ett betydelig antall millioner mindre.

Har nå en Høyre/SP styrt kommune her.

Pengebruken til diverse har ikke blitt mindre, men de skal spare inn 40 millioner de neste 3 år.
    Sykepleien var vist skjermet - eller var den det ikke?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn