Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Vis vedlegget 196274

Kanskje like greit å avlive folk når de har nådd en viss alder. Noen som husker Logans Run ?
    Dette har jeg planlagt godt. Når jeg blir for skrøpelig skal jeg begå en temmelig grov forbrytelse, med lang nok minstestraff til at jeg er sikret luksusfengsel. Skulle stellet og oppvartingen jeg får gjøre meg istand til å leve forbi utmålt straff, lager jeg tokfan i fengselet så jeg blir idømt forlenget soning.
    Jepp, har tenkt samme tanken selv :p

Fra spøk til revolver, eg vil tro at en stor del av denne forskjellen mellom de nevnte instutisjoner bunner i hvem som har ansvar (og budsjett) for de.
    Eldreomsorgen og instutisjoner tilhørende den er ett kommunalt ansvar, og kriminalomsorgen som norske fengsler er underlagt er ett statlig ansvar.
    Slik eg ser det så er veldig mye av det veldig mange er misfornøyd med her i landet, mye mer relatert til de som blir valgt ved kommunevalg enn de vi velger ved stortingsvalg.

M.a.o så tviler eg på at vi vil se de store endringene i tilbud ute i kommunene, ved evnt regjeringskifte.

De som sitter på pengene og tar avgjørelser ute i kommunene, vil være de samme etter stortingsvalget uansett om vi liker det eller ikke.

Sist redigert:
    D

DL

Gjest
    For oss som reiser mye så er shengen samarbeidet en velsignelse.
    Visum og imigrasjonskontroll er noe herk.

Ett eksempel for dem som bruker fly, er at om du f.eks reiser til ett eu land, og mellomlander en plass, så må man ta ut bagasje og sjekke denne inn igjen, der du lander først.

DL

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Ikke fra de RødGrønne denne gang - men fra de Blå:

Solgte inn Høyre-Halleraker som privat rådgiver

Solgte inn Høyre-Halleraker som privat rådgiver - VG Nett om Høyre

Mere fra samme:

Halleraker trekker seg som samferdselstalsmann i Høyre - midlertidig - VG Nett om Høyre

Høyres samferdselspolitiske Øyvind Halleraker ble høst brukt som en «appetittvekker» av konas firma for å vinne et anbud i Bergen kommune.

Halleraker ble brukt for å vinne veioppdrag - DN.no

Høyre visste om Hallerakers internasjonale verv

Høyre visste om Hallerakers internasjonale verv - Aftenposten

Halleraker meldte aldri fra om bom-honorarer

Halleraker meldte aldri fra om bom-honorarer - nyheter - Dagbladet.no

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.893
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Helt uakseptabelt, selvsagt, og mannen må ut av samferdselskomitéen øyeblikkelig. Han har unnlatt å melde fra om økonomiske interesser i saker han behandler på Stortinget. Han måtte trekke seg fra vervet som samferdselspolitisk talsmann for Høyre i løpet av et par timer etter at det der var kommet på bordet. "Midlertidig", mens saken granskes, men han kan aldri gå tilbake til den rollen. Det kan og vil bli reist tvil om hvilke interesser han fremmer, skattebetalernes eller sine egne private. Mannen kan heller aldri bli samferdselsminister i en borgerlig regjering. Hvis dette hadde kommet opp etter valget og han allerede hadde blitt samferdselsminister, måtte han gått av. Prompte. Erna har veldig lite sans for humor når sånne overraskelser dukker opp.

Det er forøvrig stor forskjell mellom å ha private økonomiske interesser (f eks ved at kona har et firma som deltar i en anbudskonkurranse) og å ha et styreverv som representant for fylkeskommunen eller andre offentlige etater. Det første er inhabilitet, det siste er å gjøre jobben man er satt til som politiker. Mediadekningen rundt saken greier ikke helt å skille mellom de tingene.

Sammenlign håndteringen av dette med SP's institusjonaliserte inhabilitet. Jeg ser frem til den dagen SP's landbrukspolitiske talsmann får sparken som inhabil fordi kona har gård og har søkt om landbruksstøtte.

Sist redigert:

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Hver gang overfallsvoldtekter diskuteres på HFS kommer alltid argumentet, "de fleste voldtekter begås allikevel av etniske nordmenn, de blir bare ikke registrert."

Nok en myte, skapt av venstresiden, står for fall: - Venstresiden har sviktet voldtektsofrene - Aftenposten

Voldtektsmyten slår sprekker - Aftenposten
    Likte spesielt dette i den ene artikkelen

Det er «sosialfeminister» som likestillingsminister Inga Marte Thorkildsen som står i veien for kunnskap om voldtekt, sier Møller.
    - Hun legger politisk press på uavhengige forskere. Blant annet møtte hun opp og beskyldte politianalytikerne i Oslo for å stigmatisere innvandrerne på NRKs direktesendig, da de mange overfallsvoldtektene sto på agendaen

Dette går vel igjen i alle samfunnssaker.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.893
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tittelen på tråden er "Nok et genialt trekk av de rødgrønne " Halleraker er såvidt jeg vet blå.
    Ja, jeg vet det, men rock la ut en liste over mannens synder, så jeg syntes det var interessant å se hvor kontant slikt blir behandlet på høyresiden sammenlignet med seigpiningen fra skanse til skanse når en SV- eller SP-politiker blir tatt for å gi milde pengegaver til nærstående organisasjoner eller lignende. De ser ut til å tro at det er deres selvsagte rett å dele ut skattebetalernes penger til folk og organisasjoner de liker, mens Ernas øks får folk på andre tanker ganske fort. Det var ikke vanskelig å forutse allerede før helgen hvordan dette ville ende. Det er relevansen.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Tittelen på tråden er "Nok et genialt trekk av de rødgrønne " Halleraker er såvidt jeg vet blå.

"Noen" burde enten starte en "Høyredumskapstråd" eller så burde disse trådene slås sammen til "Politikerdårskapstråden". Oppgave for en administrator! Det er bare å innse at dumskap, grådighet og umoral er ganske så likelig fordelt mellom partiene.

Til saken Halleraker:

Jeg tillater meg å reagere på at han blir sykemeldt! Hadde jeg opptrådt slik mot min arbeidsgiver og det var blitt oppdaget ( Det ville det selvsagt ikke! Man velger jo arbeidsgiver med omhu! :rolleyes: ) ville jeg ikke vært kvalifisert til sykemelding. DET er det faktisk Halleraker & Co som har bestemt! Og dette er en forskjellsbehandling som jeg reagerer på!

Nå kan man jo tro på pressemeldinge som sier at han har fått "mulig" hjerteflimmer og i så fall er sykemeldingen grei nok. MEN da er ikke gubben sterk nok i psyken til å sitte i en slik posisjon!!!!! Et søkt eksempel selvsagt, men 9 april 1940 måtte storting og regjering ta endel tøffe avgjørelser og det er ingen stor hemmelighet at visse både av tingmennene og statsrådene nærmest pisset i buksa! Slike persilleblader kan man bare ikke ha i slike posisjoner. Om en minister Halleraker får infarkt om Ivan banker på døra er det selvsagt ille for familien, men for nasjonen er det fanden ikke tolererbart. Det er ikke store stormen Halleraker har blitt utsatt for i media og er det nok til å gi gubben herteflimmer bør han i all anstendighets navn byttes ut av helsemessige årsaker! Av moralske årsaker også selvsagt, det han har gjort er ganske ille!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.893
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg går ut fra at det hjerteflimmeret var reelle symptomer, psykosomatisk eller ikke, men mannen er allerede skyflet til side og ferdig med det.

Det finnes en tilsvarende tråd om høyredumheter også, men av en eller annen grunn har den tørket ut for lenge siden. Kanskje høyrefolk ikke gjør så mye dumt? ;)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Jeg går ut fra at det hjerteflimmeret var reelle symptomer, psykosomatisk eller ikke, men mannen er allerede skyflet til side og ferdig med det.

Det finnes en tilsvarende tråd om høyredumheter også, men av en eller annen grunn har den tørket ut for lenge siden. Kanskje høyrefolk ikke gjør så mye dumt? ;)
    Ja jeg håper det Erna sa medfører at han har forlatt rikspolitikken. DET ville i så fall være meget gunstig for både Erna og partiet. At enkeltpersoner gjør feil er vi vant med og slik vil det alltid være. At de får et skikelig rapp på fingrene er vi ikke så vant med!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.893
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Systemet er slik at stortingsrepresentanter er individuelt valgt. Det er ikke helt enkelt å avsette dem mellom valg, selv om de skulle ønske det selv. Derimot kan folk parkeres i "usynlige" komitéer. Denne har forsvunnet inn i kommunalkomitéen og vil nok ikke bli spesielt synlig derfra. Listen for høstens valg er dessverre lagt allerede og kan ikke endres. Renominasjon til neste valg, vel...

Sist redigert:

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø

*** knegg *** da regner jeg med at du ikke tar med FrP da de per definisjon stiller i den kategorien. Har vel lett å bli slik når den sittende regjering har rent flertall og det de har klart å gjøre med det, det siste året, er den ene tabben etter den andre. Giske alene har hatt samme virkning som to dusin Halleraker. Blir nok en egen tråd på Høyre og FrP når de rødgrønne på egenhånd har klart å tabbe seg ut i opposisjon ved valget.

Utrolig merkelig sak den der med Halleraker med tanke på hvilket parti han representerer. De er i mot skatter og avgifter helt de kan slå mynt på det, men da er det til gjengjeld ikke grenser for hva de kan tillate seg.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    De er i mot skatter og avgifter helt de kan slå mynt på det, men da er det til gjengjeld ikke grenser for hva de kan tillate seg.
    Min gode venn fra gamle dager, Marvin Wiseth, sa engang da han var leder i Trondheim Unge Høyre følgende om Høyres standpunkt MOT politisk oppnevnte styremedlemmer i bankene. " Motstanden varer bare til noen av "våre" kommer inn i bankstyrer og får betalt for å sitte der, da blir motstanden glemt". Han fikk helt rett i sin politiske analyse!!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.893
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Utrolig merkelig sak den der med Halleraker med tanke på hvilket parti han representerer. De er i mot skatter og avgifter helt de kan slå mynt på det, men da er det til gjengjeld ikke grenser for hva de kan tillate seg.
    Poenget er at det kan de ikke tillate seg, som de siste dagenes begivenheter bør ha vist ganske tydelig. Stort nærmere offentlig korsfestelse kommer vi ikke nåtildags.

Det er et annet og større poeng at dette viser farene med denslags privatisert skatteoppkreving som bompengeselskapene utgjør. Jeg skrev ett eller annet sted lenger oppe i tråden at dette ville føre til særinteresser og pressgrupper for å opprettholde bompengeinnkrevingen med tilhørende sugerør i pengestrømmen, men det trollet spratt visst opp av esken på et annet sted enn jeg forventet.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.740

Ja jeg håper det Erna sa medfører at han har forlatt rikspolitikken. DET ville i så fall være meget gunstig for både Erna og partiet. At enkeltpersoner gjør feil er vi vant med og slik vil det alltid være. At de får et skikelig rapp på fingrene er vi ikke så vant med!
    Hvis jeg ikke misforsto Erna på nyhetene idag så hadde hun ikke lukket døren helt med tanke på Hallerakers fremtidige posisjoner.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0

Hvis jeg ikke misforsto Erna på nyhetene idag så hadde hun ikke lukket døren helt med tanke på Hallerakers fremtidige posisjoner.
    Det tror jeg vil være dumt av Erna og Høyre!

For egen del spiller det liten rolle, jeg er ferdig med partiet!!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Systemet er slik at stortingsrepresentanter er individuelt valgt. Det er ikke helt enkelt å avsette dem mellom valg, selv om de skulle ønske det selv. Derimot kan folk parkeres i "usynlige" komitéer. Denne har forsvunnet inn i kommunalkomitéen og vil nok ikke bli spesielt synlig derfra. Listen for høstens valg er dessverre lagt allerede og kan ikke endres. Renominasjon til neste valg, vel...
    Det er ikke for sent for Halleraker å trekke seg fra valglisten til Stortinget selv om han er satt opp på Høyres listefremlegg. Fristen i Hordaland er 5. mai.

Man kan ikke uten videre trekke seg når man er oppført, men en av de lovlige grunnene er om han har vært stortingsrepresentant i forrige (denne) perioden, og det har han jo.

Så hvis ledelsen i Høyre vil kan de utøve press på ham (men kan jo ikke tvinge ham) til å trekke seg før valget. Gjør de det ikke må de ta ansvar for at de ønsker at han fortsatt skal representere partiet på Stortinget.

Da må også velgerne ta ansvar om de ikke ønsker slike politikere og stemme på en annen liste.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Tror det ville gitt Erna og Høyre et løft om de hadde "tuppet" han ut! Noen stemmer ville nok blitt tapt blandt Hallerakers venner men totalsummen vil garantert være at Høyre fikk øket tillit og flere stemmer.

Samtidig ville det også føre til at andre Høyretopper vil være mye mer forsiktige i framtiden. Det ville også gitt Erna en enklere hverdag de neste årene.

Men tror du et sekund at de kommer til å høre på gode råd fra oss? Partiet som solgte sjela si for å innføre DLD?!:p

G

Gjestemedlem

Gjest
    Regjeringens svik mot sine landsmenn vekker internasjonal oppsikt.

SOPA reincarnated? Norway readying draconian anti-piracy internet law

sopa-2.si.jpg

SOPA reincarnated? Norway readying draconian anti-piracy internet law — RT News

Norway is taking steps to tackle websites like The Pirate Bay to eliminate online copyright infringement by amending the Copyright Act. The revisions are popular in parliament and if passed will grant authorities the right to block sites at the ISP level.

The proposed amendments make it easier to locate both website owners and end-users of unauthorized material online.

Thus, the new legislation would allow rights-holders to take to court site owners involved in illegal content sharing and order the internet service providers (ISPs) to “prevent or impede access” to sites that have “extensively made available material that clearly violates copyrights”, Torrenfreak quotes the amendments.

And if the website owner is unknown or cannot be located “the case can be decided without the person concerned being given an opportunity to comment.” This would make it very easy to block off sites whose owners wish to remain anonymous.

Also, the introduced amendments exempt pursued individuals in question from the protection of Electronic Communications Act when a legal claim is underway.

“If it is likely that copyright or other rights under this law have been violated, the court may, notwithstanding the confidentiality provided by the Electronic Communications Act, at the request of the licensee, require a provider of electronic communications to disclose information that identifies the owner of the subscription used for the violation,” according to the amendments.

In order to waive confidentiality the court “must find that the arguments in favor of disclosure outweigh the interest of confidentiality.”

Experts are saying that the bill will most certainly be passed.

Even though the amendments need to go through a second parliamentary hearing before being formally adopted, it is unlikely that the outcome would be any different from the first hearing, Jens Christian Koller of the Parliamentary Information Service told Teknofil.no.

“In practice therefore these amendments to the Copyright Act have been adopted, but it is still not correct to say that it has already been formally adopted by the parliament. What you can say is that it is now very difficult to stop this law,” he stated.

This issue of piracy versus privacy is not new in Norway and has partly been trigged by The Pirate Bay website case, according to Torrentfreak.

In March 2009, the International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) and other local movie studios asked Norway’s largest ISP Telenor to block subscribers’ access to The Pirate Bay, the world’s largest file-sharing site. Telonor refused to proceed with the request, citing no legal precedent.

Telenor was taken to court, where a ruling confirmed that ISP is not obligated to block access to sites such as The Pirate Bay.

Then the Ministry of Culture in May 2011 announced new proposals to amend the existing Copyright Act. In January the amendments were presented and on this past Monday the parliament voted on them for the first time. The ruling parties were in favor of the bill, while only the opposition voted against it.

The Pirate Bay website, which was the force behind the new amendments, was created in Sweden in 2003.

In 2009 the website’s founders were charged with facilitating illegal downloading of copyrighted material and sentenced to a year in a prison and a US$3.5 million fine. Since then in order to stay online the site’s domain keeps moving to different countries, with the latest relocation to Iceland.

Internet users are equating the Norwegian amendments to the US Stop Online Piracy Act (SOPA), which was introduced in October 2011 and proposed to broaden law enforcement’s rights to fight online copyright infringement and trade of counterfeit good. Proposal included introduction of court orders to ban advertising networks and payment facilities from doing business with infringing websites, prohibiting search engines from linking to the websites, and requesting ISPs to block access to the websites.

Many internet users and organizations heavily criticized the plan. On January 18, 2012, the internet blackout was used by more than 7,000 websites, including Wikipedia, Reddit and Google, marking the WWW-wide protest against SOPA (Stop Online Piracy Act), which was then shelved indefinitely just days after the action.

Sist redigert av en moderator:
    S

Slubbert

Gjest
    Greit å få bekreftet at KV ikke gidder å lese ting før hun bestemmer seg for hva innholdet er. Slike statsråder det vil gamle Norge ha.

Skjermbilde 2013-05-05 kl. 13.05.06.png

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Ja, jeg vet det, men rock la ut en liste over mannens synder, så jeg syntes det var interessant å se hvor kontant slikt blir behandlet på høyresiden sammenlignet med seigpiningen fra skanse til skanse når en SV- eller SP-politiker blir tatt for å gi milde pengegaver til nærstående organisasjoner eller lignende. De ser ut til å tro at det er deres selvsagte rett å dele ut skattebetalernes penger til folk og organisasjoner de liker, mens Ernas øks får folk på andre tanker ganske fort. Det var ikke vanskelig å forutse allerede før helgen hvordan dette ville ende. Det er relevansen.
    Audun Lysbakken,s bevilgning til jenteforsvaret vil jeg si ikke er bra - i det hele tatt slik det ble gjort:

Anmelder Lysbakken for korrupsjon - Norge - NRK Nyheter

At SP arbeider for bønder og primærnæringer vil jeg tro ikke er så galt - men vet jo dèt på forhånd.

Samme gjelder AP og LO - sistnevnte en organisasjon for arbeidstagere.

AP var jo ett tradisjonelt parti for arbeidsfolk - selv synes jeg de nå for det meste består av broilere.

Verre er det når grupperinger som ikke er registrert som politiske partier får en så stor innflytelse på Norsk politikk.

De er ikke valgbare - velgerne kan ikke ta ett valg angående disse grupperinger - noe de kan gjøre ved alle de politiske partier som er registrerte og har stemmelister.

Her kan nevnes oljeindustrien.

En annen slik sak er kjøpet av Widerøe....

Hvor Torhatten trafikkselskap, Fjord1 og Nordland fylkeskommune blir eiere.

I Nordland fylkeskommune gikk både Høyre og Ap inn for dette mens SP var i mot.

I en tid hvor det diskuteres hvorvidt om fylkeskommuner skal bestå - går altså Nordland fylkeskommune inn på eiersiden.

Samme fylkeskommune - i de senere år også andre har utbetalt tilskudd til Torghatten trafikkselskap på grunnlag av anbud på ferje, buss, og hurtigbåtruter.

Samme gjelder Fjord1 som Sogn og Fjordane Fylkeskommune har en eierandel i på 59 prosent.

Flyekspert om Widerøe-salget: - To ting bekymrer meg - DN.no

adm.dir. Brynjar Forbergskog ved Torghatten ASA var tidligere økonomisjef ved samme selskap.

Det siste han bryr seg om er arbeidsplasser - har sittet ved samme bord som mannen og minst ved en anledning har han måttet gi seg.
    De har vokst - med stadig flere ansatte grunnet utvidelser, men har samtidig nedbemannet flere steder.

I tillegg sitter det og også tidligere flere politikere i styret der.
    Både fra Høyre og andre partier - noen såvel med aksjer i samme bedrift.

En herlig sammensausing av eierskap, styreverv, og politisk tilhørighet - endog så høyt at man kan være med på å avgjøre tilskudd / drifting av samferdsel som buss, hurtigbåt og ferjeruter - nå også flyruter og tilbud.

Her var FRP og SP i mot dette:

http://www.an.no/nyheter/article6639344.ece

- Hadde jeg bodd langs fylkesvei 17, og vært innstengt av snøras og dårlige veier i vinter, ville jeg nå vært fly forbannet. Fylket har ikke råd til å vedlikeholde veier men så kjøper de et flyselskap, sier gruppeleder for Frp på fylkestinget i Nordland, Dagfinn Olsen.
    Les også: Rasfare og stengte veier i Meløy
    Heller ikke gruppeleder for Sp, Ann-Hege Lervåg, er nådig i sin kritikk av millionbruken.
    - Å eie flyselskap er langt ut over primæroppgaven til en fylkeskommune. Vi skal drive med veier og skoler. I Binndal må elever fortsatt kjøres i båt til skolen fordi riksvei 17 er for dårlig. Vi har altså ikke råd til å vedlikeholde skoler og veier, men vi har penger til å kjøpe et flyskeskap. Dette henger ikke på greip, sier Lervåg.
    Det var fredag det ble klart at SAS hadde solgte Widerøe for 1,8 milliarder kroner.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Nok en artikkel som viser de rødgrønnes holdning til et fritt internett:

N� skal eskorte- og halliknettstedene tas - nyheter - Dagbladet.no

"Telenor, Nextgentel og Eidsvia, eksempelvis, bør selv nekte å formidle halliknettsteder, oppfordrer Bøhler."

ISPene "formidler" alt som de ikke sensurerer, i følge Bøhlers logikk. Jaja...
    Ja det er flere alvorlige kortslutninger i denne mannens hode. Han ønsker å gjøre teleselskapene ansvarlig for alt som er feil og skummelt på nettet. Han ønsker seg en privatisert stasiapparat i tillegg til det statlige som skal sitte å bestemme hvilken informasjon nordmenn skal få tilgang på.

Denne mannen burde vært senket i Oslofjorden med noe tungt rundt føttene. Han er en skam, og en alvorlig trussel mot helt grunnleggende menneskeretter i et fritt samfunn.

Min avsky er dyp. Slike mennesker som dette er en mye mer alvorlig trussel mot vår frihet enn selv islamistiske terrorister.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Får håpe de kommer hallikvirksomheten til livs.

S

Slubbert

Gjest
    Får håpe de kommer hallikvirksomheten til livs.
    Særlig.

bakmenn.png

Jan Boler har sagt rett ut at det er en moralistlov.

Se også: Nr. 8 2013: UTE AV SYNE, UTE AV SINN – En liberal kritikk av norsk prostitusjonslovgivning | Civita

I den offentlige debatten om prostitusjon er sexarbeiderne umyndiggjort. De behandles nærmest som brysomme innslag i en debatt som handler om dem selv. Også faginstansenes syn oppleves som lite velkomne i en debatt som domineres av politikere og interessegrupper

Unnlater å sitere "gode intensjoner" som den siste setningen ender med, da jeg ikke er enig i at de har gode intensjoner.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Når de ikke får tatt dem må de nødvendigvis snu noen nye steiner.
    Menneskehandel er forøvrig ingen grunnleggende menneskerett.

S

Slubbert

Gjest
    Siden sexkjøpforbudet åpenbart ikke fungerer ift traffickingproblematikk er det nok på tide å snu noen nye steiner, ja. Den erkjennelsen har dessverre ikke nådd politisk hold, som egentlig ikke er så rart siden politikerne avfeier alt som blir sagt både av sexarbeiderne selv og faginstansene som jobber med emnet.

Menneskehandel er forøvrig ulovlig iht straffelovens §224 (utenom i fotball) og har 10 års fengel som strafferamme, og jeg har ikke sett noen som vil oppheve §224. Så det er et stråmannsargument.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Erkjennelsen har nådd politisk hold, derfor denne loven, og de har slett ikke avfeid alt som faginstansene som jobber med emnet har sagt. Kripos er en slik instans. Fra artikkelen du linket til:

• Ifølge Kripos organiserer nigerianske nettverk reise og opphold i Norge for nigerianske kvinner med prostitusjonserfaring fra Italia og Spania. Det er bestridt hvor mange det er snakk om totalt.

• Mye tyder på, ifølge Kripos, at disse kvinnene også har eller får roller i forbindelse med hvitvasking og transport av utbytte fra narkotikaomsetning og prostitusjonsvirksomhet.

• Både Kripos og Prosenteret slår fast overfor Dagbladet at organiserte kriminelle bruker eskortesider på nettet til å annonsere kvinner i Norge. Mafiaen har ofte laget profilene klare når kvinnene smugles til Norge.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Erkjennelsen har nådd politisk hold, derfor denne loven, og de har slett ikke avfeid alt som faginstansene som jobber med emnet har sagt. Kripos er en slik instans. Fra artikkelen du linket til:

• Ifølge Kripos organiserer nigerianske nettverk reise og opphold i Norge for nigerianske kvinner med prostitusjonserfaring fra Italia og Spania. Det er bestridt hvor mange det er snakk om totalt.

• Mye tyder på, ifølge Kripos, at disse kvinnene også har eller får roller i forbindelse med hvitvasking og transport av utbytte fra narkotikaomsetning og prostitusjonsvirksomhet.

• Både Kripos og Prosenteret slår fast overfor Dagbladet at organiserte kriminelle bruker eskortesider på nettet til å annonsere kvinner i Norge. Mafiaen har ofte laget profilene klare når kvinnene smugles til Norge.
    Problemstillingen her er om det er Telenor og CD og andre internettleverandører som skal fungere som politimyndighet og sitte og bestemme hvilken informasjon som man skal nekte nordmenn tilgang til. Det er dette Bøhler tar til orde for! Er privatisert moralpoliti, med full sensurmyndighet for alt som en eller annen pressgruppe ikke liker.

Det er svært farlig.

Det er svært udemokratisk!

Og det er smålig og hjernedødt av denne mannen å skubbe tåpelige saker som dette for å skremme nordmenn til å gå bort i fra demokrati som styringsform. Busemenn og terrorister brukes alltid som skremsel i slike saker.

--

Det skal være på politiets oppgave å etterforske kriminalitet, og ikke teleselskapers oppgave å fungere som et vokterråd i etter Iransk eller Kinesisk modell.

Når denne mannen ikke fatter slike grunnleggende maktfordelingprinispper så reflekterer det ufattelig dårlig på et parti som har slike udemokratiske mennesker i sin ledelse. Jeg lar med stadig forbause over hvor grunne verdier det er i Arbeiderpartiet.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Jeg tror nok du undervurderer demokratiets overlevelsesevne en smule her. Annonsering av prostitusjon på nett kan neppe ses på som grunnsteinen i demokratiet vårt, akkurat.

S

Slubbert

Gjest
    Erkjennelsen har nådd politisk hold, derfor denne loven, og de har slett ikke avfeid alt som faginstansene som jobber med emnet har sagt. Kripos er en slik instans.
    Kripos støtter alle forbud som blir foreslått fra politisk hold; alt fra enhver innstramming i forhold til internett/ytringsfrihet, all kriminalisering av "usømmelighet" som sexkjøp eller cannabisrøyking, til alle innstramminger av sivile friheter foreslått i kjølvannet av 22.juli, har blitt bejublet av Kripos. De er ikke en uhildet faginstans, men en interessent. Dess flere forbud og jo mer kriminalisering av borgerne som vedtas fra politisk hold, jo flere ressurser vil Kripos og politiet måtte tilkjennes for å håndheve dem. Kripos har et uttalt mål om å vokse, de roper etter flere ressurser, mer bevilgninger, flere ansatte, og jo mer som kriminaliseres av vanlige borgeres livsførsel jo mer vil dette behovet kunne rettferdiggjøres. Kripos trenger enkelt og greit flere kriminelle for å kunne sikre vekst.

Det er ingen som har bedre forutsetninger for å uttale seg om sexarbeideres situasjon og problemer enn dem selv, men når noen som Grostad nå snakker ut, så blir de møtt med avfeiing, latterliggjøring og banale hersketeknikker. Det er ikke et ønske om sexarbeidernes ve og vel som ligger bak dette forbudet, det er en hygienelov. Politikerne vil fjerne det de ut fra sine egne snevre moralnormer anser som utskudd.

Innsatsen mot menneskesmugling og trafficking er uendret, lovene mot det er uendret, ingen stein har blitt snudd i forhold til å gjøre noe med dette problemet. §224 er akkurat den samme nå som før §202a, og ingen flere menneskesmuglere blir tatt etter at sexkjøpforbudet ble innført, enn før det ble innført.

Og når autoritarister som Jan Boler i tillegg vil bruke det som påskudd for bekjempe et åpent og fritt internett, så bør virkelig varselklokkene begynne å ringe.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Godt å vite at Grostad ikke er uhildet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg tror nok du undervurderer demokratiets overlevelsesevne en smule her. Annonsering av prostitusjon på nett kan neppe ses på som grunnsteinen i demokratiet vårt, akkurat.
    Du skjønner fremdeles ikke poenget. Dette handler ikke om prostitusjon eller ikke. Det handler om det skal være Telenor og andre internettilbyderes oppgave å sensurere nettilgangen til nordmenn.

Det finnes mange sider med tvilsom informasjon på nettet.

Men det skal ikke være disses oppgave å drive sensurvirksomhet eller vurdere hvorvidt enhver side på nettet inneholder noe som kan være i strid med norsk lov.

Er dette så vanskelig å forstå? I så fall blir jeg litt bekymret.

Det er en uhyrlighet hvis myndigheter skal bedrive slik sensur av hvilken informasjon nordmenn skal få tilgang til. Men det er enda verre når dette ikke en gang er underlagt noen kontroll, men delegert til kommersielle aktører som bygger seg opp myndighet som et privatisert hemmelig politi.

Demokrati handler om litt mer enn å putte en stemmeseddel i en boks år om annet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn