Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.095
    Torget vurderinger
    23
    På tide med Slukokrati! Programmet er redegjort for tidligere. Da ble det også delt ut ministerposter villig vekk!

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Gjelder ikke bare de RødGrønne, men uansett politisk styring.

Jeg stemte SV i 2005 fordi jeg var møkk lei av Bondevik regjeringen.

Men her er nye "godbiter"

Gjennom syv år har Rigmor og Per Gunnar Pettersen pleid sin funksjonshemmede sønn og spart samfunnet for flere titalls millioner kroner. Men nå har de mistet retten til pleiepenger.

[URL]http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/nektes-loenn-for-aa-passe-pleietrengende-soenn-4098723.html[/URL]

Nav-kontor over hele landet svikter barna når de tildeler sosialhjelp. Tilsyn viser at 7 av 10 kommuner bryter loven som skal sikre at hjelpetrengende barnefamilier får det de har krav på

[URL]http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/navkontor-svikter-hjelpetrengende-barn-3962529.html[/URL]

Pleietrengende og delvis blinde Hulda Lønstad (9 ble satt i en taxi uten penger av sykehjemmet. De hadde ikke plass til henne.

[URL]http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/pleietrengende-hulda-98-sendt-hjem-alene-i-taxi-3157787.html[/URL]

Famillien Hanssen fra Selbu i Sør-Trøndelag måtte til slutt ta med sin sterkt handikappede sønn på kontoret til en lokal saksbehandler i NAV for å få rullestolbil.

[URL]http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/maatte-vise-frem-handikappet-soenn-paa-navfesjaa-3276104.html[/URL]

Femåringen har en alvorlig hjertefeil, men nektes hjertetransplantasjon fordi hun er handikappet og sykehuset ikke ønsker å prioritere henne

Beatrice (5) nektes nytt hjerte fordi hun er utviklingshemmet - TV 2 Nyhetene

Dette er bare promiller av hva innbyggere opplever i Norge hvert år.

Mest fordi politikere kommer seg unna med dette, og at det ikke finnes noen ansvarlige å sette til ansvar.
    Jeg har avviklet en svært så velfortjent 3- ukers ferie, også fra Sentralen, og har bare skummet gjennom innleggene her. ABB, hans eventuelle framtid etc., orker jeg rett og slett ikke å kommentere noe dypere. ABB har fått sin dom og soner nå sin straff, som koster samfunnet grisedyrt for hvert år han fortsatt eksisterer. Hva han har påført andre uskyldige mennesker av lidelser og traumer, er imidlertid av en helt anna dimensjon. Jeg har ingen gode ønsker eller hensikter hva angår ABB, i den grad noen skulle betvile det. Jeg må likevel tilføye at som soningsfange i Norge, har han sine rettigheter, og det må han gjerne ha og få. Vi praktiserer verken Sharialiknende soningsforhold, ei eller amerikanske Guantanamoliknende soningsforhold. Vi torturerer heller ikke andre mennesker. Jeg håper imidlertid inderlig at han aldri blir vurdert satt fri - noensinne.

Angående overstående "godbiter", er mye av dette fykleskommunale eller sågar kommunale anliggender. Det blir derfor fullstendig feil å skylde på storting og regjering i ethvert anliggende, når det i realiteten er politikere mye nærmere deg, Rock, som er de virkelige syndebukkene. Regjering og storting kan gjerne fatte velmente og gode vedtak, men hvis de samme vedtakene nærmest neglisjeres eller saboteres i kommunene og fylkeskommunene, er man like langt. Fylkes- og lokalpolitikerne bør i langt større utstrekning, stilles til ansvar for sin unnfallenhet. Her i Bodø, har kommunen bygd et flott, stort sykehjem, oppkalt etter et av Bodøværingen Tandberg's produkter, nemlig Sølvsuper. Prosjektet har vært et sammenhengende mareritt, med stooore overskridelser. Resultatet er så langt, at kommunen ikke har økonomiske rammer til å åpne heile bygningsmassen for bruk. Salderingsposter hittil, er Symra dagsenter for psykisk utviklingshemmede, nedleggelse av noen barnehager, fritidsklubber og kutt i eldreomsorg. Nå bygger samme kommune et mausoleum av et kulturhus. Parkeringshuset under dette bygget, er allerede kuttet av kostnadsmessige hensyn. Det er forventet enorme overskridelser også på dette prosjektet, og hvordan kulturhuset noensinne skal kunne bære seg reint økonomisk, er langt over min fatteevne. Min spådom er at dette blir et nytt falittprosjekt, med nye, betydelige kutt i skole-, barnehage- og eldreomsorgssektorene som følge. Til orientering er Bodø kommune borgelig styrt etter forrige valg, med ordfører fra Høyre og varaordfører fra Frp. Skal dette vanstyret tillegges regjering og storting?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.275
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den epidemien av kulturhus som går over landet er en plage. Det virker som enhver liten kommune skal bruke avsindig mye penger på å bygge et palass hvor de håpefulle unge skal kunne selvrealisere seg, mens foreldrenes bidrag er å kjøre dem til enda flere organiserte fritidsaktiviteter for å forberede dem på alle avslutningskonsertene og -forestillingene for hvert semester. I tillegg til å betale for moroa over både skatteseddel og bankgiroer.

Jeg mistenker ganske sterkt at den generasjonen som vokser opp med et sånt enormt fokus på selvrealisering fremfor alt annet ikke kommer til å bruke på langt nær like mye tid på å kjøre sine eventuelle barn til diverse aktiviteter som dagens foreldre gjør. Det vil jo komme i veien for selvrealiseringen deres, må vite. Og de kan nok ikke forvente at bestefar tar ansvaret med å busse nok en generasjon til kulturskole etc, trur eg.

Jeg forteller ungene at da jeg vokste opp, hadde jeg to alternativer til fritidsaktiviteter: Enten kunne jeg gå ut og klappe kua. Eller jeg kunne la være.

Sist redigert:
    D

DL

Gjest
    Den epidemien av kulturhus som går over landet er en plage. Det virker som enhver liten kommune skal bruke avsindig mye penger på å bygge et palass hvor de håpefulle unge skal kunne selvrealisere seg, mens foreldrenes bidrag er å kjøre dem til enda flere organiserte fritidsaktiviteter for å forberede dem på alle avslutningskonsertene og -forestillingene for hvert semester. I tillegg til å betale for moroa over både skatteseddel og bankgiroer.

Jeg mistenker ganske sterkt at den generasjonen som vokser opp med et sånt enormt fokus på selvrealisering fremfor alt annet ikke kommer til å bruke på langt nær like mye tid på å kjøre sine eventuelle barn til diverse aktiviteter som dagens foreldre gjør. Det vil jo komme i veien for selvrealiseringen deres, må vite.

Jeg forteller ungene at da jeg vokste opp, hadde jeg to alternativer til fritidsaktiviteter: Enten kunne jeg gå ut og klappe kua. Eller jeg kunne la være. Og de kan nok ikke forvente at bestefar tar ansvaret med å busse nok en generasjon til kulturskole etc, trur eg.

Eller ta på langstøvlene og ut å klappe sauen kansje? :)

Aktiviteter er lønnsomt, uten noe å gjøre så gjør dem jævelskap, som kan bli veldig dyrt.

DL

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Alt dette er vel eksempler på folk som faktisk trenger støtte og som jeg gladelig betaler skatt for at skal få den støtten. Problemet kommer den dagen en lat ungdom får mer utbetalt enn meg uten å løfte en finger, og uten å feile noe annet enn latskap. Eventuelt at listen over rettigheter er blitt så lang at folk ikke har råd til å jobbe.
    Synes generelt ikke ungdom er late.

Synes ungdommen generelt er flott, mange i arbeide både i kolonialbutikker, bensinstasjoner og konfeksjonsbutikker ++++ mens de utdanner seg.
    Men noen utskudd vil det alltid være, men vet ike om jeg alltid vil kalle dem for ungdom?

Kanskje midleraldrede menn med sure oppstøt, og noe må de jo ha å klage på.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Mere byråkrati fra denne regjeringen som kan føre til at over 20 000 leger mister retten til å sykemelde mennesker. Et prosjekt som koster 750 millioner, dette er halvparten av det det koster å fjerne arveagiften som de rød/grønne sier vil rasere velferden i Norge.

Høyre kommer ikke til å fjerne arveavgiften. En slik fjerning kunne jo gavne endog de fattige (de kan jo arve også!). Nei det blir nok formue- og toppskatt som skal reduseres slik at man er sikker på at det er utelukkende de med mye fra før som skal få mer i god Høyretradisjon....

G

Gjestemedlem

Gjest
    Høyre kommer ikke til å fjerne arveavgiften. En slik fjerning kunne jo gavne endog de fattige (de kan jo arve også!). Nei det blir nok formue- og toppskatt som skal reduseres slik at man er sikker på at det er utelukkende de med mye fra før som skal få mer i god Høyretradisjon....
    De sier nå så i alle fall.

Høyre vil fjerne arveavgiften på to år - VG Nett om Høyre

Det er en uting at staten skal stjele av lasset når barn arver sine foreldre eller besteforeldre. Dette er verdier som er oppspart og betalt skatt av og da er det hårreisende at deler av dette skal beslaglegges. Staten har ingen utgifter med dette heller.

Det er rent tyveri.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.387
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    V

vredensgnag

Gjest
    Hvor ble det av idealene? Norge drives som et kjedelig forretningsministerium uten vyer eller planer for å gå noe som helst sted, men heller la seg drive med strømmen dit den måtte gå.
    Honkey
    Som nevnt noen ganger - vi har et stort Administrasjonsparti, som enkelte her inne og mange ute i samfunnet innbiller seg er av politisk rød farge. At en person som Gahr Støre finner seg til rette i partiet sier da alt om at Norge faktisk drives som et forretningsministerium, der idealene er blitt borte på veien.

Sterke idealer i motstrid har samfunn godt av, dersom velgerne orienterer seg i konfliktene. Dette er blitt borte. Før hadde vi aviser som Arbeideren, Friheten, Demokraten, Liberaleren, Borgeren. Få har overlevd under slike faner - ingen tvil om hva Fædrelandsvennen i sin tid representerte, men idealet rundt er blitt borte på veien, og den er også blitt et forretningsministerium.

Da avisene ikke lenger fikk sin hovedinntekt fra løssalg og abonnementer, men fra salg av reklameplass, begynte de å gi avkall på sterke formuleringer av idealene, og sikte seg inn mot midten, slik at de ikke skulle gå glipp av lesere, som ville synes i statistikken, som ville gi dem flere annonsekroner.
    Det samme er skjedd i politikken - vi snakker om "de to politiske fløyene," men 90%+ av stemmene avgis til partier som sitter i fanget på hverandre, begge fløyer har søkt seg inn mot midten, fremfor å rendyrke sine idealer, så de ikke skal støte fra seg velgerne. (Nå senest da Frp fikk det for seg at det ikke ville privatisere så mye likevel.)

Politikk handler om ressursfordeling, og det kan være at vi i Norge faktisk har det så godt at vi ikke kjenner trang til å virkelig spenne fra og mene hardt.
    Avisene med fanenavn kom da ressursene var ekstremt ujevnt fordelte. I dag er eneste stridspunkt at vi kanskje skal holde igjen litt på ressursfordeling til dem som ikke har bidratt (stønadsmottakere av inn-norsk eller tilreist type.)

Slik sett kunne det muligens vært greit med en periode med blå-blått styre. I det minste vil ressursene bli såpass tydelig ujevnt fordelt at det vil bli mobilisert ved neste valg. For denne gangen begår ikke de borgerlige det sjakktrekket det var å gi Bondevik statsministerposten, for å avlede oppmerksomhet fra hva prosjektet egentlig dreide seg om. Nå skal Jerna og Siv få lov til å herje, og da vil det koke godt i forbannelseskjelen rundt omkring i landet, etter noen år.

Godt valg!

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Hvor ble det av idealene? Norge drives som et kjedelig forretningsministerium uten vyer eller planer for å gå noe som helst sted, men heller la seg drive med strømmen dit den måtte gå.
    Honkey
    Som nevnt noen ganger - vi har et stort Administrasjonsparti, som enkelte her inne og mange ute i samfunnet innbiller seg er av politisk rød farge. At en person som Gahr Støre finner seg til rette i partiet sier da alt om at Norge faktisk drives som et forretningsministerium, der idealene er blitt borte på veien.

Sterke idealer i motstrid har samfunn godt av, dersom velgerne orienterer seg i konfliktene. Dette er blitt borte. Før hadde vi aviser som Arbeideren, Friheten, Demokraten, Liberaleren, Borgeren. Få har overlevd under slike faner - ingen tvil om hva Fædrelandsvennen i sin tid representerte, men idealet rundt er blitt borte på veien, og den er også blitt et forretningsministerium.

Da avisene ikke lenger fikk sin hovedinntekt fra løssalg og abonnementer, men fra salg av reklameplass, begynte de å gi avkall på sterke formuleringer av idealene, og sikte seg inn mot midten, slik at de ikke skulle gå glipp av lesere, som ville synes i statistikken, som ville gi dem flere annonsekroner.
    Det samme er skjedd i politikken - vi snakker om "de to politiske fløyene," men 90%+ av stemmene avgis til partier som sitter i fanget på hverandre, begge fløyer har søkt seg inn mot midten, fremfor å rendyrke sine idealer, så de ikke skal støte fra seg velgerne. (Nå senest da Frp fikk det for seg at det ikke ville privatisere så mye likevel.)

Politikk handler om ressursfordeling, og det kan være at vi i Norge faktisk har det så godt at vi ikke kjenner trang til å virkelig spenne fra og mene hardt.
    Avisene med fanenavn kom da ressursene var ekstremt ujevnt fordelte. I dag er eneste stridspunkt at vi kanskje skal holde igjen litt på ressursfordeling til dem som ikke har bidratt (stønadsmottakere av inn-norsk eller tilreist type.)

Slik sett kunne det muligens vært greit med en periode med blå-blått styre. I det minste vil ressursene bli såpass tydelig ujevnt fordelt at det vil bli mobilisert ved neste valg. For denne gangen begår ikke de borgerlige det sjakktrekket det var å gi Bondevik statsministerposten, for å avlede oppmerksomhet fra hva prosjektet egentlig dreide seg om. Nå skal Jerna og Siv få lov til å herje, og da vil det koke godt i forbannelseskjelen rundt omkring i landet, etter noen år.

Godt valg!
    Tror det er en rimelig presis analyse av hva som har foregått, og foregår fortsatt. Utfordringene vi møter stadig sterkere hver dag, er internasjonaliseringen på de fleste plan, denne tvinger Norge inn i et spor som ikke nødvendigvis er bare godt. Mange forståesegpåere mener å kunne dokumentere at vellykketheten i et samfunn er direkte relatert til likheten i verdi (materielt og humant) mellom innbyggerne, og Norge scorer svært høyt i et slikt perspektiv. Vi har fortsatt en unormalt flat lønsstruktur, og De-formen er stort sett helt ute av språket. Vi er en passelig slurvete enhet, der hver enkelt faktis føler og tror seg like brukbar som hotellkonger og ministere. Elle enda mer brukbare, kanskje. Dette er under et voldsomt press så vel fra utsiden som innsiden! Dette enhetssamfunnet kan få seg et seriøst banesår dersom politikerne internt ønsker å hive seg på bølgen. Det er faktisk slik at uopprettelig skade kan påføres oss dersom eksperimentet gjennomføres.

Honkey

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.275
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, ganske mange overlevde Kåre Willochs regjeringstid også, og de "uopprettelige skadene" etter det eksperimentet handler om at det nå finnes mer enn en radio- og TV-kanal, at det er mulig å handle i butikker etter kl 17 på hverdager og kl 13 på lørdager, osv. Jeg tviler sterkt på om noen seriøst ønsker å gå tilbake til enhetssamfunnet som eksisterte på 1970-tallet. Det ser ihvertfall ut til at et stort flertall er villige til å ta den sjansen, ettersom Høyre alene nå er omtrent like stort som de tre rødgrønne partiene tilsammen.

Angående behovet for rydding:
    Politiet mangler fingeravtrykk på grunn av datatrøbbel - VG Nett om Politi-hverdagen

Det blir bare for dumt.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.639
    Forferdelig, helt grusomt. Tenk at de ble betalt med kr. 500.- for å være med på en reklamefilm. Attpåtil visste de 5 ikke hva som skulle skje, annet enn en Taxi-tur. Horribelt.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Forferdelig, helt grusomt. Tenk at de ble betalt med kr. 500.- for å være med på en reklamefilm. Attpåtil visste de 5 ikke hva som skulle skje, annet enn en Taxi-tur. Horribelt.

Nei men det er falskt som alt annet med de rød/grønne.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Frperne sitter nok å slår hverandre i holde med hammer nå i fortvilelse over at de ikke selv kom på dette selv. Det er litt i deres gate dette. Taxisjåførpolitikk er jo deres varemerke (Eller var det de gang det ennå var noen ariske sjåfører igjen)

Det var svært så vellykket pr-stunt som har fått oppmerksomhet verden rundt.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388

Nei men det er falskt som alt annet med de rød/grønne.
    Beklager å måtte skuffe deg, men politisk farge er faktisk ikke relatert til graden av falskhet. Sånt er rent personrelatert, og jeg er redd du ikke finner overvekt av f.eks. SV-velgere blant økonomisk kriminelle.
    Videre, når det gjelder taxi-stuntet kan du lese deg til at noen passasjerer ble hyret inn, mens andre ikke var klar over hva som foregikk. Det var et set-up, og jeg tror ikke statsministeren tok svart betaling en gang... ;)

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Jens tror nok det er slik jobbing fungerer, stakkar.
    Uten at jeg kjenner akkurat din arbeidssituajson, ville det overraske meg en del om ikke statsministeren har flere arbeidstimer i løpet av en uke enn så å si hvem som helst annen jeg kjenner. Belastningen i en slik stilling er nok videre av en slik art at de fleste ville klappet kjapt sammen og dratt hjem med halen mellom beina før første uka var omme. Og nevnte stilling har ikke så feit betaling heller.

Honkey

S

Slubbert

Gjest
    Taxistuntet kunne vært en vinner, men etter "avsløringen" om at det var castet og iscenesatt av et profesjonelt reklamebyrå vil det nok kunne slå litt tilbake på dem. Kjetil Try, Soltenbergvenn og reklamemogul, trolig selvskrevet på Aschehougs hagefest og enhver Stordalen-jippo, er ikke en person som resonnerer med "gutta på gølvet". Og forøvrig er jo Arbeiderpartiet prinsipielle motstandere av politisk TV-reklame, så det blir en smule dobbeltmoralsk å pumpe ut en regissert reklamevideo til alle verdens nyhetskanaler.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Uten at jeg kjenner akkurat din arbeidssituajson, ville det overraske meg en del om ikke statsministeren har flere arbeidstimer i løpet av en uke enn så å si hvem som helst annen jeg kjenner. Belastningen i en slik stilling er nok videre av en slik art at de fleste ville klappet kjapt sammen og dratt hjem med halen mellom beina før første uka var omme. Og nevnte stilling har ikke så feit betaling heller.

Honkey
    Helt enig i at regjeringsmedlemmene absolutt fortjener sin lønn, og at de har krevende hverdager. Jeg tror nok likefullt at det finnes realtivt mange i ledelsen i ulike selskaper rundt om kring som har en minst like krevende jobb og som jobber like mange timer. Man kan jo godt snu litt rundt på ting - tror vel heller ikke at Jens hadde holdt ut så veldig lenge i en tung mellomlederstilling i et stort norsk selskap med knallharde krav til fremdrift og resultater hver uke!

Mvh
    OMF

N

nb

Gjest
    Jeg tror Jensemann hadde taklet svært mange jobber i privat sektor sammenlignet med f.eks Øystein Djupedal.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388

Honkey
    Helt enig i at regjeringsmedlemmene absolutt fortjener sin lønn, og at de har krevende hverdager. Jeg tror nok likefullt at det finnes realtivt mange i ledelsen i ulike selskaper rundt om kring som har en minst like krevende jobb og som jobber like mange timer. Man kan jo godt snu litt rundt på ting - tror vel heller ikke at Jens hadde holdt ut så veldig lenge i en tung mellomlederstilling i et stort norsk selskap med knallharde krav til fremdrift og resultater hver uke!

Mvh
    OMF
    Dette blir jo bare synsing og gjetting. Ledelsen i ymse bedrifter rundt i landet tjener stort sett betydelig mer enn minstrene i Norge. Nåværende statsminister har økonomiutdannelse, han kunne helt sikkert taklet mange jobber på mellomledernivå, eller konsernledelse for den del. Det blir jo bare for dumt å anta at politisk arbeid på toppnivå ikke gir noen fornuftig arbeidserfaring.
    Som på mellomledernivå i bedriftene finnes det gode og mindre gode yrkesutøvere også på Stortinget. Mitt poeng er enkelt: Politisk ståsted gjør deg ikke mer eller mindre dyktig i jobben du gjør, enten på mellomledernivå i industrien eller på ministernivå.
    Og ellers har jeg ingen meninger om hvor god Stoltenberg ville være i en hvilken som helst jobb sett i forhold til f.eks. Erna Solberg eller Djupedal, for den del. Derimot har jeg en del meninger om generell politkerforakt, jeg synes dette er trist for et samfunn. Vi har bruk for dem, og de gjør stort sett gode jobber i dette landet, vi har faktisk et politkerkorps som i fabelaktig liten grad er ute etter egen makt/berikelse i forhold til tilstandene i de fleste andre land jeg jobber med.

Honkey

N

nb

Gjest
    Jeg tror Norge hadde klart seg aldeles utmerket over svært lang tid uten å ha en regjering i det hele, i alle fall om man ser på den daglige administrasjonen av landet, som jo er stort sett hva de driver med. Kunne kanskje vært en stor fordel om man for en viss tid slapp at en eller annen statsråd absolutt skulle ha satt navnet sitt på ett eller annet og beslutninger i større grad kunne blitt tatt uten at man måtte ha neste valg eller en eller annen hjertesak tungt med i bildet.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er det ikke synsing vi holder på med her inne da...?

Jeg er vel litt av den oppfatning om at politikerne lever litt i en boble, og at en slik erfaring ikke nødvendighvis er så veldig relevant for det private (med mindre man skal jobbe opp i mot politisk system). Slik som det er i dag så velger de i grunn selv hva de skal jobbe med, setter sine egne mål og ambisjoner, forskyver frsiter og velger bort de arbeidsoppgavene som blir for vanskelige og generellt bruker de mye tid på å opprettholde oppslutning i folket. Man får i grunn et greit innblikk når man ser resultatene av riksrevisjonens arbeid - Korsmo har vel nesten uten unntak slaktet samtlige offentlige etater han har revidert de siste årene - og gjennomgangstemaet er vel omtrent det samme hver gang, man er ikke klar over hva som faktisk er målet for virksomheten man driver, man vurderer ikke alternative fremgangsmåter, man følger ikke prosedyrer og retningelinjer som er lagt ned og man evaluerer ikke resultatet opp i mot målsetning og ressursbruks. Og konsekvensen er det samme - elendig ressursutnyttelse.

Men betingelsene for topppolitikeren er i dag såpass dårlig at jeg skjønner at de som motivares av penger, ikke nødvendighvis velger å gjøre politisk karrierere!

Mvh
    OMF

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Jeg tror Norge hadde klart seg aldeles utmerket over svært lang tid uten å ha en regjering i det hele, i alle fall om man ser på den daglige administrasjonen av landet, som jo er stort sett hva de driver med. Kunne kanskje vært en stor fordel om man for en viss tid slapp at en eller annen statsråd absolutt skulle ha satt navnet sitt på ett eller annet og beslutninger i større grad kunne blitt tatt uten at man måtte ha neste valg eller en eller annen hjertesak tungt med i bildet.
    Interessant tanke.
    Politikernes jobb er i bunn og grunn grunnleggende design av velfungerende systemer. Når de så har laget skissen, kommer embedsverk og underliggende byråkrater inn for detaljdesign. I en nasjon som Norge vil landet garantert fungere fin-fint i lang tid uten en fungerende regjering, nettopp fordi politikerne siden 20 - 30-tallet har skissert et rimelig fungerende system. Dette systemet er nå så innarbeidet nedover i maktstrukturene at det nærmest er selvoppholdende. Selv uten regejering, ville ikke Norge stupt inn i et kaos av korrupt anarki i løpet av noen måneder, slik tilfellet kan være i mange andre, ferskere systemer enn vårt.
    Men så er det bare det, at rundt oss skjer det ting, verden er i konstant endring, og de som skisserer systemet må bedrive en kontinuerlig tolkning og redesign basert på det de kan skaffe seg av opplysninger, paret med egne overbevisninger. Det siste er det som skaper et politisk ståsted, all den tid man også mener noe om det man ser, og ønsker påvirke utviklingen i en eller annen retning. Saklig argumentasjon rundt systemdesign finner jeg nødvendig og interessant. Systemrasering og politikerforakt finner jeg uinteressant. Og til dels patetisk.

Honkey

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.422
    Torget vurderinger
    4
    - Hun har onde hensikter !

Martin_Kolberg_117091616x9.jpg

Hør, hør ypperstepresten tordner !

Det er vel ikke så vanskelig å kjenne igjen Knudsens beskrivelse av Stoltenberg når man tenker tilbake på hvordan han har håndtert endel av sine statsråder.
    Jeg tror Knudsen får high five fra Karita Bekkemellom som selv beskrev mye av det samme i sin bok i 2009. "I boka er hun også sterkt kritisk til statsministerens lederstil og det hun oppfatter som hans manglende evne til å takle vanskelige personalsaker." Samme med Manuela Ramin-Osmundsen. Selvom hun i stor grad klarte å spenne ben på seg selv var det påtagene hvordan Stoltenberg distanserte seg fra henne da det stormet som mest.

S

Slubbert

Gjest
    Har liksom ventet på at Martin Kolberg, mannen som egenhendig løftet FrP opp på tredvetallet på meningsmålingene for noen år siden, skulle komme på banen og slå noen skikkelige spiker i den rødgrønne kista. Får håpe for APs del at noen tøyler ham, men kostelig kan det jo bli om ikke.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.639
    ........Det er vel ikke så vanskelig å kjenne igjen Knudsens beskrivelse av Stoltenberg når man tenker tilbake på hvordan han har håndtert endel av sine statsråder.
    .
    Det at hun har Giske som sin favoritt sier det meste om henne.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor er Giske så ille..?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.639
    Smiske er den mest tafatte av samtlige ministere. Lite politisk idealisme der i gården.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn