Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.527
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke si at jeg har spesielt mye til overs for hverken standpunktene eller den generelle fremtoningen til Amrit Kaur, men Boot Boys? Den jamstillinga er vanskelig å ta særlig seriøst.

    Ellers får jeg litt følelsen av at den først og fremst skyldes hennes motstand mot våpenbistand til Ukraina, for det kan på meg virke litt som om også Russlandtråden har blitt et sted for selvradikalisering.
    Nei, faktisk ikke. Om jeg trodde det synspunktet hennes hadde noe potensiale for gjennomslag ville jeg nok argumentert mot det i stedet. Det standpunktet plantet via noen med innflytelse ville også utløst litt mistenksomhet til hvor dette egentlig kommer fra. Nå tar jeg akkurat det mer til orientering, siden det er så mye annet spinnvilt med det hun sier og står for. Mest «ja, selvsagt mener hun det også».

    Poenget er (fortsatt) at et demokratisk samfunn må kunne beskytte seg selv mot krefter som forsøker å avvikle det. Slike krefter kan komme fra ulike retninger. Hun her plasserer seg i det selskapet, sammen med islamister og neo-fascister. Detaljene i eksakt hvilket diktatur de ønsker å innføre kan være ulike, teokrati, kleptokrati eller «proletariatets diktatur», men det de har til felles er at de ønsker å avskaffe den liberale rettsstaten med voldelige midler og konsentrere makten i egne hender med gud, rase eller klasse som påskudd.

    Og i møte med sånne blir jeg litt gretten, uansett avskygning.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.265
    Antall liker
    5.257
    det de har til felles er at de ønsker å avskaffe den liberale rettsstaten med voldelige midler
    Så du tenker at Amrit Kaurs voldspotensiale, eller voldspotensialet til Rød Ungdom under hennes ledelse, er på linje med det til Boot Boys eller ekstreme islamister? Seriøst?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.527
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så du tenker at Amrit Kaurs voldspotensiale, eller det til Rød Ungdom under henne ledelse, er på linje med voldspotensialet til Boot Boys eller ekstreme islamister? Seriøst?
    Jeg kjenner henne ikke personlig, men hun virker ikke spesielt stor og sterk, så potensialet for gatevold er vel heller begrenset. Ikke helt sikker på den nestlederen hennes, derimot.

    Hvilke andre partier tror du ville sluppet unna med å ha voldsromantiserende anti-demokratiske personer i ledelsen for sin offisielle ungdomsorganisasjon? KrF?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.754
    Antall liker
    1.980
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Et demokrati som bruker antidemokratiske virkemidler for å beskytte selv er vel litt selvmotsigende?
    Enten så er det et demokrati der alle har en stemme eller så er det kvasi demokrati Der bare de rette stemmene blir får lov, er vel egentlig der vi er nå.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.265
    Antall liker
    5.257
    Jeg kjenner henne ikke personlig, men hun virker ikke spesielt stor og sterk, så potensialet for gatevold er vel heller begrenset. Ikke helt sikker på den nestlederen hennes, derimot.

    Hvilke andre partier tror du ville sluppet unna med å ha voldsromantiserende anti-demokratiske personer i ledelsen for sin offisielle ungdomsorganisasjon? KrF?
    Hva legger du i voldsromantiserende? Vold kan være nødvendig både for å styrte en samfunnsorden og for å opprettholde den (les: voldsmonopolet). Så man kan teoretisere både rundt revolusjon/vold som et nødvendig onde for å kaste den rådende samfunnsordenen og rundt statens voldsmonopol som et nødvendig onde for å opprettholde den, uten at det i seg selv er noe voldsromantiserende. Hvis du drømmer om å henge borgerskapet i lyktestolper er du derimot voldsromantiserende, eller hvis du får benner av tanken på at politiet stormer Blitzhuset med batonger og pepperspray og banker livsskiten ut av alle som er der. Det er voldsromantikk. For ikke å snakke om militær- og våpenonanien man ser i enkelte krigstråder. Og voldsromantikken finnes nok litt over alt.

    Og det er også forskjell på hva slags vold som anses som legitim og ikke. De fleste vil anse det som legitimt at politiet utøver vold for å få kontroll over opptøyer, for eksempel. Eller at en stat bruker vold for å forsvare seg mot en invasjon. Og noen anser det som legitim voldsbruk å kaste stein på politiet. Fordi de anser politiet som representanter for en undertrykkende samfunnsorden. Mens det kun er ytterst få som vil anse det som legitimt å drepe folk på grunn av hudfargen eller å putte minoriteter i utrydningsleirer. Så vold≠vold. Og ja, det er nok høyere aksept for revolusjonær vold enn det er for rasistisk vold og fascistisk vold. Fordi revolusjonær vold rettes oppover og anses som kamp mot undertrykkelse.

    Men nå er vel vi begge der at vi mener volden hører hjemme i et voldsmonopol, selv om vi ser litt forskjellig på hvordan det skal forvaltes. Og voldsmonopolet har organer som PST som monitorerer voldspotensialet til grupper utenfor voldsmonopolet. Og jeg har bare lest medienes sammendrag av deres årlige risikorapporter, men så vidt jeg har fått med meg er voldspotebsialet til både islamister og høyreekstreme formidabelt mye høyere enn det til noen venstreradikale lesesalrevolusjonære på Blindern.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.527
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, enig i det, men når jeg ser et gammelt spøkelse røre på seg igjen vil jeg gjerne at det tas seriøst før det får utvikle seg til noe langt verre. Det hjelper ikke hvor mange ganger Kommunistisk Enhet gjentar ordet «demokrati» i plattformen sin. I deres verden skal demokratiet forbeholdes de med rett klassebakgrunn, og de andre skal settes til side, om nødvendig med våpenmakt. Jeg er gammel nok til å ha sett den filmen før, her hjemme som komedie, i andre land som dyp tragedie. Reprise ikke nødvendig.

    Edit: Les gjerne formuleringene i Kommunistisk Enhets plattform en gang til, gjerne i parallell med tilsvarende rablerier på et QAnon-forum. Den gjengen fabulerer også om maktovertakelse med «nødvendige midler». Det er hvor spinnvilt dette tankegodset er. Eksempel:
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.265
    Antall liker
    5.257
    Jeg tror Kommunistisk Enhets evne til å utvikle seg er temmelig begrenset, siden antallet oppfatninger om hvordan Marx egentlig skal tolkes, synes å være omtrent likt antallet Marxister.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.527
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Indeed, spesielt når disputten dem imellom handler om hvem som er mest rettroende til manifestet anno 1848. Likevel, det er nokså typisk for ekstremistbevegelser. Ytre skrullinghøyre er også fragmentert i et utall varianter og trosretninger, kun med personkultusen for den store sol og evige leder Trump som lim. De skal heller ikke bagatelliseres, har det vist seg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: BT

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.265
    Antall liker
    5.257
    Du tenker altså på terrorisme? Jeg får ikke helt taket på hva dette "mye verre" egentlig er. Der har vi jo som nevnt PSTs årlige risikorapport. Og de som blir terrorister er også som regel folk med krigserfaring typ. IS-soldater, eller ensomme menn som ikke får seg noe og er sosialt isolerte. Hverken punkere/blitzere eller studentgrupper som har lest seg blinde på Marx passer inn i risikoprofilen for moderne terrorisme.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.527
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg ser nok et potensiale for det. Det var slik det slo ut i Europa på 1970-tallet, med en blanding av bankran, kidnapping og mord på «klassefiender», og random terrorisme mot sivile.

    En av teoriene var at hvis man som selverklært bygerilja skjøt tilstrekkelig mange ganger mot tilfeldige personer på bussholdeplasser og selv unnslapp, så ville herskerklassen vise sitt sanne ansikt i form av drakoniske restriksjoner på vanlige folks frihet, hvilket nevnte folk ikke ville akseptere og i stedet reise seg i opprør mot klassejustisen, hvoretter revolusjonens kadre kunne tre frem fra skyggen og veilede det hele mot arbeiderstatens paradis. Ref Kommunistisk Enhets plattform. Dessverre for dem fungerte det ikke helt slik, og etter sovjetunionens kollaps forsvant merkelig nok det meste av finansieringen deres, men jeg har virkelig ikke noe behov for reprise av samme teori.

    «Mye verre» = dette:

    Dette er virkelig ikke noe man duller med på sofa-TV.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.265
    Antall liker
    5.257
    Studentopprørene i etterkrigstidens Vest-Tyskland og opprettelsen av Bader-Meinhof oppstod i et ganske annerledes samfunn og politisk klima enn det vi har Norge anno 2024. Og at Rød Ungdom skal mutere til et nytt RAF er nok veldig langt nede på listen over sikkerhetsmyndighetenes bekymringer. Og det er også et temmelig søkt argument å bruke mot Amrit Kaur som ny RU-leder. Litt som de som mener at Lan Marie Berg vil ta over landet og bli klimadiktator.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.754
    Antall liker
    1.980
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Syns det er temmelig søkt
    for øvrig står klimaaktivister høyt på listen til pst i sin sikkerhetsvurdering
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.527
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Studentopprørene i etterkrigstidens Vest-Tyskland og opprettelsen av Bader-Meinhof oppstod i et ganske annerledes samfunn og politisk klima enn det vi har Norge anno 2024. Og at Rød Ungdom skal mutere til et nytt RAF er nok veldig langt nede på listen over sikkerhetsmyndighetenes bekymringer. Og det er også et temmelig søkt argument å bruke mot Amrit Kaur som ny RU-leder. Litt som de som mener at Lan Marie Berg vil ta over landet og bli klimadiktator.
    Tja, der er vi muligens litt uenige. Ja, dagens samfunn er et annet, men like fordømt dukket dette spøkelset frem igjen etter flere tiår med «demokratisering» og generell strigling av Rødt som et noenlunde parlamentarisk parti. Dessuten er det (igjen) et potensiale for at utenforstående vil se seg tjent med å blåse litt på glørne hvis dette får tilstrekkelig fotfeste til å være noe å satse på.

    For protokollens del: Jeg synes Lan er dyktig. Ikke enig med henne i alt, men heller ikke spesielt bekymret med henne i byrådet.

    Trusselvurderingen:
    1713982242151.png

    1713982391025.png

    Et par uker etter at dette var publisert hadde altså et norsk ungdomsparti en nestleder som poserer med AK-47 på txitter-profilen sin og en ledelse som bekjenner seg til nevnte ideologiske overbevisning.

    Men, igjen, mest sannsynlige konsekvens av dette er at Rødt krymper og svekkes som gneldrebikkje i norsk politikk. «Avskaffe lønnsarbeid», ja… «Konfiskere all eiendom», hmmm… Hvorfor skal vi bry oss om hva slike mener om prisen på trikkebilletter?
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.038
    Antall liker
    6.287
    Ja, jeg ser nok et potensiale for det. Det var slik det slo ut i Europa på 1970-tallet, med en blanding av bankran, kidnapping og mord på «klassefiender», og random terrorisme mot sivile.

    En av teoriene var at hvis man som selverklært bygerilja skjøt tilstrekkelig mange ganger mot tilfeldige personer på bussholdeplasser og selv unnslapp, så ville herskerklassen vise sitt sanne ansikt i form av drakoniske restriksjoner på vanlige folks frihet, hvilket nevnte folk ikke ville akseptere og i stedet reise seg i opprør mot klassejustisen, hvoretter revolusjonens kadre kunne tre frem fra skyggen og veilede det hele mot arbeiderstatens paradis. Ref Kommunistisk Enhets plattform. Dessverre for dem fungerte det ikke helt slik, og etter sovjetunionens kollaps forsvant merkelig nok det meste av finansieringen deres, men jeg har virkelig ikke noe behov for reprise av samme teori.

    «Mye verre» = dette:

    Dette er virkelig ikke noe man duller med på sofa-TV.
    Noen brukte vel SOS Rasisme som finansiering alt for lenge.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.655
    Sted
    Sunnmøre
    så ville herskerklassen vise sitt sanne ansikt i form av drakoniske restriksjoner på vanlige folks frihet, hvilket nevnte folk ikke ville akseptere og i stedet reise seg i opprør mot klassejustisen,
    Dette er jo sjølvsagt ein heilt idiotisk idé, ikkje minst frå eit revolusjonært perspektiv, men oppi dette dreiv den italienske varianten av Stay Behind nærast ein tilsvarande strategi.

     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.527
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er jo sjølvsagt ein heilt idiotisk idé, ikkje minst frå eit revolusjonært perspektiv, men oppi dette dreiv den italienske varianten av Stay Behind nærast ein tilsvarande strategi.

    Ja, idiotisk, men det var teorien til disse «verdensfjerne akademikerne» i Rote Armee Fraktion. De hadde forlest seg på både Marx og Mao, og var sånn skrudd sammen at de gikk til handling også.
    One of the Maoist doctrines emphasized by the group was the importance of organizing political resistance to bourgeois society, and that armed struggle from the fringes of society will bring the revolution into mainstream society as well, with the bourgeois state revealing its oppressive apparatus by overreacting to fringe groups and their activities.[2] A contemporaneous critique of the Red Army Faction's view of the state, published in a pirate edition of Le Monde Diplomatique, ascribed to it "state-fetishism" – an ideologically obsessive misreading of bourgeois dynamics and the nature and role of the state in post-WWII societies, including West Germany.[18]
    McDevitt, Matthew (2019). Gewalt und Gedächtnis: An Examination of Gerhard Richter's 18. Oktober 1977 in Relation to the West German Mass Media. Trinity College Digital Repository. p. 20. Acting on Carlos Marighella's influential Minimanual of the Urban Guerilla and the Maoist tenet that bringing the armed struggle from the fringes of society to the center of the metropole is the necessary precondition for meaningfully altering the superstructure, the RAF attempted to aggravate the Federal Republic into overreacting, thus exposing the unrelenting and unsympathetic mechanisms of the state.
    Til sammenligning:
    1713990348832.png
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.527
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Definitivt, og det var faktisk litt nyttig å gå Rød Ungdoms studiesirkel i marxisme den gangen, sånn at man forstår hva alt pratet om «fundament» og «overbygning» handler om. Sun Tzu skrev noe om å «forstå din fiende».

    Riktig interessant ble det først da de forsto at jeg var formann i det lokale Unge Høyre. :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.869
    Torget vurderinger
    0
    Nei, faktisk ikke. Om jeg trodde det synspunktet hennes hadde noe potensiale for gjennomslag ville jeg nok argumentert mot det i stedet. Det standpunktet plantet via noen med innflytelse ville også utløst litt mistenksomhet til hvor dette egentlig kommer fra. Nå tar jeg akkurat det mer til orientering, siden det er så mye annet spinnvilt med det hun sier og står for. Mest «ja, selvsagt mener hun det også».

    Poenget er (fortsatt) at et demokratisk samfunn må kunne beskytte seg selv mot krefter som forsøker å avvikle det. Slike krefter kan komme fra ulike retninger. Hun her plasserer seg i det selskapet, sammen med islamister og neo-fascister. Detaljene i eksakt hvilket diktatur de ønsker å innføre kan være ulike, teokrati, kleptokrati eller «proletariatets diktatur», men det de har til felles er at de ønsker å avskaffe den liberale rettsstaten med voldelige midler og konsentrere makten i egne hender med gud, rase eller klasse som påskudd.

    Og i møte med sånne blir jeg litt gretten, uansett avskygning.
    Godt sagt!!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.869
    Torget vurderinger
    0
    Et demokrati som bruker antidemokratiske virkemidler for å beskytte selv er vel litt selvmotsigende?
    Enten så er det et demokrati der alle har en stemme eller så er det kvasi demokrati Der bare de rette stemmene blir får lov, er vel egentlig der vi er nå.
    Antidemokratiske virkemidler, hmm?? Man kan i alle fall sette et skarpt søkelys på slike krefter.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.869
    Torget vurderinger
    0
    Dette er jo sjølvsagt ein heilt idiotisk idé, ikkje minst frå eit revolusjonært perspektiv, men oppi dette dreiv den italienske varianten av Stay Behind nærast ein tilsvarande strategi.

    Nå drev Stay Behind i Norge aldri med slike ting! Den gruppen holdt en meget meget lav profil for å ikke bli lagt merke til! Og det var heller aldri ment som eller
    i praksis drev med noen form for politisk agitasjon!.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.527
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sverige i ettermiddag kan tena som ein illustrasjon til diskusjonen.


    Vänsterpartiet tilsvarar vel SV, sånn cirkus.
    Expressens lederskribent sier det som behøver sies om sånne:
    Alla demokratiska krafter måste ta avstånd mot dessa demokratidräpare, i ord och i handling. Utan reservationer. De skyldiga måste hittas och bestraffas. Och alla vanliga medborgare måste upprätthålla de demokratiska normer som gör att tusentals möten, som det i Gubbängen, anordnas i Sverige varje år.

    Argumentera, lyssna, demonstrera, respektera. Motstå lusten att skrika.

    Fika.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.999
    Antall liker
    725
    Andre toner nå når det er respektable partier som får unngjelde for volden.
    Minnes svakt noe mer tvetydige reaksjoner da Sverigedemokrater ble banket opp.
    Man høster som man sår.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.869
    Torget vurderinger
    0
    Men Sverigedemokratene fortjente det jo! Ble det sagt!
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.179
    Antall liker
    706
    Torget vurderinger
    1
    Boligmarkede er krevende - men nå er siste forslag fra Brenna & Co. at det offentlige skal kreve at leiligheter går til under markedspris. Hvilken verden er det de lever i?

    "Arbeiderpartiets nestleder Tonje Brenna og AUF-leder Astrid Hoem kom med forslag til enda mer inngripende boligpolitikk. Blant annet vil de gi kommunene mulighet til å kreve at boliger i utbyggingsprosjekter «selges under markedspris». Det er vanskelig å ta forslaget seriøst. Rekk opp hånden den utbyggeren som er villig til å gå med på et sånt krav. "

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.655
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Utan at eg heilt veit kva Brenna-Hoem går inn for, høyrest dette rart ut. Det vil nærast vera å gje differansen i gåve til den som er så heldig å få kjøpt desse underprisa leiligheitene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.288
    ^ Utan at eg heilt veit kva Brenna-Hoem går inn for, høyrest dette rart ut. Det vil nærast vera å gje differansen i gåve til den som er så heldig å få kjøpt desse underprisa leiligheitene.
    Nå vet ikke jeg heller hva Brenna mener.

    Fra en bok jeg las om (mangelen på) norsk boligpolitikk så ble det vist til noen greier i England. Der hadde de hatt en viss suksess med ymse slike modeller der gulroten for utbygger f.eks kunne være raskere saksbehandling og lignende om man oppfyllte visse kriterier som isolert sett ingen ville være med på.

    Problemet med all subsidiert bolig er ikke bare hvem som får men også hva som skjer om/når man en gang skal fllytte. Mye av grunnen til at de gjennomregulerte delene av det norske boligmarkedet avgikk med døden var at alle så at de som eide bolig som ikke var regulert fikk en hyggelig verdistigning mens de som var i det regulerte markedet ble fanget i det.

    I god stil fremstiller politikere ting som "tredje boligsektor" og lignende som helt trivielle saker som vil løse ett eller annet problem. Slik er det på ingen måte.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.527
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det største argumentet for å avregulere var alle de svarte pengene som skiftet hender under bordet samtidig at kjøpekontrakten til regulert pris ble signert oppå det.

    Kommunene pålegger allerede utbyggere en himla masse krav om å finansiere bygging av gangveier og diverse andre gode formål som betingelse for å gi tillatelse. Det var allerede ganske nær å senke lønnsomheten i mange prosjekter, og med økt rente og skatt på toppen ble det tverrstopp i nybyggingen. Merkelig, det der.

    Det som skjer med leiepriser og bruktboligpriser når nybyggingen stanser uten at folketallet synker er relativt forutsigbart.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.655
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Desse svarte pengane har eg høyrt som argument veldig mange gonger, men eg trur liksom ikkje heilt på det. Det måtte då vera mindre dramatiske måtar å løysa det på, til dømes å la alt eigarskifte (unnateke arv, til dømes) gå gjennom burettslaga. Ikkje fullt utreidd frå mi side, på eit over førti år gamalt problem, men lell.

    Det næraste eg kjem må vel vera at nokon meinte dei svarte pengane representerte reell betalingsvilje/-evne, og at denne burde inn i marknaden.

    Edit: Ein medstudent av meg skreiv i si tid master om avreguleringa. Den burde eg ha lese, ein eller annan gong. Trur den vart rekna for svært god.


    Eg har inga pantentløysing på “tredje sektor”-problematikken. Målet framstår som godt, altså å gje folk same tryggheita og stabiliteten som med å eiga sjølv, men utan behovet for å ta opp enorme lån. Det er klart at det må koma ei nedside ved det, også, elles vert jo det ei gullgruve å få ei leiligheit slik. Systemet med “lågast medlemsnummer i OBOS” var iallfall ikkje det minste rettferdig.
     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.339
    Antall liker
    3.553
    Torget vurderinger
    4
    Er enig i mye her
    Odd Edvard Jensen ·
    4d
    ·
    Kjetil Bøhn
    April 18 at 11:21 PM
    ·
    Yes, Prime Minster
    Du har flotte målsetninger for en bedre fremtid, Støre, men ingen plan for hvordan. Men det skal du få av meg – under sterk tvil.
    Jeg skal innrømme at jeg håper på et regjeringsskifte neste år, etter kanskje den verste regjeringsperioden siden andre verdenskrig. Da gir det ikke mye mening å gi Støre råd om hva han burde gjøre, men jeg gjør det likevel – fordi sannsynligheten for at han hører på råd er tilnærmet lik null.
    Etter at oppslutningen er halvert, og Ap nå er mindre enn FrP, er den interne analysen fremdeles at politikken er helt korrekt – man har kun mislykkes i å formidle sin egen fortreffelighet. Høyre kan egentlig bare sitte rolig i båten så går dette av seg selv.
    Men dette er hva du kunne ha gjort, om du faktisk ville vinne og oppfylle dine egne gode målsetninger.

    For det første må du endre retorikk. Dere, med LO i spissen, skal «ta de rike». Når ble vi et land der det er oss mot dem? Folk i Sykkylven, Ulsteinvik, Stranda og hundre andre bygder rundt om i dette landet, vet utmerket godt at det er de såkalte «rike» som eier de bedriftene som gir arbeidsplasser til hele bygda, og sponser idrettslag og revygrupper.
    Folk er ikke dumme. De kan bare kikke ut vinduet for å skjønne hvordan ting henger sammen. De gjør også lokalpolitikerne som må kutte i eldreomsorg og barnehagetilbud, når du har jaget «de rike» ut av landet.
    Jeg vet at jeg repeterer meg selv nå. Og jeg beklager det. Men jeg skjønner rett og slett ikke hvordan dere kan gå fra å "bygge landet" til å skulle "ta folk". Det er Rødt og SV retorikk, men de er tross alt tuftet på en politisk ideologi uten privat næringsliv. Det er vel ikke dere?
    Det er flott at du vil gjøre noe med at vi har 600.000 mennesker som står utenfor arbeidslivet. Det er vi alle enige i. Hadde du klart å redusere det tallet med 100.000 mennesker, så hadde du sikkert frigitt 25 milliarder kroner til å utjevne sosiale forskjeller – hvilket vi alle synes er strålende.
    Det er ingen politiske partier som går til valg på en politikk om å øke sosiale forskjeller.
    Men da må du faktisk ta noen ubehagelige politiske valg. Du kan ikke øke arbeidsgiveravgiften på høye lønninger og gjøre arbeidslivet mindre fleksibelt – og samtidig tro at de får flere ut i arbeid. Det gir motsatt effekt.
    Og så må du, dessverre, gjøre det mindre lønnsomt å stå utenfor arbeidslivet. Det kommer du aldri til å gjøre – men da kan du heller ikke sette som mål å få flere i arbeid. Politikk har faktisk en konsekvens.

    Folk skal få bedre råd og du skal ta offentlig kontroll over kraften. Vi er alle for at folk skal få bedre råd, og vi tar kontroll over kraftmarkedet. Det er jo flott, men du har jo ingen plan for hvordan!
    Du tar æren for at renten kommer til å falle og inflasjonen synker før neste valg, selv om det har null og niks med din politikk å gjøre – snarere tvert imot. Men det er vel kanskje sånn politikken fungerer – man tar æren for bedringer selv om renter og inflasjon er på vei ned på global basis.
    Og at det offentlige skal bygge ut kraft har null effekt. Stort sett all kraft i Norge er eid av det offentlige, eller offentlig kontrollerte selskaper. Og om du med offentlig kontroll over kraftutbygging mener deres storstilte satsning på ulønnsom havvind, vil den satsningen ha motsatt effekt på alle dine fine målsetninger.
    Det er minst 6 år til det første av dine flotte havvindprosjekter kommer i produksjon, de vil kreve permanent høyere energipriser og de titalls milliarder du tenker å bruke på subsidier kunne heller ha gått til å utjevne sosiale forskjeller.

    Å ta kontroll over kraftmarkedet, bidra til lavere inflasjon, få renten ned, gi folk bedre råd og få mer penger til å utjevne sosiale forskjeller er såre enkelt om du bare legger fra deg håpløs symbolpolitikk. Dette er oppskriften:
    Du forteller EU at vi skal fristilles finansielt fra det europeiske strømmarkedet – ikke fysisk. Om de protesterer så bare truer du med å innføre restriksjoner i vår gasseksport. De prioriterer nok 1300 TWh med gass fremfor 15 TWh med strøm. Og frykt ikke – kan Frankrike gi faen – kan vi også gi faen.
    Vi trenger visstnok 35 TWh med ny kraft innen 2050. Worst case må vi produsere 65 TWh mer enn vi gjør i dag. Ifølge Sintef og NTNU kan vi få 30 TWh med mer strøm bare ved å modernisere våre nesten 1.800 vannkraftverk – uten naturinngrep og reinsdyr og menneskerettigheter som en del av miksen.
    NVE sier, i en rapport bestilt av AS Norge, at vi kan få 30 til 70 TWh fra bergkraft, uten naturinngrep og sure reinsdyr. Og bergkraft produseres der kraften brukes, så da slipper vi å investere titalls milliarder i ny infrastruktur pluss 10% tap i overføringsnettet.
    Så hva skal vi egentlig med vindmøller? Vi kan både raskere, billigere og helt støyfritt dekke vårt kraftbehov med eksisterende vannkraftanlegg og bergvarme.
    Lavere energipriser gir automatisk et bratt fall i inflasjonen og raskere rentenedgang. Og vil du gjør noe med kronekursen og gjennom det inflasjonen tar det omtrent et kvarter. Det er bare å gi oljefondet et mandat til å kjøpe norske kroner.
    De trenger ikke en gang å gjøre det. Trusselen holder lenge!

    Å styrke forsvaret er jammen på tide. Vi har for alle praktiske formål lagt ned hele det norske forsvaret over de siste 30 årene.
    Vi har en brigade igjen, som også inkluderer for eksempel telemarksbataljonen. En brigade er 5.000 mann. Kystartilleriet er nedlagt. Vi hadde cirka 50 luftvernbatterier – nå har vi to! Vi hadde 8 ubåter. Nå har vi 4.
    Så at vi skal investere 600 milliarder mer over de neste 12 årene er jammen på tide. Dog ennå ikke nok til å nå NATOs mål om 2% av BNP. Men jeg må få lov til å sette et spørsmålstegn med hva vi skal bruke pengene på.
    Vi har bestilt 55 nye leopard-tanks. Er det noen som kan fortelle meg hvor vi skal utøve en tankskrig i dette landet – Mysen eller Jæren? Seriøst – i Indre-Troms? Har noen tatt turen til Nord-Norge i det siste og sett hvordan det egentlig ser ut?
    Vi har verdens nest lengste kystlinje og består for alle praktiske formål av fjorder, fjell og isbreer. Det er ennå ikke bygget en tanks som er designet for å krysse stupbratte fjell og fjorder. Og hvor mange veier går det igjennom Finnmark? Svaret er en.
    Så hvorfor ikke heller bygge et par tusen droner og utdanne et par hundre dynamittspesialister med oppgave å sprenge alt som er av bruer og tunneler ved en invasjon. Da må de krysse Finland – det eneste landet som har slått Russland i en krig og som kan mønstre en hær på over 200.000 mann. Lykke til.
    De må komme sjøveien. Og da må man spørre hva i blåsvarte granskauen vi skal med tre nye fregatter? Deres sjanse til å overleve i en krig er regnet i minutter – ikke timer.
    Jeg er muligens å regne som inhabil etter å ha tjenestegjort på en ubåt, men det er likevel det eneste som funker i norske fjorder. Det er så mye støy i norske fjorder – ulike salt lag og tusenvis av undervannsskjær, som gjør det klin umulig å finne en norsk ubåt i en norsk fjord.
    Så hvorfor ikke legge ned alt annet, kjøp inn 12 nye ubåter og be Kongsberg om å utvikle sjøgående droner, så er det absolutt ingenting som kommer inn i norske fjorder.
    Ukraina har klart å sende 30% av Svartehavsflåten til bunns og resten på flukt uten ubåter. Og det i et farvann uten titusenvis av holmer, undervannsskjær og brevann. Du kommer ikke inn i en norsk fjord beskyttet av ubåter og droner før vi går tom for torpedoer og droner – og da har de ikke skip igjen.
    Behold en fregatt – hvis vi må og synes det er stas å seile med NATOs brannstyrke. Alt annet er det bare å legge ned.
    At vi skal få et luftforsvar igjen er flott. Men kan vi ikke for guds skyld også kjøpe noen patriot-batterier som også kan ta supersoniske missiler? Og – with sugar on top – kan vi også bygge noen fjellhaller til våre nye F-35 jagerfly, verdens nest beste jagerfly?
    Vi får vel til slutt også satt våpen på dem, og da er det litt dumt om de står oppstilt i et «telt» ved siden av rullebanen. Jeg tror ikke man må være rakettforsker for å tippe at de er mål nummer en ved en invasjon!
    Å gjenreise norsk skole og styrke lærernes posisjon er jeg helt for. Vårt skolesystem har spilt fallitt, og det er oss ikke verdig at vi faller langt bak på alle internasjonale målinger. Du sier ikke noe om hvordan, men jeg vil anbefale at du begynner med fjerne elevers rettigheter til å automatisk få medhold i sine anklager mot lærere – selv om det kun er begrunnet med «hva de føler».
    Og for ordens skyld. Det er ikke kun Arbeiderpartiet som har ansvaret for norsk skoles forfall, vår feilslåtte kraftpolitikk og at vi har lagt ned norsk forsvar. Dere deler den æren med Høyre.

    Og så vil du ha forutsigbare rammebetingelser for norsk næringsliv. Det er både flott – og noe overraskende! Det er tross alt du som gang etter gang har detronisert en titalls år lang tradisjon om forutsigbarhet i skattepolitikken, sendt internasjonale investorer på flukt, hundretalls av bedriftseiere ut av landet og krona til bunns.

    Men for all del, om du har kommet til fornuft nå, selvsagt uten å innrømme noe skyld eller feil – er det svært velkomment. Da vil jeg foreslå et bredt skattekompromiss, der dere senker formueskatten ned på et levelig nivå – eller som nesten alle andre – fjerner den.
    Og harmoniserer bedriftsbeskatningen med personbeskatningen, slik du sa at du skulle gjøre. Nå skattes bedrifter 4 prosentpoeng mer enn marginal personbeskatning. Norsk næringsliv er ikke kun Røkke, Reitan og Hagen. Det er faktisk flere hundretusen små og store bedrifter.
    Når fikk du ideen, og hvordan begrunner du, at de beskattes hardere en lønnsinntekter? Du får ikke flere arbeidsplasser eller mer velferd av det – om det var tanken.

    Det er enkelt å sette seg luftige mål, Støre. Det kan alle gjøre. Og jeg er faktisk enig i alle dine flotte målsetninger.
    Men mål alene gir ikke noe resultat. Det gjør kun konkrete tiltak, og der har du ikke presentert noen av verdi – snarer tvert imot. De få du har nevnt, vil gi motsatt effekt.
    Om du tror på det selv, er det jo fint. Men det tror jeg ikke at folk gjør.
    Folk er ikke så dumme som du tror. Ha litt mer tro på folk. Muligens er det ikke verre enn det.
     
    • Love
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.288
    Alltid nydelig med folk som i fullt alvor mener at Norge skal true EU med gassen om vi ikke får det som vi vil. Vi har jo fått presentert lignende eksepsjonelt tankegods fra opptil flere av forumets ledende tenkere da den burduljen stod på som verst.

    En grei oppsummering av det innlegget der er mer av alt mulig fint (som koster mye penger) og mindre skatt.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.339
    Antall liker
    3.553
    Torget vurderinger
    4
    Er enig i at å true med gassen ikke er noe alternativ
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.754
    Antall liker
    1.980
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    heller ikke så lurt fordi vi vet hva noen land er villig til å gjøre dersom man truer med å stenge ned gassen. Da blir den stengt for deg
    olje er litt lettere sånn sett for der er ofte spot/future kontrakter som gjelder, ikke langvarige kontrakter for levering som ofte må til når man bygger rørledninger
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.999
    Antall liker
    11.399
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvor er logikken i at EU kan true Norge til å falle inn i EU-folden, men vi kan ikke true EU ?? Man må minst være svært ihuga EU-tilhenger for å påstå noe sånt..
    Forøvrig er kronikken over helt glimrende. Norsk politikk fastsettes stort sett gjennom diskusjoner i tenketanker og politiske bakrom, helt uten kontakt med virkeligheten til folk flest - i alle fall helt uten å ta hensym til den. Da blir det som det er blitt, - at det er folket og velgerne som er dumme som ikke forstår den utviste "velgjørenhet for landet" som oppvises....
    At denne regjeringen er noe av det verste vi har hatt i moderne tid, er jeg helt enig i, men når noen ønsker seg Erna tilbake må det være basert på politisk villfarelse. Jeg er forsåvidt enig i at forrige regjering muligens var marginalt bedre, - svært marginalt bedre, men tilbake til Erna & co er i bestefall tibake fra ilden til asken.... og der gløder det fortsatt....
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.224
    Antall liker
    7.878
    Sted
    Oslo
    Nå har jo finans og jordbruks ministre fra Sp også klart å legge seg ut med bøndene.
    Vedum og Støre gjør jo hva de kan for å få avlastning.
    Dette var ikke hva folk stemte på i 2021.
    Lever de etter mottoet: Vi kan skuffe alle hele tiden om vi vil.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.754
    Antall liker
    1.980
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    når politikere i norge tar avgjørelser må de gjøre det basert på hva som er best for landet som helthet, man driter i enkeltmennesker
    når eu tar avgjørelser må de ta avgjørelser basert på hva som er best for eu som helhet, man driter i enkeltland
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.527
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Alltid nydelig med folk som i fullt alvor mener at Norge skal true EU med gassen om vi ikke får det som vi vil. Vi har jo fått presentert lignende eksepsjonelt tankegods fra opptil flere av forumets ledende tenkere da den burduljen stod på som verst.

    En grei oppsummering av det innlegget der er mer av alt mulig fint (som koster mye penger) og mindre skatt.
    Ja, akkurat det er passe verdensfjernt. Utpressing med «gassvåpenet» er nok ikke en diskusjon vi bør forsøke å ta akkurat nå. Vil plassere oss i særdeles dårlig selskap.

    Å harmonisere bedrifts- og personbeskatning er likevel en glimrende idé. Eller kanskje riktigere, det var en kardinalsynd av de rødgrønne å tukle med de satsene uten å se sammenhengen mellom dem. Plutselig åpnet man stalldøra på vidt gap for å «skatteoptimalisere», dvs å bruke tid og penger på å omorganisere bedrifter og ansettelsesbetingelser for å minimere skatten i stedet for på å gjøre jobben.

    At det kunne skje uten forvarsel, innført med virkning fra før høringsfristen hadde gått ut, og tildels med tilbakevirkende kraft, har ringvirkninger som det ikke ser ut til at nåværende regjering er i stand til å fatte. Det var da man plutselig måtte begynne å prise inn politisk risiko i kalkylene for investeringer i Norge. Etter det har ikke slagord som «stabile rammebetingelser for norsk næringsliv» all verdens troverdighet lenger.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn