Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.427
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det primære målet er vel å komme i posisjon, få makt. Så får man (i beste fall) forholde seg til realitetene etterhvert.
    Er det noe som tyder på at noen av AP-broilerne som så gjerne vil bli kalif i stedet for kalifen har noen som helst idé om hva de vil bruke denne makten til? Dette har jo blitt en selvrekrutterende klubb uten annet formål enn å skaffe verv til medlemmene.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.436
    Sted
    Oslo
    Det er et godt spørsmål. Sånn sett veldig trist at sånne som f.eks. Raymond Johansen gir seg i politikken, mens det fylles
    på fra egen broilerproduksjon. Brenna og Vestre er vel begge fra eget oppdrett.
    Oppdrettspolitikere, bra nyord!
    Godt vaksinerte mot enhver realitets orientering og fora opp til å bli statrådsemner i ung alder.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.427
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vestre har forsåvidt erfaring utenfor politikken, møbelprodusent som han er, men om jeg har forstått kommentariatet rett er det minst like diskvalifiserende å ha yrkeserfaring som ikke å ha det.
    Før han gikk inn i regjering var han administrerende direktør i den norske møbelprodusenten Vestre AS.[5]

Vestre er utdannet jurist fra Universitetet i Oslo. Han ble i 2019 utnevnt til Norges beste vekstskaper i den internasjonale konkurransen «EY Entrepreneur Of The Year»[6], og i 2020 ble han kåret til årets bærekraftsleder av E24.[7]
    Det ser forresten ut til å løse seg ganske fort med ny jobb for Hadia Tajik. Noen politikere kan tydeligvis brukes til annet, men kanskje ikke Trond Giske.
    – Jeg fikk omtrent ti henvendelser det første døgnet. Det var veldig mye forskjellig. Det var advokatstillinger, bank, en interesseorganisasjon, noe fra offentlig sektor og humanitært arbeid. Selv kjenner jeg på at jeg har lyst til å bruke jusutdanningen min, så de jobbene jeg ser nærmere på er i jussfæren, sier hun til Aftenposten.

Allerede har hun vært på to jobbsamtaler.

– Så får vi se hvordan det går, sier Tajik.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.436
    Sted
    Oslo
    Oppdrettspolitikere, bra nyord!
    Godt vaksinerte mot enhver realitets orientering og fora opp til å bli statrådsemner i ung alder.
    Faren er rømming og at de går opp i fx Nidelven og blander seg med lokal populasjonen og deres resistente gener blender de lokale.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.788
    Nå er det ikke bare AP som sliter med de som er NK, H og FrP har ikke akkurat kronprinser/kronprinsesser som står og tripper og er klar til å overta de heller. Synes det er betenkelig at det er såpass tynt bakover i de såkalte styringspartiene, ser ikke emnene som kan vokse med oppgaven i en leder/stasposisjon pr. dato. Det er jo gale nok med de som er i lederposisjonen i dag.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.020
    Sted
    Sunnmøre
    Nå er det ikke bare AP som sliter med de som er NK, H og FrP har ikke akkurat kronprinser/kronprinsesser som står og tripper og er klar til å overta de heller.
    Det er eit evig problem, trur eg, sjølv om Høgre-fraksjonen på HFS (neidå) kunne fortelja då det storma litt rundt Erna i fjor at både Bru og Asheim var kompetente, i tillegg til fleire andre (IME og Frølich).

Støre var ikkje nestleiar i Ap, men var likevel den som «alle» meinte måtte ta over. Nestleiarane vert gjerne brukte for å komplementera leiaren (politisk og/el organisatorisk) heller enn nødvendigvis vera direkte leiaremne.

Men tronpretendentar er ferskvare; det er grenser for kor lenge dei gidd venta på tur.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.427
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener fortsatt det er nokså lett å se hvem som vil ta over i H om noe skulle skje med Erna, og at det finnes to-tre godt kvalifiserte etter henne igjen. Akkurat det ser jeg ikke som noe stort problem.

Et av AP’s mange problemer er derimot at det er et langt sprang fra Støre (64) til Brenna (37) og Vestre (38). Hvor har det blitt av mellomgenerasjonen?

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.935
    Det er eit evig problem, trur eg, sjølv om Høgre-fraksjonen på HFS (neidå) kunne fortelja då det storma litt rundt Erna i fjor at både Bru og Asheim var kompetente, i tillegg til fleire andre (IME og Frølich).

Støre var ikkje nestleiar i Ap, men var likevel den som «alle» meinte måtte ta over. Nestleiarane vert gjerne brukte for å komplementera leiaren (politisk og/el organisatorisk) heller enn nødvendigvis vera direkte leiaremne.

Men tronpretendentar er ferskvare; det er grenser for kor lenge dei gidd venta på tur.
    Ikke Trond Giske. 😅

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.020
    Sted
    Sunnmøre
    Et av AP’s mange problemer er derimot at det er et langt sprang fra Støre (64) til Brenna (37) og Vestre (38). Hvor har det blitt av mellomgenerasjonen?
    Kan det ha noko med Støre hadde «tenkt» å vinna i 2017; han var valt inn som «broren til Stoltenberg» inkarnerte profesjonalitet, og hadde god tid på seg til å posisjonera Ap før 2017. Så funka det ikkje, og Ap gjekk meir eller mindre på gras i fire år.

Ein annan ting er kanskje at NUPI og utanriks er der dei flinke i Ap vil vera, dei liker krig og fred og religion og politikk?

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.436
    Sted
    Oslo
    Kan det ha noko med Støre hadde «tenkt» å vinna i 2017; han var valt inn som «broren til Stoltenberg» inkarnerte profesjonalitet, og hadde god tid på seg til å posisjonera Ap før 2017. Så funka det ikkje, og Ap gjekk meir eller mindre på gras i fire år.

Ein annan ting er kanskje at NUPI og utanriks er der dei flinke i Ap vil vera, dei liker krig og fred og religion og politikk?
    Raymond Johansen, Helga Pedersen, Trond Giske, Marianne Marthinsen listen er sikkert mye lengre av mange dyktige folk som mer eller mindre er skvisa ut.
    Man kan få inntrykk av Støre er som en tsar som sørger for at folk som kan gjøre ham rangen stridig skyves ut.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.979
    Sted
    Smurfeland
    Ja, det er mye som er mindre enn optimalt for tiden, og for egen del har jeg et horn i siden til rentenivået og kronekursen, men er det ikke bare veldig teit å henge alt sammen på stakkars Støre?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.950
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det vel åpent om det er Støre selv som har skviset ut alle voksne i AP med i alle falll en fot i bakken, eller om det er "oppdrettsproduktene" selv som har klart å skvise seg vei, sanksjonert av Støre... kanskje han hittil har sett dette som å hevde eget revir...

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.979
    Sted
    Smurfeland
    Det er vel ganske mye omstendigheter rundt det meste som ikke direkte kan tilskrivers Støre uansett?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.950
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nei, - tatt i betraktning at løsningen på det meste stort sett har vært å gjøre itteno', men bare følge nøye med....

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.979
    Sted
    Smurfeland
    Ut fra min forståelse av ting, høres det ut som en litt overforenklet forklaring.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.427
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Raymond Johansen, Helga Pedersen, Trond Giske, Marianne Marthinsen listen er sikkert mye lengre av mange dyktige folk som mer eller mindre er skvisa ut.
    Man kan få inntrykk av Støre er som en tsar som sørger for at folk som kan gjøre ham rangen stridig skyves ut.
    Eller at de stadige skyttergravskrigene tapper folk for energi og motivasjon, til de til slutt sier «f..n heller» og finner på noe annet.
    Romanforfatter, for eksempel.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.788

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.427
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, Tina er en av generasjonen etter, en av de to-tre. Jeg tenkte på Ine, 48 og leder for utenrikskomiteen. Klart hun kan ta over på dagen om det skulle bli nødvendig.
    Jeg tipper Tina Bru er tilbake igjen om noen år. Det er familiesituasjon og småbarn som gjorde det vanskelig for henne nå. Vi får se om en periode eller to.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.788
    Nei, Tina er en av generasjonen etter, en av de to-tre. Jeg tenkte på Ine, 48 og leder for utenrikskomiteen. Klart hun kan ta over på dagen om det skulle bli nødvendig.
    Jeg tipper Tina Bru er tilbake igjen om noen år. Det er familiesituasjon og småbarn som gjorde det vanskelig for henne nå. Vi får se om en periode eller to.
    Ine er nok en som kunne vokst med en slik oppgave, ikke mange andre der, du må være medlem av H for å se dem, men har et inntrykk av at det steget opp dit er ikke noe hun ønsker. Vet jo ikke men et inntrykk.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.433
    Torget vurderinger
    4
    Hun takket jo også nei til ambassadørjobben i USA før den ble gitt videre til nylig avskiltet utenriksminister Huitfelt.
    Det kan jo ha vært strategisk for å være klar dersom "en annen mulighet" byr seg her hjemme.
    Hun kan også ha erkjent for seg selv at hun er flinkest i en mindre fremskutt rolle. (Hei, Jonas!)
    Jeg tror helst det siste. At hun er bedre på fag enn på kjekling. Hun vet også at hun aldri vil kunne oppfylle media sitt krav å være så himla folkelig.
    Har sansen for Titten Tei, jeg.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.427
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Uansett -- velgerne er på vei vekk fra demokratiet rundt omkring i verden. Shawn Rosenberg fikk rett, til tross for at han ble utskjelt da han meldte demokratienes snarlige død, i 2019. Jeg vedlegger en pdf, for spesielt interesserte.

Lest og forhåpentligvis forstått. Den var ikke helt lettlest, og jeg skulle ønske at noen hadde tatt seg tid til å korrekturlese den før publisering. Det er for mange usammenhengende setninger hvor man må gjette på hvilket ord som mangler eller som er til overs for å gjøre setningen meningsbærende, derav minst ett eksempel på et manglende «not» som endevender meningsinnholdet. Man får vondt i turbanen av å forsøke å tolke inn mening i slikt.

Når man først har tatt seg det kognitive bryderiet er jo artikkelen god, men han sier vel ikke så mye nytt. Min forsøksvise oppsummering: Et fungerende demokrati, grunnlovsfedrenes republikk, forutsetter opplyste borgere som har evne og vilje til å delta i demokratiske prosesser. Disse prosessene er konstruert rundt en antagelse om borgerne som rasjonelle aktører. Grunnlovsfedrene var såpass skeptiske til akkurat det at de la inn en del friksjon i systemet for å unngå altfor stor skade som følge av populære stemningsbølger. Siden har de opplyste elitenes hegemoni i den offentlige debatt og deres kontroll av samfunnsinstitusjoner bidratt til å holdte systemet sånn noenlunde stabilt.

Imidlertid er folk flest idioter (i den opprinnelige greske betydningen av ordet) og hverken kan eller vil ta ansvaret som samfunnsborgere i en demokratisk republikk. De foretrekker å la seg instruere av antatte autoriteter om hva de skal mene og søker samhold med likesinnede tilhengere av samme autoriteter, i stedet for selv å ha den nødvendige personlig integriteten for å kunne delta som selvstendige samfunnsborgere. Dette har alltid vært snadder for demagoger, men den nye medievirkeligheten har akselerert prosessen. Enhver kunnskapsløs fjomp har samme megafon i ekkokamrene som de som har brukt et helt liv på å forstå noe. De kunnskapsløse fjompene vil drukne andre i støy, slik at elitenes hegemoni forsvinner. Dette blir demokrati i sin ytterste form, hvor alt og alle får like stort rom i offentligheten, inkludert de som hevder at «de andre» utgjør en trussel. Det er en lissepasning til den Sterke Mann som kan «ordne opp». Exit demokrati, erstattet med autoritarianisme og tyranni av demokratiet selv.

Rosenberg mener dette er uunngåelig, en innebygget strukturell svakhet i demokratiet som ikke vil kunne stå imot dagens medievirkelighet og autoritære høyrepopulisme. Så langt holder han vel følge med Platon og Burke, men han mener også (tilsynelatende litt halvhjertet helt til slutt) at et mottiltak kan være å systematisk utdanne befolkningen til gode samfunnsborgere. Akkurat det ser ikke veldig aktuelt ut de neste fire årene, når det snarere er et mål for trump & co å rasere skolevesenet og utrope samfunnsfaglærere og bibliotekarer til folkefiender, og akkurat det er vel heller ikke tilfeldig fra deres side.

Når Rosenbergs synspunkter ble mottatt med en viss konsternasjon var det ikke fordi dette var så revolusjonerende nytt (ref Platon og Burke), men fordi toneangivende stemmer tydeligvis ikke var vant til lovprisning av elitenes hegemoni, forståelsesfulle og autoritetskritiske sekstiåttere som de muligens er.

I should clarify that the loud whispers in the crowd in Lisbon weren’t a response to Rosenberg’s pessimism. This was after all a meeting of political psychologists—a group who focus on flaws in voters’ thinking and the violation of democratic norms. At the conference Ariel Malka reported evidence that conservatives are increasingly open to authoritarianism. Brian Shaffer related statistics showing that since Trump’s election teachers have noted a rise in bullying. Andreas Zick observed that racist crimes shot up dramatically in Germany after a million immigrants were allowed in.

What stirred the crowd was that Rosenberg has gone beyond pessimism into outright defeatism. What riled the crowd was that he’s seemingly embraced a kind of reverence for elitism no longer fashionable in the academy. When challenged on this front, he quickly insisted he didn’t mean to exempt himself from the claim that people suffer from cognitive and emotional limitations. He conceded that the psychological research shows everybody’s irrational, professors included! But it was unclear that he convinced the members of the audience he really meant it. And they apparently found this discomforting.
    Men Platon og Burke ville altså nikket anerkjennende. Deres skepsis og delvise forakt for demokratiet som styreform var jo nettopp fordi det inneholder kimen til sin egen ødeleggelse, nettopp på den måten Rosenberg beskriver, og at det derfor må kontrolleres av en opplyst elite for ikke å spore av i tyranniet.

Det er vel ikke så mye nytt, 2399 år senere. Kanskje mest at ting skjer på txitter i stedet for med potteskår?

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.310
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat det ser ikke veldig aktuelt ut de neste fire årene, når det snarere er et mål for trump & co å rasere skolevesenet og utrope samfunnsfaglærere og bibliotekarer til folkefiender, og det er vel heller ikke tilfeldig fra deres side.
    Litt som en apropos.

For ca 35 år siden hadde jeg stor moro av å spille et PBM-spill (Play by mail) som het «It’s a crime», der en var sjef for en kriminell bande i en fiktiv by.

Virkemiddelet for å få til økt rekruttering var noe så enkelt som å brenne skoler. Da fikk en bestandig flere gjengmedlemmer.

Det høres banalt ut, men et herpa skolesystem er en av fellesnevnerne i voldelige og kriminelle nabolag.

Uten å beskylde Maga-gjengen for å være uutdannet (for det er ikke en fellesnevner blandt de), så er det betydelig enklere å manipulere folk som ikke har lært/vent seg til å stille kritiske spørsmål.

Johan-Kr

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.427
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Virkemiddelet for å få til økt rekruttering var noe så enkelt som å brenne skoler. Da fikk en bestandig flere gjengmedlemmer.

Det høres banalt ut, men et herpa skolesystem er en av fellesnevnerne i voldelige og kriminelle nabolag.
    Siden vi egentlig er i tråden om de rødgrønne kan vi også fastslå at SP’s endringer i kommunenes inntektssystem utgjør en tikkende bombe. Sentrumsnære kommuner i Akershus og Østfold får reduserte overføringer til fordel for distriktene. Siden det er mangel på små leiligheter i Oslo har det blitt bygget en del slike i nabokommunene. Der bor innvandrerfamilier med mange barn i ett-romsleiligheter. Disse kommunene må kutte i skoler og fritidstilbud på grunn av SP’s omfordeling. Når disse barna blir tenåringer har de ikke så mye annet å ta seg til enn å reke gatelangs på kveldene når småsøsken skal sove. Konsekvensene vil vise seg om noen få år. Lokalpolitikerne kan ikke gjøre noe særlig med det så lenge SP er i regjering.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.649
    Sted
    Bergen

Lest og forhåpentligvis forstått.

Men Platon og Burke ville altså nikket anerkjennende. Deres skepsis og delvise forakt for demokratiet som styreform var jo nettopp fordi det inneholder kimen til sin egen ødeleggelse, nettopp på den måten Rosenberg beskriver, og at det derfor må kontrolleres av en opplyst elite for ikke å spore av i tyranniet.

Det er vel ikke så mye nytt, 2399 år senere. Kanskje mest at ting skjer på txitter i stedet for med potteskår?
    Ostracism, det er tingen, de gamle er eldst når man ser på hva de fant ut av som fremdeles er gyldig og funke helt fint i vår tekno utviklede, eller kan man si u-utviklede verden

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.767
    Torget vurderinger
    2
    • Liker
    Reaksjoner: MML

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.427
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her om dagen sa han noe slikt som at «jeg ser ingen grunn til å endre min motivasjon». Akkurat den setningen tror jeg ikke jeg har sett eller hørt før.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    14,2 %. Vet ikke om jeg skal le, rase eller gråte. Det er jo selvsagt bra Støre er motivert, selv om jeg lurer på hva denne motivasjon innebærer. 13,4?

Strømpris-idiotiet de neste dagene vil helt sikkert hjelpe, der manglende vind på kontinentet gjør at bla Danmark kjøper mer strøm av oss. Noe som "selvsagt" fører til koko-priser i øst og sør.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.451
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er nå at Erna ikke er stort bedre enn de sosemikleme som styrer nå, Erna damA som overhodet ikke fortjener tillit. Med en sånn ektamann og historie bak seg.
    Vi får vel vente på at Lotepus starter parti, det finnes ikke en person i det politiske landskapet jeg tror på som har integritet og gjennomføringsevne. Dilletanter og kortsynthet sosemikller hele gjengen. De når ikke opp til anklene til tidligere politiske generasjonen med Sandemann , Berntsen, Bratteli og Willoch. Til og Jagland er et fyrtårn sammenlignet Støre og toskene rundt ham.
    Norges politiske ledelse har ganske enkelt abdisert.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.031
    Torget vurderinger
    1
    Deres skepsis og delvise forakt for demokratiet som styreform var jo nettopp fordi det inneholder kimen til sin egen ødeleggelse, nettopp på den måten Rosenberg beskriver, og at det derfor må kontrolleres av en opplyst elite for ikke å spore av i tyranniet.

Om det er noe som får demokratiet til å spore av så er det virkelig denne såkalte opplyste eliten, det er jo bare og se seg rundt, i land etter land der politikere ikke tar hintet får man velgerflukt samt politikerforakt. Og den moralsk belærende tonen som i lang tid har preget forsøket på opplæring av folket ser ut til å gi visse bivirkninger.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.950
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kunne knapt ha sagt det bedre selv.... om det er en politisk krise eller en politikerkrise er jeg usikker på... kanskje mest det siste...

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.020
    Sted
    Sunnmøre
    Det er sjølvsagt eit element av sjølvforsterking i dette; elendige målingar gjer at alt det er snakk om er elendige målingar.

Ein skal vera ufatteleg sterk i trua, i tillegg til å bry seg minimalt om nyhendebiletet, for å planleggja å røysta Ap, eller Sp, no om dagen.

Det pussige er vel at dette enorme fallet i haust neppe kjem av dei geniale løysingane som H og FrP dominerer mediabiletet med. Dei gjer jo ikkje det, dei sit klokeleg heilt stilt og let regjeringa sjølvdestruera.

(Det tyder ikkje at det er noko feil med analysene som forklarar Aps fall over lang tid.)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Fra Dagbladet;

-Ved forrige stortingsvalg i 2021 fikk Arbeiderpartiet 26,3 prosent, det tilsvarer 800 000 stemmer. Av de har 200 000 satt seg på gjerdet, 75 000 gått til Fremskrittspartiet, 70 000 gått til Høyre, 65 000 gått til SV og 20 000 til Rødt.

Det viser vel ganske tydelig at høyredreining (igjen) nok ikke var det velgerne ville ha. 200k på gjerdet. Det er mangel på sosialdemokratisk styring, politikk og ryggmargsrefleks som er årsaken til at Ap nærmest har utradert seg selv. Det er nå innenfor feilmarginen om SV eller Ap er størst av de to. Snart er det neppe noen tvil...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn