Det tviler jeg sterkt på at de gidder. Nær null politisk gevinst (stemmer, alianser o.l.), begrenset gevinst/nytte, en del kostander om å omgjøre enda en gang, samt prestisjenederlag i å revresere egen reversering (selv om Ap muligens var noe kjølig til Sp-prosjektet). Noen av fylkessammenslåingene (og reverseringen) var også en smule halvhjertet og ufullent. Viken uten Oslo var nesten en spøk, og selv uten Oslo ble det muligens noe for vidstrakt og hetrogent. Tvangssammenlåingen av Finnmark inn i Troms kunne ikke gå bra.Får jo håpe Ap reverserer domstolsreverseringen og fylkesfusjonsreverseringen.
Jada, avkastningen fra oljefondet er gigantisk. Men den bør brukes til å sørge for at vi investerer i utdannelse, infrastruktur og rammebetingelser som gir effektiv og produktiv økonomi i fremtiden. Ikke forbruk og sovepute til fondet til slutt er tomt. Bnp gir ikke noe godt mål på hvor godt det går siden lønnsøkning i offentlig sektor bare legges til,. Økte lønn offentlig sektor er ikke noe mål på produktivitet. Offentlig sektor utgjør vel 60 prosent av økonomien og da blir det veldig misvisendeDet kan vi jo ikke, men å tro at offentlig sektor i Norge står foran en snarlig økonomisk kollaps er bare tull. Avkastningen av oljefondet er en gigantisk pengestrøm, også sammenlignet med inntjeningen i privat sektor.
BNP per innbygger regnet med kjøpekraftsparitet er et ganske interessant tall å se på. Den er ikke perfekt, men kanskje den beste indikatoren på innbyggernes levestandard i et land. Den måler all aktivitet i landet, ut fra standardiserte definisjoner, så jeg forstår ikke problemet med å se på den. Ikke relevant, for hvilket formål da?
Fylkes- og kommuneinndelinga, og for den del UH-sektoren (som hadde ei liknande innretning og resultat) burde nok i mykje større grad vore bestemt ovanfrå.er jo enig i at fusjonene virket noe inkonsekvente og halvhjertede, men om man ikke gjør i det minste noe, så jommer vi aldri videre.
Det har vore mitt argument mot k-samanslåing også. Det hadde vore heilt fint for meg som bur i sentrum av ein om vi slo oss saman men naboen (i dag: 15 min mellom rådhusa) og delte på fleire oppgåver enn i dag, men båe har samtidig svære omland (bygdene, som vi kallar det) som hadde vorte meir funksjonstappa enn i dag.dominerende områder i nesten alle disse tilfellene har brukt "sentralmakta" til å sentralisere funksjoner/tjenester på bekostning av det som ble utkantene...
Fylkene hadde tidligere sykehus. Nå er det omtrent bare fylkestannlegen, videregåendeskoler og fylkesveier igjen, hva ville du tilført til fylkene?Det har vore mitt argument mot k-samanslåing også. Det hadde vore heilt fint for meg som bur i sentrum av ein om vi slo oss saman men naboen (15 min unna) og delte på fleire oppgåver enn i dag, men båe har samtidig svære omland (bygdene, som vi kallar det) som hadde vorte meir funksjonstappa enn i dag.
Eg sakna også litt vilje til dristig nytenking i den strukturdebatten. Min superidé hadde vore å skrota fylkeskommunane, delt dei gamle fylka inn i fogderi/regionar og gjeve dei mange fleire oppgåver og gjort kommunane mindre, men med langt færre oppgåver. Eg trur ein kunne oppnådd meir lokaldemokrati og meir effektivisering med ei slik løysing.
+ tannhelse, litt abstrakt kultur/utvikling og enormt med byråkrati, fylkespolitikarar og utval.Fylkene hadde tidligere sykehus. Nå er det omtrent bare videregåendeskoler og veier igjen, hva ville du tilført til fylkene?