Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.653
    Torget vurderinger
    2

"Det er her denne exit-skatten kommer inn. En del av selskapene får beskjed av sine investorer om at utviklerne de ønsket seg til Norge, må bli i Berlin eller London eller et annet sted. Årsaken er at risikoen for skatt på papirverdier kan bli for høy i Norge. Det får for eksempel utslag for utvikling av kunstig intelligens, sier Johan H. Andresen, investor og styreleder i investeringsselskapet Ferd."

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.546
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    SV krever tollavtale med EU. Jaha, samtidig som de krever nasjonal isolasjon hvis Norge kan tjene på det. En eller annen gang blir kanskje EU lei av utenforstående land som vil ha alle fordeler og ingen forpliktelser. Poenget med å takke nei til medlemsskap var liksom å ville stå utenfor EU's tollunion.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.326
    Torget vurderinger
    96
    Det kan gå mye mye verre, vi kan faktisk få MDG med sine to velgere til å ta store avgjørelser.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.363
    Sted
    Sunnmøre
    Når eg ser i krystallkula mi, er eg heilt sikker på at

1. Ap/Støre vil ikkje skipa ei regjering som krev avvikling av EØS-avtalen, eller for den del ACER-avtalen og utanlandskablar. Heller ikkje NATO-medlemsskapen, så lenge NATO består i ei eller anna form.

2. Ap/Støre vil ikkje skipa ei regjering som på noko som helst vis går inn for å avvikla olje/gass-utvinninga før det er tomt.

Dersom SV, Raudt eller MDG prøver å stilla for dristige krav her, seier nok Ap nei takk.

Sist redigert:

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    7.009

"Det er her denne exit-skatten kommer inn. En del av selskapene får beskjed av sine investorer om at utviklerne de ønsket seg til Norge, må bli i Berlin eller London eller et annet sted. Årsaken er at risikoen for skatt på papirverdier kan bli for høy i Norge. Det får for eksempel utslag for utvikling av kunstig intelligens, sier Johan H. Andresen, investor og styreleder i investeringsselskapet Ferd."
    Bak betalmur, men utviklere? At investorfjotter som Johan H. Andresen rømmer fra samfunnsansvar (og lobbyerer for å få det utradert) er én ting, men det er da ikke mange utviklere som sitter på store papirverdier eller lever i samme boble som milliardærarvinger i Madserud Allé.

Utfordringer med å tiltrekke seg mobile utviklere i Norge er først og fremst forbundet med den lave kronekursen, og at en senior softwareutvikler tjener rundt 1mill kroner i Norge mot kanskje 300.000 dollar i Silicon Valley. Og det er da også derfor norske selskaper aldri fremhever lønn når de søker kompetanseintensiv arbeidskraft fra utlandet, men heller vektlegger work-life balance, natur, politisk stabilitet og andre immatrielle ting.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.653
    Sted
    Oslo
    Bak betalmur, men utviklere? At investorfjotter som Johan H. Andresen rømmer fra samfunnsansvar (og lobbyerer for å få det utradert) er én ting, men det er da ikke mange utviklere som sitter på store papirverdier eller lever i samme boble som milliardærarvinger i Madserud Allé.

Utfordringer med å tiltrekke seg mobile utviklere i Norge er først og fremst forbundet med den lave kronekursen, og at en senior softwareutvikler tjener rundt 1mill kroner i Norge mot kanskje 300.000 dollar i Silicon Valley. Og det er da også derfor norske selskaper aldri fremhever lønn når de søker kompetanseintensiv arbeidskraft fra utlandet, men heller vektlegger work-life balance, natur, politisk stabilitet og andre immatrielle ting.
    j
    Selvfølgelig kan du med lupe fnne utviklere med store papir formuer uten kontantstrøm, på samme måte som en verksted eier kan ha et verksted til 30 mill og underskudd eller minstepensjonist enker med trekkfulle villaer på 300 kvadratmeter.
    Kjør disse foran deg, slik at folk som Hagen og Røkke og Andresen og Tollefsen og Hagen og Dæhlie.og Witzøe... slipper å bidra til fellesskapet

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.363
    Sted
    Sunnmøre

Det er tydeleg at regjeringa arbeider med å få ned talet saker på todo-lista si. Rett nok er ikkje Brenna direkte med i forhandlingane, men det gjorde nok vondt å ha denne utløyst inn mot valkampen.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.653
    Sted
    Oslo

Det er tydeleg at regjeringa arbeider med å få ned talet saker på todo-lista si. Rett nok er ikkje Brenna direkte med i forhandlingane, men det gjorde nok vondt å ha denne utløyst inn mot valkampen.
    Ja, utrolig hvordan denne regjeringa gjør vei i vellinga nå som de ikke må gå med "fotlenke"

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.959
    Torget vurderinger
    1

Endelig ny IA avtale! Dette kommer nok til å bli en gamechanger!

For å legge sarkasme til side: ingen ting vil skje med sykefraværet så lenge det ikke gjøres noe strukturelt med sykelønnen. Så lenge arbeidstakere har full lønn og bedriften ingen kostnader etter 16 dager, så er det null insentiv for noen av partene på å iverksette reelle konstruktive tiltak. At politikerne selv er en gruppe som virker å ha svært lav terskel for sykemeldinger, motvirker i nte potens alle andre gode intensjoner.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.653
    Sted
    Oslo

For å legge sarkasme til side: ingen ting vil skje med sykefraværet så lenge det ikke gjøres noe strukturelt med sykelønnen. Så lenge arbeidstakere har full lønn og bedriften ingen kostnader etter 16 dager, så er det null insentiv for noen av partene på å iverksette reelle konstruktive tiltak. At politikerne selv er en gruppe som virker å ha svært lav terskel for sykemeldinger, motvirker i nte potens alle andre gode intensjoner.
    Joda, om disse unnasluntrerne ikke straffes økonomisk så blir det bare flere og flere av dem.
    Halverer vi uføretrygda blir det sikkert færre av dem og.
    At noen (mange) som faktisk er syke eller uføre blir helt ut med badevannet må vi sikkert bare godta.
    MANIA MAke Norwegians Intolerant Again

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.363
    Sted
    Sunnmøre
    Nope. På ingen måte.

Derimot er det svært behageleg for Ap å sleppe å gå inn i ei valkamp der dei må diskutera sjukeløn. Det å ha hatt ei sak «på bordet» lenge, utan at det har skjedd noko, er aldri bra for sitjande regjering.

Særleg ikkje for Brenna, som gjerne vil stå på «komme-seg-opp-om-morran»-linja, samtidig som ho må halda seg inne med LO. Vanskeleg dilemma.

• Liker
    Reaksjoner: MML

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.923
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Enda flere høyre-argumet. Kutt i sykelønn vil ramme de som ikke har mulighet til hjemmekontor. Altså sosialt urettferdig.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.546
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Er det ikke bedre å finne ut hvorfor folk er så syke, og gjøre noe med det?
    Det er alltid like interessant å fundere på hvordan Norge kan ha verdens beste folkehelse (eller veldig nær) målt i leveår etc og samtidig verdens høyeste sykefravær. Yrkesdeltagelsen i Norge er noe lavere enn nabolandene med halve sykefraværet, så det er heller ikke slik at det er flere marginale yrkesaktive i Norge, snarere tvert imot, med uvanlig mange også på generøse trygdeordninger. Vi har også en av verdens korteste arbeidstider målt i antall arbeidede timer pr yrkesaktiv person.

Det virker til og med som at svenske innflyttere til Norge raskt blir like syke som nordmenn, og så friskner til like raskt igjen så snart de flytter hjem.

Så, hvorfor blir folk i Norge så syke? Kan det være jordstråling fra all oljen?

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.145
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er alltid like interessant å fundere på hvordan Norge kan ha verdens beste folkehelse (eller veldig nær) målt i leveår etc og samtidig verdens høyeste sykefravær. Yrkesdeltagelsen i Norge er noe lavere enn nabolandene med halve sykefraværet, så det er heller ikke slik at det er flere marginale yrkesaktive i Norge, snarere tvert imot. Vi har også en av verdens korteste arbeidstider målt i antall arbeidede timer pr yrkesaktiv person.

Det virker til og med som at svenske innflyttere til Norge raskt blir like syke som nordmenn, og så friskner til like raskt igjen så snart de flytter hjem.

Så, hvorfor blir folk i Norge så syke? Kan det være jordstråling fra all oljen?
    Det har i hvert fall helt sikkert noe med all oljen å gjøre......... :rolleyes:

Mvh

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.959
    Torget vurderinger
    1
    Joda, om disse unnasluntrerne ikke straffes økonomisk så blir det bare flere og flere av dem.
    Halverer vi uføretrygda blir det sikkert færre av dem og.
    At noen (mange) som faktisk er syke eller uføre blir helt ut med badevannet må vi sikkert bare godta.
    MANIA MAke Norwegians Intolerant Again
    Når jeg sier at man bør gjøre strukturelle ting med ordningen, er ikke det ensbetydende med at man skal strupe lønningsposen til den sykemeldte. Det er feks slik i dag at lønnen faller fra 100% til 66% etter ett år. Dette er tydeligvis helt greit?

Jeg tror alle kan forstå at man ikke burde hatt 100% lønn når man faktisk ikke arbeider. En ordning med 90% ville fortsatt vært en av de mest lukrative ordninger i verden. Men kanskje viktigst av alt så bør mer av den økonomiske byrden legges over på arbeidsgiver for å insentivers til mer tilpasning for den sykemeldte. I tillegg bør gradert sykemelding være normen og begge parter burde hatt insentiver til å få den sykemeldte i delvis arbeid så fort som mulig. I dagens ordning virker dette helt mot sin hensikt. Altså litt dårligere ytelser og større kostnad over på arbeidstaker, sukkret med fjerning av hele sykemeldingen og innføring av 365 dagers egenmelding i en stor tillitsreform.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.069
    Når jeg sier at man bør gjøre strukturelle ting med ordningen, er ikke det ensbetydende med at man skal strupe lønningsposen til den sykemeldte. Det er feks slik i dag at lønnen faller fra 100% til 66% etter ett år. Dette er tydeligvis helt greit?

Jeg tror alle kan forstå at man ikke burde hatt 100% lønn når man faktisk ikke arbeider. En ordning med 90% ville fortsatt vært en av de mest lukrative ordninger i verden. Men kanskje viktigst av alt så bør mer av den økonomiske byrden legges over på arbeidsgiver for å insentivers til mer tilpasning for den sykemeldte.
    Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skulle være et tabu å se på optimalisering av incentivstrukturen for å hjelpe og motivere folk tilbake til arbeidsplass og -liv.

Er ellers helt enig i at det primært bør fokuseres på arbeidsgiversiden som del av det lederansvar det faktisk bør være å sørge for et motiverende og meningsfullt arbeidsmiljø arbeidstakerne ønsker og aktivt søker seg tilbake til fra sykdom, og da særlig hvor nettopp arbeidsmiljøet har forårsaket eller bidratt til sykemeldingen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.546
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Siden jeg også har hatt erfaringen av å følge opp flere sykemeldte svenske ansatte kan jeg bare innstemme med de to foregående. Försäkringskassan var på meg ganske ofte om hva jeg gjorde for å tilrettelegge og for å få den sykemeldte tilbake. For å være helt sykemeldt skal man være nokså totalt utslått, men så gradvis opptrapping 10-20-30- … -90-100 % Det får ta den tiden det tar, og det kommer tilbakeslag, men jeg hadde ukentlige samtaler med hver enkelt hele veien, selv om det var telefon til sykehussengen, om så bare for å fortelle litt om hva som skjedde på jobb og holde tilknytningen ved like. Vi diskuterte prosent jobb ca månedlig og så det som en liten seier hver gang vedkommende var sterk nok til å ta litt mer. I det ene tilfellet, nå tilbake i 100 % jobb som de andre, er jeg ganske sikker på at utfallet ville vært motsatt om vedkommende hadde vært ansatt i Norge. Det ville sannsynligvis vært et års full sykemelding, så AAP og etterhvert uføretrygd.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.431
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg gjorde for en stund siden litt research på sykelønn i Spania, de har motsatt struktur som i Norge. Sykelønn øker jo lengre du er sykemeldt - jeg liker tankegangen i det systemet.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.069
    Jeg gjorde for en stund siden litt research på sykelønn i Spania, de har motsatt struktur som i Norge. Sykelønn øker jo lengre du er sykemeldt - jeg liker tankegangen i det systemet.
    Og hva starter de på der?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det jo nokså stor forskjell på sykefravær i det offentlige og i privat sektor. Selv er jeg relativt nyslått pensjonist, men hadde 47 år i statlig eid men klasset som privat sektor. Fravær fram til noen få år siden var stort sett et sted rundt 4%... I en bedrift med feks 50 ansatte, med gjennomsnittlig aldersfordeling, er feks en person ( ikke nødvendigvis samme person) langtidssykemeldt gjennom ett år, 2% alene.... bare som ett eksempel.
    Det er vel heller liten tvil om at det er helse, omsorg og tilsvarende, særlig kommunal sektor, men også sykehus etv, hvor "løpe fortere, jobbe smartere" har vært gjennomgangstonen i flere tiår. Med stadig større budsjettproblemer ( og stadig flere uproduktive ledere og direktører) og tilhørende innsparinger, er faktisk kjøret såpass hardt at dette uten tvil er en sterkt medvirkende årsak til høyt fravær. Dårlige ledere er faktisk også et økende problemm , - til tross for aat det brukes millioner ( og mer) på alskens teambuilding og lederseminarer hvor mman gjerne klapper hverandre på ryggen i samstemt sang om egen fortreffelighet... Noen er rett og slett ikke egnet til være ledere ( forbausende mange), men ansiennitetsprinsippet sier noe annet.. en del mastergrader sier også det samme...
    Merkelignok er dette problemer som omtrent aldri berøres i disse diskusjonene...

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ja, til en viss grad, så tror jeg det råkjøret som bedrives særlig i helsesektoren, er nokså spesielt for Norge. Det kan nok være at man etterhvert får gjennomslag for karensdag(er), men jeg er rimelig overbevist om at det over tid bare vil forsterke problemene....
    I løpet av de seinere år har jeg hatt begge svigerforeldrene innom diverse institusjoner, og det hender man ikke tror hverken det man hører eller ser, - alt fra fraværende interesse fra enkelte ansatte, til daglige problemer med utstyr og inventar pga manglende vedlikehold og oppfølginge fra ledelse på flere nivåer...
    Heldigvis er det forskjell på folk både i den ene og andre sammenheng, men det genrelle bildet er ikke alltid like pent som det framstilles...

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.546
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, til en viss grad, så tror jeg det råkjøret som bedrives særlig i helsesektoren, er nokså spesielt for Norge.
    Nei. Les f eks svenske aviser.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.431
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, til en viss grad, så tror jeg det råkjøret som bedrives særlig i helsesektoren, er nokså spesielt for Norge. Det kan nok være at man etterhvert får gjennomslag for karensdag(er), men jeg er rimelig overbevist om at det over tid bare vil forsterke problemene....
    Da må man i så fall tenke nytt på det meste vi gjør her i landet mtp lovgivning rundt arbeidstakere. Det er vel knapt noen land i verden som har strengere regelverk for å ivareta arbeidstakere enn det vi har her i landet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn