NorCargo på besøk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.624
    Antall liker
    11.407
    God ide´!!
    Sender deg en pm , så kan du si ifra når møte er spikret.
    Skal prøve og komme med en vettug analyse av hva jeg hørte når jeg har fått litt mer tid med riaa´n.

    Mvh Petter.
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Fosse skrev:
    Unison, og andre eiere av DV507MKII:
    Sørg for guds skyld for å eksperimentere litt med ulikt moment på set-skruen på det lille motveksloddet (det på armen som beveger seg i vertikalplanet).
    Endringen i lydbildet er mer enn betydelig, i hvert fall her.
    Det skal jeg prøve ut, men hva er best hos deg løst eller fast?

    Ellers så har jeg funnet ut etter annmodnig fra deg, at motoren ikke vibrerer den er helt stille.

    Så da føler jeg at spilleren er nok så bra satt opp!

    Det låter meget bra!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Godt å høre at du har fått det hele satt vel opp Unison. Jeg foretrekker, i mitt oppsett, slik det nå står, mindre moment på nevnte skrue.
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Fosse skrev:
    Godt å høre at du har fått det hele satt vel opp Unison. Jeg foretrekker, i mitt oppsett, slik det nå står, mindre moment på nevnte skrue.
    Da skal jeg teste dette i kveld.

    Spennende med den nye riaaen til Avid, hva koster en slik?

    Hva sier pressen om denne?

    Jeg ser også at Linn har kommet med ny Riaa som kan kjøre balansert drift!

    http://www.linn.co.uk/uphorik

    Jeg har balansert drift på min riaa, og den er helt tyst som i graven!

    Så det har jeg stor tro på.
     

    Vedlegg

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.624
    Antall liker
    11.407
    Prisen er jeg ikke helt sikker på, men jeg tror vi snakker om i underkant av 35 K.
    Jeg har så langt ikke sett noe presse omtale av dette trinnet, og det er vel naturlig ettersom det er rimeligt nytt i Avids sortement.
    Man kan velge mellom balansert/ikke balansert på dette trinnet .
    Selv om det er en to delt løsning, tar det faktisk ikke så mye plass som jeg fryktet (begynner og få så mange bokser her nå. . . ;D)
    I mitt anlegg er dette trinnet helt stille , selv om jeg kjører ubalansert.

    Mvh Petter.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Hvor mange innganger er det på dette trinnet Petter, RCA og XLR inkludert?
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.624
    Antall liker
    11.407
    1 par rca, og 1 par xlr. På fronten er det 2 forskjellige innstillinger rca og rca(b) i tillegg til xlr. I manualen står denne b`n visst nok for balancert ?! Har ingen betydning for lyden så vidt jeg kan høre .

    Mvh Petter.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.624
    Antall liker
    11.407
    Etter en uke sammen med Avid´s Pulsare Phonostage, tenkte jeg og fortelle min opplevelse av dette riaa trinnet.
    Som jeg har nevnt tidligere, var det som slo meg først, hvor homogent Pulsaren spiller. Hele frekvensområdet blir presantert med stor ro og kontroll. I forhold til det jeg er vant med (DV ph75 mk2) , var det allikavel den meget godt definerte bass gjengivelsen og en utrolig autentisk mellomtone, jeg opplevde som den store oppgraderingen. Alle platene jeg har spilt denne uka, har blitt presantert med en mye større grad av åpenhet, definisjon og nærhet i musikken. Jeg har spilt mye forskjellig, alt fra klassisk orkester, til litt tyngre rock.
    Dette trinnet opplever jeg som et produkt som man må bruke litt tid til og bli kjent med. Noen vil kanskje kjenne seg igjen når jeg sammenligner med cd/lp utgivelser som man ved første inntrykk, ikke vet helt hva man synes om, men etter noen repitisjoner plutselig begynner og like mer og mer .
    I starten synes jeg diskanten var noe "snill", men etter noen dager opplevde jeg den bare som så mye mye riktigere enn Dv ph 75 mk2. Dette forteller mer om Pulsare enn Dv. . .
    Jeg har også hatt gleden av og teste Artemis PL 1 for noen uker siden. Dette er et rørtrinn som jeg i utgangspunktet var mest interresert i , da jeg har en forkjærlighet for rør. Min personlige mening når jeg sammenligner disse to riaa`ne, er at Artemis`n er håret vassere på stemmer ( spesielt kvinne stemmer), men må se seg slått på alle andre parametre av Pulsare. Jeg ble faktisk utrolig paff da pulsaren hadde et vel så definert gjengivelse av opptaksrommet som Artemisen !
    Jeg har i det hele tatt hatt en utrolig fin vinyl uke!! Spilt hver dag 2-3 timer, og blitt mer og mer begeistret for hva jeg har lyttet til. Ja, jeg har veldig lyst på dette trinnet, men jeg har bestemt meg for og lytte til iallefall et/to riaaer til, så får tiden vise ...
    Men at dette er det beste jeg har testet så langt, er hevet over en hver tvil !!!

    Mvh Petter.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Mange takk for fin beskrivelse Petter, jeg må få lyttet til dette selv skjønner jeg.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.095
    Antall liker
    27.754
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Morro og få lese litt om dine opplevelser av Pulsare, Petter. Har selv sett og lest litt om dette riaat, men også Linn sitt nye
    har fått meg interessert, kanske du får mulighet att sammenligne en gång.
    Håper det var greit Fosse att jag brukte tråden din ang disse riaa, du får ta deg en tur hit og se på film, Avatar på Blu-ray ;D

    mvh Roger
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Det er da bare hyggelig cash 63.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Petter Hagen skrev:
    Etter en uke sammen med Avid´s Pulsare Phonostage, tenkte jeg og fortelle min opplevelse av dette riaa trinnet.
    Som jeg har nevnt tidligere, var det som slo meg først, hvor homogent Pulsaren spiller. Hele frekvensområdet blir presantert med stor ro og kontroll. I forhold til det jeg er vant med (DV ph75 mk2) , var det allikavel den meget godt definerte bass gjengivelsen og en utrolig autentisk mellomtone, jeg opplevde som den store oppgraderingen. Alle platene jeg har spilt denne uka, har blitt presantert med en mye større grad av åpenhet, definisjon og nærhet i musikken. Jeg har spilt mye forskjellig, alt fra klassisk orkester, til litt tyngre rock.
    Dette trinnet opplever jeg som et produkt som man må bruke litt tid til og bli kjent med. Noen vil kanskje kjenne seg igjen når jeg sammenligner med cd/lp utgivelser som man ved første inntrykk, ikke vet helt hva man synes om, men etter noen repitisjoner plutselig begynner og like mer og mer .
    I starten synes jeg diskanten var noe "snill", men etter noen dager opplevde jeg den bare som så mye mye riktigere enn Dv ph 75 mk2. Dette forteller mer om Pulsare enn Dv. . .
    Jeg har også hatt gleden av og teste Artemis PL 1 for noen uker siden. Dette er et rørtrinn som jeg i utgangspunktet var mest interresert i , da jeg har en forkjærlighet for rør. Min personlige mening når jeg sammenligner disse to riaa`ne, er at Artemis`n er håret vassere på stemmer ( spesielt kvinne stemmer), men må se seg slått på alle andre parametre av Pulsare. Jeg ble faktisk utrolig paff da pulsaren hadde et vel så definert gjengivelse av opptaksrommet som Artemisen !
    Jeg har i det hele tatt hatt en utrolig fin vinyl uke!! Spilt hver dag 2-3 timer, og blitt mer og mer begeistret for hva jeg har lyttet til. Ja, jeg har veldig lyst på dette trinnet, men jeg har bestemt meg for og lytte til iallefall et/to riaaer til, så får tiden vise ...
    Men at dette er det beste jeg har testet så langt, er hevet over en hver tvil !!!

    Mvh Petter.
    Er det rør riaa du egentlig jakter, er det vel vanskelig å komme utenom Aesthetix Rhea? Har du ikke tenkt på den før, anbefales virkelig en lytt. Kan jo alltids oppgraderes til signature versjon også etterhvert :) Den er veldig fint oppløst, har en punchy og kjapp lyd som er lett å like. Tilpasses alle tenkelige pickups ved enkle tastetrykk på fjernkontrollen. Jeg bruker min på hornhøyttalere med over 100dB følsomhet og har etter å ha installert Telefunken smooth plates all over ingen støy eller sus overhodet. Helt tyst :)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.624
    Antall liker
    11.407
    Aesthetix Rhea står faktisk på listen over andre trinn jeg skal sjekke. Er ikke klar over hvem som importerer til Norge, så langt jeg har forstått , må jeg henvende meg til søta bror. . . Hvis ikke du kan gi meg et tips ? ;)
    Mvh Petter.
     

    Gemini13

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.08.2007
    Innlegg
    708
    Antall liker
    113
    Torget vurderinger
    1
    Her er en link til Aesthetix Rhea riaa.
    Link til impotør nederst i artikkel ;)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Du kan henvende deg til ArtSound i DK. De har etter hva jeg har forstått overtatt agenturet for Norge.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.654
    Antall liker
    1.412
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Har du enda Aviden på Base platformen? Jeg lurer litt på hvorfor isåfall, Acutus har rimelig bra kontroll uansett underlag!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    For øyeblikket står spilleren uten Base. Dette bytte fra med til uten kom litt innimellom andre ting så her har jeg ikke lyst til å mene noe om forskjellene.
    Midlertidig står spilleren rett på rack, som igjen står på noe sviktende underlag. Du har helt rett i at Acutusen ikke er særlig påvirket av underlag (mye mindre enn andre spillere jeg har vært borti), men, jeg mener jeg hører forskjeller her. Stein har jeg forsøkt og det likte jeg ikke. Mener slakteblokk fungerte veldig godt. Når jeg bare får ånden over meg skal jeg lage identiske underlagsplater for Avid og SME i tykk kryssfinér.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.654
    Antall liker
    1.412
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde prøvd å sette racket på Nordost Sort Kones. Selv skal jeg kanskje bygge meg et rack som skal stå på Sort Kones på bakken. Har likt effekten av de så godt at det er verdt et forsøk.

    Informativ lesing! Jeg har lagt ut platespilleren min for salg slik at jeg kan skrape sammen til en Acutus. Det må være deilig å ha en slik spiller!

    Sort Kones og Avid sitt clampingsystem vill begge dra ut vibrasjoner i fra selve apparatet, ikke nødvendigvis isolere, men det og!
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Fosse skrev:
    Stein har jeg forsøkt og det likte jeg ikke.
    Bare en liten kommentar.
    Stein er ikke stein uansett................
    Det vanligste er at folk bruker granitt som både er billig og pent og se på, men skal man tune for lyd i stedet for utséende ( og pris ) er nok skifer et mye bedre valg.
    Muligens også kleberstein, men det har jeg aldri prøvd.
    T
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Flott og spennende tråd dette Fosse, både når det kommer til utstyr og kunskap. Ble litt lang i maska når den så brått sluttet, føler det mangler mange episoder ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Ja, du kan så si. Først ble den vel avløst av tråden "Endelig eget lytterom", og deretter "Hjemme hos formannen", senere omdøpt til "Hjemme hos Fosse".

    Lenge siden dette her når jeg går tilbake og ser på de første sidene.

    Men, musikkinteressen, hi-fi-fascinasjonen og en masse vennskap lever i beste velgående. Flott hobby vi har felles.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ja, du kan så si. Først ble den vel avløst av tråden "Endelig eget lytterom", og deretter "Hjemme hos formannen", senere omdøpt til "Hjemme hos Fosse".

    Lenge siden dette her når jeg går tilbake og ser på de første sidene.

    Men, musikkinteressen, hi-fi-fascinasjonen og en masse vennskap lever i beste velgående. Flott hobby vi har felles.
    Sant nok og et bra miljø dere har, er litt lengere mellom nerdene her opp i nord ;) Ser du kom igang med step-up, går disse under andre benevnelser. Har du eventuelt noen å anbefale, har for mye sus på max lyttevolum (ikke max altså, har ikke vært i nærheten). Jeg vet det kommer fra riaa siden det er samme sus om jeg kobler fra platespilleren. Vet du i så fal om det hjelper? Det kom etter overgang til mc pu som er naturlig da det er mye lavere utgangs signal, og støyen stiger med volumpådrag.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Stepup har jeg ikke så lyst til å anbefale på generelt grunnlag, den må passe til pickupen. Dette kan du i stor grad regne deg frem til, og så skal det selvsagt matche klangmessig også, men først må de tekniske forutsetningene for match være tilstede.

    Jobb litt med plassering av riaa og kabler. Jeg fikk støy på ene spilleren forleden og det skyldes at jeg hadde flyttet på en strømkabel. Flyttet litt på kabelen og så forsvant støyen igjen. Vær oppmerksom på å ikke plassere stepup i nærheten av store strømforsyninger.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hei takk for svar, jeg fikk ny pro-ject phono box rs riaa fra leverandøren og ulyden fra ene kanalen ble borte. Har testet med flere plasseringer og har den nå på sideveggen langt fra andre komponenter. Skal prøve batteri psu til riaa for å se om det hjelper. Men om jeg ikke har misforstått så fungerer en step-up som en signalforsterker som ikke tilfører elektronisk støy?

    edit: kablene ligger for seg selv og er balansert fra platespiller til amp, ser ut som det virker som det skal mtp. innstrålt støy, det er ingen endringer om lys og dimmere slukkes eller står på max. I motsetning til når jeg kjørte ubalansert platespiller, hvor det ble veldig mye støy ved max belysning.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ikke meningen å blåse liv i tråden igjen, har jeg flere spørsmål kan jeg stille de i hjemme hos fosse tråden
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Stepup i form av trafo har ikke noe med støy å gjøre. Dette er bare en måte å forsterke og impedansetilpasse en MC pickup til en MM-riaa. De fleste rørriaaer er MM, og forsterkningen opp til MC-nivå skjer passivt med trafo eller aktivt med transistor eller rør (siste mindre vanlig).
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ok, da har jeg misforstått. Men i og mad at susingen kommer fra riaa uten at noen spiller er tilkoblet hadde jeg et vist håp om at det kunne hjelpe å forsterke signalet før riaa. Da vil ikke støyen fra riaa forsterkes opp siden mindre gain i riaa har en positiv virkning i dette tilfellet. Men jeg er sikkert på ville veier :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn