NorCargo på besøk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Grumpy skrev:
    -Får du forresten plassert Aviden innenfor rammen på Base 3?
    Dessverre, derfor burde jeg muligens hatt noe imellom Base 3 og spiller, eventuelt brukte Basen et annet sted. Dette må jeg finne en løsning på, men ikke nå.

    Jeg er hjemme i helgen og alene imorgen, frøken skal på en tilstelning så det er bare å ta kontakt.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    125
    Mmmmmm, Flotte saker Fosse.
    Dette må være meget bruktbart!
    Vinyl er tydeligvis alive and kicking chez casa Fosse.

    mvh
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.970
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bare en liten fredagshilsen fra Casa Mule
    Mwynhewch gerddoriaeth a diodydd.
     

    Vedlegg

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Hei fosse nå har det endelig blitt liv i din gammle Avid spiller!!!
    Tenk og ha hatt liggende en så god lyd uten og ha montert denne herligheten av en spiller!!!


    Både arm spiller og pu er en herlig kombinasjon!!


    Jeg fikk tak i et Orsonic headshell, og man skulle tro at det er spesiallaget til denne armen!
     

    Vedlegg

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Her var det da forferdelig mye snacks ;D

    omega /headshell komboen der ser jo rått ut Unison.

    gratulerer begge med fantastiske saker i analogverden.

    det er ikke tvil om at avid "kler" dynavectorarm......

    Jeg har virkelig sansen for den armen , teknisk og spillemessig ( kun hørt fosses fantastiske dynavector....

    til fosse : mht til regaen du hadde stående , kan kanskje betegnelsen mllom disse ikke sammenliknbare spillerne være : skjønnheten og ydyret... :D

    Virkelig lekkert gutta....

    Espen
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer Unison, det headshellet ser jo bare helt rått ut!!! Jeg får lyst på et sånt kjenner jeg.
    Det at du poster bilder av din Acutus (som jo er den spilleren som startet hele tråden) er jo bare med på å gi tråden en fantastisk vending, takk.

    Du må nok påregne litt tid før du får alt justert optimalt, men jeg håper at det allerede nå står til godkjent.
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Fosse skrev:
    Gratulerer Unison, det headshellet ser jo bare helt rått ut!!! Jeg får lyst på et sånt kjenner jeg.
    Det at du poster bilder av din Acutus (som jo er den spilleren som startet hele tråden) er jo bare med på å gi tråden en fantastisk vending, takk.

    Du må nok påregne litt tid før du får alt justert optimalt, men jeg håper at det allerede nå står til godkjent.

    Ja jeg er ikke i mål med justeringen enda, remen ruller litt, men likevel så låter det fremdragende.
    Ønsker meg justering fra toppen, prisen var stiv men det er mulig jeg går for det senere, får se hva jeg får til uten først.
    Jeg er meget fornøyd med riggen jeg har fått til.

    Jeg har et sort Orsonic headshell også den nyeste utgaven, men jeg syntes at det jeg har satt på passer armen best.

    Det som sitter på armen heter Orsonic AV-11s : http://cgi.ebay.com/Orsonic-AV-11s-...ttenspieler?hash=item4aa0033a5c#ht_500wt_1182

    Mens det sote jeg har heter, Orsonic AV101b : http://cgi.ebay.com/Orsonic-AV101b-...ultDomain_0?hash=item563a1d53f0#ht_500wt_1182

    Den første modellen het Orsonic AV-1b og Orsonic AV-1s : http://cgi.ebay.com/Orsonic-AV-1b-H...ewItemQQptZPlattenspieler?hash=item335bd28223

    De er nok så sjeldne, og det er god pris på de også!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Vi tar en prat en dag unison, det kan kreve litt jobbing med høydejustering av motor og vatring av tallerken for å få belte til å gå jevnt. Konstruktøren er klar på at førsteprioritet er belte som går jevnt. Men, det lar seg fint gjøre å få belte til å gå helt jevnt med alt i vater, det krever bare litt innsats. Du må selv vurdere dette med justering fra toppen, jeg har klart meg uten hittil, men skal være den første til å innrømme at det var utrolig behagelig når jeg nå fikk det tilgjengelig ovenifra. Det ligger nok ingen ren lydforbedring i skifte annet enn at man lettere finner den helt perfekte justeringen.


    Uansett er det veldig artig å se du har fått det hele satt opp så flott, at du er meget godt fornøyd og at spilleren har fått et godt hjem. Det gleder meg.
    Jeg er helt enig med deg i at det headshellet du har der er utrolig tøft. Hva veier det? Har det én eller to styretapper på fatningen (oppe og nede)?
     

    Vedlegg

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.530
    Antall liker
    23.236
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Herlig headshell der, unison. Det og pickupen passer armens utseende perfekt. Måtte du og Fosse ha en musikalsk helg!

    Selv skal jeg være digitalkildeløs noen dager nå. Det kan bli moro.
    Kjetterske opplysninger til de rettroende: Jeg må styre volumet via VNC remote når jeg spiller sort gull. ;D



    Etter en smakerunde med gode venner på bygden i går aftes har avbildet malt min uforbeholdne anbefaling.
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Fosse skrev:
    Vi tar en prat en dag unison, det kan kreve litt jobbing med høydejustering av motor og vatring av tallerken for å få belte til å gå jevnt. Konstruktøren er klar på at førsteprioritet er belte som går jevnt. Men, det lar seg fint gjøre å få belte til å gå helt jevnt med alt i vater, det krever bare litt innsats. Du må selv vurdere dette med justering fra toppen, jeg har klart meg uten hittil, men skal være den første til å innrømme at det var utrolig behagelig når jeg nå fikk det tilgjengelig ovenifra. Det ligger nok ingen ren lydforbedring i skifte annet enn at man lettere finner den helt perfekte justeringen.


    Uansett er det veldig artig å se du har fått det hele satt opp så flott, at du er meget godt fornøyd og at spilleren har fått et godt hjem. Det gleder meg.
    Jeg er helt enig med deg i at det headshellet du har der er utrolig tøft. Hva veier det? Har det én eller to styretapper på fatningen (oppe og nede)?
    Hei, det headshellet jeg bruker veier 9g og det har 2 styretapper.

    Det sorte jeg har veier 16g og det er litt anneledes i utførelsen, det er model 101b.

    Jeg liker best de 2 første modellene som heter 1b/1s og 11b/11s

    Jeg linket til de forskjellige typene i mitt forrige innlegg, jeg har modellene 11s og 101b.

    Dette er sjeldne saker, så ebay er nok plassen for og få tak i disse.

    Philips har en utgave også, lik den som heter 1b og 1s

    Mvh.

    E.R
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hjertelig tillykke med ny spiller Fosse ;D Av alle komponenter man kan få i hus, er det vel ikke noe som kommer opp i mot å pakke ut og rigge opp en platespiller i toppklassen. Det er en opplevelse i særklasse.
    Kos deg :)

    Puma
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    Gratulerer med imponerende vinylrigg!

    Har aldri likt "looken" på den armen, men tviler ikke et sekund på at det spiller fantastisk.

    Mvh.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Nightpuma skrev:
    Hjertelig tillykke med ny spiller Fosse ;D Av alle komponenter man kan få i hus, er det vel ikke noe som kommer opp i mot å pakke ut og rigge opp en platespiller i toppklassen. Det er en opplevelse i særklasse.
    Kos deg :)

    Puma
    Takk for det Puma.

    Ellers forstår jeg godt at armen ikke er etter alles smak Birdman, mange vil nok finne den for teknisk i uttrykket.
    (La jeg ut noen nye bilder på forrige side, for å komplettere billedserien).
     

    Audio Art

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    618
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    2
    Takk for i går og gratulerer med ny grise lekker spiller.

    Brian
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Takker for det Brian, og selv takk for en hyggelig kveld. Nå er det vel bare å bestille Wes Montgomery skiver?
     

    Vedlegg

    Audio Art

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    618
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    2
    Fosse skrev:
    Takker for det Brian, og selv takk for en hyggelig kveld. Nå er det vel bare å bestille Wes Montgomery skiver?
    så absolutt...

    Brian
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Fosse skrev:
    Endringen fra standard (3,5 kg) til reference power supply (20,1 kg) oppleves litt som overgang fra mindre til større forsterker, faktisk ikke helt ulikt det å gå fra én til to stk GM20.
    Det har foreløpig vært liten tid til lytting i sweetspot siden Snapa var innom i går og jeg påtvang ham nettopp denne, og etter at han dro kom jeg i fare for å tenke på naboen et svakt øyeblikk. Vi spilte en del spor med standard strømforsyning for deretter å skifte til reference forsyning. Musikk som ble spilt var: Eomot RaSun: Last Night og Poor Boy, Jimmy D.Lane: Four O’Clock in the Morning, Dire Straits: Six Blade Knife, Tom Waits: Soldiers Things.

    Det første som slo meg der ute på sidelinjen etter bytte av strømforsyning var bassgangen som med ett var så mye enklere å følge. Med ett låt det tightere, med bedre definert trøkk der helt i bunnen - herlig. Dette gav bedre rytmisk fremdrift og større renhet i lydbildet. Særlig var dette merkbart i form av bedre innsikt på Last Night og Four O’Clock in the Morning, på Six Blade Knife resulterte det i noe slankere men samtidig strammere og totalt sett mer kledelig bass. Four O’Clock in the Morning er et spor preget av svært mye info i bassen i kombinasjon med et overlesset lydbilde. Det er krevende å holde oversikt og gi innsikt, det gikk enda bedre med økt strømforsyning, selv om det låt godt over greit også i forkant av bytte (eller hva sier ssm og cash63 som hørte nevnte låt forrige uke).

    Jeg er tilbake i sweetspot og bytter til presens: Det neste jeg merker meg er at transienter i dynamisk passasjer låter renere samtidig som dynamikken blir understreket. Samtidig låter det nok en anelse mykere, noe jeg antar kommer av at det hele blir mer korrekt beskrevet og dermed låter nærmere virkeligheten (litt som når man treffer på innstilling av pickup). Jeg tenker her særlig på skarptromme, trommeslag mot kant, s-er og f-er i vokalen til Tom Waits og tydeligere anslag i piano på låtene til Eomot, ah, for ikke å glemme munnspillet. Subjektivt oppfattes dette ikke ulikt det man opplever når man får mer krefter i en forsterker, det tømmes ikke like fort og hardner mindre til i toppen, som om anlegget lettere takler de dynamiske sprang materialet måtte komme med. Mer krefter til drive det hele fremover når det plutselig kreves.

    Snapa som i går satt i midten meldte om tydeligere beskrevet og større rom, dette var noe vanskelige å oppfatte utenfor sweetspot, men det virket umiddelbart som om rommets dimensjoner ble enda tydeligere formidlet. Nå har jeg overtatt sweetspot, men mangler litt tid, så dette får jeg komme tilbake til. Likevel, akustikken omkring de ulike instrumentene formidles noe klarere med en økt tredimensjonalitet som følge. Her er imidlertid ikke forskjellen like påtrengende som når det kommer til basstrøkk, ro, kontroll, økt oversikt, dynamikk og renhet.

    Lytterommet fungerer for tiden som tenkeboks.
    Det har vært mye besøk innom de siste dagene, og dette i kombinasjon med finværet og tilhørende utepils har gitt mindre tid til justering av platespiller og kvalitetstid i sweet spot. Søndag kveld fikk jeg imidlertid satt subene tilbake der de skulle stå, og altså ikke der de har stått den siste uken. Vel resultatet var godt og definitivt til det bedre, det tar litt tid å bli kjent med effekten av å flytte dem, dette er ikke lært i en fei og noen hvisker meg i øret at det kan være mer å hente.

    Jeg leste nettopp igjennom egne lytteinntrykk fra da jeg hadde Reference strømforsyning på lån til min tidligere Acutus og må vel si at det jeg nå opplever med ny spiller samsvarer veldig med det jeg da opplevde, men i enda sterkere grad. Det kan virke som forskjellen fra Reference til Reference SP (oppgradert lager, dobbel drivreim, etc) går i samme retning, bare enda lenger. Konklusjonen er derfor at det hele blir servert med mer tyngde, ro og kontroll, litt som ved overgang til større forsterker. Dette er spesielt tydelig i bassen hvor det er mer trøkk og slam, og sammen med mer ro bidrar dette til at det er lettere å få med seg alt som foregår. Videre bedre definisjon og en renere gjengivelse oppover i frekvensene, litt som om pickupen er bedre justert, hvilket den neppe er, siden den står uforandret i headshellet og jeg på ingen som helst måte har jobbet med stiftetrykk og VTA i samme grad nå som tidligere. Om dette skyldes større strømforsyning eller forbedret lager skal jeg ikke si, men jeg opplevde det til en viss grad med større strømsyning i forrige omgang, og nå får jeg altså enda mer av det samme. Dynamikk og oppløsning beholdes, men det serveres med større renhet og mindre skarpe kanter og ”rusk” i gjengivelsen. Dette bidrar til at diskant og øvre mellomtone fremstår mer naturlig og muligens også en anelse varmere. Lyden kan muligens virke noe mer dempet, men dette kan også være en subjektiv oppfattelse av mindre forvrengning eller hardhet. Dette kan selvsagt også ha med bytte fra 12AU7 til 12AT7 rør i linjedelen på Hovland.

    Selv om jeg var en stund uten spiller og gjorde noen andre endringer i oppsettet i mellomtiden synes jeg det er ganske påfallende at jeg opplever det samme nå som tidligere, men hvor det nå klart er mer av alt. Tiden fremover skal benyttes til finjustering, men inntrykkene over var det første som slo meg når jeg koblet opp og jeg ser det henger tett sammen med hva jeg har skrevet tideligere om Reference.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Rusk !!!!!!!!

    DEn var drøy Fosse , det har vel aldri vært rusk i lyden hos deg.... ;D ;D ;D

    Uber-lekkert , Ny og forrige spiller i samme tråden , griselekkert fra begge hold.

    Avid KAN dette , det oser av kvalitet , og spiller enda bedre , det skal bli moro å høre denne nye spillern fosse.

    Den psu en er bare rå ! den er vel lik den du hadde på lån for en god tid tilbake er den ikke ?

    Det blir ikke mye bedre enn dette , hverken estetisk eller lydmessig , av det jeg ahr hørt hos deg før , er vinyllyden så dynamisk at den kan sette enhver lytter på plass , dynamikken er hinsides , og alt gjengis så utrolig ekte ,med flott renhet i lydbildet.

    rusk derimot har jeg ikke hørt ;D

    Grattis med flott platespiller igjen , dette var jo liksom safe bet , det må være deilig å ikke løpe store risikoer ved kjøp i denne prisklassen tenker jeg.

    Mvh Espen Saatvedt.
     
    D

    Dilla

    Gjest
    Fosse skrev:
    Dette kan selvsagt også ha med bytte fra 12AU7 til 12AT7 rør i linjedelen på Hovland.
    Gratulerer med ny(ere) spiller Fosse. Den nye strømforsyningen til "strikkmotoren" er en røsslig sak. Hadde vært artig å sett "nakenbilde" av innmaten en gang. Likeså hadde det vært interessant å hørt hvilke erfaringer du har gjort deg ved å bytte katodefølgeren fra 12au7 til 12at7 i linjedelen i forforsterkeren din, da kanskje i tråden du startet ang. dette. Har ikke et ekstra at7 rør selv, så vurderer om jeg skulle kjøpe ett for å prøve... Og så er jeg spent på dine planer på ht siden, videre "down the merlin road" eller blinker du inn i en annen gate?

    Mvh nyskjerrigper Ti Kei ;)
     
    H

    Hugh

    Gjest
    Fantastisk bra beskrivelse av lydbildet og endringene synes jeg. Bra at alt faller på plass og blir som forventet og kanskje enda litt til. Dette oser kvalitet og musikk. Så praktfullt og til de grader gjennomført at en annen stakkar føler seg som
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    ssm skrev:
    Rusk !!!!!!!!

    DEn var drøy Fosse , det har vel aldri vært rusk i lyden hos deg.... ;D ;D ;D
    Min forrige spiller var aldeles glimrende, men når man skal forsøke å beskrive forskjeller mellom utstyr kan det tidvis være nødvendig å "overdrive" styrker og svakheter for å tydliggjøre forskjellene. Disse forskjellene mellom Acutus og Acutus Reference SP er ikke større eller billigere enn at man først bør ha fått unna de verste feilene andre steder i anlegget. Beskrivelsen av den ene spilleren må sees i relasjon til beskrivelsen av den andre, ikke som en isolert beskrivelse, eller sammenlignet med platespillere generelt.

    Nye Reference strømforsyningen har hastighetsjustering, det hadde ikke den forrige jeg hadde på lån. Dette er noe som visst nok skal være gjort av hensyn til brukerkrav og skal ikke være vesentlig for lydgjengivelsen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Mange takk Ti Kei, nakenbilde av strømforsyning og beskrivelse av rørbytte følger, med tid og stunder. Hva som skjer på høyttalersiden er enda litt usikkert.

    Hugh, takk for smigrende ord, men skjerp deg, sist vi møttes trodde jeg Morrissey shoppet Belstaff i Oslo, og ditt hjems kvaliteter står ikke tilbake for noe.
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Fosse skrev:
    Mange takk Ti Kei, nakenbilde av strømforsyning og beskrivelse av rørbytte følger, med tid og stunder. Hva som skjer på høyttalersiden er enda litt usikkert.
    Jeg er nødt til at spørge Fosse. Overvejer du virkelig at skifte dine fantastiske Merlins ud? Eller er det den nye VSM MXr og MasterBAM/Master RC der frister?

    Og så iøvrigt tillykke med din nye AVID :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Mest sannsynlig Merlin MXr med Master BAM/RC, alternativt Kharma. Jeg er ikke endelig bestemt på noe, men rommet er ikke stort og det er ikke så mye som frister. Jeg lever lykkelig med det jeg har og stresser overhode ikke.
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Fosse skrev:
    Mest sannsynlig Merlin MXr med Master BAM/RC, alternativt Kharma. Jeg er ikke endelig bestemt på noe, men rommet er ikke stort og det er ikke så mye som frister. Jeg lever lykkelig med det jeg har og stresser overhode ikke.
    Du kan også være utrolig stolt af det system du har bygget op :)

    Hvordan gik det egentlig med dine Audio Physic subwoofers? Har de fået lov at blive stående?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.792
    Antall liker
    21.432
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    flott rapport og herlige bilder, fosse.
    gratulerer! gleder meg til en audiens snart.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Brian7500 skrev:
    Du kan også være utrolig stolt af det system du har bygget op :)

    Hvordan gik det egentlig med dine Audio Physic subwoofers? Har de fået lov at blive stående?
    Sub-ene blir nok stående, jeg synes de presterer og gir det lille ekstra i bunnen som jeg liker.
    Slik de nå står er de uansett ikke i veien eller skjemmende.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Under dagens bytur var jeg innom platemessa og kom hjem med noen fine vinylskiver.
     

    Vedlegg

    StereoJoe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Innlegg
    651
    Antall liker
    2
    Gratulere med nytt drivverk ++, Fosse - du fornekter deg ikke ;D

    Jeg stusset naturlig nok da det - etter å ha åpnet en tilfeldig side i tråden - dukket opp en Rega Planar 3 i all sin pompøse prakt, men ante etterhvert sammenhengen. Kjekt at du fortsatt finner rom for forbedringer i oppsettet, jeg håper det lar seg gjøre med en visitt igjen snart!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Takk, takk StereoJoe. Jeg søker jo lydforbedring på mitt feige vis, holder meg til det jeg vet jeg liker. Jeg håper du stikker innom ved første anledning, alt for lenge siden siste besøk.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Unison, og andre eiere av DV507MKII:
    Sørg for guds skyld for å eksperimentere litt med ulikt moment på set-skruen på det lille motveksloddet (det på armen som beveger seg i vertikalplanet).
    Endringen i lydbildet er mer enn betydelig, i hvert fall her.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.624
    Antall liker
    11.407
    Hei.
    Er en lykkelig eier av denne armen. Har ikke rørt denne delen siden Håvar var her , og vi satte opp herligheten. Hvilken endring i lyden opplever du ?

    Mvh Petter.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Jeg opplever at ved å gå ned på momentet så åpner lydbildet seg, det blir mer luft rundt instrumentene hvilket bidrar til økt definisjon av rommet de samlet eller enkeltvis er innspilt i. Det virker også som mellomtonen trer mer frem slik at diskant, mellomtone og bass blir mer jevnbyrdige mens det ved for høyt moment virker som bassen blir overdimensjonert og det blir litt nedskalert oppover. Dette gjør at lyden ganske enkelt oppleves større, mer åpen og lett ved mindre moment.

    Jeg antar at dette har med hvilke frekvenser som dempes i armen og følgelig vil resultatet være helt forskjellig med ulike headshell eller med pickuper av ulik vekt og stivhet.
    Poenget skulle likevel være universelt: Det er lurt å eksperimentere litt med dette.

    Hvilket headshell bruker du forresten? Kanskje vi skulle hatt en tweak-aften vi Avidere i mellom?
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.624
    Antall liker
    11.407
    Jeg bruker DV heashellet. Jeg gjorde oppgraderingen fra volver til Acutus ref. for ca 1 1/2 mnd. siden, og har egentlig ikke fått summet meg etter dette... Det er vel den sørste oppgraderingen lydmessig her i hudet :)
    Min fokus nå for tiden ligger på riaa delen , som jeg har forstått må gjøres noe med. DV ph 75 mk2 har så langt fungert meget bra, men jeg har jo hatt noen fristelser på besøk, og forstått at Acutcsen fortjener noe mer ...
    Ja, jeg er helt klar for en tweake kveld med Acutus`n !! Jeg har sikkert en masse og lære , du har jo hatt denne skatten en del lengre enn meg ...

    Mvh Petter.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    DV med (15g) eller uten (12g) azimuth?
    Om du er interessert kan du låne headshell av meg, antakeligvis vil du ha godt av tyngre headshell siden du har lettere pickup med samme stivhet (men jeg har ikke noe tyngre enn DV med azimuth).

    Godt å høre at spilleren står til forventningene. Når det gjelder riaa så har jo Avid kommet med egen todelt sak med alt av justeringer på fronten. Jeg har ikke hørt den, men dette skal visst nok være spennende saker.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.624
    Antall liker
    11.407
    Avid`s eget riaa står faktisk her og spiller nå på test . ;)
    Uten og være skråsikker tror jeg headshellet er Dv 15g. Ville vært morsomt og låne noe annet , og sett hva som skjedde i mitt anlegg.
    Ang. avid`s riaa, så er det litt tidlig og gi en detaljert beskrivelse av lyden ( har kun hatt det siden søndag), men en ting er helt klart; det er det mest homogene trinnet jeg har hatt her hjemme fram til nå. Dette uten og bli kjedelig ! De andre trinnene jeg har testet så langt er : et integrert riaa trinn i CAT sl1 pre og Artemis Pl 1.
    Mvh Petter.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.442
    Antall liker
    26.313
    Torget vurderinger
    24
    Spennende å høre om erfaringene dine med Avid Pulsare.

    Vi tar en seanse ved første anledning, kanskje vi kunne trommet sammen noen flere Avid-eiere i Oslo-området (jeg kjenner en del etterhvert).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn