Nordost

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Jeg vil heller si at de åpner opp lyden enda mer og da må lyden nødvendigvis bli lysere. Hadde jeg hatt penger til det hadde jeg brukt Frey hele veien, men nå bruker jeg Heimdall fra vegg til QRT QX 4 og Frey fra QRT QX 4 til QRT QBASE 8 . Til effektforsterker og pre/dac bruker jeg en god Soundstring kabel til ca 4000kr stk og det funker meget bra. Alle...til og med hørselshemmede kan høre at lyden her er MYE bedre enn den var med billige kabler og uten QRT QX4 og QBASE
    Så hvis man allerede har en klangbalanse man er fornøyd med kan det med andre ord tippe over litt?
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.602
    Antall liker
    3.947
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Så hvis man allerede har en klangbalanse man er fornøyd med kan det med andre ord tippe over litt?
    Tror inte att det påverkar balansen om du går upp i Norseserien utan bara mer av allt som finns av information i musiken. Får prova att byta ut Tyr mot Frey in i Qb-8.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Så hvis man allerede har en klangbalanse man er fornøyd med kan det med andre ord tippe over litt?
    Har vert inne på tanken men hos meg synes jeg det bare blir bedre, men noen ganger tar det litt tid å bli vant til har jeg funnet ut og når jeg blir vant til lyden høres det alltid bedre ut når jeg bytter frem og tilbake
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Kan også nevne at jeg ikke har noe peiling på strøm og finner frem til hva som er bra kun med å lytte og litt flaks da jeg kjøpte Nordost QRT QX4 og QBASE 8 ut i fra anbefaling brukt på Finn og ble overasket over hvor mye bedre lyden ble. Hadde Nordost Magus kabler først, men da hørte jeg ikke noen forskjell egentlig og noen andre anbefalte meg å kaste eller bytte ut Nordost QRT QX4 og QBASE med et annet merke jeg ikke husker navnet på, men heldigvis begynte jeg med å bytte ut Magus kablene med noen dyrere Nordost og det ble sinnsykt mye bedre lyd :)
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Har vert inne på tanken men hos meg synes jeg det bare blir bedre, men noen ganger tar det litt tid å bli vant til har jeg funnet ut og når jeg blir vant til lyden høres det alltid bedre ut når jeg bytter frem og tilbake
    Nordost trenger tid på å spilles inn. Kan låte lyse i starten.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare å kjøre på videre..
    Helt enig, og så mye mere givende det er å høre på musikk med bra lyd. Blir aldrig lei, prøver bare å finne mere musikk med bra lyd da dårlig lyd blir heeeeelt uinterresant.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vil heller si at de åpner opp lyden enda mer og da må lyden nødvendigvis bli lysere. Hadde jeg hatt penger til det hadde jeg brukt Frey hele veien, men nå bruker jeg Heimdall fra vegg til QRT QX 4 og Frey fra QRT QX 4 til QRT QBASE 8 . Til effektforsterker og pre/dac bruker jeg en god Soundstring kabel til ca 4000kr stk og det funker meget bra. Alle...til og med hørselshemmede kan høre at lyden her er MYE bedre enn den var med billige kabler og uten QRT QX4 og QBASE
    Har du forsøkt å sette QX4 kun foran preamp?
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.602
    Antall liker
    3.947
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Imorgon ser det ut som att det skall regna hela dagen, så dags att skifta några flera kablar.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Tror att du skall testa att ha Frey först.
    Jeg har hatt Frey2 først nå som du anbefalte og det ble helt klart en forandring i lyden, men jeg er usikker på hva jeg liker best så jeg prøver Heimdall 2 først igjen om noen dager for å finne ut hva jeg synes er best :)
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.602
    Antall liker
    3.947
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Nu bara NO i anläggningen efter jag kopplade in RIAA’t med Tyr 2 och strömkabel Frey 2.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    869
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jeg ligger inne med ganske store kabelmengder av alle slag i kasser - just in case, vet jo aldri når det blir bruk for en endring, eller behov oppstår. Har Nordost SPM både som signalkabler i ulike lengder, og høyttalerkabel fra tidlig 2000 tall. De leverer jo fortsatt veldig godt, og de var jo upper class i sin tid, og veldig dyre sammenlignet med noe av det andre som var tilgjengelig på markedet på den tiden. Jeg ser at nye produktserier fra Nordost har likhetstrekk med SPM, men selvfølgelig med andre navn, og priser som tilsvarer plassering lavere på den interne statusstigen. Er dette helt nye og unike produkt, eller snakker vi her om re-nameing eller produkter med marginale forskjeller?
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ligger inne med ganske store kabelmengder av alle slag i kasser - just in case, vet jo aldri når det blir bruk for en endring, eller behov oppstår. Har Nordost SPM både som signalkabler i ulike lengder, og høyttalerkabel fra tidlig 2000 tall. De leverer jo fortsatt veldig godt, og de var jo upper class i sin tid, og veldig dyre sammenlignet med noe av det andre som var tilgjengelig på markedet på den tiden. Jeg ser at nye produktserier fra Nordost har likhetstrekk med SPM, men selvfølgelig med andre navn, og priser som tilsvarer plassering lavere på den interne statusstigen. Er dette helt nye og unike produkt, eller snakker vi her om re-nameing eller produkter med marginale forskjeller?
    Stor forskjell til de nye, men må si at SPM er fortsatt meget god i bassen!
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    På signalkabelsiden så føler jeg at Frey gir en litt svartere bakgrunn enn Heimdall 2. Snakker da om Frey 1. Mulig Heimdall har en liten touch bedre oppløsning men det er marginalt. Den svarte bakgrunnen er for meg viktigere.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.602
    Antall liker
    3.947
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    På signalkabelsiden så føler jeg at Frey gir en litt svartere bakgrunn enn Heimdall 2. Snakker da om Frey 1. Mulig Heimdall har en liten touch bedre oppløsning men det er marginalt. Den svarte bakgrunnen er for meg viktigere.
    Tyvärr ännu lite bättre med Tyr2.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Tyvärr ännu lite bättre med Tyr2.
    Alt kan bli bedre, så man får sette grensa et sted. Det er klart, kommer man over Tyr til en billig penge kan man jo slå til. Men Frey er jeg rimelig fornøyd med.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det er ikke alltid den eller den kabelen er best.
    Det kommer litt an på systemet. For min del liker jeg Heimdall 2.
    Man kommer på et nivå som er meget bra. Kombinere ulike modeller kanskje??
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Det er ikke alltid den eller den kabelen er best.
    Det kommer litt an på systemet. For min del liker jeg Heimdall 2.
    Man kommer på et nivå som er meget bra. Kombinere ulike modeller kanskje??
    Definitivt. Frey signal og ht kabler, Heimdall 2 usb kabel. Funker knallbra. Nordost strømkabler ble litt for analytisk, men Shunyata ble midt i blinken. Så å lete seg fram til rett match har jeg også tro på 👍
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Jeg bruker også Frey 1 XLR signalkabler gjennomgående. Føler ikke behov for å prøve noe annet. HT-kabler er Transparent Super.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Gleder meg til konspirasjonsteoriene popper opp. Big cable tech conspiracy. Lokker dum dums til å kjøpe svindyre kabler med gull og grønne oksygen frie skoger.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    913
    konspirasjonsteorier? du mener at firmaer vil tjene så mye penger som mulig? så har du rett. gode nok LCR egenskaper koster ingenting.

    " The retail price is $54,999.99 for a 1.5 meter length.."

    hvordan kan noen forsvare denne prisen for høyttalerkabler?
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    konspirasjonsteorier? du mener at firmaer vil tjene så mye penger som mulig? så har du rett. gode nok LCR egenskaper koster ingenting.

    " The retail price is $54,999.99 for a 1.5 meter length.."

    hvordan kan noen forsvare denne prisen for høyttalerkabler?
    Tror ingen her inne prøver å forsvare prisen på nevnte kabel (y)
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Ingen, helt sinnsykt og håper de fleste forstår det
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Hadde jeg hatt massevis med penger hadde jeg kjøpt de hvis de hadde vært bedre enn alt annet jeg har prøvd. Tror de er det.
    Ja, det kommer vel an på , hva annet du har prøvd da :) kanskje LOTTO gevinst kunne ordna det, eller du kunne ha funnet noen som var litt billigere og kanskje vert like bra(y)
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Tror ingen her inne prøver å forsvare prisen på nevnte kabel (y)
    Kabler er som de fleste vet overpriset. Men pga lite omsetningsvolum blir produksjonskostnadene høyere enn mange andre produkter, som feks biler som ryr ut på samlebånd. Selv om det ikke forvarer den skyhøye salgsprisen. Det skal også noe til for å tjene tilbake det det koster å utvikle kablene.
    For meg handler det om opplevelsen, ikke prisen nødvendigvis. Selvsagt har jeg ikke økonomi eller ønske om å kjøpe det dyreste som er på markedet. Heldigvis den tiden jeg jobbet for Soundgarden fikk jeg testet mye forskjellig og tildeles kostbare kabler.
    Desverre kan man si ble det bedre for hvert steg man gikk opp. Min erfaring er at alle kabler påvirker lyden negativt. Forskjellen er at dess bedre dess mindre galt gjør dem. En god del har kjempe gode anlegg, men får ikke høre potensialet pga kabler holder igjen for mye.
    Uansett så gjelder det finne kompromiss mellom elektronikk, høyttalere, kabler pluss rommet som kanskje gjør mest negativt for lyden.
    Hvor mye det utgjør disse Nordost kablene med gull i forhold til dem uten, kan jeg ikke si noe om, da jeg ikke har fått testet så dyre kabler hverken med eller uten gull. Men ser ikke bort i fra at det kan gjøre mye i de beste oppsettene, så man får vente og se om noen får teste og legge ut tilbakemeldinger. Men spørs om noen som har økonomi til det kommer til å gjøre detpga all drittkasting fra dem som mener kabler bare er tull.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    ...... Det skal også noe til for å tjene tilbake det det koster å utvikle kablene.
    ......
    Har du sjekket ut Nordost sin ''uviklingsavdeling'' og deres ''produksjonslokale''.
    Ikke plass til hverken utvikling eller produksjon.

    Enkel tvinning og rabranding, og de fleste ansatte er i pr-avdelingen.
    Enkelt å sjekke ut.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Har du sjekket ut Nordost sin ''uviklingsavdeling'' og deres ''produksjonslokale''.
    Ikke plass til hverken utvikling eller produksjon.

    Enkel tvinning og rabranding, og de fleste ansatte er i pr-avdelingen.
    Enkelt å sjekke ut.
    Ikke vært der selv. Dette var ting som kom fra reperesentanter fra Nordost.
    Du kan jo lete opp når Stereo+ forsøkte lage Nordost kopier. Skulle være samme type kabel som Nordost benyttet. De kunne ikke ta opp kampen med de originale.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn