C
cruiser
Gjest
.. og vil man betale mest mulig for disse illusjonene trår man ikke feil med en Odin, der er den jo nesten på topp
Perspektiv er en illusjon som oppstår i hodet vårt når vi hører lyd fra (minst) to lydkilder (stereo). Dette kan manipuleres med panorering, fasedreining og tildels med EQ. I tillegg kommer akustiske påvirkninger etter at lyden har forlatt høyttalerne. Om en kabel skal påvirke dette, så må den nødvendig vis påvirke noen av faktorene over. Kanskje mest plausibelt med fasedreining eller EQ? Den påvirker iallefall ikke panorering eller akustikk. Hvis en kabel gir annerledes perspektiv en annen, så må minst en av dem ikke fungere etter hensikten.Nei det lar jeg ikke stoppe meg. Vi vet alle at det er forskjeller i perspektivegenskaper på alt hifi utstyr, men kan det måles? Jeg påstår at det er det på kabler også, kan du motbevise det med målinger? Tror jeg sier takk for meg i dag.
Siden illusjonen oppstår i hodet vårt, kan det jo forklaringen like gjerne ligge der som i kabelen. Det gjør det også vanskelig å måle. Dette er min lekmannsforståelse av saken, men vis meg gjerne hvor jeg tar feil. Jeg er her for å lære. Hvis man virkelig ønsker å lære noe om emnet, går det an å starte her:
https://en.wikipedia.org/wiki/Stereophonic_sound
https://nn.wikipedia.org/wiki/Psykoakustikk
Les nøye innlegget til JENO over! Veldig mye foregår inni hodet og ingen skal ta fra deg det! MEN I det en kabel er god nok og oppover blir det vanskeligere og vanskeligere å skille dem fra hvarandre ved å lytte. Spesielt hvis du skal lytte til en kabel deretter bytte til en annen. Jeg har testet en del compact kassetter i det siste og selv her (med til tider stor forskjell fra kilde til opptak) er det vanskelig å skille lydkvaliteten fra hverandre, men hvis jeg bruker REC monitor funsjonen er det mye lettere. Bytte frem og tilbake mellom kilde og opptak mange ganger for å høre forskjell.Skal ikke dra dette for langt i en Nordost tråd, men siden vi er litt inne på det; man burde da enkelt kunne måle seg fram til hvorfor en cd spiller har andre perspektiv egenskaper enn en annen ved å måle fasedreininger og avvik i frekvensgang m.a.o.? Eller vil variabler som forskjellige former av støy kanskje også spille inn? Noe kabler jo ikke er immune overfor.
Sorry, er der jeg må skuffe littegrann. Jeg har definitivt ikke noe problem med å høre forskjell på kabler i høy prisklasse heller, og det er ingen forskjell som oppstår i hodet mitt. Må også skuffe med å kunne gi noen målbare bevis på dette. Men den er nå definitivt der.Perspektiv er en illusjon som oppstår i hodet vårt når vi hører lyd fra (minst) to lydkilder (stereo). Dette kan manipuleres med panorering, fasedreining og tildels med EQ. I tillegg kommer akustiske påvirkninger etter at lyden har forlatt høyttalerne. Om en kabel skal påvirke dette, så må den nødvendig vis påvirke noen av faktorene over. Kanskje mest plausibelt med fasedreining eller EQ? Den påvirker iallefall ikke panorering eller akustikk. Hvis en kabel gir annerledes perspektiv en annen, så må minst en av dem ikke fungere etter hensikten.Nei det lar jeg ikke stoppe meg. Vi vet alle at det er forskjeller i perspektivegenskaper på alt hifi utstyr, men kan det måles? Jeg påstår at det er det på kabler også, kan du motbevise det med målinger? Tror jeg sier takk for meg i dag.
Siden illusjonen oppstår i hodet vårt, kan det jo forklaringen like gjerne ligge der som i kabelen. Det gjør det også vanskelig å måle. Dette er min lekmannsforståelse av saken, men vis meg gjerne hvor jeg tar feil. Jeg er her for å lære. Hvis man virkelig ønsker å lære noe om emnet, går det an å starte her:
https://en.wikipedia.org/wiki/Stereophonic_sound
https://nn.wikipedia.org/wiki/PsykoakustikkLes nøye innlegget til JENO over! Veldig mye foregår inni hodet og ingen skal ta fra deg det! MEN I det en kabel er god nok og oppover blir det vanskeligere og vanskeligere å skille dem fra hvarandre ved å lytte. Spesielt hvis du skal lytte til en kabel deretter bytte til en annen. Jeg har testet en del compact kassetter i det siste og selv her (med til tider stor forskjell fra kilde til opptak) er det vanskelig å skille lydkvaliteten fra hverandre, men hvis jeg bruker REC monitor funsjonen er det mye lettere. Bytte frem og tilbake mellom kilde og opptak mange ganger for å høre forskjell.Skal ikke dra dette for langt i en Nordost tråd, men siden vi er litt inne på det; man burde da enkelt kunne måle seg fram til hvorfor en cd spiller har andre perspektiv egenskaper enn en annen ved å måle fasedreininger og avvik i frekvensgang m.a.o.? Eller vil variabler som forskjellige former av støy kanskje også spille inn? Noe kabler jo ikke er immune overfor.
Fins sikkert flere meninger om dette. Men jeg tror nå at hvis man klarer å gjøre en god jobb så gjør ikke det noe negativt med prestasjonen til kabelen. Men; det kommer til å ødelegge bruktverdien reellt. Folk er ofte litt skeptiske til slikt og kjøper da heller en som er fabrikkterminert.Et litt mer jordnært spørsmål Jeg har en Heimdall 2 strømkabel, som nå ligger på Torget. Den har en "figure 8" kontakt i apparatenden og det har jeg ikke lenger bruk for. Jeg har spurt hificenteret om muligheten for å bytte apparatkontakt, men det er "umulig" fordi et eller annet magisk da ville gå tapt
Jeg har et pragmatisk forhold til kabler, men kjøpte denne fordi den ga hørbart bedre lyd i riaaen jeg da skulle bruke den til (og morsomt nok veldig synlig bedre bilder via apple-tv).
OHC sa også at denne kabelen ikke egnet seg som strømkabel til min kraftforsterker (McIntosh mc2000 130w rør), men var best egnet for kilder, preamper osv.
Hva mener Nordost-ekspertene om dette? Særlig det siste finner jeg vanskelig å forstå. Noen som har erfaringer?
Er klar over at hvis jeg skifter apparatkontakt, går sikkert bruktprisen til h....., men funker kabelen på powerampen er jo ikke det noe problem. Jeg har bare en kilde, en Lumin x1 og den har separat powersupply, så der er ikke behovet for superkabel så stort.
Kommer helt an på strømtrekket i din forsterker.OHC sa også at denne kabelen ikke egnet seg som strømkabel til min kraftforsterker (McIntosh mc2000 130w rør), men var best egnet for kilder, preamper osv.
Hva mener Nordost-ekspertene om dette? Særlig det siste finner jeg vanskelig å forstå. Noen som har erfaringer?
Ja den er det, å så speselt for oss Positive Nordost Fan, tror jeg må få den rammet inn og hengt opp I stuenDen er så lekker
Det var ikke brenne inneSkal en brenne inn kabler er det forbrenningstoalett som er det mest praktiske.
Jobber med å utvikle en versjon med høytrykksforbrenning. Skal gjøre dritt til diamanter.Skal en brenne inn kabler er det forbrenningstoalett som er det mest praktiske.
Husk at latterliggjøring er en hersketeknikk. Så da kan man spørre hva er det som gjør at noen føler de trenger hersketeknikker i debatter.Litt frustrerende at enkelte som ikke forstår eller ønsker å forstå gjør narr av andre som faktisk oppfatter kabler og utstyr rundt det som en faktor som gjør at et anlegg kan få ut mer av sitt potensialet.
At enkelte ikke hører det betyr ikke at det faktisk at det ikke er tilfelle. Folk skal få være uenig, men gi katta å latterlig gjøre andre av den grunn.
For å si noe om Nordost, uten for mye erfaring, så ble jeg imponert når jeg testet kabler i Heimdall 2 serien.La vennetråder være vennetråder. Finnes nok av andre kabeltråder å være uenige i..
Den erfaringen jeg har er at det er et klart skille når man tar steget opp til Norse-serien,Er superfornøyd med Frey 1 og Heimdall 2 her. Nøytrale og lar elektronikken komme fram med sine kvaliteter.
Enig i det. Jeg likte godt Blue Heaven LS også, men Frey / Heimdall byr på mer av alt.Den erfaringen jeg har er at det er et klart skille når man tar steget opp til Norse-serien,
men i det systemet jeg testet så matchet Heimdall 2 bedre enn Tyr 2.
Det jeg erfarte var at når jeg gikk fra Blue Heaven til Heimdall, så ble lyden mer åpen og uanstrengt, og dette merker man godt over tid.Enig i det. Jeg likte godt Blue Heaven LS også, men Frey / Heimdall byr på mer av alt.
Match er alfa og omega.
Kanske det får väl se vad öronen säger efter helgerna.Har fundert på slike selv. Men endel sier at de er for lyse i signaturen. Hva syns du?
Tror att du skall testa att ha Frey först.Jeg vil heller si at de åpner opp lyden enda mer og da må lyden nødvendigvis bli lysere. Hadde jeg hatt penger til det hadde jeg brukt Frey hele veien, men nå bruker jeg Heimdall fra vegg til QRT QX 4 og Frey fra QRT QX 4 til QRT QBASE 8 . Til effektforsterker og pre/dac bruker jeg en god Soundstring kabel til ca 4000kr stk og det funker meget bra. Alle...til og med hørselshemmede kan høre at lyden her er MYE bedre enn den var med billige kabler og uten QRT QX4 og QBASE