Nordost

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.199
    Er det noen som vet omtrent hvor lang tid Nordost-kabler trenger for innspilling/innbrenning? Gjelder dette også for brukte kabler, for å tilvenne seg komponentene i anlegget?
    Om det i det hele tatt finnes noe sannhet i at kabler må spilles inn vil jeg tillegge et slikt tenkesett en hypotese at kabelen "tar skade" av en hver mekanisk bevegelse. Dette fordi isolasjonsmateriale og kobber/sølvleder utsettes for mekanisk friksjon og kompresjon som endrer strukturer i materialene kabelen er laget av. Og derfor må spilles inn på nytt.

En av grunnene til at jeg trekker nyttefunksjon til Nordost sin innbrenningsrigg i tvil siden kabelen tvinnes sammen og rulles ut minst 2 ganger før sluttbruker får lyd.

Det sagt, som ex dypttroende og konstruktør av egne kabler kan jeg ikke påstå at jeg noengang har klart å skille mellom dagsform og innspilling av kabler. Slike tester kompliseres gjerne av at man må ha to identiske sett med kabler og et switchesystem som krever at man ikke beveger seg fysisk for å utføre bytte under A/B testing mellom uinnspilt referanse og DUT.

• Liker
    Reaksjoner: AOC

Michaelbubbles

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2024
    Antall liker
    60
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Takk for alle svar! :) Jeg vet at dette er et litt 'touchy' tema blant mange, men basert på min erfaring har jeg opplevd at det har vært forskjell, selv om dette selvfølgelig er min subjektive mening.

Min erfaring stammer fra tiden med Head-Fi i ungdommen, lenge før jeg var noe skikkelig audiofil.

Når det gjelder Nordost, har jeg hørt at de er veldig spesifikke på innspillingstid, og noen mener at kablene 'smoother' seg ut over tid, spesielt i mellomtone og diskant. Jeg er nysgjerrig på om noen har erfaring med dette, eller om det er hold i:) I mitt tilfelle har jeg et par eldre, brukte kabler fra dem som jeg leker med, og som egentlig burde være innspilt. Da lurer jeg på om det har noe å si at kablene 'tilpasser' seg systemet mitt over tid.

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.502
    Sted
    Polen

Nordost sier også at nye kabler trenger minst 168timer. For dyrere greier så må det flere timer til.

PS: En kabel trenger ikke venne seg til komponenter eller noe som helst. Det er ingen intelligens i en kabel.
    Kabler har kanskje ikke intelligens i vanlig forstand, men de kan nok kjenne på litt angst ved innføring i nye miljøer.

😬

Michaelbubbles

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2024
    Antall liker
    60
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Viste vel egentlig at jeg ville bli 'grilla' før jeg trykte send knappen:) Men, litt ironisk med kabel benekter i en kabeltråd

Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    854
    Hvor tung er en stein?

Det å angi en innspillings tid som Nordost gjør for kabler, uten å samtidig angi noen form for "belastning", tja det sier vel egentlig noe om gyldigheten av slike påstander.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    48.277
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Nordost er ikke kontroversielt fordi de ikke fungerer som kabel, men fordi vi mennesker er sosiale vesener og har en viss omsorg for hverandre!

• Liker
    Reaksjoner: KJ

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Om det i det hele tatt finnes noe sannhet i at kabler må spilles inn vil jeg tillegge et slikt tenkesett en hypotese at kabelen "tar skade" av en hver mekanisk bevegelse. Dette fordi isolasjonsmateriale og kobber/sølvleder utsettes for mekanisk friksjon og kompresjon som endrer strukturer i materialene kabelen er laget av. Og derfor må spilles inn på nytt.

En av grunnene til at jeg trekker nyttefunksjon til Nordost sin innbrenningsrigg i tvil siden kabelen tvinnes sammen og rulles ut minst 2 ganger før sluttbruker får lyd.

Det sagt, som ex dypttroende og konstruktør av egne kabler kan jeg ikke påstå at jeg noengang har klart å skille mellom dagsform og innspilling av kabler. Slike tester kompliseres gjerne av at man må ha to identiske sett med kabler og et switchesystem som krever at man ikke beveger seg fysisk for å utføre bytte under A/B testing mellom uinnspilt referanse og DUT.
    Innbrenning OG innspilling, ja takk begge deler.

OG ja, IKKE rør på kablene når de låter bra ;D

phaselineær

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2025
    Antall liker
    194
    Sted
    Sjælland
    Innbrenning OG innspilling, ja takk begge deler.

OG ja, IKKE rør på kablene når de låter bra ;D
    Jeg køber 2 ens kabler og spiller på det ene, 2 timer hver dag i 2 måneder, det andet lader jeg ligge.
    Kommer du så og hører forskel på de kabler og fortæller mig hvilket der har spillet i 120 timer og hvilket der ikke har spillet ?

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.693
    Torget vurderinger
    49
    120 timer er ikke nok, 1000+ timer må til. 🤪🤛
    I innbrennings apparat kan tiden kortes ned betraktelig.
    Naim har eget apparat som «rister» kablene i 24-timers før salg.
    Fra 4 min ut i videoen.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.529
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har Nordost-kabler, og synes de låter best i mørke rom, og når jeg er på ferie så demonterer jeg dem og legger dem i kjelleren omsvøpet av en myk, avionisert dundyne, slik at de ikke forringes av alt dagslyset de vil bli utsatt for om sommeren, og heller ikke utsatt for vibrasjoner.
    Når jeg kommer hjem igjen så gir jeg dem én times thaimassasje, minst, slik at oppsamlet grums løsner og ledes ut ila ca 2,52 timer, først med sart fiolinmusikk av Nigel Kennedy, som avsluttes med piggtrådmusikk av Nil Jång.
    For de som tror at jeg kødder kan jeg teipe fast et hvitt luftfilter fra en elbil som er ladet via strømrenser foran høyttalerene med avisolert isoleringsteip. Da skal dere nok få se!......

pak.k

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    185
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Själv har jag nordost och köpte precis en till och bytte ut den till strömfiltret. Det va nog den mest chockerande positiva uppgraderingen på väldigt länge. Kan inte förstå varför folk har problem med dessa🤔. Dyrt-ja…Bra-JA!

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.877
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forbeholder meg retten til å ikke kommentere i denne tråden?

Groove

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Antall liker
    231

Nordost sier også at nye kabler trenger minst 168timer. For dyrere greier så må det flere timer til.

PS: En kabel trenger ikke venne seg til komponenter eller noe som helst. Det er ingen intelligens i en kabel.
    Lidt for smart at komme med så specifikke anbefalinger, det antyder jo at de har gjort omfattende test og fundet disse skæve tal. 168 timer er 21 dage med 8 timer pr. dag. Mon det er typiske værdier fundet over test på 10 sæt kabler? Eller er det en teoretisk afgørelse i marketingsafdelingen?

De dyreste kabler de har, er sikkert så dyre at man aldrig når tilstanden: Helt tilspillet. Jeg mener De har spillet sig selv helt af banen...

phaselineær

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2025
    Antall liker
    194
    Sted
    Sjælland
    Själv har jag nordost och köpte precis en till och bytte ut den till strömfiltret. Det va nog den mest chockerande positiva uppgraderingen på väldigt länge. Kan inte förstå varför folk har problem med dessa🤔. Dyrt-ja…Bra-JA!
    Jeg ser det yderst logiske i at hififolket hører forskelle på f.eks signalkabler :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn