tror jeg må spy litt.
snart må vi vel ha på oss hjelm og redningsvest for å gå på fortauet også.
|
tror jeg må spy litt.
Her må helsevesenet ikkje forkleinast - utan dette hadde mange vore daude, utan omsyn til livsførsel, men til graden av flaks (korleis kan ein innrette livet sitt med tanke på å t.d. førebyggje blindtarmbetennelse)?Forstår ikke problemstillingen. Hvor lenge du lever vil uansett legevitenskap være en konsekvens av hvordan du velger å leve, pluss en drøss tilfeldigheter som at du ikke stod akkurat der lynet slo ned. Sunt og lenge eller heftig og kort, - ditt valg, ditt ansvar.
Hvilken fornuft er det? Hvorfor skal man ikke ha lov til å ta en kalkulert risiko om man selv ønsker det? En promillekjører utsetter andre for en betydelig forhøyet risiko når han ferdes langs veien, jeg nekter å tro at en gjennomsnittlig motorsyklist er farligere for øvrige trafikanter enn en gjennomsnittlig bilist.Å forby dette vil jo være ekstremt. Men det er en kjerne av fornuft i dette også. De fleste motorsyklister (mao av de som har MC-lappen) forstår ikke hvordan MCèn fungerer i en sving.
Disse motorsyklistene jeg snakker om har ikke kontroll i svinger. De kjører med den gamle myten i hodet om at "det er bare å lene seg over" så svinger motorsykkelen. Dette er feil, og er vitenskapelig påvist for noen år siden. Likevel er ikke denne kunnskapen en del av kjøreopplæringen. Og ulykkene er mange.Hvilken fornuft er det? Hvorfor skal man ikke ha lov til å ta en kalkulert risiko om man selv ønsker det? En promillekjører utsetter andre for en betydelig forhøyet risiko når han ferdes langs veien, jeg nekter å tro at en gjennomsnittlig motorsyklist er farligere for øvrige trafikanter enn en gjennomsnittlig bilist.
At "de fleste motorsyklister ikke forstår hvordan en MC fungerer i en sving" synes jeg også var en svært drøy påstand. De fleste krasjer ikke.
Og fornuft eller ikke, jeg forbeholder meg retten til å være ufornuftig.
Det er mange ganger (tror det er 30 ganger for død) større fare for død og store skader for en motorsyklist enn for andre trafikanter. Dermed også betydelig større fare for høye kostnader forbundet med disse ulykkene og det livet som føreren må leve etterpå. "Retten til å leve sitt eget liv" handler alltid om samspill med andre og de begrensninger det innebærer, og også om hva du er i stand til etter en ulykke.Er motorsyklister en større fare for andre i trafikken enn bilister, sammenlignbart med promillekjørere? Hvor mange andre trafikanter har blitt drept av motorsyklister i forhold til av biler? Jeg er 100% sikker på at en motorsyklist utgjør en mindre risiko for andre trafikanter enn en gjennomsnittlig, edru bilist. Ellers skjønner jeg ikke alt dette babbelet om å "ta vare på hverandre"; et kollektivistisk helsevesen er basert på det prinsippet at allmennheten betaler for den som havner der, uansett grunn. Om det er motorsykkelulykke, basehoppulykke, hjerteinfarkt eller diabetesanfall er i den sammenheng ganske uvesentlig.
Jeg støtter av praktiske grunner kollektivisme i bl.a. helsevesenet, men jeg støtter definitivt IKKE at det skal være politikernes oppgave å "beskytte folk mot seg selv". Det er under påskudd av å beskytte folk mot seg selv at historiens verste overgrep har blitt muliggjort. Å ta fra folk retten til å leve sitt eget liv er dessuten det største og verste overgrep av alle.
Jeg er ikke imot motorsykkelferdsel, og så er det med farts sperre ganske meningsløst, men folk på motorsykkel er en pest og plage i rush trafikk.Begrunnelsen om at folks friheter må innskrenkes for deres eget beste har blitt brukt som grunnlag for omtrent hver eneste politistat og hvert eneste diktatur i nyere historie, så spørsmålet er vel mer hvilke som ikke er det.
Ne, Jeg tenker det er feil utgangspunkt.Begrunnelsen om at folks friheter må innskrenkes for deres eget beste har blitt brukt som grunnlag for omtrent hver eneste politistat og hvert eneste diktatur i nyere historie, så spørsmålet er vel mer hvilke som ikke er det.
Livet burde helt klart forbys, det har tross alt 100% dødsrisiko.Snart blir det vel forbudt å leve.....
Hehe, det spørs hvilken vitenskap du baserer deg på. Statistisk sett har bare halvparten av alle mennesker som har levd, dødd. Resten lever nemlig fortsatt... Så om du støtter deg på empiriske data, er sjansen for å dø ca 50%.Livet burde helt klart forbys, det har tross alt 100% dødsrisiko.
lol ;DHehe, det spørs hvilken vitenskap du baserer deg på. Statistisk sett har bare halvparten av alle mennesker som har levd, dødd. Resten lever nemlig fortsatt... Så om du støtter deg på empiriske data, er sjansen for å dø ca 50%.
De fleste mennesker er vel faktisk døde per idag...Statistisk sett har bare halvparten av alle mennesker som har levd, dødd. Resten lever nemlig fortsatt...
Er det ikke samme begrunnelse som blir brukt av liberale politikere for å fremme en politikk som lar store befolkningsgrupper seile sin egen sjø. F.eks Carl Ivar`s snyltere og unnasluntrere (nevner ikke hans fraværsperioder fra Stortinget)Begrunnelsen om at folks friheter må innskrenkes for deres eget beste har blitt brukt som grunnlag for omtrent hver eneste politistat og hvert eneste diktatur i nyere historie, så spørsmålet er vel mer hvilke som ikke er det.
Da har du gjort et valg. Du kan vel ikke forvente at Staten passer på deg overalt?Greit nok det å seile sin egen sjø om man har båt, kan seile, bruker redningsvest og har noen til å plukke deg opp igjen om du skulle være så uheldig å plumpe uti.
Hva om det kommer uvær når du er langt til havs, og masten ryker??
Kan ein ikkje kjøpe abonnement på redningssentralen?Da har du gjort et valg. Du kan vel ikke forvente at Staten passer på deg overalt?
Det var en god ide med abbonement på brannsentralen.Kan ein ikkje kjøpe abonnement på redningssentralen?
Etter kvart som kommuneøkonomi og denslags vert meir og meir tragisk, kan vi gå over til abonnementsordningar, slik at ein kan velje mellom skattelette og få brannbilen på besøk neste gong det brenn. Ein bør sjølv ta ansvar, ikkje sant?
Berre ikkje sei det til Siv & co, elles vert det valkamputspel til neste stortingsval....Det var en god ide med abbonement på brannsentralen.
Husk da gyldig kvittering ved brann.
Det finnes også flere typer abbonement: Ansvar, som kun gjelder å redde nabohus, Minislukking, gjelder pipebrann og redde katten ned fra treet og tilslutt Full slukking som dekker alt.
Så får vi håpe at folk flest tar et valg som sikrer dem best mulig.
Tror du ikke noen av hennes disipler har infiltrert dette og lignende forum for å finne ut hva som rører seg på grassrotplan i Norge?Berre ikkje sei det til Siv & co, elles vert det valkamputspel til neste stortingsval....
Jeg har ikke større tro på mine medmennesker, enn at svært mange vil gå til grunne på grunn av den samme friheten som vil stimulere noen, dessuten vil ingen som ikke klarer noe fordi de klager på manglende frihet, klare å oppnå noe uansett. Det er generelt problemet med høyre politikk, de sterke blir sterkere, på bekostning av de svake.Havet er åpent. Med litt vilje og innsats lar det seg fint gjøre å finne fin sjø. De som roter seg bort har som regel selv kastet kompasset, eller nekter å bruke det selv om de har det.
Jo, totalt har det blitt født ca 12 milliarder mennesker. 6 av dem har dødd, og 6 av dem lever i dag.lol ;D
hvilken statistikk snakker du om?
mener du at det kun har levd rundt 10 milliarder mennesker i jordklodens historie?
bruk hodet litt nå.
Hva hadde drivkraften i samfunnet vært om man ikke belønnet de som står for verdiskapningen?Det er generelt problemet med høyre politikk, de sterke blir sterkere, på bekostning av de svake.
KnutMen hva med alternativet til kapitalismen? Vil et system hvor staten tar fra de som har mye og gir til de som har lite - dvs. systematisk tyveri fra statens side - føre til velstand for de brede masser? Nei, det vil det ikke, et slikt system vil føre til fattigdom for alle. Dette så vi tydelig i de sosialistiske diktaturene i Øst-Europa, og idag kan vi se det i de gjenværende sosialistdiktaturer som Cuba og Nord-Korea. Systematisk plyndring av de som produserer velstand med det påskudd å gi til de som ikke produserer, vil kun føre til at produsentene etterhvert gir opp. Og det er selvsagt produksjon - og kun produksjon - som på sikt kan gi stabil velstand i et samfunn.