Dette var en uventet tolking av innelgget mitt. Så vidt jeg kan lese det jeg selv har skrevet så står det ingenting om at jeg er imot eiendomsrett. Jeg påpeker at den ikke er og ikke kan bli så absolutt som Løkken vil - i et fungerende demokrati.
Kan et demokrati fungere uten eiendomsretten?
Noen tanker... Er demokrati kun et uttrykk for at en borger har medbestemmelsesrett (demos = folk og kratos = styre)? Kan man definere et "tradisjonelt" kommunistsamfunn som demokratisk kun fordi øverste leder velges med jevne mellomrom? Kan et demokrati som frivillig "sier fra seg sin frihet" fortsatt defineres som demokrati. Eller blir dette som med markedskreftene, at vi har "fritt" marked kun inntil monopoli inntreffer, gjerne som følge av manglende/feilaktig regulering? Flere mener markedskreftene må reguleres for å opprettholde fritt marked (fritt i ønsket grad). Likeledes må nok demokratiet beskyttes, men hva må det beskyttes mot for fortsatt å være et demokrati?
Det finnes selvfølgelig grader av demokrati, og dette defineres vel enkelt av hvor mange rettigheter folket har, typisk grunnlovsfestede. Et demokratisk samfunn med få rettigheter, eller lite frihet for folket kan gjerne kalles flertallsdiktatur. Således trenger et demokratisk samfunn mer enn muligheten til å velge leder for å passe inn under den vage definisjonen av demokrati jeg har presentert her.
Hva med det marxistiske folkedemokratiet? Kan det kalles demokrati mer enn i navnet? Den ungarske kommunisten
József Révai uttalte: «et folkedemokrati som ikke beveger seg i retning av sosialismen (
) mangler klarhet i forhold til problemene rundt utviklingen mot sosialisme.»
I følge et kommunistisk ideal ønsker man altså å forankre folkedemokratiet godt til venstre, en sentralstyrt og ensrettet sosialistisk stat. Dermed tar jeg meg den frihet til også å diskvalifisere folkedemokrati fra det demokratiske ideal som råder i vesten. Vi trenger altså mer frihet og bestemmelsesrett for folket for å opprettholde dette demokratiet.
Ayn Rands syn på demokrati: "Democracy is a social system in which one's work, one's property, one's mind and one's life is at the mercy of any gang that may muster the vote of the majority at any moment for any purpose".
I følge denne russiskfødte amerikanske forfatter og filosof er altså eiendomsretten en nødvendighet for demokratiet. Hun bekjenner seg til laissez-faire-kapitalismen, som plasserer henne i den andre enden av liberal/autoritær-aksen i forhold til folkedemokrati og flertallsdiktatur. Således kan jeg ikke automatisk konkludere med at eiendomsretten er en forutsetning for demokrati i følge moderat definisjon.
Fredrik Engelstad er Dr. Philos. i sosiologi og instituttleder ved Institutt for samfunnsforskning (ISF). Hans mer moderate definisjon av demokrati lyder lik den man også finner andre steder:
Slik Engelstad ser det, er det liberale demokratiet et politisk beslutningssystem, men også et sett av foranderlige normer. I bunn ligger individets rettigheter til å påvirke de politiske prosessene, samt retten til individuell selvutfoldelse.
link
Retten til individuell selvutfoldelse og frihet til å gjøre som man vil innenfor loven, loven som helst skal speile folks oppfatning av rett og galt, er generelt akseptert som et grunnleggende rettighet i demokratiet.
Begrenser fraværet av eiendomsrett individets mulighet til fri utfoldelse, annet enn i at samfunn uten eiendomsrett tradisjonelt har begrenset denne muligheten?
Ja, i den forstand at eiendomsretten gir oss mulighet til å verne om privatlivet, og gir oss rett til å tilrette legge våre boforhold slik vi ønsker. Kun begrenset av en idéelt sett fornuftig lovgivning og å ikke krenke medmenneskers rettigheter til det samme. Vi beskyttes mot at andre bygger hus på vår eiendom, mot at vi selv ikke gjør det samme. Men vi må innfinne oss med at Hardangervidda plutselig ikke er like tilgjengelig, eller at vi ikke kan bade på hele Bygdøs strandlinje, for det er en annens eiendom, individ som beskyttes av den samme eiendomsretten som jeg mener er et grunnleggende prinsipp for individuell frihet. Den gir oss frihet til å langt på vei leve som vi vil, og den gir oss frihet i form av vi ikke trenger forsvare vår eiendom til stadighet.
Knut
-som har en iltt stille dag på jobben