norge har fått nok av overformynderiet

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.837
Det er det verste jeg har hørt. Selv om du har brukt gressklipperen min i 50 år, så kan du ikke dermed gjøre som du vil med den.

.
Feil. Har jeg hatt klipperen din i 20 år uten at du har gjort krav på å få den tilbake, er den min ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Helt enig med deg der. Jeg fatter ikke hvorfor hele norge, spesielt pressen og venstre-sida skal stå fram og indignert påstå at "nå er lønningene for lederne for høye". For meg er det nøyaktig det samme som om Gerd Liv Valla skulle si "Nå har herr Olsen kjøpt for stor campingvogn, 5 meter burde da virkelig holde!!" Er det noen som kan forklare meg forskjellen? Honkey? Komponenten?

-k
Jeg datt visst litt ut her, ser jeg har fått et spørsmål...
Jeg svarte vel for så vidt på noe lignende i en annen tråd. Det er forskjell på bedriftsledere her. En som har bygget opp et selskap på egenhånd og eier bedriften, han bør selv kunne bestemme hva han skal ta ut i lønn. Men angående selskap som er mer eller mindre statlige, og selskap i monopolsituasjoner ( kraftselskap, men og tildels forsikring og bank) bør staten kunne ha mer å si angående lønninger, fallskjermer og styrehonorar.
Dette er selskap de fleste er avhengige av, de kjøper hverandre opp og spekulerer i store overskudd, og lar oss betale regningene, samtidig som de unner seg selv millioner. Man kan skifte bank og forsikringsselskap, men så lenge de alle mer eller mindre driver på på denne måten, og er kompiser og sikkert avtaler mye i det skjulte, så bør noen holde de litt i ørene.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Som om eiendomsretten er en naturlov. Denne retten var det noen som tok seg for å kontrollere et stykke jord. Så har det blitt en kultur rundt dette, og etterhvert et lovverk. For at et lovverk skal kunne leve må de ha støtte hos folk flest - om du er demokratisk innstilt da...Denne støtten ivaretas best ved å gi innrømmelser til andre som også har interesser i eiendomsretten, elers vil de prøve å avskaffe den.

Logisk -slik du liker det Løkken!
Jeg vet ikke om du har et bra hifi-anlegg, men om du har det, så vil jeg ha det, i båten om ikke annet. Eiendomsretten er jo bare noe dritt, ikke sant? ;D

K

knutinh

Gjest
Jeg datt visst litt ut her, ser jeg har fått et spørsmål...
Jeg svarte vel for så vidt på noe lignende i en annen tråd. Det er forskjell på bedriftsledere her. En som har bygget opp et selskap på egenhånd og eier bedriften, han bør selv kunne bestemme hva han skal ta ut i lønn. Men angående selskap som er mer eller mindre statlige, og selskap i monopolsituasjoner ( kraftselskap, men og tildels forsikring og bank) bør staten kunne ha mer å si angående lønninger, fallskjermer og styrehonorar.
Der hvor staten er eneeier bør den selvsagt få lov til å mene noe om lønnen til ansatte.

Jeg tror at lederlønninger er et filleproblem blåst helt ut av proporsjoner av en uoriginal presse og dårlig utrustede borgere. Hvor mye ville det utgjøre i kroner og øre pr nordmann om alle toppledere fikk redusert lønna med 30%? Sannsynligvis helt minimalt. Dette setter du så opp mot et stort problem: monopoler. Monopoler bidrar til dårlige og dyre varer, og det beste er å prøve å ta ondet ved rote, stimulere til konkuranse.

I enkelte bransjer er det vanskelig å få reell konkuranse, som strøm-nettet. Det er et problem.
Dette er selskap de fleste er avhengige av, de kjøper hverandre opp og spekulerer i store overskudd, og lar oss betale regningene, samtidig som de unner seg selv millioner. Man kan skifte bank og forsikringsselskap, men så lenge de alle mer eller mindre driver på på denne måten, og er kompiser og sikkert avtaler mye i det skjulte, så bør noen holde de litt i ørene.
Nei, på ingen måte. DNB må få lønne sine ledere akkurat så mye de vil, jeg bytter bank og forsikringstjenester etter pris og en vurdering av tjenesten. Jeg har funnet at størrelsen på banken er motsatt proporsjonal på pris/kvaliteten på deres tjenester, derfor havner DNB langt bak i sjekk-lista mi.

Hva gjør det egentlig deg om lederne i DNB får fete lønninger? Blir du litt sjalu og ønsker at det var deg? Eller synes du synd på eierne og synes at de heller skulle tappe mer av overskuddet i egen lomme? Tror du at en øyeblikkelig reduksjon i lederlønninger med 1 milliard i norge ville ha tilsvarende effekt på prisene på varer og tjenester, eller lønna til "gutta på gulvet" eller stabiliteten til bedriftene? Jeg tror ikke det.

Vi har så utrolig mange samfunnsproblemer som faktisk har betydning, og så bruker man så mye tid og krefter på noe som rasjonelt sett er nært irrelevant og kun har betydning i opinionen.

mvh
Knut

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Der hvor staten er eneeier bør den selvsagt få lov til å mene noe om lønnen til ansatte.

Jeg tror at lederlønninger er et filleproblem blåst helt ut av proporsjoner av en uoriginal presse og dårlig utrustede borgere. Hvor mye ville det utgjøre i kroner og øre pr nordmann om alle toppledere fikk redusert lønna med 30%? Sannsynligvis helt minimalt. Dette setter du så opp mot et stort problem: monopoler. Monopoler bidrar til dårlige og dyre varer, og det beste er å prøve å ta ondet ved rote, stimulere til konkuranse.

I enkelte bransjer er det vanskelig å få reell konkuranse, som strøm-nettet. Det er et problem.
Nei, på ingen måte. DNB må få lønne sine ledere akkurat så mye de vil, jeg bytter bank og forsikringstjenester etter pris og en vurdering av tjenesten. Jeg har funnet at størrelsen på banken er motsatt proporsjonal på pris/kvaliteten på deres tjenester, derfor havner DNB langt bak i sjekk-lista mi.

Hva gjør det egentlig deg om lederne i DNB får fete lønninger? Blir du litt sjalu og ønsker at det var deg? Eller synes du synd på eierne og synes at de heller skulle tappe mer av overskuddet i egen lomme? Tror du at en øyeblikkelig reduksjon i lederlønninger med 1 milliard i norge ville ha tilsvarende effekt på prisene på varer og tjenester, eller lønna til "gutta på gulvet" eller stabiliteten til bedriftene? Jeg tror ikke det.

Vi har så utrolig mange samfunnsproblemer som faktisk har betydning, og så bruker man så mye tid og krefter på noe som rasjonelt sett er nært irrelevant og kun har betydning i opinionen.

mvh
Knut
Enig i at dette ikke er noe å fokusere så mye på, og jeg er heller ikke særlig opptatt av det. Jeg er heller ikke sjalu på disse lederne, men det irriterer meg litt når man ser disse oppblåste typene komme spradende inn i en ny jobb, som han kanskje gjør dårlig i noen måneder, sier opp en masse folk kanskje, for så å bli kastet med en gigantisk fallskjerm. Sånn sett kunne sikkert mange andre gjort en mye bedre jobb, for en brøkdel av prisen. Vi har en del menn i dette landet som hopper fra den ene ledende stilingen til den andre med gigantiske lønninger og som ikke gjør en særlig god jobb heller, men penger, det skal de ha.
Jeg har hatt Skandiabanken i mange år, og ville ikke drømt om å skifte til en stor bank som Dnb. Er kjempefornøyd med Skandiabanken på alle måter vi har også lånet der. Så om man vil så kan man drive billig og ha fornøyde kunder.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Jeg vet ikke om du har et bra hifi-anlegg, men om du har det, så vil jeg ha det, i båten om ikke annet. Eiendomsretten er jo bare noe dritt, ikke sant? ;D
Dette var en uventet tolking av innelgget mitt. Så vidt jeg kan lese det jeg selv har skrevet så står det ingenting om at jeg er imot eiendomsrett. Jeg påpeker at den ikke er og ikke kan bli så absolutt som Løkken vil - i et fungerende demokrati.

O

OldBoy

Gjest
Jeg mener at mange bedrifter, fungerer slik at man starter en bedrift, satser kapital, men ofte er banken eller investorer de som bidrar mest, går bedriften godt i noen år, har de som startet opp både hatt lønn, og tjent tilbake sin egenkapital, gjerne i form av skattefrie utbytter, bonuser, smarte bilordninger, reiser, og føler da kanskje ikke den forpliktelse de bør gjøre for bankens penger (i og med at egenkapitalen som ble satset kan tjenes inn mye raskere enn lån), som egentlig brukes som gearing for å generere et større overskudd, men det er forsåvidt banken sitt problem, alikevel, de som satser tar kanskje ikke så stor risiko som de prøver å innbille andre, for å rasjonalisere sin rett til å melke kapital.
Har du hørt om renter og avdrag noen gang? Min bedrifts bank har både hørt om det og praktiserer begge deler med hard hånd. Og de pengene skal faktisk tjenes først. Avdragene skal jo også betales av beskattede midler.

Og så var det påstanden om skattefrie utbytter. Seiglivet myte, det der. Hvis du setter for eksempel 10.000 kroner i banken og får 3% rente, betaler du 28% skattt og sitter igjen med 216 kroner i netto. Samme med en investering i en bedrift. Kjøper du aksjer for 10.000 kroner og bedriften leverer et overskudd på 300 kroner før skatt, sitter du igjen med 216 kroner netto. Som om du hadde hatt pengene i banken.

Det vil si: det var før den geniale skattereformen, det. sitter du igjen med 216 kroner så lenge pengene står i bedriften, men må betale skatt igjen hvis du vil ta dem ut. Som om du hadde funnet deg i at du skulle betale skatt på rentene dine en gang til hvis du ville ta dem ut av banken.

Men det er verre enn som så. Hvis du vil ta ut 1.000 kroner av banken for å kjøpe deg ett eller annet, sier banken: "greit" og samfunnet likeså. Hvis du derimot har satt pengene dine i en bedrift, men mot formodning skulle trenge pengene til noe annet, og vil ta ut 1.000 kroner av akkumulert og beskattet overskudd i bedriften, sier samfunnet: "vel, de 1.000 kronene, som NB! allerede er beskattet, skal beskattes enda en gang". Ganske frekt, men det skyldes vel at folk flest ikke skjønner seg på verken penger eller regning.

Så ble jeg veldig interessert i det du sier om "smarte bilordninger". For min del har jeg regnet ut at firmabil ikke lønner seg, men at jeg er tjent med å ta ut det firmabilen eventuelt ville ha kostet firmaet, som, beskattbar og innberetningspliktig, lønn. Men kjenner du til noen andre varianter, hører jeg gjerne mer om dem.

Jeg vil på ingen måte si at det å eie en bedrift er noe hundeliv, snarere tvert i mot: det er veldig allright på mange måter. Men pengene kommer ikke av seg selv og det er mange hensyn å ta, og mange lover og regler, de fleste av dem helt nødvendige og til å leve med.

O

OldBoy

Gjest
Feil. Har jeg hatt klipperen din i 20 år uten at du har gjort krav på å få den tilbake, er den min ;)
Beklager, men så enkelt er det ikke! For at Ivar Løkkens gressklipper skal bli din etter 20 år, må du ha vært i aktsom god tro. Det betyr at hvis du visste, eller burde ha visst, at gressklipperen tilhørte en annen i utgangspunktet, blir den ikke din. Uansett hvor lenge du har sittet og ruget på den.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.021
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har mistet endel sjølinje pga. eiendomsretten - "hevd" heter det på fint.
Forrige generasjon var så hyggelig og ønsket ikke å lage noe trøbbel, når "den hyggelige naboen" bygget naust på deres eiendom så de lot være. Bare noen muntlige avtaler om ett eller annet.
Så nå har plutselig den nye eieren fått verdiøkning på eiendommen sin på gjerne opp til 1. mill... Noe som skulle vært vårt.
Dette er i bygde Norge, og nå brukt mye som hytte plass.

EDIT: Jeg har ikke hele historien, men siden det opprinnelig er en familieeiendom så har jeg blitt fortalt dette av slekta til kona.
EDIT IGJEN: 1 mill var nok et rimelig høyt estimat ::)

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Dette var en uventet tolking av innelgget mitt. Så vidt jeg kan lese det jeg selv har skrevet så står det ingenting om at jeg er imot eiendomsrett. Jeg påpeker at den ikke er og ikke kan bli så absolutt som Løkken vil - i et fungerende demokrati.
Kan et demokrati fungere uten eiendomsretten?

Noen tanker... Er demokrati kun et uttrykk for at en borger har medbestemmelsesrett (demos = folk og kratos = styre)? Kan man definere et "tradisjonelt" kommunistsamfunn som demokratisk kun fordi øverste leder velges med jevne mellomrom? Kan et demokrati som frivillig "sier fra seg sin frihet" fortsatt defineres som demokrati. Eller blir dette som med markedskreftene, at vi har "fritt" marked kun inntil monopoli inntreffer, gjerne som følge av manglende/feilaktig regulering? Flere mener markedskreftene må reguleres for å opprettholde fritt marked (fritt i ønsket grad). Likeledes må nok demokratiet beskyttes, men hva må det beskyttes mot for fortsatt å være et demokrati?

Det finnes selvfølgelig grader av demokrati, og dette defineres vel enkelt av hvor mange rettigheter folket har, typisk grunnlovsfestede. Et demokratisk samfunn med få rettigheter, eller lite frihet for folket kan gjerne kalles flertallsdiktatur. Således trenger et demokratisk samfunn mer enn muligheten til å velge leder for å passe inn under den vage definisjonen av demokrati jeg har presentert her.

Hva med det marxistiske folkedemokratiet? Kan det kalles demokrati mer enn i navnet? Den ungarske kommunisten József Révai uttalte: «et folkedemokrati som ikke beveger seg i retning av sosialismen (…) mangler klarhet i forhold til problemene rundt utviklingen mot sosialisme.»
I følge et kommunistisk ideal ønsker man altså å forankre folkedemokratiet godt til venstre, en sentralstyrt og ensrettet sosialistisk stat. Dermed tar jeg meg den frihet til også å diskvalifisere folkedemokrati fra det demokratiske ideal som råder i vesten. Vi trenger altså mer frihet og bestemmelsesrett for folket for å opprettholde dette demokratiet.

Ayn Rands syn på demokrati: "Democracy is a social system in which one's work, one's property, one's mind and one's life is at the mercy of any gang that may muster the vote of the majority at any moment for any purpose".
I følge denne russiskfødte amerikanske forfatter og filosof er altså eiendomsretten en nødvendighet for demokratiet. Hun bekjenner seg til laissez-faire-kapitalismen, som plasserer henne i den andre enden av liberal/autoritær-aksen i forhold til folkedemokrati og flertallsdiktatur. Således kan jeg ikke automatisk konkludere med at eiendomsretten er en forutsetning for demokrati i følge moderat definisjon.

Fredrik Engelstad er Dr. Philos. i sosiologi og instituttleder ved Institutt for samfunnsforskning (ISF). Hans mer moderate definisjon av demokrati lyder lik den man også finner andre steder:
Slik Engelstad ser det, er det liberale demokratiet et politisk beslutningssystem, men også et sett av foranderlige normer. I bunn ligger individets rettigheter til å påvirke de politiske prosessene, samt retten til individuell selvutfoldelse.
link

Retten til individuell selvutfoldelse og frihet til å gjøre som man vil innenfor loven, loven som helst skal speile folks oppfatning av rett og galt, er generelt akseptert som et grunnleggende rettighet i demokratiet.

Begrenser fraværet av eiendomsrett individets mulighet til fri utfoldelse, annet enn i at samfunn uten eiendomsrett tradisjonelt har begrenset denne muligheten?

Ja, i den forstand at eiendomsretten gir oss mulighet til å verne om privatlivet, og gir oss rett til å tilrette legge våre boforhold slik vi ønsker. Kun begrenset av en idéelt sett fornuftig lovgivning og å ikke krenke medmenneskers rettigheter til det samme. Vi beskyttes mot at andre bygger hus på vår eiendom, mot at vi selv ikke gjør det samme. Men vi må innfinne oss med at Hardangervidda plutselig ikke er like tilgjengelig, eller at vi ikke kan bade på hele Bygdøs strandlinje, for det er en annens eiendom, individ som beskyttes av den samme eiendomsretten som jeg mener er et grunnleggende prinsipp for individuell frihet. Den gir oss frihet til å langt på vei leve som vi vil, og den gir oss frihet i form av vi ikke trenger forsvare vår eiendom til stadighet.

Knut
-som har en iltt stille dag på jobben

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Beklager, men så enkelt er det ikke! For at Ivar Løkkens gressklipper skal bli din etter 20 år, må du ha vært i aktsom god tro. Det betyr at hvis du visste, eller burde ha visst, at gressklipperen tilhørte en annen i utgangspunktet, blir den ikke din. Uansett hvor lenge du har sittet og ruget på den.
Om noen kan forklare meg hvordan man klarer å få en gressklipper til å funke i 20 år, for ikke å snakke om 50, så ville jeg blitt glad. Vår er bare 12, men hvem som vil kan få den helt gratis...

Det er noe som heter hevd ja, men om dette bare gjelder eiendom er jeg ikke sikker på.
Tror det er sånn at om man bruker et område i 20 år uten å betale leie så har man til slutt overtatt området eller i alle fall fått bruksrett.

A

Affa

Gjest
Man kan ha hevd på bruk av områder eller annen manns eiendom. Det betyr ikke at man er juridisk eier av det, kun at man kan bruke det. Trenger gjenstanden/retten at det må vedlikehold kreves det at du kun opprettholder retten din ved at du bidrar i den sammenheng (f.eks, steller sjøboden, holder stien ren, etc). F.eks har ofte hytter bruksrett/hevd på bruk av strender/vannpumper/veier/parkering som faktisk eies av andre selv om dette er til sjenanse for eier. Den som hevder rett må imidlertid stelle garasjen og rydde stranden på lik linje med eier. Bruksrett kan være tinglyst, men det er ikke noe krav om det.

Dette åpner selvsagt for en masse konflikter når gjenstander skifter eier, ting ikke er tinglyst osv.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Om noen kan forklare meg hvordan man klarer å få en gressklipper til å funke i 20 år, for ikke å snakke om 50, så ville jeg blitt glad. Vår er bare 12, men hvem som vil kan få den helt gratis...
Det er en prinsippsak, ingen bryr seg om den faktisk fungerer lenger :)

O

OldBoy

Gjest
Ikke noe problem! Skift olje og rens luftfiltret i henhold til de anbefalte intervallene (se instruksjonsboken), og du har nærmest en evighetsmaskin. Det er også lurt å tømme tank og forgasser før vinteropplaget. Min motorgressklipper runder snart 30 år, og går fortsatt som en klokke.

Så ditt tilbud om et 12 år gammel vrak får andre ta seg av. :) :)

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Komponenten: start den riktig. Det er mange som slurver med dette og gir opp. Slik starter du den riktig: Sett på full gass, pump tre ganger på den lille knotten på forgasseren, trekk startsnora forsiktig til du får motstand og rykk mot deg. Reguler så gassen ned på normalt turtall.

O

OldBoy

Gjest
Honda...

Briggs & Stratton fortjener et liv på havets bunn...

-k
Hva er problemet med Briggs & Stratton? Det er en slik som jeg har på min motorgressklipper, og som fortsatt går som en klokke etter snart 30 år.

Ikke noe mirakel, i og for seg. Klipperen min har gått og går mellom 1 og 2 timer i uken i vekstsesongen, hvilket betyr ca. 35 driftstimer pr. år, noe som igjen betyr at klipperen min ligger i nærheten av, i veldig runde tall, 1000 driftstimer totalt. Det burde ikke være avskrekkende. Med fornuftig vedlikehold, burde den kunne gå i 30 år til.

A

Affa

Gjest
Tilbake til noe annet: kanskje det går riktig vei i hovedstaden??

http://oslopuls.no/nyheter/article1344481.ece
Skandale. Folk får komme seg ut før klokka 2355. Oslo er ikke bygda. I storbyer bor det folk og de skal det taes hensyn til. All uteservering der det bor folk stenger selvsagt senest kl 1100. Inneservering kl 1230. Nattklubber skal kun tillates der det ikke bor folk.

Utelivsbransjen er en av de mest råtne bransjene vi har. Totalt verdiløs. Skal ikke taes hensyn til.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.363
Torget vurderinger
1
Nå må vi sannelig få i gang de Rave/House-partyene igjen! Jeg spanderer drøgs'n!!! hehe...

O

OldBoy

Gjest
Skandale. Folk får komme seg ut før klokka 2355. Oslo er ikke bygda. I storbyer bor det folk og de skal det taes hensyn til.
Som de gode overformyndere vi er, burde vi bare bestemme at folk burde bo på landet, og at storbyene var forbeholdt døgnkontinuerlig næringsvirksomhet, inkludert serverings- og nattklubbvirksomhet.

Det omvendte virker i hvert fall usedvanlig trist. Dra ut på landet for å danse og beruse seg? Nei, den må du lenger ut på landet med.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.772
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
døgnåpent er det eneste riktige.
la folk bestemme over egne liv, vil de feste til krampa tar dem, må de få lov til det.

folk som ikke tåler støy og et hektisk liv, får flytte ut av de store byene.

de mest patetiske er gamlinger som klamrer seg fast til byene og syter over all bråket.

A

Affa

Gjest
døgnåpent er det eneste riktige.
la folk bestemme over egne liv, vil de feste til krampa tar dem, må de få lov til det.

folk som ikke tåler støy og et hektisk liv, får flytte ut av de store byene.

de mest patetiske er gamlinger som klamrer seg fast til byene og syter over all bråket.
Tullball fra en naiv snørrunge. Hvorfor er Oslo en bra by? Fordi det bor folk der. Eldre, barn, ungdom. Enslige og familier. Ikke bare åndssvake single tullinger på 29 som aldri har gjort et dagsverk. Uten de kjøpesterke middelaldrende gruppene som betaler masse skatt og legger igjen enorme summer i handel i byen dør den.

Oslo sentrum skal ikke bli som blanding av campus, asylmottak og freakshow. Slik er det ikke i København eller Stocholm. Hvis folk skal være kontinentale får de gå ut før. Det er ingen menneskerett og drikke utepils klokken 0300.

Avskummet må fortrenges slik at ikke St Hanshaugen, Frogner, Bjølsen og sagene blir ødelagt av selvutnevnte trendguruer uten smak og dannelse slik Løkka og Majorstua har blitt. Sentrum er allerede tapt. Erobet av boms og nordlendinger, inkaindianere og ”statuer”. Et svinesund i Oslo. En skam.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.772
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Tullball fra en naiv snørrunge. Hvorfor er Oslo en bra by? Fordi det bor folk der. Eldre, barn, ungdom. Enslige og familier. Ikke bare åndssvake single tullinger på 29 som aldri har gjort et dagsverk. Uten de kjøpesterke middelaldrende gruppene som betaler masse skatt og legger igjen enorme summer i handel i byen dør den.

Oslo sentrum skal ikke bli som blanding av campus, asylmottak og freakshow. Slik er det ikke i København eller Stocholm. Hvis folk skal være kontinentale får de gå ut før. Det er ingen menneskerett og drikke utepils klokken 0300.

Avskummet må fortrenges slik at ikke St Hanshaugen, Frogner, Bjølsen og sagene blir ødelagt av selvutnevnte trendguruer uten smak og dannelse slik Løkka og Majorstua har blitt. Sentrum er allerede tapt. Erobet av boms og nordlendinger, inkaindianere og ”statuer”. Et svinesund i Oslo. En skam.
tøys fra en dement, hjerneskadd tulling!

det finnes mange godt voksne mennesker som liker at det skjer ting rundt dem, sosiale og tolerante folk.
disse har det godt i byene.

det gjelder forsåvidt mennesker i alle aldre, som liker høy puls og vitalitet, og aksepterer at man får med enkelte ulemper på kjøpet.

bare tomsinger innbiller seg at de kan bo midt i byen og ha det like stille som på landet.

A

Affa

Gjest
Det er ikke det er snakk om. Utested i bakgården ødelegger livet til 100 vis av mennesker i omkringliggende gårder. Sanseløs fyll, skrik og skrål er ikke små ulemper. Det er unødvendig forurensning på lik linje med tomgangskjøring. Man må tåle trafikk og bråk, liv og folk. Selvsagt. Det er byen. Men bor man i byen skal man også ta hensyn. Nettopp fordi man bor tett. Klarer man ikke det får man flytte på landet. Byen er for de kultiverte. De som har lært og vil lære og leve tett på andre. Bråkebøtter og mennesker som ikke viser respekt for omgivelser og medmennesker hører ikke hjemme der- de er ikke velkommen.

Dessuten: Er det noe det er MER enn nok av i Oslo er det utesteder. Helt latterlig mange er det. De mer forslummer enn beriker.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Komponenten: start den riktig. Det er mange som slurver med dette og gir opp. Slik starter du den riktig: Sett på full gass, pump tre ganger på den lille knotten på forgasseren, trekk startsnora forsiktig til du får motstand og rykk mot deg. Reguler så gassen ned på normalt turtall.

Jo det hørtes jo enkelt og greit ut... Den funket greit til første gang vi hadde den på service, det tok den skrekken av...
Full gass er greit nok det, men hvor er den lille knotten på forgasseren..? Trekk startsnoren forsiktig.. jo sist trakk jeg i den 60 ganger, men det hjalp ikke og så var jeg gått lei...
Dessuten røk kabelen som gjør at den går av seg selv, og det var ikke bare bare å kjøpe ny ,den jeg tilslutt fikk tak i var litt for lang, så den drar ikke skikkelig.. Sist jeg slo datt skruen som skulle holde håndtaket på plass av og forsvant i gresset, dessuten rister hele maskinen, fordi kniven har vel slått borti noen steiner i ny og ne og er blir hakkete så det er kast i den.

Kankje du eller Oldboy vil komme en tur og vise meg hvordan dette best ordnes... det er det nok flere enn meg som lurer på her i huset... ;D

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Har du hørt om renter og avdrag noen gang? Min bedrifts bank har både hørt om det og praktiserer begge deler med hard hånd. Og de pengene skal faktisk tjenes først. Avdragene skal jo også betales av beskattede midler.

Og så var det påstanden om skattefrie utbytter. Seiglivet myte, det der. Hvis du setter for eksempel 10.000 kroner i banken og får 3% rente, betaler du 28% skattt og sitter igjen med 216 kroner i netto. Samme med en investering i en bedrift. Kjøper du aksjer for 10.000 kroner og bedriften leverer et overskudd på 300 kroner før skatt, sitter du igjen med 216 kroner netto. Som om du hadde hatt pengene i banken.

Det vil si: det var før den geniale skattereformen, det. sitter du igjen med 216 kroner så lenge pengene står i bedriften, men må betale skatt igjen hvis du vil ta dem ut. Som om du hadde funnet deg i at du skulle betale skatt på rentene dine en gang til hvis du ville ta dem ut av banken.

Men det er verre enn som så. Hvis du vil ta ut 1.000 kroner av banken for å kjøpe deg ett eller annet, sier banken: "greit" og samfunnet likeså. Hvis du derimot har satt pengene dine i en bedrift, men mot formodning skulle trenge pengene til noe annet, og vil ta ut 1.000 kroner av akkumulert og beskattet overskudd i bedriften, sier samfunnet: "vel, de 1.000 kronene, som NB! allerede er beskattet, skal beskattes enda en gang". Ganske frekt, men det skyldes vel at folk flest ikke skjønner seg på verken penger eller regning.

Så ble jeg veldig interessert i det du sier om "smarte bilordninger". For min del har jeg regnet ut at firmabil ikke lønner seg, men at jeg er tjent med å ta ut det firmabilen eventuelt ville ha kostet firmaet, som, beskattbar og innberetningspliktig, lønn. Men kjenner du til noen andre varianter, hører jeg gjerne mer om dem.

Jeg vil på ingen måte si at det å eie en bedrift er noe hundeliv, snarere tvert i mot: det er veldig allright på mange måter. Men pengene kommer ikke av seg selv og det er mange hensyn å ta, og mange lover og regler, de fleste av dem helt nødvendige og til å leve med.
Jeg kjenner regelverket godt, og jeg vil si du får det til å høres veldig vanskelig ut. Det med lån. Nå om dagen , og et par år tilbake i tid har pengene vært mer enn gratis for min egen del pga av valutaspekulasjon, starter du nytt, kan du ha det avdragsfritt i starten, det er utbytteskatt,  osv, men med litt tålmodighet, går det sikkert å ta ut skattefritt igjen, eventuelt kan de plasseres i et investerings selskap, alikevel syns jeg egentlig utbytteskatt er noe "herk", men det stimuleres til at pengene investeres fremfor å forbrukes, pluss at det skaffer staten inntekter, dessuten var det i mange firmaer spekulasjon (med lav lønn, og høyt utbytte), sjarif dekk kongen tok vel ut 300 tusen i lønn et år (for hele firmaet), samtidig som han tok ut masse penger i utbytte og kjørte ny BMW 7-serie, kan jo lure på om dem jobbet gratis hele gjengen. Det er jo ikke så kult med nullskatteytere for folk flest, når de alikevel tjener fett.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.772
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Det er ikke det er snakk om. Utested i bakgården ødelegger livet til 100 vis av mennesker i omkringliggende gårder. Sanseløs fyll, skrik og skrål er ikke små ulemper. Det er unødvendig forurensning på lik linje med tomgangskjøring. Man må tåle trafikk og bråk, liv og folk. Selvsagt. Det er byen. Men bor man i byen skal man også ta hensyn. Nettopp fordi man bor tett. Klarer man ikke det får man flytte på landet. Byen er for de kultiverte. De som har lært og vil lære og leve tett på andre. Bråkebøtter og mennesker som ikke viser respekt for omgivelser og medmennesker hører ikke hjemme der- de er ikke velkommen.

Dessuten: Er det noe det er MER enn nok av i Oslo er det utesteder. Helt latterlig mange er det. De mer forslummer enn beriker.
selvfølgelig skal man ta hensyn til folk rundt seg. utesteder bør kun tillates på steder hvor det ikke er tett med boligbebyggelse i nærheten. dersom kommunen godkjenner åpning av et utested i et slik område, må regulering av åpningstider til.
men i de sentrale områder, dominert av handel, næring og uteliv bør det være fritt frem.

men generellt bør man ha høy terskel for stress og støy hvis man velger å bo sentralt i byen. hvis ikke vil man mistrives, og da er det på tide å flytte....ut på landet.

O

OldBoy

Gjest
Jo det hørtes jo enkelt og greit ut... Den funket greit til første gang vi hadde den på service, det tok den skrekken av...
Full gass er greit nok det, men hvor er den lille knotten på forgasseren..? Trekk startsnoren forsiktig.. jo sist trakk jeg i den 60 ganger, men det hjalp ikke og så var jeg gått lei...
Dessuten røk kabelen som gjør at den går av seg selv, og det var ikke bare bare å kjøpe ny ,den jeg tilslutt fikk tak i var litt for lang, så den drar ikke skikkelig.. Sist jeg slo datt skruen som skulle holde håndtaket på plass av og forsvant i gresset, dessuten rister hele maskinen, fordi kniven har vel slått borti noen steiner i ny og ne og er blir hakkete så det er kast i den.

Kankje du eller Oldboy vil komme en tur og vise meg hvordan dette best ordnes... det er det nok flere enn meg som lurer på her i huset... ;D
Vel, vel....Min motorgressklipper er av den svært enkle typen som jeg må dytte selv. Motoren går bare rundt og rundt, og driver kniven. Det gjør den til gjengjeld aldeles utmerket.

Hvis maskinen rister på grunn av ubalanse i kniven, kan det være at en av knivene har rustet fast i feil posisjon. Rensing, inkludert fjerning av gammelt gress og lignende, pluss litt symaskinolje pleier å gjøre susen. Hakk i kniven pleier ikke å være noe problem.

Men det høres ut som om du har et problem der, ja. Ikke noe for meg, dessverre. :)

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0

Denne utserveringsgreia kan vel ha med røykeloven, slik at de som vil kan sitte ute og dampe til stengetid. De stedene det er aktuelt, er vel heller ikke akkurat stille fra før av.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0

En ny kniv koster ikke en formue.

Finn bruksanvisningen. Der står det forklart om start.

Den svarte knotten er som regel en halvkule av gummi. Klem på den to til tre ganger. Ha full gass. Sett venstre fot på klipperen som stabilisering. Så trekker du i snora til du kjenner motstand. Da skal du rykke til. Vips så starter den!

Min gamle mor på 85 år greier dette nå.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
En ny kniv koster ikke en formue.

Finn bruksanvisningen. Der står det forklart om start.

Den svarte knotten er som regel en halvkule av gummi. Klem på den to til tre ganger. Ha full gass. Sett venstre fot på klipperen som stabilisering. Så trekker du i snora til du kjenner motstand. Da skal du rykke til. Vips så starter den!

Min gamle mor på 85 år greier dette nå.
Støy fra bensindrevne gressklippere er en sann plage, elektriske er ikke like kraftige, men bråker langt mindre

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vi har i grunn bestemt oss for å kjøpe ny gressklipper, tenkte å kjøpe en sånn bioklipper. Sikkert mye man kan gjøre med den gamle, men det blir endel nye deler å kjøpe, så jeg tror ikke det er verdt det.
Jeg HAR fått start på den Karl, mange ganger og i mange år, men nå er vi blitt litt uvenner. Vips er det i alle fall ikke.. ;D

Litt upraktisk med elektrisk, man klipper vel før eller siden over ledningen og, dessuten må den være ganske lang. Bråk er det ja, men hva gjør man ikke for å glede naboene... ;)

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Følg mitt glimrende starteråd og...vips! Min mor på 85 hadde samme problem helt til jeg viste henne dette.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Følg mitt glimrende starteråd og...vips! Min mor på 85 hadde samme problem helt til jeg viste henne dette.
Nå har jeg vært ute og sett etter, men vi har visst ikke forgasser vi, med en liten knott, eller så har den og falt av...
Fant derimot ut at det var endel andre skruer som også manglet, tror de har løsnet  av all denne ristingen.

W

wurst

Gjest
Vi har i grunn bestemt oss for å kjøpe ny gressklipper, tenkte å kjøpe en sånn bioklipper. Sikkert mye man kan gjøre med den gamle, men det blir endel nye deler å kjøpe, så jeg tror ikke det er verdt det.
Jeg HAR fått start på den Karl, mange ganger og i mange år, men nå er vi blitt litt uvenner. Vips er det i alle fall ikke..  ;D

Litt upraktisk med elektrisk, man klipper vel før eller siden over ledningen og, dessuten må den være ganske lang. Bråk er det ja, men hva gjør man ikke for å glede naboene...  ;)
Jeg vil ikke anbefale deg såkalt bioklipper. Vi hadde en sånn engang, og den la igjen gresset i store klumper på plenen, og fungerte på langt nær slik det var beskrevet i brosjyren. Min erfaring er at klipper med oppsamler er det eneste som duger.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
En geit hadde vært populært, men noe spising hadde det nok aldri blitt snakk om, og jeg er redd en del av buskene mine hadde gått i det (ikke en del, ALLE)
Men ungene har lyst på geit, eller et lam, så vi har jo tenkt tanken, men det er det med hvor man skal putte den om vinteren da…

Vi har klipper med oppsamler, men det er mange år siden vi sluttet å bruke oppsamleren, for det er et herk å tømme den hele tiden, og dessuten så gjødsler man jo plenen ved å la det bli liggende. Blir litt gress rundt i huset de første dagene, men, men…

Topp Bunn