Politikk, religion og samfunn Norge hva nå ? Forsvar. Beredskap. Sikkerhet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.718
    Torget vurderinger
    2
    Gjenstår å se omvelgerne husker dette ved neste STValg
    Men det er helt for jævlig, og som jeg skrev i en annen post; helt i tråd med forrige Ap regjeringa i krigskrisetid.. Arv arv arv
    Tøys. Regjeringen kan ikke gjøre om på inngåtte handelsavtaler eller gjeldende lovverk, men den kan få Stortinget med på lovendringer der det måtte være nødvendig. Null parallell til pre andre store slagsmål.
    At Nammo burde kjøres nonstop er en sak, men konsekvensene er betydelige, i ikke-unntakstilstand.

    Husk at Norge har enorme investeringer i utlandet, ril forskjell fra tiden du refererer til.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.250
    Antall liker
    4.357
    Sted
    Sunnmøre
    Tøys. Regjeringen kan ikke gjøre om på inngåtte handelsavtaler eller gjeldende lovverk, men den kan få Stortinget med på lovendringer der det måtte være nødvendig. Null parallell til pre andre store slagsmål.
    At Nammo burde kjøres nonstop er en sak, men konsekvensene er betydelige, i ikke-unntakstilstand.
    Det kan vera at eg sov litt i timen, men eg hadde litt problem med å skjøna kvar saka hang, kva som er Nammo si skuld og kva som kjem av regjeringa si somling.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.718
    Torget vurderinger
    2
    Administrasjonspartiet er ikke mellomkrigstidens Ap, og Norge er sydd inn i handelsavtaler, lovreguleringer og sårbare, internasjonale investeringer, som beskyttes av de samme bestemmelsene vi ev ignorerer dersom vi gir Nammo fortrinn. At vi burde gjøre det er en annen sak,
    Men konsekvensene kan bli store, og det er litt rart å forsøke å trekke en parallell til «det brukne gevær».
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.058
    Antall liker
    2.231
    Sted
    Bergen
    Den store forskjellen med Nammo, og alt annet forsvarsmateriell for rikets sikkerhet er at det stort sett er unntatt alt av lover og regler mht anskaffelse etc.

    At byråkratene, og andre, pisser i buksa så fort man begynner å snakke om kuler og krutt og ting som smeller endrer dog ikke saken. Mangel på kuler og krutt når man har en agressiv angriper gjør at folk dør. Bare spør ukrainerne.

    For meg er dette veldig sammenlignbart med oppkjøringa til WW2, også på mange flere måter en å anskaffe kuler og krutt
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Problemet i Norge er sammensatt, høyresiden har en overdreven tro på at markedet skal sørge for at vi får de varene vi trenger fra utlandet uansett, venstresiden har en tro på at alt ordner seg hvis det blir nødvendig.

    Og nå det gjelder forsvar og sikkerhet så er er det en tverrpolitisk manglende oppfatning av hvor alvorlig situasjonen egentlig er.
    Vi tror at Russland ikke vil oss noe vondt og at de følger internasjonal lov og rett.
    Vi tror at USA vil støtte oss og Europa uansett hva som skjer i fremtidig amerikansk politikk.

    Jeg synes ikke sammenligningen med 30 tallet er så totalt på jordet. Både da og nå er det en manglende virkelighetsforståelse av hvor alvorlig situasjonen er.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.058
    Antall liker
    2.231
    Sted
    Bergen
    ^ Forsvar, beredskapslagre av essensielle produkter er endel av forsikringspakka som jeg gjennom skatter og avgifter har outsourced til staten. Jeg forventer Staten som monopolist på dette i Norge ordner dette og har full kontroll

    Eller må jeg ringe Wagner et al?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.644
    Antall liker
    12.263
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Her til lands konkluderte man med at det var alt for dyrt å holde disse beredskapslagrene, så de er tømt og nedlagt, både militære og sivile... da Forsvarsbygg ble opprettet som egen etat, slo NPM tenkingen igjennom der også, så man beregnet leiepriser på alskens lagre så høyt at avdelingenens materiell sto utendørs, da man ikke hadde råd til å leie lagre hos Forsvarsbygg...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.250
    Antall liker
    4.357
    Sted
    Sunnmøre
    Den store forskjellen med Nammo, og alt annet forsvarsmateriell for rikets sikkerhet er at det stort sett er unntatt alt av lover og regler mht anskaffelse etc.
    Etter det eg nett såg på Internet, er Nammo 50/50 mellom Den norske stat og Patria. Patria er 50.1/49.9 mellom Den finske stat og Kongsberg, og i Kongsberg har Den norske stat igjen har 50.1%.

    Men eg forstår verkeleg ikkje kvar problemet faktisk ligg.

    Det er heilt openbert at Nato treng ufattelege mengder ammunisjon i fjor, i går og i uoverskodeleg framtid. Problemet er produksjonskapasitet i Europa. At det skal vera (meir eller mindre) ukontroversielt å dytta milliardar inn i Freyr, eller bruka titals milliardar på å elektifisere Melkøya, men brot på alle internasjonale avtalar å bruka 650 millionar på å byggja ei ny produksjonslinje for 155 mm-granatar, og prioritera kraft til forsvarsindustrien. Er det det som er problemet?

    Analogien til førkrigsåra er kanskje ikkje så dum. Det var jo ikkje slik at vi ikkje forstod at no måtte det rustast opp. Sjølv Ap forstod det. I 1940 hadde vi mykje tungt forsvarsmateriell i bestilling, men leverandørane hadde, for å seia det varsamt, fulle ordrebøker og leveringsproblem.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.155
    Antall liker
    3.928
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare å bestille livbåter hvis skuta synker. Null problem. Leveringstiden er vanligvis ganske kort.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.644
    Antall liker
    12.263
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Problemet er vel så enkelt som at Nammo ønsker å utvide produksjonen og trenger mer strøm, men Statnett sier at det kan de ikke få, for "overskuddet" av strøm er lovt bort til datasentra og andre raritetsprosjekter - med statsstøtte.....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.361
    Antall liker
    13.873
    Problemet er vel så enkelt som at Nammo ønsker å utvide produksjonen og trenger mer strøm, men Statnett sier at det kan de ikke få, for "overskuddet" av strøm er lovt bort til datasentra og andre raritetsprosjekter - med statsstøtte.....
    Akkurat det har jeg fortsått dithen at man klarer å ordne. Problemet er at de trenger midler for å investere i nye produksjonslinjer og om staten skal bidra med dette er ennå ikke avklart.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.644
    Antall liker
    12.263
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nei, men man følger nøye med.... så til slutt slipper man kanskje unna, slik at det blir mer igjen til subsidier av raritetsprosjektene...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.250
    Antall liker
    4.357
    Sted
    Sunnmøre
    Akkurat det har jeg fortsått dithen at man klarer å ordne. Problemet er at de trenger midler for å investere i nye produksjonslinjer og om staten skal bidra med dette er ennå ikke avklart.
    Ja, dette forstår eg ikkje heilt.

    Staten har lova å kjøpa ammunisjon for 2.6 mrd kroner hjå Nammo. OK, så tek det tid å skriva kontrakt, men eg har ikkje sett at nokon har problematisert intensjonen.

    Eg skjønar ikkje at det, med ein slik intensjon under armen og elles globalt gapande misforhold mellom etterspurnad og produksjonskapasitet, skal vera frykteleg vanskeleg å henta inn 650 mill til investeringar i ny produksjonslinje. Vi snakkar ikkje om draumeslott her, men eit veldig konkret industriprodukt ein veit korleis ein lagar, og som det er etablert behov for.

    Er det slik at Nammo ikkje prøver, men vonar at dei skal få dette utløyst som ei eller anna form for direkte statlege subsidiar?
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    2.554
    Problemet til Nammo er at de har ikke en eneste forpliktende underskrift fra anskaffende myndighet - Forsvarsmateriell. Dette kunne gått som en hurtiganskaffelse med dispensasjon fra Deptets. rigorøse anskaffelsesreglement. Det kjenner jeg godt til. Men nei her har saken blitt behandlet som ethvert vanlig innkjøp.

    Når Forsvarsmateriell blei kuppa over natta og lagt inn under departementet var argumentasjonen nøyaktig den samme som når Forsyningskommandoene (som det het før) blei lagt under forsvarsjefen i -94 . Bedre materiell, billigere og hurtigere. Jomen sa jeg... .

    For øvrig, anskaffelse av materiell til forsvar er unntatt internasjonale handelsavtaler. Nasjonale hensyn trumfer disse. Så der "kan man gjøre som man vil" .
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.361
    Antall liker
    13.873
    Før statsbudsjettet sa regjeringen at dette skulle tas som en del av budsjettbehandlingen mener jeg. Nå er det en stund siden statsbudsjettet og fortsatt har ingen ting skjedd som jeg har fått med meg i alle fall.

    Dette har ikke noe med EU-regler og denslags å gjøre, det er jeg 99.8% sikker på.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.155
    Antall liker
    3.928
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Igjen lurer jeg på hvorfor Hifisentralen både kjenner og forstår regelverk og sammenhenger bedre enn de som har styrt dette i mange tiår med sine høyt betalte rådgivere.

    Igjen lurer jeg på hvorfor ikke jeg kan stemme på Hifisentralen ved stortingsvalg.

    Seriøst.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.644
    Antall liker
    12.263
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Selv om det omtrent alltid er noen som mener "motsatt", så driver ikke HFS med politisk kokkelimonke og hestehandel... kanskje derfor??
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.058
    Antall liker
    2.231
    Sted
    Bergen
    Man må huske på at Fosen saken nå setter presedens for all fremtidig saksbehandling
    Det kan man selvsagt skjønne når man ser hvor steike dum enkelte statsråder er som ikke skjønner det skrevne norsk språket
    Så da må man
    vurdere situasjonen
    vente og se
    følge nøye med
    snu hver stein
    innhente oppdatert kunnskapsgrunnlag
    vurdere situasjonen
    vente og se
    følge nøye med
    snu hver stein
    innhente oppdatert kunnskapsgrunnlag
    vurdere situasjonen
    vente og se
    følge nøye med
    snu hver stein
    innhente oppdatert kunnskapsgrunnlag
    ..
    Det skal ihvertfall ta minst like dager som Fosen saken.. som enda ikke har fått en avslutning

    Unntaket er penger til ny grønn industri, fordelt til studiekamerater..
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.718
    Torget vurderinger
    2
    Problemet til Nammo er at de har ikke en eneste forpliktende underskrift fra anskaffende myndighet - Forsvarsmateriell. Dette kunne gått som en hurtiganskaffelse med dispensasjon fra Deptets. rigorøse anskaffelsesreglement. Det kjenner jeg godt til. Men nei her har saken blitt behandlet som ethvert vanlig innkjøp.

    Når Forsvarsmateriell blei kuppa over natta og lagt inn under departementet var argumentasjonen nøyaktig den samme som når Forsyningskommandoene (som det het før) blei lagt under forsvarsjefen i -94 . Bedre materiell, billigere og hurtigere. Jomen sa jeg... .

    For øvrig, anskaffelse av materiell til forsvar er unntatt internasjonale handelsavtaler. Nasjonale hensyn trumfer disse. Så der "kan man gjøre som man vil" .
    Ja, men allokering av nødvendige energiressurser til ev produksjon er ikke unntatt slike avtaler, såfremt man ikke erklærer krig/unntakstilstand/ekstraordinære og påtvingende omstendigheter. Og med fallende alvorsgrad > lavere innslagskraft.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    2.554
    Ja, men allokering av nødvendige energiressurser til ev produksjon er ikke unntatt slike avtaler, såfremt man ikke erklærer krig/unntakstilstand/ekstraordinære og påtvingende omstendigheter. Og med fallende alvorsgrad > lavere innslagskraft.
    Jeg er tror faktisk at kraftmarkedet kan utfordres med nasjonal beredskap og forsyningssituasjon av viktig forsvarsmateriell som begrunnelse. Har de prøvd ?
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    2.554
    Apropos Nammo-saken. Stoltenberg er klar i talen. En del fremmedord der for vår regjering.


    Like viktig som å trappe opp den nåværende produksjonskapasiteten, er å planlegge godt for krisesituasjoner i framtida.

    - Vi trenger mer, slik at vi neste gang vi befinner oss i en krisesituasjon, kan skalere opp raskere. Det kan dreie seg om større lagre, en løpende produksjon og en reservekapasitet som raskt kan skalere opp produksjon. Alt dette er dyrt, men vi må ha det, sier Stoltenberg.

    Særlig opprettholdelsen av en stor produksjonskapasitet, er ikke lønnsomt i fredstid, poengterer generalsekretæren.

    - Det må vi enten løse gjennom prissettinger i markedet, eller at statene selv betaler for det, sier Stoltenberg.



    1698771632654.png

    Jens Stoltenberg: - Ber regjeringen ta våpen-grep (dagbladet.no)
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.058
    Antall liker
    2.231
    Sted
    Bergen
    Ja, men allokering av nødvendige energiressurser til ev produksjon er ikke unntatt slike avtaler, såfremt man ikke erklærer krig/unntakstilstand/ekstraordinære og påtvingende omstendigheter. Og med fallende alvorsgrad > lavere innslagskraft.
    Nasjonal sikkerhet består av mange elementer
    1. Les sikkerhetsloven
    2. dersom man ønsker å sikre beredskap ift. rikets sikkerhet så hjemler sikkerhetsloven, og kraftberedskapsforskriften ganske harde inngripen

    Men sjølsagt, når russerne vil kjøpe Bergen Engines og blir møtt med smiles i e-post fra departmentet så behøver man ikke lure veldig mye på hvordan beredskap og rikets sikkerhet blir prioritert på forvaltningsnivå.
    Som også vises i Nammosaken

    Ammokjøp av denne type er et meget lukket marked.
    Akkurat nå er det høy etterspørsel.
    Frem til nå har de besluttende myndigheter besluttet at det ikke er et marked for dette, og kassert ammunisjon iht. best før dato, omtrent som melk
    Akkurat nå har de besluttende myndigheter fått fremlagt produksjonskapasiteten i år fremover for ALL tilgjengelig produksjonskapasitet NATOs medlemsland som viser et sterkt underskudd = potensiell fare for rikets sikkerhet, når
    Stoltenberg, som NATO-sekretær, varsler om forventet økt russisk angripskrig
    NATO, for en goooood stund siden, har bedt medlemslandene om å øke produksjonstakten på kuler og krutt

    Regjeringen prioriterer TikTok, noe som er selvsagt med en TikTok dansedronning i regjeringen
    Samtidig som Kina kutter litt gassrør og fiberkabler her og der, og Norge bruker et av sine få KV fartøy til å fotfølge fartøyet langs norskekysten. Kan være at seilingsleden for fartøyet ligger på TikTok lagret på Hamar og e-tjenesten har en bakdør.. men tviler..
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    2.554
    Alt er ikke grått, heldigvis. Her er det papirer med signatur på. NASAMS er jo en suksesshistorie, og et eksempel på "evolusjon" - videreutvikling med røtter helt tilbake fra NOAH - NOrwegian Adapted Hawk på 80 - tallet.

    Og man kan trygt si at det er "combat proven". Og det er nok på bakgrunn med erfaringer derfra (Ukraina) at videreutvikling har blitt ytterligere aktualisert.

    1698786374301.png

    Inngår ny avtale for å videreutvikle Nasams: – Viktig milepæl (msn.com)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.361
    Antall liker
    13.873
    Ja, men allokering av nødvendige energiressurser til ev produksjon er ikke unntatt slike avtaler, såfremt man ikke erklærer krig/unntakstilstand/ekstraordinære og påtvingende omstendigheter. Og med fallende alvorsgrad > lavere innslagskraft.
    Problemet er ikke at TikTok tar kraft som Nammo trenger nå, eller helst i går. Dvs det er ikke trivielt å sørge for kraft til Nammo, men de kan få hva de har bedt om lenge før TikTokorama. Sistnevnte får kraft en gang rundt 2030 eller så.



    Morten Schau, kommunikasjonssjef i Elvia, forklarer at Green Mountain egentlig sto foran Nammo i kapasitetskøen hos nettselskapet. Men verden er ikke så enkel.

    – Imidlertid har Green Mountain bedt om betydelig mer kapasitet enn Nammo, derfor må det større tiltak til for at Green Mountain får det de ber om. Disse tiltakene tar også lengre tid. Dagens nett er ikke nok for Green Mountain sitt behov, derfor må både Elvia og Statnett gjøre tiltak, forklarer Schau.

    Han bekrefter at tiltakene som skal til for å gi strøm til Nammo, er så overkommelige at våpenprodusenten kan få strøm i 2025.

    I praksis vil Green Mountain sannsynligvis først få strøm både etter at Statnett har bygget ut nettet og Elvia har bygget en ny linje inn til næringsparken som Tik Tok-senteret skal ligge i.

    Selv om Green Mountain ikke kan ta strøm fra Nammo, skal det leveres så mye effekt til datasenteret, at det ikke er plass til andre store industrietableringer i samme område. Med mindre det bygges ut enda mer.

    – Green Mountain får tilknytning når Elvia er ferdig med å bygge nett opp til næringsparken. Dato for når dette blir er fortsatt usikker, blant annet på grunn av usikkerhet knyttet til behandling av konsesjonssøknad, forklarer Schau.

    Den søknaden er ennå ikke sendt. I tillegg må Elvia også sende en søknad om konsesjon for å bygge en linje fra transformatorstasjonen som Statnett kanskje har klar før 2030, og opp til Green Mountains tomt. Den søknaden er foreløpig heller ikke sendt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.361
    Antall liker
    13.873
    Det er altså neppe slik at bare Regjeringen får ut fingeren med investeringsstøtte og netteier tildeler kraft så vil det strømme artillerigranater fra Nammo kort tid etterpå. Det skal først bygges ny produksjonskapasitet, så vidt jeg vet så har Nammo fått gravd ut en byggegrop, men det har ikke skjedd så veldig mye mer - de vil/kan ikke starte bygging før de vet om de får investeringsmidler til å gjøre det fra eieren(e). Så må de, ref saken over, få tilgang på kraft - noe som ikke finnes i dag i det aktuelle området og den ville heller ikke vært der om nå dette mye omtalte datasenteret som skal kjøre TikTok ikke hadde fått tillatelse og tildeling av effektuttak. Dette datasenteret er vel ikke en gang startet bygging av og om man skal tro på overstående så er det mange år til de vil begynne å bruke mye kraft eller i det hele kunne ta den ut. Det er ikke slik at det bare er å smelle opp noen lokaler og rulle ut en skjøteledning så kan man ta ut hur mange MW som helst.

    7MW som Nammo ber om er ikke veldig mye, det tilsvarer nominell effekt til en liten håndfull vindturbiner (om det blåser, vel og merke). Green Mountain skal på sikt ha potensielt 150MW i samme området så vidt jeg husker. Dersom det i dag er slik at det ikke er kapasitet til å ta ut den effekten Nammo trenger så må man også ha en formening om hva som skal legges ned ved tvang for å frigjøre kapasitet som da Nammo kan bruke. Når det skal bygges mer overføringskapasitet så kommer det sikkert en god håndfull protester og klager som det gjerne gjør med slikt.

    Nammo truer nå med å flytte produksjonsøkningen utenlands. Om de så gjør så skal det fortsatt bygges produksjonskapasitet, enten på et nytt sted eller ved å utvide eksisterende (de har produksjon 28 steder spredt over 9 land men akkurat artilleriammo produseres kun i Norge trur eg) og det tar sin tid. Om de er i ferd med å utvide andre steder eller har startet prosesser med potensiell utvidelse av produksjon andre steder enn i Norge aner jeg ikke. For Norge spesielt og NATO generelt spiller det neppe allverdens rolle hvor denne produksjonen, om den kommer, faktisk etableres.

    For den som er glad i å regne arbeidsplasser pr. kraftenehet så sysselsetter Nammo Raufoss 900 personer - som er flere enn Hydro Sunndal - men med ca 5% av kraftforbruket til Hydros aluminiumsverk. Sistnevnte har ca 700 ansatte og bruker ca 2.5% av Norges totale strømforbruk.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.058
    Antall liker
    2.231
    Sted
    Bergen
    Problemet er ikke at TikTok tar kraft som Nammo trenger nå, eller helst i går. Dvs det er ikke trivielt å sørge for kraft til Nammo, men de kan få hva de har bedt om lenge før TikTokorama. Sistnevnte får kraft en gang rundt 2030 eller så.



    Morten Schau, kommunikasjonssjef i Elvia, forklarer at Green Mountain egentlig sto foran Nammo i kapasitetskøen hos nettselskapet. Men verden er ikke så enkel.

    – Imidlertid har Green Mountain bedt om betydelig mer kapasitet enn Nammo, derfor må det større tiltak til for at Green Mountain får det de ber om. Disse tiltakene tar også lengre tid. Dagens nett er ikke nok for Green Mountain sitt behov, derfor må både Elvia og Statnett gjøre tiltak, forklarer Schau.

    Han bekrefter at tiltakene som skal til for å gi strøm til Nammo, er så overkommelige at våpenprodusenten kan få strøm i 2025.

    I praksis vil Green Mountain sannsynligvis først få strøm både etter at Statnett har bygget ut nettet og Elvia har bygget en ny linje inn til næringsparken som Tik Tok-senteret skal ligge i.

    Selv om Green Mountain ikke kan ta strøm fra Nammo, skal det leveres så mye effekt til datasenteret, at det ikke er plass til andre store industrietableringer i samme område. Med mindre det bygges ut enda mer.

    – Green Mountain får tilknytning når Elvia er ferdig med å bygge nett opp til næringsparken. Dato for når dette blir er fortsatt usikker, blant annet på grunn av usikkerhet knyttet til behandling av konsesjonssøknad, forklarer Schau.

    Den søknaden er ennå ikke sendt. I tillegg må Elvia også sende en søknad om konsesjon for å bygge en linje fra transformatorstasjonen som Statnett kanskje har klar før 2030, og opp til Green Mountains tomt. Den søknaden er foreløpig heller ikke sendt.
    Vanskelig å ha kontroll på alle detaljer. Ser at datarom 1-3 snart, i år/sommer 2024, skal settes i drift, og TT/GM har opsjon på 2 til.
    Men det er kanskje flere slike datasenter i regi GM/TT på østlandsområdet
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.058
    Antall liker
    2.231
    Sted
    Bergen
    Det er altså neppe slik at bare Regjeringen får ut fingeren med investeringsstøtte og netteier tildeler kraft så vil det strømme artillerigranater fra Nammo kort tid etterpå. Det skal først bygges ny produksjonskapasitet, så vidt jeg vet så har Nammo fått gravd ut en byggegrop, men det har ikke skjedd så veldig mye mer - de vil/kan ikke starte bygging før de vet om de får investeringsmidler til å gjøre det fra eieren(e). Så må de, ref saken over, få tilgang på kraft - noe som ikke finnes i dag i det aktuelle området og den ville heller ikke vært der om nå dette mye omtalte datasenteret som skal kjøre TikTok ikke hadde fått tillatelse og tildeling av effektuttak. Dette datasenteret er vel ikke en gang startet bygging av og om man skal tro på overstående så er det mange år til de vil begynne å bruke mye kraft eller i det hele kunne ta den ut. Det er ikke slik at det bare er å smelle opp noen lokaler og rulle ut en skjøteledning så kan man ta ut hur mange MW som helst.

    7MW som Nammo ber om er ikke veldig mye, det tilsvarer nominell effekt til en liten håndfull vindturbiner (om det blåser, vel og merke). Green Mountain skal på sikt ha potensielt 150MW i samme området så vidt jeg husker. Dersom det i dag er slik at det ikke er kapasitet til å ta ut den effekten Nammo trenger så må man også ha en formening om hva som skal legges ned ved tvang for å frigjøre kapasitet som da Nammo kan bruke. Når det skal bygges mer overføringskapasitet så kommer det sikkert en god håndfull protester og klager som det gjerne gjør med slikt.

    Nammo truer nå med å flytte produksjonsøkningen utenlands. Om de så gjør så skal det fortsatt bygges produksjonskapasitet, enten på et nytt sted eller ved å utvide eksisterende (de har produksjon 28 steder spredt over 9 land men akkurat artilleriammo produseres kun i Norge trur eg) og det tar sin tid. Om de er i ferd med å utvide andre steder eller har startet prosesser med potensiell utvidelse av produksjon andre steder enn i Norge aner jeg ikke. For Norge spesielt og NATO generelt spiller det neppe allverdens rolle hvor denne produksjonen, om den kommer, faktisk etableres.

    For den som er glad i å regne arbeidsplasser pr. kraftenehet så sysselsetter Nammo Raufoss 900 personer - som er flere enn Hydro Sunndal - men med ca 5% av kraftforbruket til Hydros aluminiumsverk. Sistnevnte har ca 700 ansatte og bruker ca 2.5% av Norges totale strømforbruk.
    Dette går jo rett inn på diskusjon om arbeidsplasser og teknologi utvikling, Som kjent er det mye smitte fra forsvarsteknologi
    Dersom Norge slipper Nammo ut av landet vil jeg hevde at det er et stort tap for, i prioritert rekkefølge
    - landet sikkerhet
    - landets beredskap
    - utvikling av den nye olja
    - arbeidsplasser
    - distriktsutvikling
    - inntekter; forsvarsmateriell betaler godt og er et lukket marked, nesten som å gi bort olja
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.435
    Antall liker
    2.818
    Det toget er vel gått allerede ettersom de har produksjon i 9 land allerede?
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.058
    Antall liker
    2.231
    Sted
    Bergen
    Det toget er vel gått allerede ettersom de har produksjon i 9 land allerede?
    Antar at svaret var en respons på min post vedrørende Nammo..
    Så derfor er det greit at de flytter ut produksjon ut av Norge?
    Vurder og diskuter mine argument ift utflytting.
    Det er en grunn til at Nammo er i Norge. Vurder din uttalelse mot det
    Dersom du svarer ja det har ingen betydning på alle mine grunner og grunngir så kan vi fortsette å diskutere.
    Satt på spissen, alt vi produserer i Norge kan produseres i andre land. Så hvorfor produsere noe i det hele tatt i Norge?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.250
    Antall liker
    4.357
    Sted
    Sunnmøre
    Så derfor er det greit at de flytter ut produksjon ut av Norge?
    Mi innvending i denne saka er at det ser ut som om det er ein slags marknadssvikt her. Ikkje så uventa, sidan det er snakk om eit hovudsakleg offentleg AS som skal levera til veldig få statlege (får vi håpa) aktørar.

    Det forbausar meg litt at ikkje fleire aktørar ønskjer å etablera seg i dette segmentet: altså, ikkje avansert forsvarsrobotikk som Kongsberg og Patria, men industriell produksjon av relativt enkelt materiell.

    Ironisk nok frikjenner denne saka nesten OBM for alle spekulasjonar om innside; ei “bestilling” frå regjeringa er tydelegvis ikkje verd meir enn kva som helst eventyr.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    2.554
    Det toget er vel gått allerede ettersom de har produksjon i 9 land allerede?
    De har jo kjøpt opp firma i disse 9 landene slik at Nammo i dag har et mye større produktspekter enn for noen år siden. De har over 20 produksjons fasiliteter i disse landene. Nammo Raufoss som er den største av disse (900 ansatte) produserer i hovedsak mellom- og storkaliber - ammunisjon samt rakettmotorer.

    Slik at det "toget" er nok litt annerledes ut enn det kan se ut som. Kongsberg har også produksjon mil. materiell i utlandet bl.a USA.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    2.554
    Mi innvending i denne saka er at det ser ut som om det er ein slags marknadssvikt her. Ikkje så uventa, sidan det er snakk om eit hovudsakleg offentleg AS som skal levera til veldig få statlege (får vi håpa) aktørar.

    Det forbausar meg litt at ikkje fleire aktørar ønskjer å etablera seg i dette segmentet: altså, ikkje avansert forsvarsrobotikk som Kongsberg og Patria, men industriell produksjon av relativt enkelt materiell.

    Ironisk nok frikjenner denne saka nesten OBM for alle spekulasjonar om innside; ei “bestilling” frå regjeringa er tydelegvis ikkje verd meir enn kva som helst eventyr.
    Den frikjenner ikke Ole Borten Moe. Hvis han har kunnskap om ting i kjømda før alle andre, og handler deretter. Så er det pr def, innsidehandel.

    Når kontrakter undertegnes er det offentlig. Da veit alle det.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.250
    Antall liker
    4.357
    Sted
    Sunnmøre
    Den frikjenner ikke Ole Borten Moe. Hvis han har kunnskap om ting i kjømda før alle andre, og handler deretter. Så er det pr def, innsidehandel.

    Når kontrakter undertegnes er det offentlig. Da veit alle det.
    Sant det.

    Det var berre ein (mislukka) morosam måte å seia at regjeringa sine offentlege intensjonar om lag er like mykje verd som når eg storslått erklærer at eg skal byggja JBL 4367-klonar, utan å heilt ta inn over meg at eg ikkje har plass eller tid.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.718
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er ikke at TikTok tar kraft som Nammo trenger nå, eller helst i går. Dvs det er ikke trivielt å sørge for kraft til Nammo, men de kan få hva de har bedt om lenge før TikTokorama. Sistnevnte får kraft en gang rundt 2030 eller så.



    Morten Schau, kommunikasjonssjef i Elvia, forklarer at Green Mountain egentlig sto foran Nammo i kapasitetskøen hos nettselskapet. Men verden er ikke så enkel.

    – Imidlertid har Green Mountain bedt om betydelig mer kapasitet enn Nammo, derfor må det større tiltak til for at Green Mountain får det de ber om. Disse tiltakene tar også lengre tid. Dagens nett er ikke nok for Green Mountain sitt behov, derfor må både Elvia og Statnett gjøre tiltak, forklarer Schau.

    Han bekrefter at tiltakene som skal til for å gi strøm til Nammo, er så overkommelige at våpenprodusenten kan få strøm i 2025.

    I praksis vil Green Mountain sannsynligvis først få strøm både etter at Statnett har bygget ut nettet og Elvia har bygget en ny linje inn til næringsparken som Tik Tok-senteret skal ligge i.

    Selv om Green Mountain ikke kan ta strøm fra Nammo, skal det leveres så mye effekt til datasenteret, at det ikke er plass til andre store industrietableringer i samme område. Med mindre det bygges ut enda mer.

    – Green Mountain får tilknytning når Elvia er ferdig med å bygge nett opp til næringsparken. Dato for når dette blir er fortsatt usikker, blant annet på grunn av usikkerhet knyttet til behandling av konsesjonssøknad, forklarer Schau.

    Den søknaden er ennå ikke sendt. I tillegg må Elvia også sende en søknad om konsesjon for å bygge en linje fra transformatorstasjonen som Statnett kanskje har klar før 2030, og opp til Green Mountains tomt. Den søknaden er foreløpig heller ikke sendt.

    Ja og nei. Utfordringen ligger vel i Nammos eierskap, samt Kongsberg-gruppens krysseierskap i Nammos finske eiere. (Patria OY eier halvparten av Nammo og Kongsberg-gruppen eier 49,9% i Patria, mens den finske staten, som eier Patria, eier 51,1%). Begge er aksjeselskap og følgelig underlagt bestemmelser for slike. Dersom man skal gjøre ekstraordinære tiltak, utenfor styrets mål om avkastning til aksjonærene, vil det kreve forordninger som tilsidesetter disse. I tillegg kan man risikere å åpne seg for krav fra aksjonærer som mener de ikke har fått uttelling som forventet, på grunn av slike beslutninger. Riktignok pleier våpenindustri å være en skikkelig cash-cow for aksjonærer, når det først blåser på.
    Livet i næringslivet er blitt en del mer komplisert på grunn av ulike handelsavtaler, samt avtaler som beskytter aksjonærer i andre land dersom en stat tar avgjørelser som kan oppfattes å true forventet bunnlinje.
    Derfor er det ikke så lett som at "regjeringen må da kunne sørge for at Nammo får alle ressurser de trenger for å få fart på produksjonen". Norge har eierskap i ulike land som kan bli utsatte, aksjonærer sitter og passer på som hauker om de værer en mulighet til ekstra uttelling pga "utidig innblanding/konfiskering/restriksjoner", og dagens politikere sitter og misunner tidligere tiders, som kunne skjære gjennom hardt, om det var ønskelig, i sammenligning med handlingsrommet man har idag.

    Enkelt oppsummert. Jeg syns det skal produseres ammunisjon, satses på taktikkene ukrainerne har utviklet, gjøres hva man kan for å forbedre norsk forsvarsevne, juble høyt om politikerne endelig våkner fra "Muren har falt, nå blir det fred og næringsliv i tusen år" tåka som har fått regjere.

    Og som i WTO-restriksjonene for landbruk, som tilsidesetter forbud mot subsidier som handler om å forbedre egen selvforsyning av mat og energi, kan man selvsagt skjære gjennom innen satsing på forsvar. Og det er ganske så sikkert at det arbeides med slik gjennomskjæring, for nå blåser det ikke bare i høydene.

    Finnene er, som vanlig, litt smartere enn oss.

    Skjermbilde 2023-11-01 kl. 12.17.48.png

    Skjermbilde 2023-11-01 kl. 12.28.50.png
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    2.554
    Det er flere positive signaler. Joda. Norge har opsjon på inntil to flere ubåter i kontrakten med det tyske verftet. Men ordet "åpner opp" er ikke det samme som en signatur på en kontrakt og penger i budsjettet.... . Opsjon i en slik kontrakt betyr at man kan bestille flere enheter til samme pris - innenfor en tidsfrist og da med løpende leveranse. Litt forenklet sagt.

    Ubåter er den eneste havgående strategiske kapasiteten vi har. Og alle på overflaten frykter en ubåt. I know. "Gå dypt, gå stille" som er mottoet. Her burde man kline til.

    1698869526336.png


    Norsk beredskap Forsvarsministeren åpner for å bestille flere ubåter (tv2.no)
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.810
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Indirekte er vel dette omtalt i en rekke poster ettersom det lenkes til pressens artikler om temaet, men her er Nammos eget høringsinnspill. Mellom linjene leser jeg at politikerne våre ikke har forstått situasjonen vi befinner oss i.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.644
    Antall liker
    12.263
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er stadig oftere øyeblikk hvor jeg lurer på om denne regjeringen har forstått noe som helst....??? Det hjelper tydeligvis i alle fall ikke å følge nøye med
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn