Politikk, religion og samfunn Norge hva nå ? Forsvar. Beredskap. Sikkerhet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.365
    Torget vurderinger
    1
    Artikkel 5 er jo uansett ikke en 100% garanti for at andre land hjelper millitært?
    Så det kan jo tenkes at EU kan være det missing link?
    Tja, Nato gjennom sin artikkel 5 har sikret fred i medlemslandene siden alliansen ble opprettet. At USA backer ut medfører ikke at rest-Nato mister legitimitet. Tvert i mot, det gjør det bare enda viktigere at alliansen nå revitaliseres. Det er Europa som skal forsvares og det må gjøres av hele Europa! Det beste Norge kan gjøre nå er å investere tungt i egen og europeisk forsvarsindustri. Ikke minst med tanke på VOLUM. Vi er fullstendig ute av takt når det gjelder å forstå volumet av krigsmateriell som går med. Hva hjelper det å ha verdens beste luftvern når lageret ikke rekker lenger enn til onsdag? Volum, volum, volum. Ingen tid til å surre mer med dette nå. Det tar tid å bygge volum, vi må først bygge fabrikkene som skal gi oss dette volumet! Vi skulle begynt i februar 22!

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.148
    Sted
    Bergen
    Enda mer
    Fra artikkelen (inlog)
    «..
    Canada er i samtaler med EU om å delta i unionens prosjekt som skal øke produksjonskapasiteten for forsvarsmateriell.

Det kan gjøre at Canada får en rolle i å bygge europeiske kampfly, skriver New York Times.
    ..
    Det skal ha blitt diskutert om Canada kan tegne en sikkerhetspakt med EU. Det vil åpne for at landets forsvarsindustri kan levere materiell til land i EU via en foreslått finansieringsordning på 150 milliarder euro.

Canada har signert avtale om kjøp av 88 kampfly av typen F-35 fra Locheed Martin, og ventes å ta imot de 16 første flyene neste år. Etter at Trump-administrasjonen tok over i USA i januar har Canada uttrykt tvil om hvorvidt det er i landets beste interesse å oppfylle resten av kontrakten i sin nåværende form.

Landets forsvarsminister Bill Blair har nylig sagt at Canada aktivt leter etter alternativer til F-35, skriver CBC
    Inlog
    «..
    Stemningsskiftet vil bli dyrt for amerikansk forsvarsindustri, mener Friis.

– Jeg tror de amerikanske produsentene er veldig stresset over dette, sier han.

Forsvarsindustrien har tradisjonelt hatt stor påvirkningskraft på amerikanske administrasjoner, og Friis tror det vil komme motkrefter som vil forsøke å demme opp for stemningsskiftet i Europa.»

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.020
    Enda mer
    Fra artikkelen (inlog)
    «..
    Canada er i samtaler med EU om å delta i unionens prosjekt som skal øke produksjonskapasiteten for forsvarsmateriell.

Det kan gjøre at Canada får en rolle i å bygge europeiske kampfly, skriver New York Times.
    ..
    Det skal ha blitt diskutert om Canada kan tegne en sikkerhetspakt med EU. Det vil åpne for at landets forsvarsindustri kan levere materiell til land i EU via en foreslått finansieringsordning på 150 milliarder euro.

Canada har signert avtale om kjøp av 88 kampfly av typen F-35 fra Locheed Martin, og ventes å ta imot de 16 første flyene neste år. Etter at Trump-administrasjonen tok over i USA i januar har Canada uttrykt tvil om hvorvidt det er i landets beste interesse å oppfylle resten av kontrakten i sin nåværende form.

Landets forsvarsminister Bill Blair har nylig sagt at Canada aktivt leter etter alternativer til F-35, skriver CBC
    Inlog
    «..
    Stemningsskiftet vil bli dyrt for amerikansk forsvarsindustri, mener Friis.

– Jeg tror de amerikanske produsentene er veldig stresset over dette, sier han.

Forsvarsindustrien har tradisjonelt hatt stor påvirkningskraft på amerikanske administrasjoner, og Friis tror det vil komme motkrefter som vil forsøke å demme opp for stemningsskiftet i Europa.»
    Teknisk Ukeblad bak mur !

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.148
    Sted
    Bergen
    Mulig inlog dette også, men litt EU kampkraft analyse

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.020
    Alle faglige grunner peker på Rygge som nytt NATO operasjonssenter. Så også de økonomiske viser det seg ! Bra at Baklengspartiet ikke sitter i styrehuset lenger.
    Men for øvrig AP har heller ikke rent mel i lokaliseringsposen, kystvaktbasen på Sortland er et kroneksempel !

"På Rygge står fjellhallen tom, og etableringen blir fullfinansiert av Nato."

"På Reitan (Bodø) huser fjellanlegget allerede Forsvarets operative hovedkvarter (FOH). Anlegget er fullt, og flere ansatte må flyttes ut hvis Nato-kommandoen legges dit. Dette vil medføre store ekstrakostnader som Norge selv må dekke, trolig flere milliarder kroner ifølge foreløpige anslag fra Forsvarsbygg."

1742632632184.png

Nato-hovedkvarter i Bodø kan koste Norge flere milliarder

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    819
    Alle faglige grunner peker på Rygge som nytt NATO operasjonssenter. Så også de økonomiske viser det seg ! Bra at Baklengspartiet ikke sitter i styrehuset lenger.
    Men for øvrig AP har heller ikke rent mel i lokaliseringsposen, kystvaktbasen på Sortland er et kroneksempel !

"På Rygge står fjellhallen tom, og etableringen blir fullfinansiert av Nato."

"På Reitan (Bodø) huser fjellanlegget allerede Forsvarets operative hovedkvarter (FOH). Anlegget er fullt, og flere ansatte må flyttes ut hvis Nato-kommandoen legges dit. Dette vil medføre store ekstrakostnader som Norge selv må dekke, trolig flere milliarder kroner ifølge foreløpige anslag fra Forsvarsbygg."

Vis vedlegget 1107655

Nato-hovedkvarter i Bodø kan koste Norge flere milliarder
    Da blir det nok Bodø…..

• Liker
    Reaksjoner: JMM

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.148
    Sted
    Bergen
    Yepp, Bodø ser ut il å ha noen fantastiske kontakter der slike ting avgjøres. De har klart å få til ganske så mye som er milevis unna det andre småbyer av tilsvarende størrelse får/klarer å få til

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.457
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Bodø flystasjon ble opprettet ca 1950, på restene av en rullebane tyskerne bygde ca 1940... det er vel ikke helt unaturlig at man konsentrerer aktivitet rundt eksisterende anlegg, så om det havner i Bodø... flott for Bodø...
    På den annen side, - hvis man summerer alle søring-analysene som har vært presentert her over noe tid, så skulle man jo helst ha lagt ned all militær aktivitet utenom sentrale østlandet... kanskje marinen i Bergen.. men ellers intet særlig utenom Ring 3, Rygge og Rena....
    Landet som strekker seg fra Oslo til Italia forsvares som kjent best fra Oslo...

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.391
    Torget vurderinger
    0
    Det er på høy overtid at Forsvaret fikk slippe oppgaven med å være distriktspolitikk! Forsvarsmessige behov må være den eneste begrunnelsen for lokalisering av forsvarsinstalasjoner. Som for eksempel å legge den nyopprettede Finnmarksbrigaden i Lakselv. Den burde ligge delt mellom Lakselv
    og Sør Varanger. Grunnopplæring i Lakselv og plassering av ferdig utdannede soldater i Sør Varanger. Det er faktisk Sør varanger som har grense
    mot "The Evil Empire"! Hvis det drar seg til på grensa vil man i praksis ikke få fram soldater og utstyr til frontlinja (grensa) før krigen er over. Det er alt for mange broer som enkelt kan sprenges for å sinke frammarsjen av de norske styrkene, samt at de vil møte ganske mange ca 53.000 sivile som flykter
    sørvestover og som vil gjøre fremrykking mot Sør varanger meget vanskelig. Forhåpentligvis vil ca 22.000 gripe til våpen (for det meste sivile jaktrifler
    og ett og annet mere egnet konkuransevåpen) og sette seg til motverge. Men anslagsvis 53.000 kvinner og barn vil fylle veiene med trafikk og kaos.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.778
    Sted
    Sunnmøre
    6 gen-konseptene ligger litt for langt frem i tid, tror jeg. Kanskje når F-35 engang likevel må byttes ut.
    No ser det jo ut som USA og Kina har peila seg ganske rett inn mot det (F-47 og sånn). Litt meir om Kinas Chengdu J-36

Eg forstår det slik at «konseptet» her handlar om sjølve flyet får ei ny rolle samanlikna med no: meir som eit nav i eit dronenettverk enn (berre) ei stor og veldig dyr flygemaskin.

Sikkert noko vi må ha etter kvart, men eg er ikkje sikker på at vi kjem til å ha kapasitet til å utvikla tre ulike europeiske løysingar.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.392
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På den annen side, - hvis man summerer alle søring-analysene som har vært presentert her over noe tid, så skulle man jo helst ha lagt ned all militær aktivitet utenom sentrale østlandet... kanskje marinen i Bergen.. men ellers intet særlig utenom Ring 3, Rygge og Rena....
    Landet som strekker seg fra Oslo til Italia forsvares som kjent best fra Oslo...
    Nei, men luftkommandosenteret kan med fordel ligge et stykke unna der det blir som varmest. Det er ikke engang nødvendig at det ligger ved en rullebane. Dessuten er det viktig at dette kommer opp og stå fortest mulig, og min forståelse er at det vil gå fortest på Rygge.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.020
    Bodø flystasjon ble opprettet ca 1950, på restene av en rullebane tyskerne bygde ca 1940... det er vel ikke helt unaturlig at man konsentrerer aktivitet rundt eksisterende anlegg, så om det havner i Bodø... flott for Bodø...
    Vis meg alle de søring - analysene, hva nå det er for noe, som viser at all militær aktivitet i Nord skulle vært sørpå. De fins nok ikke. Jeg har bodd der Nord i mange år i flere lengre perioder tilknyttet den spisse ende av Forsvaret, også under det kolde slagsmål. En flott tid hadde vi der Nord.

Kystvaktbasen (Sortland) som jeg har benyttet som et eksempel på en distriktspolitisk kalkun var ikke tiltenkt å ligge innenfor Ring 3. Det eksisterte kun to alternativ faktisk, Ramsund orlogstasjon eller Harstad.

Sortland kom som lyn fra klar himmel kokt sammen i hemmelighet av Sortlands ordfører (AP) og de innafor Ring 3 i Regjeringa. Ansatte i Ramsund fikk plutselig en torsdag beskjed om at i dag skulle de på blåtur, de blei bussa avgårde, påspandert snitter og Cognac (!) og endte opp i fjæra på Sortland. Her skal den nye basen ligge. Hæ ? En ubrukelig base logistikkmessig sett, logistikk er jo hovedfunksjonen til en base. Jeg har førstehåndskjennskap til den .

Jeg har vært i utallige diskusjoner "der oppe" og det er ikke få ganger jeg har hørt argumentet "Dokker søringa veit no allti bæst". Sist under en "samtale" om den Nord - Norske feberfantasien OL i Tromsø. (OL generelt er jo egentlig også det)

Bortsett fra "Dokker søringa osv.... ." så peker de faglige anbefalingene på Rygge. Innbefattet også tidsaspektet og økonomi , så..... ?
    NATO vil dekke HELE Rygge etableringen. Null kost for oss.

Lite fornuftig å bruke mye lengre tid og flere ekstra milliarder (som det ikke er budsjettert for) på Norlænning - alternativet.

Som Asbjørn greit oppsummerer: "... luftkommandosenteret kan med fordel ligge et stykke unna der det blir som varmest. Det er ikke engang nødvendig at det ligger ved en rullebane.... "

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.457
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg kjenner godt til "prosjekt Sortland", da jeg bor ikke så veldig langt unna... det er jo synd at du ikke skjønte satiren og fleipen i det innlegget mitt, som er basert på nokså mange "søringkommentarer" om forsvarsprosjekter som stort sett alle bare er "distrikspolitikk", - mao er det jo bare tull å legge forsvarsanlegg andre steder enn på østlandet / Sørnorge... i følge de fleste av disse kommentarene,.....
    Det er ca 1000km fra her jeg bor og til Kirkenes, og tilsvarende grovt regnet 1000km herfra til Trondheim.... og skarve 500 fra Trondheim til Oslo... alle med litt vett i skallen vet selvsagt at det bor mest folk i sør-Norge, men samtidig er mesteparten av Norge langt vekk fra sentrale østlandet.. jeg regner med at du også er enig i at vi skal forsvare hele landet...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.392
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For ordens skyld: I min tid på FFI kjørte jeg sannsynligvis langt fler simuleringer av angrepsscenarioer mot Bodø og responsen på disse enn hva gjennomsnittspersonen ser i løpet av et helt liv. Ja, det er langt til Grense Jakobselv, men det er vel ingen som tror at et realistisk angrepsscenarie for å slå ut kommandostruktur i Bodø virkelig flyr halve Norge på langs først for å komme frem dit. Nå må vi planlegge for krig, ikke for distriktsarbeidsplasser.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.457
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Takk for at du akkurat bekreftet det jeg skrev om.... et evt angrep på et kommandosenter har vel like lang flytid enten det er Rygge eller Bodø, men hvis det blir lagt til Rygge i indre Østfold, så er det ikke distriktspolitikk, men hvis det havner i Bodø så dreier det seg kun om diistriktarbeidsplasser... Det meste i disse sakene drier seg vel helst om intern kokkelimonke i generalstabene, enten det er luft elller sjø det dreier seg om....
    Det blir litt som da H sto i bresjen for å gjenåpne Evenes, hvor TItten Tei uttalte at "Her er det jo bare å slå på lysbryteren" ..... Hittli har leitinga etter den bryteren kostet opp mot 20 mrd ( kanskje mer) - og de leter fortsatt.... Ingen snakker om at Evenes i sin tid ble nedlagt da den ble regnet som uegnet og lite hensiktsmessig, bl.a pga liten plass og utfordrende værforhold.. samt sameksistens med en stadig økende sivil trafikk som pr dags dato er mangedoblet ift situasjonen i 1990..

Sist redigert:

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.525
    Torget vurderinger
    1
    For ordens skyld: I min tid på FFI kjørte jeg sannsynligvis langt fler simuleringer av angrepsscenarioer mot Bodø og responsen på disse enn hva gjennomsnittspersonen ser i løpet av et helt liv. Ja, det er langt til Grense Jakobselv, men det er vel ingen som tror at et realistisk angrepsscenarie for å slå ut kommandostruktur i Bodø virkelig flyr halve Norge på langs først for å komme frem dit. Nå må vi planlegge for krig, ikke for distriktsarbeidsplasser.
    So lenge svaret er 1 eller meir har du vel køyrd fleire simuleringar enn gjennomsnittspersonen?. I den situasjonen me er i no bør nok alle som kjem med argumenter som ikkje aukar effektiviteten og kampkrafta få eit blikk over brillekantane og høyra"tsk tsk tsk"

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.020
    Jeg kjenner godt til "prosjekt Sortland", da jeg bor ikke så veldig langt unna... det er jo synd at du ikke skjønte satiren og fleipen i det innlegget mitt, som er basert på nokså mange "søringkommentarer" om forsvarsprosjekter som stort sett alle bare er "distrikspolitikk", - mao er det jo bare tull å legge forsvarsanlegg andre steder enn på østlandet / Sørnorge... i følge de fleste av disse kommentarene,.....
    Det er ca 1000km fra her jeg bor og til Kirkenes, og tilsvarende grovt regnet 1000km herfra til Trondheim.... og skarve 500 fra Trondheim til Oslo... alle med litt vett i skallen vet selvsagt at det bor mest folk i sør-Norge, men samtidig er mesteparten av Norge langt vekk fra sentrale østlandet.. jeg regner med at du også er enig i at vi skal forsvare hele landet...
    NATO sitt Luftkommandosenter har ikke noe med forsvar av Østlandet å gjøre. Det er en del av NATO sin felles forsvarsstruktur og er tenkt å dekke flyaktiviteten på "norkalotten på vår side", inkl Sverige, Finland , Østersjjøen, Danmark osv.

Igjen vis meg noen tunge faglige argumenter på at Norge skal påkoste ekstra milliarder og mye lenger tid på Bodø-alternativet. Når Rygge fyller oppgaven "gratis", og raskere. Angående "arbessplasser", vi snakker om 30 - 50 nordmenn resten er kolleger fra andre NATO - land. De siste skatter ikke til Norge.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.457
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå kan du nå heller fortelle meg noe jeg ikke vet.... At det blir "gratis" å etablere dette på Rygge ansser jeg som ren eventyrfortelling - billigere blir det annsynligvis hvis påstandene om et "ferdig" fjellanlegg " er riktige... så er det forsåvidt også interessant hvem som tar regninga til slutt, ettersom store deler av Norges eksisterende forsvarsanlegg er betalt med NATO-midler....

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.391
    Torget vurderinger
    0
    Takk Elmer! Du setter halen på eselet. Et stort problem her er at alt for mange politikere, og også militære, - spesiellt ex-militære som elsker
    å være i TV/radio og på forsider -, er opphengt i "kald krig tenking". Den gangen var det Bodø som var greia når det kom til flyvåpen, slik er
    det ikke i dag. Ingen vettuge mennesker ville i dag ha lagt landets hovedflybase midt inne i en by. Det er ( flere ) men en grunn til at Ørlandet ble
    valgt for F-35, Det bor lite folk i nærheten. Og det betyr at det blir færre sivile offre den dagen bombene begynner å falle! Sverige og Finland har
    i mange år drevet med "feltflyplasser" slik at ikke alle flyene skulle kunne slås ut samtidig. Det kunne vi i Norge også ha gjort, men Samferdsels-
    dept. snakker ikke med forsvarsdept. når de planlegger nye veier som for "småpenger" kunne fått noen rette strekninger som kan brukes som
    feltflyplasser. Det samme gjelder basering av styrker. Vi bør tenke oss litt om hvilke scenarier som er mest sansynlige og så planlegge slik at våre
    styrker får kortest mulig reisevei til der de skal begynne å drepe russisk ungdom! Veiene våre vil nemlig ikke være så veldig framkommelige. De
    vil være blokkert av flyktende og panikkslagne sivilister. Ordføreren i Bardu har foreslått at ved den neste store NATO øvelsen i nord skal
    sivilbefolkningen i Finnmark og Nord Troms evakueres. Det vil selvsagt ikke skje, men det ville jo ha vært både lærerikt og interessant!

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.392
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    So lenge svaret er 1 eller meir har du vel køyrd fleire simuleringar enn gjennomsnittspersonen?. I den situasjonen me er i no bør nok alle som kjem med argumenter som ikkje aukar effektiviteten og kampkrafta få eit blikk over brillekantane og høyra"tsk tsk tsk"
    Yep. Jeg kokte ihop en variant som fikk en generalmajor, tidligere luftkommandør, til å utbryte at «det der var dårlig gjort!»
    Detaljene skal nok forbli usagte, tror jeg.

Sist redigert:

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.020
    Nå kan du nå heller fortelle meg noe jeg ikke vet.... At det blir "gratis" å etablere dette på Rygge ansser jeg som ren eventyrfortelling - billigere blir det annsynligvis hvis påstandene om et "ferdig" fjellanlegg " er riktige... så er det forsåvidt også interessant hvem som tar regninga til slutt, ettersom store deler av Norges eksisterende forsvarsanlegg er betalt med NATO-midler....
    NATO betaler for etableringen på Rygge. Så det blir ikke belastet vårt forsvarsbudsjett. Det er et fjellanlegg på Rygge som ikke er i bruk i dag.

I Bodø betaler NATO også for etableringen av den nye luftkommandoen. Men de betaler IKKE for flyttingen og etablering/bygging av et nytt hovedkvarter for våre styrker som holder til i det eksisterende anlegget. Svært enkelt det. Det siste vil komme på x milliarder og ta mye lenger tid.

Er dette vanskelig ? Det siste du skriver skjønner jeg mindre av. "Regninga til slutt..... osv, " Kostnadsfordelingen ang saken vi diskuterer er ganske enkel.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.457
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I ettermiddag leste jeg en artikkel som forsåvidt sier det samme som deg, - og det er greit nok... så får vi nå se, da... Lite og ingenting rundt Forvarets flyttinger, nedlegginger og gjenopplivinger er enkelt og åpent.... time will show, som det heter på nynorsk..

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.020
    Denne tråden har en kjedelig blanding av faktuelt begrunnede standpunkter og tomtønnerammel.
    Metadiskusjon ? Det er vel bare å la være å lese tråden. Slik som man unnlater å drikke kjedelig vin. Uten mere gnål ?

Eller komme med noen solide faktabaserte og velbegrunnede innlegg, som bringer nytt lys over saken samt fyller tønnene og våre sinn med innsikt.

Venter i spenning ?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.282
    Sted
    Bergstaden
    Et litt navlebeskuende spørsmål på individnivå; har det noe for seg å ta vare på en gammel FM radio med tanke på beredskap i en eventuell situasjon med angrep på infrastruktur og lignende? Eller er det bare usannsynlig at noe sånt vil komme til nytte?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.471
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Et litt navlebeskuende spørsmål på individnivå; har det noe for seg å ta vare på en gammel FM radio med tanke på beredskap i en eventuell situasjon med angrep på infrastruktur og lignende? Eller er det bare usannsynlig at noe sånt vil komme til nytte?
    Det er ikke infrastruktur igjen for nasjonale sendinger på FM-nettet. Det eneste du vil kunne få inn er nærradioene som enda sender på FM, evnt svensk radio om du bor nære grensen. Jeg vil anse at en ren FM-radio i dag vil være ubrukelig til beredskapsformål.

Johan-Kr

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.282
    Sted
    Bergstaden
    Det er ikke infrastruktur igjen for nasjonale sendinger på FM-nettet. Det eneste du vil kunne få inn er nærradioene som enda sender på FM, evnt svensk radio om du bor nære grensen. Jeg vil anse at en ren FM-radio i dag vil være ubrukelig til beredskapsformål.

Johan-Kr
    Takk for svar. Det var faktisk mest nærradio jeg tenkte på siden jeg nettopp koblet opp en gammel radio for å teste den, og "Radio Metro" eller noe sånt omtrent var det eneste jeg fikk inn. Kanskje bedre med en liten DAB radio som kan bruke batterier, da.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.148
    Sted
    Bergen
    Historien har en tendens til å gjenta seg, og jammen har vi vært i trump land for noen år sia

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.392
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar. Det var faktisk mest nærradio jeg tenkte på siden jeg nettopp koblet opp en gammel radio for å teste den, og "Radio Metro" eller noe sånt omtrent var det eneste jeg fikk inn. Kanskje bedre med en liten DAB radio som kan bruke batterier, da.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.148
    Sted
    Bergen
    Interresant analyse som også kunne vært postet i trump og eller russer tråden
    Dersom trumperne fortsetter sitt kjør tror jeg Norge virkelig vil ha en utfordrende situasjon mht russerne, og kineserene, mht forvaltning av Svalbard og de omkringliggende havområder

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    14.215
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Berlingske har to artikler bak betalingsmur. Den ene sier at f-35 reservedeler som var lagret i Danmark tiltenkt danske fly, nå er sendt til Israel og at det ikke er stort danskene kan gjøre da delelageret er amerikansk eid. Man trenger ingen killswitch med andre ord.
    Den andre sier at f-35 er stapp full av europeiske deler, som hypotetisk kan nektes levert, så Europa har sterke pressmidler ovenfor USA.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.392
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:
  • Laster inn…