De ZZ - 42 minene er nok borte for mange år siden. Det vi har igjen på lager er s.k sektorladninger, tidligere sektorminer. Man forandret navn/funksjon ved å fjerne aktuatoren (type snubletråd). I dag må ladningen utløses av en person som betjener fjernutløseren. Et meget effektiv våpen. Samme funksjon som de s.k. Claymore-minene, men mye større.
Forbud av antipersonellminer er bundet i den kjennsgjerning at disse blir liggende i hopetall og utgjør en trussel mot sivilbefolkning, f.eks lekende barn er ofte offer for slike.mIner benyttes som rene terrorvåpen (Russland er ekspert på det). Minelegging av jordbruksland og landsbyer under en tilbaketrekning som et godt eksempel.
Og minene har lang levetid. Vi snakker om titalls år - avhengig av klimatiske forhold. Det er svært ressurskrevende å rydde minefelt, oftest fins ikke kart over disse. Jeg har to venner som har jobbet (jobber ?) for Norsk Folkehjelp i div. mineryddingsprosjekt på forskjellig kant av verden. I jungelen i Asia er det spesielt krevende da minene over tid blir omkranset av trerøtter.
For øvrig det omkommer årlig mennesker i Sahararegionen av miner fra WW2.
At flere land i Europa med grense mot RUS nå opphever sitt standpunkt angående anti- personellminer er forståelig. Vi snakker her om utvalgte grenseavsnitt som er krevende å forsvare, typisk tildels åpent og flatt terreng. I dag er man i stand til å legge miner med en kartnøyaktighet på et par cm.
At Barth Eide er skuffet over det er også forståelig, uten at jeg mister trua av den grunn.
- [pedant} ZZ 42 er selve minetenneren; i bakelitt og litt metall, med en liten tennhette, og må ha både fenghette og sprengstoff før vi kan kalle det en mine [/pedant], men det vet du jo.
Årsakene til at man inngikk Ottawakonvensjonen er jo klare og gode, og hensiktene likeledes, som du nevner, langtidsvirkninger for sivil bruk av områder.
Forbudet er virkningsløst og naivt, da "storforbrukerne" ikke har sluttet seg til konvensjonen, derimot har de (russerne) millioner av dem på lager. USA har heller ikke signert, men har såvidt jeg forstår avholdt seg fra å bruke slikt i noen tid, selv om udetonerte bomblets fra klaseammunisjon kan være et problem i samme kategori. Det er vel enda ca 40 stater som ikke har signert, mest i Asia.
Likeledes er APM fryktelig enkelt å improvisere, og kan være effektive i en forsvarssituasjon, både som varsling og som områdefornektende (area denial).
(Uaktet at minefelt av alle slag har liten verdi uten direkte observasjon og rydningshindrende tiltak, som f eks våpenild.)
Det er etter min mening fryktelig galt/ tåpelig å nekte seg selv å bruke de midler som er lett tilgjengelige i en evt desperat situasjon, særlig der den potensielle motstanderen/ aggressoren er storforbruker av samme.
Jeg unntar ABC/ NBC/ CBRN/ CBRNe av åpenbare grunner.