http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/18/480183.html
Dette er tragisk. SV får styre. Folk i Afghanistan må lide.
Dette er tragisk. SV får styre. Folk i Afghanistan må lide.
Det er ansvarsløst av AP å trade med SV når det gjelder rikets sikkerhet. La de få gjennomslag for å holde trommekurs, pule negere, dele ut kondomer og koke graut til kriminelle, men ikke la dem gamble med vår sikkerhet.Hvorfor skulle SV ønske å være med i regjering hvis de ikke fikk igjennom noe som helst?
Det har vel vært en mer eller mindre opphetet diskusjon og Ap og Sp innså at dette var et moment de kunne fire på?
Sånn fungerer verden. De som noensinne har hatt samboer skjønner prinsippet.
Hvis man ikke liker denne vinkelen i utenrikspolitikken så var det jo bare å ikke stemme på Ap/Sv/Sp. Sv har fått et klart mandat fra sine velgere som bl.a. innebærer en "myk" utenrikspolitikk. Sv velger å svelge noen kameler for å få reell makt, men prøver selvsagt å få igjennom de viktigste punktene som velgerene har satt dem til. Akkurat som alle andre partier gjør. Utenom de som kun har erfaring fra opposisjon, de er vel vant til å alltid si sin mening om alt, men i liten grad å se konsekvensen.
-k
En viktig grunn til at USA ikke kritiserer andre Natoland for dårlig innsats er visstnok at de selv har strekt styrkene sine for tynt ut.USA har mer enn nok styrker til å kunne herje fritt i Afganistan hvis de trapper ned Irakokkupasjonen litt. Ingen hensikt å ofre norske styrker på en sørlig offensiv bare for å blidgjøre Bush og Blair. Disse havner snart på historiens skraphaug uansett.
La USA håndtere Taliban, det var jo stort sett USA som trente dem opp til å bli det de er i dag uansett.
Når det gjelder uanstendig samkvem med kulørte så vil jeg vel si at audi-kjørende høyrevelgere i tollbugata er vel så utsatt som SV-ere.Det er ansvarsløst av AP å trade med SV når det gjelder rikets sikkerhet. La de få gjennomslag for å holde trommekurs, pule negere, dele ut kondomer og koke graut til kriminelle, men ikke la dem gamble med vår sikkerhet.
Du har som kjent neppe vært i et utenlandsoppdrag, og sansynligvis knapt vært godkjent som vernepliktig, annet enn de vissvass historiene dine om 2. VK. Jeg har vært ute, og jeg har satt navnet mitt på "Jeg-vet" erklæringen flere ganger. Den pålegger meg ikke å dø på ordre, men at mitt liv og helse kan rammes som konsekvens av at jeg har sagt meg villig til å delta.Ingen av "argumentene" til bjornh er sammenfallende med regjeringens grunn til avslag. Det å la SV bestemme dette er som å la Vigrid bestemme innvandringspolitikken.
Dette er en skam. Vi betaler ikke soldater blodpenger for at de skal sole seg og pule prostituerte. Slik norske soldate oppfører seg holder det at de pakker badebukse, solkrem og kondomer. De skal kjempe og om nødvendig dø. Det er de forhåpentligvis trent til. Det er patetisk å se sutrende skarpskyttere på TV. Avskjedigelse i unåde er det eneste som passer etter en slik oppførsel.
Jeg ser ikke at Irak er direkte relevant her.Befolkningen både i Storbritania og USA er motstandere av krigen i Irak. Hvis USA trekker ut endel av sine styrker her har de nok til Afganistan.
Bush, Blair og de neokonservative er på vei ut. Ingen grunn til krype for disse nå.
Norge støtter Nato i Afganistan med ca.500 mann allerede.Jeg ser ikke at Irak er direkte relevant her.
Uavhengig av hva USA og Uk måtte bruke sine styrker på ellers i verden, så innebærer Nato at vi skal tre støttende til i Afghanistan.
Vrøvl fra en feig dåre.Du har som kjent neppe vært i et utenlandsoppdrag, og sansynligvis knapt vært godkjent som vernepliktig, annet enn de vissvass historiene dine om 2. VK. Jeg har vært ute, og jeg har satt navnet mitt på "Jeg-vet" erklæringen flere ganger. Den pålegger meg ikke å dø på ordre, men at mitt liv og helse kan rammes som konsekvens av at jeg har sagt meg villig til å delta.
Profesjonelle avdelinger kjemper sjelden til siste patron, viser amerikanske studier i bl.a. "The American Soldier" og studier som relateres til den (siden det er den største og mest omfattende militære studien noensinne).
Og at Statsministeren har stilt seg åpen for spørsmålet betyr ikke at han VIL sende 150 soldater. Man har drøftet både forspørselen og hvor mange man EVENTUELT kan sende.
La meg oppsummere forrige post med å komme med Telemark Bataljon på 450 mann (pluss færre enn 150 reservister, de fleste knyttet til logistikk og stabsfunksjoner). Dersom vi sender 150 mann, med hovedvekt på spesialstyrker (TMBN er en profesjonell, mekanisert bataljon og ikke en "fløy" av FSK) -så har vi ingen å avløse disse med etter 6 måneder... Fordi spørsmålet denne gangen var spesialstyrker, som bi som kjent har færre av enn 250 mann... I og med at TMBN og 2.Bn og Paserbataljonen (tidligere 1.Bn) avløser hverandre hver 6. måned, pluss at de også ofte har "joint task foce" (felles bataljon) i Afghanistan så vil det uten videre være mannskaper å oppdrive. Vi MÅ ta hensyn til at vi sannsynligis må opprettholde bidraget over lengre tid, i alle fall ett år.
Mvh.
Vrøvl fra en feig dåre.
I motsetning til deg har jeg kjempet og overlevd en nådeløs krig.
Og hva så?Du har som kjent neppe vært i et utenlandsoppdrag, og sansynligvis knapt vært godkjent som vernepliktig, annet enn de vissvass historiene dine om 2. VK. Jeg har vært ute, og jeg har satt navnet mitt på "Jeg-vet" erklæringen flere ganger. Den pålegger meg ikke å dø på ordre, men at mitt liv og helse kan rammes som konsekvens av at jeg har sagt meg villig til å delta.
Profesjonelle avdelinger kjemper sjelden til siste patron, viser amerikanske studier i bl.a. "The American Soldier" og studier som relateres til den (siden det er den største og mest omfattende militære studien noensinne).
Og at Statsministeren har stilt seg åpen for spørsmålet betyr ikke at han VIL sende 150 soldater. Man har drøftet både forspørselen og hvor mange man EVENTUELT kan sende.
La meg oppsummere forrige post med å komme med Telemark Bataljon på 450 mann (pluss færre enn 150 reservister, de fleste knyttet til logistikk og stabsfunksjoner). Dersom vi sender 150 mann, med hovedvekt på spesialstyrker (TMBN er en profesjonell, mekanisert bataljon og ikke en "fløy" av FSK) -så har vi ingen å avløse disse med etter 6 måneder... Fordi spørsmålet denne gangen var spesialstyrker, som bi som kjent har færre av enn 250 mann... I og med at TMBN og 2.Bn og Paserbataljonen (tidligere 1.Bn) avløser hverandre hver 6. måned, pluss at de også ofte har "joint task foce" (felles bataljon) i Afghanistan så vil det uten videre være mannskaper å oppdrive. Vi MÅ ta hensyn til at vi sannsynligis må opprettholde bidraget over lengre tid, i alle fall ett år.
Mvh.
Norge støtter Nato i Afganistan med ca.500 mann allerede.
100 mann fra eller til fra Norge har ingen militær betydning, men kun er kun politisk signalpolitikk. Med 500 mann viser vi at vi er med og støtter NATO.
Ingen grunn til å sende disse til fronten for å dø for et god sak.
Grunnen til at USA har nedprioritert Afganistan er at de istedet har valgt å gå tungt inn i Irak. De bruker nesten 10 ganger så mye resurser på å prøve å rydde opp i det kaoset de har skapt i Irak enn å gjøre noe med Afganistan og Talibanske terrorister.
Det er heller ingen grunn til å tro at man kan nedkejmpe Taliban. Sovjet prøvde på dette i mange mange år uten å lykkes. Det samme vil skje igjen. Det er som å klø et betent sår.
Sender vi først inn styrker her er det mye vanskeligere å trekke dem tilbake senere når ting virkelig begynner å svi.
Å ikke sende flere til fronten er sikkert ikke polpulært hos alle, men det er et mye sterkere signal å måtte trekke ut soldater som er det på et senere tidspunkt når likposene kommer til Gardermoen.
Det er en klok beslutning å vente med styrker nå.
Da var vel USA en ivrig aktør som forsynte Afghansk motstand med våpen og opplæring, bl.a. raketter som ødela for Sovjetisk luftherredømme.Det er heller ingen grunn til å tro at man kan nedkjempe Taliban. Sovjet prøvde på dette i mange mange år uten å lykkes. Det samme vil skje igjen. Det er som å klø et betent sår.
Uansett hva man mener om saken som sådan. Må det i allefall sies å være svært tvilsom saksbehansdling om dette oppslaget er riktig:
http://www.ba.no/nyheter/irix/article2358427.ece
Politisk hestehandel på høyt plan. Svekker tilliten til regjeringens integritet.
Ja, du er vel dekorert med salat med Thousand Island dressing. ;DVrøvl fra en feig dåre.
I motsetning til deg har jeg kjempet og overlevd en nådeløs krig. Jeg er høyt dekorert med noe helt annet en det betydningsløse krimskramset som dere stifter på uniformen i dag. Lekesoldater som deg hadde ikke holdt en uke blant oss for 60 år siden. Det er heller ikke lavere grads befal som deg som bestemmer hvem, hva og hvor selv i dag. Jegerkommandoen har å stille hvis forsvarssjefen sier så.
Da kan du jo lese litt flere "fiktive" SS-historier og kose deg da. I stedet for å kritisere norske soldaters refleksjoner over hva de har vært med på. ;DOg hva så?
Gjør narr av meg du, men Ridderkorset ble ikke utdelt til mange utenlandske soldater skal du vite. Jeg er stolt av at jeg var en av svært få fra Norden som mottok denne hedersbevisning. Søker du i mannskapslistene finner du at ingen norsk soldat fikk ridderkorset. Det er feil, jeg fikk det! Originaldokumentet ligger fremdeles i Bundesarkiv. Jeg har selv studert det sammen med papirene for min forfremmelse til Untersturmfuhrer. Kom ikke å si at tyskerne ikke har orden i papirene.Ja, du er vel dekorert med salat med Thousand Island dressing. ;D
Og jegerkommandoen stiller uansett de, på ordre fra Forsvarssjefen, Forsvarsministeren og Konge og Regjering. I mellomtiden, kan det for FSK's vedkommende være greit å polere medaljene fra tjenesten de har hatt i Afghanistan. -de har vært på tur før, liksom. Kosovo og Afghanistan for å nevne noen av de offisielle oppdragene.
Refleksjoner???? Sutring var det vi så.Da kan du jo lese litt flere "fiktive" SS-historier og kose deg da. I stedet for å kritisere norske soldaters refleksjoner over hva de har vært med på. ;D
Jeg blir jo litt nyskjerrigGjør narr av meg du, men Ridderkorset ble ikke utdelt til mange utenlandske soldater skal du vite. Jeg er stolt av at jeg var en av svært få fra Norden som mottok denne hedersbevisning. Søker du i mannskapslistene finner du at ingen norsk soldat fikk ridderkorset. Det er feil, jeg fikk det! Originaldokumentet ligger fremdeles i Bundesarkiv. Jeg har selv studert det sammen med papirene for min forfremmelse til Untersturmfuhrer. Kom ikke å si at tyskerne ikke har orden i papirene.
Lær deg historie lille late gnom.Jeg blir jo litt nyskjerrig
Hva fikk du denne utmerkelsen for?
(Eneste utlending som viste innsatsvilje da gassen i de berømte kammerne skulle skrues på?)
Støtter vi ikke opp om engasjementet i Afghanisatn? -jo, vi har flere hundre mann der allerede...Dette sier litt om hvilke destruktive krefter Nato slåss mot.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=134571
Nato fører her en kamp for sivilisasjon og rettferdighet. Det bør Norge støtte.
Du har vel vært sånn Garnisonsjeger maximalt hvis du i det hele tatt ble kjent tjenestedyktig ved sesjonen. Sikkert derfor du drømmer om en annen identitet... ;DGjør narr av meg du, men Ridderkorset ble ikke utdelt til mange utenlandske soldater skal du vite. Jeg er stolt av at jeg var en av svært få fra Norden som mottok denne hedersbevisning. Søker du i mannskapslistene finner du at ingen norsk soldat fikk ridderkorset. Det er feil, jeg fikk det! Originaldokumentet ligger fremdeles i Bundesarkiv. Jeg har selv studert det sammen med papirene for min forfremmelse til Untersturmfuhrer. Kom ikke å si at tyskerne ikke har orden i papirene.
Det kan jeg gjøre, bare du avslører hvor historiene om "Affa the great" finnesLær deg historie lille late gnom.
En SS Fenrik fra Østfronten kan du bare finne opplysninger om i strafferegisteret til den store norske stat (Da ikke registrert som fenrik men som Scharfuhrer da idiotene aldri fant ut at jeg hadde gått på Bad Tölz). Ellers finnes mine papirer i arkivene i Tyskland.Det kan jeg gjøre, bare du avslører hvor historiene om "Affa the great" finnes
Krigsskole i Bad Tölz, unterstormfuhrer i 5. SS Pz.Gr.Div. Wiking under dr. Gustav Krukenberg, Fritz von Scholz og Joachim Ziegler, tjenestegjorde i Narva '44 og tidlig '45, forsvar av Berlin i '45, Ridderkorset, Sovjetisk krigsfange fra '45 til '55, norsk fengsel fra '55 til '57...alt står i denne tråden, det bør være mer enn nok info for de som er nysgjerrige og vil grave i arkiver. En brukbar detektiv vil ikke ha noen problemer.Det kan jeg gjøre, bare du avslører hvor historiene om "Affa the great" finnes
Takker for linkerKrigsskole i Bad Tölz, unterstormfuhrer i 5. SS Pz.Gr.Div. Wiking under dr. Gustav Krukenberg, Fritz von Scholz og Joachim Ziegler, tjenestegjorde i Narva '44 og tidlig '45, forsvar av Berlin i '45, Ridderkorset, Sovjetisk krigsfange fra '45 til '55, norsk fengsel fra '55 til '57...alt står i denne tråden, det bør være mer enn nok info for de som er nysgjerrige og vil grave i arkiver. En brukbar detektiv vil ikke ha noen problemer.
Ute å leker SS-gutt igjen?? -hehe. Jaja. Jeg skal kose meg å tenke på deg Affa, når jeg befinner meg i Israel om en uke... ;DEn SS Fenrik fra Østfronten kan du bare finne opplysninger om i strafferegisteret til den store norske stat (Da ikke registrert som fenrik men som Scharfuhrer da idiotene aldri fant ut at jeg hadde gått på Bad Tölz). Ellers finnes mine papirer i arkivene i Tyskland.
Vi var 6000 mann. 2000 av oss falt. Resten ble dømt til fortapelse av seierherrene. Bare de sterkeste klarte å skape seg gode liv etter dette.
Jeg har ingen planer å identifisere meg selv. Tiden er ikke moden. Ønsker du lese om SS kan du f.eks starte med Höhnes Der Orden unter dem Totenkopf